LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ
N U T A R I M A S
DĖL VALSTYBINĖS SAUGAUS EISMO AUTOMOBILIŲ KELIAIS 2005–2010 METŲ PROGRAMOS PATVIRTINIMO
2005 m. liepos 8 d. Nr. 759
Vilnius
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos Vyriausybės
2005 m. liepos 8 d. nutarimu Nr. 759
VALSTYBINĖ SAUGAUS EISMO AUTOMOBILIŲ KELIAIS 2005–2010 METŲ
PROGRAMA
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Valstybinės saugaus eismo automobilių keliais 2005–2010 metų programos (toliau vadinama – ši Programa) paskirtis – sudaryti kryptingo ir ilgalaikio saugaus eismo gerinimo sąlygas, numatyti ir įgyvendinti atitinkamas priemones, padėsiančias sumažinti avaringumą keliuose, kad eismo sauga keliuose būtų pasiekta ne mažinant žmonių judėjimo laisvę, bet padarant ją saugesnę. Šia Programa taip pat siekiama įgyvendinti Europos Sąjungos tikslą – iki 2010 metų sumažinti per pusę žuvusiųjų per kelių eismo įvykius.
2. Teisinį šios Programos pagrindą sudaro Lietuvos Respublikos saugaus eismo automobilių keliais įstatymas (Žin., 2000, Nr. 92-2883).
3. Ši Programa parengta vadovaujantis Europos Bendrijos komunikatu „Dvigubas aukų skaičiaus sumažinimas Europos Sąjungos kelių eismo įvykiuose – bendra pareiga“ (2003 m. birželio 2 d., COM (2003) 311, galutinis), kuriame suformuluota veiklos strategija padės įgyvendinti Europos Sąjungos užsibrėžtą tikslą – iki 2010 metų per pusę sumažinti žuvusiųjų per eismo įvykius.
5. Šios institucijų Programos vykdytojai – Susisiekimo ministerija, Sveikatos apsaugos ministerija, Švietimo ir mokslo ministerija, Vidaus reikalų ministerija, Finansų ministerija, Lietuvos automobilių kelių direkcija prie Susisiekimo ministerijos, Valstybinė kelių transporto inspekcija prie Susisiekimo ministerijos, Policijos departamentas prie Vidaus reikalų ministerijos, Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamentas prie Vidaus reikalų ministerijos, apskričių viršininkai, savivaldybės, kitos valstybės valdymo institucijos, mokslo įstaigos ir nevyriausybinės organizacijos.
II. SAUGAUS EISMO BŪKLĖ LIETUVOJE
7. Lietuvoje 2002-2004 metais eismo įvykiuose žuvo 2155 asmenys (229 – dėl neblaivių vairuotojų kaltės), iš jų: 717 – pėsčiųjų, 639 – vairuotojai, 504 – keleiviai, 266 – dviratininkai ir dar 22585 (3097 – dėl neblaivių vairuotojų kaltės) buvo sužeisti.
8. Kiekvienais metais užregistruojama apie 6 tūkst. eismo įvykių, kuriuose žūva ar būna sužalojami žmonės. Dar daugiau eismo įvykių, kai apgadinamos kelių transporto priemonės, transporto infrastruktūros objektai, padaroma žalos aplinkai.
9. Kadangi eismo intensyvumas 2002-2004 metais vidutiniškai didėjo 3,8 procento per metus, o žuvusiųjų, tenkančių 1000 transporto priemonių, 2002 metais buvo 0,47, 2003 metais – 0,45, 2004 metais – 0,46, galima teigti, kad avaringumas šalyje pastaruoju metu stabilizavosi.
10. Analizuojant 2002-2004 metų eismo įvykius pagal rūšis, nustatyta, kad keliuose dažniausi užvažiavimai ant pėsčiųjų (vidutiniškai 35,5 procento visų eismo įvykių), transporto priemonių susidūrimai (26,5 procento), užvažiavimai ant dviratininkų (11,7 procento), užvažiavimai ant kliūties (11,3 procento), apvirtimai (10,9 procento), kiti eismo įvykiai (4,1 procento).
11. Lietuvoje, palyginti su kitomis Europos Sąjungos valstybėmis, žūva labai daug pėsčiųjų ir dviratininkų (apie 50 procentų visų žuvusių eismo dalyvių). Analizuojant eismo įvykių statistiką, nustatyta, kad apie 67,7 procento visų įskaitinių eismo įvykių kaltininkai – transporto priemonių vairuotojai ir tik apie 20 procentų – pėstieji.
III. EISMO ĮVYKIŲ PRIEŽASTYS IR VEIKSMAI, GERINANTYS SAUGAUS EISMO BŪKLĘ
13. Šalyje iki šiol pasigendama racionalios saugaus eismo sistemos struktūros, kuri užtikrintų visų grandžių veiklos nuoseklumą ir tarpusavio sąveiką. Eismo priežiūra ir kontrolė – epizodiškos, todėl vis dažniau vairuojama apsvaigus nuo alkoholio ar narkotinių medžiagų, vis mažiau vairuotojų ir keleivių naudojasi saugos diržais, vaikai vežami ne specialiose saugos kėdutėse, dažnai viršijamas greitis.
14. Saugaus eismo būklės gerinimui per mažai dėmesio ir lėšų skiria savivaldybės ir Lietuvos Respublikos transporto priemonių savininkų ir vairuotojų civilinės atsakomybės draudimo biuras. Miestų ir rajonų saugaus eismo komisijos (ten, kur jos sudarytos) dažniausiai dirba tik formaliai, arba jų veikla tik nedaug prisideda prie esamos būklės gerinimo.
15. Pastarųjų metų eismo įvykių statistikos analizė rodo, kad apie 87 procentai eismo įvykių Lietuvoje įvyksta dėl žmogaus (eismo dalyvio) kaltės. Taigi į saugaus eismo užtikrinimo procesą numatoma plačiau įtraukti visuomenę, kadangi kiekvienas visuomenės narys yra kelių eismo dalyvis ir nuo jo veiksmų priklauso saugaus eismo būklė šalyje.
16. Daugiau dėmesio bus skirta šalies eismo dalyvių eismo kultūrai. Vairuotojai ir pėstieji ne tik nejaučia pagarbos vieni kitiems, bet labai dažnai pažeidžia ir Kelių eismo taisykles. Prasta eismo dalyvių kultūra ir drausmė, Kelių eismo taisyklių reikalavimų nepaisymas, visuomenės nedalyvavimas sprendžiant saugaus eismo problemas didina avaringumą šalyje.
17. Eismo įvykių, kurių padariniai skaudūs, daugėja ir dėl to, kad nesinaudojama saugos diržais. Šalies keliuose 2002-2004 metais žuvo 639 vairuotojai ir 504 keleiviai (53 procentai visų žuvusiųjų), taigi galima teigti, kad didžiuma jų nesinaudojo saugos diržais. Ypač daug dėmesio numatoma skirti galinėse sėdynėse sėdinčių keleivių ir vaikų saugumui. Bus siekiama, kad automobiliu vežami vaikai būtų segami saugos diržais.
18. Eismo įvykių dėl neblaivių vairuotojų kaltės 2003 metais pavyko sumažinti 15 procentų, palyginti su 2002 metais, tačiau 2004 metų statistika rodo, kad vis daugiau vairuotojų vairuoja transporto priemones apsvaigę nuo alkoholio ar narkotinių medžiagų (13,8 procento daugiau nei 2003 metais). Reguliarus vairuotojų tikrinimas alkotesteriais – vienas iš avaringumo mažinimo būdų, taigi alkotesteriai bus naudojami kur kas plačiau (vairuotojų kontrolės akcijos).
19. Vis didesnį nerimą kelia eismo įvykiai dėl narkotikų ir kai kurių medikamentų vartojimo. Tik specialiai apmokyti pareigūnai gali atpažinti vairuotojus, apsvaigusius nuo narkotinių medžiagų.
20. Nemažai eismo nelaimių įvyksta dėl to, kad eismo dalyviai stokoja žinių, praktinių įgūdžių, nesugeba tinkamai vertinti konkrečios eismo situacijos ir kelio sąlygų. Vairuotojų rengimo ir kvalifikacijos kėlimo procese dar daug spragų: nereglamentuota vairuotojų rengimo kontrolė, ir dėl to vairavimo mokyklose būsimi vairuotojai paprastai mokomi ne saugiai dalyvauti eisme, o tik tam, kad išlaikytų egzaminą. Pašalinus šiuos trūkumus, pagerės jaunų vairuotojų rengimas.
21. Siekiant apsaugoti pėsčiuosius ir dviratininkus, bus rengiamos įspėjamosios akcijos, atliekama pėsčiųjų perėjų apžiūra, taikomos naujovės ir gerinamas matomumas perėjose.
22. Neefektyvi kontrolė keliuose leidžia vairuotojams nepaisyti darbo ir poilsio režimo, viršyti greitį ir daryti kitus pažeidimus, keliančius pavojų ne tik patiems pažeidėjams, bet ir kitiems eismo dalyviams. Tik sugriežtinus vairuotojų darbo ir poilsio taisykles ir apmokius policijos pareigūnus kontroliuoti darbo ir poilsio režimą kelyje, bus išvengta eismo įvykių dėl nuovargio.
23. Magistraliniuose ir krašto keliuose, miestų gatvėse nėra automatinių greičio matavimo prietaisų, kurie drausmintų greičio mėgėjus. Nepakankamas kontroliuojančiųjų institucijų aprūpinimas šiuolaikinėmis eismo kontrolės priemonėmis (greičio matavimo prietaisais, automobiliais su kompiuterių įranga ir kitais) sudaro sąlygas didėti avaringumui.
24. Eismo saugumo propagandos stoka – dažna eismo įvykių priežastis. Daugybė žmonių dėl eismo sąlygų kaitos ir didėjančio eismo intensyvumo psichologiškai nepasirengę būti šiuolaikinio eismo dalyviais.
25. Mokomoji medžiaga apie Kelių eismo taisykles bus tobulinama ir pristatoma vaikams ir paaugliams visose mokyklose, nes pagrindiniai saugaus eismo principai suvokiami jau vaikystėje. Eismo kultūros turi būti mokoma nuo pat mažens. Tėvai labiau turi saugoti savo vaikus nuo eismo nelaimių.
26. Eismo įvykių sumažėtų, jeigu būtų geresni keliai. Jeigu būtų tvarkomi keliai, (statomi šoniniai atitvarai, stiprinami kelkraščiai), eismo dalyvis, padaręs klaidą ar nesilaikantis Kelių eismo taisyklių dėl žinių ar gebėjimų stokos, nebūtinai žūtų ar sunkiai susižalotų.
27. Šalies automobilių kelių tinklas gerai išplėtotas, tačiau dar daug yra avaringų ruožų („juodųjų dėmių“), palyginti platus žvyrkelių tinklas, ne visuose keliuose pakanka saugų eismą užtikrinančių priemonių. Kaimų teritorijoms ir užmiesčio keliams, kur važiuojama dideliu greičiu, tenka 75-80 procentų visų žuvusiųjų. Siekiant užtikrinti ilgalaikį eismo dalyvių saugumą, bus tiriami avaringi ruožai, privalomai tikrinami visi statomi ir rekonstruojami kelių objektai (atliekamas auditas).
28. Lietuvoje per mažai dėmesio skiriama eismo įvykių miestuose analizei. Miestuose, kur dideli transporto priemonių ir pėsčiųjų srautai, įvyksta apie pusė visų įskaitinių eismo įvykių. Tiesa, miestuose važiuojama lėčiau, todėl eismo įvykių padariniai ne tokie skaudūs. Statistika teigia, kad netinkamas greitis – pagrindinė eismo įvykių priežastis. Tarptautiniai tyrimai rodo, kad sumažinus leistiną greitį vienu kilometru per valandą mirtingumas gali sumažėti 3 procentais. Bus siekiama, kad gyvenamosios zonos saugumo lygis būtų nustatomas bendruomenės susirinkimuose kartu su valstybinių institucijų ir nevyriausybinių organizacijų atstovais.
29. Nauji automobiliai turi atitikti minimalius saugos lygius, kurie nustatyti siekiant išvengti avarijų ir užtikrinti apsaugą nuo sužalojimo. Transporto priemonių pasyviojo ir aktyviojo saugumo gerinimas turi būti tiesiogiai susijęs su šalies automobilių parko atnaujinimu. Technologinė pažanga ir toliau pastebimai gerina automobilių keleivių ir vairuotojų apsaugą. Įgyvendinant Europos naujų automobilių tikrinimo programą (EuroNCAP), tikrinama populiariausių kategorijų naujų automobilių sauga pagal suderintus bandymų protokolus. Patikrinimai atliekami sąlygomis, būdingomis eismo įvykiams, per kuriuos sunkiai sužalojami automobilių keleiviai ar vairuotojai. Nustatyta, kad penkias žvaigždutes gavę automobiliai pasižymi 36 procentais mažesne mirtinų eismo įvykių rizika nei tie automobiliai, kurie sukurti taip, kad tiesiog atitiktų esamą standartą. Taigi naują automobilį įsigyjantiems asmenims reikia objektyvios informacijos apie jo saugumą, nes tokia informacija gali skatinti įsigyti saugesnį automobilį.
30. Vis dažniau naujos informacinės technologijos diegiamos ir automobiliuose. Labai nebrangi, tačiau veiksminga priemonė, skatinanti naudotis saugos diržais, – montuojamos automobiliuose garso arba vaizdo sistemos, primenančios apie saugos diržus. Bus siekiama, kad į Lietuvą importuojamuose naujuose automobiliuose būtų montuojamos tokios sistemos.
31. Siekiant švelninti sunkvežimių ir lengvųjų automobilių susidūrimo padarinius, bus parengti reikalavimai sunkiasvorių transporto priemonių galinei daliai. Remiantis Europos Sąjungos standartu Nr. 104 (E/ECE/324), bus privalomas sunkvežimių kontūrinis žymėjimas. Pagerėjęs automobilių matomumas tamsiuoju paros metu padės sumažinti eismo įvykių.
IV. PROGRAMOS TIKSLAI IR UŽDAVINIAI
33. Šios Programos strateginis tikslas – siekti iki 2010 metų perpus sumažinti žuvusiųjų eismo įvykiuose, palyginti su 2004 metais.
34. Šios Programos tikslai – siekti:
35. Nustatomi šie uždaviniai Programos tikslams įgyvendinti:
35.1. susiję su žmogaus (eismo dalyvio) elgsena:
35.1.1. iki 2010 metų padidinti saugos diržų, vaikiškų specialių saugos lopšių ir saugos kėdučių naudojimą;
35.1.2. sumažinti apsvaigusių nuo alkoholio, narkotinių, psichotropinių ir kitų psichiką veikiančių medžiagų asmenų, vairuojančių transporto priemones;
35.2. susiję su kelių infrastruktūra:
35.3. susiję su transporto priemonių saugumo gerinimu:
V. PROGRAMOS UŽDAVINIŲ ĮGYVENDINIMO VERTINIMO KRITERIJAI
36. Ši Programa vertinama periodiškai po kiekvienų jos įgyvendinimo metų ir galutinai – ją pabaigus. Kiekviena šią Programą vykdanti institucija atsiskaito Saugaus eismo komisijai. Vertinant šią Programą kokybės ir kiekybės požiūriais, analizuojama:
36.3. šios Programos tikslų svarba tolesniame etape (ar ją pabaigus), naujų priemonių jiems pasiekti įtraukimo į šią Programą poreikis;
37. Nustatomi šios Programos uždavinių įgyvendinimo vertinimo kriterijai:
37.1. kiek ir kokių teisės aktų, reglamentuojančių saugų eismą, transporto priemonių techninę būklę, vairuotojų kvalifikacijos kėlimą, ir jų pakeitimo projektų parengta ir įgyvendinta;
37.3. kiek pareigūnų ir darbuotojų, dirbančių saugaus eismo srityje, kelia kvalifikaciją (bendras skaičius);
37.4. kiek sumažėjo žuvusiųjų ir sužeistųjų dėl saugos diržų naudojimo, greičio viršijimo ir neblaivių vairuotojų;
37.8. kiek nustatyta neblaivių vairuotojų, saugos diržų naudojimo ir greičio viršijimo pažeidimų atvejų;
37.12. kaip pakito materialinė techninė bazė saugaus eismo požiūriu (kiek įsigyta įrangos, transporto priemonių, kompiuterių ir kitko);
VI. PROGRAMOS FINANSAVIMAS
38. Ši Programa finansuojama iš Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto, Valstybės investicijų programos ir Kelių priežiūros ir plėtros programos lėšų, skirtų saugaus eismo užtikrinimo programoms ir jų priemonėms vykdyti, bevariklio transporto trasoms įrengti ir prižiūrėti, o esant galimybei – ir iš tam skirtų Europos Sąjungos paramos lėšų arba kitų teisės aktų nustatyta tvarka gautų lėšų.
Lėšų poreikis numatytas šios Programos priede.
VII. PROGRAMOS ĮGYVENDINIMAS IR KOORDINAVIMAS
41. Šios Programos vykdymą organizuoja Susisiekimo ministerija, kuri atsakinga už šios Programos kompleksinį įgyvendinimą ir institucijų bendradarbiavimą.
42. Šios Programos atsakingi vykdytojai kiekvienų metų pradžioje turi sudaryti ir patvirtinti planus, kuriuose būtų nurodyta, kaip bus įgyvendinamos joje numatytos priemonės, ir pateikti šiuos planus Susisiekimo ministerijai, kuri teikia Saugaus eismo komisijai minėtųjų planų apibendrintas išvadas ir pasiūlymus.
43. Šios Programos atsakingi vykdytojai kas pusmetį turi teikti šios Programos vykdymo ataskaitas Susisiekimo ministerijai, kuri teikia Saugaus eismo komisijai minėtųjų ataskaitų apibendrintas išvadas ir pasiūlymus.
Valstybinės saugaus eismo automobilių keliais
2005–2010 metų programos
priedas
VALSTYBINĖS SAUGAUS EISMO AUTOMOBILIŲ KELIAIS 2005–2010 METŲ PROGRAMOS ĮGYVENDINIMO PRIEMONĖS
Uždavinys |
Priemonės pavadinimas |
Įvykdymo terminas |
Atsakinga institucija |
Lėšų poreikis (tūkst. litų) |
Laukiami rezultatai |
||||||
2005 metais |
2006 metais |
2007 metais |
2008 metais |
2009 metais |
2010 metais |
iš viso išlaidų |
|||||
1. Padidinti saugos diržų, vaikiškų specialių saugos lopšių ir saugos kėdučių naudojimą: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1.1. Stiprinti saugos diržų, šalmų ir vaikiškų saugos kėdučių naudojimo kontrolę |
1.1.1. nuolat vykdyti saugos diržų, šalmų ir vaikiškų saugos kėdučių naudojimo kontrolę, rinkti ir kartą per mėnesį teikti Saugaus eismo komisijai informaciją |
2006–2010 metai |
Policijos departamentas prie Vidaus reikalų ministerijos |
|
100 |
100 |
100 |
100 |
100 |
500 |
padidės saugos diržų, vaikiškų specialių saugos lopšių ir saugos kėdučių naudojimas |
1.2. Sumažinti žuvusių vairuotojų ir keleivių, skirti ypač daug dėmesio vaikų saugumo priemonėms automobilyje |
1.2.1. rengti ilgalaikes informacines saugaus eismo kampanijas, skatinančias naudotis saugos diržais, parengti ir išleisti informacinius leidinius apie vaikų saugumo priemones automobilyje |
2005–2010 metai |
Susisiekimo ministerija |
700* |
750* |
795* |
820* |
845* |
850* |
4760* |
|
2. Sumažinti apsvaigusių nuo alkoholio, narkotinių, psichotropinių ir kitų psichiką veikiančių medžiagų asmenų, vairuojančių transporto priemones: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2.1. Mažinti neblaivių ir nuo narkotinių medžiagų apsvaigusių vairuotojų |
2.1.1. apmokyti policijos pareigūnus atpažinti nuo narkotinių medžiagų apsvaigusius vairuotojus |
2006–2010 metai |
Policijos departamentas prie Vidaus reikalų ministerijos |
|
15 |
15 |
15 |
15 |
15 |
75 |
policijos pareigūnai, personalas geriau atpažins vairuotojus, apsvaigusius nuo narkotinių medžiagų |
|
2.1.2. rengti ilgalaikes saugaus eismo kampanijas prieš neblaivius ir nuo narkotikų apsvaigusius vairuotojus, skatinti visuomenės nepakantumą tokiems vairuotojams |
2005–2010 metai |
Susisiekimo ministerija |
550* |
620* |
640* |
660* |
680* |
700* |
3850* |
sumažės žuvusiųjų dėl neblaivių ir nuo narkotikų apsvaigusių vairuotojų kaltės |
2.1.3. ne rečiau kaip kartą per ketvirtį rengti atsitiktinį visų transporto priemonių vairuotojų patikrinimą kelyje, ypač stengtis nustatyti neblaivius ir nuo narkotikų apsvaigusius vairuotojus |
2006–2010 metai |
Policijos departamentas prie Vidaus reikalų ministerijos |
|
200 |
200 |
200 |
200 |
200 |
1000 |
||
3. Sugriežtinti važiavimo greičio kontrolę: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3.1. Mažinti leistino greičio viršijimo atvejų ir žuvusiųjų dėl saugaus greičio nepasirinkimo |
3.1.1. įrengti valstybinės reikšmės keliuose nustatyto greičio režimo pažeidimus fiksuojančius automatinius prietaisus su skaitmeniniu duomenų perdavimu |
2005–2010 metai |
Lietuvos automobilių kelių direkcija prie Susisiekimo ministerijos |
400* |
2400* |
3000* |
3600 |
4200* |
4800* |
18400* |
sumažės žuvusiųjų dėl greičio viršijimo |
3.1.2. rengti ilgalaikes saugaus eismo kampanijas prieš greičio pažeidėjus |
2005–2010 metai |
Susisiekimo ministerija |
500* |
550* |
550* |
550* |
550* |
550* |
3250* |
||
3.2. Mažinti automobiliui apvirtus žuvusių ir sužeistų vairuotojų ir keleivių |
3.2.1. įsigyti demonstracijos įrenginį, imituojantį automobilio apvirtimą (naudoti per saugaus eismo kampanijas) |
2005 metai |
Lietuvos automobilių kelių direkcija prie Susisiekimo ministerijos |
144* |
|
|
|
|
|
144* |
apmokyti eismo dalyviai bus psichologiškai pasirengę nesutrikti apvirtus automobiliui, sugebės operatyviai ir saugiai iš jo išsigauti |
4. Pagerinti vairuotojų mokymą ir egzaminavimą: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4.1. Efektyviai organizuoti vairuotojų rengimo ir egzaminavimo procesus, pagerinti vairuotojų rengimo kokybę |
4.1.1. vertinant vairuotojų mokyklų mokymo bazes ir atliekant mokymo proceso kontrolę, į ekspertų komisijas kviesti vairavimo mokykloms atstovaujančių visuomeninių asociacijų ir kitų institucijų atstovus, mokymo kokybei įvertinti naudotis duomenimis apie vairavimo egzaminų laikymą |
2005–2010 metai |
Valstybinė kelių transporto inspekcija prie Susisiekimo ministerijos |
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
30 |
pagerės kelių transporto priemonių vairuotojų rengimas |
4.1.2. parengti vairuotojų mokymo vairuotojų mokyklose vertinimo kriterijus ir nustatyti jų kontrolės tvarką, parengti institucijos, atsakingos už vairuotojų rengimą ir egzaminavimą, įkūrimo tikslingumo studiją |
2005 metai |
Susisiekimo ministerija |
35 |
|
|
|
|
|
35 |
bus sudarytas mokslinis pagrindas tobulinti teisinę bazę vairuotojų rengimo ir egzaminavimo srityje |
|
5. Pagerinti pėsčiųjų ir dviratininkų saugumą: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5.1. Skirti kuo daugiau dėmesio neapsaugotiems eismo dalyviams (pėstiesiems, dviratininkams ir vaikams), ypač tamsiuoju paros metu |
5.1.1. rengti visoje šalyje švietėjiškas pėsčiųjų ir dviratininkų saugos akcijas, skatinti atšvaitų ir drabužių su šviesą atspindinčiomis medžiagomis dėvėjimą |
2005–2010 metai |
Susisiekimo ministerija |
660* |
800* |
800* |
800* |
800* |
800* |
4660* |
sumažės žuvusių pėsčiųjų ir dviratininkų |
5.1.2. įrengti pėsčiųjų bei pėsčiųjų ir dviračių takus avaringuose kelių ruožuose |
2005–2010 metai |
Lietuvos automobilių kelių direkcija prie Susisiekimo ministerijos |
2000* * |
2300* * |
2700** |
3000** |
3500** |
4000** |
17500* * |
||
5.1.3. nuolat kontroliuoti pėsčiųjų ir dviratininkų elgesį keliuose |
2006–2010 metai |
Policijos departamentas prie Vidaus reikalų ministerijos |
|
50 |
50 |
50 |
50 |
50 |
250 |
|
|
5.1.4. rengti švietėjiškas pėsčiųjų informavimo apie saugų eismą gatvėse, keliuose ir pėsčiųjų perėjose akcijas |
2005–2010 metai |
Susisiekimo ministerija |
500* |
500* |
500* |
500* |
500* |
500* |
3000* |
eismo dalyviai geriau suvoks saugaus eismo problemas, sumažės žuvusių pėsčiųjų |
|
6. Sustiprinti vairuotojų darbo ir poilsio režimo kontrolę: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6.1. Nustatyti asmenis, kurie negali vairuoti dėl darbo ir poilsio režimo pažeidimų |
6.1.1. apmokyti policijos pareigūnus kontroliuoti darbo ir poilsio režimą kelyje |
2005–2010 metai |
Valstybinė kelių transporto inspekcija prie Susisiekimo ministerijos |
10 |
10 |
10 |
10 |
10 |
10 |
60 |
kvalifikuoti pareigūnai padės užkirsti kelią eismo įvykiams dėl darbo ir poilsio režimo pažeidimų |
6.2. Nustatyti krovininio ir keleivinio transporto priemonių patikros aikštelių poreikį magistraliniuose keliuose |
6.2.1. nustatyti krovininio ir keleivinio transporto priemonių patikros aikštelių poreikį magistraliniuose keliuose |
2005 metai |
Valstybinė kelių transporto inspekcija prie Susisiekimo ministerijos |
2 |
|
|
|
|
|
2 |
bus nustatytas krovininio ir keleivinio transporto priemonių patikros aikštelių poreikis magistraliniuose keliuose |
6.3. Atlikti kompleksinius ir atsitiktinius krovininio ir keleivinio transporto priemonių patikrinimus |
6.3.1. pagal nustatytą poreikį magistraliniuose keliuose įrengti krovininio transporto priemonių patikros aikšteles |
2006–2007 metai |
Lietuvos automobilių kelių direkcija prie Susisiekimo ministerijos |
|
200* |
200* |
|
|
|
400* |
bus užtikrinta saugi transporto priemonių patikra |
7. Gerinti eismo kultūrą ir eismo dalyvių švietimą: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7.1. Aprūpinti švietimo įstaigas didaktine mokomąja medžiaga |
7.1.1. parengti ir išleisti saugaus eismo programas I-VIII klasių mokiniams ir užtikrinti mokymo procesą |
2006–2009 metai |
Švietimo ir mokslo ministerija |
|
20 |
25 |
|
30 |
|
75 |
sumažės eismo įvykiuose nukentėjusių vaikų |
7.1.2. parengti ir išleisti saugaus eismo mokymo metodinę medžiagą I-XII klasių mokiniams |
2006–2010 metai |
Švietimo ir mokslo ministerija |
|
165 |
90 |
95 |
100 |
105 |
555 |
pagerės saugaus eismo mokymo kokybė per pamokas |
|
7.2. Kelti saugaus eismo mokytojų kvalifikaciją |
7.2.1. organizuoti kursus saugaus eismo mokytojams |
2006–2010 metai |
Švietimo ir mokslo ministerija |
|
2 |
|
3 |
|
3 |
8 |
mokytojai kursuose įgis saugaus eismo mokytojo kvalifikaciją |
7.3. Formuoti saugesnę eismo dalyvių elgseną |
7.3.1. organizuoti Lietuvos moksleivių konkursą „Saugokime jaunas gyvybes keliuose“ |
2005–2010 metai |
Susisiekimo ministerija |
70* |
95* |
100* |
105* |
110* |
115* |
595* |
jauniausieji eismo dalyviai įgis įgūdžių, o tai mažins nukentėjusiųjų per eismo nelaimes |
7.3.2. informuoti eismo dalyvius apie eismo įvykius keliuose ir gatvėse |
2005–2010 metai |
Policijos departamentas prie Vidaus reikalų ministerijos |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
12 |
sumažės eismo įvykių keliuose |
|
7.3.3. nuolat informuoti eismo dalyvius apie eismo sąlygas valstybinės reikšmės keliuose |
2005–2010 metai |
Lietuvos automobilių kelių direkcija prie Susisiekimo ministerijos |
2* |
2* |
2* |
2* |
2* |
2* |
12* |
||
7.4. Skatinti kultūringą elgesį keliuose |
7.4.1. propaguoti visuomenei kultūringą elgesį keliuose, smerkti agresyvų vairavimą |
2005–2010 metai |
Susisiekimo ministerija |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
12 |
pagerės eismo dalyvių kultūra, sumažės agresyvaus vairavimo keliuose |
7.5. Informuoti institucijas, dirbančias saugaus eismo srityje, apie saugaus eismo būklę Lietuvoje |
7.5.1. kasmet parengti ir išleisti informacinį leidinį apie kelių eismo saugumo būklę Lietuvoje |
2005–2010 metai |
Lietuvos automobilių kelių direkcija prie Susisiekimo ministerijos |
20* |
20* |
20* |
20* |
20* |
20* |
120* |
tai padės institucijoms operatyviau spręsti saugaus eismo problemas |
7.6. Tobulinti saugaus eismo specialistų žinias |
7.6.1. suorganizuoti tarptautinę konferenciją saugaus eismo gerinimo klausimais |
2006 metai |
Vidaus reikalų ministerija |
|
50 |
|
|
|
|
50 |
saugaus eismo specialistai pasikeis patirtimi, kaip gerinti saugų eismą |
2008 metai |
Susisiekimo ministerija |
|
|
|
50 |
|
|
50 |
|||
7.7. Aiškinti visuomenei saugaus eismo vizijos siekius |
7.7.1. atlikti ateities saugaus eismo vizijos „Nulinė vizija“ studiją |
2006 metai |
Susisiekimo ministerija |
|
40 |
|
|
|
|
40 |
visuomenė susipažins su saugaus eismo vizijos siekiais |
7.7.2. propaguoti visuomenėje „ Nulinės vizijos“ siekius ir tikslus |
2007–2010 metai |
Susisiekimo ministerija |
|
|
50 |
50 |
50 |
50 |
200 |
||
8. Gerinti eismo kontrolės, medicinos pagalbos ir gelbėjimo tarnybų darbą: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8.1. Stiprinti eismo dalyvių kontrolę |
8.1.1. įsteigti Lietuvos policijos eskortavimo rinktinės padalinius šalies apskričių centruose, padidinant iki 300 šios įstaigos pareigūnų skaičių |
2005–2006 metai |
Policijos departamentas prie Vidaus reikalų ministerijos |
2076 |
2076 |
|
|
|
|
4152 |
sustiprinus eismo dalyvių kontrolę, sumažės Kelių eismo taisyklių pažeidimų |
8.2. Parengti eismo dalyvių kontrolės planus |
8.2.1. kiekvienais metais Policijos departamentui prie Vidaus reikalų ministerijos parengti detalius eismo dalyvių kontrolės planus, kuriuos būtina suderinti su Saugaus eismo komisija |
2006–2010 metai |
Policijos departamentas prie Vidaus reikalų ministerijos |
|
50 |
50 |
50 |
50 |
50 |
250 |
vadovaujantis eismo dalyvių kontrolės planu, bus organizuojama efektyvi eismo dalyvių kontrolė |
8.3. Mažinti eismo įvykių riziką valstybinės reikšmės keliuose |
8.3.1. nuolat vykdyti eismo dalyvių kontrolę avaringuose ruožuose |
2006–2010 metai |
Policijos departamentas prie Vidaus reikalų ministerijos |
|
100 |
100 |
100 |
100 |
100 |
500 |
sumažės žuvusiųjų ir sužeistųjų |
8.4. Aprūpinti policiją šiuolaikinėmis eismo kontrolės priemonėmis |
8.4.1. aprūpinti policijos įstaigų eismo priežiūros padalinius patruliniais automobiliais, kompiuteriais, eismo kontrolės priemonėmis, stebėjimo ir kitomis šiuolaikinėmis technikos priemonėmis (iš viso 140 patrulinių automobilių su visa įranga) |
2006–2010 metai |
Policijos departamentas prie Vidaus reikalų ministerijos |
|
8000 |
3035 |
3035 |
3035 |
3035 |
20140 |
padidės policijos patrulių mobilumas, pagerės eismo kontrolės kokybė |
8.4.2. aprūpinti steigiamus Lietuvos policijos eskortavimo rinktinės padalinius greičio matavimo prietaisais su garso ir vaizdo įrašymo įranga, integruota transporto priemonių identifikavimo sistema ir nešiojamaisiais kompiuteriais su GPRS (iš viso 70 patrulinių automobilių su visa įranga) |
2006–2010 metai |
Policijos departamentas prie Vidaus reikalų ministerijos |
|
4000 |
1987,5 |
1987,5 |
1987,5 |
1987,5 |
11950 |
sumažės eismo įvykių dėl greičio viršijimo, sustiprės eismo kontrolė |
|
|
8.4.3. aprūpinti policijos padalinius, kontroliuojančius eismą, blaivumo nustatymo prietaisais su spausdintuvais ir apsvaigimo nuo narkotinių medžiagų nustatymo prietaisais (iš viso 210 prietaisų) |
2006–2010 metai |
Policijos departamentas prie Vidaus reikalų ministerijos |
|
280 |
280 |
280 |
280 |
280 |
1400 |
sumažės žuvusiųjų dėl neblaivių ir nuo narkotikų apsvaigusių vairuotojų kaltės |
8.5. Gerinti vairuotojų elgesio įvertinimą ir kontrolę kelyje |
8.5.1. sukurti vairuotojų žinybinį registrą |
2005–2010 metai |
Vidaus reikalų ministerija |
700 |
2000 |
700 |
700 |
700 |
700 |
5500 |
bus pakankamai efektyvi policinė vairuotojų kontrolė ir objektyvus jų elgesio kelyje įvertinimas |
8.6. Gerinti greitosios medicinos pagalbos ir gelbėjimo tarnybų darbą įvykus eismo įvykiui |
8.6.1. parengti diferencijuotas pirmosios medicinos pagalbos mokymo programas gelbėjimo tarnybų darbuotojams |
2005–2007 metai |
Sveikatos apsaugos ministerija |
20 |
20 |
20 |
|
|
|
60 |
bus operatyviau ir tinkamiau teikiama pirmoji medicinos pagalba nukentėjusiesiems per eismo įvykį |
8.6.2. aprūpinti gelbėjimo tarnybas gelbėjimo įrangos komplektais |
2005–2010 metai |
Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamentas prie Vidaus reikalų ministerijos |
500 |
500 |
500 |
500 |
500 |
500 |
3000 |
dėl geriau atliekamų gelbėjimo darbų sumažės žuvusiųjų per eismo įvykius |
|
8.6.3. aprūpinti gelbėjimo tarnybas gaisriniais gelbėjimo automobiliais |
2005–2010 metai |
Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamentas prie Vidaus reikalų ministerijos |
1000 |
1000 |
1000 |
1000 |
1000 |
1000 |
6000 |
pagerės gelbėjimo tarnybų darbas gelbstint eismo dalyvius, nukentėjusius per eismo įvykius |
|
8.6.4. organizuoti gelbėjimo darbų per eismo įvykį pratybas |
2005–2010 metai |
Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamentas prie Vidaus reikalų ministerijos |
100 |
100 |
100 |
100 |
100 |
100 |
600 |
||
8.7. Tikrinti transporto priemonių vairuotojų sveikatos būklę |
8.7.1. tikrinti asmenų, norinčių įsigyti ar turinčių vairuotojo pažymėjimą, sveikatos būklę (prieš įsigyjant vairuotojo pažymėjimą ir vėliau periodiškai nustatytąja tvarka) |
2005–2010 metai |
Sveikatos apsaugos ministerija |
50 |
50 |
50 |
50 |
50 |
50 |
300 |
bus tikrinama vairuotojų sveikatos būklė |
9. Šalinti eismo įvykių priežastis avaringuose miestų ir užmiesčio kelių ruožuose: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9.1. Tobulinti eismo įvykių statistiką, apimančią visas kelių tinklo dalis, įskaitant savivaldybių kelius, siekti, kad institucijos, kurios rūpinasi saugiu eismu, turėtų neribotą duomenų apie eismo įvykius prieigą |
9.1.1. parengti eismo įvykių duomenų bazės modelio projektą, nustatant teikiamų duomenų saugos lygius |
2005–2006 metai |
Policijos departamentas prie Vidaus reikalų ministerijos |
2 |
2 |
|
|
|
|
4 |
bus nustatytos teisinės, programinės ir techninės priemonės, reikalingos duomenims tiekti (gauti) |
9.1.2. tobulinti duomenų apie eismo įvykius bazę – įtraukti naujus papildomus eismo įvykių duomenų apdorojimo kriterijus |
2005–2010 metai |
Vidaus reikalų ministerija |
500 |
500 |
500 |
500 |
500 |
500 |
3000 |
institucijos, dirbančios saugaus eismo srityje, disponuos tikslia ir operatyvia informacija apie avaringumą keliuose, taikys veiksmingesnes eismo įvykių prevencijos priemones |
|
9.2. Mažinti eismo įvykių riziką valstybinės reikšmės keliuose |
9.2.1. parengti ir įgyvendinti avaringų ruožų likvidavimo techninius projektus |
2005–2010 metai |
Lietuvos automobilių kelių direkcija prie Susisiekimo ministerijos |
1000* |
1000* |
1000* |
1000* |
1000* |
1000* |
6000* |
sumažės žuvusių ir sužeistų eismo dalyvių |
9.3. Įtraukti bendruomenę į saugaus eismo problemų sprendimą |
9.3.1. organizuoti savivaldybėms konkursą „Saugus eismas – saugesnis miestas“ |
2005–2010 metai |
Susisiekimo ministerija |
20* |
150* |
150* |
150* |
150* |
150* |
770* |
pagerės gyvenamosios zonos saugumo lygis |
9.4. Užtikrinti saugaus eismo programų įgyvendinimą apskrityse, siekiant sumažinti žuvusiųjų ir sušvelninti eismo įvykių padarinius |
9.4.1. užtikrinti, kad apskrities viršininkas iki kiekvienų metų gruodžio 1 d. pateiktų Saugaus eismo komisijai derinti ateinančiųjų metų apskrities saugaus eismo programą |
2006–2010 metai |
apskričių viršininkai |
|
|
|
|
|
|
|
apskrityse bus geriau diegiamos saugaus eismo gerinimo priemonės |
10. Sukurti kelių eismo saugos audito sistemą: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10.1. Atlikti įvairių kelių saugaus eismo auditą (užstatytose teritorijose ir už jų ribų) |
10.1.1. parengti analitinę kelių eismo saugos audito sistemos sukūrimo ir taikymo statomiems ir rekonstruojamiems kelių objektams studiją |
2006 metai |
Lietuvos automobilių kelių direkcija prie Susisiekimo ministerijos |
|
30* |
|
|
|
|
30* |
sumažės eismo įvykių dėl eismo organizavimo tvarkos ir kelio parametrų stygiaus |
10.1.2. įvesti privalomus kelių eismo saugos audito patikrinimus visiems statomiems ir rekonstruojamiems kelių objektams |
2006–2010 metai |
Lietuvos automobilių kelių direkcija prie Susisiekimo ministerijos |
|
100* |
100* |
100* |
100* |
100* |
500 |
||
10.2. Atlikti diegiamų saugaus eismo gerinimo priemonių ekonominį įvertinimą |
10.2.1. parengti saugaus eismo gerinimo priemonių ekonominio įvertinimo efektyvumo saugaus eismo požiūriu metodiką |
2006 metai |
Susisiekimo ministerija |
|
40* |
|
|
|
|
40* |
bus sudarytas diegiamų saugaus eismo gerinimo priemonių ekonominio pagrįstumo pagrindas |
11. Gerinti transporto priemonių saugumą: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
11.1. gerinti sunkiasvorių transporto priemonių matomumą tamsiuoju paros metu |
11.1.1. pradėti privalomai žymėti motorinių transporto priemonių ir priekabų, kurių bendroji masė didesnė kaip 12 tonų, kontūrus |
2006 metai |
Susisiekimo ministerija |
|
2 |
|
|
|
|
2 |
pagerinus transporto priemonių matomumą, sumažės eismo įvykių |
11.2. gerinti eksploatuojamų transporto priemonių saugumą |
11.2.1. siekti, kad į Lietuvą importuojamuose naujuose automobiliuose būtų montuojamos garso arba vaizdo sistemos, primenančios apie saugos diržų naudojimą |
2006 metai |
Susisiekimo ministerija |
|
2 |
|
|
|
|
2 |
sumažės žuvusių ir sužeistų vairuotojų ir keleivių |
|
11.2.2. organizuoti transporto priemonių techninės būklės tikrinimą keliuose |
2005–2010 metai |
Valstybinė kelių transporto inspekcija prie Susisiekimo ministerijos |
50 |
50 |
70 |
70 |
100 |
100 |
440 |
pagerės eksploatuojamų transporto priemonių techninė būklė |
12. Tobulinti teisinę bazę: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
12.1. Mažinti žuvusių vairuotojų ir keleivių |
12.1.1. suderinti Kelių eismo taisyklių reikalavimus su Europos Parlamento ir Tarybos 2003 m. balandžio 8 d. direktyva 2003/20/EB dėl valstybių narių įstatymų, reglamentuojančių privalomą saugos diržų naudojimą mažiau kaip 3,5 tonos sveriančiose transporto priemonėse, suderinimo |
2006 metai |
Susisiekimo ministerija |
|
2 |
|
|
|
|
2 |
sumažės žuvusių ir sužeistų vairuotojų ir keleivių |
12.2. Gerinti transporto priemonių vairuotojų kvalifikaciją |
12.2.1. parengti teisės aktus, kuriais bus įgyvendinama Europos Parlamento 2003 m. liepos 15 d. direktyva 2003/59/EB dėl tam tikrų kelių transporto priemonių kroviniams ir keleiviams vežti vairuotojų pradinės kvalifikacijos ir periodinio mokymo |
2005 metai |
Valstybinė kelių transporto inspekcija prie Susisiekimo ministerijos |
2 |
|
|
|
|
|
2 |
bus saugiau vežami kroviniai ir keleiviai vidaus ir tarptautiniais maršrutais |
12.3. Tobulinti automobilių techninės apžiūros atlikimo kontrolės sistemą |
12.3.1. parengti Kelių transporto priemonių valstybinės techninės apžiūros atlikimo taisyklių pakeitimus, siekiant sugriežtinti techninių apžiūrų kontrolės mechanizmą |
2005 metai |
Valstybinė kelių transporto inspekcija prie Susisiekimo ministerijos |
2 |
|
|
|
|
|
2 |
sumažės eismo įvykių dėl transporto priemonių techninės būklės |
12.4. Sukurti institucijos, koordinuojančios saugų eismą, steigimo mokslinį pagrindą |
12.4.1. parengti mokslinę studiją, skirtą institucijai, koordinuojančiai saugų eismą, įsteigti |
2006 metai |
Susisiekimo ministerija |
|
35 |
|
|
|
|
35 |
bus sudarytas institucijos, koordinuojančios saugų eismą, steigimo mokslinis pagrindas |
12.5. Sukurti teisinį specializuotos policijos įstaigos, kuri kontroliuotų eismą valstybinės reikšmės keliuose, įsteigimo pagrindą |
12.5.1. parengti teisės aktus dėl specializuotos policijos įstaigos, kuri kontroliuotų eismą valstybinės reikšmės keliuose, išplėtimo ir funkcijų didinimo |
2005 metai |
Policijos departamentas prie Vidaus reikalų ministerijos |
2 |
|
|
|
|
|
2 |
bus sukurtas teisinis pagrindas didinti policijos kelių patrulių skaičių, numatytos jų funkcijos ir atsakomybė |
12.6. Sugriežtinti reikalavimus registruojamoms transporto priemonėms |
12.6.1. parengti teisės aktų projektus, reglamentuojančius įvežamų netinkamų eksploatuoti ir po to suremontuotų transporto priemonių privalomą techninę ekspertizę prieš jų registravimą |
2006 metai |
Valstybinė kelių transporto inspekcija prie Susisiekimo ministerijos |
|
2 |
|
|
|
|
2 |
sumažės eismo įvykių dėl transporto priemonių techninės būklės |
12.7. Pasitelkti įvairius saugaus eismo specialistus Saugaus eismo komisijos darbui organizuoti |
12.7.1. sudaryti prie Saugaus eismo komisijos ekspertų darbo grupę |
2005 metai |
Susisiekimo ministerija |
2 |
|
|
|
|
|
2 |
saugaus eismo gerinimo klausimai bus sprendžiami įvairiapusiškai |
12.8. Numatyti institucijų (ministerijų, apskričių viršininkų, savivaldybių ir kitų) atsakomybę ir atskaitomybę užtikrinant saugų eismą |
12.8.1. parengti teisės aktų pakeitimus, įpareigojančius atitinkamas institucijas rūpintis saugaus eismo gerinimu, ir suteikti Saugaus eismo komisijai daugiau negu kitoms institucijoms įgaliojimų gerinant saugų eismą |
2005 metai |
Susisiekimo ministerija |
2 |
|
|
|
|
|
2 |
institucijos tinkamiau spręs saugaus eismo problemas |
12.9. Užtikrinti efektyvų programos finansavimą |
12.9.1. atlikti atitinkamų teisės aktų pakeitimą, siekiant nustatyti sisteminį programos finansavimo mechanizmą |
2005 metai |
Susisiekimo ministerija |
2 |
|
|
|
|
|
2 |
bus užtikrinamas deramas programos finansavimas |
12.10. Efektyviai organizuoti vairuotojų rengimo ir egzaminavimo procesus, gerinti vairuotojų rengimo kokybę |
12.10.1. parengti reikiamus teisės aktų dėl įpareigojimo paskirti vieną instituciją, kuri būtų tiesiogiai atsakinga už vairuotojų rengimo ir egzaminavimo procesus, projektus |
2005 metai |
Valstybinė kelių transporto inspekcija prie Susisiekimo ministerijos |
2 |
|
|
|
|
|
2 |
pagerės vairuotojų rengimo kokybė |
Iš viso |
11634 |
28989 |
19498,5 |
20261,5 |
21423,5 |
22531,5 |
124338 |
|
* Kelių priežiūros ir plėtros programos lėšos, skirtos saugaus eismo keliuose programoms ir jų priemonėms vykdyti.
** Kelių priežiūros ir plėtros programos lėšos, skirtos bevariklio transporto trasoms prie kelių įrengti ir prižiūrėti.
______________