PANEVĖŽIO APYGARDOS ADMINISTRACINIO TEISMO KOLEGIJOS 2008 M. SAUSIO 17 D. (ADMINISTRACINĖ BYLA NR. I-56-379-2008 M.) SPRENDIMAS
Lietuvos Respublikos vardu
Panevėžio apygardos administracinio teismo kolegija, susidedanti iš pirmininkaujančios teisėjos V. Savickienės, teisėjų: N. D. Smetonienės, D. Zlatkuvienės,
sekretoriaujant D. Gvildienei,
dalyvaujant pareiškėjo atstovei J. Valaitytei,
atsakovo atstovui D. Ramonui,
viešame teismo posėdyje išnagrinėjusi administracinę bylą pagal pareiškėjo Vyriausybės atstovo Kauno apskrityje pareiškimą atsakovui Kėdainių rajono savivaldybės tarybai dėl norminio savivaldybės administracinio akto dalies teisėtumo ištyrimo,
nustatė:
Pareiškėjas prašo ištirti, ar Kėdainių rajono savivaldybės tarybos 2006-10-27 sprendimu Nr. 449 patvirtintų nuostatų 8.1 ir 8.2 punktai ir atitinkamai 9–15 bei 26–35 punktai neprieštarauja Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo 81 straipsniui, Lietuvos Respublikos konkurencijos įstatymo 4 straipsniui, Lietuvos Respublikos savivaldos įstatymo 36 straipsniui, LR biudžeto sandaros įstatymo pakeitimo 2003-12-23 įstatymo Nr. IX-1946 10 straipsniui, Lietuvos Respublikos finansinių įstaigų įstatymo 3 straipsnio 1 dalies 2 punktui, ir panaikinti Kėdainių rajono savivaldybės tarybos 2006-10-27 sprendimu Nr. 449 patvirtintų nuostatų 8.1 ir 8.2 punktus ir 9–15, 26–35 punktus bei Kėdainių rajono savivaldybės tarybos 2007-05-25 sprendimą Nr. TS-149 „Dėl žemės ūkio produkcijos gamintojų rėmimo fondo nuostatų pakeitimo“. Pareiškėjo atstovė paaiškino, kad Kėdainių rajono savivaldybės tarybos 2006-10-27 sprendimu Nr. TS-449 patvirtintų nuostatų 6 punktas nustato, kad fondą sudaro Kėdainių rajono savivaldybės biudžeto lėšos, skiriamos tarybos sprendimu. Pagal LR vietos savivaldos įstatymo 36 str. 3 dalį savivaldybių biudžetų lėšos gali būti naudojamos tik savivaldybių funkcijoms: savivaldybių tarybų patvirtintoms socialinėms ir ekonominėms bei kitoms programoms įgyvendinti, savivaldybių biudžetinėms įstaigoms išlaikyti ir viešųjų paslaugų teikimui organizuoti. Kėdainių savivaldybės taryba, įgyvendindama minėtas funkcijas, fondo nuostatuose numatė tokias savivaldybės funkcijų įgyvendinimo formas, kurių nenumato LR vietos savivaldos įstatymo 36 str. Verslo, kaimo plėtros sąlygų sudarymas, paramos žemės ūkiui ir kaimo plėtrai organizavimas turi būti įgyvendinamas įstatyme nustatytomis formomis – per savivaldybės tarybos patvirtintas socialines ir ekonomines programas. Pagal LR valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo 4 str. 4 dalį savivaldybės biudžeto lėšos yra savivaldybių finansinis turtas, kuris pagal šio įstatymo 81 straipsnį gali būti naudojamas tik vadovaujantis šiame straipsnyje įtvirtintu viešosios teisės principu. Fondo nuostatuose numatytų lengvatinių paskolų teikimas fiziniams ir juridiniams asmenims, kooperatyvams, kredito unijoms nenumatytas LR vietos savivaldos įstatyme, LR valstybės ir savivaldybių turto valdymo naudojimo ir disponavimo juo įstatyme, taip pat LR biudžeto sandaros įstatymo pakeitimo 2003-12-23 įstatyme. Šio įstatymo 10 straipsnis savivaldybėms numato galimybę tik skolintis, bet ne skolinti. Pagal LR finansinių įstaigų įstatymo 3 straipsnio 1 d. 2 punktą, skolinimas yra finansinės paslaugos ir jas teikti turi teisę tik įstatymų nustatyta tvarka įregistruoti ir atitinkamas licencijas turintys asmenys. Tokių paskolų teikimas sudaro nepagrįstai palankias verslo sąlygas vieniems rinkos subjektams kitų atžvilgiu, todėl minėtų Nuostatų nurodytų punktų turinys kelia abejonių dėl galimo prieštaravimo LR konkurencijos įstatymo 4 straipsniui. Valstybės valdymo ir savivaldos institucijoms draudžiama priimti teisės aktus, kurie teikia privilegijas arba diskriminuoja atskirus ūkio subjektus, dėl kurių atsiranda ar gali atsirasti konkurencijos sąlygų skirtumų.
Atsakovo atstovas su pareiškimu nesutinka. Paaiškino, kad žemės ūkio produkcijos gamintojų rėmimo fondas įsteigtas Kėdainių r. savivaldybės tarybos 2000-10-13 sprendimu Nr. 187, o šio fondo nuostatai patvirtinti 2000-12-15 sprendimu Nr. 248. Fondo nuostatai buvo keičiami rajono tarybos sprendimais 2005-03-25 Nr. TS-94, 2006-03-24 Nr. TS-99, 2006-10-27 Nr. TS-449, 2007-05-25 Nr. TS-149. Fondo tikslas – remti žemės ūkio produkcijos gamintojus. Fondo lėšos naudojamos suteikiant beprocentes paskolas fiziniams ir juridiniams asmenims, remiant kitas žemės ūkio produkcijos gamybos veiklą skatinančias priemones, t. y. mokymams, tikslinėms programoms finansuoti, parodoms, seminarams. Kėdainių rajono taryba 2003-06-27 sprendimu Nr. BD-7/423 patvirtino Kėdainių rajono plėtros strateginį planą iki 2015 metų, kurio ketvirtuoju prioritetu nurodė agropramoninio verslo efektyvumo didinimą ir subalansuotą kaimo plėtrą. LR vietos savivaldos įstatymo 6 straipsnio 13 punktas nustato savarankišką savivaldybių funkciją – sąlygų verslo plėtrai sudarymą ir šios veiklos skatinimą. 8 straipsnyje nustatyta valstybės deleguota funkcija – žemės ūkio klausimų koordinavimas, paramos žemės ūkiui ir kaimo plėtrai organizavimas ir įgyvendinimas. Šio įstatymo 17 straipsnio 13, 23, 46, ir 40 punktai tarybai suteikia įgaliojimus tvirtinti tikslinės paskirties specializuotus fondus, teikti įstatymų nustatytas lengvatas ir tvirtinti kaimo plėtros programas. Fondo veikla pagrįsta savivaldybės vykdomomis funkcijomis, taip pat taryba turi įgaliojimus steigti tikslinės paskirties fondus. Nesutinka, kad savivaldybė numatė įstatymuose nenumatytas skatinimo formas. Lengvatinių kreditų teikimas yra viena iš verslo kaimo vietovėse skatinimo formų. LR žemės ūkio ir kaimo plėtros įstatymo 5 straipsnis numato, kad savivaldybių institucijos pagal įstatymų ir kitų teisės aktų suteiktą kompetenciją įgyvendina žemės ūkio ir kaimo plėtros politiką. Įstatymas nenustato baigtinio priemonių sąrašo. LR smulkaus ir vidutinio verslo įstatymo 4 straipsnis numato paramos formas, tarp jų ir lengvatinių kreditų teikimą, palūkanų dengimą. Šio įstatymo nuostatos apima ir verslo subjektus, vykdančius veiklą kaimo vietovėse. Lengvatinių kreditų teikimas negali būti traktuojamas kaip finansinė paslauga, nes šia parama nesiekiama gauti jokios finansinės naudos, todėl savivaldybė nedubliuoja finansų įstaigos veiklos. Visiems subjektams suteikiamos vienodos galimybės pasinaudoti parama. Fondo nuostatuose nėra jokių privilegijas teikiančių ar diskriminuojančių sąlygų.
Kolegija konstatuoja:
Bylos medžiaga nustatyta, kad Kėdainių r. savivaldybės tarybos 2000-10-13 sprendimu Nr. 187 įsteigtas Žemės ūkio produkcijos gamintojų rėmimo fondas, o šio fondo nuostatai patvirtinti 2000-12-15 sprendimu Nr. 248. Fondo nuostatai buvo keičiami rajono tarybos sprendimais 2005-03-25 Nr. TS-94, 2006-03-24 Nr. TS-99, 2006-10-27 Nr. TS-449, 2007-05-25 Nr. TS-149.
Pareiškėjas prašo ištirti, ar Kėdainių rajono savivaldybės tarybos 2006-10-27 sprendimu Nr. TS-449 patvirtintų nuostatų 8.1 ir 8.2 punktai ir atitinkamai 9–15 bei 26–35 punktai neprieštarauja Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo 81 straipsniui, Lietuvos Respublikos konkurencijos įstatymo 4 straipsniui, Lietuvos Respublikos savivaldos įstatymo 36 straipsniui, LR biudžeto sandaros įstatymo pakeitimo 2003-12-23 įstatymo Nr. IX-1946 10 straipsniui, Lietuvos Respublikos finansinių įstaigų įstatymo 3 straipsnio 1 dalies 2 punktui.
Kėdainių rajono savivaldybės tarybos 2006-10-27 sprendimu Nr. TS-449 patvirtintų nuostatų 6 punktas numato, kad fondą sudaro Kėdainių rajono savivaldybės biudžeto lėšos, skiriamos Tarybos sprendimu, o 8 punkte numatoma, kad fondo lėšos naudojamos žemės ūkio produkcijos gamybai plėsti rajone, taikant šias paskolos formas:
8.1. lengvatines paskolas (beprocentes) ne ilgesniam kaip 4 metų laikotarpiui fiziniams ir juridiniams asmenims,
8.2. kooperatyvų, kaimo bendruomenių veiklai skatinti ir plėtoti, kredito unijų veiklai suteikiant beprocentę paskolą iki 4 metų.
Pagal LR vietos savivaldos įstatymo 36 straipsnio 3 dalį savivaldybių biudžetų lėšos gali būti naudojamos tik savivaldybių funkcijoms įgyvendinti, savivaldybių biudžetinėms įstaigoms išlaikyti ir viešųjų paslaugų teikimui organizuoti. LR vietos savivaldos įstatymo 8 str. 29 punkte numatyta valstybės deleguota savivaldybėms funkcija – žemės ūkio klausimų koordinavimas, kaimo plėtros bei paramos žemės ūkiui ir kaimo plėtrai organizavimas ir įgyvendinimas Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka. Šio įstatymo 17 straipsnio 13, 23, 40 ir 46 punktai suteikia savivaldybės tarybai įgaliojimus tvirtinti tikslinės paskirties, specializuotus fondus, teikti įstatymų nustatytas lengvatas ir tvirtinti kaimo plėtros programas. Minėto įstatymo II skirsnis apibrėžia savivaldybių funkcijas, tačiau paskolų teikimo funkcija nenurodyta nei prie vienos savivaldybės funkcijų grupės. Todėl darytina išvada, kad Kėdainių rajono taryba, įgyvendindama minėtas funkcijas, fondo nuostatuose numatė tokias savivaldybės funkcijų įgyvendinimo formas, kurių nenumato LR vietos savivaldos įstatymo 36 straipsnis. Verslo, paramos žemės ūkiui ir kaimo plėtrai organizavimas turi būti įgyvendinamas įstatyme nustatytomis formomis – per savivaldybės tarybos patvirtintas socialines ir ekonomines programas. Dėl nurodytų motyvų darytina išvada, kad Nuostatų 8.1, 8.2 punktai prieštarauja LR vietos savivaldos įstatymo 36 straipsnio 3 daliai.
LR valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo 4 straipsnio 4 dalyje nurodyta, kad savivaldybės biudžeto lėšos yra savivaldybių finansinis turtas, kuris pagal šio įstatymo 81 str. gali būti naudojamas tik vadovaujantis šiame straipsnyje įtvirtintu viešosios teisės principu – sandoriai dėl valstybės ir savivaldybių turto turi būti sudaromi tik teisės aktų, reglamentuojančių disponavimą valstybės ir savivaldybių turtu, nustatytais atvejais ir būdais. Fondo nuostatuose numatytų lengvatinių paskolų teikimas fiziniams ir juridiniams asmenims nenumatytas LR vietos savivaldos įstatyme, LR valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatyme, taip pat LR biudžeto sandaros įstatymo pakeitimo 2003-12-23 įstatyme Nr. IX-1946. Šio įstatymo 10 straipsnis savivaldybėms numato galimybę tik skolintis, bet ne skolinti, todėl darytina išvada, kad Nuostatų 8.1, 8.2 punktai prieštarauja ir LR valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo įstatymo 81 straipsniui, LR biudžeto sandaros įstatymo pakeitimo 2003-12-23 įstatymo Nr. IX-1946 10 straipsniui.
Pareiškėjas prašo ištirti, ar Nuostatų 8.1, 8.2 punktai neprieštarauja LR finansinių įstaigų įstatymo 3 straipsnio 1 dalies 2 punktui. Šio įstatymo 1 straipsnio 3 dalies 1 punkte nurodyta, jog šis įstatymas netaikomas LR valstybės ir savivaldybių institucijoms bei įstaigoms, kurios teikia finansines paslaugas, nustatytas Lietuvos Respublikos įstatymuose. Esant tokioms aplinkybėms nėra pagrindo tirti ginčijamų Nuostatų punktų atitikties LR finansinių įstaigų įstatymo 3 straipsnio 1 dalies 2 punktui.
LR Konkurencijos įstatymo 4 straipsnis nustato, kad valstybės valdymo ir savivaldos institucijos, vykdydamos pavestus uždavinius, susijusius su ūkinės veiklos reguliavimu Lietuvos Respublikoje, privalo užtikrinti sąžiningos konkurencijos laisvę. Valstybės valdymo institucijoms draudžiama priimti teisės aktus arba kitus sprendimus, kurie teikia privilegijas arba diskriminuoja atskirus ūkio subjektus ar jų grupes, dėl kurių atsiranda ar gali atsirasti konkurencijos sąlygų skirtumų atitinkamoje rinkoje konkuruojantiems ūkio subjektams, išskyrus atvejus, kai skirtingų konkurencijos sąlygų neįmanoma išvengti vykdant Lietuvos Respublikos reikalavimus. Paskolų teikimas, neturint savivaldybės tarybos patvirtintos programos, iškreipia situaciją rinkoje, sudaro nepagrįstai palankias verslo sąlygas vieniems rinkos subjektams kitų atžvilgiu. Ūkininkas, gavęs lengvatinę paskolą savo veiklai vykdyti, galės savo produkciją tiekti mažesnėmis kainomis, nei tas, kuris bankui turi grąžinti palūkanas. Atsižvelgiant į išdėstytas aplinkybes, darytina išvada. Kad Nuostatų 8.1 ir 8.2 punktai prieštarauja Lietuvos Respublikos konkurencijos įstatymo 4 straipsniui.
Nepagrįstas atsakovo atstovo argumentas, jog įgyvendinant žemės ūkio ir kaimo plėtros programą taikytinos LR smulkaus ir vidutinio verslo įstatymo nuostatos. Šis įstatymas nustato smulkiojo ir vidutinio verslo subjektų sampratą, smulkiojo ir vidutinio verslo subjektams taikomas valstybės paramos formas. Minėto įstatymo 5 str. 1 d. nurodyta, kad valstybės parama smulkiojo ir vidutinio verslo subjektams teikiama pagal Vyriausybės, apskričių ar savivaldybių smulkiojo ir vidutinio verslo plėtros programas, todėl darytina išvada, kad šis įstatymas netaikytinas žemės ūkio ir kaimo plėtros programoms įgyvendinti. Žemės ūkio ir kaimo plėtros politikos formavimo ir įgyvendinimo principus nustato Lietuvos Respublikos žemės ūkio ir kaimo plėtros įstatymas, kuris savivaldybėms nesuteikia teisės teikti paskolų.
Pareiškėjo prašomi panaikinti Nuostatų 9–15, 26–35 punktai, reglamentuojantys teisę gauti finansinę paramą, lengvatinės paskolos dydį, lengvatinės paskolos gavėjo veiklos kontrolę ir paskolų suteikimo tvarką, vertintini kaip išvestiniai. Todėl, pripažinus, kad Kėdainių rajono savivaldybės tarybos 2006-10-27 sprendimu Nr. TS-449 patvirtintų nuostatų 8.1, 8.2 punktai prieštarauja anksčiau išvardytiems teisės aktams, minėti punktai taip pat naikintini. Taip pat naikintinas ir Kėdainių rajono savivaldybės tarybos 2007-05-25 sprendimas Nr. TS-149 „Dėl Žemės ūkio produkcijos gamintojų rėmimo fondo nuostatų pakeitimo“, naujai išdėstęs Nuostatų 27, 33, 34 punktus.
Vadovaudamasi LR ABTĮ 115 str. 2 p., kolegija
nusprendė:
pripažinti Kėdainių rajono savivaldybės tarybos 2006-10-27 sprendimu Nr. 449 patvirtintų „Kėdainių rajono savivaldybės žemės ūkio produkcijos gamintojų rėmimo fondo nuostatų“ 8.1 ir 8.2 punktus ir atitinkamai 9–15 bei 26–35 punktus prieštaraujančiais Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo 81 straipsniui, Lietuvos Respublikos konkurencijos įstatymo 4 straipsniui, Lietuvos Respublikos savivaldos įstatymo 36 straipsniui, Lietuvos Respublikos biudžeto sandaros įstatymo pakeitimo 2003-12-23 įstatymo Nr. IX-1946 10 straipsniui ir laikyti juos panaikintais.
Panaikinti Kėdainių rajono savivaldybės tarybos 2007-05-25 sprendimą Nr. TS-149 „Dėl Žemės ūkio produkcijos gamintojų rėmimo fondo nuostatų pakeitimo“.
Sprendimas per 14 dienų nuo paskelbimo dienos gali būti apeliacine tvarka skundžiamas Lietuvos vyriausiajam administraciniam teismui.
Sprendimą paskelbti „Valstybės žiniose“ ir „Rinkos aikštėje“.
Kolegijos pirmininkas Vaiva Savickienė
Teisėjai: Nijolė Danguolė Smetonienė
Dalytė Zlatkuvienė