LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTERIJOS
Į S A K Y M A S
DĖL PROFESIJOS MOKYTOJŲ ATESTACIJOS NUOSTATŲ
1998 m. gegužės 29 d. Nr. 868
Vilnius
3. Švietimo ir mokslo ministerijos 1996 m. lapkričio 18 d. įsakymą Nr. 1231 „Dėl profesijos mokytojų atestacijos nuostatų“ laikyti netekusiu galios nuo 1998 m. rugsėjo 1 d.
PATVIRTINTA
Švietimo ir mokslo ministerijos
1998 05 29 įsakymu Nr. 868
Profesijos mokytojų atestacijos nuostatai
BENDROJI DALIS
1. Profesijos mokytojų atestacija (toliau tekste – atestacija) – valstybinių, savivaldybių ir nevalstybinių pagrindinio profesinio mokymo įstaigų (toliau tekste – profesinė mokykla) profesijos mokytojų teorinio pasirengimo bei praktinės veiklos įvertinimas ir kvalifikacinės kategorijos suteikimas.
2. Atestaciją įteisina Lietuvos Respublikos švietimo įstatymas, Lietuvos profesinio mokymo įstatymas, ją reglamentuoja Pedagogų kvalifikacijos tobulinimo sistemos nuostatai, Pagrindinio profesinio mokymo įstaigos bendrieji nuostatai ir šie Nuostatai.
3. Profesijos mokytojų atestacijos nuostatus, jų pakeitimus ir papildymus tvirtina Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministras.
TIKSLAI IR PRINCIPAI
5. Atestacijos tikslai:
5.2. Didinti kiekvieno profesijos mokytojo ir profesinės mokyklos bendruomenės atsakomybę už darbo rezultatus.
5.3. Padėti profesinei mokyklai tapti humaniškumo, demokratijos, aukštos kvalifikacijos darbininkų rengimo centru.
6. Atestacijos principai:
6.2. Tęstinumas. Profesijos mokytojo tobulinimasis ir atestavimasis – nenutrūkstamas procesas. Profesijos mokytojas reguliariai atestuojasi Nuostatuose numatytais atvejais.
6.3. Pasirenkamumas. Profesijos mokytojas Nuostatuose nustatyta tvarka gali pasirinkti atestavimosi laiką, kvalifikacijos tobulinimo institucijas, kvalifikacijos tobulinimo programas, kokios kvalifikacinės kategorijos sieks ir pagal kelias pedagoginio darbo sritis (dėstomuosius dalykus) atestuosis.
6.4. Suinteresuotumas. Profesijos mokytojas laikomas atestuotu, kai jam suteikiama ar patvirtinama kvalifikacinė kategorija. Darbo užmokesčio dydis priklauso nuo pedagoginio darbo stažo, išsilavinimo, darbo krūvio ir nuo įgytos kvalifikacinės kategorijos pagal pedagoginio darbo sritį (dėstomąjį dalyką).
KVALIFIKACINĖS KATEGORIJOS
7. Nustatytos keturios profesijos mokytojų kvalifikacinės kategorijos:
7.1. Profesijos mokytojas. Ši kategorija gali būti suteikta pedagogui, kuris:
7.1.1. Turi aukštąjį, aukštesnįjį ar specialųjį vidurinį išsilavinimą arba yra baigęs ne mažiau kaip tris aukštosios mokyklos kursus, arba yra baigęs profesinės mokyklos trečią ar ketvirtą pakopą (turi aukštesnę negu jo mokiniams suteikiama profesinę kategoriją), pedagoginių – psichologinių žinių išklausyto minimumo pažymėjimą ir ne mažesnę kaip 1 metų savo mokomojo dalyko pedagoginio darbo praktiką.
7.1.2. Aukštųjų, aukštesniųjų ir specialiųjų vidurinių mokyklų absolventai, turintys pedagoginę – psichologinę kvalifikaciją, profesijos mokytojo kvalifikacinę kategoriją įgyja baigę studijas.
7.2. Vyresnysis profesijos mokytojas. Ši kategorija suteikiama arba patvirtinama profesijos mokytojui, kuris:
7.2.1. Turi aukštąjį, aukštesnįjį ar specialųjį vidurinį išsilavinimą arba yra baigęs ne mažiau kaip tris aukštosios mokyklos kursus, pedagoginę – psichologinę kvalifikaciją arba pedagoginių – psichologinių žinių išklausyto minimumo pažymėjimą ir ne mažesnę kaip 4 metų pedagoginio darbo praktiką.
7.3. Profesijos mokytojas metodininkas. Ši kategorija suteikiama arba patvirtinama profesijos mokytojui, kuris:
7.3.1. Turi aukštąjį specialybės išsilavinimą, pedagoginę – psichologinę kvalifikaciją arba pedagoginių – psichologinių žinių išklausyto minimumo pažymėjimą ir ne mažesnę kaip 6 metų pedagoginio darbo praktiką.
7.4. Profesijos mokytojas ekspertas. Ši kategorija suteikiama arba patvirtinama profesijos mokytojui, kuris:
7.4.1. Turi aukštąjį specialybės išsilavinimą, pedagoginę – psichologinę kvalifikaciją ir ne mažesnę kaip 6 metų pedagoginio darbo praktiką.
TEORINIS PASIRENGIMAS ATESTACIJAI
8. Ruošdamasis atestacijai, profesijos mokytojas vykdo pareigas, kurias nustato Lietuvos Respublikos švietimo įstatymas, Lietuvos Respublikos profesinio mokymo įstatymas ir atitinkamos švietimo įstaigos veiklos nuostatai, ir vykdo siekiamos įgyti kvalifikacinės kategorijos reikalavimus (1-2 priedai).
9. Profesijos mokytojas, kuris pirmą kartą atestuojasi ir siekia įgyti aukštesnę nei profesijos mokytojo kvalifikacinę kategoriją, turi išlaikyti 4 bendrąsias įskaitas (šiuolaikinės pedagoginės psichologijos pagrindų, pedagoginės minties ir Lietuvos švietimo raidos, kalbos kultūros ir informacinės technologijos), aprašyti savo praktinę veiklą ir atlikti praktinį darbą. Įskaitoms profesijos mokytojas gali rengtis savarankiškai arba lankydamas atestacijai skirtus seminarus, organizuotus pedagogų kvalifikacijos institucijose (Lietuvos pedagogų kvalifikacijos institute, aukštosiose mokyklose, mokytojų švietimo centruose ir kt.) pagal kvalifikacijos komisijų prie Lietuvos pedagogų kvalifikacijos instituto (LPKI) įvertintas ir Vyriausiosios profesijos mokytojų atestacijos komisijos patvirtintas programas.
10. Profesijos mokytojui įskaitomos bendrosios įskaitos, jei jis baigė pedagogines neakivaizdines, perkvalifikavimo ar magistrantūros studijas per paskutinius penkerius metus.
11. Atestuotas profesijos mokytojas turi nuolat tobulinti savo dalykinę ir metodinę kvalifikaciją, dalyvaudamas pedagogų kvalifikacijos institucijų tobulinimo kursuose ir seminaruose ne mažiau kaip 15 dienų per 5 metus bei skleisdamas savo pedagoginio ir profesinio darbo patirtį, ir atitikti įgytos kvalifikacinės kategorijos reikalavimus.
Profesijos mokytojas pakartotinai atestuojasi šiais atvejais:
• nustačius, kad profesijos mokytojo teorinis pasirengimas, metodinė ir praktinė veikla neatitinka kvalifikacinės kategorijos reikalavimų, profesinės mokyklos vadovas, aptaręs su metodine taryba ar metodiniu būreliu, siūlo profesijos mokytojui pakartotinai atestuotis;
• jei profesijos mokytojo kvalifikacinė kategorija neatitinka turimos specialybės arba profesijos mokytojas neturi pedagoginės – psichologinės kvalifikacijos (pedagoginių – psichologinių žinių pažymėjimo), jis privalo atestuotis kas penkeri metai, tačiau ne daugiau kaip du kartus;
• jei profesijos mokytojui pasiūlo pakartotinai atestuotis švietimo įstaigos veiklą prižiūrinčios institucijos, nustačiusios, kad jo veikla neatitinka suteiktos kvalifikacinės kategorijos reikalavimų;
• jei profesijos mokytojas pastaruosius 5 metus nedirbo pagal turimą kvalifikacinę kategoriją, išskyrus tuos atvejus, kai pareigos buvo renkamos ar prilygintos pedagoginiam darbui;
• jei pats profesijos mokytojas pageidauja įgyti aukštesnę kvalifikacinę kategoriją.
KVALIFIKACINIŲ KATEGORIJŲ SUTEIKIMAS IR PATVIRTINIMAS
12. Visi profesijos mokytojai, savo pedagoginį darbą pradėję iki 1994 12 01, pageidaujamu laiku iki 2000 metų privalo pirmą kartą atestuotis. Atestuojamųjų pirmą kartą vertinami paskutinių 1 – 6 metų praktinės veiklos rezultatai ir teorinis pasirengimas darbui profesinėje mokykloje. Profesijos mokytojas pakartotinai atestuojasi ne anksčiau kaip praėjus trejiems metams nuo paskutinės savo atestacijos. Įgijęs profesijos mokytojo kvalifikacinę kategoriją iki 1997 01 01 ir įvykdęs vyresniojo profesijos mokytojo kvalifikacinius reikalavimus, gali atestuotis šiai kategorijai ir nepraėjus 3 metams po pirminės atestacijos.
13. Profesijos mokytojas, susipažinęs su atestacijos nuostatais, pasirenka pageidaujamą kategoriją ir profesinės mokyklos pedagogų atestacijos komisijai pateikia atestacijos anketą (1 priedas, 5 forma), darbo vertinimo anketą (1 priedas, 1 forma), savo praktinės veiklos aprašą, dėstomojo dalyko programą ir dėstomojo dalyko konspektą bei bendrųjų įskaitų (pedagoginės minties ir Lietuvos švietimo raidos, šiuolaikinės pedagoginės psichologijos pagrindų, kalbos kultūros ir informacinės technologijos) pažymėjimą (pirmą kartą atestuodamasis) arba kvalifikacijos tobulinimo pažymėjimus (pakartotinai atestuodamasis). Pretenduojantis įgyti profesijos mokytojo metodininko kvalifikacinę kategoriją papildomai pateikia apskrities atitinkamo dalyko metodinės komisijos rekomendaciją, o jei tokios komisijos nėra – Švietimo ir mokslo ministerijos atitinkamo dalyko profesijos mokytojų ekspertų komisijos rekomendaciją bei vienos iš Vakarų Europos šalių užsienio kalbos mokėjimo C lygiu pažymėjimą, o pretenduojantis įgyti profesijos mokytojo eksperto kvalifikacijos kategoriją – Švietimo ir mokslo ministerijos atitinkamo dalyko profesijos mokytojų ekpertų komisijos rekomendaciją bei vienos iš Vakarų Europos šalių užsienio kalbos mokėjimo B lygiu pažymėjimą.
14. Profesijos mokytojas, pretenduojantis įgyti kvalifikacinę kategoriją, atlieka praktinį darbą (pagal savo pedagoginio darbo sritį), kurį nustato atitinkama kvalifikacijos komisija prie LPKI.
15. Profesinės mokyklos direktorius arba jo pavaduotojas (prireikus kviečiamas ne žemesnę tos specialybės kvalifikacinę kategoriją turintis profesijos mokytojas ar metodinio būrelio vadovas) nuolat stebi ir tiria profesijos mokytojo praktinę veiklą ir ugdymo rezultatus, pildo pedagogo praktinės veiklos vertinimo pažymą (1 priedas, 6 forma), kurią aptaria su profesinės mokyklos metodine taryba ir pateikia profesinės mokyklos pedagogų atestacijos komisijai.
16. Profesinės mokyklos pedagogų atestacijos komisija slaptu balsavimu balsų dauguma priima nutarimą dėl profesijos mokytojo kvalifikacinės kategorijos suteikimo, kurį savo įsakymu tvirtina profesinės mokyklos steigėjas. Komisijos sekretorius per 2 savaites išrašo Švietimo ir mokslo ministerijos patvirtinto pavyzdžio atestacijos pažymėjimą.
17. Profesinės mokyklos pedagogų atestacijos komisija slaptu balsavimu balsų dauguma priima nutarimą dėl vyresniojo profesijos mokytojo kvalifikacinės kategorijos suteikimo ir teikia jį atitinkamai kvalifikacinei komisijai prie LPKI. Ši komisija per 1 mėnesį priima nutarimą dėl vyresniojo profesijos mokytojo kvalifikacinės kategorijos suteikimo, kurį savo įsakymu tvirtina steigėjas. Profesinės mokyklos pedagogų atestacijos komisijos sekretorius, gavęs steigėjo įsakymą dėl vyresniojo profesijos mokytojo kvalifikacinės kategorijos suteikimo, per 2 savaites išrašo Švietimo ir mokslo ministerijos patvirtinto pavyzdžio atestacijos pažymėjimą.
18. Nustatant, ar pretendento praktinis darbas atitinka profesijos mokytojo metodininko, profesijos mokytojo eksperto kvalifikacinę kategoriją, dalyvauja tos specialybės kvalifikacijos komisijos (prie LPKI) narys arba jos deleguotas specialistas, turintis ne žemesnę kaip pretendento kvalifikacinę kategoriją. Praktinio darbo vertinimo pažymą (1 priedas, 6 forma) pildo abu vertintojai ir dokumentus teikia atitinkamai kvalifikacijos komisijai prie LPKI.
19. Kvalifikacinė komisija prie LPKI, išnagrinėjusi pateiktus dokumentus, priima nutarimą dėl profesijos mokytojo metodininko, profesijos mokytojo eksperto kvalifikacinės kategorijos suteikimo ir teikia jį tvirtinti Vyriausiajai profesijos mokytojų atestacijos komisijai prie Švietimo ir mokslo ministerijos.
20. Vyriausioji profesijos mokytojų atestacijos komisija per 1 mėnesį priima nutarimą dėl profesijos mokytojo metodininko, profesijos mokytojo eksperto kvalifikacinės kategorijos suteikimo, kurį savo įsakymu tvirtina steigėjas. Profesinės mokyklos pedagogų atestacijos komisijos sekretorius, gavęs steigėjo įsakymą dėl profesijos mokytojo metodininko, profesijos mokytojo eksperto kvalifikacinės kategorijos suteikimo, išduoda Švietimo ir mokslo ministerijos patvirtinto pavyzdžio atestacijos pažymėjimą. Vyriausioji profesijos mokytojų atestacijos komisija, nepatvirtinusi nutarimo dėl kvalifikacinės kategorijos suteikimo, raštu argumentuoja tokį sprendimą ir grąžina jį kvalifikacinei komisijai prie LPKI papildomai svarstyti. Kvalifikacinės komisijos prie LPKI paskirti ekspertai papildomai ištiria profesijos mokytojo praktinį darbą, įvertina atestacijai pateiktus dokumentus ir pateikia pažymą kvalifikacinei komisijai prie LPKI, kuri teikia siūlymą Vyriausiajai profesijos mokytojų atestacijos komisijai dėl kvalifikacinės kategorijos. Vyriausioji profesijos mokytojų atestacijos komisija priima galutinį nutarimą dėl kvalifikacinės kategorijos suteikimo.
21. Profesijos mokytojui, laiku nepatvirtinusiam ar neįgijusiam profesijos mokytojo ar aukštesnės kvalifikacinės kategorijos, darbo užmokestis mokamas kaip neatestuotam profesijos mokytojui.
22. Profesijos mokytojui atestacijos terminą iki vienerių metų gali pratęsti profesinės mokyklos pedagogų atestacijos komisija, gavusi motyvuotą profesijos mokytojo prašymą. Į penkerių metų atestacijos laikotarpį neįskaitomos nėštumo, gimdymo ir vaiko priežiūros atostogos bei privaloma karinė tarnyba. Tokiu atveju atestavimosi terminas atitinkamai pratęsiamas.
23. Profesijos mokytojas, turintis profesoriaus, docento pedagoginį mokslo vardą, daktaro ar habilituoto daktaro mokslinį laipsnį, pirmą kartą gali atestuotis norimai kvalifikacinei kategorijai, o magistras – vyresniojo profesijos mokytojo kvalifikacinei kategorijai po sėkmingo 1 metų pedagoginio darbo praktikos profesinėje mokykloje, įvertinus jo praktinį darbą.
24. Profesijos mokytojui, įgijusiam aukštesniosios mokyklos dėstytjo kategoriją ir turinčiam atitinkamo dalyko pamokų profesinėje mokykloje, atlyginimas mokamas kaip vyresniajam profesijos mokytojui, vyresniojo dėstytojo kategoriją – kaip profesijos mokytojui metodininkui, o dėstytojo eksperto kategoriją – kaip profesijos mokytojui ekspertui.
ATESTACIJOS IR KVALIFIKACIJOS KOMISIJOS
25. Profesijos mokytojų atestacijai organizuoti sudaromos šios komisijos: Vyriausioji profesijos mokytojų atestacijos komisija, profesinės mokyklos pedagogų atestacijos komisija ir kvalifikacijos komisijos prie Lietuvos pedagogų kvalifikacijos instituto. Jų sudėtis kas dveji metai atnaujinama vienu trečdaliu. Komisijų sudėtį ir bendruosius komisijų veiklos nuostatus tvirtina švietimo ir mokslo ministras.
26. Profesinės mokyklos pedagogų atestacijos komisija sudaroma Švietimo įstaigos pedagogų atestacijos komisijos veiklos nuostatuose nustatyta tvarka.
27. Profesinės mokyklos pedagogų atestacijos komisijos posėdyje dalyvauja atestuojamas profesijos mokytojas, jo praktinio darbo vertintojai; gali dalyvauti atitinkamos kvalifikacijos komisijos nariai prie LPKI; kaip stebėtojai – pedagogų profesinės sąjungos ir darbdavių įgalioti atstovai.
28. Profesinės mokyklos pedagogų atestacijos komisija:
28.3. Tikrina, ar pedagogas atitinka visus siekiamai kategorijai keliamus kvalifikacinius reikalavimus, priima nutarimą dėl profesijos mokytojo ir vyresniojo profesijos mokytojo kvalifikacinės kategorijos suteikimo.
28.4. Gavusi steigėjo įsakymą dėl kvalifikacinių kategorijų suteikimo, išduoda Švietimo ir mokslo ministerijos patvirtinto pavyzdžio atestacijos pažymėjimą.
28.5. Gavusi motyvuotą profesijos mokytojo prašymą (liga, ilgalaikė stažuotė ir kt.), gali jam atidėti pedagogų perspektyvinėje programoje numatytą atestacijos laiką.
28.7. Suderinusi su profesinės mokyklos steigėju, tvirtina profesinės mokyklos pedagogų atestavimosi perspektyvinę programą penkerių metų laikotarpiui.
29. Kvalifikacijos komisijos prie Lietuvos pedagogų kvalifikacijos instituto:
29.1. Vadovaudamosi Profesijos mokytojų atestacijos nuostatais ir atsižvelgdamos į Lietuvos švietimo koncepcijos nuostatas, valstybinę švietimo politiką reglamentuojančius dokumentus, pasaulines švietimo raidos tendencijas, profesijos mokytojų poreikius, nustato pasirengimo įskaitoms programų turinį (pirmą kartą besiatestuojantiems), vertinimo kriterijus ir metodus, įskaitų laikymo tvarką.
29.2. Vertina pirmą kartą besiatestuojančių profesijos mokytojų teorinį pasirengimą bei praktinę veiklą. Atitinkamų kvalifikacijos komisijų prie LPKI nariai arba komisijų patvirtinti aukštos kvalifikacijos pedagogai, aukštųjų ir aukštesniųjų mokyklų dėstytojai – konsultantai pasirašo įskaitas.
29.3. Nustatant, ar pretendento praktinis darbas atitinka profesijos mokytojo metodininko, profesijos mokytojo eksperto kvalifikacinę kategoriją, praktinio darbo vertinimui deleguoja tos specialybės komisijos narį arba specialistą, turintį ne žemesnę kaip pretenduojama kvalifikacinę kategoriją.
29.4. Nagrinėja profesijos mokytojų apeliacijas ir siūlo Vyriausiajai profesijos mokytojų atestacijos komisijai panaikinti, palikti ar paaukštinti jiems suteiktą kvalifikacinę kategoriją.
30. Vyriausioji profesijos mokytojų atestacijos komisija:
30.1. Tvirtina kvalifikacijos tobulinimo institucijų parengtas ir kvalifikacinių komisijų prie LPKI įvertintas pasirengimo atestacijai programas.
30.2. Tvirtina kvalifikacijos komisijų prie LPKI nutarimus dėl kvalifikacinių kategorijų suteikimo profesijos mokytojams metodininkams, profesijos mokytojams ekspertams.
30.3. Priima galutinius nutarimus dėl kvalifikacinės kategorijos panaikinimo, palikimo ar paaukštinimo profesijos mokytojams po apeliacijos.
APELIACIJŲ TEIKIMO IR ATESTACIJOS PRIEŽIŪROS TVARKA
31. Profesijos mokytojas, nepatenkintas profesinės mokyklos pedagogų atestacijos komisijos nutarimu, ne vėliau kaip per mėnesį nuo nutarimo priėmimo datos gali raštu kreiptis į atitinkamą kvalifikacijos komisiją prie LPKI.
32. Kvalifikacijos komisija prie LPKI, peržiūrėjusi dokumentus (prireikus – išklauso profesinės mokyklos pedagogų atestacijos komisijos pirmininką, profesijos mokytoją ar steigėjo atstovą), priima nutarimą, tenkinantį apeliacinį prašymą arba jo netenkinantį. Prireikus komisija per 6 savaites (neįskaitant liepos, rugpjūčio mėn. atostogų) nuo apeliacijos padavimo datos paskiria papildomą profesijos mokytojo praktinio darbo tyrimą. Jį atlieka tos pačios specialybės, kaip ir pageidaujantysis atestuotis, profesijos mokytojų, turinčių aukštesnę arba tokią kaip pretenduojama kvalifikacinę kategoriją, grupė. Supažindinusi profesijos mokytoją su pažyma, ją pateikia kvalifikacijos komisijai prie LPKI, o ši savo sprendimą teikia Vyriausiajai profesijos mokytojų atestacijos komisijai. Šios komisijos sprendimas yra galutinis.
33. Apeliacija nagrinėjama ir sprendimas priimamas per 2 mėnesius (neįskaitant liepos, rugpjūčio mėn. atostogų) nuo jos gavimo datos.
34. Atestaciją organizuoja Švietimo ir mokslo ministerija bei Lietuvos pedagogų kvalifikacijos institutas.
35. Atestaciją prižiūri apskričių viršininkų administracijų Valstybinės švietimo inspekcijos, Švietimo ir mokslo bei Žemės ir miškų ūkio ministerijos, Lietuvos pedagogų kvalifikacijos institutas, vadovaudamiesi Bendrosios priežiūros nuostatomis ir Valstybinės švietimo inspekcijos nuostatais.
36. Atestaciją prižiūrinčios institucijos, nustačiusios, kad profesijos mokytojo praktinė veikla neatitinka suteiktos kvalifikacinės kategorijos, siūlo profesinės mokyklos pedagogų atestacijos komisijai peratestuoti profesijos mokytoją. Profesinės mokyklos pedagogų atestacijos komisijai atmetus prašymą, atestaciją prižiūrinčios institucijos gali kreiptis į Vyriausiąją profesijos mokytojų atestacijos komisiją.
Švietimo ir mokslo ministerijos
1 priedas
PROFESIJOS MOKYTOJO PRAKTINIO DARBO VERTINIMO SISTEMA
Pirma – ketvirta formos – stebėjimo ir profesinio tobulėjimo procesas;
Penkta forma – Pedagogo anketa;
Šešta forma – Profesijos mokytojo praktinės veiklos vertinimo pažyma.
_____________
Pildo profesijos mokytojas
1 forma
SAVO PEDAGOGINIŲ GEBĖJIMŲ VERTINIMAS
Profesijos mokytojo vardas ....................... Kvalifikacinė kategorija ...................................................
Pavardė ...................................................... Pedagoginis stažas ..................................................... m.
Dėstomas dalykas (pedagoginės veiklos sritis) ......................................................................................
Data ..................................................................
Pildo stebėtojas
2 forma
ATASKAITA PO STEBĖTOS PAMOKOS (VEIKLOS)
Profesijos mokytojo vardas .......................... Stebėtojo vardas ...................................................
Pavardė ........................................................ Pavardė ..................................................................
Pedagoginis stažas ....................................... m. Stebėtojo pareigos ...........................................
Auklėjamoji grupė ................................................ Stebėtojo kvalifikacinė kategorija ........................
Mokinių skaičius .........................................
Data ..............................................................
PASTABA. Prieš kelias dienas iki stebimos pamokos (veiklos) stebėtojas turėtų susitikti su profesijos mokytoju ir aptarti šį klausimyną. Profesijos mokytojas turėtų paaiškinti stebėtojui, kokius kels ugdymo tikslus, kokius naudos metodus. Po stebėtos pamokos (veiklos) stebėtojas ir profesijos mokytojas turėtų vėl susitikti, aptarti stebėtą pamoką ir padaryti išvadas.
2. Įvertinkite pamoką, veiklą (problemų reikšmingumą, medžiagos gausumą ir pagrįstumą, dėstymo išsamumą ir detalumą).
3 forma
VIZITACIJŲ APIBENDRINIMAS IR VEIKSMŲ PLANAS
(Pildoma vertinant gebėjimus prieš galutinį įvertinimą)
Profesijos mokytojo vardas, pavardė .....................................................................................................
Stebėtojo vardas, pavardė .....................................................................................................................
Data..........................................................................
Pildo stebėtojas
(Aprašymas laisva forma)
4 forma
DALINIS PROFESIJOS MOKYTOJO KOMPETENCIJOS ĮVERTINIMAS
Profesijos mokytojo vardas .......................... Stebėtojo vardas .....................................................
Pavardė ........................................................ Pavardė ...................................................................
Grupė ........................................................... Data ........................................................................
PASTABA. Aprašykite kiekvieną iš šių savybių, pabrėždami stipriuosius profesijos mokytojo ypatumus ir tuos įgūdžius, kuriuos reikėtų tobulinti:
5 forma
PROFESIJOS MOKYTOJO ATESTAVIMO ANKETA
1 |
Vardas, pavardė |
2 |
Asmens kodas |
3 |
Pretenduojama kategorija (nurodyti dalyką) |
4 |
Pedagoginio darbo stažas |
5 |
Dėstomojo dalyko darbo stažas |
6 |
Darbo vieta |
7 |
Pareigos |
8. Išsilavinimas:
Mokymo įstaiga |
Specialybė |
Baigimo metai |
Diplomo serija ir Nr. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9. Mokslo laipsnis |
10. Pedagoginis mokslo vardas |
|
|
|
|
|
|
11. Darbas švietimo (mokslo) įstaigose per paskutinius 6 metus:
Metai |
Įstaiga |
Pareigybė |
Dėstomieji dalykai |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
12. Savo kvalifikacijos tobulinimas per paskutinius 5 metus arba įgijus kvalifikacinę kategoriją (pakartotinai atestuojantis):
Metai |
Institucija |
Kvalifikacijos tobulinimo renginio pavadinimas |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 forma
PROFESIJOS MOKYTOJO PRAKTINĖS VEIKLOS VERTINIMO PAŽYMA
(Fiksuoti atsakymai paremti kriterijais, kuriais apibendrinamas galutinis atestacijos įvertinimas)
Vardas, pavardė .............................................................................................................................. .......
Profesinė mokykla ............................................................................................................................. ....
Dalykas (pedagoginės veiklos sritis) ......................................................................................................
Vertintojas(-ai) .............................................................................................................................. .........
Data .......................................................................................................................................................
Vertinimų paaiškinimas:
5 – puikiai, 4 – gerai, 3 – vidutiniškai, 2 – žemiau vidurkio, 1 – prastai (vertinant balas apvedamas rutuliuku). Galutinis įvertinimas išvedamas kaip visų balų vidurkis, suapvalintas iki sveiko skaičiaus. Profesijos mokytojo praktinė veikla, įvertinta 5 balais, atitinka profesijos mokytojo eksperto ir profesijos mokytojo metodininko kvalifikacinę kategoriją, 4 – vyresniojo profesijos mokytojo kvalifikacinę kategoriją, 3 – profesijos mokytojo kvalifikacinę kategoriją.
A. MOKYMO KOMPETENCIJA:
1. Dalykinė kompetencija
|
..................2............... Būtina papildyti žinias
|
..............3............. Vidutinės dalykinės žinios
|
4.. arba...........5.... Gerai išmano savo dalyką
|
2. Kurso turinio organizacija ir turinio formavimas |
1... arba........2............ Trūksta kryptingumo, menkas planavimas |
.............3................ Kurso uždaviniai padeda tvarkingai organizuoti turinį |
4..............5............. Labai geras organizavimas, kruopštus planavimas |
3. Pasiruošimas atskirai pamokai (veiklai) |
1...................2............. Nepakankamai suplanuota, daug laiko prarasta |
..............3................ Neblogai suplanuoti veiksmai |
4..............5............... Akivaizdus, puikus planavimas |
4. Mokymo įgūdžiai, gebėjimas sudominti mokinius |
1..................2.............. Pamokos (veikla) neskatina ugdytinių susidomėjimo |
...............3................ Retai kinta mokymo būdas, ugdytinių susidomėjimas vidutinis |
4..............5.............. Nuolat sudomina, skatina norą mokytis |
5. Individualizuotas mokymas |
1................2............. Tam tikri veiksmai, suplanuoti visiems ugdytiniams |
...............3............... Yra požymių, rodančių, jog atsižvelgiama į ugdytinių lygio skirtumus |
4............5............ Ugdytiniai dirba savo tempu. Akivaizdžios žinių gilinimo pastangų |
6. Ugdytinių – pedagogo santykiai, ugdytinių dalyvavimas pamokoje (veikloje)
|
1...............2............ Diskusijos vangios ir betikslės, menkas ugdytinių dalyvavimas, prastas ryšys tarp ugdytinių ir pedagogo |
...............3................ Klausimai dažniausiai šabloniški, pedagogo ir ugdytinių santykiai vidutiniškai geri |
4............5............ Kūrybiški klausimai, įdomios diskusijos, aktyvūs ugdytiniai, puikūs ugdytinių ir pedagogo santykiai
|
7. Ugdymosi sąlygos – drausmė |
1...............2............. Ugdytiniai nuolat kalbasi, trukdo pedagogui. Prastos ugdymosi sąlygos |
...............3................ Ugdytiniai apskritai klauso nurodymų, išsiblaškymas jiems retai trukdo mokytis |
4.............5........... Ugdytiniai nuolat dirba ar klausosi. Gera mokymosi atmosfera |
|
|||
8. Pamokos (veiklos) tikslų suvokimas |
1...............2.............. Pateikti skubotai, neaiškiai, kartais nesuprantami ar neapibrėžti |
..............3................ Paprastai adekvatūs ir suprantami |
4.............5........... Ugdytiniai tiksliai suvokia užduotį, žino, ko iš jų tikimasi |
9. Mokymo stiliaus originalumas ir kūrybiškumas |
1................2................. Mokymo stilius retai kinta, retai taikomi nauji metodai |
.................3................. Taiko naujus metodus |
4...............5............ Labai kūrybiškas, puikiai įgyvendinamos naujos mokymo idėjos ir savitas stilius |
10. Pamokos (veiklos) pabaiga |
1..............2............... Pamoka (veikla) pasibaigia staiga suskambus skambučiui, jokių tęsinio planų |
................3................ Yra tam tikras ryšys tarp pamokų (veiklos) |
4.............5........... Ugdytiniai tiksliai suvokia, ko iš jų tikimasi, turi tikslų ateinančiai pamokai (veiklai) |
11. Kabineto (dirbtuvių) patalpos priežiūra |
1..............2............... Ugdytiniai netausoja ugdymo įstaigos turto, kabinetas (dirbtuvės) netvarkingas |
.................3............... Ugdymo įstaigos turto, kabineto patalpos išvaizda vidutinė |
4.............5............ Ugdytiniai tausoja ugdymo įstaigos turtą, kabinetas tvarkingas ir tikslingai naudojamas |
12. Vertinimas |
1.............2............... Vertinimas ne visada panaudojamas tikslingai, per mažai vertinimų |
.................3................ Vertinimai bei rezultatai panaudojami vidutiniškai |
4............5............. Testai bei kiti kriterijai naudojami labai veiksmingai, rezultatai panaudojami planavimui |
B. PEDAGOGINĖ KOMPETENCIJA:
|
|||
1. Gebėjimas vertinti ir daryti sprendimus |
1.............2............... Kartais priima labai nevykusius sprendimus, dėl kurių atsiranda problemų
|
..............3.............. Spręsdamas problemas paprastai remiasi logiškais argumentais |
4................5................ Sprendimai ir veiksmai teisingi ir tinkami |
2. Iniciatyva |
1............2............... Vengia papildomų pareigų, minimaliai planuoja pamokoje (veikloje) |
...............3............... Prisiima papildomų pareigų, turi tam tikrų papildomų planų, domisi ugdytiniais |
4................5................ Ieško papildomų pareigų, linkęs padėti ugdytiniams, individualiai planuoja ir organizuoja pamoką (veiklą) |
3.Dokumentacijos tvarkingumas |
1..............2.............. Užrašai, ataskaitos, planai ir žurnalai dažnai netvarkingi |
...............3............... Atsitiktinės klaidos užrašuose, ataskaitose, planuose ir žurnaluose |
4................5................. Retai daro klaidų savo užrašuose, ataskaitose, planuose ir žurnaluose
|
4. Punktualumas |
1..............2.............. Dažnai vėluoja į darbą ar pamoką (veiklą), retai laiku pateikia ataskaitas, vertinimus ir pan.., vėluoja į susirinkimus ir kt. |
...............3............... Retkarčiais pavėluoja į darbą ar pamoką (veiklą), paprastai laikosi ataskaitų pateikimo terminų ir tvarkaraščio |
4................5................. Laiku darbe ir pamokoje (veikloje), visuomet laiku pateikia reikiamus dokumentus, atvyksta į susirinkimus |
5. Kalbos kultūra
|
1..............2.............. Kartais daro gramatinių klaidų, balsas silpnas ir monotoniškas, mokiniai nuobodžiauja |
...............3............... Sakinių daryba gera, balso tonas tinkamas ir malonus |
4................5................. Aukšta kalbos kultūra, balsas panaudojamas susidomėjimui didinti |
6. Savitvarda, pusiausvyra |
1..............2.............. Pedagogas greitai supyksta, leidžia prasiveržti susierzinimui ir pykčiui |
...............3............... Pedagogas, iškilus menkiems incidentams, susitvardo |
4................5................. Pedagogas, esant stresinėms situacijoms, išlieka ramus |
7. Patikimumas |
1..............2.............. Pedagogas kartais neatlieka savo pareigų, reikalinga nuolatinė priežiūra |
...............3............... Pareigas ir užduotis vykdo patikimai |
4................5................. Labai gerai susidoroja su pareigomis ir užduotimis |
Vertintojo parašas .................................... Vertintojo pareigos ..................................................
2 priedas
PROFESIJOS MOKYTOJŲ KVALIFIKACIJOS TOBULINIMO IR METODINĖS VEIKLOS RODIKLIAI
Dalykinės ir metodinės kvalifikacijos tobulinimas
Įgijus kvalifikacinę kategoriją, profesijos mokytojo dalyvavimas pedagogų kvalifikacijos tobulinimo institucijų kursuose įskaitomas:
* pagal dalykinių kvalifikacinių komisijų prie Lietuvos pedagogų kvalifikacijos instituto įvertintas kvalifikacijos tobulinimo programas taškais (1 taškas prilyginamas vienai įskaitomai dienai);
* pagal kvalifikacijos tobulinimo programas, neįvertintas dalykinių kvalifikacijos komisijų prie Lietuvos pedagogų kvalifikacijos instituto taškais, suteikiama tiek įskaitomų dienų, kiek numatyta programoje.
Kiekviena įskaitoma kvalifikacijos tobulinimo diena yra 6 valandų darbo trukmės.
Edukologijos ar specialybės studijos aukštojoje mokykloje profesijos mokytojui penkerių metų laikotarpiu įskaitomos kaip kvalifikacijos tobulinimas.
Į kvalifikacijos tobulinimo laiką įskaitoma pedagoginė ar specialybės stažuotė užsienyje (profesijos mokytojas pateikia pažymėjimą).
Metodinės veiklos rodikliai
(Pirmą kartą besiatestuojantiems ar siekiantiems įgyti aukštesnę kvalifikacinę kategoriją)
Eil. Nr. |
Kvalifikacinės kategorijos |
Rodiklių skaičius |
1. |
Profesijos mokytojas ekspertas |
Nr. 1-12 – vienas rodiklis Nr. 13-28 – du rodikliai Nr. 29-47 – trys rodikliai Nr. 48-51 – trys rodikliai |
2. |
Profesijos mokytojas metodininkas |
Nr. 13-28 – du rodikliai Nr. 29-47 – trys rodikliai Nr. 48-51 – trys rodikliai |
3. |
Vyresnysis profesijos mokytojas |
Nr. 29-47 – trys rodikliai Nr. 48-51 – du rodikliai |
4. |
Profesijos mokytojas |
Nr. 48-51 – trys rodikliai |
Metodinės veiklos rodikliai
(Pakartotinai tai pačiai kategorijai besiatestuojantiems profesijos mokytojams)
Eil. Nr. |
Kvalifikacinės kategorijos |
Rodiklių skaičius |
1. |
Profesijos mokytojas ekspertas |
Nr. 1-28 – du rodikliai Nr. 29-51 – trys rodikliai |
2. |
Profesijos mokytojas metodininkas |
Nr. 13-28 – vienas rodiklis Nr. 29-51 – trys rodikliai |
3. |
Vyresnysis profesijos mokytojas |
Nr. 29-51 – trys rodikliai |
4. |
Profesijos mokytojas |
Nr. 48-51 – du rodikliai |
Metodiniai darbai, atlikti iki 1997 01 01 ir patvirtinti dokumentais, yra įskaitomi pirmą kartą besiatestuojantiems profesijos mokytojams už atestuojamąjį laikotarpį, pakartotinai besiatestuojantiems – už laikotarpį po įgytos kvalifikacinės kategorijos.
Profesijos mokytojas gali pasirinkti metodinės veiklos rodiklius ir atlikti darbus, atitinkančius ir aukštesnės kvalifikacinės kategorijos reikalavimus.
PROFESIJOS MOKYTOJAMS REKOMENDUOJAMA METODINĖ VEIKLA
Rodiklio Nr. |
Metodinės veiklos rodikliai |
|
|
1. |
Vadovėlis (ŠMM aprobuotas ir naudojamas šalies švietimo įstaigose) |
2. |
Ugdymo programa (ŠMM aprobuota ir naudojama šalies švietimo įstaigose) |
3. |
Metodinis leidinys (ŠMM aprobuotas ir naudojamas šalies švietimo įstaigose) |
4. |
Mokymo priemonė (ŠMM aprobuota ir naudojama šalies švietimo įstaigose) |
5. |
Eksperimentas (ŠMM aprobuotas) |
6. |
Autorinis tyrimas (ŠMM aprobuotas) |
7. |
Profesijos mokytojo arba jo mokinio autorinė paroda |
8. |
Ugdytiniai – tarptautinių olimpiadų, konkursų, parodų laureatai, nugalėtojai |
9. |
Šalies profesinio meistriškumo konkursų vertinimo komisijos nariai |
10. |
Kvalifikacijos egzaminų medžiagos parengimas ir užduočių banko kūrimas |
11. |
Pranešimas tarptautinėje mokslinėje konferencijoje |
12. |
Darbas ŠMM ekspertų komisijoje. ŠMM aprobuojamo leidinio recenzavimas |
13. |
Vadovavimas profesijos mokytojų metodiniam būreliui rajone, mieste ne mažiau kaip vienerius metus |
14. |
Vadovavimas šalies, apskrities metodinei, dalykinei profesijos mokytojų veiklai |
15. |
Darbas LPKI kvalifikacijos komisijoje, švietimo įstaigos pedagogų atestacijos komisijoje |
16. |
Pranešimas šalies, apskrities, miesto, rajono mokslinėje-praktinėje konferencijoje; |
|
konferencijos tezių parengimas |
17. |
Profesijos mokytojų kvalifikacijos tobulinimo programos parengimas ir dalyvavimas ją įgyvendinant |
18. |
Laimėtas fondų, tarptautinių organizacijų organizuotų projektų konkursas |
19. |
Paskaitos kvalifikacijos tobulinimo institucijų pedagogų kursuose ir seminaruose |
20. |
Paskaita apskrities, rajono, miesto pedagogams, pranešimas miesto, rajono metodiniame būrelyje |
|
ar metodinėje taryboje |
21. |
Atvira pamoka, kita organizuota ugdytinių veikla šalies, apskrities, rajono, miesto ir užsienio pedagogams |
22. |
Autorinis seminaras |
23. |
Mokslinis, metodinis straipsnis, aukštosios mokyklos aprobuojamo leidinio, studentų bei magistrų darbų |
|
recenzavimas |
24. |
Metodinis arba dalykinis straipsnis, recenzija |
25. |
Dalyvavimas vykdant ŠMM, PI aprobuotą mokslinį tyrimą, eksperimentą |
26. |
Užduočių parengimas olimpiadoms, konkursams, parodoms ir darbas jų komisijose |
27. |
Ugdytiniai – šalies olimpiadų, konkursų, parodų dalyviai |
28. |
Mokomosios – pažintinės ekskursijos ugdytiniams po Lietuvą ir užsienio šalis |
29. |
Paties sukurta ir naudojama, švietimo įstaigos vadovo ar ŠMM aprobuota ugdymo programa |
30. |
Paties sukurta ir naudojama, švietimo įstaigos vadovo ar steigėjo aprobuota didaktinė medžiaga |
31. |
Profesijos mokytojo ir jo mokinių dalyvavimas įvairių fondų organizuojamuose projektuose |
32. |
Paties sukurta ir naudojama, švietimo įstaigos vadovo ar steigėjo aprobuota mokymo priemonė |
|
(vaizdinė, garsinė, kompiuterinė) |
33. |
Vadovavimas švietimo įstaigos metodiniam būreliui, metodinei tarybai ne mažiau kaip vienerius metus |
34. |
Darbas švietimo įstaigos pedagogų atestacijos komisijoje, Vyriausiojoje profesijos mokytojų atestacijos |
|
komisijoje, Vyriausiojoje profesinių mokyklų vadovų atestacijos komisijoje arba vadybos ekspertų |
|
grupėje ne mažiau kaip vienerius metus |
35. |
Darbas šalies pedagogų dalykinės ekspertų komisijos darbe ne mažiau kaip vienerius metus |
36. |
Straipsnis pedagogine – dalykine tema visuomenei |
37. |
Profesijos mokytojo meninės, techninės kūrybos darbas |
38. |
Dalykinės mokomosios medžiagos kaupimas, sisteminimas ir skleidimas |
39. |
Mokomosios-pažintinės ekskursijos mokiniams po rajono, miesto įmones |
40. |
Pagalba mažesnę patirtį turinčiam profesijos mokytojui |
41. |
Vadovavimas studentų praktikai |
42. |
Dalyvavimas nustatant, ar kito profesijos mokytojo praktinė veikla atitinka kvalifikacinę kategoriją |
43. |
Dalyvavimas kuriant švietimo įstaigos organizacijos ir ugdymo turinio kaitos projektus |
44. |
Ugdytinių darbų parodos, konkurso, konferencijos, olimpiados švietimo įstaigoje organizavimas |
45. |
Apskrities, zonos, rajono, miesto olimpiadų, konkursų, parodų laureatai, laimėtojai |
46. |
Specialybinė stažuotė užsienyje (ne mažiau kaip 1 savaitę) |
47. |
Specialybinė stažuotė Lietuvoje (ne mažiau kaip 1 savaitę) |
48. |
Atvira pamoka, veikla švietimo įstaigos pedagogams, studentams |
49. |
Švietimo įstaigos pedagogo pamokos, veiklos stebėjimas ir aptarimas |
50. |
Pranešimas švietimo įstaigos metodiniame būrelyje, metodinėje taryboje |
51. |
Paskaita mokinių tėvams, visuomenei |
52. |
Kita metodinė veikla |