MUITINĖS DEPARTAMENTO PRIE LIETUVOS RESPUBLIKOS FINANSŲ MINISTERIJOS DIREKTORIAUS

 

Į S A K Y M A S

DĖL NAUDOTŲ AUTOMOBILIŲ MUITINĖS VERTĖS NUSTATYMO METODIKOS PATVIRTINIMO

 

2000 m. gruodžio 29 d. Nr. 566

Vilnius

 

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1999 m. birželio 9 d. nutarimo Nr. 748 „Dėl Prekių muitinio įvertinimo tvarkos patvirtinimo“ 2.5 punktu ir vykdydamas Mokesčių administravimo pagerinimo priemonių plano, patvirtinto Lietuvos Respublikos finansų ministro 2000 m. vasario 9 d. įsakymu Nr. 23, 4.4 punktą bei siekdamas tiksliau reglamentuoti importuojamų naudotų bei autoavarijos metu, dėl vandens, ugnies ir kito poveikio sužalotų, dėl nusidėvėjimo netinkamų eksploatuoti automobilių muitinį įvertinimą,

1. Tvirtinu pridedamą Naudotų automobilių muitinės vertės nustatymo metodiką.

2. Pavedu:

2.1. Muitinio įvertinimo skyriui teikti teritorinėms muitinėms paaiškinimus ir metodinę pagalbą dėl šios metodikos taikymo;

2.2. teritorinių muitinių viršininkams užtikrinti Naudotų automobilių muitinės vertės nustatymo metodikos taikymo kontrolę.

3. Šis įsakymas įsigalioja nuo 2001 m. vasario 1 d.

4. Pripažįstu netekusiais galios:

4.1. Muitinės departamento direktoriaus 1995 m. gruodžio 18 d. įsakymą Nr. 577 „Dėl importuojamų autoavarijose sužalotų automobilių muitinės vertės patikslinimo“ (Žin., 1995, Nr. 106-2384; 1997, Nr. 64-1524);

4.2. Muitinės departamento direktoriaus 2000 m. liepos 24 d. įsakymą Nr. 288 „Dėl Muitinės departamento direktoriaus 1995 m. gruodžio 18 d. įsakymu Nr. 577 patvirtintos Importuojamų autoavarijoje sužalotų automobilių muitinės vertės patikslinimo tvarkos dalinio pakeitimo“.

 

 

 

DIREKTORIUS                                                                                                           V. VALICKAS


PATVIRTINTA

Muitinės departamento

prie Finansų ministerijos direktoriaus

2000 m. gruodžio 29 d. įsakymu Nr. 566

 

NAUDOTŲ AUTOMOBILIŲ MUITINIO ĮVERTINIMO METODIKA

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Naudotų automobilių muitinio įvertinimo metodika (toliau – metodika) reglamentuoja muitinio įvertinimo metodų taikymo importuojamų naudotų automobilių muitiniam įvertinimui tvarką, sąlygas ir aplinkybes.

2. Vadovaujantis šia metodika importuojamų naudotų automobilių, kurie klasifikuojami Kombinuotosios prekių nomenklatūros 8701.20 subpozicijoje ir 87.03 bei 87.04 pozicijose (lengvųjų automobilių, mikroautobusų ir krovininių automobilių), muitinė vertė nustatoma atsižvelgiant į jų eksploatavimo laiką, įprastinį nusidėvėjimą, sužalojimą autoavarijos metu ar dėl vandens, ugnies ar kt. poveikio, netinkamumą toliau eksploatuoti dėl nusidėvėjimo ar kitų priežasčių ir pan.

3. Metodika taikoma fizinių ir juridinių asmenų importuojamų naudotų automobilių, kuriems įforminama išleidimo laisvai cirkuliuoti muitinės procedūra, muitiniam įvertinimui.

4. Ši metodika parengta vadovaujantis Muitinės kodekso VI skyriaus „Prekių muitinis įvertinimas“ (Žin., 1996, Nr. 52-1239) ir Prekių muitinio įvertinimo tvarkos, patvirtintos Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1999 m. birželio 9 d. nutarimu Nr. 748 (Žin., 1999, Nr. 52-1686), nuostatomis.

 

II. IMPORTUOJAMŲ NAUDOTŲ AUTOMOBILIŲ MUITINIS ĮVERTINIMAS

 

5. Importuojamų naudotų automobilių muitiniam įvertinimui taikomi tie patys muitinio įvertinimo principai ir metodai, kurie taikomi ir kitų importuojamų prekių muitiniam įvertinimui, atsižvelgiant į naudotų automobilių specifiką ir jų prekybos sąlygas. Taikant šiuos metodus turi būti vadovaujamasi Muitinės kodekso VI skyriaus „Prekių muitinis įvertinimas“ ir Prekių muitinio įvertinimo tvarkos, patvirtintos Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1999 m. birželio 9 d. nutarimu Nr. 748, nuostatomis. Naudotų automobilių muitiniam įvertinimui gali būti taikomi sandorio vertės, tapačių ar panašių prekių sandorio vertės ir dedukcinis metodai. Sumavimo metodas, kurį taikant importuojamų prekių muitinė vertė apskaičiuojama pagal jų gamybos sąnaudas, šiuo atveju negali būti taikomas, nes šiuo metodu galima nustatyti tik naujų, o ne naudotų automobilių muitinę vertę.

Jeigu importuojamų naudotų automobilių muitinės vertės neįmanoma nustatyti pritaikius minėtus muitinio įvertinimo metodus, jų muitinis įvertinimas turi būti atliekamas vadovaujantis Muitinės kodekso 32 straipsniu ir naudojantis Konkurencijos tarybos nustatytomis Importuojamų automobilių vidutinėmis importo kainomis, įvertinant jų nusidėvėjimą (toliau – automobilių vidutinės importo kainos).

6. Jeigu importuojamų naudotų automobilių muitiniam įvertinimui taikomas sandorio vertės metodas, jų muitinė vertė yra sandorio vertė, t. y. pinigų suma, sumokėta ar priklausanti sumokėti už automobilį, pridėjus jo transportavimo iki Lietuvos Respublikos muitų teritorijos ir draudimo išlaidas.

Šiuo atveju importuojamų naudotų automobilių sandorio vertė apskaičiuojama remiantis automobilio pirkimo-pardavimo dokumentais, t. y. sąskaita-faktūra (invoice), sutartimi (kontraktu), transporto paslaugų sąskaita-faktūra arba transporto išlaidų kalkuliacija, kai automobiliai gabenami pirkėjo transportu.

7. Sandorio vertės metodas netaikomas importuojamų naudotų automobilių muitiniam įvertinimui, jeigu vadovaujantis Muitinės kodekso 30 straipsnio 1 dalies 2 punktu pripažįstama, kad jų pardavimui arba kainai turėjo įtakos tam tikros sąlygos ir aplinkybės, kurių poveikio automobilių pardavimo sandorio vertei neįmanoma nustatyti. Šių sąlygų ir aplinkybių poveikis pasireiškia tuo, kad pirkėjas deklaruotos ir faktiškai sumokėtos automobilio kainos skirtumą sumoka pardavėjui grynaisiais pinigais (tai ypač būdinga, kai importuojami naudoti automobiliai, įsigyti iš fizinių asmenų), atsiskaito prekėmis ar paslaugomis, taip pat tuo, kad pardavėjas sumažina automobilio kainą skolos pirkėjui dydžiu.

Šių sąlygų ir aplinkybių poveikio rezultatas yra sumažinta importuotojo deklaruojama naudoto automobilio sandorio vertė.

Šiuo atveju, jeigu muitinei kyla pagrįstų abejonių, ar deklaruojama naudoto automobilio vertė lygi visai sumokėtai arba priklausančiai sumokėti pinigų sumai, ir deklarantas nepateikia informacijos, pagrindžiančios šios vertės teisingumą, ji turi teisę vadovaudamasi Prekių muitinio įvertinimo tvarkos 59 punktu netaikyti automobilio muitiniam įvertinimui sandorio vertės metodo.

8. Importuotojo deklaruotas naudoto automobilio sandorio vertės realumas nustatomas ją lyginant su atitinkamo galingumo ir senumo automobilio vidutine importo kaina.

Nustatant, ar importuotojo deklaruota naudoto automobilio sandorio vertė nėra sumažinta, turi būti atsižvelgiama į įvairius veiksnius, galėjusius turėti įtakos šiai vertei: papildomą automobilio įrangą, prekinę išvaizdą, senumą ir bendrą techninę būklę (nusidėvėjimą ir defektus), šalį, kurioje automobilis pagamintas, ir šalį, kurioje jis buvo eksploatuojamas prieš eksportuojant į Lietuvos Respubliką, automobilio gamintoją ir kt.

Priklausomai nuo šių veiksnių poveikio importuojamo naudoto automobilio sandorio vertė gali būti didesnė ar mažesnė, palyginti su automobilio vidutine importo kaina.

Jeigu deklaruota naudoto automobilio sandorio vertė nėra artima atitinkamo senumo ir galingumo automobilio vidutinei importo kainai ir muitinė turi pagrindo manyti, kad importuotojo deklaruota sandorio vertė nėra lygi pinigų sumai, sumokėtai arba priklausančiai sumokėti už šį automobilį, sandorio vertės metodas jo muitiniam įvertinimui netaikomas.

9. Jeigu vadovaujantis šios metodikos 7 ir 8 punktais pripažįstama, kad sandorio vertės metodas negali būti taikomas importuojamo naudoto automobilio muitiniam įvertinimui, jo muitinė vertė gali būti nustatoma tapačių arba panašių prekių sandorio vertės muitinio įvertinimo metodais, kurie taikomi vadovaujantis Muitinės kodekso 31 straipsnio 2 dalies 1 ir 2 punktais ir Prekių muitinio įvertinimo tvarkos, patvirtintos Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1999 m. birželio 9 d. nutarimu Nr. 748, 18–20 punktais.

Kadangi dėl skirtingo naudotų automobilių nusidėvėjimo, jų techninės būklės, papildomai automobilyje įrengtos įrangos sudėtinga nustatyti, ar automobilis, atitinka tapačios ar panašios prekės apibrėžimą, pateiktą Prekių muitinio įvertinimo tvarkos 2 punkte, šie metodai gali būti taikomi tik įmonių, kurių pagrindinė veikla yra automobilių prekyba, importuojamų naudotų automobilių muitiniam įvertinimui, kai importuotojai pateikia patikimą informaciją (anksčiau įformintą muitinės deklaraciją, sąskaitą-faktūrą arba sutartį (kontraktą) ir pan.) apie jo paties tuo pačiu ar beveik tuo pačiu metu importuotą tapatų arba panašų naudotą automobilį, kurio muitinė vertė buvo nustatyta sandorio vertės metodu.

10. Dėl šios metodikos 9 punkte nurodytų priežasčių Muitinės kodekso 31 straipsnio 2 dalies 3 punkto ir Prekių muitinio įvertinimo tvarkos 21–23 punktų nuostatos (dedukcinis muitinio įvertinimo metodas) gali būti taikomos tik įmonių, kurių pagrindinė veikla yra automobilių prekyba, importuojamų naudotų automobilių muitiniam įvertinimui, kai importuotojai pateikia patikimą informaciją (anksčiau įformintą muitinės deklaraciją, automobilio pardavimo Lietuvos Respublikos muitų teritorijoje PVM sąskaitą-faktūrą, remonto išlaidų kalkuliaciją, jeigu automobilis buvo remontuojamas, ir pan.). Remonto išlaidų kalkuliacija turi būti sudaryta įmonių, įregistruotų turto vertintojų registre, kuriose dirba nustatyta tvarka atestuoti kilnojamojo turto vertintojai (toliau – kilnojamojo turto vertintojai).

11. Jeigu naudotų automobilių muitinės vertės neįmanoma nustatyti vadovaujantis šios metodikos 6–10 punktų nuostatomis, jų muitiniam įvertinimui taikomos atitinkamo galingumo ir senumo automobilių vidutinės importo kainos.

12. Jeigu automobiliai per laikotarpį nuo jų pardavimo iki importo deklaracijos išleidimo laisvai cirkuliuoti muitinės procedūrai įforminti pateikimo buvo naudojami užsienyje ir nusidėvėjo, deklaranto prašymu jų muitiniam įvertinimui taip pat gali būti taikomos atitinkamo galingumo ir senumo automobilių vidutinės importo kainos.

 

III. KITI NAUDOTŲ AUTOMOBILIŲ MUITINĖS VERTĖS NUSTATYMO ATVEJAI

 

13. Importuojamų automobilių, sužalotų autoavarijos metu ar dėl vandens, ugnies ir kito poveikio, netinkamų toliau eksploatuoti dėl nusidėvėjimo ar kitų priežasčių, kurie šalies eksportuotojos kelių transporto priemonių registravimo įstaigos galutinai išregistruoti ir turi žymą, kad transporto priemonės techninis pasas yra negaliojantis, muitinė vertė gali būti nustatoma remiantis kilnojamojo turto vertintojų apskaičiuota importuoto automobilio rinkos verte.

Kilnojamojo turto vertintojai šiame punkte nurodytų automobilių rinkos vertę nustato vadovaudamiesi Kelių transporto priemonių vertės nustatymo tvarka, patvirtinta susisiekimo ministro 2000 m. balandžio 17 d. įsakymu Nr. 120 ir finansų ministro 2000 m. balandžio 14 d. įsakymu Nr. 101 (Žin., 2000, Nr. 33-946).

14. Jeigu vadovaujantis šios metodikos 7 ir 8 punktais pripažįstama, kad 13 punkte nurodytų automobilių muitiniam įvertinimui sandorio vertės metodas negali būti taikomas, automobilis išleidžiamas laisvai cirkuliuoti tik po to, kai vadovaujantis Muitinės kodekso 207 straipsniu muitinei pareikalavus importuotojas pateikia garantiją, ne mažesnę už importo ir mokesčių sumą (neįskaitant jau sumokėtų importo muitų ir mokesčių), kuria jis gali būti apmokestintas nustačius jo muitinę vertę kitu (ne sandorio vertės) metodu. Šiuo atveju, importuotojui pateikus rašytinį prašymą (1 priedas), muitinės pareigūnas, atliekantis importuojamo automobilio muitinį tikrinimą (jeigu įmanoma, kartu su kilnojamojo turto vertintoju) surašo importuojamo automobilio defektų, atsiradusių dėl sužalojimo, aktą (2 priedas). Šis aktas surašomas dviem egzemplioriais, kurių vienas perduodamas importuotojui, o kitas paliekamas muitinės įstaigoje, atlikusioje importuojamo automobilio muitinį tikrinimą. Prie akto gali būti pridedamos importuojamo automobilio fotonuotraukos, kuriose matomi defektai. Kitoje fotonuotraukų pusėje turi būti nurodyta importuojamo automobilio markė ir kėbulo numeris. Importuojamo automobilio muitinį tikrinimą atliekantis pareigūnas ant jų pasirašo ir uždeda savo antspaudą. Importuojamo automobilio defektų, atsiradusių dėl sužalojimo, aktą pasirašo muitinės pareigūnas, atliekantis importuojamo automobilio muitinį tikrinimą, deklarantas ir kilnojamojo turto vertintojas, jeigu jis dalyvavo surašant minėtą aktą. Aktą savo parašu ir asmeniniu antspaudu tvirtina muitinės posto pamainos viršininkas.

Papildomos arba kitos (vietoj pateiktosios) garantijos dydis skaičiuojamas nuo atitinkamo galingumo ir senumo automobilių vidutinės importo kainos. Šiuo atveju muitinės pareigūnas bendrojo dokumento importo rinkinio B langelyje deda B grupės spaudą su įrašu arba užrašo „____________ teritorinė muitinė. Prekės (-ių) Nr.___ muitinė vertė tikrintina papildomai“ ir ne vėliau kaip kitą dieną duomenis, reikalingus deklaruotos naudoto automobilio muitinės vertės tikrinimui ir perskaičiavimui (įskaitant bendrojo dokumento importo rinkinio numerį ir jo įforminimo datą), perduoda teritorinės muitinės, kuriai priklauso automobilio muitinį tikrinimą ir įforminimą atlikusi muitinės įstaiga, Mokesčių skyriui.

Jeigu deklarantas muitinei pareikalavus nepateikia papildomos arba kitos (vietoj pateiktosios) garantijos, naudotų automobilių muitiniam įvertinimui naudojamos atitinkamo galingumo ir senumo automobilių vidutinės importo kainos.

15. Jeigu šios metodikos 13 punkte nurodyto automobilio muitiniam įvertinimui buvo pritaikyta atitinkamo galingumo ir senumo automobilių vidutinė importo kaina arba dėl kitų priežasčių atliekant jo muitinį įvertinimą nebuvo atsižvelgta į importuojamo automobilio defektus, importuotojas ne vėliau kaip per mėnesį nuo automobilio importo deklaracijos išleidimo laisvai cirkuliuoti procedūrai priėmimo dienos turi pateikti teritorinei muitinei, kuriai priklauso šią deklaraciją įforminusi muitinės įstaiga, prašymą patikslinti importuoto automobilio muitinę vertę. Kartu su prašymu jis turi pateikti kilnojamojo turto vertintojų apskaičiuotą automobilio rinkos vertę bei automobilio vertinimo dokumentus, nurodytus Kelių transporto priemonių vertės nustatymo tvarkos 28–35 punktuose.

16. Teritorinė muitinė, kuriai pateiktas šios metodikos 15 punkte nurodytas prašymas, išnagrinėja kartu su juo pateiktus dokumentus ir taikydama dedukcinį muitinio įvertinimo metodą iš kilnojamojo turto vertintojų apskaičiuotos importuoto automobilio rinkos vertės atima automobiliais prekiaujančių įmonių vidutinį pelną, vidutines išlaidas, susijusias su jų pardavimu Lietuvos Respublikos muitų teritorijoje, už importuojamus automobilius nustatytus importo muitus bei kitus mokesčius ir taip apskaičiuoja importuoto naudoto automobilio muitinę vertę. Šio punkto nustatyta tvarka apskaičiavusi automobilio muitinę vertę, teritorinė muitinė priima vieną iš šių sprendimų:

16.1. automobilio muitine verte laikyti deklaruotą automobilio sandorio vertę, jeigu ji artima šios metodikos 16 punkto nustatyta tvarka apskaičiuotai jo muitinei vertei; arba

16.2. automobilio muitine verte laikyti šios metodikos 16 punkto nustatyta tvarka apskaičiuotą importuoto automobilio muitinę vertę, jeigu ji didesnė už deklaruotą jo sandorio vertę; arba

16.3. automobilio muitine verte laikyti dedukciniu muitinio įvertinimo metodu apskaičiuotą importuoto automobilio muitinę vertę, jeigu automobilis buvo parduotas Lietuvos Respublikos muitų teritorijoje ir ši vertė didesnė už deklaruotą jo sandorio vertę.

17. Nustatant šios metodikos 13 punkte nurodytų automobilių muitinę vertę, iš kilnojamojo turto vertintojų apskaičiuotos importuoto automobilio rinkos vertės atimama:

17.1. automobiliais prekiaujančių įmonių vidutinis pelnas, nustatytas pagal Statistikos departamento prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės apskaičiuoto bendrojo pelningumo per ataskaitinį laikotarpį duomenis;

17.2. vidutinės išlaidos, susijusios su naudotų automobilių pardavimu Lietuvos Respublikos muitų teritorijoje, kurios nustatomos ekspertiniu būdu, remiantis automobiliais prekiaujančių įmonių, Autotransporto priemonių nepriklausomų vertintojų asociacijos ir Muitinės departamento prie Finansų ministerijos duomenimis, ir šiuo metu sudaro 1000 litų;

17.3. už importuojamus naudotus automobilius nustatyti importo muitai ir mokesčiai, kurie apskaičiuojami pagal Lietuvos Respublikos įstatymų ir kitų teisės aktų nustatytus šių muitų ir mokesčių tarifus:

17.3.1. importuojamiems lengviesiems automobiliams, kurių senumas iki 5 metų,- 15 proc. akcizas, nustatyta tvarka apskaičiuotas nuo kainos, viršijančios 60 tūkst. litų, ir 18 proc. PVM;

17.3.2. importuojamiems lengviesiems automobiliams, kurių senumas nuo 5 iki 7 metų, – 18 proc. PVM;

17.3.3. importuojamiems lengviesiems automobiliams, kurių senumas nuo 7 iki 10 metų, – 5 proc. importo muitas ir 18 proc. PVM;

17.3.4. importuojamiems lengviesiems automobiliams, kurie senesni kaip 10 metų, – 10 proc. importo muitas ir 18 proc. PVM;

17.3.5. importuojamiems mikroautobusams ir krovininiams automobiliams, – 18 proc. PVM.

18. Importuotojui per šios metodikos 15 punkte nurodytą laiką nepateikus prašymo patikslinti importuoto automobilio muitinę vertę ir tam reikalingų dokumentų, automobilio muitiniam įvertinimui taikomos atitinkamo galingumo ir senumo automobilių vidutinės importo kainos.

 

IV. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

19. Importuojamų naudotų automobilių muitiniam įvertinimui taikant atitinkamo galingumo ir senumo automobilių vidutines importo kainas, automobilių senumas nustatomas vadovaujantis Lengvųjų automobilių (jų numeruojamų agregatų) pagaminimo datos nustatymo instrukcija, patvirtinta Muitinės departamento direktoriaus 1996 m. vasario 8 d. įsakymu Nr. 60 (Žin., 1996, Nr. 14-378).

20. Asmenys, nesutinkantys su muitinės sprendimais, priimtais vadovaujantis šia metodika, turi teisę juos apskųsti Muitinės kodekso nustatyta tvarka.

______________


1 priedas

 

_____________________________________________ PRAŠYMAS

            (importuotojas)

200__ _________  __

_________________________                                                                           

___________________________________________________ (vieta)

                 (adresas)

 

________________________

________________________

________________________

         (teritorinė muitinė)

 

Prašau apžiūrėti importuojamą automobilį ________________________________________

__________________________________________________________________________

(markė, modelis, pagaminimo metai, kėbulo Nr.)

ir įforminti importuojamo automobilio defektų, atsiradusių dėl sužalojimo, aktą.

 

PRIEDAS:                     fotografijų.

 

(parašas)                         (vardo raidė, pavardė)

______________


2 priedas

 

IMPORTUOJAMO AUTOMOBILIO DEFEKTŲ, ATSIRADUSIŲ DĖL SUŽALOJIMO, AKTAS

 

TVIRTINU

Muitinės posto

pamainos viršininkas

___________________________

                                                                                 (parašas, vardas, pavardė)

                                                                            200__ __ __

 

_________________________________ teritorinės muitinės___________________ posto

_________________________________________________________________________ ,

(muitinės pareigūno pareigos, vardas, pavardė)

dalyvaujant importuotojui, kilnojamojo turto vertintojui (nereikalingą išbraukti)

_________________________________________________________________________ ,

(vardai, pavardės)

nustatė automobilio__________________________________________________________ ,

(markė, modelis)

pagaminimo metai____________, kėbulo Nr.________ , ____________________ defektus.

                                                                                                    (defektų skaičius)

(Duomenys apie automobilio defektus pateikti lentelėje)

PRIEDAS:                                   fotografijų.

 

Muitinės pareigūnas                            Importuotojas                            Kilnojamojo turto vertintojas

__________________                                                                                                                

(parašas, vardas, pavardė)           (parašas, vardas, pavardė)            (parašas, vardas, pavardė)

 

Duomenys apie automobilio defektus

 

Eil. Nr.

Sunaikintų, sugadintų dalių, detalių pavadinimai

Sugadinimo laipsnis, pobūdis ir plotas

1

2

3

 

 

 

 

Neužpildyta lentelės dalis perbraukiama įstrižai.

______________