LIETUVOS RESPUBLIKOS SUSISIEKIMO MINISTERIJOS

 

Į S A K Y M A S

DĖL AUTOBUSŲ STOČIŲ VEIKLOS NUOSTATŲ

 

1996 m. birželio 21 d. Nr. 214

Vilnius

 

Siekdamas reglamentuoti autobusų stočių pagrindinių tarnybų, susijusių su keleivių aptarnavimu, veiklą, nustatyti reikalavimus stotims ir jų įrangai, įsakau:

1. Patvirtinti Autobusų stočių veiklos nuostatus.

2. Nustatyti, kad šie nuostatai yra privalomi visoms Lietuvos Respublikos autobusų stotims.

3. Pasiūlyti Valstybinei kelių transporto inspekcijai prie Susisiekimo ministerijos kartu su Lietuvos nacionaline vežėjų automobiliais asociacija LINAVA parengti ir pateikti Susisiekimo ministerijai vieningą mokesčių sistemą už paslaugas vežėjams autobusų stotyse sistemą priklausomai nuo stočių kategorijų.

 

 

 

 

SUSISIEKIMO MINISTRAS                                                                              JONAS BIRŽIŠKIS

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos

susisiekimo ministerijos

1996 06 21 įsakymu Nr. 214

 

AUTOBUSŲ STOČIŲ VEIKLOS

NUOSTATAI

 

1. BENDROJI DALIS

 

1. Šie nuostatai reglamentuoja autobusų stočių pagrindinių tarnybų, susijusių su keleivių aptarnavimu, veiklą, nustato reikalavimus stotims.

2. Autobusų stočių steigimą reguliuoja savivaldybės.

3. Autobusų stotis gali būti savarankiškas juridinis asmuo arba kito juridinio asmens struktūrinis padalinys.

4. Nuostatai privalomi visoms Lietuvos Respublikos autobusų stotims.

 

2. AUTOBUSŲ STOČIŲ PASKIRTIS

 

5. Pagrindinė autobusų stoties paskirtis organizuoti keleivių vežimą nustatytais vietinio, tolimojo ir tarptautinio susisiekimų maršrutais bei autobusų ekipažų priešreisinį patikrinimą ir tarpreisinį poilsį, kontroliuoti autobusų išvykimo bei atvykimo laiką, parduoti keleiviams bilietus, teikti jiems informaciją ir bagažinės paslaugas.

Autobusų stotis gali užsiimti ir kita, su keleivių aptarnavimu susijusia veikla.

Autobusų stotys pagal svarbiausius kvalifikacinius reikalavimus stotims (1 priedas) yra suskirstytos į tris kategorijas (2 priedas). Aukščiausioji yra pirma kategorija.

6. Autobusų stotyje turi būti:

6.1. autobusų stoties pastatas su keleivių laukiamąja sale ir patalpomis stoties darbuotojams;

6.2. keleivių įlaipinimo ir išlaipinimo peronai;

6.3. autobusų tarpreisinės atstovos aikštelės;

6.4. maitinimo, spaudos platinimo punktai, tualetai, miesto ir tarpmiestinis telefono ryšiai.

7. Autobusų stotis su vežėjais dirba sutarčių pagrindu ir jiems taiko vienodus paslaugų tarifus nepriklausomai nuo nuosavybės formos. Sutartys sudaromos tik su vežėjais, turinčiais leidimus vežti keleivius atitinkamais maršrutais.

 

3. AUTOBUSŲ STOTIES TARNYBŲ STRUKTŪRA

 

8. Keleivių aptarnavimui, personalo darbui ir reguliariam autobusų eismui užtikrinti autobusų stotyje būtinos šios tarnybos:

8.1. bilietų pardavimo;

8.2. dispečerinė;

8.3. informacijos (gali būti ir bendra su dispečerine tarnyba);

8.4. kontrolės;

8.5. bagažinė;

8.6. pajamų ir dokumentų apskaitos;

8.7. stoties techninės priežiūros;

8.8. administracija;

8.9. pagalbinis personalas;

8.10. taip pat patalpos autobusų ekipažų poilsiui.

 

4. STOTIES TARNYBŲ FUNKCIJOS:

 

9. Bilietų pardavimo kasų: parduoti bilietus į tos pačios dienos reisus, parduoti išankstinius bilietus, priimti bilietams užsakymus telefonu, jei yra paklausa, pristatyti bilietus užsakovui.

10. Bilietus į tarptautinius reisus tikslinga parduoti tik tam skirtose kasose.

11. Peronuose gali būti įrengtos specialios kasos keleiviams, vykstantiems vietiniais maršrutais, aptarnauti.

12. Dispečerinės tarnybos:

12.1. užtikrinti ritmingą stoties tarnybų darbą;

12.2. kontroliuoti, ar autobusai atvyksta į stotį laiku, ar laiku pastatomi į aikšteles ir išvyksta pagal numatytą tvarkaraštį;

12.3. užtikrinti ir kontroliuoti smulkių siuntų vežimą maršrutiniais autobusais pagal sudarytas sutartis (stotyse, užsiimančiose tokia veikla);

12.4. kontroliuoti išvykstančių į maršrutus autobusų ekipiruotę, sanitarinę būklę, apipavidalinimą bei ekipažų aprūpinimą reikiamais kelionės dokumentais;

12.5. sutrikus autobusų eismo reguliarumui, nedelsiant apie tai pranešti vežėjui;

12.6. rinkti iš autobusų ekipažų žinias apie pasikeitusias eismo sąlygas bei pablogėjusią kelių būklę maršrutuose, visa tai registruoti kelių būklės žurnale (3 priedas), surinktą informaciją teikti keleiviams, atitinkamoms kelius aptarnaujančioms tarnyboms bei vežėjams;

12.8. organizuoto autobusų ekipažų priešreisinį patikrinimą ir tarpreisinį poilsį;

12.7. maršrutuose pablogėjus eismo sąlygoms, apie tai pranešti stoties vadovui arba jį pavaduojančiam asmeniui; pagal jų nurodymus dispečeris privalo sustabdyti autobusų eismą iš autobusų stoties; pagerėjus eismo sąlygoms ir stoties vadovybei leidus, atnaujinti eismą;

12.8. organizuoti autobusų ekipažų priešreisinį patikrinimą ir tarpreisinį poilsį;

12.9. pranešti kitoms autobusų stotims apie laikiną eismo nutraukimą bei jo atnaujinimą;

12.10. pranešti apie autobusų techninius gedimus maršrute atitinkamam vežėjui;

12.11. imtis skubių priemonių sugedusiam autobusui pakeisti techniškai tvarkingu;

12.12. skelbti autobusų stotyje apie autobusų atvykimą, išvykimą, vėlavimą ir nutraukiamus reisus bei teikti kitą keleiviams reikalingą informaciją;

12.13. registruoti eismo reguliarumą eismo registracijos lape (4 priedas);

12.14. registruoti specialiame žurnale (5 priedas) visas priimtas bei perduotas telefonogramas, telefaksus bei kitus pranešimus;

12.15. pranešti maršrute esančioms autobusų stotims apie autobuso vėlavimą, reiso nutraukimą arba sutrumpinimą, maršruto pakeitimą, o galinei stočiai ir apie autobuso markės ar talpos pakeitimą;

12.16. sudaryti autobusų stoties darbo ataskaitą (6 priedas).

Autobusų stoties dispečeris pavaduoja autobusų stoties vadovą jam nesant.

13. Dispečerio darbo vieta įrengiama stoties patalpoje arba perone taip, kad būtų gerai matomos autobusų išvykimo bei atvykimo aikštelės tiek keleiviams, tiek vairuotojams patogioje vietoje.

14. Dispečerinėje turi būti įrengtas laiko žymėjimo kelionės dokumentuose postas. Jei yra sąlygos, tikslinga jį įrengti atvykimo ir išvykimo peronuose, naudojant distancinį valdymą iš dispečerinės.

15. Dispečerinėje turi būti:

15.1. keleivių ir bagažo vežimą reglamentuojantys dokumentai (tarifai, lengvatos, keleivių vežimo taisyklės ir kt.);

15.2. vietinių bei tolimojo susisiekimo maršrutų tvarkaraščiai;

15.3. šalies autobusų stočių dispečerinių, įmonės vadovų, kelių policijos telefonų numeriai;

15.4. autobusų eismo registracijos lapas;

15.5. dispečerinės tarnybos darbo ataskaita;

15.6. kelių būklės žurnalas;

15.7. telefonogramų, telefaksų ir kitų pranešimų registracijos knyga;

15.8. kelius prižiūrinčių organizacijų sąrašai, telefonai, kelių schema;

15.9. dispečerinės tarnybos darbo nuostatai.

16. Autobusų stoties darbo ataskaita sudaroma kasdien pagal autobusų eismo registracijos lape pažymėtus pažeidimus bei įvertinant operatyvius pakeitimus autobusų eisme.

17. Pranešimai apie nutrauktus reisus bei nereguliarų autobusų eismą kartą per mėnesį, iki kito mėnesio 5-os dienos perduodami atitinkamam vežėjui ir Valstybinei kelių transporto inspekcijai prie Susisiekimo ministerijos (7 priedas).

18. Autobusų stotyse turi būti vizuali informacija. Stoties darbuotojai informaciją turi teikti tiek žodžiu, tiek telefonu.

19. Informacija turi būti greita, tiksli, patikima.

20. Bagažinė – tai patalpa, kurioje numatytą laiką saugomas bagažas ir priimamos bei išduodamos bagažo siuntos klientams (jei tokia paslauga organizuota).

21. Siuntų vežimas be kliento tai paslauga, garantuojanti klientams skubų ir saugų smulkių siuntų pristatymą. Prireikus gali būti įkurta smulkių siuntų vežimo tarnyba.

22. Pajamų ir dokumentų apskaitos tarnyba inkasuoja surinktus pinigus, atlieka jų apskaitą, perduoda juos į bankus, atsiskaito su vežėjais, reikiamai tvarko autobusų ekipažų dokumentus.

23. Autobusų stoties techninės priežiūros tarnybos užtikrina visų autobusų stoties statinių, patalpų, inžinerinių tinklų, peronų reikiamą būklę, visų stoties tarnybų techninį aprūpinimą jų nenutrūkstamai veiklai užtikrinti.

24. Administracija vadovauja visoms stoties tarnyboms, siekdama užtikrinti tinkamą keleivių aptarnavimą.

25. Pagalbinio personalo tarnyba atlieka sanitarinę autobusų stoties patalpų bei teritorijos priežiūrą.

26. Vadovaujantis šiais nuostatais, nustatyta tvarka turi būti patvirtinti pareiginiai nuostatai ir su jais supažindinti visi autobusų stoties darbuotojai.

 

5. PRIVALOMA INFORMACIJA KELEIVIAMS

 

27. Autobusų stotyje, laukimo salėje ir peronuose turi būti pateikta ši informacija:

27.1. vietinio, tolimojo bei tarptautinio susisiekimo tvarkaraščiai;

27.2. vietinio ir tolimojo susisiekimo maršrutų schemos;

27.3. vietų numeracijos schema autobusuose pagal jų markes;

27.4. stendas operatyviai informacijai pateikti;

27.5. išrašai iš keleivių ir bagažo vežimo taisyklių, informacija apie lengvatas keleiviams;

27.6. vizuali informacija apie įvairių autobusų stoties tarnybų išdėstymą bei jų darbo laiką;

27.7. išvykimo peronuose maršrutų krypčių pavadinimai ir išvykstančių autobusų eismo tvarkaraščiai;

27.8. atvykimo perone tolimojo ir tarptautinio susisiekimų autobusų atvykimo tvarkaraščiai;

27.9. informacija apie stoties teikiamas paslaugas keleiviams.

 

6. AUTOBUSŲ STOČIŲ VEIKLOS KONTROLĖ

 

28. Autobusų stoties veiklą kontroliuoja stoties steigėjas (valdytojas) ir kiti kontrolės teisę turintys pareigūnai.

______________

 

1 priedas

 

SVARBIAUSIEJI KVALIFIKACINIAI REIKALAVIMAI PAGAL AUTOBUSŲ STOČIŲ KATEGORIJAS

 

Eil. Nr.

REIKALAVIMAI

KATEGORIJOS

I

II

III

1

Autobusų išvykstančių kiekvieną dieną iš stoties skaičius

daugiau kaip 190

nuo 50 iki 190

ne mažiau kaip 40

2.

Atskira dispečerinė tarnyba

taip

taip

gali būti bendra su kita tarnyba

3.

Atskira tarnyba keleiviams informuoti

taip

gali būti bendra su kita tarnyba

gali būti bendra su kita tarnyba

4

Kasos

 

 

 

4.1

kasų darbo laikas

nuo pirmojo iki paskutiniojo reisų išvykimo iš stoties

nustato stoties administracija

nustato stoties administracija

4.2

keleivių bilietavimo kasoje rūšys

visos, tarp jų: einamasis išankstinis grįžimui užsakymai telefonu

einamasis, išankstinis

einamasis

5.

Bagažinės tarnyba

atskira

gali būti bendra su kita tarnyba

gali būti bendra su kita tarnyba

6.

Smulkių bagažo siuntų be keleivių vežimo tarnyba

atskira

pageidautina, tačiau neprivaloma

pageidautina, tačiau neprivaloma

7.

Keleivių įlaipinimo peronai

atskiri

atskiri

bendri

8.

Keleivių išlaipinimo peronai

atskiri

atskiri

bendri

9.

Autobusų atstovos aikštelė

atskira

atskira

bendra

10.

Maitinimo ir sanitariniai punktai

būtini

būtini

būtini

 

Pastabos:

1. Į išvykimo skaičių įeina vietinio (priemiestinio), tolimojo ir tarptautinio susisiekimų autobusų reisai.

2. Į kasų skaičių gali įeiti ir priemiestinės kasos, jei jos įrengtos keleivių laukiamojoje salėje.

______________

 

2 priedas

 

AUTOBUSŲ STOČIŲ SUSISKIRSTYMAS PAGAL KATEGORIJAS

 

I

II

III

1. Vilniaus

1. Druskininkų

1. Anykščių

2. Kauno

2. Marijampolės

2. Biržų

3. Klaipėdos

3. Mažeikių

3. Ignalinos

4. Šiaulių

4. Rokiškio

4. Jonavos

5. Panevėžio

5. Šakių

5. Joniškio

6. Alytaus

6. Šilutės

6. Jurbarko

7. Kėdainių

7. Tauragės

7. Kaišiadorių

8. Ukmergės

8. Utenos

8. Kelmės

 

9. VArėnos

9. Kretingos

 

10. Vilkaviškio

10. Kupiškio

 

11. Zarasų

11. Lazdijų

 

12. Palangos

12. Molėtų

 

 

13. N. Akmenės

 

 

14. Pakruojo

 

 

15. Pasvalio

 

 

16. Kuršėnų

 

 

17. Plungės

 

 

18. Radviliškio

 

 

19. Raseinių

 

 

20. Skuodo

 

 

21. Šalčininkų

 

 

22. Šilalės

 

 

23. Širvintų

 

 

24. Švenčionių

 

 

25. Telšių

 

 

26. Trakų

______________

 

3 priedas

 

PASTATŲ APIE KELIŲ BŪKLĘ IR EISMO SAUGUMO SĄLYGAS VIETINIUOSE (PRIEMIESTINIUOSE), TOLIMUOSIUOSE IR TARPTAUTINIUOSE MARŠRUTUOSE REGISTRAVIMO

 

ŽURNALAS

 

Eil. Nr.

Data, valanda, kada pastebėti trūkumai

Pastabą parašiusio asmens vardas, pavardė, darbovietė ir pareigos

Kelio pavadinimas, vieta, pastebėtų trūkumų aprašymas

Telefonogramos perdavimo į kelių organizaciją data, val.

Telefonogramų priėmusio asmens vardas ir pavardė, darbovietė, pareigos

 

 

 

 

 

 

______________

 

4 priedas

 

_________________AUTOBUSŲ STOTIES AUTOBUSŲ EISMO REGISTRACIJOS LAPAS

 

DATA_______________________________ DISPEČERIS __________________

              (metai, mėnuo, diena)                                          (vardas, pavardė, parašas)

 

min.

val.

00

05

ir t. t. iki55

 

1

2

3

4

1

2

3

4

 

5

 

 

 

 

7

4

5

3

Kauną

Druskininkus

Panevėžio

Utenos

 

Vilniaus AP

Vilniaus AP

Panevėžio AP

UAB „Utenis“

 

6 ir t. t iki AS darbo pabaigos

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pastabos:

1 grafa

aikštelės Nr.

2 “

maršruto galinio arba pradinio punkto pavadinimas;

3 “

eismo grafiko pažeidimai;

4 “

vežėjo pavadinimas.

______________

 

5 priedas

 

TELEFONOGRAMŲ BEI KITŲ PERDUOTŲ IR PRIIMTŲ PRANEŠIMŲ

 

REGISTRACIJOS ŽURNALAS

 

Eil. Nr.

Data ir laikas

Pranešimo turinys

Perdavė: vardas, pavardė, pareigos ir organizacija

Priėmė: vardas, pavardė, pareigos ir organizacija

 

 

 

 

 

______________

 

6 priedas

 

AUTOBUSŲ STOTIES DARBO ATASKAITA

199 _ m. _________________ mėn. _ d.

 

1. NUTRAUKTI REISAI

 

Eil. Nr.

Maršrutas

Autobuso išvykimo laikas

Autobuso valstybinis arba garažo numeris

Vežėjas

Reiso nutraukimo priežastis

 

 

 

 

 

 

 

2. NEREGULIARŪS REISAI

 

Eil. Nr.

Maršrutas

Atvykimo laikas

Išvykimo laikas

Autobuso valstybinis arba garažo numeris

Vežėjas

Nereguliarumo priežastis

pagal grafiką

faktinis

pagal grafiką

faktinis

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. EISMO REGULIARUMO IR NUTRAUKTŲ REISŲ SUVESTINĖ

 

Susisiekimas

Reisų skaičius

 

planinis

faktiškai atliktų

papildomai atliktų

nutrauktų

nereguliarių

Vietinis (priemiestinis) tolimas

 

 

 

 

 

IŠ VISO:

 

 

 

 

 

 

4. OPERATYVŪS PAKEITIMAI PASKYROJE

 

Eil. Nr.

Maršrutas

Išvykimo laikas

Pagal paskyrą

Faktiškas

Vežėjas

Pakeitimo laikas

Pakeitimo priežastys

autobuso valstyb. arba garažo Nr.

Vairuotojo pavardė

Kondukt. pavardė

autobuso valstyb. arba garažo Nr.

Vairuotojo pavardė

Kondukt pavardė

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5. KITOS DISPEČERIO PASTABOS

________________________________________________________________________________  

________________________________________________________________________________  

                                      ____________________________________________

                                                                             (dispečerio vardas, pavardė, parašas)

______________

 

7 priedas

(Rašoma ant įmonės firminio blanko)

____________________________________________

autobusų stoties pavadinimas

 

PRANEŠIMAS

apie ______________ priklausančių autobusų nereguliarų eismą bei nutrauktus reisus

                       (vežėjui)

per 199_ m.                                     mėnesį

 

1. NUTRAUKTI REISAI

 

Eil. Nr.

Data

Maršrutas

Išvykimo laikas

Autobuso valstybinis arba garažo numeris

Reiso nutraukimo priežastis

 

 

 

 

 

 

 

2. NEREGULIARŪS REISAI

 

Eil. Nr.

Data

Maršrutas

Atvykimo laikas

Išvykimo laikas

Autobuso valstybinis arba garažo numeris.

Nereguliarumo priežastis

pagal grafiką

faktinis

pagal grafiką

faktinis

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

AS vadovas _________________________

                                                                                                                                                           (vardas, pavardė, parašas)

______________