LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTRAS
Į S A K Y M A S
DĖL REIKALAVIMŲ MOKYTOJŲ KOMPIUTERINIO RAŠTINGUMO PROGRAMOMS PATVIRTINIMO
2007 m. kovo 29 d. Nr. ISAK-555
Vilnius
Įgyvendindama Visuotinio kompiuterinio raštingumo programos, patvirtintos Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. rugsėjo 15 d. nutarimu Nr. 1176 (Žin., 2004, Nr. 140-5124), priedo 5 punktą:
2. Pavedu:
2.1. Švietimo informacinių technologijų centrui (direktorius Vainas Brazdeikis) organizuoti vienos dienos seminarus edukacinės Informacinių ir komunikacinių technologijų taikymo kompetencijos lektoriams;
2.2. Mokytojų kompetencijos centrui, Švietimo informacinių technologijų centrui (direktorius Vainas Brazdeikis), Pedagogų profesinės raidos centrui (direktorius Gintautas Rudzinskas) ir kitoms Švietimo ir mokslo ministerijai pavaldžioms mokytojų kvalifikacijos tobulinimo institucijoms organizuojant mokytojų kompiuterinio raštingumo kvalifikacijos tobulinimą vadovautis Reikalavimais mokytojų kompiuterinio raštingumo programoms.
3. Rekomenduoju aukštosioms mokykloms, sudarant pedagogų rengimo studijų programas, ir kitoms mokytojų kvalifikacijos tobulinimo institucijoms, išskyrus nurodytoms šio įsakymo 2.2 punkte, organizuojant mokytojų kompiuterinio raštingumo kvalifikacijos tobulinimą, atsižvelgti į Reikalavimus mokytojų kompiuterinio raštingumo programoms.
4. Nustatau rengiant pedagogų kvalifikacijos tobulinimo programas, atestaciją ir kvalifikacijos tobulinimą reglamentuojančius dokumentus atsižvelgti į Reikalavimus mokytojų kompiuterinio raštingumo programoms (atsakingas Pedagogų rengimo ir kvalifikacijos tobulinimo skyriaus vedėjas Mindaugas Briedis).
5. Pripažįstu netekusiu galios Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2001 m. gruodžio 21 d. įsakymą Nr. 1694 „Dėl Pedagogų kompiuterinio raštingumo standarto“.
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo
ministro 2007 m. kovo 29 d. įsakymu
Nr. ISAK-555
REIKALAVIMAI MOKYTOJŲ KOMPIUTERINIO RAŠTINGUMO PROGRAMOMS
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Reikalavimai mokytojų kompiuterinio raštingumo programoms (toliau vadinama – Reikalavimai programoms) nustato reikalavimus mokytojų mokymo programoms, vykdomoms mokytojų profesinei grupei pagal Visuotinio kompiuterinio raštingumo standartą, patvirtintą Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2004 m. gruodžio 14 d. įsakymu Nr. ISAK-2016 (Žin., 2005, Nr. 7-218).
2. Reikalavimų programoms objektas – mokytojų informacinių ir komunikacinių technologijų (toliau vadinama – IKT) taikymo profesinės kompetencijos plėtojimas.
3. Reikalavimų programoms paskirtis – nustatyti vienodus reikalavimus ir rekomendacijas mokytojų IKT kompetencijai įgyti, tobulinti ir vertinti.
4. Reikalavimai programoms nustato reikalavimus:
4.1. visų lygių mokytojų rengimo ir perkvalifikavimo studijų, kvalifikacijos tobulinimo programoms, jų sudarymui ir įgyvendinimui;
6. Reikalavimai programoms parengti vadovaujantis Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2004 m. gruodžio 14 d. įsakymu Nr. ISAK-2015 „Dėl informacinių ir komunikacinių technologijų diegimo į Lietuvos švietimą 2005–2007 metų strategijos ir Informacinių ir komunikacinių technologijų diegimo į Lietuvos švietimą 2005–2007 metų programos patvirtinimo“ (Žin., 2005, Nr. 7-217).
II. KVALIFIKACINIAI REIKALAVIMAI
8. Mokytojas, siekdamas plėtoti IKT taikymo kompetenciją, turi įgyti:
8.1. technologinio raštingumo pagrindus, atitinkančius visuotinio kompiuterinio raštingumo standarto bazinį lygmenį, nurodytą Visuotinio kompiuterinio raštingumo standarte;
9. Technologinis raštingumas atitinka Europos kompiuterinio raštingumo programos (toliau vadinama – ECDL programa) pradmenų lygį; mokytojų technologinio raštingumo kvalifikacijos tobulinimo programose rekomenduojama daugiau dėmesio skirti interneto taikymo galimybėms, elektroninio pašto naudojimui (t. y. informacijai ir komunikacijai) bei pateiktims rengti ir taikyti mokant įvairių dalykų.
10. Mokytojas, siekdamas įgyti edukacinę IKT taikymo kompetenciją, turi:
10.1. dalyvaudamas ugdymo procese ir naudodamas šiuolaikines technologijas mokėti ir gebėti:
11. Įgyvendinant technologinį raštingumą, nustatoma minimali ne mažesnė kaip 40 valandų mokymų (1 studijų kreditas) apimties programa.
12. Įgyvendinant edukacinę IKT taikymo kompetenciją:
12.2. mokymai išdėstomi per dvi sesijas (įvadinė ir baigiamoji), tarp sesijų skiriant laiką namų darbams mokytojo darbo vietoje atlikti (siūloma naudoti elektroninio aplanko (el. portfelio) metodiką);
12.3. mokymasis ir konsultacijos tarp sesijų organizuojamos naudojant virtualiąsias mokymosi aplinkas;
13. Mokytojo kompiuterinio raštingumo programas gali organizuoti švietimo teikėjai, turintys teisę organizuoti mokytojų kvalifikacijos tobulinimą. Edukacinės IKT taikymo kompetencijos tobulinimo programų lektoriai turi būti išklausę vienos dienos seminarą, skirtą lektoriams rengti. Technologinio raštingumo tobulinimo programų lektoriai turi būti įgiję mokytojų kompiuterinio raštingumo programos atitinkamus reikalavimus, rekomenduojama technologinio raštingumo kompetenciją patvirtinti ECDL pradmenų pažymėjimu.
III. VERTINIMAS
14. Mokytojų edukacinė IKT kompetencija vertinama 3 lygmenimis:
14.1. mokytojas žino IKT priemones ir geba jas taikyti, siekdamas praturtinti tradicinį edukacinį procesą (I lygmuo);
14.2. mokytojas tikslingai planuoja, organizuoja ir vertina savo veiklą taikydamas IKT, tobulindamas edukacinį procesą tikslingai naudoja IKT, daug dėmesio skiria kompiuterių tinklams ir konstruktyvistinei mokymosi paradigmai (integracinis, projektinis mokymas, mokymas bendradarbiaujant) (II lygmuo);
15. Vertinimo lygmenų rodikliai pateikiami priede. Vertinimo II lygmuo apima ir I lygmens reikalavimus, o III lygmuo apima ir I bei II lygmenų reikalavimus.
16. Mokytojo, plėtojančio IKT kompetenciją, rekomenduotini vertinimo būdai:
16.1. technologiniam raštingumui nustatyti rekomenduojami technologinio raštingumo programą atitinkantys testai (rekomenduojama patvirtinti ECDL pradmenų pažymėjimu);
16.2. edukacinei IKT kompetencijai patvirtinti mokytojui siūloma rengti elektroninį aplanką (el. portfolio), kuriame būtų surinkti IKT taikymą patvirtinantys veiklos dokumentai. Įrodymai apima mokytojo veiklos metu sukurtus produktus (pvz., pamokos pateiktis, mokinių atliktus darbus ir pan.) ir jo refleksiją į juos. Pateikiamos vertinti mokytojo medžiagos autentiškumą turi patvirtinti mokyklos vadovas. Surinktų įrodymų atitikties edukacinės IKT kompetencijos lygmeniui vertinimas atliekamas per baigiamąją sesiją.
17. Siekiančio atestuotis mokytojo rekomenduotini vertinimo būdai:
17.1. technologinį kompiuterinį raštingumą patvirtinti pagal Visuotinio kompiuterinio raštingumo standarto reikalavimus;
17.2. edukacinį IKT taikymo kompetencijos įrodymų (elektroninio aplanko (el. portfolio)) tinkamumą siekiamai kvalifikacinei kategorijai atestacijos metu rekomenduojama:
17.2.1. mokytojo, siekiančio vyresniojo mokytojo kvalifikacinės kategorijos, edukacinė IKT kompetencija turi atitikti I lygmenį;
17.2.2. mokytojo, siekiančio mokytojo metodininko kvalifikacinės kategorijos, edukacinė IKT kompetencija turi atitikti II lygmenį;
Reikalavimų mokytojų kompiuterinio
raštingumo programoms
priedas
VERTINIMO LYGMENŲ RODIKLIAI
Gebėjimai (kompetencijos) |
Rodikliai |
||
I lygmuo |
II lygmuo |
III lygmuo |
|
Kūrybiškai individualizuoti savo dalyko ugdymo turinį |
Praturtina perteikiamas dalyko žinias Informacijos ir komunikacijos technologijų (toliau – IKT) taikymo galimybėmis |
Integruoja dalyko turinyje temas, susijusias su Moksleivių visuotinio kompiuterinio raštingumo standarto, patvirtinto Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2002 m. sausio 31 d. įsakymu Nr. 124, reikalavimais |
Turi parengęs mokymosi medžiagą susijusią su IKT taikymo galimybėmis |
Tikslingai naudoti IKT priemones ugdymo procese |
Taiko IKT priemones mokytojo veiklai paįvairinti |
Tikslingai naudoja IKT priemones bendravimui: tarp mokinių ir tarp mokinių ir mokytojų |
Padeda kolegoms pasirinkti ir taikyti tinkamas IKT priemones |
Tikslingai taikyti mokymo ir mokymosi metodus |
Naudoja IKT tradiciniams ugdymo metodams pagerinti ar išplėsti, projektų veiklai organizuoti |
Naudodamas IKT taiko nuotolinio mokymo(si) galimybes, renkasi konstruktyvistinę paradigmą atitinkančius metodus (integracinis, projektinis mokymasis, mokymas bendradarbiaujant) |
Padeda kolegoms tikslingai pasirinkti šiuolaikinius mokymosi metodus |
Planuoti IKT panaudojimo veiklą |
|
Planuoja IKT taikymą naudoja sukauptą patirtį ir tyrimų medžiagą įvertina jų taikymo tikslingumą |
Padeda kolegoms planuoti IKT taikymo veiklą susijusią su mokinių mokymosi gerinimu |
Organizuoti IKT išteklių valdymą ugdymo procese |
|
Geba organizuoti pamokas, kuriose pagal iš anksto parengtą veiklos planą naudojamos IKT |
Organizuoja virtualias mokytojų grupes pamokoms aptarti |
Vertinti ir reflektuoti IKT panaudojimą |
|
Rengia IKT taikymo asmeninės patirties pristatymus; refleksijoje taiko įvairias priemones (pvz., kompetencijos elektroninius aplankus (el. portfolio), interneto dienoraščius); sukauptą IKT vertinimo medžiagą naudoja tolesnei veiklai planuoti |
Bendrauja su kolegomis aptardamas mokymosi pasiekimus; atlieka mokyklos IKT taikymo veiklos vertinimą teikia rekomendacijas tolesnei mokyklos veiklos planavimui |
______________