LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTRAS

 

Į S A K Y M A S

DĖL VISUOTINIO KOMPIUTERINIO RAŠTINGUMO STANDARTO PATVIRTINIMO

 

2004 m. gruodžio 14 d. Nr. ISAK-2016

Vilnius

 

Įgyvendindamas Visuotinio kompiuterinio raštingumo programos, patvirtintos Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. rugsėjo 15 d. nutarimu Nr. 1176 (Žin., 2004, Nr. 140-5124), priedo 1 punktą,

tvirtinu Visuotinio kompiuterinio raštingumo standartą (pridedama).

 

 

L. e. švietimo ir mokslo ministro pareigas                                                            Algirdas Monkevičius

______________

 


PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo

ministro 2004 m. gruodžio 14 d. įsakymu

Nr. ISAK-2016

 

VISUOTINIO KOMPIUTERINIO RAŠTINGUMO STANDARTAS

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Visuotinio kompiuterinio raštingumo standarto (toliau – Standartas) patvirtinimo tikslas – sumažinti bendrojo išsilavinimo trūkumą informacinių technologijų srityje, susidariusį sparčiai plėtojantis ir plintant informacinėms technologijoms bei atsiradus poreikiui mokytis visą gyvenimą.

2. Standarto paskirtis – nustatyti vienodus reikalavimus bei rekomendacijas gyventojų kompiuterinio raštingumo kvalifikacijai; įteisinti kompiuterinio raštingumo patvirtinimo principus.

3. Standarte kompiuterinio raštingumo kvalifikaciniai reikalavimai bei rekomendacijos remiasi Europos kompiuterių vartotojo pažymėjimo (European Computer Driving Licence (toliau – ECDL) programa.

4. Europos Sąjungos informacinės visuomenės darbo ir socialinių reikalų komitetas (ESDIS) 2001 m. lapkričio 21 d. nutarimu rekomendavo Europos Komisijai ECDL pripažinti pagrindiniu Europos informacinių technologijų įgūdžių vertinimo standartu. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. liepos 8 d. nutarimu Nr. 1073 „Dėl Valstybės tarnautojų mokymo 2002–2006 metų strategijos patvirtinimo“ (Žin., 2002, Nr. 71-2981) vienu iš prioritetinių valstybės tarnautojų mokymo tikslų yra formuoti Kompiuterinio raštingumo Europos standarte (ECDL) numatytus įgūdžius.

5. Standarte vartojamas terminas „kompiuterinis raštingumas“ suprantamas plačiąja prasme: jis apima reikiamą informacinių ir komunikacinių technologijų išmanymą, mokėjimą ir gebėjimą taikyti savo veikloje kompiuterio techninę ir programinę įrangą.

6. Pagal kompiuterių taikymą savo veikloje išskiriamos šios gyventojų grupės:

6.1. mokiniai ir studentai (formalaus švietimo sistemoje);

6.2. valstybės tarnautojai ir kiti darbuotojai (valstybiniame ir privačiame sektoriuje bei laikinai nedirbantys darbingo amžiaus piliečiai);

6.3. neaktyvūs gyventojai (nedalyvaujantys darbo rinkoje).

7. Standarto nuostatos turi būti taikomos gyventojams atsižvelgiant į jų užimtumą, veiklos pobūdį, socialinį statusą.

8. Standartas nenustato privalomų mokymo priemonių ir mokymo metodų, pagal kuriuos reikia mokyti ar mokytis.

9. Standartas integruoja šalyje jau parengtus ir priimtus kompiuterinio raštingumo standartus (Pedagogų kompiuterinio raštingumo standartą, patvirtintą švietimo ir mokslo ministro 2001 m. gruodžio 21 d. įsakymu Nr. 1694; Moksleivių visuotinio kompiuterinio raštingumo standartą, patvirtintą švietimo ir mokslo ministro 2002 m. sausio 31 d. įsakymu Nr. 124; Mokyklų bibliotekininkų kompiuterinio raštingumo standartą, patvirtintą švietimo ir mokslo ministro 2002 m. spalio 25 d. įsakymu Nr. 1782).

10. Standartas turėtų būti peržiūrimas įvykus kokybiniams ir kiekybiniams informacinių technologijų raidos šuoliams ar iš esmės pasikeitus šalies kompiuterizavimo ir informacinės visuomenės kūrimo strategijai.

 

II. KOMPIUTERINIO RAŠTINGUMO KVALIFIKACIJOS TURINYS

 

11. Kompiuterinio raštingumo kvalifikacija gali būti bazinė ir minimali:

11.1. Bazinė kompiuterinio raštingumo kvalifikacija apima informacinių technologijų žinias ir gebėjimus, pakankamus darbui kompiuteriu profesinėje veikloje vartotojo lygiu.

11.2. Minimali kompiuterinio raštingumo kvalifikacija apima informacinių technologijų žinias ir gebėjimus. Minimaliai patenkinti poreikius galima naudojantis elektroninėje erdvėje teikiamomis paslaugomis – informacijos parengimu, paieška ir perdavimu bei komunikacija.

12. Bazinės kompiuterinio raštingumo kvalifikacijos programa (mokymo turinys) pateikiama šio Standarto 1 priede. Ši programa dera su ECDL pradmenų programa ir bus koreguojama plėtojant ECDL programą.

13. Bazinės kompiuterinio raštingumo kvalifikacijos programos dėstymo apimtis turėtų būti ne mažesnė nei 80 val. (tai atitinka du universitetinių studijų kreditus), iš kurių ne mažiau kaip 50 proc. skiriama savarankiškam darbui. Įgijusiems minimalią kompiuterinio raštingumo kvalifikaciją programos apimtis atitinkamai mažinama. Tokios mokymo arba mokymosi trukmės turi pakakti asmeniui, jau turinčiam pradinių darbo kompiuteriu įgūdžių.

14. Minimalios kompiuterinio raštingumo kvalifikacijos programa (mokymo turinys) pateikiama šio Standarto 2 priede. Šis turinys dera su ECDL programa gyventojams (ECDL for Citizen) ir bus koreguojamas plėtojant ECDL programą.

15. Minimalios kompiuterinio raštingumo programos dėstymo apimtis akademinėmis valandomis parenkama atsižvelgiant į konkrečios auditorijos galimybes ir poreikius.

16. Alternatyvios mokymo programos ne ECDL programos pagrindu, aprobavus ministro įsakymu paskirtiems ekspertams, gali būti konvertuojamos į bazinius ir minimalius kvalifikacinius reikalavimus bei programas švietimo ir mokslo ministro įsakymu.

17. Standarto nustatyti baziniai kompiuterinio raštingumo reikalavimai valstybinių ir savivaldybių mokyklų mokiniams bei studentams nustatomi mokymo programose. Standarto reikalavimus rekomenduojama taikyti ir nevalstybinėse mokyklose.

18. Greta bazinės kompiuterinio raštingumo kvalifikacijos programos į mokymo ir studijų programas tikslinga įtraukti specializuotus modulius, kuriuose pateikiama žinių, susijusių su informacinių technologijų taikymu profesinėms reikmėms. Mokyklos specializuotus modulius rengia ir taiko mokyklose savarankiškai.

19. Standarto nustatytus bazinius kompiuterinio raštingumo reikalavimus rekomenduojama taikyti valstybės tarnautojams ir kitiems darbuotojams, kurių pareigybės aprašymuose nustatytas ne žemesnis kaip vidurinis išsilavinimas. Kompiuterinio raštingumo mokomoji programa turi būti derinama su konkrečios institucijos ar įstaigos uždaviniais, veiklos tikslais, galimybėmis ir perspektyvomis veiklai elektroninėje erdvėje.

20. Žinios apie informacinių technologijų taikymo konkrečios institucijos veikloje galimybes ir motyvaciją gali būti suteikiamos ir vertinamos pagal atitinkamus specializuotus modulius, kurie sudaromi pagal institucijos poreikį. Specializuoto modulio tematika:

20.1. Institucijos veiklos perkėlimo į elektroninę erdvę galimybės, veiksmingumas ir perspektyvos.

20.2. El. demokratijos, el. valdžios, el. verslo principų diegimas institucijos veikloje.

20.3. Kompiuterių techninės ir programinės įrangos taikymas institucijos veikloje. Specializuotos įrangos naudojimas.

20.4. Profesinės kompetencijos tobulinimas naudojant informacines ir komunikacines technologijas.

20.5. Institucijos ar atskirų piliečių veiklą plečiančios ir propaguojančios informacijos kūrimo ir sklaidos formos.

20.6. Informacinių technologijų projektų planavimas, kūrimas ir diegimas savo institucijoje.

20.7. Socialiniai, etiniai, teisiniai informacinių technologijų diegimo konkrečioje institucijoje aspektai.

20.8. Informacijos privatumas ir sauga.

21. Rekomenduojama specializuoto modulio apimtis – ne mažiau kaip 40 val. (tai atitinka vieną universitetinių studijų kreditą). Modulyje turi atsispindėti svarbiausi ir sudėtingesni su konkrečia institucija susiję informacinių technologijų taikymo klausimai.

22. Rengiant bedarbių kvalifikacinius bei perkvalifikavimo kursus, tikslinga jų programas sieti su Standarte išdėstyta bazine kompiuterinio raštingumo kvalifikacija ir su ta sritimi, kurioje baigusieji kursus siekia dirbti.

23. Darbuotojams, kurių pareiginėse instrukcijose nurodomas žemesnis nei vidurinis išsilavinimas ir kompiuterinio raštingumo poreikiai ar įsisavinimo galimybės yra žemesni, negu reikalauja bazinės kompiuterinio raštingumo kvalifikacijos nuostatos, taikoma minimali kompiuterinio raštingumo kvalifikacija. Šie reikalavimai rekomenduojami taikyti ir neaktyviems gyventojams, kurie jau baigė savo darbo veiklą arba dėl subjektyvių ar objektyvių priežasčių lieka šalia aktyvios darbo veiklos.

 

III. KOMPIUTERINIO RAŠTINGUMO PATVIRTINIMO PRINCIPAI

 

24. Standarto nustatytus bazinius kompiuterinio raštingumo reikalavimus rekomenduojama įvertinti rengiant valstybės tarnautojų ir darbuotojų atestacijos ir kvalifikacijos nuostatus.

25. Darbdavio iniciatyva kompiuterinio raštingumo vertinimas tam tikroms žmonių grupėms gali būti nustatytas privalomas.

26. Kompiuterinio raštingumo žinių ir praktinių įgūdžių pagal bazines mokymo programas vertinimą rekomenduojama įgyvendinti naudojant Lietuvos ECDL infrastruktūrą. Asmeniui, sėkmingai išlaikiusiam teorinį egzaminą ir tris praktinius testus, išduodamas kompiuterio vartotojo pradmenų pažymėjimas (ECDL pradmenys), kuris atitinka šio Standarto reikalavimus.

27. Įvairių kitų ne ECDL vertinimo centrų naudojimas vertinant bazinės programos įsisavinimą turi būti pripažintas švietimo ir mokslo ministro įsakymu, o valstybės ir savivaldybių tarnautojų kompiuterinio raštingumo vertinimo centrų – vidaus reikalų ministro įsakymu.

28. Asmenų, kurie siekia įgyti siauresnės apimties žinių, negu numatyta baziniuose reikalavimuose, kompiuterinis raštingumas taip pat gali būti vertinamas ECDL testavimo centruose arba kitose švietimo įstaigose ir išduodami kompetenciją patvirtinantys dokumentai.

29. Šio Standarto nuostatos įgyvendinamos pritaikant jas:

29.1. universitetų ir kolegijų studijų programoms;

29.2. bendrojo lavinimo ir profesinių mokyklų mokymo planams, bendrosioms programoms;

29.3. skirtingų specialybių darbuotojų kvalifikacijos kėlimo bei perkvalifikavimo programoms;

29.4. atestacijos nuostatams ir pareigybės aprašymams;

29.5. neįgalių žmonių integracijos programoms;

29.6. visų šalies piliečių įtraukimo į informacinės visuomenės kūrimo procesą projektams;

29.7. įtraukiant į informacinės visuomenės kūrimo procesą pagyvenusius žmones.

______________

 

 


Lietuvos Respublikos visuotinio kompiuterinio

raštingumo standarto

1 priedas

 

Bazinės kompiuterinio raštingumo kvalifikacijos programa (mokymo turinys)

 

I. PAGRINDINĖS INFORMACINIŲ TECHNOLOGIJŲ SĄVOKOS

 

1. Bendrosios sąvokos. Aparatinė ir programinė įranga. Informacinės technologijos. Kompiuterių tipai. Pagrindinės asmeninio kompiuterio dalys. Kompiuterio našumas.

2. Aparatinė įranga. Centrinis procesorius. Atmintinė. Įvesties įtaisai. Išvesties įtaisai. Įvesties ir išvesties įtaisai. Išorinės atmintinės laikmenos.

3. Programinė įranga. Programinės įrangos tipai. Operacinės sistemos. Taikomoji programinė įranga. Grafinė vartotojo sąsaja. Sistemų kūrimas.

4. Kompiuteriniai tinklai. Vietiniai ir visuotiniai tinklai. Vidinis tinklynas. Internetas. Telefono tinklas dirbant kompiuteriu.

5. Informacinės technologijos kasdieniame gyvenime. Kompiuterija darbe. Elektroninis pasaulis.

6. Sveikata ir saugi aplinka. Tinkama darbo aplinka (ergonomika). Padariniai sveikatai. Atsargumo priemonės. Aplinkosauga.

7. Sauga. Informacijos saugumas. Kompiuterių virusai.

8. Autorių teisės ir tai reglamentuojantys įstatymai. Duomenų apsaugos įstatymai.

 

II. NAUDOJIMASIS KOMPIUTERIU IR RINKMENŲ TVARKYMAS

 

9. Darbo aplinka. Pirmieji darbo kompiuteriu žingsniai. Pagrindinė informacija ir veiksmai. Teksto rengimas.

10. Darbalaukis. Piktogramų tvarkymas. Langų tvarkymas.

11. Bylų tvarkymas. Bendrosios sąvokos. Katalogai (aplankai). Bylų tvarkymas. Kopijavimas, perkėlimas. Šalinimas ir atkūrimas. Paieška. Bylų pakavimas.

12. Virusai. Bendrosios sąvokos. Virusų apdorojimas.

13. Spausdinimo valdymas. Nuostatos. Spausdinimas.

 

III. TEKSTŲ TVARKYMAS

 

14. Tekstų rengyklė. Pirmieji darbo su tekstų rengykle (rašykle) žingsniai. Nuostatų derinimas.

15. Pagrindiniai veiksmai. Įterpti duomenis. Išrinkti duomenis. Taisyti duomenis. Dubliuoti, perkelti, šalinti. Paieška ir keitimas.

16. Formavimas. Teksto formavimas. Pastraipų formavimas. Dokumento formavimas.

17. Objektai. Lentelės. Paveikslėliai, grafika, diagramos.

18. Pašto sąsaja. Sąvoka ir praktiniai įgūdžiai.

19. Išvesčių rengimas. Dokumento parengimas. Spausdinimas.

 

IV. INFORMACIJA IR KOMUNIKACIJA

 

20. Internetas. Sąvokos ir terminai. Saugumo svarba. Darbo su naršykle pradžia. Nuostatų keitimas.

21. Naršymas žiniatinklyje. Kreipimasis žiniatinklio adresu. Naudojimasis adresynu. Adresyno tvarkymas.

22. Paieška žiniatinklyje. Pasirengimas. Spausdinimas.

23. Elektroninis paštas. Sąvokos ir terminai. Saugumo svarba. Pažintis su elektroniniu paštu. Nuostatų keitimas.

24. Susirašinėjimas. Laiškų skaitymas. Atsakymas į laiškus. Laiškų siuntimas. Dubliavimas, perkėlimas, šalinimas.

25. Darbas su laiškais. Metodai. Adresų knygelės naudojimas. Laiškų tvarkymas. Parengimas spausdinti.

______________

 

 


Lietuvos Respublikos visuotinio kompiuterinio

raštingumo standarto

2 priedas

 

Minimalios kompiuterinio raštingumo kvalifikacijos programa (mokymo turinys)

 

I. KOMPIUTERIS

 

1. Sąvokos. Techninė įranga. Suprasti, kas yra techninė įranga. Skirti stalinį kompiuterį (desktop) ir nešiojamąjį kompiuterį (laptop). Žinoti pagrindines kompiuterio dalis (vaizduoklį, klaviatūrą, pelę, spausdintuvą). Suprasti, iš ko susideda kompiuteris (centrinis procesorius, atmintis).

2. Programinė įranga. Suprasti, kas yra programinė įranga. Žinoti, kam naudojamos pagrindinės taikomosios programos. Žinoti, kas yra operacinė sistema.

3. Informacijos saugojimas. Suprasti, kuo skiriasi RAM ir ROM. Suprasti standžiojo disko dydį. Žinoti, kada galima naudoti lankstųjį diskelį, kompaktinio disko įrenginį (CD-ROM).

4. Įvesties/išvesties įranga. Skirti įvesties ir išvesties įrenginius. Atpažinti pagrindinius įvesties įrenginius. Atpažinti pagrindinius išvesties įrenginius.

5. Kompiuterio naudojimas. Įjungti kompiuterį. Naudojantis pele nurodyti ir pažymėti. Pažymėti ir perkelti darbalaukio piktogramas. Atpažinti antraštės juostą, priemonių juostą, meniu juostą, slinkties juostą. Tinkamai išjungti kompiuterį.

6. Darbas su rinkmenomis. Atpažinti tekstų tvarkymo, skaičiuoklių, paveikslėlių rinkmenas. Sukurti rinkmeną. Pervadinti rinkmeną. Kopijuoti ir įterpti rinkmenas, norint padaryti antrą kopiją. Iškirpti ir įterpti rinkmenas, norint perkelti. Ištrinti nereikalingas rinkmenas.

 

II. TEKSTŲ TVARKYMAS

 

7. Darbas su programine įranga. Atverti ir užverti tekstų tvarkymo taikomąją programą. Sukurti naują dokumentą. Išsaugoti dokumentą. Pasinaudoti pagalbos funkcija. Užverti dokumentą.

8. Darbas su dokumentu. Įterpti simbolį, žodį, sakinį, nedidelį tekstą. Pažymėti simbolį, žodį, sakinį, paragrafą ar visą dokumentą. Naudoti kopijavimo ir įterpimo priemones, norint nukopijuoti tekstą dokumente. Naudoti iškirpimo bei įterpimo priemones, norint perkelti tekstą dokumente. Kopijuoti ir perkelti tekstą dokumente.

9. Darbas su tekstu. Surinkti, redaguoti, ištrinti tekstą. Pakeisti šrifto dydį. Pakeisti šrifto tipą. Naudoti pastorintą, pasvirusį, pabrauktą šriftą. Naudoti rašybos tikrinimo programą.

 

III. INTERNETAS IR ELEKTRONINIS PAŠTAS

 

10. Sąvokos. Suprasti, kas yra internetas. Suprasti, kas yra WWW. Suprasti, kas yra nuoroda. Žinoti, kas yra naršyklė (Web browser) ir paieškos sistema (Search engine).

11. Naršyklės naudojimas. Atidaryti naršyklę. Pasinaudoti pagalbos funkcijomis. Uždaryti naršyklę. Vartoti raktinį žodį ar frazę paieškoje. Pažymėti (bookmark) puslapį. Išspausdinti paieškos rezultatus.

12. Elektroninis paštas. Suprasti, kas yra el. paštas. Suprasti el. pašto pranašumus. Atidaryti ir uždaryti el. pašto taikomąją programą. Atidaryti laišką. Sukurti laišką. Įterpti adresą į lauką „to“. Atsakyti į laišką. Persiųsti laišką. Ištrinti tekstą laiške. Naudoti pagalbos funkciją. Į adresų sąrašą įtraukti naują adresą. Išmesti laišką.

 

IV. INFORMACINĖS TECHNOLOGIJOS VISUOMENĖJE

 

13. Viešoji informacija. Žinoti pagrindinių valdžios institucijų interneto adresus. Viešosios paslaugos. Elektroninė žiniasklaida. Informaciniai kioskai.

14. Informacinės paslaugos internete. Informacinių ir reklaminių informacijos šaltinių paieška. Elektroniniai atsiskaitymai. Elektroninės parduotuvės.

15. Kompiuterizuota įranga. Mobilieji telefonai. Meniu funkcijų naudojimas derinant televizorių bei kitos buitinės įrangos darbą.

16. Autorių teisės ir asmens duomenų apsauga.

17. Informacinių technologijų taikymo privačiame gyvenime asmeniniams, kultūriniams poreikiams tenkinti pavyzdžiai.

______________