Lietuvos Respublikos Vyriausybė
NUTARIMAS
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS PENSIJŲ KAUPIMO ĮSTATYMO 14 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIP-2772
2012 m. birželio 6 d. Nr. 639
Vilnius
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto (Žin., 1994, Nr. 15-249; 1999, Nr. 5‑97; 2000, Nr. 86-2617; 2004, Nr. 165-6025) 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2012 m. balandžio 25 d. sprendimo Nr. SV-S-1569 1 dalies 1 punktą, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:
Iš esmės pritarti Lietuvos Respublikos pensijų kaupimo įstatymo 14 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIP-2772 (toliau – Įstatymo projektas) teisinio reguliavimo tikslui – sumažinti pensijų fondų bendrovių ribinius administravimo mokesčius ir skatinti fondų administratorius didinti valdomų fondų efektyvumą, tačiau nepritarti siūlomai teisinio reguliavimo priemonei dėl šių priežasčių:
1. Įstatymo projektu siūlomas atskaitymų nuo pensijų kaupimo dalyvių sąskaitose apskaičiuotų lėšų vidutinės metinės vertės dydis nėra pagrįstas skaičiavimais, o didžiausią atskaitymų nuo dalyvio vardu įmokėtų įmokų dydį siūloma mažinti iki šiuo metu rinkoje esančio vidutinio atskaitymo nuo įmokos dydžio. Lietuvos Respublikos Vyriausybė 2012 m. kovo 7 d. nutarimu Nr. 271 „Dėl patobulintų Lietuvos Respublikos pensijų kaupimo įstatymo pakeitimo įstatymo, Lietuvos Respublikos pensijų sistemos reformos įstatymo 2, 3, 4 ir 8 straipsnių pakeitimo įstatymo, Lietuvos Respublikos pensijų sistemos reformos įstatymo 4 straipsnio pakeitimo įstatymo 2 straipsnio pripažinimo netekusiu galios įstatymo, Lietuvos Respublikos valstybinių socialinio draudimo pensijų išankstinio mokėjimo įstatymo 3 straipsnio pakeitimo įstatymo, Lietuvos Respublikos profesinių pensijų kaupimo įstatymo 2, 18, 30, 38, 47, 48, 49 straipsnių pakeitimo įstatymo projektų pateikimo Lietuvos Respublikos Seimui“ (Žin., 2012, Nr. 31-1440) pateikė svarstyti pensijų kaupimo sistemą reglamentuojančių teisės aktų projektus, kuriais taip pat siūloma mažinti pensijų kaupimo bendrovių taikomus atskaitymus, palaipsniui visiškai atsisakant atskaitymo nuo dalyvio vardu pervedamos įmokos ir mažinant didžiausią atskaitymo nuo konservatyvių pensijų fondų dalyvių sąskaitose apskaičiuotų lėšų vidutinės metinės vertės dydį. Pažymėtina, kad šie siūlymai pagrįsti finansų rinkų priežiūros institucijų atliktu valdymo sąnaudų tyrimu ir investavimo strategijų, vertinant skirtingus investavimo portfelius (konservatyvus, mažos akcijų dalies, vidutinės akcijų dalies, akcijų), analize ir rekomendacijomis dėl laipsniško atskaitymo nuo pervedamos įmokos atsisakymo ir atskaitymo nuo pensijų kaupimo dalyvių sąskaitose apskaičiuotų lėšų vidutinės metinės vertės mažinimo konservatyviems pensijų fondams, kas leistų racionaliai atpiginti pensijų kaupimo sistemą kartu išlaikant ją gyvybingą.
2. Lietuvos Respublikos pensijų kaupimo įstatymo (Žin., 2003, Nr. 75-3472; 2011, Nr. 146-6822) nustatyta tvarka pensijų kaupimo bendrovių taikomi atskaitymai yra skirti tik išlaidoms, susijusioms su pensijų fondo valdymu, padengti. Todėl įtvirtinus Įstatymo projektu siūlomas nuostatas pensijų kaupimo bendrovės didesnius administracinius atskaitymus galėtų taikyti tik esant palankiai situacijai rinkose, kai investicinė grąža yra teigiama. Pažymėtina, kad efektyvus pensijų fondų valdymas esant nepalankiai situacijai rinkose reikalauja atlikti daugiau su pensijų fondų valdymu susijusių veiksmų, todėl įtvirtinus Įstatymo projektu siūlomą atskaitymų modelį susiklostytų situacija, kai pensijų fondo valdytojų taikomi su turto valdymu susiję atskaitymai būtų atvirkščiai proporcingi patiriamoms pensijų fondo valdymo sąnaudoms.