LIETUVOS RESPUBLIKOS SOCIALINĖS APSAUGOS IR DARBO MINISTRO

Į S A K Y M A S

 

DĖL DARBUOTOJŲ SAUGOS IR SVEIKATOS SRITies Mokymo PROGRAMŲ RENGIMO IR ĮTEISINIMO TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO 

 

2011 m. kovo 28 d. Nr. A1-163

Vilnius

 

 

Atsižvelgdamas į Formaliojo profesinio mokymo programų rengimo ir įteisinimo tvarkos aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2010 m. rugpjūčio 27 d. įsakymu V-1435 (Žin., 2010, Nr.105-5436), 16 punktą:

1. T v i r t i n u Darbuotojų saugos ir sveikatos srities mokymo programų rengimo ir įteisinimo tvarkos aprašą (pridedama).

2. N u s t a t a u, kad darbuotojų saugos ir sveikatos srities mokymo programos, patvirtintos iki šio įsakymo įsigaliojimo, gali būti naudojamos iki 2013 m. sausio 1 d.

 

 

 

Socialinės apsaugos ir darbo ministras             Donatas Jankauskas


 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos socialinės

apsaugos ir darbo ministro

2011 m. kovo 28 d.

įsakymu Nr. A1-163

 

darbuotojų saugos ir sveikatos sritIES Mokymo programų rengimo IR ĮTEISINIMO tvarkos APRAŠAS

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Darbuotojų saugos ir sveikatos srities mokymo programų rengimo ir įteisinimo tvarkos aprašas (toliau vadinama – šis Aprašas) nustato mokymo programų darbuotojų saugos ir sveikatos srities (toliau vadinama – mokymo programa) rengimo, atnaujinimo (keitimo) ir įteisinimo tvarką.

2. Mokymo programos skirtos visoms Lietuvos Respublikos aukštosioms mokykloms ar mokymo įstaigoms, turinčioms Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministerijos išduotas licencijas mokyti pagal atitinkamą mokymo programą (toliau vadinama – mokymo įstaigos).

3. Šiame Apraše vartojamos sąvokos atitinka Lietuvos Respublikos profesinio mokymo įstatyme (Žin., 1997, Nr. 98-2478; 2007, Nr. 43-1627) ir kituose teisės aktuose apibrėžtas sąvokas.

 

II. MOKYMO PROGRAMOS RENGIMO NUOSTATOS

 

4. Mokymo programa apima teorinį, praktinį mokymą ir praktinę užduotį.

5. Mokymo programoje apibrėžiami mokymosi pasiekimai: tikslūs teiginiai, kuriuose aprašoma tai, ką asmuo privalo žinoti, suprasti ir gebėti atlikti baigęs mokymo procesą.

6. Mokymo programoje nustatomi reikalavimai mokytojams, metodiniams ir materialiesiems ištekliams.

7. Mokymo programos yra skirtos įgyti kompetencijoms, reikalingoms Lietuvos Respublikos darbuotojų saugos ir sveikatos įstatymo (Žin., 2003, Nr. 70-3170) reglamentuojam darbui ar funkcijai atlikti (toliau vadinama – trumpoji formaliojo mokymo programa) ir įgyti darbuotojų saugos ir sveikatos srities kompetencijoms ar joms tobulinti (toliau vadinama – neformaliojo mokymo programa).

 

III. MOKYMO PROGRAMOS RENGIMAS IR ATNAUJINIMAS

 

8. Mokymo programų rengimą arba atnaujinimą (keitimą) organizuoja Lietuvos Respublikos valstybinė darbo inspekcija (toliau vadinama – Valstybinė darbo inspekcija), vadovaudamasi Formaliojo profesinio mokymo programų rengimo ir įteisinimo tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2010 m. rugpjūčio 27 d. įsakymu Nr. V-1435 (Žin., 2010, Nr. 105-5436), šiuo Aprašu bei Lietuvos Respublikos vyriausiojo valstybinio darbo inspektoriaus nustatyta tvarka.

9. Inicijuoti mokymo programos rengimą ar atnaujinimą (keitimą) ir (arba) ją rengti turi teisę mokymo įstaiga, Lietuvos Respublikos ar kitos valstybės narės pilietis, kitas fizinis asmuo, kuris naudojasi Europos Sąjungos teisės aktuose jam suteiktomis judėjimo valstybėse narėse teisėmis, Lietuvos Respublikos ar kitos valstybės narės juridinis asmuo arba kita juridinio asmens statuso neturinti organizacija bei jų padaliniai (toliau vadinama – fizinis ir juridinis asmuo). 

10. Mokymo programos, pagal kurias baigus mokymą ir išlaikius egzaminą įgyjama teisė atlikti tam tikrus darbus ar vykdyti tam tikras funkcijas, rengiamos vykdant darbuotojų saugą ir sveikatą reglamentuojančių dokumentų bei kitų teisės aktų nuostatas.

11. Mokymo programą rengiant ar atnaujinant (keičiant) gali dalyvauti darbuotojų saugos ir sveikatos srities ekspertai, atstovaujantys mokymo įstaigoms ir darbdaviams. Ekspertais gali būti asmenys, turintys ne mažesnį kaip trejų metų darbuotojų saugos ir sveikatos srities darbo stažą arba darbuotojų saugos ir sveikatos specialistai. 

12. Trumpoji formaliojo mokymo programa rengiama, atsižvelgiant į šiuos reikalavimus:

12.1. nurodomas mokymo programos pavadinimas, jeigu yra, – valstybinis kodas; nurodoma suteikiama teisė atlikti darbą arba funkciją; išsilavinimo, profesinės kvalifikacijos, darbo patirties reikalavimai; apibrėžiama mokymo trukmė: savaitėmis ir valandomis (įrašomas skaičius ir valandos mato vienetas); nurodomi programos rengėjai;

12.2. nurodomas jos rengimo pagrindas, nustatomi tikslai;

12.3. numatomi mokymo pasiekimai;

12.4. pateikiamas programos turinys ir detalus mokymo planas: mokymo temos išdėstomos eilės tvarka, nurodomos teoriniam ir praktiniam mokymui skiriamos valandos;

12.5. numatomos praktinės užduoties temos;

12.6. nustatomi reikalavimai mokytojams: nurodomas išsilavinimas, profesinė kvalifikacija, darbo patirtis;

12.7. įvardijami mokymo įstaigų būtiniausi metodiniai ir materialieji ištekliai;

12.8. nustatomi baigiamojo mokymo pasiekimai, jų įvertinimo būdai, trukmė;

12.9. pateikiamas išduodamo mokymo programos baigimo pažymėjimo pavyzdys.

13. Konkrečius reikalavimus neformaliojo mokymo programoms ir joms vykdyti gali nustatyti mokymą pagal šią programą užsakanti ar jį finansuojanti institucija, įmonė arba konkretus darbdavys. Neformaliojo mokymo programa turi būti suderinta su užsakovu.

14. Mokymo programos apipavidalinimas:

14.1. tituliniame lape nurodoma: mokymo programos pavadinimas lietuvių ir anglų kalbomis; programą tvirtinančioji institucija; tvirtinimo data; įsakymo numeris; programą derinančios kompetentingos įstaigos pavadinimas ir pasirašančio asmens pareigos, vardas, pavardė; data; programos valstybinis kodas (trumpųjų formaliojo mokymo programų); mokymo trukmė (savaitėmis ir valandomis); suteikiama kompetencija; reikalingas išsilavinimas mokymo turiniui įsisavinti; programą vertinusių ekspertų išvada; ekspertų pareigos, vardai, pavardės, parašai ir data;

14.2. nurodoma mokymo programos rengimo grupė: įvardijami programą rengę asmenys, nurodant jų darbovietę, pareigas, kvalifikacijos kategoriją (jei tokią turi) ir šių asmenų parašai. Tais atvejais, kai programą rengia vienas asmuo, jis nurodomas apibūdinant mokymo programą;

14.3. pateikiamas mokymo programos turinys. Jame išvardijamos visos programos sudedamosios dalys;

14.4. nurodoma mokymo programos paskirtis, šaltiniai ir bendrasis apibūdinimas, nurodant paskirtį, reikalingumą, tikslą, šaltinius, išduodamo baigimo pažymėjimo tipą, nurodant kompetenciją, kuri bus suteikta asmeniui, baigusiam mokymo programą;

14.5. nustatoma, ką turi žinoti ir gebėti mokymo programą baigę asmenys. Mokymo programoje nustatyti kompetencijos reikalavimai yra pagrindas mokymo programos turiniui bei mokymo metodams planuoti;

14.6. mokymo planas pateikiamas lentelės forma, kurioje nurodoma: chronologine mokymo tvarka išvardijamos mokymo temos, kiekvienai temai mokyti ir mokymuisi skiriamas laikas (valandomis), išskiriant laiką teoriniams, praktiniams užsiėmimams ir praktinės užduoties darbui; baigiamojo vertinimo forma bei jam skiriamas laikas;

14.7. nurodomos mokymui ir mokymuisi reikalingos sąlygos – tai minimalios būtinos sąlygos, kurias mokymo įstaiga turi užtikrinti, vykdydama mokymo programą. Šioje programos dalyje nurodoma: bendrieji reikalavimai materialiesiems mokymo ištekliams (patalpoms, darbo ir mokymo vietų įrengimui, mokymo įrangai, mokymo, mokymosi ir vaizdumo priemonėms); reikalavimai mokymo personalui (išsilavinimas, profesinė kvalifikacija, darbo patirtis);

14.8. nustatomas baigiamasis žinių vertinimas – mokymo programos tikslų pasiekimo įvertinimo aprašas, kuriame nurodoma, kurios iš programoje įvardytų kompetencijų tikrinamos baigus mokymą, kokia taikoma kompetencijų vertinimo metodika. Priklausomai nuo programos paskirties baigiamasis vertinimas vykdomas organizuojant atestavimą. Baigiamojo vertinimo aprašyme taip pat nurodoma atestavimo komisijos sudėtis, galimi vertinimo rezultatai, baigimo pažymėjimo pavyzdys, jo išdavimo sąlygos ir kt. tvarka.

 

IV. MOKYMO PROGRAMOS VERTINIMAS IR ĮTEISINIMAS

 

15. Mokymo programų vertinimą atlieka Valstybinė darbo inspekcija, vadovaudamasi šiuo Aprašu bei Lietuvos Respublikos vyriausiojo valstybinio darbo inspektoriaus nustatyta tvarka.

16. Valstybinėje darbo inspekcijoje mokymo programos vertinamos Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo (Žin., 1999, Nr. 66-1945; 2006, Nr. 77-2975) 31 straipsnyje nustatytais terminais. Vertinant trumpąją formaliąją mokymo programą, vertinimo išvada įrašoma šios trumposios mokymo programos tituliniame lape. Vertinant neformaliojo mokymo programą, išvados teikiamos vadovaujantis Lietuvos Respublikos vyriausiojo valstybinio darbo inspektoriaus nustatyta tvarka.

17. Teigiamai įvertintas trumpąsias formaliojo mokymo programas Valstybinė darbo inspekcija pateikia Socialinės apsaugos ir darbo ministerijai. Neigiamai įvertintas trumpąsias formaliojo mokymo programas Valstybinė darbo inspekcija grąžina rengėjui, kartu pateikdama nepritarimo programai motyvus.

18. Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, gavusi Valstybinės darbo inspekcijos pateiktą trumpąją formaliojo mokymo programą, per dešimt darbo dienų nuo gavimo dienos priima sprendimą dėl jos patvirtinimo. Jei sprendimas neigiamas, raštu pranešama Valstybinei darbo inspekcijai. Valstybinė darbo inspekcija pati taiso mokymo programą arba per tris darbo dienas nuo pranešimo gavimo apie neigiamą sprendimą praneša mokymo programos rengėjams, kartu pateikdama nepritarimo programai motyvus, ir nustato datą dėl patikslintos mokymo programos pakartotino pateikimo. 

19. Socialinės apsaugos ir darbo ministerijai priėmus teigiamą sprendimą, trumpoji formaliojo mokymo programa tvirtinama socialinės apsaugos ir darbo ministro įsakymu ir apie tai per tris darbo dienas nuo patvirtinimo informuojama Valstybinė darbo inspekcija.

20. Valstybinė darbo inspekcija patvirtintą trumpąją formaliojo mokymo programą, vadovaudamasi Formaliojo profesinio mokymo programų rengimo ir įteisinimo tvarkos aprašu, pateikia įteisinti Kvalifikacijų ir profesinio mokymo plėtros centrui.

21. Trumpoji formaliojo mokymo programa įteisinama įregistravus ją Studijų, mokymo programų ir kvalifikacijų registre, vadovaujantis Formaliojo profesinio mokymo programų rengimo ir įteisinimo tvarkos aprašu. Mokymo programa įsigalioja jos įregistravimo dieną.

22. Dėl trumposios formaliojo mokymo programos išregistravimo iš Studijų, mokymo programų ir kvalifikacijų registro Valstybinė darbo inspekcija teikia siūlymą Kvalifikacijų ir profesinio mokymo plėtros centrui, suderinusi šį siūlymą su Socialinės apsaugos ir darbo ministerija.

23. Įregistruotų trumpųjų formaliojo mokymo programų elektronines versijas kaupia Kvalifikacijų ir profesinio mokymo plėtros centras.

24. Neformaliojo mokymo programos, kurios buvo vertinamos Valstybinėje darbo inspekcijoje, Lietuvos Respublikos vyriausiojo valstybinio darbo inspektoriaus nustatyta tvarka registruojamos Valstybinės darbo inspekcijos neformaliojo mokymo programų sąvade, suteikiant joms atitinkamą kodą.

 

V. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

25. Trumposios formaliosios mokymo programos peržiūrimos, bet ne rečiau kaip vieną kartą per dvejus metus, atsižvelgiant į darbuotojų saugos ir sveikatos teisės aktų pasikeitimus bei darbuotojų saugos ir sveikatos būklės raidos tendencijas, ir prireikus atnaujinamos.

 

_________________