LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ

 

N U T A R I M A S

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO NUTARIMO „DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO NUTARIMO „DĖL ETNINĖS KULTŪROS GLOBOS TARYBOS SUDARYMO IR JOS NUOSTATŲ PATVIRTINIMO“ PRIPAŽINIMO NETEKUSIU GALIOS“ PROJEKTO NR. IXP-1110, LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO NUTARIMO „DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO NUTARIMO „DĖL VALSTYBINĖS PAMINKLOSAUGOS KOMISIJOS NUOSTATŲ PATVIRTINIMO“ PRIPAŽINIMO NETEKUSIU GALIOS IR DĖL VALSTYBINĖS PAVELDO GLOBOS KOMISIJOS NUOSTATŲ PATVIRTINIMO“ PROJEKTO NR. IXP-1111, LIETUVOS RESPUBLIKOS NEKILNOJAMŲJŲ KULTŪROS VERTYBIŲ APSAUGOS ĮSTATYMO 1, 4, 6, 7, 10, 11 IR 15 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR PAPILDYMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. IXP-1112, LIETUVOS RESPUBLIKOS ETNINĖS KULTŪROS VALSTYBINĖS GLOBOS PAGRINDŲ ĮSTATYMO 5, 6, 7, 8, 10, 11 IR 12 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR PAPILDYMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. IXP-1113, LIETUVOS RESPUBLIKOS KILNOJAMŲJŲ KULTŪROS VERTYBIŲ APSAUGOS ĮSTATYMO 2, 7, 8, 9, 14, 15, 18, 23 IR 24 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. IXP-1114, LIETUVOS RESPUBLIKOS ARCHYVŲ ĮSTATYMO 6 STRAIPSNIO PAPILDYMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. IXP-1115, LIETUVOS RESPUBLIKOS ADMINISTRACINIŲ TEISĖS PAŽEIDIMŲ KODEKSO 188-9 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. IXP-1116

 

2002 m. balandžio 22 d. Nr. 558

Vilnius

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto (Žin., 1994, Nr. 15-249; 1999, Nr. 5-97; 2000, Nr. 86-2617) 138 straipsnio 3 dalimi ir vykdydama Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2002 m. sausio 21 d. sprendimą Nr. 676 „Dėl įstatymų ir nutarimų projektų išvadų“, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

1. Iš esmės pritarti Lietuvos Respublikos Seimo nutarimo „Dėl Lietuvos Respublikos Seimo nutarimo „Dėl etninės kultūros globos tarybos sudarymo ir jos nuostatų patvirtinimo“ pripažinimo netekusiu galios“ projektui Nr. IXP-1110 ir pasiūlyti patikslinti nutarimo projekto 2 straipsnyje numatytą nutarimo įsigaliojimo terminą, derinant su kartu teikiamų teisės aktų projektų įsigaliojimu ir atsižvelgiant į realaus laikotarpio, per kurį gali būti sudaryta Valstybinė paveldo globos komisija ir išspręsti su tuo susiję kiti klausimai, būtinumą.

2. Iš esmės pritarti Lietuvos Respublikos Seimo nutarimo „Dėl Lietuvos Respublikos Seimo nutarimo „Dėl Valstybinės paminklosaugos komisijos nuostatų patvirtinimo“ pripažinimo netekusiu galios ir dėl Valstybinės paveldo globos komisijos nuostatų patvirtinimo“ projektui Nr. IXP-1111 ir pateikti šias pastabas bei pasiūlymus:

2.1. patikslinti teikiamų tvirtinti nuostatų (toliau vadinama – nuostatai) projekto 1, 5 ir 6 punktus, atsižvelgiant į tai, kad komisija nėra vykdomosios valdžios institucija ir neturi įstatymų leidybos iniciatyvos teisės; valstybinės politikos formavimo ir kontrolės funkcijas numatyti atitinkamoms kompetentingoms valstybės institucijoms;

2.2. aptarti 5 punkto 14 papunktyje, kokio pobūdžio ataskaita kasmet teikiama Lietuvos Respublikos Seimui;

2.3. išbraukti nuostatų projekto 6 punkto 6 papunktį, nes jame išdėstyta nuostata yra Lietuvos Respublikos administracinių teisės pažeidimų kodekso reguliavimo dalykas, be to, iš nurodytų komisijos sudarymo taisyklių darytina išvada, kad šios komisijos nariai nėra valstybės tarnautojai, todėl negali turėti viešojo administravimo funkcijų;

2.4. patikslinti nuostatų projekto 9 ir 10 punktus, nes neaišku, kas laikytina mokslinėmis organizacijomis, kokia pakomisijų ir regioninių padalinių teisinė padėtis, kompetencija, koks jų tarpusavio santykis su komisijos sekretoriatu ir kontrolės tarnyba, kuriais klausimais gali būti priimami sprendimai, kokia jų priėmimo tvarka ir teisinė galia, neaiški delegavimo į pakomisijus ir regioninius padalinius procedūra, be to, ši procedūra negali prieštarauti kiekvienos įmonės, įstaigos ar organizacijos teisinę padėtį reglamentuojantiems teisės aktams, kuriais nustatyta, kas ir kokia tvarka gali veikti tos įmonės, įstaigos ar organizacijos vardu; tikslinti sąvoką „regioninis“, atsižvelgiant į Lietuvoje numatytus administracinius vienetus;

2.5. išbraukti nuostatų projekto 14 punkto 5 papunktyje žodį „operatyviems“ arba atskleisti jo turinį;

2.6. patikslinti nuostatų projekto 16 punkto 3 ir 4 papunkčiuose sąvokas „oficialius projektus“, „lankyti... kultūros vertybes“;

2.7. patikslinti skirsnį „Komisijos lėšos“ ir aptarti komisijos pirmininko ir narių darbo apmokėjimą, nurodant teisės aktus, kurių pagrindu jis mokamas;

2.8. išbraukti nuostatų projekto 24 punkto 5 papunktį, nes leidyba yra viena iš ekonominės veiklos sričių, o komisija nėra įmonė, todėl neturi teisės verstis tokia veikla;

2.9. patikslinti nuostatų projekto 25 punktą ir Bendrąsias nuostatas, numatant, kas komisiją steigia, kaip ji gali pasibaigti arba būti pertvarkoma;

2.10. suderinti nuostatų projekto 5 punkto 5 ir 9 papunkčiuose, 6 punkto 1 ir 2 papunkčiuose ir 13 punkte vartojamas sąvokas „valstybės valdymo institucijos ir savivaldybės“ su Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo 2 straipsnio 21 ir 22 dalyse apibrėžtomis sąvokomis;

2.11. patikslinti nuostatų projekto 6 punkto 2 papunktį ir 16 punkto 3 papunktį, atsižvelgiant į tai, kad apskritys, savivaldybės nėra institucijos, o teritorijos administraciniai vienetai;

2.12. išdėstyti nutarimo projektą pagal juridinės technikos reikalavimus.

3. Iš esmės pritarti Lietuvos Respublikos nekilnojamųjų kultūros vertybių apsaugos įstatymo 1, 4, 6, 7, 10, 11 ir 15 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo projektui Nr. IXP-1112 ir pateikti šias pastabas bei pasiūlymus:

3.1. atsižvelgiant į tai, kad keičiamo įstatymo 1 straipsnyje neaiškus sąvokų „paveldo globa“, „paveldas“, 4 straipsnio 12 dalies 4 punkte – sąvokos „paveldo objektai“, 4 straipsnio 12 dalies 4 punkte ir 13 dalies 4 punkte – sąvokos „kultūros vertybės“ turinys, pateikti šių sąvokų apibrėžimus;

3.2. patikslinti keičiamo įstatymo 4 straipsnio 4 dalies antrojo sakinio turinį, derinant jame formuluojamos nuostatos įgyvendinimo mechanizmą su tos pačios dalies pirmajame sakinyje nustatoma teisės norma;

3.3. suderinti keičiamo įstatymo 4 straipsnio 6 dalyje vartojamą sąvoką „viešojo administravimo ir savivaldybių tarnautojai, atsakingi už paveldo globą“ su Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo (Žin., 1999, Nr. 66-2130) 2 straipsnio 6 dalyje apibrėžta viešojo administravimo valstybės tarnautojo sąvoka ir patikslinti žodžius „dalyvauti ir kalbėti“;

3.4. patikslinti keičiamo įstatymo 4 straipsnio 8 dalyje komisijos struktūrinius padalinius, vadinti juos ne pakomisijais, o skyriais, grupėmis ar panašiai, be to, šios dalies nuostatos yra ne šio įstatymo, o komisijos nuostatų dalykas;

3.5. patikslinti keičiamo įstatymo 4 straipsnio 12 dalies 1 punktą, nes pagal jį komisija, kartu su Lietuvos Respublikos Vyriausybe formuodama paveldo globos valstybinę politiką ir strategiją, teiks pasiūlymus ir Lietuvos Respublikos Vyriausybei;

3.6. patikslinti keičiamo įstatymo 4 straipsnio 12 dalies 7 punkto nuostatą, nes komisija negali turėti įstatymų leidybos iniciatyvos teisės, be to, išbraukti žodžius „išvadas ir“;

3.7. suderinti keičiamo įstatymo 4 straipsnio 13 dalies 1 punkte, 14 dalies 1 punkte ir 15 punkte vartojamas sąvokas „valstybės valdymo institucijos ir savivaldybės“, „valstybės valdymo institucijos“, „valstybės valdymo institucijoms“ su Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo 2 straipsnio 21 ir 22 dalies nuostatomis;

3.8. išbraukti keičiamo įstatymo 4 straipsnio 14 dalies 2 punktą, nes jame išdėstyta nuostata yra Lietuvos Respublikos administracinių teisės pažeidimų kodekso reglamentavimo dalykas;

3.9. suderinti keičiamo įstatymo 4 straipsnio 14 dalį su Lietuvos Respublikos Seimo nutarimo „Dėl Lietuvos Respublikos Seimo nutarimo „Dėl Valstybinės paminklosaugos komisijos nuostatų patvirtinimo“ pripažinimo netekusiu galios ir dėl Valstybinės paveldo globos komisijos nuostatų patvirtinimo“ projekto Nr. IXP- 1111 nuostatomis, pagal kurias tai yra komisijos teisė, o tarnyba yra komisijos padalinys;

3.10. išdėstyti įstatymo projektą pagal juridinės technikos reikalavimus.

4. Iš esmės pritarti Lietuvos Respublikos etninės kultūros valstybinės globos pagrindų įstatymo 5, 6, 7, 8, 10, 11 ir 12 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo projektui Nr. IXP-1113 ir pateikti šias pastabas bei pasiūlymus:

4.1. svarstytina, ar būtina keičiamo įstatymo 5 straipsnio 1 ir 2 dalyse pateikti Valstybinės paveldo globos komisijos (toliau vadinama – komisija) ir jos regioninių padalinių sampratą ir sudarymo tvarką, nes komisijos sudėtį, sudarymo tvarką ir jos darbo organizavimą aptaria kiti teisės aktai, pvz., teikiamas Lietuvos Respublikos Seimo nutarimo „Dėl Lietuvos Respublikos Seimo nutarimo „Dėl Valstybinės paminklosaugos komisijos nuostatų patvirtinimo“ pripažinimo netekusiu galios ir dėl Valstybinės paveldo globos komisijos nuostatų patvirtinimo“ projektas Nr. IXP-1111;

4.2. suderinti keičiamo įstatymo 5 straipsnio 1 dalies nuostatas su šio nutarimo 2 punkte nurodyto Lietuvos Respublikos Seimo nutarimo projekto Nr. IXP-1111 10 punkto nuostatomis dėl regioninių padalinių veiklos ir numatyti, kas vykdys etninės kultūros valstybinę globą tame regione, kai regioninio padalinio apskrityje nebus;

4.3. suderinti keičiamo įstatymo 5 straipsnio 2 dalies nustatą, kad komisija padeda formuoti ir įgyvendinti etninės kultūros politiką bei vertinti institucijų veiklą su kartu teikiamo projekto Nr. IXP-1111 nuostatomis, kuriose įtvirtinta, kad komisija kartu su Lietuvos Respublikos Vyriausybe formuoja paveldo globos valstybinę politiką, strategiją ir vertina ne institucijų veiklą, o programas, įgyvendinančias paveldo globos politiką ir strategiją;

4.4. patikslinti keičiamo įstatymo 5 straipsnio 2 dalies 2 punkte sąvokos „valstybinės etninės kultūros globos“ turinį, kadangi keičiamo įstatymo reguliavimo dalykas yra visuomeniniai santykiai, susiję su etninės kultūros valstybinės globos pagrindų įtvirtinimu, o ne su valstybine etninės kultūros globa;

4.5. išbraukti iš keičiamo įstatymo 6 straipsnio 5 dalį, nes visuomeniniai santykiai, susiję su specialistų rengimu darbui etninės kultūros valstybinės globos srityje, nėra šio įstatymo reguliavimo dalykas;

4.6. atsižvelgiant į tai, kad pagal keičiamo įstatymo 2 straipsnyje įtvirtintą asmens apibrėžimą asmuo, kaupiantis ir renkantis etninės kultūros vertybes, yra fizinis ar juridinis asmuo, nurodyti tik sąvoką „asmenys“ ir neplėsti subjektų sąrašo, o šios dalies nuostatose įtvirtinta norma, kad visi asmenys turi laikytis Lietuvos Respublikos Vyriausybės patvirtintų kultūros vertybių ir kaupimo taisyklių, nesukuria subjektams jokių teisių ir pareigų, yra blanketinė, todėl šią normą išbraukti iš keičiamo įstatymo 7 straipsnio 1 dalies;

4.7. atsižvelgiant į tai, kad pagal Lietuvos Respublikos biudžeto sandaros įstatymą (Žin., 1990, Nr. 24-596; 2000, Nr. 61-1826) Lietuvos Respublikoje surenkami mokesčiai, privalomos įmokos, rinkliavos gali būti perskirstomi tik per nacionalinį biudžetą, Valstybinį socialinio draudimo fondą, Privalomojo sveikatos draudimo fondą, Privatizavimo fondą, Valstybės įmonės Ignalinos atominės elektrinės eksploatavimo nutraukimo fondą, išbraukti įstatymo projekto 7 straipsnį, kuriame numatoma steigti Etninės kultūros globos fondą, ir siūlyti pripažinti netekusiu galios įstatymo 11 straipsnį;

4.8. patikslinti keičiamo įstatymo 8 straipsnio redakciją ir išdėstyti 1 bei 2 dalis taip:

1. Valstybinė paveldo globos komisija dalyvauja rengiant etninės kultūros plėtros programą ir koordinuoja jos įgyvendinimą.

2. Valstybinė paveldo globos komisija dalyvauja rengiant ilgalaikę Lietuvos etnografinių kaimų išsaugojimo programą ir koordinuoja jos įgyvendinimą“;

4.9. išdėstyti keičiamo įstatymo 12 straipsnį taip:

 

12. straipsnis. Pasiūlymai Vyriausybei

Pasiūlyti Vyriausybei:

1) iki 2002 m. gruodžio 31 d. patvirtinti etninės kultūros plėtros programą;

2) iki 2003 m. gruodžio 31 d. patvirtinti ilgalaikę Lietuvos etnografinių kaimų išsaugojimo programą“;

4.10. išdėstyti įstatymo projektą pagal juridinės technikos reikalavimus.

5. Iš esmės pritarti Lietuvos Respublikos kilnojamųjų kultūros vertybių apsaugos įstatymo 2, 7, 8, 9, 14, 15, 18, 23 ir 24 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. IXP-1114 ir pateikti šias pastabas bei pasiūlymus:

5.1. svarstytina, ar teikiamo įstatymo projekto nuostatos, kuriose įtvirtinama Valstybinės paveldo globos komisijos (toliau vadinama – komisija) institucija, naikinant Valstybinę paminklosaugos komisiją, galės realizuoti įstatymo leidėjo jam suteiktus įgaliojimus, jeigu neparengtas Lietuvos Respublikos įstatymo dėl Lietuvos Respublikos nekilnojamųjų kultūros vertybių apsaugos įstatymo įgyvendinimo įstatymo pripažinimo netekusiu galios projektas;

5.2. suderinti keičiamo įstatymo 7 ir 8 straipsnio redakcijas, nurodyti komisijos statusą;

5.3. išbraukti keičiamo įstatymo 7 straipsnio 1 dalies 1 punkte perteklinę komisijos sąvoką, nes šiame straipsnyje nustatomas tik valstybės institucijų sąrašas;

5.4. suderinti keičiamo įstatymo 8 straipsnyje minimos komisijos, o 9 straipsnyje – Kultūros ministerijos funkcijas su teikiamu projektu Nr. IXP-1111;

5.5. atsižvelgiant į tai, kad komisijai suteikiamos teisės atlikti eksperto funkcijas paveldo globos valstybinės politikos klausimais, svarstytina, ar keičiamo įstatymo 15 straipsnio 1 dalies nuostata, kad reikšmingiausias kultūros vertybes Lietuvos Respublikos Vyriausybė skelbs Lietuvos kultūros paminklais, jeigu kultūros vertybių vertinimo ekspertų komisijos išvadoms pritars komisija, nesukels nuostatų realizavimo problemų, taip pat patikslinti ir numatyti, kokia forma turi būti išreikštas komisijos pritarimas – žodžiu, raštu, komisijos pirmininko sprendimu ar kitaip;

5.6. suderinti keičiamo įstatymo 18 straipsnio 4 dalies ir 23 straipsnio 2 dalies nuostatas su teikiamo šio nutarimo 2 punkte nurodyto Lietuvos Respublikos Seimo nutarimo projekte Nr. IXP-1111 įtvirtinamomis komisijos teisėmis;

5.7. patikslinti keičiamo įstatymo 24 straipsnio 6 dalį – numatyti, kokia forma turi būti pateikiamas komisijos sutikimas dėl kilnojamosios kultūros vertybės iš Lietuvos išvežimo, ir aptarti, kokie veiksmai bus vykdomi, kai komisija tokio sutikimo neduos;

5.8. išdėstyti įstatymo projektą pagal juridinės technikos reikalavimus.

6. Iš esmės pritarti Lietuvos Respublikos archyvų įstatymo 6 straipsnio papildymo įstatymo projektui Nr. IXP-1115 ir pateikti šią pastabą – patikslinti teikiamą projektą pagal juridinės technikos reikalavimus, o įstatymo pavadinimą išdėstyti taip: „Lietuvos Respublikos archyvų įstatymo 6 straipsnio pakeitimo įstatymas“.

7. Iš esmės pritarti Lietuvos Respublikos administracinių teisės pažeidimų kodekso 188-9 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. IXP-1116 ir pateikti šias pastabas bei pasiūlymus:

7.1. papildyti keičiamo įstatymo projektą 2 straipsniu, kuriame turėtų būti numatytas kodekso 259-1 straipsnio 1 dalies 1 punkto trisdešimt trečiosios pastraipos ir 2 dalies 1 punkto keturioliktosios pastraipos pakeitimas. Šiuo atveju įstatymų oficialaus paskelbimo šaltinių sąrašą papildyti šiais šaltiniais: „2000, Nr. 22-552, Nr. 32-888, Nr. 41-1164, Nr. 54-1557 ir 1558, Nr. 56-1645, Nr. 64-1913, Nr. 81-2443, Nr. 89-2745, Nr. 92-2871, 2884, Nr. 113-3610; 2001, Nr. 25-826, Nr. 39-1328“;

7.2. išdėstyti įstatymo projektą pagal juridinės technikos reikalavimus.

8. Atkreipti dėmesį į tai, kad vadovaujantis Lietuvos Respublikos biudžetinių įstaigų įstatymo (Žin., 1995, Nr. 104- 2322) 4 straipsnio 4 dalimi ir Lietuvos Respublikos civilinio kodekso 2.96 straipsniu kartu su minėtais teisės aktų projektais turėtų būti teikiamas ir Lietuvos Respublikos Seimo nutarimo dėl Etninės kultūros globos tarybos ir Valstybinės paminklosaugos komisijos reorganizavimo sujungimo būdu projektas, kuriame turėtų būti numatyta, kad šis sujungimas vykdytinas nuo 2003 m. sausio 1 dienos.

 

 

MINISTRAS PIRMININKAS                                                             ALGIRDAS BRAZAUSKAS

 

ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTRAS,

PAVADUOJANTIS KULTŪROS MINISTRĄ                                 ALGIRDAS MONKEVIČIUS

______________