Lietuvos Respublikos Vyriausybė

NUTARIMAS

 

Dėl LIETUVOS RESPUBLIKOS PAREIGŪNŲ IR KARIŲ VALSTYBINIŲ PENSIJŲ ĮSTATYMO 16 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIP-578

 

2013 m. liepos 24 d. Nr. 715

Vilnius

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto (Žin., 1994, Nr. 15-249; 1999, Nr. 5-97; 2000, Nr. 86-2617; 2004, Nr. 165-6025) 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2013 m. birželio 5 d. sprendimo Nr. SV-S-261 11 punktą, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

Iš esmės pritarti Lietuvos Respublikos pareigūnų ir karių valstybinių pensijų įstatymo 16 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIP-578 (toliau – Įstatymo projektas) ir pasiūlyti Lietuvos Respublikos Seimui patikslinti jį pagal šias pastabas:

1. Siekiant teisinio reglamentavimo nuoseklumo ir suderinamumo, taip pat atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos valstybinių socialinio draudimo pensijų įstatymo (Žin., 1994, Nr. 59-1153; 2005, Nr. 71-2555) 54 straipsnio 2 dalies 5 punkto nuostatas, Įstatymo projekto 1 straipsniu keičiamo Lietuvos Respublikos pareigūnų ir karių valstybinių pensijų įstatymo (Žin., 1994, Nr. 99-1958; 2005, Nr. 71-2558) (toliau – keičiamas įstatymas) 16 straipsnio 3 dalies 1 punkte vietoj žodžių „tikrosios karinės tarnybos“ įrašyti žodžius „būtinosios karinės tarnybos“.

2. Įstatymo projektu keičiamo įstatymo 16 straipsnio 3 dalies 1 punkte nurodyti naikintojų būriai ir batalionai buvo sudaromi kovoti su antisovietiniais partizanais, savigynos būriais, vietinių gyventojų pasipriešinimo tarybinei valdžiai darinių dalyviais, bandžiusiais išlaisvinti okupuotas šalis nuo tarybinės kariuomenės. Naikintojų būriai ir batalionai veikė Antrojo pasaulinio karo metu ir pokario metais, o 1951–1954 metais buvo palaipsniui mažinami ir panaikinti. Atsižvelgiant į tai, kad naikintojų būriai ir batalionai po 1990 m. kovo 11 d. nebuvo sudaromi ir neveikė, keičiamo įstatymo 16 straipsnio 3 dalies 1 punkto pakeitimo formuluotėje išbraukti žodžius skliaustuose „(išskyrus tarnybą naikintojų būriuose ir batalionuose)“ kaip perteklinius.

3. Pagal Įstatymo projekte siūlomą teisinį reglamentavimą darytina išvada, kad prievartinis faktinis būtinosios karinės tarnybos SSRS ginkluotosiose pajėgose, pasienio tarnyboje, vidaus reikalų ir kitose tarnybose laikas po 1990 m. kovo 11 d. būtų prilyginamas tarnybos laikui valstybinei pareigūnų ir karių pensijai skirti tik tiems asmenims, kuriems valstybinė pareigūnų ir karių pensija būtų skiriama po įstatymo įsigaliojimo, t. y. į šią kategoriją nepatektų asmenys, kuriems valstybinė pareigūnų ir karių pensija buvo paskirta iki Įstatymo projekte nustatytos įstatymo įsigaliojimo dienos. Lietuvos Respublikos Konstitucinis Teismas (toliau – Konstitucinis Teismas), aiškindamas Lietuvos Respublikos Konstitucijos (Žin., 1992, Nr. 33-1014) 29 straipsnio nuostatas, yra ne kartą konstatavęs, kad „konstitucinis visų asmenų lygybės principas, kurio turi būti laikomasi ir leidžiant įstatymus, ir juos taikant, ir vykdant teisingumą, reiškia žmogaus prigimtinę teisę būti traktuojamam vienodai su kitais, įtvirtina formalią visų asmenų lygybę, taip pat tai, kad asmenys negali būti diskriminuojami arba kad jiems negali būti teikiama privilegijų. Konstitucinis asmenų lygiateisiškumo principas būtų pažeistas, jeigu tam tikri asmenys ar jų grupės būtų traktuojami skirtingai, nors tarp jų nėra tokio pobūdžio ir tokios apimties skirtumų, kad nevienodas traktavimas būtų objektyviai pateisinamas“ (Konstitucinio Teismo 2012 m. vasario 6 d. nutarimas (Žin., 2012, Nr. 109-5528), Konstitucinio Teismo 2012 m. vasario 27 d. nutarimas (Žin., 2012, Nr. 26-1200). Siekiant išvengti konstitucinio asmenų lygiateisiškumo principo pažeidimo ir įstatymo taikymo problemų, Įstatymo projektą papildyti nuostata dėl įstatymo taikymo asmenims, kuriems valstybinė pareigūnų ir karių pensija buvo paskirta iki įstatymo įsigaliojimo.

4. Įstatymo projekto aiškinamajame rašte nurodyta, kad įstatymui įgyvendinti reikės papildomų valstybės biudžeto lėšų. Atsižvelgiant į tai, Įstatymo projektą svarstyti kartu su Lietuvos Respublikos 2014 metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo projektu ir patikslinti Įstatymo projekto 2 straipsnio 1 dalyje nurodytą įstatymo įsigaliojimo datą – nustatyti, kad įstatymas įsigalioja 2014 m. sausio 1 dieną.

 

 

 

Teisingumo ministras,

pavaduojantis Ministrą Pirmininką                                                                    Juozas Bernatonis

ir vidaus reikalų ministrą

 

_________________