LIETUVOS RESPUBLIKOS SVEIKATOS APSAUGOS MINISTERIJA

 

Į S A K Y M A S

DĖL VALSTYBINĖS VISUOMENĖS SVEIKATOS PRIEŽIŪROS TARNYBOS IR VALSTYBINIO VISUOMENĖS SVEIKATOS CENTRO NUOSTATŲ

 

1995 m. vasario 3 d. Nr. 66

Vilnius

 

 

Vykdydamas Lietuvos Respublikos Seimo 1994 m. liepos 19 d. nutarimo Nr. I-553 „Dėl Lietuvos Respublikos sveikatos sistemos įstatymo 145 str. nurodytų straipsnių įgyvendinimo“ VIII dalies 1 punktą ir tobulindamas Valstybinės visuomenės sveikatos priežiūros tarnybos organizacinę struktūrą,

tvirtinu:

1. Valstybinės visuomenės sveikatos priežiūros tarnybos nuostatus (1 priedas).

2. Valstybinio visuomenės sveikatos centro nuostatus (2 priedas).

3. Skelbiu negaliojančiu Sveikatos apsaugos ministerijos 1994 09 08 įsakymą Nr. 309.

 

 

 

SVEIKATOS APSAUGOS MINISTRAS                                                        ANTANAS VINKUS


PATVIRTINTA

Sveikatos apsaugos ministerijos

1995 m. vasario 3 d. įsakymu Nr. 66

 

VALSTYBINĖS VISUOMENĖS SVEIKATOS PRIEŽIŪROS TARNYBOS

NUOSTATAI

 

1. Bendroji dalis

 

1.1. Valstybinė visuomenės sveikatos priežiūros tarnyba (toliau – Tarnyba) prie Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerijos yra visuomenės sveikatos priežiūros institucijų sistema, kurią sudaro:

Valstybinis visuomenės sveikatos centras

Regionų, miestų ir rajonų higienos centrai, rajonų higienos inspekcijos

Respublikinis imunoprofilaktikos centras

Respublikinis mitybos centras

Respublikinis sveikatos mokymo centras

Respublikinis specializuotas higienos centras

Lietuvos AIDS centras

Higienos institutas

1.2. Tarnyba organizuojama remiantis Lietuvos Respublikos Vyriausybės įstatymu ir Lietuvos Respublikos sveikatos sistemos įstatymu.

1.3. Tarnyba sprendžia jos kompetencijai priklausančius klausimus, vykdo kitas įstatymais numatytas funkcijas.

1.4. Tarnyba savo veikloje vadovaujasi Lietuvos Respublikos Konstitucija, Lietuvos Respublikos įstatymais, kitais teisės aktais, Sveikatos apsaugos ministerijos tvarkomaisiais dokumentais.

 

2. Tarnybos darbo organizavimas

 

2.1. Tarnybai pavestus uždavinius ir funkcijas vykdo šių nuostatų 1.1 p. išvardintos institucijos, kurių darbą koordinuoja, kontroliuoja ir joms metodiškai vadovauja Valstybinis visuomenės sveikatos centras.

2.2. Valstybinio visuomenės sveikatos centro generalinio direktoriaus įsakymu sudaroma Tarnybos taryba, kuri veikia pagal nuostatus.

 

3. Tarnybos uždaviniai ir funkcijos

 

3.1. Uždaviniai:

3.1.1. Rūpintis Respublikos gyventojų sveikatos išsaugojimu ir stiprinimu.

3.1.2. Apsaugoti gyventojus nuo aplinkos ir antropogeninės veiklos neigiamos įtakos sveikatai ir nurodyti pagrindines šios įtakos priežastis.

3.1.3. Keisti gyventojų elgseną, orientuojant juos į sveiką gyvenseną.

3.1.4. Diegti sveikatos prioritetus ekonominėje, socialinėje ir ekologinėje veikloje.

3.2. Funkcijos:

3.2.1. Dalyvauja nustatant Lietuvos nacionalinės sveikatos sistemos plėtojimo kryptis ir prioritetus visuomenės sveikatos priežiūros srityje.

3.2.2. Dalyvauja formuojant ir vykdant Lietuvos Respublikos Vyriausybės politiką visuomenės sveikatos priežiūros srityje.

3.2.3. Kartu su savivaldybėmis nustato pirminės sveikatinimo veiklos plėtojimo kryptis ir prioritetus miestuose bei rajonuose.

3.2.4. Vykdo visuomenės sveikatos valstybinį monitoringą ir atlieka visuomenės sveikatos monitoringą fizinių ir juridinių asmenų prašymu.

3.2.5. Atlieka visuomenės sveikatos ekspertizę.

3.2.6. Atlieka visuomenės sveikatos priežiūros srities taikomuosius mokslo tyrimus.

3.2.7. Rengia visuomenės sveikatos priežiūros srities sveikatos programų projektus ir pagal kompetenciją prisideda juos įgyvendinant.

3.2.8. Teikia siūlymus dėl teisinių, socialinių ir ekonominių priemonių, skatinančių sveikatos išsaugojimą ir stiprinimą. Rengia teisės aktų projektus sveikatinimo veiklos valstybinio reguliavimo klausimais.

3.2.9. Rengia standartizacijos normatyvinius dokumentų projektus visuomenės sveikatos priežiūros klausimais.

3.2.10. Vykdo valstybinę higieninę kontrolę.

3.2.11. Vykdo infekcinių ligų epidemiologinę priežiūrą.

3.2.12. Vykdo higieninę ekspertizę.

3.2.13. Rengia ir diegia gyventojų mokymo programas, skleidžia sveikatos žinias, analizuoja gyventojų mokymo efektyvumą. Vykdo atskirų visuomenės grupių privalomąjį mokymą.

3.2.14. Dalyvauja prognozuojant ypatingas visuomenės sveikatai situacijas, planuojant priemones gyventojų sveikatos pavojui išvengti ir pagal savo kompetenciją dalyvauja likviduojant ypatingų visuomenės sveikatai situacijų pasekmes.

3.2.15. Planuoja ir vykdo priemones Lietuvos Respublikos teritorijai apsaugoti nuo ypač pavojingų ir pavojingų infekcinių ligų.

3.2.16. Dalyvauja rengiant visuomenės sveikatos priežiūros specialistus bei keliant jų kvalifikaciją.

 

4. Tarnybos teisės

 

4.1. Gauti ekonominę, ekologinę, technologinę ir kitą informaciją iš visų nuosavybės formų įmonių, įstaigų, organizacijų pagal savo kompetenciją.

4.2. Nekliudomai lankyti, apžiūrėti, fotografuoti ar kitaip fiksuoti, tirti ūkinės ar kitokios veiklos objektus.

4.3. Teikti privalomas valstybinės visuomenės sveikatos ekspertizės išvadas.

4.4. Gauti iš ministerijų, departamentų, kitų valstybinių tarnybų, valstybinių inspekcijų, savivaldybių, įmonių, įstaigų ir organizacijų žinias, statistinius ir kitus duomenis savo kompetencijos klausimais.

4.5. Pasitelkti ministerijų, departamentų, kitų valstybinių tarnybų, įmonių, įstaigų, organizacijų specialistus, susitarus su jų vadovais, visuomenės sveikatos priežiūros klausimams spręsti.

4.6. Kontroliuoti, kaip laikomasi sveikatos priežiūros įstatymų, kitų teisės aktų ir standartizacijos normatyvinių dokumentų.

4.7. Išduoti nekenksmingumą sveikatai liudijančius leidimus vykdyti žemės sklypo naudojimo, statybos ir rekonstrukcijos darbams, diegti naujas žaliavas, technologijas, gamybos priemones ir receptūras, realizuoti vartojimo reikmenis bei produktus.

4.8. Išduoti įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka nekenksmingumą sveikatai patvirtinančius leidimus (licencijas) ūkinei-komercinei veiklai.

4.9. Teisės aktais nustatyta tvarka organizuoti privalomus sveikatos patikrinimus, privalomus skiepijimus, apriboti užkrečiamos ligos sukėlėjo nešiotojų veiklą.

4.10. Koordinuoti priešepideminių priemonių, saugančių valstybės sienas ir teritoriją nuo ypač pavojingų ir pavojingų užkrečiamų ligų įvežimo bei paplitimo, įgyvendinimą.

______________

 


PATVIRTINTA

Sveikatos apsaugos ministerijos

1995 m. vasario 3 d. įsakymu Nr. 66

 

VALSTYBINIO VISUOMENĖS SVEIKATOS CENTRO NUOSTATAI

 

1. Bendrosios nuostatos

 

1.1. Valstybinis visuomenės sveikatos centras (toliau – Centras) yra specialioji sveikatinimo veiklos valstybinio valdymo institucija.

1.2. Centras savo veikloje vadovaujasi Lietuvos Respublikos Konstitucija, Lietuvos Respublikos įstatymais ir kitais teisės aktais.

1.3. Centras finansuojamas iš valstybės biudžeto per Sveikatos apsaugos ministeriją ir iš kitų įstatymais numatytų šaltinių.

1.4. Centras yra juridinis asmuo, turi antspaudą su savo pavadinimu, yra pavaldus Sveikatos apsaugos ministerijai.

1.5. Centras turi savarankišką balansą ir sąskaitas Lietuvos banko įstaigoje.

1.6. Centras už savo veiklą atskaitingas Sveikatos apsaugos ministerijai.

1.7. Centro pagrindinė buveinė:

Kalvarijų gatvė, 153

2042 Vilnius

 

2. Centro uždaviniai ir funkcijos

 

2.1. Svarbiausias Centro uždavinys tirti galimas susirgimų priežastis, jas šalinti ir imtis priemonių Lietuvos gyventojų sveikatai apsaugoti.

Vykdydamas šį uždavinį, Centras:

2.2. Koordinuoja, organizuoja ir kontroliuoja į Valstybinę visuomenės sveikatos priežiūros tarnybą įeinančių įstaigų veiklą ir joms metodiškai vadovauja.

2.3. Vertina kitų žinybų visuomenės sveikatos priežiūros srities veiklą pagal nustatytą kompetenciją.

2.4. Organizuoja, koordinuoja ir kontroliuoja visuomenės sveikatos priežiūros teisės aktų projektų rengimą, taip pat dalyvauja juos rengiant.

2.5. Kontroliuoja, koordinuoja ir užtikrina Sveikatos apsaugos ministerijos užsakomų programų, kurias rengia tarnybos įstaigos, įgyvendinimą.

2.6. Kuria, koordinuoja ir valdo visuomenės sveikatos monitoringą, atlieka visuomenės sveikatos ekspertizę, kaupia informaciją ir vertina jos rodiklius.

2.7. Vykdo ir koordinuoja valstybinę higieninę ekspertizę.

2.8. Tiria užkrečiamų infekcinių ir karantininių ligų priežastis, kontroliuoja šių ligų plitimą.

2.9. Dalyvauja išduodant sertifikatus, leidimus visuomenės sveikatos priežiūros veiklai.

2.10. Organizuoja visuomenės sveikatos priežiūros tarnybos įstaigų metrologijos ir standartizavimo darbus.

2.11. Koordinuoja, organizuoja ir kontroliuoja visuomenės sveikatos priežiūros tarnybos personalo kvalifikacijos kėlimą ir darbuotojų perkvalifikavimą, nustato kvalifikacijos reikalavimus.

2.12. Plėtoja ir koordinuoja visuomenės sveikatos priežiūros tarnybos įstaigų ryšius su atitinkamomis užsienio valstybių institucijomis; pagal savo kompetenciją atstovauja Sveikatos apsaugos ministerijai tarptautinėse organizacijose.

2.13. Organizuoja visuomenės sveikatos priežiūros tarnybos įstaigų aprūpinimą medicinos technika, diagnostinėmis terpėmis bei reagentais.

2.14. Kartu su Sveikatos apsaugos ministerija sprendžia visuomenės sveikatos priežiūros įstaigų patalpų naudojimo ir kapitalinio remonto klausimus, rūpinasi naujų objektų statyba.

2.15. Nustatyta tvarka valdo ir rengia visuomenės sveikatos priežiūros registrus.

2.16. Tiria radiacijos įtaką gyventojų sveikatai, vykdo radiacinę higieninę kontrolę.

2.17. Organizuoja higieninės toksikologijos darbą.

2.18. Organizuoja mikrobiologinį, virusologinį ir parazitologinį darbą.

2.19. Nustatyta tvarka vykdo leidybos veiklą.

2.20. Kaupia ir sistemina informaciją, kurios reikia Valstybinei sveikatos priežiūros tarnybai tinkamai reglamentuoti, informuoja visuomenę apie Centro veiklą jo kompetencijai priskirtais klausimais.

 

3. Centro teisės

 

3.1. Teikti privalomas visuomenės sveikatos ir higienninės valstybinės ekspertizės išvadas.

3.2. Išduoti vartojimo prekių, gaminių ir žaliavų nekenksmingumo sveikatai liudijimus.

3.3. Pagal nustatytą kompetenciją išduoti žemės sklypo naudojimo, statybos ir rekonstrukcijos darbų leidimus.

3.4. Nustatyta tvarka išduoti ūkinės-komercinės veiklos leidimus patvirtinančius nekenksmingumą sveikatai.

3.5. Pavesti Valstybinės visuomenės sveikatos priežiūros tarnybos įstaigoms nemokamai atlikti Valstybinės visuomenės sveikatos priežiūros srities ekspertinius ir laboratorinius tyrimus.

 

4. Centro darbo organizavimas

 

4.1. Centrui vadovauja generalinis direktorius, kurį skiria ir atleidžia iš pareigų Sveikatos apsaugos ministras.

4.2. Centro generalinis direktorius:

4.2.1. organizuoja darbą per Centro padalinius;

4.2.2. leidžia įsakymus, tvirtina instrukcijas ir metodinius nurodymus, pagal savo kompetenciją priima kitus sprendimus;

4.2.3. tvirtina Centro darbo planus ir darbo ataskaitas;

4.2.4. skiria ir atleidžia Centro darbuotojus;

nustato jų atlyginimus;

4.2.5. tvirtina Centro struktūrą ir etatus, neviršydamas nustatyto metinio darbo užmokesčio fondo;

4.2.6. nustato Centro darbuotojų premijavimo tvarką;

4.2.7. skiria darbo užmokesčio priemokas, priedus bei premijas, neviršydamas darbo užmokesčiui skirtų lėšų;

4.2.8. tvirtina Centro struktūrinių padalinių nuostatus, jų vadovų (direktorių) pareigų instrukcijas;

4.3. Centro generalinio direktoriaus pirmąjį pavaduotoją – direktorių koordinatorių, direktorių – respublikos vyriausiąjį epidemiologą, kitus Centro direktorius, Valstybinės visuomenės sveikatos priežiūros įstaigų direktorius skiria ir iš pareigų atleidžia sveikatos apsaugos ministras generalinio direktoriaus teikimu.

4.4. Centro direktoriai, kaip struktūrinių padalinių vadovai, tiesiogiai vadovauja jų kompetencijai priskirtam darbo barui.

 

5. Centro ūkinė-finansinė veikla

 

5.1. Pagrindinis Centro finansavimo šaltinis yra valstybės biudžetas.

5.2. Kiti finansavimo šaltiniai:

5.2.1. pajamos iš įmonių, įstaigų, organizacijų, gyventojų pagal sutartis už paslaugas arba produkciją;

5.2.2. labdaros lėšos;

5.2.3. pajamos už patalpų, įrengimų, transporto ir kt. nuomą;

5.2.4. banko kreditai ir palūkanos už leidimą naudotis laikinai laisvomis lėšomis;

5.2.5. įvairaus pobūdžio subsidijos, dotacijos ir kiti teisėti finansavimo šaltiniai;

5.2.6. Vyriausybės nustatyta tvarka išieškotos baudos ir delspinigiai.

5.3. Lėšos, gautos iš visų finansavimo šaltinių, sudaro Centro bendrąsias pajamas ir laikomos banke: biudžetinės – einamojoje sąskaitoje, kitos lėšos – specialiųjų lėšų sąskaitoje.

5.4. Biudžetinės lėšos naudojamos Sveikatos apsaugos ministerijos nustatyta tvarka šiems tikslams

5.4.1. apmokėti darbuotojams pagal nustatytą biudžetinių įstaigų ir organizacijų darbuotojų darbo apmokėjimo tvarką;

5.4.2. Centro pastatų išlaikymo ir remonto išlaidoms dengti;

5.4.3. įsigyti ūkio inventoriui, baldams;

5.4.4. medicininei aparatūrai ir funkciniams įrengimams įsigyti, jų techninės priežiūros, remonto ir standartizacinių patikrinimų išlaidoms dengti;

5.4.5. transporto priemonėms (įskaitant specialios paskirties) įsigyti, jų eksploatavimo ir remonto išlaidoms dengti;

5.4.6. ryšių (telefono, teletaipo, fakso, kompiuterinio ryšio ir pašto) išlaidoms dengti;

5.4.7. komandiruočių išlaidoms dengti;

5.4.8. spausdinių, popieriaus, ūkio bei kanceliarinėms išlaidoms dengti;

5.4.9. reagentams, reaktyvams, terpėms, diagnostikumams ir kitoms laboratorinėms medžiagoms įsigyti;

5.4.10. dezinfekciniams preparatams ir įrankiams bei įrengimams įsigyti.

5.5. Specialiosios lėšos naudojamos pagal pajamų ir išlaidų sąmatą atsižvelgiant į ekonominius normatyvus ir neviršijant šių lėšų faktiškų įplaukų.

5.6. Specialiųjų lėšų likučiai metų pabaigoje įrašomi į ateinančių metų specialiųjų lėšų pajamas.

5.7. Specialiųjų lėšų pajamų ir išlaidų sąmatos sudaromos, nagrinėjamos ir tvirtinamos kartu su biudžeto išlaidų sąmatomis.

5.8. Darbo apmokėjimo fondas sudaromas pagal Sveikatos apsaugos ministerijos patvirtintus normatyvus.

5.9. Ekonominė-finansinė apskaita ir atskaitomybė vykdoma pagal Lietuvos Respublikoje veikiančius įstatymus ir kitus norminius teisės aktus.

5.10. Už darbą pagal sutartis ar vienkartinius sutartinius veiksmus Centras atsiskaito su užsakovu. Ginčai dėl netesybų sprendžiami įstatymų nustatyta ar sutartyse numatyta tvarka.

 

6. Centro reorganizavimas ir veiklos nutraukimas

 

Centras gali būti likviduotas ar reorganizuotas įstatymais nustatyta tvarka.

______________