LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ
N U T A R I M A S
DĖL SVEIKATOS PRIEŽIŪROS ĮSTAIGŲ RESTRUKTŪRIZAVIMO STRATEGIJOS PATVIRTINIMO
2003 m. kovo 18 d. Nr. 335
Vilnius
Įgyvendindama Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001–2004 metų programos, patvirtintos Lietuvos Respublikos Seimo 2001 m. liepos 12 d. nutarimu Nr. IX-455 (Žin., 2001, Nr. 62-2244), nuostatas sveikatos apsaugos srityje, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:
2. Siūlyti savivaldybėms, vadovaujantis Sveikatos priežiūros įstaigų restruktūrizavimo strategijos, patvirtintos šiuo nutarimu, nuostatomis, patikslinti pirminės sveikatos priežiūros plėtojimo programas (planus) ir iki 2003 m. birželio 1 d. pateikti juos Sveikatos apsaugos ministerijai.
3. Įpareigoti apskričių viršininkus, vadovaujantis Sveikatos priežiūros įstaigų restruktūrizavimo strategijos, patvirtintos šiuo nutarimu, nuostatomis, patikslinti apskričių asmens sveikatos priežiūros įstaigų restruktūrizavimo planus ir suderinus juos su savivaldybėmis iki 2003 m. rugsėjo 1 d. pateikti Sveikatos apsaugos ministerijai.
4. Įpareigoti Sveikatos apsaugos ministeriją:
4.1. parengti ir iki 2003 m. birželio 1 d. pateikti Lietuvos Respublikos Vyriausybei reikiamus įstatymų pakeitimų ir papildymų įstatymų projektus – numatyti juose atitinkamo valstybės ir savivaldybių turto perdavimą sveikatos priežiūros įstaigoms valdyti, naudoti ir disponuoti juo patikėjimo teise, taip pat kitų Sveikatos priežiūros įstaigų restruktūrizavimo strategijoje, patvirtintoje šiuo nutarimu, nurodytų tikslų ir uždavinių įgyvendinimą;
4.2. iki 2003 m. rugpjūčio 15 d. pateikti Lietuvos Respublikos Vyriausybei tvirtinti Vilniaus ir Kauno apskričių sveikatos priežiūros įstaigų tinklo restruktūrizavimo planus;
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos Vyriausybės
2003 m. kovo 18 d. nutarimu Nr. 335
SVEIKATOS PRIEŽIŪROS ĮSTAIGŲ RESTRUKTŪRIZAVIMO STRATEGIJA
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Sveikatos priežiūros įstaigų restruktūrizavimo strategija (toliau vadinama – Strategija) parengta įgyvendinant Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001–2004 metų programos, patvirtintos Lietuvos Respublikos Seimo 2001 m. liepos 12 d. nutarimu Nr. IX-455 (Žin., 2001, Nr. 62-2244), nuostatas sveikatos apsaugos srityje.
2. Sveikatos priežiūros įstaigų restruktūrizavimas bus vykdomas dviem etapais:
3. Šioje Strategijoje restruktūrizavimo kriterijai ir siekiami rezultatai nustatyti tik pirmajam etapui. Įvertinus pasiektus pirmojo etapo rezultatus, 2005 metų II pusmetyje bus nustatomi antrojo etapo kriterijai ir siekiami rezultatai, tikslinama jo trukmė.
II. STRATEGIJOS TIKSLAI, UŽDAVINIAI IR PRIORITETAI
5. Pagrindiniai šios Strategijos tikslai:
6. Numatomi šie svarbiausieji uždaviniai:
6.3. perduoti atitinkamą valstybės ir savivaldybių turtą sveikatos priežiūros įstaigoms valdyti, naudoti ir disponuoti juo patikėjimo teise;
7. Restruktūrizavimo prioritetai:
7.1. ambulatorines sveikatos priežiūros paslaugas plėtoti sparčiau už stacionarių paslaugų redukavimą;
8. Strategijos rezultatų vertinimo rodikliai:
8.4. sveikatos priežiūros paslaugų struktūros ir išdėstymo pokyčiai, jų atitikimas pacientų poreikius;
III. ESAMOS BŪKLĖS APŽVALGA
9. Lietuvoje 2001 metų pabaigoje buvo:
9.1. 195 ligoninės, iš jų 189 – valstybės ir savivaldybių (iš jų 112 – bendrojo pobūdžio, specializuotos ir reabilitacijos, 77 – slaugos ir palaikomojo gydymo);
9.2. pagal steigėjus 112 valstybės ir savivaldybių ligoninių (ne slaugos ir palaikomojo gydymo) pasiskirsto taip: 10 ligoninių steigėjas – Sveikatos apsaugos ministerija, 46 ligoninių steigėjai – apskričių viršininkai, 56 ligoninių steigėjai – savivaldybių tarybos;
10. Pagrindiniai šalies sveikatos apsaugos rodikliai: vidutinė gulėjimo ligoninėje (ne slaugos ir palaikomojo gydymo) trukmė – 10,04 dienos; lovos užimtumas – 283,7 dienos; lovos apyvarta – 28,25; hospitalizacijos rodiklis 100 gyventojų – 23,2 ligonio.
11. Pagrindinės pastarojo laikotarpio sveikatos sistemos plėtros tendencijos buvo:
12. Didžiausieji esamos sistemos trūkumai, trukdantys užtikrinti sveikatos priežiūros paslaugų saugumą ir efektyvų turimų išteklių panaudojimą, yra šie:
12.2. sveikatos priežiūros įstaigos susitelkusios didžiuosiuose miestuose, trūksta specialistų kaime;
12.3. kai kurių ligoninių aptarnaujamų gyventojų ir teikiamų paslaugų apimtis per maža, kad galėtų užtikrinti reikiamą paslaugų kokybę, paciento saugumą ir aukštą gydytojo kvalifikaciją;
12.5. nepakankamo lygio ambulatorinės slaugos paslaugų teikimo, bendradarbiavimo tarp medicinos ir slaugos darbuotojų sistema;
12.6. nevisiškai užtikrinamas gydymo tęstinumas, kai pacientą reikia siųsti iš vieno paslaugų profilio sveikatos priežiūros įstaigos į kitą;
IV. PRIORITETINĖS RESTRUKTŪRIZAVIMO KRYPTYS
13. Sveikatos priežiūros įstaigų restruktūrizavimas bus vykdomas 3 prioritetinėmis kryptimis:
14. Įgyvendinant pirmąją kryptį, numatoma:
14.1. skatinti privačių bendrosios praktikos gydytojų, dirbančių pagal sutartis su teritorinėmis ligonių kasomis, veiklą siekiant decentralizuoti pirminę sveikatos priežiūrą;
14.2. pagal Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001–2004 metų programos nuostatas sudaryti privačioms sveikatos priežiūros įstaigoms, priklausančioms Lietuvos nacionalinei sveikatos sistemai, tokias pat veiklos sąlygas kaip valstybės ir savivaldybių sveikatos priežiūros įstaigoms;
15. Įgyvendinant antrąją kryptį, numatoma:
15.1. optimizuoti stacionarių paslaugų apimtį ir struktūrą, derinti tai su pacientų poreikiais, intensyvinti gydymo procesą;
16. Įgyvendinant trečiąją kryptį, numatoma:
16.1. įvertinti suaugusiųjų ir vaikų medicininės slaugos ir ilgalaikio palaikomojo gydymo paslaugų poreikius, jų integravimo į visuomeninę globos sistemą galimybes;
16.2. plėtoti suaugusiųjų ir vaikų medicininės slaugos ir ilgalaikio palaikomojo gydymo sistemą, ypač atkreipti dėmesį į diferencijuotas paslaugų grupes;
16.3. nustatyti paslaugų poreikių pagal atitinkamas grupes tenkinimo galimybes, finansavimo šaltinius, parengti jų apmokėjimo modelį;
17. Restruktūrizavimas 3 kryptimis, nurodytomis šios Strategijos 13 punkte, vykdomas optimaliai integruojant visas asmens sveikatos priežiūros veiklos sritis, diegiant papildomą savanoriškąjį sveikatos draudimą, atitinkamą valstybės ir savivaldybių turtą perduodant sveikatos priežiūros įstaigoms valdyti, naudoti ir disponuoti juo patikėjimo teise, tobulinant sveikatos priežiūros paslaugų apmokėjimo tvarką.
V. SVEIKATOS PRIEŽIŪROS ĮSTAIGŲ RESTRUKTŪRIZAVIMO KRITERIJAI IR SIEKIAMI REZULTATAI
18. Įgyvendinant šios Strategijos 13.1 punkte nurodytos
pirmosios krypties nuostatas, savivaldybėms, rengiančioms pirminės sveikatos priežiūros plėtros programas (planus), siūloma įstaigų išdėstymą kaimo vietovėse planuoti pagal šiuos kriterijus:
19. Įgyvendinant šios Strategijos 13.2 punkte nurodytos antrosios krypties nuostatas, nustatomi šie tarpusavyje susiję siekiami rezultatai:
19.1. hospitalizacijos rodiklis 100 savivaldybės gyventojų – 18 ligonių (be reanimacijos, medicininės slaugos ir ilgalaikio palaikomojo gydymo);
20. Stacionariosios sveikatos priežiūros įstaigos restruktūrizuojamos pagal šiuos kriterijus:
20.1. kiek suteikta stacionarių paslaugų gyventojams sveikatos priežiūros įstaigose, esančiose savivaldybės teritorijoje, kurioje jie gyvena;
20.2. kiek suteikta stacionarių paslaugų gyventojams kitų savivaldybių teritorijoje veikiančiose sveikatos priežiūros įstaigose;
20.4. kiek sumažėjo stacionarių paslaugų, pakeitus jas ambulatorinėmis pirminio lygio ir gydytojų specialistų paslaugomis;
VI. STRATEGIJOS ĮGYVENDINIMAS
22. Šios Strategijos nuostatoms įgyvendinti bus teikiami atitinkamų įstatymų pakeitimai, bus parengta Valstybinė sveikatos priežiūros įstaigų restruktūrizavimo programa, kurioje bus numatytos konkrečios priemonės, atsakingos už jų įgyvendinimą institucijos ir įvykdymo terminai.
23. Sveikatos priežiūros įstaigų restruktūrizavimas valstybės, apskričių ir savivaldybių lygmenimis vykdomas pagal bendruosius šioje Strategijoje nustatytus principus, siekiamus rezultatus ir kriterijus. Restruktūrizavimo planai rengiami tam pačiam laikotarpiui. Įgyvendindami apskričių ir savivaldybių restruktūrizavimo planus, apskričių viršininkai ir savivaldybių tarybos gali atsižvelgti į specifiką ir nustatyti papildomus kriterijus ar kitus reikalavimus.
24. Restruktūrizavimas vykdomas sujungiant ar skaidant atitinkamas įstaigas arba jų struktūrinius padalinius. Priimant sprendimus dėl įstaigų dydžio, struktūros ir išdėstymo, pagrindiniu teritoriniu stacionarių sveikatos priežiūros paslaugų poreikių vertinimo vienetu laikomi regionai ir apskritys. Ligoninių veiklos pagal ligų gydymo profilius tęstinumas grindžiamas gyventojų sergamumo rodikliais, sveikatos priežiūros įstaigų turimais materialiniais, finansiniais, žmonių ištekliais ir efektyvumo rodikliais.
25. Valstybės ir savivaldybių investicijos į sveikatos apsaugą planuojamos ir skirstomos atsižvelgiant į restruktūrizavimo planuose numatytą įstaigų pertvarkymo perspektyvą.
26. Šioje Strategijoje numatytas sveikatos priežiūros įstaigų restruktūrizavimas bus vykdomas taip:
26.1. Sveikatos priežiūros įstaigų administracijos restruktūrizavimo projektus rengia vadovaudamosi šioje Strategijoje nustatytais kriterijais ir siekiamais rezultatais.
26.2. Sveikatos priežiūros įstaigų restruktūrizavimo projektų rengimui ir tikslinimui vadovauja apskričių viršininkai ir teritorinės ligonių kasos, remdamiesi Sveikatos apsaugos ministerijos ir Valstybinės ligonių kasos metodologiniais reikalavimais.
VII. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
27. Šios Strategijos įgyvendinimas finansuojamas iš Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto ir Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšų.
28. Restruktūrizavimo proceso eigai kontroliuoti ir vertinti Valstybinė ligonių kasa ir apskričių viršininkai apie pasiektus restruktūrizavimo rezultatus kasmet teikia informaciją Sveikatos priežiūros įstaigų restruktūrizavimo komisijai, sudarytai sveikatos apsaugos ministro 2002 m. birželio 12 d. įsakymu Nr. 274 (Žin., 2002, Nr. 62-2524), ir sveikatos apsaugos ministrui.
29. Sveikatos priežiūros įstaigų tinklo restruktūrizavimo socialinis ir ekonominis efektas apskaičiuojamas ir pateikiamas Valstybinėje sveikatos priežiūros įstaigų restruktūrizavimo programoje.
30. Numatoma, kad įgyvendinus pirmąjį sveikatos priežiūros įstaigų restruktūrizavimo etapą pagerės sveikatos priežiūros paslaugų prieinamumas, kokybė ir pagrindiniai sveikatos sistemos veiklos rodikliai: sumažės bendras lovų ir hospitalizacijos atvejų skaičius, sutrumpės vidutinė gulėjimo ligoninėse trukmė, padidės lovos užimtumas ir kita. Pasiektas ekonominis efektas sudarys galimybę padidinti sveikatos priežiūros paslaugų įkainius maždaug 20 procentų.
Sveikatos priežiūros įstaigų
restruktūrizavimo strategijos
priedas
SIEKIAMI REZULTATAI PAGAL PAGRINDINIUS PASLAUGŲ PROFILIUS LIGONINĖSE IR JŲ STRUKTŪRINIUOSE PADALINIUOSE
Eil. Nr. |
Paslaugų profilio pavadinimas |
Vidutinė gulėjimo trukmė (dienomis) |
Lovos užimtumas (dienomis) |
Minimalus gimdymų skaičius per metus (vienetais) |
Maksimali gulėjimo trukmė iki operacijos (dienomis) |
Minimalus sudėtingų operacijų skaičius per metus (vienetais) |
1. |
Terapija* |
7 |
300-320 |
x |
x |
x |
2. |
Pediatrija |
7 |
280-300 |
x |
x |
x |
3. |
Chirurgija |
7 |
300-320 |
x |
3 |
nustatoma sveikatos apsaugos ministro įsakymu |
4. |
Akušerija |
4 |
230-250 |
300 |
x |
x |
5. |
Psichiatrija |
28 |
300-320 |
x |
x |
x |
6. |
Tuberkuliozė |
48 |
300-320 |
x |
x |
x |
7. |
Reabilitacija |
23 |
300-320 |
x |
x |
x |
* Infekcinių ligoninių ar infekcinių skyrių ligoninėse lovos užimtumas – 280–300 dienų.
______________