LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ

 

N U T A R I M A S

DĖL NACIONALINĖS VAIKŲ DIENOS CENTRŲ 2005–2007 METŲ PROGRAMOS PATVIRTINIMO

 

2004 m. gruodžio 1 d. Nr. 1525

Vilnius

 

Siekdama užtikrinti vaiko teisų ir teisėtų interesų apsaugą, taip pat skatinti kurti socialinių paslaugų infrastruktūrą, skirtą dirbti su socialinės rizikos šeimomis, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

1. Patvirtinti Nacionalinę vaikų dienos centrų 2005–2007 metų programą (pridedama).

2. Pavesti Socialinės apsaugos ir darbo ministerijai organizuoti ir kontroliuoti 1 punkte nurodytos programos įgyvendinimą.

3. Nustatyti, kad Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšomis įgyvendinamos šiuo nutarimu patvirtintos programos priemonės finansuojamos iš Socialinės apsaugos ir darbo ministerijai patvirtintų bendrųjų asignavimų.

 

 

L. E. MINISTRO PIRMININKO PAREIGAS                                   ALGIRDAS BRAZAUSKAS

 

L. E. SOCIALINĖS APSAUGOS IR DARBO MINISTRO PAREIGAS VILIJA BLINKEVIČIŪTĖ

______________

 


Patvirtinta

Lietuvos Respublikos Vyriausybės

2004 m. gruodžio 1 d. nutarimu Nr. 1525

 

nacionalinė vaikų dienos centrų 2005–2007 metų programa

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Nacionalinė vaikų dienos centrų 2005–2007 metų programa (toliau vadinama – ši Programa) skirta vaikų, augančių socialinės rizikos šeimose, socialinėms problemoms, susijusioms su vaikų priežiūra ir ugdymu, spręsti: organizuoti centrą lankančių vaikų ugdymą, popamokinį užimtumą, užtikrinti socialinį darbą ir taip sudaryti tinkamas sąlygas vaikui augti biologinėje jo šeimoje. Ši Programa bus vykdoma Lietuvos Respublikoje įregistruotuose vaikų dienos centruose, laimėjusiuose viešąjį konkursą.

2. Šioje Programoje vartojamos sąvokos:

Socialinės rizikos šeima – sąvoka, apibrėžta Lietuvos Respublikos piniginės socialinės paramos mažas pajamas gaunančioms šeimoms (vieniems gyvenantiems asmenims) įstatyme (Žin., 2003, Nr. 73-3352).

Vaikų dienos centras (toliau vadinama – dienos centras) – viešasis juridinis asmuo, teikiantis socialines ir ugdymo paslaugas socialinės rizikos šeimoms ir vaikams. Vaikus į dienos centrus siunčia savivaldybių administracijų vaiko teisių apsaugos tarnybos (toliau vadinama – tarnybos).

Dienos centruose vaikams organizuojamas ugdymas, pamokų ruoša, laisvalaikio užimtumas ir maitinimas. Su centrą lankančių vaikų tėvais dirbamas sistemingas socialinis darbas, jie skatinami geriau rūpintis savo vaikais ir jų ugdymu, tėvams teikiama reikiama psichologinė, pedagoginė ir teisinė pagalba, šalinamos priežastys, dėl kurių vaikams gali būti nustatoma globa (rūpyba).

3. Ši Programa parengta, kadangi:

3.1. daug socialinės rizikos šeimų ir jose augančių vaikų, dėl to būtina užtikrinti dienos centruose teikiamų nestacionarių paslaugų vaikui ir šeimai tęstinumą;

3.2. netinkama socialinės rizikos šeimose augančių vaikų priežiūra ir ugdymas: mokyklinio amžiaus vaikai nelanko mokyklos arba blogai ją lanko, namuose jiems nesudaromos sąlygos ruošti pamokas;

3.3. savivaldybėse neišplėtotos nestacionarios paslaugos šeimai ir vaikams, dėl to sunku rūpintis tinkama vaikų teisių apsauga.

4. Ši Programa parengta siekiant užtikrinti Nacionalinės nevyriausybinių organizacijų vaikų dienos centrų 2002–2004 metų programos, kuriai pritarta Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. gegužės 24 d. nutarimu Nr. 731 (Žin., 2002, Nr. 53-2076), tęstinumą, įgyvendinant Jungtinių Tautų vaiko teisių konvencijos nuostatas, taip pat atsižvelgiant į 2001 m. sausio 17 d. Jungtinių Tautų komiteto pateiktas išvadas dėl Lietuvos Respublikos įžanginės ataskaitos apie Jungtinių Tautų vaiko teisių konvencijos įgyvendinimą.

5. Ši Programa derinta su šiuo metu vykdomomis vaiko teisių ir teisėtų interesų apsaugą užtikrinančiomis programomis ir koncepcijomis: Vaikų ir jaunimo socializacijos programa, patvirtinta Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. vasario 23 d. nutarimu Nr. 209 (Žin., 2004, Nr. 30-995), Nepilnamečių justicijos 2004–2008 metų programa, patvirtinta Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. gegužės 19 d. nutarimu Nr. 600 (Žin., 2004, Nr. 83-3008), Našlaičių ir tėvų globos netekusių vaikų rėmimo ir integravimo į visuomenę 2005–2008 metų programa, patvirtinta Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. spalio 13 d. nutarimu Nr. 1279 (Žin., 2004, Nr. 152-5546), Socialinių paslaugų teikimo reformos koncepcija, patvirtinta Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. vasario 6 d. nutarimu Nr. 171 (Žin., 2002, Nr. 15-564), Nacionaline programa prieš vaikų komercinį seksualinį išnaudojimą ir seksualinę prievartą, kuriai pritarta Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2000 m. sausio 11 d. nutarimu Nr. 29 (Žin., 2000, Nr. 5-144).

Šios Programos įgyvendinimo priemonės pateiktos priede.

 

II. PADĖTIES ANALIZĖ

 

6. Daug socialiai pažeidžiamų, įvairių materialinių ir psichologinių problemų turinčių šeimų vis dar nesugeba prisitaikyti prie naujų gyvenimo sąlygų. Nepasitikėjimas savimi ir menka motyvacija skatina alkoholizmą, narkomaniją ar kitokį socialiai nepriimtiną elgesį. Socialinės rizikos šeimos stokoja vaikų priežiūros ir ugdymo įgūdžių, neužtikrina pagrindinių savo vaikų teisių. Dėl to šių šeimų vaikai dažniau patenka į policijos akiratį, pasiduoda gatvės įtakai arba tampa nusikaltimų aukomis.

7. Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos atliekama vaikų globos (rūpybos) analizė rodo, kad iki 2002 metų socialinės rizikos šeimų kasmet gausėjo. Tik nuo 2003 metų regimi teigiami pokyčiai: Lietuvoje buvo 17889 socialinės rizikos šeimos, kuriose augo 39233 vaikai, per 2003 metus, palyginti su 2002 metais, socialinės rizikos šeimų sumažėjo 625, o jose augančių vaikų – 734. Socialinės rizikos šeimų mažėjo dėl didžiumoje savivaldybių pradėto vykdyti intensyvesnio socialinio darbo su tokiomis šeimomis, aktyviau ėmė dirbti seniūnijų socialiniai darbuotojai ir nevyriausybinių organizacijų dienos centrų specialistai.

Savivaldybės ir toliau labiau linkusios teikti tokioms šeimoms materialinę paramą, o ne socialines paslaugas: tokiai šeimai mokamos pašalpos, vaikai nemokamai maitinami mokyklose, šeimai kompensuojamos būsto išlaikymo išlaidos. Tačiau vien tik piniginė parama neveiksminga, su tokia šeima būtina dirbti intensyvų socialinį darbą. Siekiant mažinti tokių šeimų ir jų vaikų socialinę atskirtį, būtina skatinti bendruomenėse kurti socialinių paslaugų infrastruktūrą, skirtą dirbti su socialinės rizikos šeimomis, rūpintis, kad pagalba būtų teikiama kuo daugiau socialinės rizikos šeimų, auginančių vaikus. Taip būtų sudarytos galimybės vaikams augti biologinėse jų šeimose, jie nebūtų atskiriami nuo tėvų, nustačius jiems globą (rūpybą).

8. Kasmet savivaldybių administracijos ar teismo sprendimu apie 3 tūkstančiams vaikų nustatoma globa (rūpyba), iš jų apie 80 procentų laikinoji globa nustatoma savivaldybės kompetentingų institucijų sprendimu. Taigi šeima, gaunanti ne tik piniginę paramą, bet ir tinkamas socialines paslaugas, gebėtų išmokti deramai pasirūpinti savo vaikų auklėjimu ir priežiūra. Iš tarnybų 2003 metais pateiktų statistikos ataskaitų matyti, kad mažėja šeimų, norinčių globoti vaikus. Globėjai bijo atsakomybės už globojamus vaikus, ypač paauglius, nes jiems reikia daugiau dėmesio, o tam būtina išmanyti paauglystės problemas. Savivaldybės, kuriose nėra socialinių paslaugų šeimai ir vaikui infrastruktūros tinklo, spręsdamos vaikų priežiūros problemas, dažniausia siunčia juos globai (rūpybai) į vaikų globos ar ugdymo įstaigas. Taip pažeidžiama vaiko teisė augti šeimoje. Be to, tai neigiamai atsiliepia tiek Lietuvos Respublikos valstybės biudžetui, tiek savivaldybių biudžetams, nes vieno vaiko išlaikymas institucijoje vidutiniškai kainuoja 1 tūkst. litų per mėnesį, tačiau problema, dėl kurios vaikas atskirtas nuo šeimos, neretai taip ir lieka neišspręsta.

9. Spręsti socialinių paslaugų vaikui ir šeimai teikimo problemą ir taip išvengti vaiko izoliacijos globos įstaigoje savivaldybėms sėkmingai talkina nevyriausybinių organizacijų dienos centrai, kurių plėtrą ypač paskatino Nacionalinė nevyriausybinių organizacijų vaikų dienos centrų 2002–2004 metų programa. Rengtam nevyriausybinių organizacijų vaikų dienos centrų projektų konkursui 2002 metais pateikti 49 projektai (iš jų 40 projektų iš dalies finansuota Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto), o 2004 metais – jau 107 projektai (iš jų 80 – iš dalies finansuoti). Atitinkamai 2002 metais nurodytajai programai įgyvendinti skirta 600 tūkst. litų, o 2004 metais – 2800 tūkst. litų. Įgyvendinant nurodytąją programą, pastebėta: dienos centrus lankančių vaikų elgesys ir pažangumas pagerėjo, dėl to vaikai įgijo vidurinį išsilavinimą ir mokėsi toliau, ėmė pasitikėti savimi ir aplinkiniais, išmoko bendrauti, padidėjo jų socialinis atsparumas. Jų tėvai ėmė labiau rūpintis vaikais, pagerėjo santykiai šeimoje.

10. Plėtoti dienos centrų veiklą, pasak didžiumos projekto vykdytojų, trukdo lėšų, kvalifikuotų darbuotojų, ypač psichologų, stoka, be to, stinga lėšų darbuotojų atlyginimams ir administracinėms išlaidoms, todėl sunku dirbti su socialinės rizikos šeimomis, skurdi materialinė bazė ir prastos patalpos, kaimo vietovėse reikia transporto. Dienos centrai dažnai finansuojami su pertrūkiais, per mažai, nes pirmiausia ieškoma užsienio fondų ir rėmėjų piniginės paramos (ir jos sulaukiama). Kadangi Lietuvos Respublikos ekonomikos būklė gerėja, be to, Lietuva – Europos Sąjungos narė, užsienio valstybių fondų parama nevyriausybinėms organizacijoms mažėja, o savivaldybės dėl lėšų stokos nelinkusios remti nevyriausybinių organizacijų veiklos.

 

III. PROGRAMOS TIKSLAS

 

11. Šios Programos tikslas – skatinti kurti socialinių paslaugų infrastruktūrą, skirtą dirbti su socialinės rizikos šeimomis, kad vaikai galėtų augti savo šeimose ir nebūtų atskirti nuo tėvų.

 

IV. PROGRAMOS UŽDAVINIAI

 

12. Šios Programos uždaviniai yra:

12.1. skatinti socialinių partnerių ryžtą kurti vietos bendruomenėse dienos paslaugų infrastruktūrą, teikiančią socialines paslaugas šeimai ir vaikui;

12.2. tobulinti teisinę bazę, reglamentuojančią dienos centrų veiklą;

12.3. įvertinti dienos centruose teikiamų paslaugų vaikui ir šeimai kokybę;

12.4. organizuoti dienos centrų darbuotojų kvalifikacijos tobulinimą;

12.5. parengti ir išleisti metodinę medžiagą dienos centrų darbuotojams ir rekomendacijas tėvams vaikų priežiūros, šeimos krizių prevencijos klausimais.

 

V. PROGRAMOS VERTINIMAS

 

13. Šią Programą numatyta vertinti kasmet, taip pat pasibaigus jai įgyvendinti skirtam laikui. Vertinant šią Programą, bus analizuojama:

13.1. ar pasiektas šios Programos tikslas;

13.2. ar šios Programos tikslas aktualus tolesniame jos įgyvendinimo etape (ją baigus įgyvendinti), kokias naujas priemones tikslinga įtraukti į šia Programą;

13.3. ar veiksmingai bendradarbiauja su kitomis suinteresuotomis institucijomis šią Programą įgyvendinantys dienos centrai;

13.4. koks socialinių paslaugų šeimai ir vaikui poreikis ir jų teikimo galimybės;

13.5. ar tinkamai naudojamos lėšos, skirtos šios Programos įgyvendinimo priemonėms vykdyti;

13.6. kokia dienos centrus lankančių vaikų ir jų šeimų statistika.

 

VI. UŽDAVINIŲ ĮGYVENDINIMO VERTINIMO KRITERIJAI

 

14. Nustatomi tokie šios Programos uždavinių įgyvendinimo vertinimo kriterijai:

14.1. kiek vaikų ir šeimų pasinaudojo dienos centrų teikiamomis paslaugomis;

14.2. kiek naujų dienos centrų pradėjo veikti;

14.3. kiek parengta metodinės medžiagos dienos centrų darbuotojams ir metodinių rekomendacijų tėvams vaikų auklėjimo, šeimos psichologinių krizių sprendimo klausimais;

14.4. kaip kito dienos centrų darbuotojų kvalifikacija;

14.5. kiek ir kokių atlikta sociologinių tyrimų, siekiant įvertinti teikiamų paslaugų vaikams ir šeimai kokybę;

14.6. kaip kito socialinės rizikos šeimų ir jose augančių vaikų, globojamų vaikų skaičius, savivaldybėse kuriant pagalbos šeimai ir vaikui paslaugų tinklą.

 

VII. NUMATOMI REZULTATAI

 

15. Numatomi tokie šios Programos įgyvendinimo rezultatai:

15.1. socialinių partnerių pastangomis vietos bendruomenėse bus išplėstas dienos paslaugų šeimoms ir vaikams tinklas;

15. 2. pagausės dienos centrų teikiamų paslaugų gavėjų;

15.3. sumažės socialinės rizikos šeimų ir jose augančių vaikų, taip pat globojamų (rūpinamų) vaikų;

15.4. tobulinant dienos centrų veiklą reglamentuojančius teisės aktus, gerės jų darbo organizavimo ir teikiamų paslaugų kokybė;

15.5. išleistos metodinės rekomendacijos socialinės rizikos šeimoms padės krizės ištiktai šeimai pačiai spręsti savo problemas;

15.6. intensyvus, kvalifikuotas socialinis darbas su šeima mažins priežasčių, dėl kurių vaikui reikėtų nustatyti globą (rūpybą);

15.7. gerės dienos centrų darbuotojų kvalifikacija, tai leis kvalifikuotai teikti socialines paslaugas vaikui ir šeimai.

 

VIII. PROGRAMOS ĮGYVENDINIMAS

 

16. Šios Programos įgyvendinimą koordinuoja ir prižiūri Socialinės apsaugos ir darbo ministerija.

17. Galimi šios Programos įgyvendinimo finansavimo šaltiniai:

17.1. Lietuvos Respublikos valstybės biudžetas;

17.2. savivaldybių biudžetai;

17.3. kitos teisėtai gautos lėšos.

18. Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos įstatymais ir siekdama tinkamai panaudoti Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšas, skirtas dienos centrams finansuoti, Socialinės apsaugos ir darbo ministerija organizuoja viešąjį konkursą. Dienos centrai bus vertinami ir finansuojami Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos nustatyta tvarka.

19. Dienos centrai, teikdami konkursui projektus, kartu turi pateikti bendradarbiavimo su savivaldybės institucija ir projektą įgyvendinant dalyvaujančiais socialiniais partneriais sutartis, taip pat tarnybos rekomendaciją. Dienos centrus dalyvauti konkurse turi rekomenduoti savivaldybių tarnybos. Dienos centrai kas pusmetį su tarnybomis derina individualaus darbo su šeima planą ir vertina jo įgyvendinimo veiksmingumą.

20. Dienos centruose turi dirbti ne mažiau kaip 50 procentų darbuotojų, turinčių socialinio darbuotojo, socialinio pedagogo, pedagogo, psichologo, medicinos darbuotojo kvalifikaciją.

21. Dienos centrai, laimėję konkursą ir gavę lėšų iš Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto šiai Programai įgyvendinti, už jų naudojimą atsiskaito Socialinės apsaugos ir darbo ministerijai sutartyje nustatyta tvarka.

22. Socialinės apsaugos ir darbo ministerija už šios Programos vykdymą ir jai skirtų lėšų naudojimą atsiskaito Lietuvos Respublikos Vyriausybei įstatymų nustatyta tvarka.

______________

 


Nacionalinės vaikų dienos centrų

2005–2007 metų programos

priedas

 

Nacionalinės vaikų dienos centrų 2005–2007 metų programos įgyvendinimo priemonės

 

Uždavinys

Priemonės pavadinimas

Atsakingas vykdytojas

Įvykdymo terminas (metai)

Preliminarus lėšų poreikis (tūkst. litų)

iš viso

2005 metais

2006 metais

2007 metais

1. Skatinti socialinių partnerių ryžtą kurti vietos bendruomenėse dienos paslaugų infrastruktūrą, teikiančią socialines paslaugas šeimai ir vaikui

organizuoti viešąjį dienos centrų projektų atrankos konkursą
finansuoti konkurso būdu atrinktus projektus

Socialinės apsaugos ir darbo ministerija
Socialinės apsaugos ir darbo ministerija

kasmet

kasmet



15507



2572



4965



7970

2. Tobulinti teisinę bazę, reglamentuojančią dienos centrų veiklą

parengti Bendrųjų vaikų dienos centrų veiklos reikalavimų aprašą

Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, Nevyriausybinių organizacijų vaikų dienos centrų asociacija

2006

3

3

 

 

3. Įvertinti dienos centruose teikiamų paslaugų vaikui ir šeimai kokybę

atlikti tyrimą, siekiant įvertinti dienos centruose teikiamų socialinių paslaugų įvairovę ir kokybę, darbo su socialinės rizikos šeimomis ir vaikais veiksmingumą
organizuoti konferenciją darbo su socialinės rizikos šeimomis ir paslaugų teikimo šeimai klausimais

Socialinės apsaugos ir darbo ministerija



Socialinės apsaugos ir darbo ministerija

2007




2006

25

 






10

15

4. Organizuoti dienos centrų darbuotojų kvalifikacijos tobulinimą

organizuoti dienos centrų darbuotojų kvalifikacijos tobulinimą socialinio darbo su šeima ir vaiku, vaiko psichologijos klausimais

Socialinės apsaugos ir darbo ministerija

kasmet

45

15

15

15

5. Parengti ir išleisti metodinę medžiagą dienos centrų darbuotojams ir rekomendacijas tėvams vaikų priežiūros, šeimos krizių prevencijos klausimais

 

 

2005–2006

20

10

10

 

Iš viso šiai Programai įgyvendinti reikia 15600 tūkst. litų.

______________