LIETUVOS RESPUBLIKOS APLINKOS MINISTERIJOS

INFORMACINIS PRANEŠIMAS

 

APIE EKSPERTIZĖS RANGOVŲ VEIKLĄ 2009 METAIS

 

2010 m. balandžio 30 d.

Vilnius

 

Aplinkos ministerija informuoja projektuotojus ir statytojus (užsakovus) apie ekspertizės rangovų veiklą 2009 m. Pranešimas parengtas pagal ekspertizės rangovų pateiktas ataskaitas apie atliktas statinių projektų ir statinių ekspertizes.

2009 metais atliktos 2414 bendrosios ir 928 dalinės statinių projektų ekspertizės. Ekspertizės rangovų ataskaitose nurodoma, kad patikrintuose projektuose kartojasi trūkumai, susiję su projektų bendrosios dalies, techninių specifikacijų rengimu, komplektavimu, pasirašymu, privalomųjų dokumentų pateikimu, rengimu ir pan.

1. Dažniausiai statinių projektuose pasitaikantys trūkumai:

– neišsamūs ir bendro pobūdžio aiškinamieji raštai, nenurodoma projektuojamo statinio statybos rūšis, statinio paskirtis, statinio kategorija (ypatingas, neypatingas, nesudėtingas), kiti duomenys, nepateikiamas projekto dokumentų sudėties žiniaraštis, bendrieji statinio rodikliai pateikiami nesilaikant STR 1.05.06:2005 5 priedo reikalavimų;

– nurodomi negaliojantys normatyviniai dokumentai, standartai, seniai negaliojančios Statybos normos ir taisyklės (SNiP);

– netinkamai rengiamos techninės specifikacijos, jos kartojamos pagal pasigamintą šabloną, kuris taikomas visiems statiniams, neatsižvelgiant į jų specifiką, naudojamus statybos produktus, laikančiąsias konstrukcijas ir pan.;

– dažnai bendroji projekto dalis rengiama nesivadovaujant STR 1.05.06:2005 reikalavimais. Nesilaikoma STR 1.05.06:2005 46 punkto reikalavimų dėl projekto pasirašymo;

– projektai rengiami ant neatnaujintų toponuotraukų;

– nesilaikoma STR 1.05.06:2005 nustatytos statinio projekto sudėties reikalavimų, dažnai nerengiamos procesų valdymo ir automatizacijos, pasirengimo statybai ir statybos darbų organizavimo projekto dalys;

– nepateikiamos statybos sklypo ar inžinerinių tinklų statybos trąsose vyraujančių gruntų charakteristikos, gruntinio vandens lygis, nenurodomas hidroizoliacijos įrengimo būtinumas, įgilintų statinio dalių drenažo įrengimo būtinybė;

– nepateikiami rekonstruojamo ar kapitališkai remontuojamo statinio konstrukcijų, statinio inžinerinių sistemų tyrimų, matavimų, jų techninės būklės vizualinio įvertinimo dokumentai ir kiti dokumentai (STR 1.05.06:2005 8.7.4 punktas);

– nepateikiami garso izoliacijos sprendiniai tarp butų ar kitų patalpų per skersines sienas, stiklo sistemas, perdangas, dažnai nenurodoma garsą izoliuojanti medžiaga ir todėl neužtikrinama reglamentuojama garso klasė;

– neskaičiuojami arba netinkamai skaičiuojami atitvarų šilumos laidumo koeficientai (nesiekia norminių reikšmių), paliekami šilumos tilteliai, sumažinamas apšiltinimo sluoksnio storis nesilaikant STR 2.05.01:2005 reikalavimų;

– netinkamai projektuojamos inžinerinės sistemos, nenumatoma įranga vamzdynų šiluminiam plėtimuisi kompensuoti (STR 2.09.02:2005 19.8 punktas);

– nenurodomi išorės gaisrų gesinimui reikalingo vandens debitai ir kiekiai, neįvertinami normatyviniai reikalavimai įrengiant vandens paėmimą išorės gaisrų gesinimui iš tvenkinių ir atvirų vandens šaltinių;

– numatomas nepakankamas automobilių stovėjimo vietų skaičius, nepateikiami automobilių stovėjimo vietų poreikio skaičiavimai (STR 2.06.01:1999).

2. Pagrindinės projektinių sprendimų klaidos ir neracionalūs sprendimai:

– vandentiekio ir nuotekų šalinimo tinklų projektuose parenkami minimalūs nuotekų tinklų klojimo nuolydžiai, kurie negali užtikrinti tinklo savivalos proceso, numatomi per dideli atstumai tarp šulinių ir per maži šulinių skersmenys, projektuojamas nepakankamas išleistuvų kiekis, nenurodomos šulinių viršaus ir dugno, vamzdžių ašies altitudės;

– nepateikiamas naujai statomų ir (ar) rekonstruojamų pastatų projektinių sprendinių energinio naudingumo įvertinimas, projektų vadovai nesigilina į projektinių sprendinių energinį efektyvumą, nesuinteresuoti sąnaudų mažinimu pastatuose;

– neatliekami pastato savitųjų šilumos nuostolių skaičiavimai, jų palyginimas su norminiais ir ribiniais (STR 2.05.01:2005), nepateikiami rekonstruojamų pastatų eksploataciniai rodikliai prieš ir po rekonstrukcijos;

– susisiekimo komunikacijų projektuose dažnai pasitaikančios klaidos: trūksta duomenų apie esamo kelio stovį pavasario polaidžio laikotarpiu, geologiją, gruntinius vandenis, esamo kelio dangos konstrukciją, jos storį ir plotį, esamų medžiagų laboratorinius duomenis, deformacijos modulių dydžius, nepateikiami kelio drenažo išilginiai profiliai. Dažnai sąmatos sudaromos taikant negaliojančius pridėtinės vertės mokesčio procentus, todėl perskaičiavus keičiasi objektų skaičiuojamoji kaina;

– nenurodomas vėdinimo įrenginių sukeliamo triukšmo lygis, nenurodoma apsauga nuo pastato nuotekų šalintuvo triukšmo;

– neteisingai nustatoma vartotojo elektros patikimumo kategorija, todėl neteisingai parenkama 0,4 kV elektros tiekimo schema, neteisingai skaičiuojama elektros energijos vartotojų pareikalaujama elektros galia, neteisingai parengiamos elektros energijos vartotojų elektros tinklų tiekimo schemos (neatitinka vartotojo kategorijos elektros tiekimo požiūriu);

– netiksliai nustatomas gaisrinės apkrovos dydis, maksimalus gaisrinio skyriaus plotas, netinkamai parenkamos evakuacinės laiptinės, nepateikiami brėžiniai su evakuaciniais keliais ir jų atstumais, parenkami neatitinkančios degumo klasės statybos produktai, netinkamai nustatomas konstrukcijų atsparumas ugniai.

3. Nustatyta atvejų, kai statinių, kurių statybos darbams pirkti taikomas Viešųjų pirkimų įstatymas, ir statinių, įrašytų į valstybės investicijų programą, skaičiuojamoji statybos kaina nepagrįstai didinama, sąmatose nurodyti darbų kiekiai neatitinka projekto sąnaudų kiekių žiniaraščiuose pateiktų darbų kiekių, ne visiems darbams parengiami medžiagų ir darbų sąnaudų kiekių žiniaraščiai, taikomi neteisingi įkainiai ir normatyvais numatyti jų pataisos koeficientai, kitos klaidos, didinančios statybos sąmatines kainas.

Pagal ekspertizės aktuose nurodytas privalomas pastabas pataisius projektus, skaičiuojamoji projektuojamų statinių statybos (rekonstravimo, remonto) darbų kaina sumažinta:

– Jašiūnų 1-osios ir M. Balinskio vidurinių mokyklų rekonstravimo Jašiūnų m., Šalčininkų r., kaina sumažinta 300 tūkst. Lt;

– Švenčionių vidurinės mokyklos rekonstravimo kaina sumažinta 549,23 tūkst. Lt;

– Saulės mūšio memorialinio parko Joniškio r. įrengimo kaina sumažinta 696,99 tūkst. Lt;

– magistralinio dujotiekio Šakiai–valstybės siena statybos kaina sumažinta 388,17 tūkst. Lt;

– automobilių tilto per Nerį rekonstravimo kaina sumažinta 685,89 tūkst. Lt;

– Labanoro regioninio parko lankytojų centro statybos kaina sumažinta 604,25 tūkst. Lt;

– Baltosios sinagogos Joniškyje rekonstravimo kaina sumažinta 643,49 tūkst. Lt;

– pėsčiųjų ir dviračių tako Ąžuolijai–Juodšiliai–Jašiūnų geležinkelio stotis įrengimo prie rajoninio kelio Nr. 5203 kaina sumažinta 240,67 tūkst. Lt.

4. Pateikiami kelių rekonstravimo projektuose priimti nauji projektiniai sprendimai:

– gruntui (durpynai, žemės sankasos ir kt.) po eksploatuojama kelio konstrukcija sutvirtinti pradėta naudoti grunto sustiprinimo gręžtiniais skaldos poliais technologija;

– po pylimais esančios gelžbetoninės pralaidos remontuojamos į jų vidų įtraukiant naujus gofruotus metalinius vamzdžius;

– nuovažose vietoj sunkių gelžbetoninių pralaidų klojamos montavimo kranų nereikalaujančios 0,4–0,6 m skersmens plastikinių vamzdžių pralaidos.

2009 metais buvo atliktos 443 statinių ekspertizės. Nurodomos dažniausiai pasitaikančios priežastys, kodėl ekspertuoti statiniai neatitiko esminių statinio reikalavimų: netinkamai pasirenkami techniniai sprendimai vykdant statybos darbus; netinkamai atliekama statybos techninė priežiūra, savavališkas statybos darbų nutraukimas.

Aplinkos ministerija prašo statybos proceso dalyvių, ypač statinio projekto vadovų, atsakingai rengti projektinę dokumentaciją ir primena, kad už esmines statinių projektų klaidas ir statybą reglamentuojančių teisės aktų pažeidimus bus taikomos sankcijos, atitinkamais atvejais gali būti priimti sprendimai dėl projektavimo įmonių ar projekto vadovų (projekto dalių vadovų) kvalifikacijos atestatų panaikinimo ar galiojimo sustabdymo.

 

Aplinkos viceministras                                 Arūnas Remigijus Zabulėnas

 

_________________