LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ

 

N U T A R I M A S

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖS 1998 M. LIEPOS 21 D. NUTARIMO NR. 914 „DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTERIJOS NUOSTATŲ PATVIRTINIMO“ DALINIO PAKEITIMO

 

2001 m. rugpjūčio 2 d. Nr. 955

Vilnius

 

Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

Iš dalies pakeisti Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1998 m. liepos 21 d. nutarimą Nr. 914 „Dėl Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministerijos nuostatų patvirtinimo“ (Žin., 1998, Nr. 67-1952) ir išdėstyti nauja redakcija nurodytuoju nutarimu patvirtintus Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministerijos nuostatus (pridedama).

 

 

 

MINISTRAS PIRMININKAS                                                             ALGIRDAS BRAZAUSKAS

 

 

 

ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTRAS                                            ALGIRDAS MONKEVIČIUS

 

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos Vyriausybės

1998 m. liepos 21 d. nutarimu Nr. 914

(Lietuvos Respublikos Vyriausybės

2001 m. rugpjūčio 2 d. nutarimo Nr. 955

redakcija)

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTERIJOS NUOSTATAI

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministerija (toliau vadinama – Švietimo ir mokslo ministerija, ministerija) yra Lietuvos Respublikos vykdomosios valdžios institucija.

Švietimo ir mokslo ministerija vykdo įstatymų ir kitų teisės aktų jai pavestas švietimo, mokslo ir studijų sričių valstybės valdymo funkcijas ir įgyvendina šių sričių valstybės politiką.

2. Švietimo ir mokslo ministerija savo veikloje vadovaujasi Lietuvos Respublikos Konstitucija, įstatymais, kitais Lietuvos Respublikos Seimo priimtais teisės aktais, Lietuvos Respublikos tarptautinėmis sutartimis, Respublikos Prezidento dekretais, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimais, Ministro Pirmininko potvarkiais, taip pat šiais nuostatais.

Ministerijos veikla organizuojama vadovaujantis Lietuvos Respublikos Vyriausybės aprobuotais viešai paskelbtais strateginiais veiklos planais, kuriuose apibūdinami pagrindiniai ministerijos uždaviniai ir būdai, kaip juos įgyvendinti. Ministerijos strateginiai veiklos planai rengiami vieneriems, trejiems, penkeriems ir dešimčiai metų, atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos Vyriausybės ilgalaikį strateginį veiklos planą.

3. Švietimo ir mokslo ministerija yra juridinis asmuo, turintis sąskaitą banke ir antspaudą su Lietuvos valstybės herbu ir savo pavadinimu. Ministerijos buveinės adresas: A. Volano g. 2/7, Vilnius, Lietuvos Respublika.

4. Švietimo ir mokslo ministerija yra biudžetinė įstaiga, finansuojama iš Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto.

 

II. ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTERIJOS UŽDAVINIAI IR FUNKCIJOS

 

5. Svarbiausieji Švietimo ir mokslo ministerijos uždaviniai, kuriais siekiama tęsti švietimo reformą ir puoselėti tautinės mokyklos savitumą, išsaugoti ir racionaliai panaudoti efektyvų mokslo potencialą, yra šie:

5.1. formuoti ir įgyvendinti valstybinę ikimokyklinio ugdymo, vaikų ir jaunimo bendrojo bei specialiojo lavinimo, pagrindinio profesinio bei aukštesniojo mokymo ir suaugusiųjų švietimo politiką, laiduojančią ugdymui palankias visuomenės nuostatas ir sudarančią sąlygas visą gyvenimą mokytis kintančioje demokratinėje visuomenėje;

5.2. formuoti ir įgyvendinti valstybinę mokslo ir studijų (aukštojo mokslo, mokslininkų rengimo, aukštąjį išsimokslinimą turinčių specialistų tobulinimo ir perkvalifikavimo) politiką.

6. Vykdydama jai pavestus uždavinius, Švietimo ir mokslo ministerija:

6.1. tvirtina Bendruosius švietimo įstaigų priežiūros nuostatus ir Valstybinės švietimo inspekcijos nuostatus, koordinuoja apskričių viršininkų ir savivaldybių administracijų švietimo padalinių veiklą;

6.2. nustato visų tipų švietimo įstaigų bendrųjų veiklos nuostatų reikalavimus;

6.3. apibendrina įstatymų, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimų švietimo, mokslo, studijų ir technologijų klausimais taikymo praktiką, rengia įstatymų, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimų ir kitų teisės aktų projektus, teikia pasiūlymus dėl atitinkamų įstatymų ir kitų teisės aktų rengimo bei tobulinimo;

6.4. rengia pasiūlymus dėl švietimo įstaigų finansavimo, analizuoja, ar tinkamai naudojamos joms skirtos biudžeto lėšos;

6.5. teikia Lietuvos Respublikos Vyriausybei pasiūlymus dėl disponavimo švietimo įstaigų valdomu ir naudojamu turtu, įstatymų nustatyta tvarka priima sprendimus šiuo klausimu;

6.6. dalyvauja įgyvendinant Lietuvos Respublikos Vyriausybės numatytą Lietuvos integravimosi į Europos Sąjungą politiką, pagal kompetenciją nustatytąja tvarka palaiko tarptautinius ryšius su užsienio valstybių institucijomis ir tarptautinėmis organizacijomis, rengia tarptautinių dvišalių sutarčių švietimo srities projektus, organizuoja prisijungimą prie daugiašalių tarptautinių sutarčių ir pagal kompetenciją užtikrina jų vykdymą;

6.7. nustato profesinio rengimo profesinėse ir aukštesniosiose mokyklose bei kolegijose principus, organizuoja jų įgyvendinimą;

6.8. kartu su darbdavių ir darbuotojų organizacijų atstovais nustato reikalavimus valstybiniams profesinio rengimo standartams, organizuoja jų rengimą ir įgyvendinimą;

6.9. rengia švietimo įstaigų plėtojimo, jų materialinės bazės, finansavimo projektus ir teikia juos Lietuvos Respublikos Vyriausybei;

6.10. nustato švietimo įstaigų bendrąjį ugdymo turinį bei formas, ugdymo turinio kaitos tendencijas, ugdymo turinio ir ugdymo kokybės kontrolės mechanizmą, rūpinasi švietimo įstaigų priežiūra;

6.11. organizuoja pedagogų poreikio ir jų rengimo būklės tyrimą, rūpinasi pedagogų rengimu, kvalifikacija, organizuoja pedagogų, švietimo įstaigų vadovų ir inspektorių atestavimą;

6.12. nustato ugdymo priemonių rengimo prioritetus, ugdymo įstaigų aprūpinimo priemonėmis principus, organizuoja švietimo įstaigoms mokymo planų, programų, vadovėlių ir kitų ugdymo priemonių rengimą ir leidybą;

6.13. steigia, reorganizuoja ir likviduoja pavaldžias švietimo įstaigas, raštu aprobuoja valstybinių švietimo įstaigų, steigiamų kartu su užsienio juridiniais asmenimis, nepavaldžių valstybinių ir nevalstybinių švietimo (išskyrus neformaliojo) įstaigų bei savivaldybių švietimo įstaigų, teikiančių pradinį, pagrindinį ir vidurinį išsilavinimą, steigimą, reorganizavimą ir likvidavimą;

6.14. jeigu nevalstybinės švietimo įstaigos veikla pažeidžia įstatymus, pareikalauja per nurodytą laiką pašalinti nustatytus pažeidimus (nepašalinus pažeidimų, ginčas sprendžiamas teismine tvarka);

6.15. suderinusi su suinteresuotomis ministerijomis, teikia Lietuvos Respublikos Vyriausybei pasiūlymus ir išvadas dėl valstybinių mokslo ir studijų institucijų steigimo, reorganizavimo ir likvidavimo;

6.16. užsako ir koordinuoja mokslinius tyrimus, vykdomus valstybės užsakymu visose srityse;

6.17. suderinusi su Lietuvos mokslo taryba, teikia Lietuvos Respublikos Vyriausybei pasiūlymus dėl prioritetinių mokslo ir technologijų krypčių plėtojimo;

6.18. organizuoja švietimo įstaigų, mokslo ir studijų institucijų bei jų asociacijų, studijų ir mokymo programų, išsilavinimo pažymėjimų registravimą, taip pat licencijų (leidimų) mokyti išdavimą ir registravimą Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka;

6.19. užsako neformaliojo suaugusiųjų švietimo programas bei tikslinius projektus ir juos finansuoja;

6.20. formuoja išsimokslinimo pripažinimo principus;

6.21. pagal tarptautinius susitarimus teikia valstybės paramą užsienyje gyvenantiems lietuviams švietimo ir studijų srityse;

6.22. remia ir skatina savarankišką Lietuvos Respublikos švietimo įstaigų, mokslo ir studijų institucijų bei organizacijų bendradarbiavimą su atitinkamomis kitų valstybių įstaigomis, teikia joms informacinę ir organizacinę pagalbą;

6.23. vykdo kitas įstatymų ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimų numatytas funkcijas.

 

III. ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTERIJOS TEISĖS

 

7. Švietimo ir mokslo ministerija, įgyvendindama jai pavestus uždavinius, turi teisę:

7.1. gauti iš ministerijų ir kitų Vyriausybės įstaigų, apskričių viršininkų ir savivaldybių, švietimo įstaigų, mokslo ir studijų institucijų išvadas dėl ministerijos rengiamų įstatymų, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimų ir kitų dokumentų projektų, taip pat statistinę ir kitokią informaciją apie švietimo būklę ir problemas, studijas, mokslą, specialistų poreikį, jų tobulinimo reikmes;

7.2. dalyvauti suinteresuotoms institucijoms svarstant švietimo, studijų, mokslo ir technologijų, specialistų rengimo, tobulinimo ir perkvalifikavimo klausimus, teikti pasiūlymus dėl jų sprendimo;

7.3. vykdydama bendrą valstybinę švietimo politiką, pagal savo kompetenciją koordinuoti apskričių viršininkų ir savivaldybių administracijų švietimo padalinių veiklą;

7.4. leisti periodinius ir kitus informacinius leidinius;

7.5. sudaryti iš ministerijų, kitų valstybės institucijų ir įstaigų, mokslo ir studijų institucijų atstovų (susitarus su jų vadovais) komisijas arba darbo grupes, rengiančias įstatymų ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimų ministerijos kompetencijos klausimais projektus ir nagrinėjančias kitas ministerijos sprendžiamas problemas;

7.6. tikrinti pagal kompetenciją ministerijos įsteigtų ar jai priskirtų įstaigų darbą, nustatyti joms uždavinius, išklausyti jų darbo ataskaitas, prireikus teikti joms metodinius nurodymus.

8. Švietimo ir mokslo ministerija turi ir kitas įstatymų ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimų suteiktas teises.

 

IV. ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTERIJOS DARBO ORGANIZAVIMAS

 

9. Švietimo ir mokslo ministerijai vadovauja ministras, kurį pagal Lietuvos Respublikos Konstituciją skiria į pareigas ir atleidžia iš jų Respublikos Prezidentas Ministro Pirmininko teikimu.

Švietimo ir mokslo ministrą gali laikinai pavaduoti tik Ministro Pirmininko paskirtas kitas Lietuvos Respublikos Vyriausybės narys. Pavaduojantis ministras nevykdo funkcijų, numatytų šių nuostatų 11.8, 11.10 ir 11.11 punktuose.

10. Švietimo ir mokslo ministras, vadovaudamas švietimo, mokslo ir studijų valdymo sritims, yra atsakingas Lietuvos Respublikos Seimui, Respublikos Prezidentui ir tiesiogiai pavaldus Ministrui Pirmininkui.

11. Švietimo ir mokslo ministras:

11.1. sprendžia ministerijos kompetencijai priklausančius klausimus ir yra tiesiogiai atsakingas už Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos įgyvendinimą ministerijos kompetencijai priklausančiais klausimais;

11.2. užtikrina įstatymų, Lietuvos Respublikos tarptautinių sutarčių, Respublikos Prezidento dekretų, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimų, Ministro Pirmininko potvarkių ir kitų teisės aktų vykdymą;

11.3. Lietuvos Respublikos Vyriausybės darbo reglamento nustatyta tvarka teikia Lietuvos Respublikos Vyriausybei įstatymų ir kitų teisės aktų projektus;

11.4. užtikrina Lietuvos Respublikos Vyriausybės ir Ministro Pirmininko pavedimų vykdymą;

11.5. leidžia įsakymus ir įsakymais patvirtintus kitus teisės aktus, tikrina, kaip jie vykdomi. Įsakymus ir kitus teisės aktus pasirašo ministras. Prireikus jis leidžia kartu su kitais ministrais bendrus įsakymus arba įsakymu patvirtintus kitus teisės aktus;

11.6. teikia Lietuvos Respublikos Vyriausybei ministerijos veiklos ataskaitas, kaip vykdoma Lietuvos Respublikos Vyriausybės programa ir jos įgyvendinimo priemonės, Ministro Pirmininko reikalavimu atsiskaito už savo veiklą;

11.7. teikia Lietuvos Respublikos Vyriausybei tvirtinti įstaigų prie ministerijos nuostatų projektus. Lietuvos Respublikos Vyriausybės pavedimu tvirtina įstaigų prie ministerijos nuostatus;

11.8. ministerijos sekretoriaus teikimu tvirtina ministerijos administracijos struktūrą, pareigybių sąrašą ir  kategorijas, neviršydamas darbo užmokesčiui nustatytų lėšų;

11.9. tvirtina ministerijos administracijos padalinių nuostatus;

11.10. skiria į pareigas ir atleidžia iš jų politinio (asmeninio) pasitikėjimo valstybės tarnautojus, ministerijos sekretorių – aukščiausiąjį ministerijos karjeros valstybės tarnautoją, įstaigų prie ministerijos vadovus;

11.11. tvirtina periodiškai atnaujinamus ilgalaikius (iki 10 metų) ministerijos strateginius veiklos planus;

11.12. priskiria ministerijos įsteigtų ar jai priskirtų įstaigų vadovų pareigybes kategorijoms, skiria jiems tarnybines nuobaudas ar juos skatina;

11.13. vykdo kitas įstatymų ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimų jam suteiktas funkcijas.

12. Švietimo ir mokslo ministras koordinuoja ministerijos administracijos padalinių veiklą per viceministrus ir ministerijos sekretorių, o įstaigų prie ministerijos – per šių įstaigų vadovus.

13. Viceministrai yra tiesiogiai atsakingi ministrui. Ministras vertina jų kompetenciją ir nustato jų įgaliojimus.

Viceministrai per ministerijos sekretorių ir atitinkamus įstaigų prie ministerijos vadovus organizuoja ir užtikrina jų įgaliojimams priskirtose srityse ministro nustatytos politikos įgyvendinimą.

14. Švietimo ir mokslo ministerija turi savo administraciją, kuriai vadovauja ministerijos sekretorius. Jis gali turėti pavaduotoją.

Švietimo ir mokslo ministerijos administraciją sudaro departamentai, skyriai ir kiti padaliniai.

Prie ministerijos gali būti Lietuvos Respublikos Vyriausybės steigiami departamentai ir kitos įstaigos.

15. Švietimo ir mokslo ministerijos sekretorius:

15.1. atsako už ministerijos vadybą, teisės aktų (projektų) rengimą, organizuoja ir kontroliuoja visų ministerijos administracijos padalinių veiklą, vadovaudamasis Lietuvos Respublikos Vyriausybės ar ministro patvirtintomis konkrečiomis priemonėmis Lietuvos Respublikos Vyriausybės programai įgyvendinti;

15.2. atsako už ministerijos ūkinę ir finansinę veiklą;

15.3. teikia ministrui tvirtinti ministerijos administracijos struktūrą, pareigybių sąrašą ir kategorijas;

15.4. organizuoja ministro įsakymų projektų rengimą, pagal savo kompetenciją leidžia vykdomojo pobūdžio potvarkius;

15.5. skiria į pareigas ir atleidžia iš jų savo pavaduotoją, ministerijos administracijos padalinių vadovus, kitus ministerijos valstybės tarnautojus, išskyrus politinio (asmeninio) pasitikėjimo tarnautojus;

15.6. atlieka kitas ministro jam pavestas funkcijas.

16. Švietimo ir mokslo ministerijoje sudaroma kolegija – ministro patariamoji institucija. Ministras yra kolegijos pirmininkas, o jos nariai – viceministrai, ministerijos sekretorius. Į kolegijos sudėtį gali būti įtraukti ir ministerijos sekretoriaus pavaduotojas, kiti ministerijos, kitų institucijų ir organizacijų atstovai. Į kolegijos posėdžius gali būti kviečiami kitų ministerijų, valstybės ir kitų institucijų bei organizacijų atstovai, mokslininkai jų sutikimu.

Švietimo ir mokslo ministerijos kolegijos narių skaičių nustato, kolegijos sudėtį ir darbo reglamentą tvirtina ministras. Jis taip pat teikia kolegijai svarstyti klausimus.

17. Prie Švietimo ir mokslo ministerijos gali būti sudaromos tarybos, ekspertų komisijos ir kitos darbo grupės, kurių personalinę sudėtį ir veiklos nuostatus tvirtina švietimo ir mokslo ministras.

 

V. VALSTYBĖS TARNAUTOJŲ PRIĖMIMO į Tarnybą IR JŲ DARBO UŽMOKESČIO MOKĖJIMO TVARKA

 

18. Valstybės tarnautojų tarnybos Švietimo ir mokslo ministerijoje, jų darbo užmokesčio mokėjimo tvarką ir sąlygas nustato Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymas, kiti įstatymai bei teisės aktai.

 

VI. ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTERIJOS LĖŠŲ ŠALTINIAI IR LĖŠŲ NAUDOJIMO TVARKA

 

19. Švietimo ir mokslo ministerija finansuojama iš Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto teisės aktų nustatyta tvarka.

 

VII. ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTERIJOS FINANSINĖS VEIKLOS KONTROLĖ

 

20. Švietimo ir mokslo ministerijos finansinės veiklos kontrolę vykdo Valstybės kontrolė, Vidaus audito tarnyba ir kitos institucijos teisės aktų nustatyta tvarka.

______________