LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ

 

N U T A R I M A S

DĖL SMULKAUS IR VIDUTINIO VERSLO PLĖTROS IKI 2004 METŲ STRATEGINIŲ KRYPČIŲ IR SMULKAUS IR VIDUTINIO VERSLO PLĖTROS 2002–2004 METŲ PRIEMONIŲ PATVIRTINIMO

 

2002 m. liepos 19 d. Nr. 1175

Vilnius

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos smulkaus ir vidutinio verslo plėtros įstatymo (Žin., 1998, Nr. 109-2993) 5 straipsnio 2 dalies 3 punktu, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

1. Patvirtinti Smulkaus ir vidutinio verslo plėtros iki 2004 metų strategines kryptis (pridedama).

2. Patvirtinti smulkaus ir vidutinio verslo plėtros 2002–2004 metų priemones (pridedama).

3. Pavesti Ūkio ministerijai koordinuoti Smulkaus ir vidutinio verslo plėtros iki 2004 metų strateginių krypčių ir smulkaus ir vidutinio verslo plėtros 2002–2004 metų priemonių įgyvendinimą.

4. Pripažinti netekusiu galios Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2000 m. rugsėjo 19 d. nutarimą Nr. 1119 „Dėl Smulkaus ir vidutinio verslo plėtros iki 2003 metų strateginių krypčių ir smulkaus ir vidutinio verslo plėtros 2000–2001 metų priemonių patvirtinimo“ (Žin., 2000, Nr. 81-2448).

 

 

Ministras Pirmininkas                                                                                              Algirdas Brazauskas

 

Ūkio ministras                                                                                                                     Petras Čėsna

______________

 


PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos Vyriausybės

2002 m. liepos 19 d. nutarimu Nr. 1175

 

SMULKAUS IR VIDUTINIO VERSLO PLĖTROS IKI 2004 METŲ STRATEGINĖS KRYPTYS

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Vienas iš svarbiausių ekonominės politikos uždavinių yra smulkaus ir vidutinio verslo plėtra.

Pagal Smulkaus ir vidutinio verslo plėtros strategines kryptis siekiama skatinti smulkių bei vidutinių įmonių steigimą ir plėtrą naudojant kuo daugiau vietos materialinių ir žmonių išteklių, naujausias technologijas. Tai prisidėtų prie šalies ekonomikos augimo, užimtumo didėjimo.

2. Smulkaus ir vidutinio verslo plėtros iki 2004 metų strateginėse kryptyse išdėstyti Lietuvos Respublikos Vyriausybės vidutinės trukmės prioritetai smulkaus ir vidutinio verslo plėtros srityje ir priemonės jiems įgyvendinti.

3. Smulkaus ir vidutinio verslo plėtros iki 2004 metų strateginės kryptys parengtos atsižvelgiant į Smulkaus ir vidutinio verslo plėtros iki 2003 metų strateginių krypčių įgyvendinimo patirtį, 2000–2001 metams numatytų priemonių įgyvendinimo rezultatus, Europos chartiją mažoms įmonėms, Lietuvos ekonominę programą laikotarpiui iki stojimo į Europos Sąjungą, Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001–2004 metų programą, pastabas ir siūlymus, pateiktus svarstant Smulkaus ir vidutinio verslo plėtros iki 2004 metų strateginių krypčių projektą konferencijoje „Smulkus ir vidutinis verslas Lietuvoje. Dabartis ir perspektyvos“ (2001 m. spalio 25 d., Vilnius), valstybės ir savivaldybių institucijų, verslininkų organizacijų siūlymus, dabartinę šalies ekonominę ir socialinę situaciją.

 

II. SMULKAUS IR VIDUTINIO VERSLO PLĖTROS VIZIJA, STRATEGINIAI TIKSLAI

 

Smulkaus ir vidutinio verslo plėtros vizija

 

4. Numatoma tokia vidutinės trukmės laikotarpio smulkaus ir vidutinio verslo perspektyva:

4.1. plėtojamas dinamiškas, lanksčiai prisitaikantis prie kintančių rinkos sąlygų smulkaus ir vidutinio verslo sektorius;

4.2. didėja užimtumas, kuriamos naujos darbo vietos, į aktyvią veiklą įtraukiamas jaunimas, moterys, neįgalieji;

4.3. plėtojama verslo infrastruktūra, sukuriamos sąlygos pertvarkyti regionų ekonomiką;

4.4. smulkios ir vidutinės įmonės diegia naujus gamybos būdus, skverbiasi į naujas rinkas, didina veiklos efektyvumą;

4.5. plečiasi ir struktūrizuojasi smulkių ir vidutinių įmonių sąsajos su didelėmis įmonėmis;

4.6. didėja informacijos technologijų naudojimas smulkiame ir vidutiniame versle;

4.7. gerėja verslo kultūra ir natūraliai susiformuoja visuomenės teigiamas požiūris į smulkų ir vidutinį verslininką;

4.8. Lietuvos smulkus ir vidutinis verslas integruojasi į Europos Sąjungos rinką.

 

Smulkaus ir vidutinio verslo plėtros strateginių krypčių formavimo principai

 

5. Svarbiausieji strateginių krypčių formavimo ir įgyvendinimo principai yra šie:

5.1. smulkaus ir vidutinio verslo subjektams teikiama tokia valstybės parama, kuri atitinka Europos Sąjungos teisės nuostatas, Lietuvos Respublikos valstybės pagalbos ūkio subjektams kontrolės įstatymo (Žin., 2000, Nr. 45-1292) nuostatas ir diferencijuojama atsižvelgiant į šių subjektų veiklos specifiką;

5.2. uždaroji akcinė bendrovė „Investicijų ir verslo garantijos“ numato teikti įvairiapusę finansinę paramą smulkaus ir vidutinio verslo subjektams;

5.3. ypač rūpinamasi smulkaus ir vidutinio verslo plėtra regionuose, kuriuose menka socialinė ir gamybinė infrastruktūra ir didelis nedarbas. Į ūkinę komercinę veiklą aktyviai įtraukiamos moterys, jaunimas ir neįgalieji;

5.4. siekiant užtikrinti smulkaus ir vidutinio verslo efektyvumą ir konkurencingumą, atsižvelgiant į tai, kad šioms įmonėms būtina dirbti pagal šiuolaikiškus verslo standartus ir įsiskverbti į tarptautines rinkas, skatinamas jų tarptautinis ir kooperacinis bendradarbiavimas su didelėmis įmonėmis;

5.5. smulkaus ir vidutinio verslo plėtros politikos pagrindas – naujausių technologijų taikymas, kūrybiškumas, kvalifikuotų verslininkų gausėjimas;

5.6. Lietuvos Respublikos Vyriausybė remia Smulkaus ir vidutinio verslo plėtros strateginių krypčių įgyvendinimą, užtikrina lėšų, skirtų smulkaus ir vidutinio verslo plėtrai, efektyvaus naudojimo kontrolę, tarpininkauja gaunant tarptautinių organizacijų ir užsienio valstybių techninę pagalbą, kurios reikia šiam verslui plėtoti;

5.7. Lietuvos Respublikos Vyriausybė aktyviai bendradarbiauja su verslininkų organizacijomis ir institucijomis, teikiančiomis paramą smulkiam ir vidutiniam verslui;

5.8. smulkaus ir vidutinio verslo plėtros vidutinės trukmės strateginės kryptys nuolat tikslinamos atsižvelgiant į jau parengtas ir įgyvendintas priemones – šalinamos šio verslo plėtros kliūtys, numatomos naujos iniciatyvos.  Smulkaus ir vidutinio verslo plėtros strateginiai tikslai

6. Smulkaus ir vidutinio verslo plėtros strateginiai tikslai yra šie:

6.1. užtikrinti prioritetinį smulkaus ir vidutinio verslo sektoriaus plėtojimą;

6.2. skatinti smulkaus ir vidutinio verslo sektoriaus integraciją į Europos Sąjungos ekonominę erdvę – šių įmonių tarptautinį bendradarbiavimą, jų produkcijos ir paslaugų eksporto didėjimą;

6.3. didinti smulkių ir vidutinių įmonių konkurencingumą, sudarant palankias sąlygas diegti inovacijas ir naudoti naujas technologijas;

6.4. baigti formuoti smulkaus ir vidutinio verslo sektoriaus plėtros sistemos svarbiausias grandis – institucinę, informacinę ir finansinės paramos struktūrą ir kontrolę.

 

III. SMULKAUS IR VIDUTINIO VERSLO PLĖTRA IKI 2004 METŲ

 

Smulkaus ir vidutinio verslo plėtros vidutinės trukmės laikotarpiu strateginės kryptys

 

7. Smulkaus ir vidutinio verslo plėtros vidutinės trukmės laikotarpiu strateginės kryptys yra šios:

7.1. smulkaus ir vidutinio verslo teisinės ir ekonominės aplinkos tobulinimas;

7.2. finansinės paramos smulkaus ir vidutinio verslo subjektams gerinimas;

7.3. verslo informacijos, mokymo ir konsultavimo paslaugų teikimas;

7.4. inovacijų bei informacijos technologijų naudojimo smulkiame ir vidutiniame versle skatinimas;

7.5. institucinės verslo infrastruktūros tobulinimas;

7.6. verslo savivaldos plėtra;

7.7. smulkaus ir vidutinio verslo plėtra regionuose;

7.8. didelių, smulkių ir vidutinių įmonių bendradarbiavimo skatinimo modelio diegimas;

7.9. atskirų visuomenės grupių įtraukimas į smulkų ir vidutinį verslą.

8. Šios strateginės kryptys numato Lietuvos Respublikos Vyriausybės smulkaus ir vidutinio verslo plėtros politikos, kuri buvo įgyvendinama vykdant Smulkaus ir vidutinio verslo plėtros programą, tęstinumą ir nustato pagrindines priemones smulkaus ir vidutinio verslo plėtros vizijai ir strateginiams tikslams įgyvendinti, smulkaus ir vidutinio verslo problemoms spręsti.

 

Smulkaus ir vidutinio verslo teisinės ir ekonominės aplinkos tobulinimas

 

9. Nebaigta reformuoti teisinė sistema, dar išlikę biurokratiniai verslo suvaržymai, skirtingai nei Europos Komisijos rekomendacijose traktuojamas smulkių ir vidutinių įmonių apibrėžimas, nepakankamai tobula mokesčių sistema ir buhalterinė apskaita, sudėtingas mokesčių apskaičiavimo mechanizmas, netobulas mokesčių administravimas – tai pagrindinės problemos, kurias reikia spręsti tobulinant smulkaus ir vidutinio verslo teisinę ir ekonominę aplinką.

10. Atsižvelgiant į smulkių ir vidutinių įmonių problemas, siūloma įgyvendinti šias smulkaus ir vidutinio verslo teisinės ir ekonominės aplinkos tobulinimo priemones:

10.1. sumažinti licencijavimą gamyboje ir versle, sudarant palankesnes sąlygas sąžiningai konkuruoti;

10.2. kadangi smulkių, vidutinių ir didelių įmonių bendradarbiavimas didina sukuriamą pridedamąją vertę visuose jos kūrimo etapuose – pradedant žaliavos įsigijimu, gamyba, rinkotyra ir baigiant sukurto produkto pateikimu vartotojui, plėtoti bendradarbiavimą tarp šių įmonių – įgyvendinti projektus pagal parengtą didelių, smulkių ir vidutinių įmonių bendradarbiavimo skatinimo modelį;

10.3. siekiant spartesnės integracijos į Europos Sąjungą, užtikrinti nacionalinį dalinį pagrindinių Europos Sąjungos finansuojamų programų bei kitų tarptautinių, daugiašalių ir dvišalių smulkaus ir vidutinio verslo plėtros programų finansavimą (kofinansavimą), taip pat informacijos apie galimybę smulkioms ir vidutinėms įmonėms dalyvauti programose sklaidą;

10.4. siekiant paspartinti likvidavimo procedūras (pažymų surinkimą, darbuotojų atleidimą ir kt.) bankrutuojančiose įmonėse, neturinčiose arba turinčiose nepakankamai turto administravimo išlaidoms apmokėti, papildyti Lietuvos Respublikos įmonių bankroto įstatymą nuostatomis, numatančiomis supaprastintą nurodytų įmonių likvidavimą;

10.5. pakeisti Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001 m. liepos 11 d. nutarimą Nr. 887 „Dėl smulkaus ir vidutinio verslo plėtros“ (Žin., 2001, Nr. 62-2272) – numatyti teikti garantijas už smulkaus ir vidutinio verslo subjektų gaunamas paskolas ir lizingą.

 

Finansinės paramos smulkaus ir vidutinio verslo subjektams gerinimas

 

11. Vienas iš pagrindinių smulkaus ir vidutinio verslo subjektų veiklos stabdžių – finansinių išteklių stoka. Sprendžiant šią problemą, būtina plėtoti finansinių institucijų sistemą Lietuvoje.

12. Labai svarbu, kad valstybės finansinė parama smulkaus ir vidutinio verslo subjektams būtų gerai organizuota, numatomos laiku vykdomos ir pagrįstos priemonės, užtikrintas šių priemonių įgyvendinimo kompleksiškumas, tęstinumas, atitiktis Europos Sąjungos valstybių ir valstybių, su kuriomis Lietuvos Respublika yra sudariusi tarptautines sutartis, nuostatoms dėl valstybės pagalbos. Būtina užtikrinti valstybės paramos smulkioms ir vidutinėms įmonėms skaidrumą, koordinavimą, nuolat analizuoti įvairios paramos efektyvumą, teikimo kontrolę ir vertinti poveikį smulkaus ir vidutinio verslo plėtrai.

13. Siekiant pagerinti smulkaus ir vidutinio verslo subjektų finansines galimybes, reikia:

13.1. Smulkaus ir vidutinio verslo plėtros ir skatinimo strategijos įgyvendinimo specialiosios programos lėšomis išplėsti smulkaus ir vidutinio verslo subjektų finansines galimybes ir skirti lėšas pradiniam kapitalui formuoti, naujoms technologijoms ir inovacijoms versle įdiegti;

13.2. teikti garantijas finansų įstaigoms (už smulkaus ir vidutinio verslo subjektams suteiktas paskolas ir lizingo paslaugas);

13.3. koordinuoti institucijų, teikiančių paramą smulkiam ir vidutiniam verslui, verslininkų organizacijų ir finansinių institucijų, dirbančių su smulkiomis ir vidutinėmis įmonėmis, veiklą, skatinti tarpusavio bendradarbiavimą, supratimą, skleisti geriausią patirtį regionuose;

13.4. analizuoti Europos Sąjungos finansinės ir techninės paramos smulkaus ir vidutinio verslo subjektams, ypač verslą pradedančioms ir perspektyvioms smulkioms įmonėms, teikimo praktiką ir ją taikyti Lietuvoje.

 

Verslo informacijos, mokymo ir konsultavimo paslaugų teikimas

 

14. Verslo informacijos, konsultavimo ir mokymo paslaugų rinka Lietuvoje plėtojama palyginti lėtai, jos plėtrą stabdo smulkių ir vidutinių įmonių, ypač pradedančiųjų verslininkų, riboti finansiniai ištekliai, todėl čia būtina valstybės parama.

15. Lietuvos Respublikos Vyriausybė, siekdama skatinti smulkių ir vidutinių įmonių steigimą ir veikiančių įmonių plėtrą, smulkaus ir vidutinio verslo subjektams ir asmenims, norintiems pradėti verslą, turėtų sudaryti ypač palankias sąlygas naudotis informacinėmis, mokymo ir konsultavimo paslaugomis. Valstybės parama turėtų būti ne tik organizacinė, bet ir finansinė, nes smulkaus ir vidutinio verslo subjektai, nors ir suvokdami žinių svarbą verslo sėkmei, dažnai nepajėgia sumokėti visos konsultavimo ir mokymo paslaugų kainos.

16. Būtina užtikrinti, kad smulkaus ir vidutinio verslo subjektai laiku gautų išsamią ir nebrangią verslo informaciją. Šiam tikslui reikia:

16.1. užtikrinti, kad smulkaus ir vidutinio verslo subjektai visuose Lietuvos regionuose galėtų nuolat naudotis subsidijuojamomis mokymo ir konsultavimo aktualiausiais verslo klausimais paslaugomis;

16.2. nuolat atnaujinti ir plėsti internete verslo informaciją apie smulkių ir vidutinių įmonių galimybes bendradarbiauti su didelėmis įmonėmis, skelbti informaciją apie teisinės bazės pokyčius, sukurti viešųjų pirkimų informacinę sistemą, sudarančią Europos Sąjungos valstybių praktiką atitinkančias galimybes pamažu perkelti viešuosius pirkimus į elektroninę terpę, ir kita;

16.3. kasmet rengti statistikos informaciją apie smulkaus ir vidutinio verslo subjektų veiklą, papildyti turimą informaciją statistikos duomenimis, kurių reikia išsamiai smulkaus ir vidutinio verslo būklės analizei atlikti;

16.4. kasmet tirti smulkių ir vidutinių įmonių veiklos sąlygas ir skelbti tyrimų duomenis, parengti analitinę Lietuvos smulkaus ir vidutinio verslo būklės ir perspektyvų apžvalgą;

16.5. nuolat informuoti visuomenę apie verslo sąlygas ir verslininkų problemas per nacionalinę televiziją, radiją, kitas žiniasklaidos priemones. Taip būtų kuriamas teigiamas verslininko – pagrindinio ekonomikos pažangos subjekto įvaizdis;

16.6. plėsti smulkių ir vidutinių įmonių galimybes naudotis internetu.

 

Inovacijų bei informacijos technologijų naudojimo smulkiame ir vidutiniame versle skatinimas

 

17. Verslo sėkmė labai priklauso nuo inovacijų ir informacijos technologijų naudojimo. Tolygiai išplėtota šalies informacijos technologijų infrastruktūra ūkio subjektams suteiktų naujas galimybes plėtoti verslą, būti konkurencingiems pasaulio rinkose, efektyviau organizuoti vidinę įmonių veiklą. Deja, smulkaus ir vidutinio verslo subjektai nepakankamai remiasi naujomis technologijomis ir mokslo laimėjimais. Kad Lietuva taptų lygiaverte išsivysčiusių valstybių partnere, reikia skatinti vartotojų pasitikėjimą elektroniniu verslu.

18. Smulkios ir vidutinės įmonės gali lanksčiai ir dinamiškai diegti inovacijas ir naujas technologijas, tačiau būtina ir valstybės parama. Šiam tikslui reikia:

18.1. parengti tipinį verslo perkėlimo į elektroninę terpę modelį;

18.2. skatinti smulkių ir vidutinių įmonių dalyvavimą tarptautiniuose inovacijų projektuose;

18.3. remti dvišalį ir daugiašalį ekonominį ir technologinį bendradarbiavimą su Europos, Europos Sąjungos valstybėmis, siekiant skatinti smulkias ir vidutines įmones dalyvauti Europos valstybių ir Europos Sąjungos inicijuotose mokslinių tyrimų ir technologijų plėtros programose;

18.4. skatinti smulkias ir vidutines įmones diegti ir naudoti elektroninį atsiskaitymą už paslaugas, pirkimą, elektroniniu būdu atlikti mokesčių mokėjimo, muitinės ir pajamų deklaravimo procedūras, diegti informacijos technologijas, naudoti naujausius mokslo laimėjimus, plėtoti elektroninę komerciją;

18.5. skatinti spartesnį inovacijų augimą įmonėse – teikti joms paramą, atitinkančią Lietuvos Respublikos valstybės pagalbos ūkio subjektams kontrolės įstatymo nuostatas.

 

Institucinės verslo infrastruktūros tobulinimas

 

19. Siekiant įgyvendinti šias strategines kryptis ir didinti jų įgyvendinimo priemonių veiksmingumą, būtina toliau tobulinti ir plėsti smulkaus ir vidutinio verslo institucinę sistemą. Todėl reikia:

19.1. toliau teikti metodinę ir finansinę paramą, stiprinti institucijas, teikiančias paramą smulkiam ir vidutiniam verslui: verslo inkubatorius, verslo informacijos centrus, konsultacijų ir inovacijų centrus, technologinius parkus, plėsti verslo informacijos centrų tinklą tuose regionuose, kuriuose neišvystyta verslo institucinė infrastruktūra ir didelis nedarbas;

19.2. įsteigti elektroninio verslo inkubatorius, skatinant privatųjį sektorių perkelti verslą į elektroninę terpę ir sudarant palankias sąlygas diegti informacijos technologijas;

19.3. skatinti valstybės ir savivaldybių institucijų, verslininkų organizacijų bendradarbiavimą.

 

Smulkaus ir vidutinio verslo plėtra regionuose

 

20. Mažas įmonių aktyvumas, menkas verslumas, riboti darbo jėgos įgūdžiai ir jos nesugebėjimas prisitaikyti prie kintančių darbo rinkos sąlygų, socialinės partnerystės stoka ir daugelis kitų veiksnių lemia netolygią regionų socialinę ekonominę plėtrą. Smulkaus ir vidutinio verslo plėtra regionuose ir regioninės plėtros skirtumų išlyginimas – viena iš esminių regionų plėtros sąlygų.

21. Skatinant smulkaus ir vidutinio verslo plėtrą regionuose, būtina Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatyme numatyti savivaldybių institucijų funkciją rengti regionines smulkaus ir vidutinio verslo plėtros programas ir jas įgyvendinti.

22. Be to, tikslinga valstybės paramą pirmiausia skirti tiems šalies regionams, kuriuose didžiausias nedarbas:

22.1. skatinti apskričių viršininkų administracijas pritraukti ir geriau naudoti šalies ir tarptautinių fondų bei programų lėšas smulkiam ir vidutiniam verslui plėtoti regionuose;

22.2. skatinti savivaldybes steigti savivaldybių smulkaus ir vidutinio verslo skatinimo fondus ir šių fondų lėšomis remti verslo plėtrą regionuose.

 

IV. SMULKAUS IR VIDUTINIO VERSLO PLĖTROS PRIEMONIŲ ĮGYVENDINIMO FINANSAVIMAS

 

23. Smulkaus ir vidutinio verslo plėtros priemonių įgyvendinimui didžiausią įtaką turės įvairių lygių finansavimo šaltinių galimybės, lėšų naudojimo koordinavimas ir kooperavimas. Tie šaltiniai gali būti:

23.1. valstybės ir savivaldybių lėšos, skirtos smulkaus ir vidutinio verslo plėtros priemonėms įgyvendinti;

23.2. Europos Sąjungos nacionalinės PHARE programos (PHARE ekonominė ir socialinė sanglauda, Specialioji pasirengimo Europos Sąjungos struktūriniams fondams programa), Europos Sąjungos „Leonardo da Vinci“ (profesinio mokymo) programos, „5 th Framework“ (mokslinių tyrimų ir plėtros) programos, regioninės ir dvišalės paramos programų lėšos;

23.3. tarptautinių smulkaus ir vidutinio verslo paramos programų lėšos;

23.4. Lietuvos Respublikos užimtumo didinimo 2001–2004 metų programos lėšos.

24. Atsižvelgiant į Lietuvos ekonomikos būklę, 2002–2004 metais būtina įgyvendinti tokias priemones, kurioms įgyvendinti nereikia daug lėšų, bet kurios daro teigiamą poveikį visiems smulkaus ir vidutinio verslo subjektams. Pirmiausia derėtų gerinti verslo aplinką, šalinti biurokratinius verslo suvaržymus, rūpintis, kad verslininkai gautų kuo daugiau verslo informacijos, būtų konsultuojami ir mokomi ir pamažu pradėtų naudotis naujais finansinės paramos instrumentais.

 

V. KONTROLĖ IR ĮVERTINIMAS

 

25. Kad šios strateginės kryptys būtų įgyvendintos ir prisidėtų prie šalies ekonomikos plėtros, svarbu užtikrinti jų vykdymo kontrolę ir sistemingą verslo visuomenės informavimą apie jose numatytų priemonių įgyvendinimo rezultatus.

26. Įvertinimas padeda nustatyti, kokią įtaką šių strateginių krypčių įgyvendinimas turi smulkaus ir vidutinio verslo plėtrai nacionaliniu ir regioniniu mastu, pavieniams smulkaus ir vidutinio verslo subjektams.

Atsižvelgiant į tai, taip pat vykdant Lietuvos Respublikos smulkaus ir vidutinio verslo plėtros įstatymo nuostatą kiekvienais metais atnaujinti ir papildyti Smulkaus ir vidutinio verslo plėtros programos įgyvendinimo priemones, kasmet turi būti atnaujinamos ir tobulinamos smulkaus ir vidutinio verslo plėtros priemonės.

27. Šiuo metu statistikos informacija apie smulkų ir vidutinį verslą beveik nesudaro galimybės kiekybiškai įvertinti verslo plėtros priemonių įgyvendinimo rezultatų. Šį informacijos stygių laikinai turėtų kompensuoti smulkaus ir vidutinio verslo subjektų veiklos tyrimai, kuriuos kasmet atlieka Statistikos departamentas prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės. Tyrimai leistų nustatyti teisinės ir ekonominės smulkaus ir vidutinio verslo aplinkos pasikeitimų poveikį, valstybės paramos įtaką smulkaus ir vidutinio verslo subjektų veiklai.

 

VI. SMULKAUS IR VIDUTINIO VERSLO PLĖTROS PRIEMONIŲ ĮGYVENDINIMO REZULTATAI

 

28. Atsižvelgiant į tai, kad smulkus ir vidutinis verslas – svarbiausias ekonomikos augimo veiksnys, darantis esminį poveikį bendrai šalies ūkio plėtrai ir socialiniam stabilumui, numatytos ir šių strateginių krypčių įgyvendinimo 2002–2004 metų priemonės. Lėšų poreikis numatytoms priemonėms įgyvendinti nurodytas smulkaus ir vidutinio verslo plėtros 2002–2004 metų priemonėse. Svarbiausios iš jų yra šios:

28.1. gerinti teisinę, ekonominę ir informacinę smulkaus ir vidutinio verslo aplinką, užtikrinti, kad verslininkai regionuose galėtų pasinaudoti jiems svarbia verslo informacija, mokymo ir konsultavimo paslaugomis;

28.2. aktyviai dalyvauti Europos Sąjungos daugiametėje programoje smulkioms ir vidutinėms įmonėms;

28.3. teikti efektyvią finansinę paramą smulkiam ir vidutiniam verslui;

28.4. skatinti ir remti regioninių ir tikslinių programų rengimą ir įgyvendinimą, plėtoti smulkaus ir vidutinio verslo paramos infrastruktūrą, vietines verslininkų iniciatyvas;

28.5. skatinti smulkias ir vidutines įmones diegti ir naudoti elektroninį atsiskaitymą už paslaugas, pirkimą, mokesčių mokėjimą, elektroniniu būdu atlikti muitinės ir pajamų deklaravimo procedūras.

29. Įvykdžius šias priemones, tikimasi, kad:

29.1. padidės smulkaus ir vidutinio verslo sektoriaus dalis bendrajame vidaus produkte;

29.2. padidės šalies verslumas;

29.3. bus sukurta naujų darbo vietų, sumažės užimtumo netolygumas Lietuvos regionuose;

29.4. veiks moderni verslo informacijos bazė, institucinė verslo infrastruktūra;

29.5. atsiras daug naujų gamybinių, prekybos ir paslaugų ryšių tarp smulkių, vidutinių ir didelių įmonių;

29.6. sumažės socialiniai ekonominiai regionų skirtumai.

30. Šių priemonių įgyvendinimas prisidėtų prie šalies makroekonominės būklės pagerėjimo, nes:

30.1. padidės eksportas, išsiplės vidaus ir tarptautinės rinkos, pagerės užsienio prekybos balansas;

30.2. padidės verslo efektyvumas ir konkurencingumas;

30.3. padidės realusis darbo užmokestis, išaugs ir sutvirtės vidurinė visuomenės klasė;

30.4. sumažės nusikalstamumas.

31. Ūkio ministerija atsakinga už šių strateginių krypčių įgyvendinimo koordinavimą, kontrolę ir įvertinimą. Valstybės institucijos, atsakingos už konkrečias smulkaus ir vidutinio verslo plėtros 2002–2004 metų priemonių įgyvendinimą, nurodytos šiose priemonėse. Smulkaus ir vidutinio verslo plėtros strateginių krypčių įgyvendinimo efektyvumui didelę reikšmę turės vykdytojų dialogas su verslininkų organizacijomis, verslo visuomenės pritarimas ir dalyvavimas įgyvendinant konkrečias priemones.

______________

 


PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos Vyriausybės

2002 m. liepos 19 d. nutarimu Nr. 1175

 

SMULKAUS IR VIDUTINIO VERSLO PLĖTROS 2002-2004 METŲ PRIEMONĖS

 

Priemonės pavadinimas

Laukiamas rezultatas

Lėšų poreikis arba šaltinis

Įvykdymo terminas

Vykdytojai

I. SMULKAUS IR VIDUTINIO VERSLO TEISINĖS IR EKONOMINĖS APLINKOS TOBULINIMAS

 

 

 

 

1. Parengti projektus įstatymų, numatančių atitinkamos ūkinės komercinės veiklos licencijavimą, kuriuose būtų patikslintas ir sumažintas licencijuojamų ūkinės komercinės veiklos sričių skaičius

sumažės biurokratiniai suvaržymai verslininkams, kurie verčiasi atitinkama ūkine komercine veikla

finansuojama iš vykdytojams patvirtintų bendrųjų asignavimų

2003 metų II ketvirtis

ministerijos pagal kompetenciją

2. Patikslinti (suderinti su Europos Sąjungos norminiais dokumentais) neskatintinos veiklos smulkaus ir vidutinio verslo subjektams sąrašą, patvirtintą Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1999 m. balandžio 20 d. nutarimu Nr. 441

neskatintinos veiklos smulkaus ir vidutinio verslo subjektams sąrašas atitiks tikrąją verslo situaciją, bus užtikrintas efektyvių smulkaus ir vidutinio verslo skatinimo priemonių taikymas

finansuojama iš vykdytojams patvirtintų bendrųjų asignavimų

2002–2004 metų III ketvirtis

Ūkio ministerija, Finansų ministerija

3. Dalyvauti Europos Sąjungos daugiametėje programoje smulkioms ir vidutinėms įmonėms

paspartės Lietuvos pasirengimas narystei Europos Sąjungoje, padidės smulkių ir vidutinių įmonių konkurencingumas

208 tūkst. litų

2002–2004 metai

Ūkio ministerija, viešoji įstaiga Lietuvos smulkaus ir vidutinio verslo plėtros agentūra

4. Dalyvauti Europos Sąjungos ir kitose tarptautinėse, dvišalėse ir daugiašalėse smulkaus ir vidutinio verslo plėtros programose

efektyviau bus pasinaudota rengimosi narystei Europos Sąjungoje teikiamomis galimybėmis, palengvės smulkių ir vidutinių įmonių integracija į bendrą rinką, padidės jų konkurencingumas

finansuojama iš Smulkaus ir vidutinio verslo plėtros ir skatinimo strategijos įgyvendinimo specialiosios programos lėšų

2002–2004 metai

Ūkio ministerija

5. Įdiegti didelių, smulkių ir vidutinių įmonių bendradarbiavimo skatinimo modelį

padidės įmonių veiklos efektyvumas, sumažės smulkių ir vidutinių įmonių rinkodaros sąnaudos, išaugs jų apyvarta, padidės pasitikėjimas jomis, pagreitės didelių įmonių aptarnavimas, dalis importuojamų prekių ir paslaugų bus pakeista lietuviškomis

finansuojama iš vykdytojams patvirtintų bendrųjų asignavimų

2002 metai

Ūkio ministerija, viešoji įstaiga Lietuvos smulkaus ir vidutinio verslo plėtros agentūra, viešoji įstaiga Lietuvos ekonominės plėtros agentūra

6. Siekiant paspartinti likvidavimo procedūras (pažymų surinkimą, darbuotojų atleidimą ir kt.) bankrutuojančios e įmonėse, neturinčiose arba turinčiose nepakankamai turto administravimo išlaidoms apmokėti, siūlyti papildyti Lietuvos Respublikos įmonių bankroto įstatymą nuostatomis, numatančiomis supaprastintą nurodytųjų įmonių likvidavimą

paspartės įmonių likvidavimas ir dirbančių tose įmonėse darbuotojų atleidimas, bus nutrauktas įmonių skolų didėjimas

finansuojama iš vykdytojams patvirtintų bendrųjų asignavimų

2002 metai

Ūkio ministerija, Įmonių bankroto valdymo departamentas prie Ūkio ministerijos

7. Pakeisti Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001 m. liepos 11 d. nutarimą Nr. 887 „Dėl smulkaus ir vidutinio verslo plėtros“ (Žin. 2001, Nr. 62-2272) numatant teikti garantijas už smulkaus ir vidutinio verslo subjektų gaunamas paskolas ir lizingą

padaugės smulkaus ir vidutinio verslo subjektų paskolų ir lizingo garantijų gavėjų

finansuojama iš vykdytojams patvirtintų bendrųjų asignavimų

2003 metų I ketvirtis

Ūkio ministerija

II. FINANSINĖS PARAMOS SMULKAUS IR VIDUTINIO VERSLO SUBJEKTAMS GERINIMAS

 

 

 

 

8. Teikti garantijas finansų įstaigoms (už smulkaus ir vidutinio verslo subjektams suteiktas paskolas ir lizingo paslaugas)

padidės smulkių ir vidutinių įmonių veiklos apimtis ir efektyvumas

finansuojama iš Smulkaus ir vidutinio verslo plėtros ir skatinimo strategijos įgyvendinimo specialiosios programos lėšų

2003–2004 metai

Ūkio ministerija, Finansų ministerija, uždaroji akcinė bendrovė „Investicijų ir verslo garantijos“

9. Pakeisti Paskolos bedarbiams savo verslui organizuoti suteikimo tvarką, patvirtintą socialinės apsaugos ir darbo ministro 1994 m. birželio 28 d. įsakymu Nr. 96, siekiant sudaryti palankesnes sąlygas bedarbiams gauti finansinę paramą verslui pradėti

pagausės naujų įmonių, sumažės nedarbas

finansuojama iš vykdytojui patvirtintų bendrųjų asignavimų

2003 metų I ketvirtis

Socialinės apsaugos ir darbo ministerija

10. Asignavimų valdytojams, rengiant kitų kalendorinių metų biudžeto projektą, atsižvelgti į Europos Sąjungos lėšas, skirtas smulkaus ir vidutinio verslo plėtros programoms, suderinus su nacionalinio biudžeto galimybėmis ir Valstybės investicijų programa, numatyti nacionalinį programų finansavimą

efektyviau bus panaudojamos lėšos, skirtos smulkaus ir vidutinio verslo plėtros priemonėms įgyvendinti

finansuojama iš vykdytojams patvirtintų bendrųjų asignavimų

2002–2004 metai

Ūkio ministerija, Finansų ministerija

III. VERSLO INFORMACIJOS, MOKYMO IR KONSULTAVIMO PASLAUGŲ TEIKIMAS

 

 

 

 

11. Atnaujinti informaciją verslininkams Lietuvos smulkaus ir vidutinio verslo plėtros agentūros interneto portale (http://www.svv.lt)

padaugės informacijos vartotojų, verslo informacija taps žymiai operatyvesnė, tikslesnė ir prieinama visose veiklos vykdymo vietose, interaktyvus ryšys su vartotojais leis greitai reaguoti į informacijos poreikio pokyčius

finansuojama iš vykdytojui patvirtintų bendrųjų asignavimų bei Smulkaus ir vidutinio verslo plėtros ir skatinimo strategijos įgyvendinimo specialiosios programos lėšų

2002–2004 metai

Ūkio ministerija, viešoji įstaiga Lietuvos smulkaus ir vidutinio verslo plėtros agentūra

12. Atnaujinti ir išplėsti informaciją anglų kalba apie smulkaus ir vidutinio verslo sąlygas Lietuvoje Baltijos jūros regiono valstybių interneto tinklalapyje smulkiems ir vidutiniams verslininkams (http://www.svv.lt/balticmarket/), užtikrinti interneto tinklalapio rinkodarą

verslininkai bus geriau informuojami apie naujas rinkas ir galimybes į jas patekti, išaugs Lietuvos smulkių ir vidutinių įmonių eksportas, pagausės užsienio investicijų Lietuvoje

finansuojama iš vykdytojams patvirtintų bendrųjų asignavimų

2002–2004 metai

Ūkio ministerija, viešoji įstaiga Lietuvos smulkaus ir vidutinio verslo plėtros agentūra, kitos institucijos pagal kompetenciją

13. Kasmet rengti ir skelbti statistikos informaciją apie smulkaus ir vidutinio verslo subjektų veiklą, negausinant įmonių ataskaitų, papildyti turimą informaciją statistikos duomenimis, kurių reikia išsamiai smulkaus ir vidutinio verslo būklės analizei atlikti

bus objektyviai įvertinta smulkaus ir vidutinio verslo būklė ir vaidmuo šalies ūkyje, palyginta smulkaus ir vidutinio verslo būklė Lietuvoje ir Europos Sąjungos valstybėse, nustatyti smulkaus ir vidutinio verslo plėtrą lemiantys veiksniai, visuomenė gaus daugiau informacijos

360 tūkst. litų

2002–2004 metai

Statistikos departamentas prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės, Ūkio ministerija, Žemės ūkio ministerija

14. Kasmet tirti smulkių ir vidutinių įmonių veiklos sąlygas

bus išnagrinėtos smulkaus ir vidutinio verslo sąlygų pokyčių tendencijos, nustatytos kliūtys, trukdančios verslo plėtrai, sužinota, kaip atstovai vertina valstybės suteiktą paramą ir kokios paramos jiems labiausiai reikia, kokie veiksniai skatino verslo plėtrą sėkmingai dirbančiose įmonėse

300 tūkst. litų

2002–2004 metai

Ūkio ministerija, Statistikos departamentas prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės

15. Sudaryti verslo aplinkos Lietuvos regionuose žemėlapius

atlikus verslo aplinkos tyrimus, bus nustatytos dar neatskleistos verslo plėtros galimybės, prekių ir paslaugų poreikis kiekviename regione, konkrečios sąlygos plėtoti smulkų ir vidutinį verslą regionuose

120 tūkst. litų

2002–2004 metų I ketvirtis

Lietuvos darbo birža, Vidaus reikalų ministerija, Ūkio ministerija, Žemės ūkio ministerija, verslininkų organizacijos

16. Teikti mokymo ir konsultavimo paslaugas smulkaus ir vidutinio verslo subjektams Lietuvos regionuose, tobulinti paslaugų teikimą

atsiras naujų įmonių, sumažės likviduojamų įmonių, bus sukurta naujų darbo vietų, padidės įmonių veiklos efektyvumas, pagausės įsigijusių patentą asmenų

finansuojama iš vykdytojams patvirtintų bendrųjų asignavimų

2002–2004 metai

Ūkio ministerija, viešoji įstaiga Lietuvos smulkaus ir vidutinio verslo plėtros agentūra

17. Teikti mokymo ir konsultavimo paslaugas elektroninio verslo srityje smulkaus ir vidutinio verslo subjektams Lietuvos regionuose

padidės kompiuterinis raštingumas smulkiose ir vidutinėse įmonėse, padaugės elektroninį verslą įdiegusių įmonių, pagerės jų vadyba, atpigs ir sutrumpės atsiskaitymo procedūros, partnerių paieška, atsiras kitų galimybių pasinaudoti elektroninio verslo teikiamais pranašumais

finansuojama iš vykdytojams patvirtintų bendrųjų asignavimų

2002–2003 metai

Ūkio ministerija, viešoji įstaiga Lietuvos smulkaus ir vidutinio verslo plėtros agentūra

18. Kasmet organizuoti teritorinių darbo biržų konsultantų, vedančių verslo pagrindų kursus, kvalifikacijos kėlimo seminarus

pagerės bedarbiams suteiktų paslaugų kokybė, bus įsteigta naujų įmonių

300 tūkst. litų

2002–2004 metų I ketvirtis

Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, Lietuvos darbo birža, Ūkio ministerija

IV. INOVACIJŲ IR INFORMACIJOS TECHNOLOGIJŲ NAUDOJIMO SMULKIAME IR VIDUTINIAME VERSLE SKATINIMAS

 

 

 

 

19. Parengti verslo perkėlimo į elektroninę terpę tipinį modelį

įmonės turės elektroninio verslo diegimo metodiką, padaugės smulkių ir vidutinių įmonių, savo veikloje naudojančių informacijos technologijas, padidės jų veiklos efektyvumas, pardavimas, eksportas, galimybės įsiskverbti į naujas rinkas

finansuojama iš vykdytojams patvirtintų bendrųjų asignavimų

2002 metų IV ketvirtis

Ūkio ministerija, Informacinės visuomenės plėtros komitetas prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės, viešoji įstaiga Lietuvos smulkaus ir vidutinio verslo plėtros agentūra, Žemės ūkio ministerija

20. Sudaryti sąlygas (sukurti teisinę ir institucinę bazę) juridiniams ir fiziniams asmenims elektroniniu būdu atlikti muitinės, mokesčių mokėjimo ir pajamų deklaravimo procedūras

bus supaprastintos ir pagreitintos mokesčių mokėjimo, pajamų deklaravimo, muitinės procedūros, padidės įmonių veiklos efektyvumas

5000 tūkst. litų

2002–2004 metai

Informacinės visuomenės plėtros komitetas prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės, Finansų ministerija

V. INSTITUCINĖS VERSLO INFRASTRUKTŪROS TOBULINIMAS

 

 

 

 

21. Parengti verslo centrams metodinę medžiagą apie verslo informaciją, konsultacijas, mokymų organizavimą, teikti finansinę paramą šiai veiklai vykdyti

sustiprės verslo centrai, pagausės verslininkams teikiamų paslaugų, verslininkai gaus nemokamą verslo informaciją ir kitas paslaugas regionuose

finansuojama iš Smulkaus ir vidutinio verslo plėtros ir skatinimo strategijos įgyvendinimo specialiosios programos lėšų

2002–2004 metai

Ūkio ministerija

22. Parengti verslo inkubatoriams metodinę medžiagą apie verslo informaciją, konsultacijas, mokymų organizavimą, teikti finansinę paramą šiai veiklai vykdyti

padidės institucijų, teikiančių paramą smulkaus ir vidutinio verslo atstovams, veiklos efektyvumas, bus teikiama daugiau geresnių paslaugų

finansuojama iš Smulkaus ir vidutinio verslo plėtros ir skatinimo strategijos įgyvendinimo specialiosios programos lėšų

2002–2004 metai

Ūkio ministerija

23. Remti verslo inkubatorių ir technologinių parkų, skatinančių informacijos technologijomis grindžiamą gamybą ir naujų paslaugų kūrimą, steigimą ir veiklą

bus daugiau smulkių ir vidutinių įmonių, dirbančių informacijos technologijų srityje ir kuriančių didelės pridėtinės vertės produktus ir paslaugas, išsiplės jų veikla

finansuojama iš Smulkaus ir vidutinio verslo plėtros ir skatinimo strategijos įgyvendinimo specialiosios programos lėšų

2002–2004 metai

Ūkio ministerija

24. Ištirti verslo inkubatorių ir verslo centrų (verslo informacijos centrų) veiklos efektyvumą ir parengti jų veiklos gerinimo ir plėtros programą

bus nustatytas verslo inkubatorių ir verslo centrų veiklos efektyvumas, įgyvendintos konkrečios jų veiklos gerinimo priemonės, pagerės jų paslaugų kokybė, verslo informacijos prieinamumas regionuose, bus įsteigti nauji verslo centrai, o prireikus verslo inkubatoriai, visų pirma kaimiškuosiuose regionuose

finansuojama iš vykdytojui patvirtintų bendrųjų asignavimų ir Smulkaus ir vidutinio verslo plėtros ir skatinimo strategijos įgyvendinimo specialiosios programos lėšų

2002–2003 metai

Ūkio ministerija

25. Stiprinti Lietuvos smulkaus ir vidutinio verslo plėtros agentūrą – 2002–2004 metų nacionalinio plėtros plano priemonę „Smulkaus ir vidutinio verslo paramos infrastruktūros plėtra“ įgyvendinančią instituciją (koordinuoto verslo informacijos tinklo plėtojimo ir paramos verslo paslaugų plėtrai srityse)

Lietuvos smulkaus ir vidutinio verslo plėtros agentūra taps paramos smulkiam ir vidutiniam verslui infrastruktūros tinklą koordinuojančia institucija

4000 tūkst. litų

2002–2004 metai

Ūkio ministerija, viešoji įstaiga Lietuvos smulkaus ir vidutinio verslo plėtros agentūra

VI. VERSLO SAVIVALDOS PLĖTRA

 

 

 

 

26. Užtikrinti verslininkų organizacijų dalyvavimą rengiant smulkaus ir vidutinio verslo plėtros strategines kryptis ir jų įgyvendinimo priemones, įtraukti juos į smulkaus ir vidutinio verslo plėtros strateginių krypčių įgyvendinimą

smulkaus ir vidutinio verslo plėtros strateginės kryptys ir jų įgyvendinimo priemonės tiksliau atspindės smulkaus ir vidutinio verslo subjektų interesus, bus daroma įtaka valdžios institucijų priimamiems sprendimams smulkaus ir vidutinio verslo aktualiais klausimais, užtikrintas efektyvus smulkaus ir vidutinio verslo plėtros priemonių įgyvendinimas, įgyvendinančių institucijų dialogas su verslininkų organizacijomis, verslo visuomenės informuotumas ir pritarimas Lietuvos Respublikos Vyriausybės politikai

finansuojama iš vykdytojui patvirtintų bendrųjų asignavimų

2002–2004 metai

Ūkio ministerija, verslininkų organizacijos

VII. SMULKAUS IR VIDUTINIO VERSLO PLĖTRA REGIONUOSE

 

 

 

 

27. Teikti techninę ir finansinę paramą rengiant apskričių ir savivaldybių verslo plėtros programas ir projektus

pagerės regionų ir savivaldybių verslo plėtros programos ir projektai, paspartės smulkaus ir vidutinio verslo plėtra regionuose

finansuojama iš vykdytojams patvirtintų bendrųjų asignavimų ir Smulkaus ir vidutinio verslo plėtros ir skatinimo strategijos įgyvendinimo specialiosios programos lėšų

2002–2004 metai

Vidaus reikalų ministerija, Ūkio ministerija

28. Įgyvendinti valstybės tarnautojų, atsakingų už verslo plėtrą tiksliniuose Klaipėdos–Tauragės, Marijampolės ir Utenos regionuose, mokymo projektą pagal PHARE 2000 ESS programą

valstybės tarnautojams suteiktos konsultavimo ir mokymo paslaugos aktualiais verslo plėtros klausimais užtikrins jų profesinio lygio kilimą ir verslo plėtrą Lietuvos tiksliniuose Klaipėdos – Tauragės, Marijampolės ir Utenos regionuose

2070 tūkst. litų (PHARE 2000 ESS programos lėšos)

2002–2004 metai

Vidaus reikalų ministerija

VIII. ATSKIRŲ VISUOMENĖS GRUPIŲ ĮTRAUKIMAS Į SMULKŲ IR VIDUTINĮ VERSLĄ

 

 

 

 

29. Parengti ir įgyvendinti kreditų lengvatinėmis sąlygomis suteikimo invalidams, norintiems verstis ūkine komercine veikla ar organizuoti verslą, tvarką, kuri numatyta Lietuvos Respublikos invalidų socialinės integracijos įstatymo 17 straipsnio 2 punkte

padidės invalidų užimtumas, palengvės jų ūkinės komercinės veiklos pradžia

finansuojama iš vykdytojams patvirtintų bendrųjų asignavimų

2003 metų II ketvirtis

Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, Ūkio ministerija

30. Skleisti informaciją apie sėkmingus moterų verslo pavyzdžius žiniasklaidoje ir Lietuvos smulkaus ir vidutinio verslo plėtros agentūros interneto portale

moterys labiau pasitikės savimi, pagerės moters verslininkės įvaizdis, moterų verslumas

finansuojama iš vykdytojams patvirtintų bendrųjų asignavimų

2003–2004 metai

Ūkio ministerija, viešoji įstaiga Lietuvos smulkaus ir vidutinio verslo plėtros agentūra, verslininkų organizacijos

31. Remti Lietuvos verslininkių dalyvavimą užsienio valstybių ir tarptautinių organizacijų vykdomose mentoringo programose

Lietuvos verslininkės gaus techninę paramą ir perims geriausią užsienio verslininkių patirtį

80 tūkst. litų, finansuojama iš Smulkaus ir vidutinio verslo plėtros ir skatinimo strategijos įgyvendinimo specialiosios programos lėšų

2002–2004 metai

Ūkio ministerija, Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, verslininkų organizacijos

______________