LIETUVOS RESPUBLIKOS SUSISIEKIMO MINISTRO
ĮSAKYMAS
DĖL VIDAUS VANDENŲ KELIŲ EKSPLOATAVIMO TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO
2009 m. lapkričio 25 d. Nr. 3-600
Vilnius
Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos vidaus vandenų transporto kodekso (Žin., 1996, Nr. 105-2393) 23 straipsnio 2 dalimi:
2. Pripažįstu netekusiu galios Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerijos 1998 m. balandžio 6 d. įsakymą Nr. 146 „Dėl Vidaus vandenų kelių eksploatavimo taisyklių patvirtinimo“ (Žin., 1998, Nr. 36-966).
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos susisiekimo
ministro 2009 m. lapkričio 25 d.
įsakymu Nr. 3-600
VIDAUS VANDENŲ KELIŲ EKSPLOATAVIMO TAISYKLĖS
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Vidaus vandenų kelių eksploatavimo taisyklės (toliau – Taisyklės) nustato Lietuvos Respublikos vidaus vandenų kelių priežiūros, apsaugos bei naudojimo tvarką, vidaus vandenų kelių projektinius, garantinius, techninius ir eksploatavimo matmenis bei jų išlaikymo tvarką, taip pat vidaus vandenų kelių valdytojų ir naudotojų teises ir pareigas.
3. Taisyklės privalomos Lietuvos Respublikos vidaus vandenų kelių valdytojams, naudotojams bei kitiems fiziniams ir juridiniams asmenims.
4. Ribą tarp jūrinių vandens kelių ir vidaus vandenų kelių signalizacijos sistemų nustato Lietuvos saugios laivybos administracija ir Valstybinė vidaus vandenų laivybos inspekcija.
5. Jei vidaus vandenų kelias įrengtas upėje, jo reikmėms perduodamas visas upės plotas, o ežeruose, tvenkiniuose ir Kuršių mariose – 150 m pločio vandens paviršiaus juosta pagal pažymėtą farvaterį.
6. Pagrindinės šiose Taisyklėse vartojamos sąvokos:
Boja – plaukiojantis, užinkaruotas, tam tikros formos vidaus vandenų kelio ženklas. Boja gali būti šviečianti arba nešviečianti, gali turėti įrengtą garsinę signalizaciją ar radijo lokacinius atšvaitus.
Buna – neaukštas hidrotechninis, per potvynius dažniausiai apsemiamas, trapecinio skerspjūvio jūrų krantosaugos bei upių vagotvarkos statinys iš grunto, akmenų, žabų ir kitų medžiagų, nutiestas nuo kranto 70?–110? kampu upės kranto linijos atžvilgiu.
Dešinė ir kairė farvaterio pusė – atitinkama stebėtojo, stovinčio veidu pagal tėkmės kryptį, atžvilgiu pusė. Kanalų, ežerų ir kitų vandens telkinių atžvilgiu dešinė ir kairė pusė nustatomos Valstybinės vidaus vandenų laivybos inspekcijos priklausomai nuo vietinių sąlygų. Kanalams sąvokas „dešinė“ ir „kairė“ rekomenduojama nustatyti stebėtojo, stovinčio veidu vandens kelio kilometražo didėjimo linkme, atžvilgiu.
Gairė – plaukiojantis cilindro formos užinkaruotas vidaus vandenų kelių ženklas.
Garantiniai vidaus vandenų kelių matmenys – tai nustatyti minimalūs farvaterio matmenys (gylis, plotis, posūkio spindulys), kurie turi būti išlaikomi esant projektiniam vandens lygiui.
Navigacija – laikotarpis, kai eksploatuojamame vidaus vandenų kelyje vykdomi eksploatacijos, priežiūros ir tvarkymo darbai bei užtikrinamos saugios laivybos sąlygos. Navigacijos pradžią ir pabaigą nustato vidaus vandenų kelio valdytojas.
Projektiniai vidaus vandenų kelio matmenys – farvaterio matmenys (gylis, plotis, posūkio spindulys), apskaičiuoti ir nustatyti remiantis farvaterio matmenimis esant projektiniam vandens lygiui. Projektinių vidaus vandenų kelio matmenų vidaus vandenų kelio valdytojas neprivalo išlaikyti.
Projektinis vandens lygis – vandens lygis, nustatytas pagal minimalų 95 % tikimybės paros vidutinį vandens lygį, išmatuotą vandens matavimo stotyse.
Vidaus vandenų kelių ženklinimo schema – ženklų išdėstymo planas, atsižvelgiant į batimetrinius matavimus ir vidaus vandenų kelio matmenis.
7. Kitos šiose Taisyklėse vartojamos sąvokos atitinka sąvokas, nustatytas Lietuvos Respublikos vidaus vandenų transporto kodekse (Žin., 1996, Nr. 105-2393) ir kituose teisės aktuose.
II. Eksploatuojami vidaus VANDENŲ KELIai
8. Eksploatuojamais vidaus vandenų keliais vadinami vidaus vandenų keliai, kuriuose farvateris paženklintas navigacijos ženklais arba pažymėtas locmano žemėlapyje, o vidaus vandenų kelio valdytojas vykdo farvaterio priežiūrą. Eksploatuojamuose vidaus vandenų keliuose išlaikomi nustatyti garantiniai vidaus vandenų kelio matmenys arba nustatomi projektiniai vidaus vandenų kelio matmenys (priedas).
9. Garantiniai vidaus vandenų kelio matmenys išlaikomi atliekant farvaterio valymo ir (arba) gilinimo, vagos reguliavimo bunomis ir kitais būdais, farvaterio ženklinimo, stebėjimo ir kitus reikiamus darbus.
10. Garantiniai vidaus vandenų kelio matmenys išlaikomi visą navigacijos laikotarpį. Vidaus vandenų kelio su garantiniais matmenimis matmenys mažesni už nustatytus garantinius matmenis gali būti ne ilgiau kaip 72 valandas.
11. Eksploatuojami tarptautinės reikšmės vidaus vandenų keliai ir uostai turi atitikti Europos susitarime dėl svarbiausių tarptautinės reikšmės vidaus vandenų kelių (AGN) (Žin., 2000, Nr. 29-801) nustatytus techninius ir eksploatavimo matmenis.
12. Eksploatuojamų vidaus vandenų kelių sąrašus tvirtina vidaus vandenų kelių valdytojas ir paskelbia savo interneto tinklalapyje.
III. VIDAUS VANDENŲ KELIŲ VALDYTOJO TEISĖS IR PAREIGOS
14. Valstybinės reikšmės vidaus vandenų kelių valdytojas – valstybės įmonė, kurią skiria Vyriausybė ar jos įgaliota institucija, – valdo, tvarko, prižiūri ir eksploatuoja valstybinės reikšmės vidaus vandenų kelius.
15. Vietinės reikšmės vidaus vandenų kelių valdytojas, kurį skiria savivaldybės institucija, organizuoja vietinės reikšmės vidaus vandenų kelių valdymą, tvarkymą, priežiūrą ir eksploatavimą. Valdytojui parinkti skelbiamas konkursas arba vietinės reikšmės vidaus vandenų keliams valdyti steigiama įmonė.
16. Vidaus vandenų kelių valdytojo funkcijos:
16.3. vagos valymas, vagos reguliavimas, povandeninių kliūčių šalinimas ir kiti darbai, siekiant išlaikyti vidaus vandenų kelio garantinius matmenis;
16.5. dalyvavimas vykdant laivų ir žmonių gelbėjimo darbus vidaus vandenų keliuose bei gelbėjimo darbus potvynių metu ir likviduojant potvynių padarinius;
17. Vidaus vandenų kelių valdytojas privalo:
17.2. reguliariai stebėti farvaterio būklę ir jame vykstančius procesus, prireikus koreguoti navigacijos ženklų išdėstymo schemą, kad būtų išlaikomi vidaus vandenų kelio nustatyti matmenys;
17.3. reguliariai tikrinti farvaterio plotį ir gylį bei informuoti vidaus vandenų kelių naudotojus apie mažiausius gylius ir pločius atskiruose vidaus vandenų kelio ruožuose;
17.4. analizuojant duomenis apie farvaterio būklę, sudarinėti navigacijos ženklų išdėstymo schemas atskiruose ruožuose. Siekiant užtikrinti saugios laivybos sąlygas, nustatyti kranto ir plūduriuojančių ženklų tipą ir skaičių;
17.5. navigacijos metu užtikrinti nepertraukiamą visų kranto ir plūduriuojančių navigacijos ženklų veikimą;
IV. VIDAUS VANDENŲ KELIŲ NAUDOTOJŲ teisės ir PAREIGOS
18. Vidaus vandenų kelių naudotojai privalo vykdyti įstatymų, laivybos taisyklių ir kitų teisės aktų reikalavimus, užtikrinti racionalų ir saugų vandenų kelių naudojimą, neardyti vandens telkinių vagų ir krantų, negriauti ir negadinti hidrotechnikos bei kitų įrenginių ir komunikacijų, nepažeisti kitų vidaus vandenų naudotojų teisių, laikytis aplinkos apsaugos reikalavimų.
19. Bet kokia veikla, turinti ar galinti turėti įtakos vidaus vandenų keliui ar laivybos sąlygoms jame, taip pat kranto juostoje, turi būti suderinta su vidaus vandenų kelių valdytoju.
20. Vidaus vandenų transporto priemonės privalo neteršti vandens telkinių, neardyti vagų ir krantų, negadinti hidrotechnikos bei kitų įrenginių ir komunikacijų, nepažeisti kitų vandens naudotojų teisių, laikytis aplinkos apsaugos reikalavimų.
21. Navigacijos ženklus perėjose prie prieplaukų, uostų akvatorijose, žiemos uostuose, reiduose savo lėšomis įrengia ir eksploatuoja krantinių, uostų, reidų savininkai pagal Vidaus vandenų laivybos taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 1999 m. birželio 29 d. įsakymu Nr. 268 (Žin., 1999, Nr. 60-1970), reikalavimus.
23. Vidaus vandenų kelių naudotojai privalo vykdyti teisėtus vidaus vandenų kelio valdytojo reikalavimus ir nurodymus.
24. Farvateriuose ir uostų ar prieplaukų akvatorijose draudžiama žvejoti, maudytis ar vykdyti kitokią veiklą, nesusijusią su laivyba vidaus vandenų keliais.
25. Vidaus vandenų kelių naudotojai turi teisę:
25.1. gauti informaciją iš vidaus vandenų kelių valdytojo apie navigacijos sąlygas vidaus vandenų kelyje ar atskirame ruože;
V. REIKALAVIMAI NAVIGACIJOS ŽENKLAMS IR JŲ IŠDĖSTYMO SCHEMA
26. Vidaus vandenų kelių valdytojas farvaterį ženklina navigacijos ženklais vadovaudamasis šių Taisyklių, Vidaus vandenų laivybos taisyklių ir kitų teisės aktų reikalavimais.
27. Vidaus vandenų kelių ženklinimo schemas vidaus vandenų kelių valdytojas privalo suderinti su Valstybine vidaus vandenų laivybos inspekcija.
28. Jeigu vidaus vandenų kelių valdytojas priima sprendimą keisti vidaus vandenų kelių ženklinimo schemą, jis:
28.1. turi teisę iš vidaus vandenų kelią žyminčių ženklų palikti tuos ženklus, kurie, jo nuožiūra, yra tinkamiausi numatytam vidaus vandenų keliui arba jų sistemai;
28.2. turi teisę navigacijos ženklus papildyti kitais ženklais, kurie nenumatyti ženklinimo schemoje su sąlyga, kad ženklai savo forma, spalva, simboliais neprieštaraus patvirtintai ženklinimo schemai ir nebus klaidingai palaikyti kitais šios sistemos ženklais;
29. Navigacijos ženklai turi būti išdėstyti visame vidaus vandenų kelyje ir nuolat (dieną ir naktį) veikti nuo navigacijos pradžios iki pabaigos.
31. Navigacijos ženklai turi būti išdėstyti taip, kad būtų užtikrintas matomumas nuo ženklo iki ženklo.
32. Plūduriuojantys navigacijos ženklai turi būti pastatyti tokiu būdu, kad netrukdytų laivams ir užtikrintų saugią laivybą farvateriu.
33. Plūduriuojantys navigacijos ženklai turi būti neskęstantys ir išlaikyti plūdrumą prie bet kokių meteorologinių sąlygų. Jie turi nuolat, t. y. veikiant bangoms ir vėjui, išlaikyti vertikalią padėtį.
34. Pagrindinis reikalavimas navigacinių ženklų išdėstymui – nepertraukiamai sudaryti sąlygas laivų judėjimui navigacijos laikotarpiu ir suteikti laivavedžiams aiškų supratimą apie judėjimo kryptį ir farvaterio ribas.
35. Navigacijos ženklų išdėstymo schemos sudaromos taip, kad kuo racionaliau derintųsi kranto ir plūduriuojantys navigacijos ženklai. Sudarant navigacijos ženklų išdėstymo schemas būtina atsižvelgti į geografines, hidrometeorologines sąlygas konkrečioje vietoje, kad būtų išlaikyti nustatyti farvaterio matmenys ir sudarytos saugios laivybos sąlygos.
36. Sudarant navigacijos ženklų išdėstymo schemas būtina laikytis šių reikalavimų:
36.1. farvaterio ribų ženklinimui ir plaukimo krypties reguliavimui naudojami plūduriuojantys ženklai. Atskirais atvejais, vidaus vandenų kelio valdytojo ir Valstybinės vidaus vandenų laivybos inspekcijos sprendimu naudojami papildomi kranto ženklai, tačiau jie neturi prieštarauti ženklams, nurodytiems šiose Taisyklėse;
36.2. farvaterio riba turi būti paženklinta navigacijos ženklais ir turi atitikti nustatytus vidaus vandenų kelių matmenis (gylis, plotis, posūkio spindulys). Atskirais atvejais, jei yra locmano žemėlapis, navigacijos ženklai nestatomi;
36.3. ženklų pastatymo vietos parenkamos remiantis naujausiais batimetriniais matavimais ir surinktais duomenimis apie farvaterio būklę, kritines vietas, vandens lygį;
37. Kintant vandens lygiui, atskiruose vidaus vandenų kelio ruožuose dėl seklumų formavimosi procesų gali keistis ženklų pastatymo vietos bei statomi papildomi navigacijos ženklai.
38. Navigacijos ženklai turi būti išdėstyti taip, kad jų šviesos netrukdytų kitų transporto rūšių eismui, jeigu jų keliai eina arti vidaus vandenų kelio.
VI. NAVIGACIJOS ŽENKLŲ IŠDĖSTYMAS PRIE TILTŲ IR TILTŲ LAIVYBINIŲ ANGŲ
40. Prieigos prie tiltų ir tiltų laivybinių angų navigacijos ženklais ženklinamos laikantis šių sąlygų:
40.1. navigacijos ženklų išdėstymas atliekamas remiantis batimetriniais matavimais, tėkmės kryptimi tiltų prieigose ir po tiltais;
42. Pagrindinė sąlyga saugiai laivybai per tiltų laivybines angas yra farvaterio ašies, o atskirais atvejais – ir farvaterio ribos paženklinimas navigacijos ženklais. Šiuo atveju be laivybines angas žyminčių skydų ir žiburių gali būti naudojami plūduriuojantys ir kranto navigacijos ženklai.
43. Navigacijos ženklų išdėstymas kiekvienu atveju priklauso nuo konkrečių vietos sąlygų, kuriose yra tiltas.
VII. NAVIGACIJOS ŽENKLŲ PASTATYMO, NUĖMIMO IR ATSTATYMO TVARKA
45. Vidaus vandenų keliuose navigacijos ženklus stato, atstato ir nuima vidaus vandenų kelių valdytojas.
46. Plūduriuojantys navigacijos ženklai vidaus vandenų keliuose su paženklintu farvateriu turi būti pastatyti pirmąją navigacijos dieną, bet ne anksčiau kaip praėjus 3 paroms po ledonešio.
47. Juridinis ar fizinis asmuo, sugadinęs ar sunaikinęs vidaus vandenų keliuose navigacijos ženklą, nedelsdamas turi apie tai informuoti vidaus vandenų kelių valdytoją.
48. Vandenų tėkmės nunešti, sugadinti ar sunaikinti navigacijos ženklai turi būti atstatyti per 12 valandų nuo informacijos apie tai gavimo momento.
VIII. INFORMACIJOS APIE NAVIGACIJOS SĄLYGAS PATEIKIMAS
50. Informaciją apie navigacijos sąlygas vidaus vandenų kelių naudotojui teikia vidaus vandenų kelių valdytojas.
IX. farvaterio VALYMO, GILINIMO IR REGULIAVIMO DARBAI
53. Farvaterio valymo, gilinimo ir reguliavimo darbus (bunų statyba, remontas ir pan.) vidaus vandenų keliuose vykdo vidaus vandenų kelių valdytojas.
54. Farvaterio valymo, gilinimo ir reguliavimo darbai vykdomi siekiant palaikyti nustatytus garantinius matmenis arba įrengti naujus vidaus vandenų kelius.
55. Farvaterio priežiūros darbai vykdomi pagal Aplinkosaugos sąlygų vandens telkinių dugno valymo ir gilinimo darbams laivybos reikmėms, patvirtintų Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2007 m. sausio 10 d. įsakymu Nr. D1-23 (Žin., 2007, Nr. 7-295), reikalavimus.
X. ATSAKOMYBĖ UŽ VIDAUS VANDENŲ KELIŲ EKSPLOATACIJOS TAISYKLIŲ PAŽEIDIMĄ
Vidaus vandenų kelių eksploatavimo
taisyklių
priedas
PROJEKTINIAI VIDAUS VANDENŲ KELIŲ MATMENYS
Upės, vandens telkinio pavadinimas |
Ruožo pradžia ir pabaiga |
Ruožo ilgis, km |
Gylis, cm |
Plotis, m |
Posūkio spindulys, m |
Valstybinės reikšmės vidaus vandenų keliai |
|||||
Nemunas |
Viršutinė Privalka–Birštonas |
173,6 |
75 |
20 |
250 |
Kauno hidroelektrinės vandens saugykla |
Birštonas–hidroelektrinė |
89,8 |
150 |
35 |
250 |
Nemunas |
Hidroelektrinė–Kauno krovinių prieplauka |
14 |
115 |
25 |
250 |
Nemunas |
Kauno krovinių prieplauka–Jurbarkas ir Kauno žiemos uosto akvatorija |
87,4 |
140 |
30 |
250 |
Nemunas |
Jurbarkas–Atmatos žiotys ir Kalnėnų bei Uostadvario uostų akvatorijos |
126 |
150 |
40 |
350 |
Kuršių marios |
Atmatos žiotys–Klaipėda |
64,5 |
150 |
50 |
500 |
Mituvos kanalas |
Mituvos kanalo žiotys–Jurbarko krovinių prieplauka |
1 |
150 |
20 |
150 |
Minija |
Minijos upės žiotys–Lankupiai |
19 |
150 |
20 |
160 |
Neris |
Neries upės žiotys–Jonava |
41 |
120 |
25 |
200 |
Neris |
Jonava–Vilnius |
132,5 |
75 |
20 |
160 |
Nevėžis |
Nevėžio upės žiotys–Kėdainiai |
57 |
75 |
20 |
160 |
Karaliaus Vilhelmo kanalas |
Klaipėdos valstybinis jūrų uostas–Minija |
22 |
150 |
20 |
160 |
Iš viso: |
827,8 |
|
|||
Vietinės reikšmės vidaus vandenų keliai |
|||||
Skirvytė |
Ištakos iš Nemuno upės–žiotys |
9 |
150 |
20 |
160 |
Akmena–Danė |
Žiotys–1 km nuo žiočių |
1 |
150 |
20 |
160 |
Šyša |
Žiotys–įėjimas į Šilutės uostą |
5 |
150 |
20 |
160 |
Galvės ežeras |
Prieplauka Pilies saloje–Užutrakis |
4 |
75 |
20 |
160 |
Kuršių marios |
37-as navigacijos ženklas–Skirvytės žiotys |
14 |
150 |
35 |
500 |
Kuršių marios |
Nidos uostas–valstybės siena |
8 |
150 |
35 |
500 |
Kuršių marios |
Juodkrantė–Dreverna |
7,3 |
120 |
25 |
160 |
Kuršių marios |
Dreverna–Ventė |
19,7 |
100 |
25 |
160 |
Iš viso: |
68 |
|
|||
Perspektyviniai vidaus vandenų keliai |
|||||
Zarasų ir Zarasaičio ežerai |
Zarasų, Zarasaičio ežerai |
– |
75 |
20 |
160 |
Jūra |
Žiotys–tiltas per Jūros upę kelyje Jurbarkas–Mikytai |
7 |
75 |
20 |
160 |
Elektrėnų tvenkinys |
|
– |
75 |
20 |
160 |