LIETUVOS RESPUBLIKOS TEISINGUMO MINISTRAS

 

Į S A K Y M A S

DĖL VALSTYBĖS ĮMONĖS REGISTRŲ CENTRO ĮSTATŲ PATVIRTINIMO

 

2004 m. gruodžio 6 d. Nr. 1R-301

Vilnius

 

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybės įmonių įstatymo (Žin., 1994, Nr. 102-2049; 2004, Nr. 4-24) 4 straipsnio 4 dalimi:

1. Tvirtinu Valstybės įmonės Registrų centro įstatus (pridedama).

2. Pripažįstu netekusiais galios:

2.1. Lietuvos Respublikos teisingumo ministro 2002 m. kovo 6 d. įsakymą Nr. 61 „Dėl įstatų patvirtinimo“;

2.2. Lietuvos Respublikos teisingumo ministro 2003 m. spalio 6 d. įsakymą Nr. 246 „Dėl Valstybės įmonės Registrų centro įstatų pakeitimo“.

 

 

 

L. E. TEISINGUMO MINISTRO PAREIGAS                                 VYTAUTAS MARKEVIČIUS


PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos teisingumo ministro

2004 m. gruodžio 6 d. įsakymu Nr. 1R-301

 

VALSTYBĖS ĮMONĖS REGISTRŲ CENTRO ĮSTATAI

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Valstybės įmonė Registrų centras (toliau vadinama – įmonė) yra iš valstybės turto įsteigtas ribotos civilinės atsakomybės viešasis juridinis asmuo. Įmonė nuosavybės teise priklauso valstybei ir jai perduotą ir jos įgytą turtą valdo, naudoja bei disponuoja juo patikėjimo teise. Įmonės teisinė forma yra valstybės įmonė.

2. Įmonė, vadovaudamasi teisės aktais, tvarko nekilnojamojo turto kadastrą ir registrą, Adresų registrą, Juridinių asmenų registrą, kuria kitas su šiuo bei kitais nurodytais registrais susijusias informacines sistemas.

3. Įmonė savo veikloje vadovaujasi Lietuvos Respublikos Konstitucija, Lietuvos Respublikos civiliniu kodeksu, Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybės įmonių įstatymu, kitais teisės aktais, šias įstatais ir įmonės savininko teises ir pareigas įgyvendinančios institucijos sprendimais.

4. Įmonė turi antspaudą su savo pavadinimu: „Lietuvos Respublika. Valstybės įmonė Registrų centras“. Pagal Lietuvos Respublikos nekilnojamojo turto registro įstatymą įmonė turi teisę savo antspaude ir dokumentuose (blankuose), patvirtinančiuose teises į nekilnojamąjį turtą ir nekilnojamojo turto bei teisių į jį įregistravimą, naudoti valstybės herbą.

5. Įmonės finansiniai metai yra kalendoriniai metai. Įmonės veiklos laikotarpis yra neribotas.

6. Įmonės buveinė: V. Kudirkos g. 18, LT-03105, Vilnius -9.

7. Įmonė turi filialus, kurie nėra juridiniai asmenys ir veikia įmonės įstatuose ir filialo nuostatuose jiems nustatyta kompetencija.

 

II. ĮMONĖS VEIKLOS TIKSLAI IR VEIKLOS POBŪDIS

 

8. Įmonės tikslai – įgyvendinti Lietuvos Respublikos nekilnojamojo turto registro įstatymą, Lietuvos Respublikos nekilnojamojo turto kadastro įstatymą, Lietuvos Respublikos juridinių asmenų registro įstatymą, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nuostatas dėl Adresų registro tvarkymo, analizuoti nekilnojamojo turto rinką ir teisės aktų nustatyta tvarka organizuoti nekilnojamojo turto vertinimą, rengti duomenis nekilnojamajam turtui apmokestinti, kurti žemės ir kito nekilnojamojo turto bei Juridinių asmenų registro informacines sistemas.

9. Įgyvendindama šiuos tikslus įmonė vykdo šią veiklą:

9.1. tvarkydama Nekilnojamojo turto registrą:

9.1.1. registruoja nekilnojamuosius daiktus, daiktines teises į juos bei juridinius faktus;

9.1.2. teikia Nekilnojamojo turto registro duomenis bei kartografiniais būdais išreikštus duomenis (geoduomenis);

9.1.3. projektuoja, įgyvendina, plėtoja ir tvarko nekilnojamojo turto registravimo informacines sistemas ir jų centrinį duomenų banką;

9.1.4. nustato nekilnojamojo turto registro struktūrą, įrašų sudarymo ir įforminimo tvarką;

9.1.5. nustato Nekilnojamojo turto kadastrinių registro duomenų struktūrą, žemėlapių turinį;

9.1.6. sudaro ir publikuoja Nekilnojamojo turto registro žemėlapius;

9.1.7. rengia Nekilnojamojo turto registro statistinius duomenis ir juos publikuoja;

9.1.8. teisės aktų nustatyta tvarka atlieka Nekilnojamojo turto registro duomenų patikslinimą;

9.1.9. kaupia Nekilnojamojo turto registro duomenis ir dokumentų archyvą, atsako už jo saugumą, teikia vartotojams archyvinių duomenų išrašus bei dokumentų kopijas, atsako už teikiamų duomenų tikrumą;

9.1.10. teisės aktuose numatytais atvejais rengia su nekilnojamojo turto registravimu susijusius standartus, metodikas, instrukcijas bei kitus nekilnojamojo turto registravimą reglamentuojančius dokumentus;

9.2. tvarkydama Nekilnojamojo turto kadastrą:

9.2.1. vykdo nekilnojamųjų daiktų kadastrinius matavimus;

9.2.2. organizuoja ir atlieka nekilnojamojo turto rinkos tyrimus;

9.2.3. teisės aktų nustatyta tvarka organizuoja ir atlieka nekilnojamojo turto vertinimą (įskaitant vertinimą mokesčiams nustatyti ir kitoms valstybės reikmėms), rengia duomenis nekilnojamajam turtui apmokestinti;

9.2.4. teikia Nekilnojamojo turto kadastro ir rinkos tyrimo duomenis, kadastro duomenis ir žemėlapius, kitus duomenis;

9.2.5. projektuoja, įgyvendina, plėtoja ir tvarko Nekilnojamojo turto kadastro informacines sistemas ir šių sistemų centrinį duomenų banką, kaupia ir analizuoja nekilnojamojo turto rinkos tyrimų, kitus su nekilnojamojo turto vertės nustatymu susijusius duomenis, atsako už jų saugumą;

9.2.6. nustato Nekilnojamojo turto kadastro ir rinkos tyrimų duomenų struktūrą;

9.2.7. nustato Nekilnojamojo turto kadastro bei vertinimo duomenų struktūrą, žemėlapių turinį;

9.2.8. sudaro ir publikuoja Nekilnojamojo turto kadastro bei vertinimo žemėlapius;

9.2.9. rengia Nekilnojamojo turto kadastro ir vertinimo statistinius duomenis ir juos publikuoja;

9.2.10. nustatyta tvarka atlieka įvairaus mastelio topografinius darbus, geodezines išpildomąsias kontrolines nuotraukas;

9.2.11. vykdo kadastrinių matavimų ekspertizę ir techninę kontrolę bei teisės aktų nustatyta tvarka atlieka Nekilnojamojo turto kadastro, taip pat nekilnojamojo turto vertės duomenų patikslinimą;

9.2.12. kaupia Nekilnojamojo turto kadastro duomenis ir dokumentų archyvą, atsako už jų saugumą, teikia vartotojams archyvinių duomenų išrašus bei dokumentų kopijas;

9.2.13. tvarko specialiųjų žemės ir miško naudojimo sąlygų valstybinį klasifikatorių;

9.2.14. fizinių ar juridinių asmenų prašymu atlieka registruotinų Nekilnojamojo turto registre nekilnojamojo turto objektų projektavimo darbus;

9.2.15. teisės aktuose numatytais atvejais rengia su Nekilnojamojo turto kadastru ir vertinimu susijusius standartus, metodikas, instrukcijas bei kitus Nekilnojamojo turto kadastrą ir vertinimą reglamentuojančius dokumentus;

9.2.16. rengia žemės reformos žemėtvarkos projektus;

9.2.17. rengia žemės sklypų padalijimo, sujungimo ir keitimo projektus;

9.3. tvarkydama Adresų registrą:

9.3.1. valstybės ir savivaldybių institucijų teikiamų duomenų pagrindu kaupia ir apdoroja administracinių vienetų, gyvenamųjų vietovių, gatvių, namų ir patalpų adresų, jų geografinių koordinačių duomenis;

9.3.2. teisės aktų nustatyta tvarka teikia fiziniams ir juridiniams asmenims Adresų registro duomenis;

9.3.3. nustato Adresų registro duomenų turinį bei struktūrą;

9.3.4. sudaro ir publikuoja nekilnojamojo turto Adresų registro žemėlapius, geografinius ir statistinius duomenis, juos publikuoja;

9.3.5. vykdo Adresų registro duomenų patikslinimą;

9.3.6. kaupia Adresų registro duomenis ir dokumentų archyvą, teikia vartotojams archyvinių duomenų išrašus bei dokumentų kopijas;

9.4. tvarkydama Juridinių asmenų registrą:

9.4.1. registruoja ar Juridinių asmenų registro nuostatų nustatytais atvejais įtraukia į Juridinių asmenų registrą juridinius asmenis, jų duomenis ir steigimo dokumentus;

9.4.2. registruoja filialus, atstovybes ir jų duomenis;

9.4.3. įrašo Juridinių asmenų registro nuostatuose nurodytą informaciją;

9.4.4. užtikrina dokumentų, duomenų ir informacijos saugą, nustato saugos priemones ir jų vykdymo tvarką;

9.4.5. laikinai įtraukia į Juridinių asmenų registrą ir išbraukia iš jo juridinio asmens pavadinimą;

9.4.6. pritaria eksperto skyrimui, jeigu reorganizuojami ir reorganizavime dalyvaujantys juridiniai asmenys nori paskirti visiems juridiniams asmenims bendrą ekspertą;

9.4.7. suteikia ir įregistruoja juridiniam asmeniui paramos gavėjo statusą;

9.4.8. inicijuoja juridinio asmens likvidavimą Lietuvos Respublikos civilinio kodekso ir Juridinių asmenų registro tvarkymo taisyklių nustatyta tvarka;

9.4.9. skelbia juridinio asmens, filialų ar atstovybių duomenis ir informaciją;

9.4.10. teikia Juridinių asmenų registro duomenis, informaciją ir Juridinių asmenų registre saugomų dokumentų kopijas;

9.4.11. užtikrina, kad Juridinių asmenų registre nebūtų įrašyti skirtingi, nei nurodytieji dokumentuose, ir Juridinių asmenų registro tvarkytojui nepateikti duomenys ir informacija;

9.4.12. tvarko Juridinių asmenų registro tvarkytojui pateiktus dokumentus, duomenis ir informaciją;

9.4.13. projektuoja ir įgyvendina Juridinių asmenų registro sąveiką su kitais valstybės registrais (kadastrais ir klasifikatoriais), teisės aktų ir susitarimų nustatyta tvarka perduoda jiems ir priima iš jų duomenis;

9.4.14. teikia informaciją apie Juridinių asmenų registro veiklą;

9.4.15. analizuoja ir sistemina pasiūlymus dėl Juridinių asmenų registro veiklos tobulinimo, sprendžia Juridinių asmenų registro modernizavimo klausimus;

9.5. teikia siūlymus dėl įstatymų, Vyriausybės nutarimų, kitų teisės aktų, susijusių su tvarkomų registrų vystymu ir integravimu, projektų rengimo;

9.6. atstovauja bei pagal savo kompetenciją koordinuoja registrų kūrimą ir integraciją tarptautiniuose projektuose, dalyvauja vykdant šiuos projektus;

9.7. organizuoja ir rengia mokymo kursus, seminarus, kitus profesinius renginius, susijusius su Nekilnojamojo turto registru, Nekilnojamojo turto kadastru, Adresų registru, Juridinių asmenų registru, šių registrų informacinių sistemų kūrimu bei kitomis įmonės veiklos sritimis;

9.8. nustato kvalifikacinius reikalavimus įmonės darbuotojams, atliekantiems registravimą registruose, vykdantiems nekilnojamo turto kadastrinius matavimus bei nekilnojamo turto vertinimą jam apmokestinti, atestuoja ir išduoda kvalifikaciją liudijančius dokumentus.

10. Vadovaujantis Ekonominės veiklos rūšių klasifikatoriumi, patvirtintu Statistikos departamento prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės generalinio direktoriaus 1999 m. spalio 5 d. įsakymu Nr. 74 (Žin., 1999, Nr. 87-2582) įmonė vykdo ūkinę veiklą:

10.1. susijusią su nekilnojamuoju turtu (K):

– nekilnojamojo turto agentūros (70.31);

– kompiuteriai ir su jais susijusi veikla (72);

– duomenų apdorojimas (72.3);

– veikla, susijusi su duomenų bazėmis (72.40);

– teisinė veikla (74.11);

– rinkos tyrimas ir viešosios nuomonės apklausa (74.13);

– rinkos konjunktūros tyrimas (74.13.10);

– konsultacinė verslo ir valdymo veikla (74.14);

– architektūrinė ir inžinerinė veikla ir su ja susijusios techninės konsultacijos (74.20);

– kita, niekur kitur nepriskirta, verslo veikla (74.84);

10.2. susijusią su viešuoju valdymu (L):

– aptarnavimo veikla bendram valdymui palaikyti (75.14);

– bendruomenei teikiamų paslaugų užtikrinimas (75.2);

10.3. susijusią su švietimu (M):

– suaugusiųjų profesinis mokymas ir kvalifikacijos tobulinimas (80.42).

 

III. ĮMONĖS TEISĖS

 

11. Įmonė gali turėti ir įgyti tik tokias civilines teises ir pareigas, kurios neprieštarauja šiems įstatams ir įmonės veiklos tikslams. Įmonė negali įgyti civilinių teisių ir pareigų per įmonės savininką ar įmonės savininko teises ir pareigas įgyvendinančią instituciją.

12. Įmonė turi teisę:

12.1. užsiimti įstatuose nustatyta veikla Lietuvos Respublikoje ir už jos ribų;

12.2. turėti atsiskaitomąją ir valiutinę sąskaitas viename iš Lietuvos Respublikoje pasirinktų bankų, taip pat, suderinusi su įmonės savininko teises ir pareigas įgyvendinančia institucija, – po vieną valiutinę sąskaitą bet kurioje užsienio valstybėje;

12.3. sudaryti sutartis, prisiimti įsipareigojimus, skolintis pinigų;

12.4. įstatymų nustatyta tvarka disponuoti įmonės trumpalaikiu turtu ir visiškai susidėvėjusiu ilgalaikiu turtu, o įstatymų nustatytais atvejais – ir kitu įmonės turtu;

12.5. teisės aktų nustatyta tvarka įkeisti ilgalaikį turtą;

12.6. nustatyti savo produkcijos bei teikiamų paslaugų kainas ir tarifus, išskyrus atvejus, kai juos įstatymų nustatyta tvarka nustato Vyriausybė ar kita įstatymų nustatyta institucija;

12.7. atsiskaityti už pateiktas prekes, atliktus darbus ir paslaugas bet kuria sutarta forma, jeigu tai neprieštarauja Lietuvos Respublikos įstatymams;

12.8. steigti filialus ir nutraukti jų veiklą;

12.9. nustatyti įmonės vidaus struktūrą.

 

IV. ĮMONĖS VALDYMAS

 

13. Įmonės organai yra įmonės savininko teises ir pareigas įgyvendinanti institucija, kolegialus įmonės valdymo organas – valdyba, vienasmenis valdymo organas – įmonės vadovas.

14. Įmonė įgyja civilines teises, prisiima civilines pareigas ir jas įgyvendina per įmonės vadovą.

15. Įmonės vadovas ir valdybos nariai turi vengti situacijos, kai jų asmeniniai interesai prieštarautų ar galėtų prieštarauti įmonės interesams. Susidarius tokiai situacijai, valdybos narys ir įmonės vadovas per 10 dienų privalo apie tai raštu pranešti įmonės savininko teises ir pareigas įgyvendinančiai institucijai.

16. Įmonės organai privalo veikti įmonės naudai, laikytis įstatymų bei kitų teisės aktų ir vadovautis įmonės įstatais. Įmonės organai neturi teisės priimti sprendimų ar atlikti kitų veiksmų, kurie akivaizdžiai viršija normalią gamybinę ūkinę riziką ar yra akivaizdžiai nuostolingi.

17. Įmonės organų nariai taip pat privalo laikytis pareigų, numatytų Lietuvos Respublikos civiliniame kodekse ir kituose teisės aktuose.

 

V. ĮMONĖS SAVININKO TEISES IR PAREIGAS ĮGYVENDINANTI INSTITUCIJA IR JOS KOMPETENCIJA

 

18. Įmonės savininko teises ir pareigas įgyvendinanti institucija yra Lietuvos Respublikos teisingumo ministerija.

19. Įmonės savininko teises ir pareigas įgyvendinanti institucija:

19.1. skiria ir atšaukia įmonės vadovą;

19.2. skiria ir atšaukia valdybos narius;

19.3. tvirtina įmonės įstatus;

19.4. nustato įmonės veiklos strategiją;

19.5. derina įmonės struktūrą;

19.6. tvirtina įmonės teikiamų paslaugų kainų, įkainių ir tarifų apskaičiavimo taisykles,

19.7. pritaria įmonės sprendimui steigti filialus;

19.8. nustato įmonės veiklos rodiklius;

19.9. tvirtina įmonės metinę finansinę atskaitomybę ir pelno (nuostolių) paskirstymą;

19.10. priima sprendimą dėl turto vertinimo;

19.11. suteikia teisę įmonei įkeisti įmonės ilgalaikį materialųjį turtą;

19.12. parenka audito įmones, įmonės vardu sudaro su jomis audito paslaugų sutartis;

19.13. priima sprendimą reorganizuoti įmonę;

19.14. priima sprendimą pertvarkyti įmonę, išskyrus Valstybės ir savivaldybės įmonių įstatyme nustatytas išimtis;

19.15. priima sprendimus likviduoti įmonę ir atšaukti įmonės likvidavimą;

19.16. paskiria ir atleidžia įmonės likvidatorių.

20. Įmonės savininko teises ir pareigas įgyvendinanti institucija sprendžia ir kitus Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybės įmonių įstatyme bei kituose teisės aktuose jos kompetencijai priskirtus klausimus.

21. Įmonės savininko teises ir pareigas įgyvendinančios institucijos sprendimai turi būti įforminami raštu.

22. Įstatymų nustatytais atvejais įmonės savininko teises ir pareigas įgyvendinančios institucijos sprendimai gali būti priimti, esant atitinkamam Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimui. Tokiu atveju įmonės savininko teises ir pareigas įgyvendinanti institucija parengia ir pateikia Lietuvos Respublikos Vyriausybei atitinkamo nutarimo projektą.

 

VI. ĮMONĖS VALDYBOS KOMPETENCIJA, JOS SUDARYMO IR ATŠAUKIMO TVARKA

 

23. Valdyba yra kolegialus įmonės valdymo organas. Valdybą sudaro 5 nariai. Valdybos narius ir jos pirmininką skiria ir atšaukia įmonės savininko teises ir pareigas įgyvendinanti institucija.

24. Įmonės valdybos nariais gali būti tik įmonės savininko teises ir pareigas įgyvendinančios institucijos valstybės tarnautojai ir įmonės vadovas. Į įmonės valdybą deleguojami keturi atstovai iš Teisingumo ministerijos. Į įmonės valdybos posėdžius gali būti kviečiami Aplinkos ministerijos ir Žemės ūkio ministerijos atstovai, kurie neturi balsavimo teisės.

25. Valdybos nariai veiklą pradeda nuo jų paskyrimo dienos.

26. Valdyba:

26.1. suderinusi su įmonės savininko teises ir pareigas įgyvendinančia institucija, nustato įmonės struktūrą;

26.2. derina:

26.2.1. piniginių lėšų skolinimosi klausimus;

26.2.2. filialų vadovų kandidatūras;

26.2.3. įmonės produkcijos, teikiamų paslaugų kainas, įkainius ir tarifus;

26.2.4. kvalifikacinius reikalavimus darbuotojams;

26.3. pritaria įmonės metinės finansinės atskaitomybės projektui bei įmonės paskirstytinojo pelno (nuostolių) paskirstymo projektui;

26.4. pritaria įmonės darbuotojų darbo apmokėjimo ir premijavimo taisyklėms;

26.5. tvirtina įmonės metinius turto įsigijimo ir skolinimosi planus.

27. Valdyba gali priimti sprendimus ir jos posėdis laikomas įvykusiu, kai posėdyje dalyvauja daugiau kaip pusė valdybos narių. Valdybos sprendimas yra priimtas, jeigu už jį balsavo daugiau kaip pusė posėdyje dalyvavusių valdybos narių.

28. Valdyba veikia pagal jos patvirtintą darbo reglamentą.

29. Už veiklą valdyboje jos nariams neatlyginama.

 

VII. ĮMONĖS VADOVO KOMPETENCIJA, JO SKYRIMO IR ATLEIDIMO TVARKA

 

30. Įmonės vadovas – direktorius yra vienasmenis įmonės valdymo organas.

31. Įmonės vadovą skiria ir atšaukia įmonės savininko teises ir pareigas įgyvendinanti institucija. Įmonės savininko teises ir pareigas įgyvendinanti institucija nustato darbo sutarties su įmonės vadovu sąlygas, įmonės vardu sudaro ir nutraukia darbo sutartį su įmonės vadovu, tvirtina įmonės vadovo pareigybės nuostatus.

32. Įmonės vadovas pradeda eiti pareigas nuo paskyrimo į pareigas dienos.

33. Įmonės vadovas organizuoja įmonės veiklą ir veikia įmonės vardu, esant santykiams su kitais asmenimis. Įmonės vadovas:

33.1. priima į darbą ir atleidžia darbuotojus; sudaro ir nutraukia su jais darbo sutartis;

33.2. tvirtina įmonės filialų nuostatus;

33.3. skiria ir atšaukia įmonės filialų valdymo organus;

33.4. turėdamas valdybos išankstinį pritarimą, nustato įmonėje taikomus turto nusidėvėjimo skaičiavimo metodus ir normatyvus;

33.5. parengia įmonės darbuotojų apmokėjimo ir premijavimo taisykles;

33.6. teikia informaciją įmonės savininko teises ir pareigas įgyvendinančiai institucijai apie įmonės veiklos prognozes ir planus, nurodydamas reikalingų investicijų ateinančiais finansiniais metais sumas, ir apie įvykius, turinčius esminės reikšmės įmonės veiklai.

34. Įmonės vadovas turi teisę vienvaldiškai sudaryti įmonės sandorius, išskyrus atvejus, kai pagal šiuos įstatus sprendimai turi būti suderinti su įmonės valdyba ar įmonės savininko teises ir pareigas įgyvendinančia institucija arba kai pagal teisės aktus ir šiuos įstatus sandorius įmonės vardu sudaro įmonės savininko teises ir pareigas įgyvendinanti institucija.

35. Įmonės vadovas atsako už:

35.1. įmonės veiklos organizavimą;

35.2. pranešimą įmonės savininko teises ir pareigas įgyvendinančiai institucijai apie įvykius, turinčius esminės reikšmės įmonės veiklai;

35.3. įmonės metinės finansinės atskaitomybės sudarymą ir jos pateikimą kartu su auditoriaus išvada bei audito ataskaita įmonės savininko teises ir pareigas įgyvendinančiai institucijai per 3 mėnesius nuo finansinių metų pabaigos;

35.4. įmonės veiklos ataskaitos pateikimą įmonės savininko teises ir pareigas įgyvendinančiai institucijai;

35.5. įmonės duomenų ir dokumentų pateikimą Juridinių asmenų registrui;

35.6. viešos informacijos paskelbimą;

35.7. dokumentų ir kitos informacijos apie įmonę saugojimą;

35.8. įmonės turto valdymą, naudojimą ir disponavimą juo šiuose įstatuose nustatyta tvarka ir sąlygomis ir įmonės viešųjų pirkimų vykdymą;

35.9. kitus veiksmus, kuriuos įmonės vadovui nustato įstatymai, kiti teisės aktai, vadovo pareigybės nuostatai bei šie įstatai.

36. Įmonės vadovu negali būti asmuo, kuriam įstatymų nustatyta tvarka atimta teisė eiti tokias pareigas. Įmonės vadovas negali būti įmonės vyriausiuoju buhalteriu (buhalteriu). Jeigu įmonės buhalterinę apskaitą tvarko įmonės apskaitos tarnyba (struktūrinis padalinys), įmonės vadovas negali būti šios tarnybos (struktūrinio padalinio) vadovu.

37. Įmonės vadovas negali būti ar tapti kito juridinio asmens valdymo organo nariu, vyriausiuoju buhalteriu (buhalteriu) ar buhalterinę apskaitą tvarkančios apskaitos tarnybos (struktūrinio padalinio) vadovu. Jeigu įmonės vadovu skiriamas asmuo, kuris yra kito juridinio asmens valdymo organo narys, vyriausiasis buhalteris (buhalteris) ar buhalterinę apskaitą tvarkančios apskaitos tarnybos (struktūrinio padalinio) vadovas, tai per 1 mėnesį po paskyrimo įmonės vadovu jis privalo atsistatydinti iš pareigų, kurias ėjo kitame juridiniame asmenyje. Įmonės vadovas, pažeidęs šioje dalyje nustatytą reikalavimą, įstatymų nustatyta tvarka atleidžiamas iš iki tol eitų įmonės vadovo pareigų.

38. Įmonės vadovas, nevykdantis arba netinkamai vykdantis pareigas, nurodytas Civiliniame kodekse, įstatymuose, kituose teisės aktuose bei šiuose įstatuose, privalo visiškai atlyginti įmonei padarytą žalą.

 

VIII. ĮMONĖS SAVININKO PATIKĖJIMO TEISE ĮMONEI PERDUOTO TURTO VALDYMO, NAUDOJIMO IR DISPONAVIMO JUO TVARKA IR SĄLYGOS

 

39. Įmonei įmonės savininko perduotas ir įmonės įgytas turtas nuosavybės teise priklauso įmonės savininkui.

40. Įmonei gali būti perduodamas bet koks įmonės savininko turtas, kurį pagal Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymą (Žin., 1998, Nr. 54-1492; 2002, Nr. 60-2412) galima perduoti įmonei patikėjimo teise valdyti, naudoti ir juo disponuoti. Turtas perduodamas teisės aktų nustatyta tvarka, turto perdavimo akte nurodant jo balansinę vertę.

41. Įmonės savininko perduotą turtą įmonė valdo, naudoja ir disponuoja juo patikėjimo teise. Įmonės savininko perduotą turtą įmonė naudoja šiuose įstatuose nurodytiems įmonės tikslams pasiekti, nepažeisdama įstatymų ir kitų asmenų teisių bei interesų.

42. Savo prievolių įvykdymui užtikrinti įmonė gali įkeisti ilgalaikį materialųjį turtą, išskyrus turtą, kuris pagal įstatymus gali būti tik valstybės nuosavybė.

43. Dalis įmonės turto Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo nustatytais atvejais ir tvarka gali būti perduota kitiems asmenims nuosavybės ar patikėjimo teise, jeigu įmonės įsipareigojimai po įmonės turto sumažėjimo neviršytų 1/3 likusio įmonės turto vertės.

44. Apie Lietuvos Respublikos Vyriausybės sprendimą perduoti įmonės turto dalį įmonės vadovas per 30 dienų nuo sprendimo priėmimo turi viešai paskelbti dienraštyje „Lietuvos rytas“ arba raštu pranešti kiekvienam įmonės kreditoriui. Įmonė privalo suteikti papildomą prievolių įvykdymo užtikrinimą to pareikalavusiam kreditoriui, jei yra pagrindas manyti, kad prievolę įvykdyti bus sunkiau. Kreditorius reikalavimus gali pateikti ne vėliau kaip per 2 mėnesius nuo viešo paskelbimo apie sprendimą perduoti įmonės turto dalį dienos arba nuo raštiško pranešimo įteikimo jam dienos.

 

IX. ĮMONĖS VEIKLOS KONTROLĖ

 

45. Įmonės vadovas turi parengti ir kartu su įmonės metine finansine atskaitomybe pateikti įmonės savininko teises ir pareigas įgyvendinančiai institucijai ataskaitinių finansinių metų įmonės veiklos ataskaitą.

46. Įmonės metinę finansinę atskaitomybę turi patikrinti įmonės savininko teises ir pareigas įgyvendinančios institucijos parinkta audito įmonė.

47. Audito paslaugų sutartis su audito įmone sudaro įmonės savininko teises ir pareigas įgyvendinanti institucija. Jos paslaugos apmokamos iš įmonės lėšų. Audito sutartyje turi būti numatyta, kad audito ataskaitas auditorius privalo pateikti įmonei ir įmonės savininko teises ir pareigas įgyvendinančiai institucijai.

48. Įmonės finansinė atskaitomybė sudaroma buhalterinę apskaitą ir finansinę atskaitomybę reglamentuojančių teisės aktų nustatyta tvarka.

 

X. PELNO (NUOSTOLIŲ) PASKIRSTYMAS

 

49. Įmonės paskirstytinasis pelnas turi būti paskirstytas ne vėliau kaip per 4 mėnesius pasibaigus įmonės finansiniams metams.

50. Paskirstytinojo pelno paskirstymo projektą rengia įmonės vadovas ir pateikia tvirtinti įmonės savininko teises ir pareigas įgyvendinančiai institucijai.

51. Įmonės pelnas skiriamas:

51.1. įstatymais nustatytiems mokesčiams;

51.2. privalomajam rezervui sudaryti (5 procentai paskirstytinojo pelno, kol jo dydis sudarys 1/10 nuosavo kapitalo vertės).

52. Likusi pelno dalis skiriama:

52.1. 5 procentai specialiajam pelno rezervui, iš kurio atlyginama įmonės veiksmais padaryta žala fiziniams ir juridiniams asmenims. Rezervas kasmet papildomas, kol jo dydis sudarys 1/20 įmonės nuosavo kapitalo vertės;

52.2. 30 procentų investicijoms finansuoti;

52.3. 35 procentai nuosavoms apyvartinėms lėšoms papildyti;

52.4. 10 procentų tarptautines programas ir sutartis įmonėje vykdančių užsienio šalių ekspertų socialinėms reikmėms finansuoti;

52.5. ne daugiau kaip 20 procentų:

52.5.1. 10 procentų darbuotojų premijoms;

52.5.2. 5 procentai pašalpoms įmonės darbuotojams;

52.5.3. 5 procentai įmonės darbuotojų socialiniams ir kultūriniams poreikiams.

53. Nepaskirstytasis pelnas (nuostoliai) perkeliamas (perkeliami) į kitus finansinius metus.

 

XI. ĮMONĖS SKELBIMŲ IR PRANEŠIMŲ SKELBIMO TVARKA

 

54. Įmonės vadovo įsakymai, valdybos sprendimai bei kiti įmonės pranešimai, kuriuos reikia paskelbti įmonės darbuotojams ar kitiems asmenims, paskelbiami teisės aktų ir šių įstatų nustatyta tvarka.

55. Įmonės pranešimai ir kita informacija, kurią įmonė privalo paskelbti per įstatymų nustatytus terminus skelbiami viešai spaudoje – dienraštyje „Lietuvos rytas“ arba įteikiami pasirašytinai, arba išsiunčiami registruotais laiškais.

56. Lietuvos Respublikos įstatymų numatytais atvejais įmonės pranešimai ir kita informacija, su kuria privalu supažindinti, įmonės savininko teises ir pareigas įgyvendinančiai institucijai, įmonės kreditoriams ir kitiems asmenims, kuriems privalu pranešti, pranešama pasirašytinai ar registruotu laišku.

57. Tais atvejais, kai konkretaus pranešimo paskelbimo tvarka nėra nustatyta teisės akte, jo paskelbimo tvarką bei būdą nustato įmonės vadovas, vadovaudamasis šias įstatais.

58. Už laiku skelbimų ir pranešimų paskelbimą atsako įmonės vadovas.

 

XII. ĮMONĖS ĮSTATŲ KEITIMO TVARKA

 

59. Iniciatyvos teisę keisti įmonės įstatus turi įmonės vadovas, valdyba ir įmonės savininko teises ir pareigas įgyvendinanti institucija.

60. Pakeistus įmonės įstatus tvirtina įmonės savininko teises ir pareigas įgyvendinanti institucija. Įstatai tvirtinami įmonės savininko teises ir pareigas įgyvendinančios institucijos vadovo arba jo įgalioto asmens parašu ir institucijos antspaudu.

61. Pakeisti įstatai įsigalioja nuo jų įregistravimo Juridinių asmenų registre. Registruoti kartu su teisės aktų nustatytais dokumentais Juridinių asmenų registrui turi būti pateikti pakeisti įmonės įstatai ir nurodyti jų pakeitimai.

______________