VALSTYBINĖS MOKESČIŲ INSPEKCIJOS PRIE LIETUVOS RESPUBLIKOS FINANSŲ MINISTERIJOS VIRŠININKO

 

Į S A K Y M A S

DĖL JURIDINIO ASMENS TEISIŲ NETURINČIŲ ĮMONIŲ SUPAPRASTINTO IŠREGISTRAVIMO ATLEIDŽIANT JAS NUO NESUMOKĖTŲ MOKESČIŲ BEI KITŲ ĮMOKŲ IŠ LIETUVOS RESPUBLIKOS ĮMONIŲ REJESTRO TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO

 

2000 m. rugpjūčio 18 d. Nr. 160

Vilnius

 

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatymo (Žin., 1995, Nr. 61 – 1525) 18 str., Lietuvos Respublikos juridinio asmens teisių neturinčių įmonių supaprastinto išregistravimo atleidžiant jas nuo nesumokėtų mokesčių bei kitų įmokų ir veiklos nevykdančių įmonių išregistravimo už daromus mokesčių deklaravimo tvarkos pažeidimus iš Lietuvos Respublikos įmonių rejestro įstatymo (Žin., 2000, Nr. 64 – 1919) 2 – 4 ir 12 str. bei Lietuvos Respublikos finansų ministro 1997 07 29 įsakymu Nr. 110 patvirtintais Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Finansų ministerijos – centrinio mokesčio administratoriaus nuostatais (Žin., 1997, Nr. 87 – 2212) ir siekdamas supaprastinti likviduojamų įmonių atsiskaitymo su valstybės (savivaldybės) biudžetu bei fondais pažymų išdavimą,

1. Tvirtinu pridedamas:

1.1. Juridinio asmens teisių neturinčių įmonių supaprastinto išregistravimo atleidžiant jas nuo nesumokėtų mokesčių bei kitų įmokų iš Lietuvos Respublikos įmonių rejestro taisykles;

1.2. Prašymo supaprastinta tvarka išduoti pažymas dėl atsiskaitymo su valstybės (savivaldybės) biudžetu bei fondais FR 0199 formą;

1.3. Informacijos dėl juridinio asmens teisių neturinčių įmonių supaprastinto išregistravimo kortelės FR 0203 formą;

1.4. Pranešimo dėl juridinio asmens teisių neturinčios įmonės supaprastinto išregistravimo atleidžiant ją nuo nesumokėtų mokesčių bei kitų įmokų iš Lietuvos Respublikos įmonių rejestro FR 0200 formą;

1.5. Pranešimo mokesčių mokėtojui dėl juridinio asmens teisių neturinčios įmonės supaprastinto išregistravimo atleidžiant ją nuo nesumokėtų mokesčių bei kitų įmokų iš Lietuvos Respublikos įmonių rejestro FR 0201 formą;

1.6. Sprendimo dėl atleidimo nuo prievolės sumokėti mokestinę nepriemoką ir jos nurašymo iš apskaitos dokumentų FR 0202 formą.

2. Nustatau, kad:

2.1. už atsiskaitymo su valstybės (savivaldybės) biudžetu bei fondais pažymų išdavimą supaprastinta tvarka yra atsakingi apskričių valstybinių mokesčių inspekcijų mokesčių mokėtojų (įmonių) aptarnavimo poskyriai;

2.2. Informacijos dėl juridinio asmens teisių neturinčių įmonių supaprastinto išregistravimo kortelės FR 0203 forma yra rekomendacinio pobūdžio ir apskričių valstybinių mokesčių inspekcijų viršininkai savo įsakymais gali ją keisti.

3. Įsakau:

3.1. apskričių valstybinių mokesčių inspekcijų viršininkams:

3.1.1. užtikrinti, kad būtų vadovaujamasi šiuo įsakymu patvirtintomis taisyklėmis ir naudojamasi patvirtintomis dokumentų formomis;

3.1.2. užtikrinti, kad apskričių valstybinėse mokesčių inspekcijose būtų apskaitomos įmonės, pasinaudojusios supaprastinta išregistravimo tvarka, bei sumos, nuo kurių sumokėjimo šios įmonės buvo atleistos;

3.2. Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Finansų ministerijos Registrų ir duomenų tvarkymo skyriui patvirtintas dokumentų formas, vadovaujantis Inspekcijos viršininko 1999 08 26 įsakymu Nr. 165 „Dėl dokumentų formų registro“ patvirtinta tvarka, įtraukti į dokumentų formų registrą;

3.3. Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Finansų ministerijos viršininko pavaduotojams kontroliuoti šio įsakymo vykdymą.

 

 

 

L. e. viršininko pareigas                                                                                                         H. Tamulis


 

PATVIRTINTA

Valstybinės mokesčių inspekcijos

prie Finansų ministerijos viršininko

2000 08 18 įsakymu Nr. 160

 

JURIDINIO ASMENS TEISIŲ NETURINČIŲ ĮMONIŲ SUPAPRASTINTO IŠREGISTRAVIMO ATLEIDŽIANT JAS NUO NESUMOKĖTŲ MOKESČIŲ BEI KITŲ ĮMOKŲ IŠ LIETUVOS RESPUBLIKOS ĮMONIŲ REJESTRO TAISYKLĖS

 

I. BENDROJI DALIS

 

1. Šios Juridinio asmens teisių neturinčių įmonių supaprastinto išregistravimo atleidžiant jas nuo nesumokėtų mokesčių bei kitų įmokų iš Lietuvos Respublikos įmonių rejestro taisyklės (toliau – Taisyklės) nustato Lietuvos Respublikos juridinio asmens teisių neturinčių įmonių supaprastinto išregistravimo atleidžiant jas nuo nesumokėtų mokesčių bei kitų įmokų ir veiklos nevykdančių įmonių išregistravimo už daromus mokesčių deklaravimo tvarkos pažeidimus iš Lietuvos Respublikos įmonių rejestro laikinojo įstatymo (toliau – Įstatymas) 2-4 ir 12 straipsnių įgyvendinimo Valstybinėje mokesčių inspekcijoje tvarką.

2. Juridinio asmens teisių neturinčių įmonių supaprastinto išregistravimo atleidžiant jas nuo nesumokėtų mokesčių bei kitų įmokų iš Lietuvos Respublikos įmonių rejestro (toliau – Rejestras) procedūras, kiek tai pavesta pagal Įstatymą, apskričių valstybinėse mokesčių inspekcijose (toliau – AVMI) atlieka miesto (rajono) skyrių poskyriai, užsiimantys mokesčių mokėtojų (įmonių) aptarnavimu (toliau – aptarnavimo poskyris).

 

II. PRAŠYMŲ IŠDUOTI PAŽYMĄ DĖL ATSISKAITYMO SU VALSTYBĖS (SAVIVALDYBĖS) BIUDŽETU BEI FONDAIS PRIĖMIMAS

 

3. Įstatymo 2 straipsnyje nurodytai įmonei įgijus likviduojamos įmonės statusą ir nustatyta tvarka jį įregistravus Rejestre, įmonės likvidatorius (savininkas) ar jo įgaliotas asmuo kreipiasi į aptarnavimo poskyrį ir pateikia prašymą supaprastinta tvarka išduoti pažymą dėl atsiskaitymo su valstybės (savivaldybės) biudžetu bei fondais (toliau – Prašymas).

4. Aptarnavimo poskyris Prašymą priima, jei įmonės registravimo pažymėjimo originale yra rejestro tvarkytojo žyma apie įmonei suteiktą likviduojamos įmonės statusą.

5. Jeigu likviduojama įmonė yra PVM mokėtoja, aptarnavimo poskyrio darbuotojas turi paprašyti, kad likvidatorius (savininkas) ar jo įgaliotas asmuo kartu su Prašymu pateiktų Lietuvos Respublikos finansų ministro 1999 04 21 įsakymu Nr. 100 „Dėl formų patvirtinimo“ patvirtintą išregistravimo iš PVM mokėtojų prašymo formą bei grąžintų PVM mokėtojo pažymėjimą.

6. Šių taisyklių 3 punkte nurodytas Prašymas turi būti nustatytos formos (1 priedas), jis pateikiamas 2 egzemplioriais, kuriuose turi būti nurodyti tokie duomenys:

6.1. likviduojamos įmonės pavadinimas;

6.2. įmonės kodas (identifikacinis numeris), jeigu likviduojama įmonė yra PVM mokėtoja – PVM kodas;

6.3. tikslus įmonės adresas;

6.4. įmonės įregistravimo data bei Registro numeris;

6.5. likviduojamos įmonės statuso įgijimo data;

6.6. įmonės likvidatoriaus (savininko) ar jo įgalioto asmens vardas, pavardė, asmens kodas, gyvenamoji vieta, telefono numeris;

6.7. Prašymo pateikimo data;

6.8. institucijų, kurioms bus pateikta Pažyma, pavadinimai;

6.9. datos, nuo kada iki kada įmonė visiškai nevykdė ūkinės – komercinės veiklos arba iki kada vykdė veiklą pagal Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1993 11 16 nutarimo Nr. 851 „Dėl patentų išdavimo tvarkos“ (Žin., 1993, Nr. 62 – 1183) ir 1994 12 23 nutarimo Nr. 1315 „Dėl patentų išdavimo tvarkos“ nustatyta tvarka išduotą patentą;

6.10. data, nuo kada įmonė yra įsiregistravusi PVM ar akcizo mokėtoja;

6.11. institucija, kurioje įmonė yra inicijavusi mokestinį ginčą;

6.12. likviduojamos įmonės likvidatoriaus (savininko) parašas.

7. Aptarnavimo poskyriuose gauti prašymai nedelsiant eilės tvarka turi būti registruojami atskiruose žurnaluose ir juose turi būti nurodomi tokie rekvizitai:

7.1. eilės numeris;

7.2. Prašymo pateikimo data;

7.3. likviduojamos įmonės pavadinimas ir kodas (identifikacinis numeris);

7.4. Pažymą parengusio AVMI darbuotojo vardo raidė, pavardė;

7.5. Pažymų iš teritorinės muitinės, Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybos teritorinio skyriaus bei Aplinkos ministerijos regioninio departamento gavimo datos ir numeriai;

7.6. pastabos (tam turi būti palikta atskira grafa, kurioje būtų nurodyta sprendimo atleisti įmonę nuo prievolės sumokėti mokestinę nepriemoką ir nurašyti ją iš apskaitos dokumentų priėmimo data ir numeris).

8. Abiejuose gautų Prašymų egzemplioriuose aptarnavimo poskyrio darbuotojas nurodo Prašymo gavimo datą bei registracijos eilės numerį. Vienas Prašymo egzempliorius grąžinamas likvidatoriui (savininkui) ar jo įgaliotam asmeniui, kitas lieka aptarnavimo poskyryje ir po Pažymų išdavimo saugomas įmonės (mokesčio mokėtojo) byloje.

 

III. INFORMACIJOS, REIKALINGOS PAŽYMOS IŠDAVIMUI, SURINKIMAS IR ĮVERTINIMAS

 

9. Išanalizavęs likviduojamos įmonės pateikto Prašymo duomenis aptarnavimo poskyris ir kiti AVMI struktūriniai padaliniai privalo tokia tvarka užpildyti Informacijos dėl juridinio asmens teisių neturinčių įmonių supaprastinto išregistravimo kortelę (toliau – Informacijos kortelė) (2 priedas):

9.1. patikrinti, ar Prašymą pateikusi įmonė Rejestre įsiregistravusi iki 2000 07 31, ir apie tai pažymėti Informacijos kortelės 1 punkte;

9.2. patikrinti, ar Prašymą pateikusi įmonė AVMI yra pateikusi visų mokestinių laikotarpių metines juridinio asmens teisių neturinčių individualių (personalinių) įmonių ir ūkinių bendrijų pajamų mokesčio deklaracijas, ir apie tai pažymėti Informacijos kortelės 2 punkte;

9.3. jeigu įmonė AVMI nepateikė bent vieno mokestinio laikotarpio metinės juridinio asmens teisių neturinčių individualių (personalinių) įmonių ir ūkinių bendrijų pajamų mokesčio deklaracijos, apie tai pažymėti Informacijos kortelės 3 punkte ir informuoti (raštu arba telefonu) prašymą pateikusią įmonę, kad ji, norėdama supaprastina tvarka gauti iš AVMI Pažymą, turi pateikti trūkstamus mokestinės atskaitomybės dokumentus;

9.4. vizualiai patikrinti, ar Prašymą pateikusi įmonė visuose AVMI pateiktuose mokestinės atskaitomybės dokumentuose nedeklaravo įplaukų, pajamų, prekių (paslaugų) apmokestinamąją vertę arba realizuotos produkcijos apmokestinamąją vertę (kiekį) už veiklos laikotarpį nuo 1995 01 01, ir apie tai pažymėti Informacijos kortelės 4 punkte;

9.5. jeigu nustatoma, kad įmonės mokestinėje atskaitomybėje už veiklos laikotarpį nuo 1995 01 01 yra deklaruotos įplaukos, pajamos, prekių (paslaugų) apmokestinamoji vertė arba realizuotos produkcijos apmokestinamoji vertė (kiekis), patikrinti, ar šios sumos yra tik už tą veiklą, kuri buvo vykdyta pagal įmonės Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1993 11 16 nutarimo Nr. 851 „Dėl patentų išdavimo tvarkos“ (Žin., 1993, Nr. 62 – 1183) ir 1994 12 23 nutarimo Nr. 1315 „Dėl patentų išdavimo tvarkos“ nustatyta tvarka įsigytus patentus, ir apie tai pažymėti Informacijos kortelės 5 punkte;

9.6. patikrinti, ar prašymą pateikusi įmonė už laikotarpį nuo 1995 01 01 nevykdė atsiskaitymų per bankų įstaigas, kuriose pagal turimus Valstybinės mokesčių inspekcijos duomenis ši įmonė turi atsidariusi sąskaitas (raštu užklausti šias bankų įstaigas ir pareikalauti išrašo apie tos įmonės nuo 1995 01 01 vykdytas bankines operacijas). Jeigu įmonė vykdė atsiskaitymus per bankų sąskaitas, įvertinti gautus išrašus apie įmonės vykdytas bankines operacijas (jų pobūdį bei sumų dydį) minėtu laikotarpiu ir apie tai pažymėti Informacijos kortelės 6 punkte. Jei pagal gautus išrašus kyla abejonių dėl ūkinės – komercinės veiklos nevykdymo, atliekamas papildomas tyrimas, siekiant įsitikinti, ar minėta veikla iš tikrųjų nebuvo vykdoma;

9.7. patikrinti, ar pagal AVMI turimus duomenis prašymą pateikusi įmonė neturi įsiskolinimų valstybės (savivaldybės) biudžetui. Jeigu nustatoma, kad įmonė turi įsiskolinimų valstybės (savivaldybės) biudžetui ar fondams, patikrinti, ar ši įmonė gali būti atleista nuo įsiskolinimų pagal Įstatymo 3 straipsnio nuostatas, t. y. patikrinti, ar įmonės pagal Mokesčių administravimo įstatymą administruojamų mokesčių ir kitų įmokų (išskyrus įmokas, mokamas už pagal darbo sutartį dirbančius darbuotojus) bei su jais susijusių baudų ir delspinigių įsiskolinimas susidarė už laikotarpį iki 1995 01 01, apie tai pažymėti Informacijos kortelės 7,8 punktuose;

9.8. patikrinti, ar įmonė yra įsigijusi specialių apskaitos dokumentų bei važtaraščio blankų. Apie tai pažymėti Informacijos kortelės 9 punkte. Jei taip, pareikalauti iš įmonės savininko ar jam atstovaujančio asmens grąžinti įsigytus, bet nepanaudotus blankus;

9.9. patikrinti, ar įmonė buvo įsigijusi kasos aparatą, ir apie tai pažymėti Informacijos kortelės 10 punkte. Jei taip, pareikalauti išregistruoti kasos aparatą.

10. Aptarnavimo poskyris, norėdamas surinkti reikalingą informaciją, turi pateikti Informacijos kortelę atitinkamiems AVMI padaliniams, kurie pagal jiems priskirtas funkcijas turi (kaupia) šių taisyklių 9 punkte minimą informaciją.

11. Pagal 9.1 – 9.7 punktuose išdėstytus kriterijus nustačius, kad įmonei AVMI Pažymą gali išduoti supaprastinta tvarka, AVMI aptarnavimo poskyrio viršininkas apie tai pažymi Informacijos kortelės 15 punkte ir parengia pranešimą teritorinei muitinei, Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybai ar jos teritoriniam skyriui bei Aplinkos ministerijos atitinkamo regiono aplinkos apsaugos departamentui (3 priedas), kurį tvirtina AVMI rajono (miesto) skyriaus viršininkas.

12. Kiekvienas AVMI padalinys, gavęs iš aptarnavimo poskyrio Informacijos kortelę, ne vėliau kaip per 3 darbo dienas privalo joje padaryti atitinkamas žymas ir grąžinti aptarnavimo poskyriui. Žymas daro konkretų tikrinimą atlikęs AVMI darbuotojas įrašydamas reikiamus duomenis, įrašydamas užpildymo datą ir patvirtindamas spaudu bei pasirašydamas.

13. Rekomenduojama informaciją apie įmones, pateikusias Prašymus teritorinei muitinei, Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybai ar jos teritoriniams skyriams bei Aplinkos ministerijos atitinkamo regiono aplinkos apsaugos departamentui teikti vieną kartą per savaitę.

 

IV. SPRENDIMO PRIĖMIMAS

 

14. Gavus minėtų valstybės įstaigų Pažymas ir nustačius, kad įmonė pagal AVMI turimus duomenis yra skolinga valstybės (savivaldybės) biudžetui ir fondams, bet Įstatymo nustatyta tvarka gali būti atleista nuo tokių įsiskolinimų, AVMI viršininkas arba jo įgaliotas asmuo (miesto (rajono) skyriaus viršininkas) priima sprendimą atleisti įmonę nuo prievolės sumokėti mokestinę nepriemoką ir nurašyti ją iš apskaitos dokumentų (4 priedas). Šio sprendimo pagrindu aptarnavimo poskyris parengia Pažymą.

15. Gavus minėtų valstybės įstaigų Pažymas ir nustačius, kad įmonė pagal AVMI turimus duomenis nėra skolinga valstybės (savivaldybės) biudžetui ir fondams, aptarnavimo poskyriai parengia Pažymą.

16. Ne vėliau kaip per tris darbo dienas po Pažymos parengimo aptarnavimo poskyris raštu informuoja įmonės savininką ar jo įgaliotą asmenį (5 priedas) ir išsiunčia jam gautas iš minėtų valstybės institucijų ir AVMI parengtą Pažymas (jei buvo priimtas sprendimas atleisti įmonę nuo prievolės sumokėti mokestinę nepriemoką ir nurašyti ją iš apskaitos dokumentų, pridedamas jo nuorašas).

17. Jeigu pagal AVMI turimą bei iš minėtų valstybės įstaigų gautą informaciją įmonei negali būti taikoma supaprastinta išregistravimo iš Rejestro tvarka, AVMI viršininkas arba jo įgaliotas asmuo (miesto (rajono) skyriaus viršininkas) priima laisvos formos sprendimą netaikyti įmonei supaprastinto išregistravimo iš Rejestro tvarkos, kuriame nurodo sprendimo motyvus, ir per tris darbo dienas raštu apie tai informuoja įmonės savininką ar jo įgaliotą asmenį bei minėtas valstybės įstaigas ir pasiūloma likviduoti įmonę Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Finansų ministerijos viršininko 2000 05 19 įsakymu Nr. 103 patvirtintose Likviduojamų įmonių atsiskaitymo su valstybės (savivaldybės) biudžetu bei fondais pažymos formos nustatymo ir išdavimo taisyklėse nustatyta tvarka.

 

V. PAŽYMŲ IŠDAVIMO YPATUMAI

 

18. Juridinio asmens teisių neturinčios įmonės, atitinkančios Įstatymo 2 straipsnio 1 dalyje nurodytus kriterijus, kurių likvidavimo procedūra buvo pradėta iki Įstatymo įsigaliojimo ir kurios nėra sumokėjusios arba iš kurių nėra išieškota Įstatymo 4 straipsnyje nurodytų valstybės įstaigų priskaičiuotos su įmonių likvidavimu susijusios mokesčių, baudų, delspinigių sumos, gali būti atleidžiamos nuo Įstatymo 3 straipsnyje nurodytų įsiskolinimų. Tokiais atvejais įmonė šiose taisyklėse nustatyta tvarka pakartotinai kreipiasi dėl Pažymų išdavimo (supaprastinta tvarka).

19. Jeigu 18 punkte numatytu atveju įmonė pakartotinai kreipėsi dėl Pažymos išdavimo (supaprastinta tvarka), bet tokia įmonė yra inicijavusi mokestinį ginčą vietos mokesčių administratoriuje ir toks ginčas dar nėra pasibaigęs, aptarnavimo poskyris apie tai informuoja AVMI apeliacijų skyrių (pateikia Prašymo kopiją ir Informacijos kortelę), kuris Mokesčių administravimo įstatymo nustatyta tvarka parengia sprendimą sustabdyti mokestinio ginčo nagrinėjimą, ir pateikia jį AVMI viršininkui tvirtinti. AVMI viršininkui priėmus sprendimą sustabdyti mokestinio ginčo nagrinėjimą, AVMI apeliacijų skyrius turimos informacijos (dokumentų) pagrindu užpildo Informacijos kortelę ir pateikia aptarnavimo poskyriui.

Aptarnavimo poskyris gavęs iš AVMI apeliacijų skyriaus Informacijos kortelę užpildo neužpildytus punktus ir pateikia ją AVMI rajono (miesto) skyriaus viršininkui 11 punkte nustatyta tvarka spręsti, ar įmonei gali būti AVMI išduota Pažyma supaprastinta tvarka bei atliekami kiti šiose taisyklėse numatyti veiksmai.

20. Jei 18 punkte numatytu atveju įmonė pakartotinai kreipėsi dėl Pažymos išdavimo (supaprastinta tvarka), bet tokia įmonė yra inicijavusi mokestinį ginčą kitose valstybės institucijose (Centriniame mokesčių administratoriuje, Mokestinių ginčų komisijoje ar teisme) ir toks ginčas dar nėra pasibaigęs, aptarnavimo poskyris apie tai raštu informuoja instituciją, kurioje vyksta mokestinis ginčas.

21. Jeigu 18 punkte numatytu atveju įmonė pakartotinai kreipėsi dėl Pažymos išdavimo (supaprastinta tvarka), bet AVMI pradėjo tikrinti tokios įmonės mokesčių apskaičiavimo ir sumokėjimo teisingumą ir toks tikrinimas dar nėra pabaigtas, aptarnavimo poskyris apie tai informuoja AVMI audito skyrių (pateikia Prašymo kopiją ir Informacijos kortelę). Audito skyrius turimos informacijos (dokumentų) pagrindu užpildo Informacijos kortelę ir pateikia aptarnavimo poskyriui.

Aptarnavimo poskyris gavęs iš AVMI audito skyriaus Informacijos kortelę užpildo neužpildytus punktus ir pateikia ją AVMI rajono (miesto) skyriaus viršininkui 11 punkte nustatyta tvarka spręsti, ar įmonei gali būti AVMI išduota Pažyma supaprastinta tvarka bei atliekami kiti šiose taisyklėse numatyti veiksmai.

______________


 

1 priedas

______________


 

2 priedas

 

______________


______________


______________


______________