LIETUVOS RESPUBLIKOS VALSTYBINĖS KULTŪROS PAVELDO KOMISIJOS

NUTARIMAS

 

DĖL SAVIVALDYBIŲ VEIKLOS KULTŪROS PAVELDO APSAUGOS SRITYJE

 

2007 m. gruodžio 14 d. Nr. N-4

Vilnius

 

Lietuvos Respublikos Seimas 2006-12-19 nutarimu Nr. X-999 (Žin., 2006, Nr. 141-5410) pavedė Valstybinei kultūros paveldo komisijai kartą per metus įvertinti savivaldybių institucijų ir įstaigų veiklą kultūros paveldo apsaugos srityje ir apie rezultatus jį informuoti. Vykdydama Valstybinės kultūros paveldo komisijos įstatymu nustatytus Komisijos uždavinius vertinti savivaldybių institucijų, įstaigų veiklą kultūros paveldo apsaugos požiūriu bei LRS nutarimą, Komisija kreipėsi į visas Lietuvos savivaldybes, prašydama pateikti informaciją apie paveldosaugos situaciją savivaldybėse. Į šį prašymą atsiliepė 57 savivaldybės. Trys savivaldybės (Jonavos, Šalčininkų ir Trakų rajonų), nors ir kelis kartus paragintos, informacijos nepateikė. Valstybinė kultūros paveldo komisija, dalyvaujant savivaldybių asociacijos atstovui, gautą informaciją apsvarstė 2007-11-23 posėdyje.

Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymas nustato savivaldybėms priskirtas (ribotai savarankiškas) ir savarankiškas nekilnojamojo kultūros paveldo apsaugos funkcijas, o Nekilnojamojo kultūros paveldo apsaugos įstatymas nustato, kad šias funkcijas atlieka savivaldybės paveldosaugos padalinys (6 str. 1 p.). Įvairiose savivaldybėse šios įstatymų nuostatos realizuojamos skirtingai. Dauguma apklaustųjų savivaldybių tvirtina, kad NKPAĮ 6 straipsnio nuostatos vykdomos, vykdomos iš dalies, vykdomos pagal galimybes. Kai kurios nurodo, kad šis darbas apsunkintas dėl to, kad šias funkcijas vykdyti būtinų lėšų savivaldybei neskiriama, ir tai, kad šioms funkcijoms vykdyti trūksta specialistų (etatų).

Kaip spręstiną problemą savivaldybių paminklotvarkininkai kelia klausimą dėl NKPAĮ 6 straipsnio 6 punkto (Savivaldybių paveldosaugos padaliniai: „įstatymų nustatytais atvejais surašo administracinių teisės pažeidimų protokolus“) nuostatos įgyvendinimo. Administracinių teisės pažeidimų kodekse nenumatyta teisė savivaldybėms surašyti administracinių teisės pažeidimų protokolus dėl NKPAĮ įstatymo pažeidimų, tačiau savivaldybių vykdomųjų institucijų ir jų tam įgalioti pareigūnai, vadovaudamiesi ATPK 259(1) straipsniu, turi teisę surašyti administracinių teisės pažeidimų protokolus, kai vyksta statyba pažeidžiant statinio projekto sprendinius (ATPK 158(1) str.), kai nesilaikoma kapinių tvarkymo (ATPK 162(1) str.) ar gyvenamųjų vietovių želdinių apsaugos (ATPK 162 str.) taisyklių.

19-oje savivaldybių yra sudarytos ir patvirtintos kultūros paveldo vertinimo tarybos (tačiau ne visose savivaldybėse jos realiai pradėjo darbą); 9-iose – planuojama tai padaryti artimiausiu metu; 29-iose savivaldybėse vertinimo tarybos nesudarytos. Daugelyje rajonų nėra tinkamos kvalifikacijos specialistų, atitinkančių 2005-04-15 kultūros ministro įsakymo Nr. ĮV-149 „Dėl NKP vertinimo tarybų pavyzdinių nuostatų patvirtinimo“ 10 punkto reikalavimus.

Kiekvienais metais Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatyme numatoma valstybės biudžeto lėšų, kurios tiesiogiai turi būti panaudotos kultūros paveldui tvarkyti. Šios lėšos skiriamos per Kultūros paveldo departamento programas. Savivaldybės daugiausia prisidėjo prie bažnyčių, dvarų, kapinių ir archeologinių objektų tvarkymo, nemažai lėšų buvo skirta projektinei ir planavimo dokumentacijai parengti. Dalis savivaldybių kultūros vertybėms tvarkyti pasitelkia kitus finansavimo šaltinius (privatizavimo fondo, viešiesiems darbams skiriamas lėšas, privačių rėmėjų lėšas). Tačiau yra ir tokių savivaldybių, kurios paveldosaugai lėšų neskiria: Trakų r., Ignalinos r., Elektrėnų sav., Kalvarijos r., Kazlų Rūdos sav.

Komisija nutaria:

Rekomenduoti Lietuvos Respublikos Vyriausybei, rengiant 2009 metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo projektą, numatyti lėšų savivaldybėms priskirtoms (ribotai savarankiškoms) ir savarankiškoms nekilnojamojo kultūros paveldo apsaugos funkcijoms vykdyti.

Rekomenduoti visoms Lietuvos Respublikos savivaldybėms:

a) siekiant operatyviau ir efektyviau atlikti paveldosaugos funkcijas, stiprinti paveldosaugos padalinius finansiniais ir žmogiškaisiais ištekliais; savivaldybių paminklosaugos padalinius formuoti tiesiogiai atskaitingus savivaldybių administracijos direktoriui;

b) rengti savivaldybės nekilnojamojo kultūros paveldo apsaugos programas ir numatyti biudžete lėšas šioms programoms vykdyti;

c) rajonams, kuriuose nėra tinkamos kvalifikacijos specialistų, steigti kelių savivaldybių jungtines vertinimo tarybas, metodiškai talkinant Kultūros paveldo departamentui;

d) įgalioti paveldosaugos padalinius surašyti administracinių teisės pažeidimų protokolus, kai kultūros paveldo objektuose vyksta statyba, pažeidžiant statinio projekto sprendinius (ATPK 158(1) str.), nesilaikoma kapinių tvarkymo (ATPK 162(1) str.) ar gyvenamųjų vietovių želdinių apsaugos (ATPK 162 str.) taisyklių.

 

KOMISIJOS PIRMININKAS                                                                       JONAS GLEMŽA

 

_________________