Lietuvos Respublikos Vyriausybė

NUTARIMAS

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VALSTYBĖS TARNYBOS ĮSTATYMO PAPILDYMO 201 STRAIPSNIU ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIP-487 IR SU JUO SUSIJUSIŲ ĮSTATYMŲ PROJEKTŲ NR. XIP-488, NR. XIP-489, NR. XIP-490, NR. XIP-491, NR. XIP-492, NR. XIP-493

 

2009 m. rugpjūčio 26 d. Nr. 935

Vilnius

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto (Žin., 1994, Nr. 15-249; 1999, Nr. 5-97; 2000, Nr. 86-2617; 2004, Nr. 165-6025) 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2009 m. birželio 17 d. sprendimo Nr. SV-S-288 1–7 punktus, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

1. Nepritarti Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo papildymo 201 straipsniu įstatymo projektui Nr. XIP-487 (toliau vadinama – Įstatymo projektas) dėl šių priežasčių:

1.1. Įstatymo projekto 1 straipsnyje dėstomoje keičiamo Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo (Žin., 1999, Nr. 66-2130; 2002, Nr. 45-1708) (toliau vadinama – keičiamas įstatymas) 201 straipsnio 3 dalyje siūloma nustatyti galimybę statutinį valstybės tarnautoją, kuris eina karjeros valstybės tarnautojo pareigas, jo prašymu atleisti iš vidaus tarnybos ir perkelti į einamąsias karjeros valstybės tarnautojo pareigas. Šiuo atveju iš esmės kalbama apie Vidaus reikalų ministerijos kadrų rezerve esančius vidaus tarnybos sistemos pareigūnus, kurie Vidaus tarnybos statuto (Žin., 2003, Nr. 42‑1927) 20 straipsnio 1 dalies pagrindu perkelti į nestatutinio valstybės tarnautojo pareigas. Pagal Vidaus tarnybos statuto 20 straipsnį ir keičiamo įstatymo 181 straipsnį vidaus tarnybos sistemos pareigūnas gali būti laikinai perkeltas ne tik į tos pačios ar žemesnės kategorijos, bet ir į aukštesnės kategorijos valstybės tarnautojo pareigas. Todėl keičiamo įstatymo 201 straipsnio 3 dalies nuostata sudarytų sąlygas įgyti karjeros valstybės tarnautojo statusą ir užimti aukštesnės kategorijos karjeros valstybės tarnautojo pareigas, neatlikus jokios gebėjimų eiti šias pareigas įvertinimo procedūros.

1.2. Įstatymo projekto 1 straipsnyje dėstoma keičiamo įstatymo 201 straipsnio 3 dalies nuostata sudarytų išskirtines palankias sąlygas Vidaus reikalų ministerijos kadrų rezerve esantiems vidaus tarnybos sistemos pareigūnams, kurie Vidaus tarnybos statuto 20 straipsnio 1 dalies pagrindu perkelti į nestatutinio valstybės tarnautojo pareigas, užimti laikinai einamas karjeros valstybės tarnautojo pareigas. Pažymėtina, kad tokios galimybės neturėtų pakaitiniai valstybės tarnautojai, laikinai einantys karjeros valstybės tarnautojo pareigas, taip pat karjeros valstybės tarnautojai, keičiamo įstatymo 18 straipsnyje nustatyta tvarka laikinai perkelti į kitas karjeros valstybės  tarnautojo pareigas. Įstatymo projekto 1 straipsnyje dėstoma keičiamo įstatymo 201 straipsnio 4 dalies nuostata, nustatanti galimybę buvusiems statutiniams valstybės tarnautojams, kurių pareigybės panaikintos, be konkurso užimti vietoj panaikintos statutinio valstybės tarnautojo pareigybės įsteigtas naujas karjeros valstybės tarnautojo pareigas, šiems asmenims sudarytų palankesnes sąlygas tapti karjeros valstybės tarnautojais, palyginti su kitų grupių valstybės tarnautojais, pavyzdžiui, politinio (asmeninio) pasitikėjimo valstybės tarnautojais, pakaitiniais valstybės tarnautojais, įstaigų vadovais, siekiančiais aukštesnės kategorijos karjeros valstybės tarnautojo pareigų. Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, darytina išvada, kad Įstatymo projekto 1 straipsnyje dėstomos keičiamo įstatymo 201 straipsnio 3 ir 4 dalių nuostatos pažeistų keičiamo įstatymo 3 straipsnio 1 dalyje įtvirtintą lygiateisiškumo principą, kuriuo grindžiama Lietuvos Respublikos valstybės tarnyba.

1.3. Įstatymo projekto 1 straipsnyje dėstomoje keičiamo įstatymo 201 straipsnio 4 dalyje nenustatyti kriterijai, kuriais vadovaujantis būtų naikinamos statutinių valstybės tarnautojų pareigybės ir vietoj jų steigiamos naujos karjeros valstybės tarnautojų pareigybės, neapibrėžti ir tokios procedūros atlikimo terminai, taip pat nenustatyti pagrindai, kuriems esant vietoj statutinio valstybės tarnautojo pareigybės įsteigtai naujai karjeros valstybės tarnautojo pareigybei galėtų būti nustatyta aukštesnė kategorija.

1.4. Priėmus Įstatymo projektą, esant Lietuvos Respublikos pareigūnų ir karių valstybinių pensijų įstatymo (Žin., 1994, Nr. 99-1958; 2005, Nr. 71-2558) 3 straipsnyje nustatytoms pareigūnų ir karių valstybinės pensijos skyrimo sąlygoms, daliai statutinių valstybės tarnautojų, keičiamo įstatymo 201 straipsnyje nustatytais atvejais perkeltų į karjeros valstybės tarnautojo pareigas, tuo pačiu metu būtų mokama ir pareigūnų ir karių valstybinė pensija, ir karjeros valstybės tarnautojo darbo užmokestis. Taigi reikėtų papildomų Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšų, o jų skirti nebūtų galimybių.

1.5. Pažymėtina, kad Įstatymo projekte siūlomas teisinis reguliavimas neįgyvendintų Įstatymo projekto aiškinamajame rašte iškelto siekio – įgyvendinti valstybės tarnautojų lygiateisiškumo principą tarnybinio kaitumo srityje, nes pagal keičiamo įstatymo 18 ir 20 straipsnių nuostatas karjeros valstybės tarnautojai negalėtų būti perkelti į laisvas statutinio valstybės tarnautojo pareigas ar perkelti į šias pareigas tarnybinės būtinybės atveju, nors ir atitiktų statutiniams valstybės tarnautojams keliamus sveikatos būklės, fizinio, psichologinio pasirengimo, priesaikos ir kitus reikalavimus. Statutiniam valstybės tarnautojui nesutikus keičiamo įstatymo 201 straipsnio 4 dalyje nustatyta tvarka būti perkeltam į karjeros valstybės tarnautojo pareigas, pagal statutinių valstybės tarnautojų tarnybą reglamentuojančius statutus statutinio valstybės tarnautojo pareigybės panaikinimo atveju iš pareigų atleidžiamam statutiniam valstybės tarnautojui būtų išmokama išeitinė išmoka (kompensacija), todėl nebūtų visiškai įgyvendintas Įstatymo projekto aiškinamajame rašte nurodytas tikslas – statutinių valstybės tarnautojų atleidimo iš pareigų atveju nemokėti išeitinių išmokų ir taip sutaupyti Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšų. Nebūtų visiškai įgyvendintas ir kitas Įstatymo projekto aiškinamajame rašte iškeltas tikslas – išsaugoti statutinio valstybės tarnautojo pareigas einančius valstybės tarnautojus perkeliant dirbti į karjeros valstybės tarnautojo pareigas, nes statutiniai valstybės tarnautojai, turintys teisėtų lūkesčių (pavyzdžiui, ištarnavę Lietuvos valstybei 20 ar daugiau metų ar atitikę kitas Lietuvos Respublikos pareigūnų ir karių valstybinių pensijų įstatyme nustatytas pareigūnų ir karių valstybinės pensijos skyrimo sąlygas įgyti teisę gauti pareigūnų ir karių valstybinę pensiją), gali būti nesuinteresuoti keičiamo įstatymo 201 straipsnio 4 dalyje nustatyta tvarka būti perkelti į karjeros valstybės tarnautojo pareigas. Statutinis valstybės tarnautojas, sutikęs būti perkeltas į karjeros valstybės tarnautojo pareigas, turėtų atsisakyti teisėtų lūkesčių įgyti teisę į socialines garantijas, siejamas su statutinio valstybės tarnautojo statusu.

2. Nepritarti Lietuvos Respublikos valstybės saugumo departamento statuto 22 straipsnio papildymo įstatymo projektui Nr. XIP-488, Lietuvos Respublikos tarnybos Lietuvos Respublikos muitinėje statuto 55 straipsnio papildymo įstatymo projektui Nr. XIP-489, Lietuvos Respublikos vidaus tarnybos statuto 53 straipsnio papildymo įstatymo projektui Nr. XIP-491, Lietuvos Respublikos tarnybos Kalėjimų departamente prie Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos statuto 31 straipsnio papildymo įstatymo projektui Nr. XIP-492 ir Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybos statuto 11 straipsnio papildymo įstatymo projektui Nr. XIP-493 dėl šio nutarimo 1 punkte nurodytų priežasčių.

3. Nepritarti Lietuvos Respublikos krašto apsaugos sistemos organizavimo ir karo tarnybos įstatymo 38 straipsnio papildymo įstatymo projektui Nr. XIP-490, nes pagal Lietuvos Respublikos krašto apsaugos sistemos organizavimo ir karo tarnybos įstatymo (Žin., 1998, Nr. 49-1325) 2 straipsnio 11 ir 16 dalių ir 21 straipsnio 1 dalies nuostatas kariai yra Lietuvos valstybės gynėjai ir jie neturi statutinio valstybės tarnautojo statuso, be to, pagal keičiamo įstatymo 4 straipsnio 5 dalies 4 punktą keičiamas įstatymas netaikomas profesinės karo tarnybos kariams.

 

 

 

MINISTRAS PIRMININKAS                                                              ANDRIUS KUBILIUS

 

VIDAUS REIKALŲ MINISTRAS                                                 RAIMUNDAS PALAITIS

 

_________________