LIETUVOS RESPUBLIKOS SVEIKATOS APSAUGOS MINISTRO

Į S A K Y M A S

 

DĖL Lietuvos NACIONALINĖS SVEIKATOS SISTEMOS ĮSTAIGŲ PASTATŲ ATNAUJINIMO (MODERNIZAVIMO) DIEGIANT KOMPLEKSINES ENERGIJOS TAUPYMO PRIEMONES 2012–2017 METAIS programOS PATVIRTINIMO

 

2012 m. gegužės 17 d. Nr. V-439

Vilnius

 

Siekdamas įgyvendinti Nacionalinės energetikos strategijos, patvirtintos Lietuvos Respublikos Seimo 2007 m. sausio 18 d. nutarimu Nr. X-1046 (Žin., 2007, Nr. 11-430), nuostatas didinti energijos vartojimo efektyvumą,

T v i r t i n u Lietuvos nacionalinės sveikatos sistemos įstaigų pastatų atnaujinimo (modernizavimo) diegiant kompleksines energijos taupymo priemones 2012–2017 metais programą (pridedama).

 

 

SVEIKATOS APSAUGOS MINISTRAS                                           RAIMONDAS ŠUKYS

 

_________________

 


PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos

sveikatos apsaugos ministro

2012 m. gegužės 17 d. įsakymu Nr. V-439

 

Lietuvos NACIONALINĖS SVEIKATOS SISTEMOS ĮSTAIGŲ PASTATŲ ATNAUJINIMO (MODERNIZAVIMO) DIEGIANT KOMPLEKSINES ENERGIJOS TAUPYMO PRIEMONES 2012–2017 METAIS programA

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Lietuvos nacionalinės sveikatos sistemos įstaigų pastatų atnaujinimo (modernizavimo) diegiant kompleksines energijos taupymo priemones 2012–2017 metais programos (toliau – Programa) paskirtis – sudaryti sąlygas atnaujinti Lietuvos nacionalinės sveikatos sistemos (toliau – LNSS) įstaigų pastatus, diegiant kompleksines energijos taupymo priemones.

2. Programos vykdytojai – LNSS įstaigos.

3. Programa siekiama įgyvendinti Nacionalinės energetikos strategijos, patvirtintos Lietuvos Respublikos Seimo 2007 m. sausio 18 d. nutarimu Nr. X-1046, (Žin., 2007, Nr. 11-430), nuostatas didinti energijos vartojimo efektyvumą.

 

II. ESAMOS BŪKLĖS ANALIZĖ

 

4. Išlaidos, skirtos LNSS įstaigoms aprūpinti energetiniais resursais, sudaro nemažą šių įstaigų ūkio išlaidų dalį. Stacionarinėse asmens sveikatos priežiūros įstaigose 2010 m. šildytas 1020416,03 m2 plotas, bendros šilumos energijos sąnaudos patalpų šildymui ir karštam vandeniui ruošti – 6468477,37 MWh.

5. Turi būti sprendžiamos šios problemos:

5.1. Neefektyvus energijos vartojimas. Šildymo sistemos vamzdynai yra pasenę, šildymo prietaisai (radiatoriai) neefektyvūs, neužtikrinama sistemos reguliavimo galimybė, kad būtų efektyviai naudojama energija. Stogo ir sienų konstrukcijos šiluminės savybės neatitinka galiojančių reikalavimų, išorės durys ir langai yra nesandarūs, jų šiluminės varžos savybės neatitinka šiuo metu galiojančių normatyvų, dėl to patiriama šilumos nuostolių. Didžioji dalis sumontuotų oro vėdinimo mechaninių sistemų šiuo metu neveikia, todėl patalpos vėdinasi natūralios ventiliacijos kanalais ir patiriami dideli šilumos nuostoliai. Veikiančios pasenusios sistemos yra imlios energijai. Lubiniai šviestuvai yra pasenę ir neefektyvūs, nes juose sumontuotos kaitrinės lempos ir nekokybiški reflektoriai. Apšiltinus išorines atitvaras pasikeičia šilumos pasiskirstymas, dėl šios priežasties būtina renovuoti šildymo sistemas, kad šiluma būtų efektyviai paskirstoma visame pastate. Dažnu atveju, įrengus vėdinimo sistemą, šilumos punkte įrengto šilumokaičio galios nepakanka šildymo ir vėdinimo sistemoms aptarnauti;

5.2. Esamos inžinerinės sistemos neužtikrina patalpų mikroklimato atitikimo galiojančioms higienos normoms. Dauguma sumontuotų oro vėdinimo mechaninių sistemų šiuo metu neveikia, nes yra imlios energijai ir fiziškai pasenusios, nekeistos nuo pastatų eksploatavimo pradžios. Natūralios traukos (kanalinės) vėdinimo sistemos veikia prastai, patalpose ilgai laikosi kvapai. Pagal šiuo metu galiojančius sanitarinius-higieninius reikalavimus mechaninis oro vėdinimas ligoninių ir gydymo įstaigų pastatuose yra būtinas. Pakeitus langus sandariais ir iš išorės apšiltinus išorines atitvaras, bet neįrengus vėdinimo sistemos, atsiranda drėgmės kaupimosi išorinių pastato atitvarų vidinėje dalyje rizika, gali atsirasti pelėsis.

6. Daugelio LNSS įstaigų pastatų fizinė būklė ir inžinerinė įranga neatitinka energijos taupymo ir higienos normų keliamų reikalavimų:

6.1. per maža jų išorinių sienų ir stogo šiluminė varža, didelis fizinis susidėvėjimas, taigi pažeistas patalpų mikroklimatas;

6.2. dideli, nesandarūs langai vietomis išpuvusiais mediniais rėmais;

6.3. persikreipusios medinės durų staktos, vyriai ir užraktai dažnai keisti, todėl prastai pritvirtinti ir neužtikrina reikiamo sandarumo;

6.4. dėl pastatų fasadų apdailos irimo išorinės sienos drėgnesnės ir laidesnės šilumai;

6.5. LNSS įstaigų pastatų šildymo įranga pasenusi, susidėvėjusi, neįrengti sunaudotos šilumos apskaitos ir reguliavimo prietaisai, padedantys taupyti šilumos energiją;

6.6. nerenovuotuose šildymo punktuose, vamzdynuose dėl techninių aplinkybių neįmanoma vykdyti efektyvių terminių šokų vandentiekio vandeniui apsaugoti nuo vegetuojančių Legionella genties bakterijų bei dezinfekuoti;

6.7. karšto vandens tiekimo vandentiekio vamzdynai paslėpti pastatų konstrukcijose be šilumos izoliacinio apvalkalo, arba jis visiškai susidėvėjęs, todėl patiriami dideli šiluminės energijos nuostoliai; susidėvėjusi vandentiekio ir nuotekų įranga, vamzdynai yra po betono grindimis arba paslėpti sienose, todėl juos naudoti nesaugu, o gedimų atvejais patalpų remontas kainuoja brangiau, negu kainuotų laiku atlikta vamzdynų renovacija;

6.8. susidėvėję sanitariniai įrenginiai;

6.9. naudojamasi natūraliu vėdinimu, esama mechaninė vėdinimo įranga nenaudojama, nes skleidžia triukšmą, didelės elektros energijos sąnaudos. Kai kuriose LNSS įstaigose ji išmontuota;

6.10. daugelyje LNSS įstaigų susidėvėjusi energiją naudojanti įranga;

6.11. pastatai pastatyti pagal pasenusius (jau nebegaliojančius) statybos techninius reglamentus, todėl nevisiškai atitinka šiuo metu keliamus tokiems pastatams techninius, higieninius ir energetinius reikalavimus.

7. Vietinio šilumos punkto modernizavimas, šildymo sistemos rekonstravimas ir tinkamas reguliavimas – veiksmingos energijos taupymo ir higienos sąlygų gerinimo priemonės. Racionaliai vartojant šilumos ir elektros energiją, rekonstruojant statinius, visapusiškai gerinama jų būklė, veiksmingiau naudojamos LNSS įstaigų ūkiui išlaikyti skiriamos lėšos, o už sutaupytas lėšas galima atnaujinti LNSS įstaigoms reikalingas kitas priemones. Minėtąsias energijos taupymo priemones reikia naudoti kompleksiškai – drauge keisti langus, renovuoti stogus, šiltinti sienas, atlikti kitus konstrukcijų elementų, inžinerinių sistemų būklės atnaujinimo ar gerinimo darbus. Esant blogai LNSS įstaigų šilumos ūkio ir bendrai pastatų fizinei būklei, reikia nedelsiant rekonstruoti šių įstaigų pastatus bei jas aprūpinti reikiamomis priemonėmis.

 

III. PROGRAMOS TIKSLAS IR UŽDAVINIAI

 

8. Programos tikslas – padidinti energijos vartojimo efektyvumą įgyvendinant energijos taupymo priemones atnaujintuose (modernizuotuose) LNSS įstaigų pastatuose.

9. Programos uždaviniai:

9.1. atnaujinti (modernizuoti) LNSS įstaigų pastatus, kad sumažėtų energijos suvartojimas;

9.2. jeigu atnaujinimo (modernizavimo) metu arba dėl diegiamų energijos taupymo priemonių pastatas nebeatitinka galiojančių higienos reikalavimų, įdiegti tokias priemones, kad pastatas atitiktų galiojančias higienos normas;

9.3. užtikrinti pacientams kokybiškas ir saugias sveikatos priežiūros paslaugų teikimo sąlygas;

9.4. aprūpinti atnaujinamas (modernizuojamas) LNSS įstaigas efektyviam energijos vartojimui reikiamomis priemonėmis.

 


IV. PROGRAMOS ĮGYVENDINIMO PRIEMONĖ IR ĮGYVENDINIMAS

 

10. Programos įgyvendinimo priemonė – atnaujinti (modernizuoti) LNSS įstaigų pastatus, įgyvendinant energiją taupančias priemones (langų, lauko durų pakeitimas, šilumos punktų (katilinių), šildymo sistemų rekonstravimas, stogų, sienų šiltinimas, apšvietimo, vėdinimo sistemų atnaujinimas ir įrengimas), kad pastatų inžinerinės dalies fizinė būklė atitiktų atnaujinimo (modernizavimo) metu Lietuvos Respublikoje galiojančias higienos normas.

11. Programa įgyvendinama dviem etapais:

11.1. pirmasis etapas – 2012–2014 metai;

11.2. antrasis etapas – 2015–2017 metai.

12. LNSS įstaigos Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerijai teikia prašymus ir LNSS įstaigos atitiktį Programoje nustatytiems atrankos kriterijams patvirtinančius dokumentus:

12.1. dėl dalyvavimo Programos pirmajame etape – iki 2012 m. birželio 1 d.;

12.2. dėl dalyvavimo Programos antrajame etape – iki metų, esančių prieš atitinkamus Programos antrojo etapo įgyvendinimo metus, spalio 1 d.

13. Sveikatos apsaugos ministerija, vadovaudamasi Programos 15 ir 16 punktuose nustatytais kriterijais, atrenka Programos vykdytojus ir:

13.1. iki 2012 m. liepos 1 d. patvirtina 2012–2014 metais numatomų atnaujinti (modernizuoti) LNSS įstaigų sąrašą;

13.2. nuo 2014 m. kasmet iki einamųjų metų lapkričio 1 d. tvirtina kitais metais numatomų atnaujinti (modernizuoti) LNSS įstaigų sąrašą.

 

V. PROGRAMOS VYKDYTOJŲ ATRANKOS KRITERIJAI

 

14. Įgyvendinant Programą pirmajame etape gali dalyvauti LNSS įstaigos, atitinkančios visus 15.1–15.5 punktuose nurodytus atrankos kriterijus ir vieną iš 15.6.1–15.6.2 punktuose nurodytų atrankos kriterijų.

15. Pirmajame Programos įgyvendinimo etape nustatomi šie Programos vykdytojų atrankos kriterijai:

15.1. LNSS įstaiga dalyvauja Sveikatos priežiūros įstaigų ir paslaugų restruktūrizavimo trečiojo etapo programos, patvirtintos Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2009 m. gruodžio 7 d. nutarimu Nr. 1654 „Dėl sveikatos priežiūros įstaigų ir paslaugų restruktūrizavimo trečiojo etapo programos patvirtinimo“ (Žin., 2009, Nr. 150-6713), įgyvendinime;

15.2. LNSS įstaigoje Sveikatos apsaugos ministerija įgyvendina valstybės, kaip dalininko, teises ir pareigas;

15.3. skyrus finansavimą numatoma atnaujinti (modernizuoti) LNSS įstaigos (įskaitant įstaigos filialus ir geografiškai nutolusius įstaigos padalinius) pastatų infrastruktūros kompleksą, kurį sudaro ne mažiau kaip 5 pastatai ir kurio bendras plotas yra ne mažesnis kaip 50 000 kv. m. Infrastruktūros kompleksas gali būti tvarkomas dalimis (atskiri pastatai) keliais etapais. Įstaigos (įskaitant įstaigos filialus ir geografiškai nutolusius įstaigos padalinius) pastatų infrastruktūros kompleksui priklausančių pastatų, kuriuos numatoma atnaujinti (modernizuoti), teritorijos administracinis vienetas ir adresas gali skirtis nuo LNSS įstaigos buveinės adreso;

15.4. yra atliktas numatomų atnaujinti (modernizuoti) pastatų energijos vartojimo auditas;

15.5. LNSS įstaigoje aptarnaujamų asmenų skaičius per paskutinius metus prieš prašymo dalyvauti Programoje pateikimą yra ne mažesnis kaip 100 000;

15.6. LNSS įstaigos finansavimas pagal Sanglaudos skatinimo veiksmų programos prioriteto „Aplinka ir darnus vystymasis“ priemonę VP3-3.4-ŪM-03-V „Viešosios paskirties pastatų renovavimas nacionaliniu lygiu“ (toliau – priemonė VP3-3.4-ŪM-03-V):

15.6.1. prieš pateikdama prašymą dalyvauti Programoje LNSS įstaiga nėra gavusi lėšų pagal priemonę VP3-3.4-ŪM-03-V pastatams atnaujinti (modernizuoti);

15.6.2. įstaiga, siekdama kompleksiškai įdiegti visas pastatų energijos taupymo priemones, iki 2011 m. spalio mėn. 1 d. kreipėsi dėl papildomo finansavimo pagal priemonę VP3-3.4-ŪM-03-V įgyvendinamo projekto papildomoms veikloms pagal Papildomo finansavimo skyrimo įgyvendinamiems projektams, kurie bendrai finansuojami iš Europos sąjungos fondų lėšų ir dėl kurių yra pasirašytos projektų finansavimo ir administravimo sutartys, tvarkos aprašą, patvirtintą 2010 m. spalio 12 d. Lietuvos Respublikos ūkio ministro įsakymu Nr. 4-768 (Žin., 2010, Nr. 122-6237), tačiau jai nebuvo skirtas papildomas finansavimas.

16. Programos antrojo etapo Programos vykdytojų atrankos kriterijai nustatomi iki 2014 m. balandžio 1 d. Jeigu antrojo etapo kriterijai nenustatomi, taikomi Programos 15.2-15.6 punktuose nustatyti atrankos kriterijai, vadovaujantis Programos 14 punkte nustatyta tvarka.

 

VI. PROGRAMOS VERTINIMO KRITERIJAI

 

17. Programos vykdymą vertinant kiekybės požiūriu, bus analizuojama:

17.1. kiek atnaujinta (modernizuota) LNSS įstaigų pastatų;

17.2. kiek pacientų naudosis geresnėmis sveikatos priežiūros sąlygomis;

17.3. kiek sutaupyta energijos (procentais).

 

VII. NUMATOMI REZULTATAI

 

18. Numatoma atnaujinti (modernizuoti) ne mažiau kaip 110 LNSS įstaigų pastatų, iš jų pirmame etape numatoma atnaujinti (modernizuoti) ne mažiau kaip 15 pastatų.

19. LNSS įstaigų pacientams pagerės sveikatos priežiūros paslaugų gavimo sąlygos.

20. LNSS įstaigos, palyginti su pastatų energijos suvartojimu prieš atnaujinimą (modernizavimą), atnaujintuose (modernizuotuose) pastatuose kasmet sutaupys apie 20 procentų energijos.

21. Įdiegtos kompleksinės energijos taupymo priemonės pagerins ir higieninę atnaujintų (modernizuotų) pastatų būklę.

 

VIII. PROGRAMOS FINANSAVIMAS

 

22. Programos įgyvendinimas finansuojamas pagal šalies finansines galimybes iš Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto, Europos Sąjungos ir bendrojo finansavimo lėšų, savivaldybių biudžetų lėšų, Lietuvos Respublikos ir Šveicarijos Konfederacijos bendradarbiavimo programos lėšų ir kitų teisėtai gautų lėšų.

 

IX. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

23. Programos įgyvendinimą koordinuoja ir įgyvendinimo stebėseną atlieka Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerija.

24. LNSS įstaigos, dalyvaujančios įgyvendinant Programą, už Programos vykdymą atsiskaito Sveikatos apsaugos ministerijai ir ne vėliau kaip iki kitų (po ataskaitinių metų) Programos vykdymo metų kovo 1 d. pateikia praėjusių metų Programos įgyvendinimo ataskaitą.

 

_________________