LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ
N U T A R I M A S
DĖL SMULKAUS IR VIDUTINIO VERSLO PLĖTROS IKI 2004 METŲ STRATEGINIŲ KRYPČIŲ IR SMULKAUS IR VIDUTINIO VERSLO PLĖTROS 2002–2004 METŲ PRIEMONIŲ PATVIRTINIMO
2002 m. liepos 19 d. Nr. 1175
Vilnius
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos smulkaus ir vidutinio verslo plėtros įstatymo (Žin., 1998, Nr. 109-2993) 5 straipsnio 2 dalies 3 punktu, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:
3. Pavesti Ūkio ministerijai koordinuoti Smulkaus ir vidutinio verslo plėtros iki 2004 metų strateginių krypčių ir smulkaus ir vidutinio verslo plėtros 2002–2004 metų priemonių įgyvendinimą.
4. Pripažinti netekusiu galios Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2000 m. rugsėjo 19 d. nutarimą Nr. 1119 „Dėl Smulkaus ir vidutinio verslo plėtros iki 2003 metų strateginių krypčių ir smulkaus ir vidutinio verslo plėtros 2000–2001 metų priemonių patvirtinimo“ (Žin., 2000, Nr. 81-2448).
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos Vyriausybės
2002 m. liepos 19 d. nutarimu Nr. 1175
SMULKAUS IR VIDUTINIO VERSLO PLĖTROS IKI 2004 METŲ STRATEGINĖS KRYPTYS
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Vienas iš svarbiausių ekonominės politikos uždavinių yra smulkaus ir vidutinio verslo plėtra.
Pagal Smulkaus ir vidutinio verslo plėtros strategines kryptis siekiama skatinti smulkių bei vidutinių įmonių steigimą ir plėtrą naudojant kuo daugiau vietos materialinių ir žmonių išteklių, naujausias technologijas. Tai prisidėtų prie šalies ekonomikos augimo, užimtumo didėjimo.
2. Smulkaus ir vidutinio verslo plėtros iki 2004 metų strateginėse kryptyse išdėstyti Lietuvos Respublikos Vyriausybės vidutinės trukmės prioritetai smulkaus ir vidutinio verslo plėtros srityje ir priemonės jiems įgyvendinti.
3. Smulkaus ir vidutinio verslo plėtros iki 2004 metų strateginės kryptys parengtos atsižvelgiant į Smulkaus ir vidutinio verslo plėtros iki 2003 metų strateginių krypčių įgyvendinimo patirtį, 2000–2001 metams numatytų priemonių įgyvendinimo rezultatus, Europos chartiją mažoms įmonėms, Lietuvos ekonominę programą laikotarpiui iki stojimo į Europos Sąjungą, Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001–2004 metų programą, pastabas ir siūlymus, pateiktus svarstant Smulkaus ir vidutinio verslo plėtros iki 2004 metų strateginių krypčių projektą konferencijoje „Smulkus ir vidutinis verslas Lietuvoje. Dabartis ir perspektyvos“ (2001 m. spalio 25 d., Vilnius), valstybės ir savivaldybių institucijų, verslininkų organizacijų siūlymus, dabartinę šalies ekonominę ir socialinę situaciją.
II. SMULKAUS IR VIDUTINIO VERSLO PLĖTROS VIZIJA, STRATEGINIAI TIKSLAI
Smulkaus ir vidutinio verslo plėtros vizija
4. Numatoma tokia vidutinės trukmės laikotarpio smulkaus ir vidutinio verslo perspektyva:
4.1. plėtojamas dinamiškas, lanksčiai prisitaikantis prie kintančių rinkos sąlygų smulkaus ir vidutinio verslo sektorius;
4.2. didėja užimtumas, kuriamos naujos darbo vietos, į aktyvią veiklą įtraukiamas jaunimas, moterys, neįgalieji;
4.4. smulkios ir vidutinės įmonės diegia naujus gamybos būdus, skverbiasi į naujas rinkas, didina veiklos efektyvumą;
4.7. gerėja verslo kultūra ir natūraliai susiformuoja visuomenės teigiamas požiūris į smulkų ir vidutinį verslininką;
Smulkaus ir vidutinio verslo plėtros strateginių krypčių formavimo principai
5. Svarbiausieji strateginių krypčių formavimo ir įgyvendinimo principai yra šie:
5.1. smulkaus ir vidutinio verslo subjektams teikiama tokia valstybės parama, kuri atitinka Europos Sąjungos teisės nuostatas, Lietuvos Respublikos valstybės pagalbos ūkio subjektams kontrolės įstatymo (Žin., 2000, Nr. 45-1292) nuostatas ir diferencijuojama atsižvelgiant į šių subjektų veiklos specifiką;
5.2. uždaroji akcinė bendrovė „Investicijų ir verslo garantijos“ numato teikti įvairiapusę finansinę paramą smulkaus ir vidutinio verslo subjektams;
5.3. ypač rūpinamasi smulkaus ir vidutinio verslo plėtra regionuose, kuriuose menka socialinė ir gamybinė infrastruktūra ir didelis nedarbas. Į ūkinę komercinę veiklą aktyviai įtraukiamos moterys, jaunimas ir neįgalieji;
5.4. siekiant užtikrinti smulkaus ir vidutinio verslo efektyvumą ir konkurencingumą, atsižvelgiant į tai, kad šioms įmonėms būtina dirbti pagal šiuolaikiškus verslo standartus ir įsiskverbti į tarptautines rinkas, skatinamas jų tarptautinis ir kooperacinis bendradarbiavimas su didelėmis įmonėmis;
5.5. smulkaus ir vidutinio verslo plėtros politikos pagrindas – naujausių technologijų taikymas, kūrybiškumas, kvalifikuotų verslininkų gausėjimas;
5.6. Lietuvos Respublikos Vyriausybė remia Smulkaus ir vidutinio verslo plėtros strateginių krypčių įgyvendinimą, užtikrina lėšų, skirtų smulkaus ir vidutinio verslo plėtrai, efektyvaus naudojimo kontrolę, tarpininkauja gaunant tarptautinių organizacijų ir užsienio valstybių techninę pagalbą, kurios reikia šiam verslui plėtoti;
5.7. Lietuvos Respublikos Vyriausybė aktyviai bendradarbiauja su verslininkų organizacijomis ir institucijomis, teikiančiomis paramą smulkiam ir vidutiniam verslui;
6. Smulkaus ir vidutinio verslo plėtros strateginiai tikslai yra šie:
6.2. skatinti smulkaus ir vidutinio verslo sektoriaus integraciją į Europos Sąjungos ekonominę erdvę – šių įmonių tarptautinį bendradarbiavimą, jų produkcijos ir paslaugų eksporto didėjimą;
6.3. didinti smulkių ir vidutinių įmonių konkurencingumą, sudarant palankias sąlygas diegti inovacijas ir naudoti naujas technologijas;
III. SMULKAUS IR VIDUTINIO VERSLO PLĖTRA IKI 2004 METŲ
Smulkaus ir vidutinio verslo plėtros vidutinės trukmės laikotarpiu strateginės kryptys
7. Smulkaus ir vidutinio verslo plėtros vidutinės trukmės laikotarpiu strateginės kryptys yra šios:
8. Šios strateginės kryptys numato Lietuvos Respublikos Vyriausybės smulkaus ir vidutinio verslo plėtros politikos, kuri buvo įgyvendinama vykdant Smulkaus ir vidutinio verslo plėtros programą, tęstinumą ir nustato pagrindines priemones smulkaus ir vidutinio verslo plėtros vizijai ir strateginiams tikslams įgyvendinti, smulkaus ir vidutinio verslo problemoms spręsti.
Smulkaus ir vidutinio verslo teisinės ir ekonominės aplinkos tobulinimas
9. Nebaigta reformuoti teisinė sistema, dar išlikę biurokratiniai verslo suvaržymai, skirtingai nei Europos Komisijos rekomendacijose traktuojamas smulkių ir vidutinių įmonių apibrėžimas, nepakankamai tobula mokesčių sistema ir buhalterinė apskaita, sudėtingas mokesčių apskaičiavimo mechanizmas, netobulas mokesčių administravimas – tai pagrindinės problemos, kurias reikia spręsti tobulinant smulkaus ir vidutinio verslo teisinę ir ekonominę aplinką.
10. Atsižvelgiant į smulkių ir vidutinių įmonių problemas, siūloma įgyvendinti šias smulkaus ir vidutinio verslo teisinės ir ekonominės aplinkos tobulinimo priemones:
10.1. sumažinti licencijavimą gamyboje ir versle, sudarant palankesnes sąlygas sąžiningai konkuruoti;
10.2. kadangi smulkių, vidutinių ir didelių įmonių bendradarbiavimas didina sukuriamą pridedamąją vertę visuose jos kūrimo etapuose – pradedant žaliavos įsigijimu, gamyba, rinkotyra ir baigiant sukurto produkto pateikimu vartotojui, plėtoti bendradarbiavimą tarp šių įmonių – įgyvendinti projektus pagal parengtą didelių, smulkių ir vidutinių įmonių bendradarbiavimo skatinimo modelį;
10.3. siekiant spartesnės integracijos į Europos Sąjungą, užtikrinti nacionalinį dalinį pagrindinių Europos Sąjungos finansuojamų programų bei kitų tarptautinių, daugiašalių ir dvišalių smulkaus ir vidutinio verslo plėtros programų finansavimą (kofinansavimą), taip pat informacijos apie galimybę smulkioms ir vidutinėms įmonėms dalyvauti programose sklaidą;
10.4. siekiant paspartinti likvidavimo procedūras (pažymų surinkimą, darbuotojų atleidimą ir kt.) bankrutuojančiose įmonėse, neturinčiose arba turinčiose nepakankamai turto administravimo išlaidoms apmokėti, papildyti Lietuvos Respublikos įmonių bankroto įstatymą nuostatomis, numatančiomis supaprastintą nurodytų įmonių likvidavimą;
10.5. pakeisti Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001 m. liepos 11 d. nutarimą Nr. 887 „Dėl smulkaus ir vidutinio verslo plėtros“ (Žin., 2001, Nr. 62-2272) – numatyti teikti garantijas už smulkaus ir vidutinio verslo subjektų gaunamas paskolas ir lizingą.
Finansinės paramos smulkaus ir vidutinio verslo subjektams gerinimas
11. Vienas iš pagrindinių smulkaus ir vidutinio verslo subjektų veiklos stabdžių – finansinių išteklių stoka. Sprendžiant šią problemą, būtina plėtoti finansinių institucijų sistemą Lietuvoje.
12. Labai svarbu, kad valstybės finansinė parama smulkaus ir vidutinio verslo subjektams būtų gerai organizuota, numatomos laiku vykdomos ir pagrįstos priemonės, užtikrintas šių priemonių įgyvendinimo kompleksiškumas, tęstinumas, atitiktis Europos Sąjungos valstybių ir valstybių, su kuriomis Lietuvos Respublika yra sudariusi tarptautines sutartis, nuostatoms dėl valstybės pagalbos. Būtina užtikrinti valstybės paramos smulkioms ir vidutinėms įmonėms skaidrumą, koordinavimą, nuolat analizuoti įvairios paramos efektyvumą, teikimo kontrolę ir vertinti poveikį smulkaus ir vidutinio verslo plėtrai.
13. Siekiant pagerinti smulkaus ir vidutinio verslo subjektų finansines galimybes, reikia:
13.1. Smulkaus ir vidutinio verslo plėtros ir skatinimo strategijos įgyvendinimo specialiosios programos lėšomis išplėsti smulkaus ir vidutinio verslo subjektų finansines galimybes ir skirti lėšas pradiniam kapitalui formuoti, naujoms technologijoms ir inovacijoms versle įdiegti;
13.2. teikti garantijas finansų įstaigoms (už smulkaus ir vidutinio verslo subjektams suteiktas paskolas ir lizingo paslaugas);
13.3. koordinuoti institucijų, teikiančių paramą smulkiam ir vidutiniam verslui, verslininkų organizacijų ir finansinių institucijų, dirbančių su smulkiomis ir vidutinėmis įmonėmis, veiklą, skatinti tarpusavio bendradarbiavimą, supratimą, skleisti geriausią patirtį regionuose;
Verslo informacijos, mokymo ir konsultavimo paslaugų teikimas
14. Verslo informacijos, konsultavimo ir mokymo paslaugų rinka Lietuvoje plėtojama palyginti lėtai, jos plėtrą stabdo smulkių ir vidutinių įmonių, ypač pradedančiųjų verslininkų, riboti finansiniai ištekliai, todėl čia būtina valstybės parama.
15. Lietuvos Respublikos Vyriausybė, siekdama skatinti smulkių ir vidutinių įmonių steigimą ir veikiančių įmonių plėtrą, smulkaus ir vidutinio verslo subjektams ir asmenims, norintiems pradėti verslą, turėtų sudaryti ypač palankias sąlygas naudotis informacinėmis, mokymo ir konsultavimo paslaugomis. Valstybės parama turėtų būti ne tik organizacinė, bet ir finansinė, nes smulkaus ir vidutinio verslo subjektai, nors ir suvokdami žinių svarbą verslo sėkmei, dažnai nepajėgia sumokėti visos konsultavimo ir mokymo paslaugų kainos.
16. Būtina užtikrinti, kad smulkaus ir vidutinio verslo subjektai laiku gautų išsamią ir nebrangią verslo informaciją. Šiam tikslui reikia:
16.1. užtikrinti, kad smulkaus ir vidutinio verslo subjektai visuose Lietuvos regionuose galėtų nuolat naudotis subsidijuojamomis mokymo ir konsultavimo aktualiausiais verslo klausimais paslaugomis;
16.2. nuolat atnaujinti ir plėsti internete verslo informaciją apie smulkių ir vidutinių įmonių galimybes bendradarbiauti su didelėmis įmonėmis, skelbti informaciją apie teisinės bazės pokyčius, sukurti viešųjų pirkimų informacinę sistemą, sudarančią Europos Sąjungos valstybių praktiką atitinkančias galimybes pamažu perkelti viešuosius pirkimus į elektroninę terpę, ir kita;
16.3. kasmet rengti statistikos informaciją apie smulkaus ir vidutinio verslo subjektų veiklą, papildyti turimą informaciją statistikos duomenimis, kurių reikia išsamiai smulkaus ir vidutinio verslo būklės analizei atlikti;
16.4. kasmet tirti smulkių ir vidutinių įmonių veiklos sąlygas ir skelbti tyrimų duomenis, parengti analitinę Lietuvos smulkaus ir vidutinio verslo būklės ir perspektyvų apžvalgą;
16.5. nuolat informuoti visuomenę apie verslo sąlygas ir verslininkų problemas per nacionalinę televiziją, radiją, kitas žiniasklaidos priemones. Taip būtų kuriamas teigiamas verslininko – pagrindinio ekonomikos pažangos subjekto įvaizdis;
Inovacijų bei informacijos technologijų naudojimo smulkiame ir vidutiniame versle skatinimas
17. Verslo sėkmė labai priklauso nuo inovacijų ir informacijos technologijų naudojimo. Tolygiai išplėtota šalies informacijos technologijų infrastruktūra ūkio subjektams suteiktų naujas galimybes plėtoti verslą, būti konkurencingiems pasaulio rinkose, efektyviau organizuoti vidinę įmonių veiklą. Deja, smulkaus ir vidutinio verslo subjektai nepakankamai remiasi naujomis technologijomis ir mokslo laimėjimais. Kad Lietuva taptų lygiaverte išsivysčiusių valstybių partnere, reikia skatinti vartotojų pasitikėjimą elektroniniu verslu.
18. Smulkios ir vidutinės įmonės gali lanksčiai ir dinamiškai diegti inovacijas ir naujas technologijas, tačiau būtina ir valstybės parama. Šiam tikslui reikia:
18.3. remti dvišalį ir daugiašalį ekonominį ir technologinį bendradarbiavimą su Europos, Europos Sąjungos valstybėmis, siekiant skatinti smulkias ir vidutines įmones dalyvauti Europos valstybių ir Europos Sąjungos inicijuotose mokslinių tyrimų ir technologijų plėtros programose;
18.4. skatinti smulkias ir vidutines įmones diegti ir naudoti elektroninį atsiskaitymą už paslaugas, pirkimą, elektroniniu būdu atlikti mokesčių mokėjimo, muitinės ir pajamų deklaravimo procedūras, diegti informacijos technologijas, naudoti naujausius mokslo laimėjimus, plėtoti elektroninę komerciją;
Institucinės verslo infrastruktūros tobulinimas
19. Siekiant įgyvendinti šias strategines kryptis ir didinti jų įgyvendinimo priemonių veiksmingumą, būtina toliau tobulinti ir plėsti smulkaus ir vidutinio verslo institucinę sistemą. Todėl reikia:
19.1. toliau teikti metodinę ir finansinę paramą, stiprinti institucijas, teikiančias paramą smulkiam ir vidutiniam verslui: verslo inkubatorius, verslo informacijos centrus, konsultacijų ir inovacijų centrus, technologinius parkus, plėsti verslo informacijos centrų tinklą tuose regionuose, kuriuose neišvystyta verslo institucinė infrastruktūra ir didelis nedarbas;
19.2. įsteigti elektroninio verslo inkubatorius, skatinant privatųjį sektorių perkelti verslą į elektroninę terpę ir sudarant palankias sąlygas diegti informacijos technologijas;
Smulkaus ir vidutinio verslo plėtra regionuose
20. Mažas įmonių aktyvumas, menkas verslumas, riboti darbo jėgos įgūdžiai ir jos nesugebėjimas prisitaikyti prie kintančių darbo rinkos sąlygų, socialinės partnerystės stoka ir daugelis kitų veiksnių lemia netolygią regionų socialinę ekonominę plėtrą. Smulkaus ir vidutinio verslo plėtra regionuose ir regioninės plėtros skirtumų išlyginimas – viena iš esminių regionų plėtros sąlygų.
21. Skatinant smulkaus ir vidutinio verslo plėtrą regionuose, būtina Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatyme numatyti savivaldybių institucijų funkciją rengti regionines smulkaus ir vidutinio verslo plėtros programas ir jas įgyvendinti.
22. Be to, tikslinga valstybės paramą pirmiausia skirti tiems šalies regionams, kuriuose didžiausias nedarbas:
22.1. skatinti apskričių viršininkų administracijas pritraukti ir geriau naudoti šalies ir tarptautinių fondų bei programų lėšas smulkiam ir vidutiniam verslui plėtoti regionuose;
IV. SMULKAUS IR VIDUTINIO VERSLO PLĖTROS PRIEMONIŲ ĮGYVENDINIMO FINANSAVIMAS
23. Smulkaus ir vidutinio verslo plėtros priemonių įgyvendinimui didžiausią įtaką turės įvairių lygių finansavimo šaltinių galimybės, lėšų naudojimo koordinavimas ir kooperavimas. Tie šaltiniai gali būti:
23.1. valstybės ir savivaldybių lėšos, skirtos smulkaus ir vidutinio verslo plėtros priemonėms įgyvendinti;
23.2. Europos Sąjungos nacionalinės PHARE programos (PHARE ekonominė ir socialinė sanglauda, Specialioji pasirengimo Europos Sąjungos struktūriniams fondams programa), Europos Sąjungos „Leonardo da Vinci“ (profesinio mokymo) programos, „5 th Framework“ (mokslinių tyrimų ir plėtros) programos, regioninės ir dvišalės paramos programų lėšos;
24. Atsižvelgiant į Lietuvos ekonomikos būklę, 2002–2004 metais būtina įgyvendinti tokias priemones, kurioms įgyvendinti nereikia daug lėšų, bet kurios daro teigiamą poveikį visiems smulkaus ir vidutinio verslo subjektams. Pirmiausia derėtų gerinti verslo aplinką, šalinti biurokratinius verslo suvaržymus, rūpintis, kad verslininkai gautų kuo daugiau verslo informacijos, būtų konsultuojami ir mokomi ir pamažu pradėtų naudotis naujais finansinės paramos instrumentais.
V. KONTROLĖ IR ĮVERTINIMAS
25. Kad šios strateginės kryptys būtų įgyvendintos ir prisidėtų prie šalies ekonomikos plėtros, svarbu užtikrinti jų vykdymo kontrolę ir sistemingą verslo visuomenės informavimą apie jose numatytų priemonių įgyvendinimo rezultatus.
26. Įvertinimas padeda nustatyti, kokią įtaką šių strateginių krypčių įgyvendinimas turi smulkaus ir vidutinio verslo plėtrai nacionaliniu ir regioniniu mastu, pavieniams smulkaus ir vidutinio verslo subjektams.
Atsižvelgiant į tai, taip pat vykdant Lietuvos Respublikos smulkaus ir vidutinio verslo plėtros įstatymo nuostatą kiekvienais metais atnaujinti ir papildyti Smulkaus ir vidutinio verslo plėtros programos įgyvendinimo priemones, kasmet turi būti atnaujinamos ir tobulinamos smulkaus ir vidutinio verslo plėtros priemonės.
27. Šiuo metu statistikos informacija apie smulkų ir vidutinį verslą beveik nesudaro galimybės kiekybiškai įvertinti verslo plėtros priemonių įgyvendinimo rezultatų. Šį informacijos stygių laikinai turėtų kompensuoti smulkaus ir vidutinio verslo subjektų veiklos tyrimai, kuriuos kasmet atlieka Statistikos departamentas prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės. Tyrimai leistų nustatyti teisinės ir ekonominės smulkaus ir vidutinio verslo aplinkos pasikeitimų poveikį, valstybės paramos įtaką smulkaus ir vidutinio verslo subjektų veiklai.
VI. SMULKAUS IR VIDUTINIO VERSLO PLĖTROS PRIEMONIŲ ĮGYVENDINIMO REZULTATAI
28. Atsižvelgiant į tai, kad smulkus ir vidutinis verslas – svarbiausias ekonomikos augimo veiksnys, darantis esminį poveikį bendrai šalies ūkio plėtrai ir socialiniam stabilumui, numatytos ir šių strateginių krypčių įgyvendinimo 2002–2004 metų priemonės. Lėšų poreikis numatytoms priemonėms įgyvendinti nurodytas smulkaus ir vidutinio verslo plėtros 2002–2004 metų priemonėse. Svarbiausios iš jų yra šios:
28.1. gerinti teisinę, ekonominę ir informacinę smulkaus ir vidutinio verslo aplinką, užtikrinti, kad verslininkai regionuose galėtų pasinaudoti jiems svarbia verslo informacija, mokymo ir konsultavimo paslaugomis;
28.4. skatinti ir remti regioninių ir tikslinių programų rengimą ir įgyvendinimą, plėtoti smulkaus ir vidutinio verslo paramos infrastruktūrą, vietines verslininkų iniciatyvas;
29. Įvykdžius šias priemones, tikimasi, kad:
29.5. atsiras daug naujų gamybinių, prekybos ir paslaugų ryšių tarp smulkių, vidutinių ir didelių įmonių;
30. Šių priemonių įgyvendinimas prisidėtų prie šalies makroekonominės būklės pagerėjimo, nes:
30.1. padidės eksportas, išsiplės vidaus ir tarptautinės rinkos, pagerės užsienio prekybos balansas;
31. Ūkio ministerija atsakinga už šių strateginių krypčių įgyvendinimo koordinavimą, kontrolę ir įvertinimą. Valstybės institucijos, atsakingos už konkrečias smulkaus ir vidutinio verslo plėtros 2002–2004 metų priemonių įgyvendinimą, nurodytos šiose priemonėse. Smulkaus ir vidutinio verslo plėtros strateginių krypčių įgyvendinimo efektyvumui didelę reikšmę turės vykdytojų dialogas su verslininkų organizacijomis, verslo visuomenės pritarimas ir dalyvavimas įgyvendinant konkrečias priemones.
______________
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos Vyriausybės
2002 m. liepos 19 d. nutarimu Nr. 1175
SMULKAUS IR VIDUTINIO VERSLO PLĖTROS 2002-2004 METŲ PRIEMONĖS
Priemonės pavadinimas |
Laukiamas rezultatas |
Lėšų poreikis arba šaltinis |
Įvykdymo terminas |
Vykdytojai |
I. SMULKAUS IR VIDUTINIO VERSLO TEISINĖS IR EKONOMINĖS APLINKOS TOBULINIMAS |
|
|
|
|
1. Parengti projektus įstatymų, numatančių atitinkamos ūkinės komercinės veiklos licencijavimą, kuriuose būtų patikslintas ir sumažintas licencijuojamų ūkinės komercinės veiklos sričių skaičius |
sumažės biurokratiniai suvaržymai verslininkams, kurie verčiasi atitinkama ūkine komercine veikla |
finansuojama iš vykdytojams patvirtintų bendrųjų asignavimų |
2003 metų II ketvirtis |
ministerijos pagal kompetenciją |
2. Patikslinti (suderinti su Europos Sąjungos norminiais dokumentais) neskatintinos veiklos smulkaus ir vidutinio verslo subjektams sąrašą, patvirtintą Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1999 m. balandžio 20 d. nutarimu Nr. 441 |
neskatintinos veiklos smulkaus ir vidutinio verslo subjektams sąrašas atitiks tikrąją verslo situaciją, bus užtikrintas efektyvių smulkaus ir vidutinio verslo skatinimo priemonių taikymas |
finansuojama iš vykdytojams patvirtintų bendrųjų asignavimų |
2002–2004 metų III ketvirtis |
Ūkio ministerija, Finansų ministerija |
3. Dalyvauti Europos Sąjungos daugiametėje programoje smulkioms ir vidutinėms įmonėms |
paspartės Lietuvos pasirengimas narystei Europos Sąjungoje, padidės smulkių ir vidutinių įmonių konkurencingumas |
208 tūkst. litų |
2002–2004 metai |
Ūkio ministerija, viešoji įstaiga Lietuvos smulkaus ir vidutinio verslo plėtros agentūra |
4. Dalyvauti Europos Sąjungos ir kitose tarptautinėse, dvišalėse ir daugiašalėse smulkaus ir vidutinio verslo plėtros programose |
efektyviau bus pasinaudota rengimosi narystei Europos Sąjungoje teikiamomis galimybėmis, palengvės smulkių ir vidutinių įmonių integracija į bendrą rinką, padidės jų konkurencingumas |
finansuojama iš Smulkaus ir vidutinio verslo plėtros ir skatinimo strategijos įgyvendinimo specialiosios programos lėšų |
2002–2004 metai |
Ūkio ministerija |
5. Įdiegti didelių, smulkių ir vidutinių įmonių bendradarbiavimo skatinimo modelį |
padidės įmonių veiklos efektyvumas, sumažės smulkių ir vidutinių įmonių rinkodaros sąnaudos, išaugs jų apyvarta, padidės pasitikėjimas jomis, pagreitės didelių įmonių aptarnavimas, dalis importuojamų prekių ir paslaugų bus pakeista lietuviškomis |
finansuojama iš vykdytojams patvirtintų bendrųjų asignavimų |
2002 metai |
Ūkio ministerija, viešoji įstaiga Lietuvos smulkaus ir vidutinio verslo plėtros agentūra, viešoji įstaiga Lietuvos ekonominės plėtros agentūra |
6. Siekiant paspartinti likvidavimo procedūras (pažymų surinkimą, darbuotojų atleidimą ir kt.) bankrutuojančios e įmonėse, neturinčiose arba turinčiose nepakankamai turto administravimo išlaidoms apmokėti, siūlyti papildyti Lietuvos Respublikos įmonių bankroto įstatymą nuostatomis, numatančiomis supaprastintą nurodytųjų įmonių likvidavimą |
paspartės įmonių likvidavimas ir dirbančių tose įmonėse darbuotojų atleidimas, bus nutrauktas įmonių skolų didėjimas |
finansuojama iš vykdytojams patvirtintų bendrųjų asignavimų |
2002 metai |
Ūkio ministerija, Įmonių bankroto valdymo departamentas prie Ūkio ministerijos |
7. Pakeisti Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001 m. liepos 11 d. nutarimą Nr. 887 „Dėl smulkaus ir vidutinio verslo plėtros“ (Žin. 2001, Nr. 62-2272) numatant teikti garantijas už smulkaus ir vidutinio verslo subjektų gaunamas paskolas ir lizingą |
padaugės smulkaus ir vidutinio verslo subjektų paskolų ir lizingo garantijų gavėjų |
finansuojama iš vykdytojams patvirtintų bendrųjų asignavimų |
2003 metų I ketvirtis |
Ūkio ministerija |
II. FINANSINĖS PARAMOS SMULKAUS IR VIDUTINIO VERSLO SUBJEKTAMS GERINIMAS |
|
|
|
|
8. Teikti garantijas finansų įstaigoms (už smulkaus ir vidutinio verslo subjektams suteiktas paskolas ir lizingo paslaugas) |
padidės smulkių ir vidutinių įmonių veiklos apimtis ir efektyvumas |
finansuojama iš Smulkaus ir vidutinio verslo plėtros ir skatinimo strategijos įgyvendinimo specialiosios programos lėšų |
2003–2004 metai |
Ūkio ministerija, Finansų ministerija, uždaroji akcinė bendrovė „Investicijų ir verslo garantijos“ |
9. Pakeisti Paskolos bedarbiams savo verslui organizuoti suteikimo tvarką, patvirtintą socialinės apsaugos ir darbo ministro 1994 m. birželio 28 d. įsakymu Nr. 96, siekiant sudaryti palankesnes sąlygas bedarbiams gauti finansinę paramą verslui pradėti |
pagausės naujų įmonių, sumažės nedarbas |
finansuojama iš vykdytojui patvirtintų bendrųjų asignavimų |
2003 metų I ketvirtis |
Socialinės apsaugos ir darbo ministerija |
10. Asignavimų valdytojams, rengiant kitų kalendorinių metų biudžeto projektą, atsižvelgti į Europos Sąjungos lėšas, skirtas smulkaus ir vidutinio verslo plėtros programoms, suderinus su nacionalinio biudžeto galimybėmis ir Valstybės investicijų programa, numatyti nacionalinį programų finansavimą |
efektyviau bus panaudojamos lėšos, skirtos smulkaus ir vidutinio verslo plėtros priemonėms įgyvendinti |
finansuojama iš vykdytojams patvirtintų bendrųjų asignavimų |
2002–2004 metai |
Ūkio ministerija, Finansų ministerija |
III. VERSLO INFORMACIJOS, MOKYMO IR KONSULTAVIMO PASLAUGŲ TEIKIMAS |
|
|
|
|
11. Atnaujinti informaciją verslininkams Lietuvos smulkaus ir vidutinio verslo plėtros agentūros interneto portale (http://www.svv.lt) |
padaugės informacijos vartotojų, verslo informacija taps žymiai operatyvesnė, tikslesnė ir prieinama visose veiklos vykdymo vietose, interaktyvus ryšys su vartotojais leis greitai reaguoti į informacijos poreikio pokyčius |
finansuojama iš vykdytojui patvirtintų bendrųjų asignavimų bei Smulkaus ir vidutinio verslo plėtros ir skatinimo strategijos įgyvendinimo specialiosios programos lėšų |
2002–2004 metai |
Ūkio ministerija, viešoji įstaiga Lietuvos smulkaus ir vidutinio verslo plėtros agentūra |
12. Atnaujinti ir išplėsti informaciją anglų kalba apie smulkaus ir vidutinio verslo sąlygas Lietuvoje Baltijos jūros regiono valstybių interneto tinklalapyje smulkiems ir vidutiniams verslininkams (http://www.svv.lt/balticmarket/), užtikrinti interneto tinklalapio rinkodarą |
verslininkai bus geriau informuojami apie naujas rinkas ir galimybes į jas patekti, išaugs Lietuvos smulkių ir vidutinių įmonių eksportas, pagausės užsienio investicijų Lietuvoje |
finansuojama iš vykdytojams patvirtintų bendrųjų asignavimų |
2002–2004 metai |
Ūkio ministerija, viešoji įstaiga Lietuvos smulkaus ir vidutinio verslo plėtros agentūra, kitos institucijos pagal kompetenciją |
13. Kasmet rengti ir skelbti statistikos informaciją apie smulkaus ir vidutinio verslo subjektų veiklą, negausinant įmonių ataskaitų, papildyti turimą informaciją statistikos duomenimis, kurių reikia išsamiai smulkaus ir vidutinio verslo būklės analizei atlikti |
bus objektyviai įvertinta smulkaus ir vidutinio verslo būklė ir vaidmuo šalies ūkyje, palyginta smulkaus ir vidutinio verslo būklė Lietuvoje ir Europos Sąjungos valstybėse, nustatyti smulkaus ir vidutinio verslo plėtrą lemiantys veiksniai, visuomenė gaus daugiau informacijos |
360 tūkst. litų |
2002–2004 metai |
Statistikos departamentas prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės, Ūkio ministerija, Žemės ūkio ministerija |
14. Kasmet tirti smulkių ir vidutinių įmonių veiklos sąlygas |
bus išnagrinėtos smulkaus ir vidutinio verslo sąlygų pokyčių tendencijos, nustatytos kliūtys, trukdančios verslo plėtrai, sužinota, kaip atstovai vertina valstybės suteiktą paramą ir kokios paramos jiems labiausiai reikia, kokie veiksniai skatino verslo plėtrą sėkmingai dirbančiose įmonėse |
300 tūkst. litų |
2002–2004 metai |
Ūkio ministerija, Statistikos departamentas prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės |
15. Sudaryti verslo aplinkos Lietuvos regionuose žemėlapius |
atlikus verslo aplinkos tyrimus, bus nustatytos dar neatskleistos verslo plėtros galimybės, prekių ir paslaugų poreikis kiekviename regione, konkrečios sąlygos plėtoti smulkų ir vidutinį verslą regionuose |
120 tūkst. litų |
2002–2004 metų I ketvirtis |
Lietuvos darbo birža, Vidaus reikalų ministerija, Ūkio ministerija, Žemės ūkio ministerija, verslininkų organizacijos |
16. Teikti mokymo ir konsultavimo paslaugas smulkaus ir vidutinio verslo subjektams Lietuvos regionuose, tobulinti paslaugų teikimą |
atsiras naujų įmonių, sumažės likviduojamų įmonių, bus sukurta naujų darbo vietų, padidės įmonių veiklos efektyvumas, pagausės įsigijusių patentą asmenų |
finansuojama iš vykdytojams patvirtintų bendrųjų asignavimų |
2002–2004 metai |
Ūkio ministerija, viešoji įstaiga Lietuvos smulkaus ir vidutinio verslo plėtros agentūra |
17. Teikti mokymo ir konsultavimo paslaugas elektroninio verslo srityje smulkaus ir vidutinio verslo subjektams Lietuvos regionuose |
padidės kompiuterinis raštingumas smulkiose ir vidutinėse įmonėse, padaugės elektroninį verslą įdiegusių įmonių, pagerės jų vadyba, atpigs ir sutrumpės atsiskaitymo procedūros, partnerių paieška, atsiras kitų galimybių pasinaudoti elektroninio verslo teikiamais pranašumais |
finansuojama iš vykdytojams patvirtintų bendrųjų asignavimų |
2002–2003 metai |
Ūkio ministerija, viešoji įstaiga Lietuvos smulkaus ir vidutinio verslo plėtros agentūra |
18. Kasmet organizuoti teritorinių darbo biržų konsultantų, vedančių verslo pagrindų kursus, kvalifikacijos kėlimo seminarus |
pagerės bedarbiams suteiktų paslaugų kokybė, bus įsteigta naujų įmonių |
300 tūkst. litų |
2002–2004 metų I ketvirtis |
Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, Lietuvos darbo birža, Ūkio ministerija |
IV. INOVACIJŲ IR INFORMACIJOS TECHNOLOGIJŲ NAUDOJIMO SMULKIAME IR VIDUTINIAME VERSLE SKATINIMAS |
|
|
|
|
19. Parengti verslo perkėlimo į elektroninę terpę tipinį modelį |
įmonės turės elektroninio verslo diegimo metodiką, padaugės smulkių ir vidutinių įmonių, savo veikloje naudojančių informacijos technologijas, padidės jų veiklos efektyvumas, pardavimas, eksportas, galimybės įsiskverbti į naujas rinkas |
finansuojama iš vykdytojams patvirtintų bendrųjų asignavimų |
2002 metų IV ketvirtis |
Ūkio ministerija, Informacinės visuomenės plėtros komitetas prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės, viešoji įstaiga Lietuvos smulkaus ir vidutinio verslo plėtros agentūra, Žemės ūkio ministerija |
20. Sudaryti sąlygas (sukurti teisinę ir institucinę bazę) juridiniams ir fiziniams asmenims elektroniniu būdu atlikti muitinės, mokesčių mokėjimo ir pajamų deklaravimo procedūras |
bus supaprastintos ir pagreitintos mokesčių mokėjimo, pajamų deklaravimo, muitinės procedūros, padidės įmonių veiklos efektyvumas |
5000 tūkst. litų |
2002–2004 metai |
Informacinės visuomenės plėtros komitetas prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės, Finansų ministerija |
V. INSTITUCINĖS VERSLO INFRASTRUKTŪROS TOBULINIMAS |
|
|
|
|
21. Parengti verslo centrams metodinę medžiagą apie verslo informaciją, konsultacijas, mokymų organizavimą, teikti finansinę paramą šiai veiklai vykdyti |
sustiprės verslo centrai, pagausės verslininkams teikiamų paslaugų, verslininkai gaus nemokamą verslo informaciją ir kitas paslaugas regionuose |
finansuojama iš Smulkaus ir vidutinio verslo plėtros ir skatinimo strategijos įgyvendinimo specialiosios programos lėšų |
2002–2004 metai |
Ūkio ministerija |
22. Parengti verslo inkubatoriams metodinę medžiagą apie verslo informaciją, konsultacijas, mokymų organizavimą, teikti finansinę paramą šiai veiklai vykdyti |
padidės institucijų, teikiančių paramą smulkaus ir vidutinio verslo atstovams, veiklos efektyvumas, bus teikiama daugiau geresnių paslaugų |
finansuojama iš Smulkaus ir vidutinio verslo plėtros ir skatinimo strategijos įgyvendinimo specialiosios programos lėšų |
2002–2004 metai |
Ūkio ministerija |
23. Remti verslo inkubatorių ir technologinių parkų, skatinančių informacijos technologijomis grindžiamą gamybą ir naujų paslaugų kūrimą, steigimą ir veiklą |
bus daugiau smulkių ir vidutinių įmonių, dirbančių informacijos technologijų srityje ir kuriančių didelės pridėtinės vertės produktus ir paslaugas, išsiplės jų veikla |
finansuojama iš Smulkaus ir vidutinio verslo plėtros ir skatinimo strategijos įgyvendinimo specialiosios programos lėšų |
2002–2004 metai |
Ūkio ministerija |
24. Ištirti verslo inkubatorių ir verslo centrų (verslo informacijos centrų) veiklos efektyvumą ir parengti jų veiklos gerinimo ir plėtros programą |
bus nustatytas verslo inkubatorių ir verslo centrų veiklos efektyvumas, įgyvendintos konkrečios jų veiklos gerinimo priemonės, pagerės jų paslaugų kokybė, verslo informacijos prieinamumas regionuose, bus įsteigti nauji verslo centrai, o prireikus verslo inkubatoriai, visų pirma kaimiškuosiuose regionuose |
finansuojama iš vykdytojui patvirtintų bendrųjų asignavimų ir Smulkaus ir vidutinio verslo plėtros ir skatinimo strategijos įgyvendinimo specialiosios programos lėšų |
2002–2003 metai |
Ūkio ministerija |
25. Stiprinti Lietuvos smulkaus ir vidutinio verslo plėtros agentūrą – 2002–2004 metų nacionalinio plėtros plano priemonę „Smulkaus ir vidutinio verslo paramos infrastruktūros plėtra“ įgyvendinančią instituciją (koordinuoto verslo informacijos tinklo plėtojimo ir paramos verslo paslaugų plėtrai srityse) |
Lietuvos smulkaus ir vidutinio verslo plėtros agentūra taps paramos smulkiam ir vidutiniam verslui infrastruktūros tinklą koordinuojančia institucija |
4000 tūkst. litų |
2002–2004 metai |
Ūkio ministerija, viešoji įstaiga Lietuvos smulkaus ir vidutinio verslo plėtros agentūra |
VI. VERSLO SAVIVALDOS PLĖTRA |
|
|
|
|
26. Užtikrinti verslininkų organizacijų dalyvavimą rengiant smulkaus ir vidutinio verslo plėtros strategines kryptis ir jų įgyvendinimo priemones, įtraukti juos į smulkaus ir vidutinio verslo plėtros strateginių krypčių įgyvendinimą |
smulkaus ir vidutinio verslo plėtros strateginės kryptys ir jų įgyvendinimo priemonės tiksliau atspindės smulkaus ir vidutinio verslo subjektų interesus, bus daroma įtaka valdžios institucijų priimamiems sprendimams smulkaus ir vidutinio verslo aktualiais klausimais, užtikrintas efektyvus smulkaus ir vidutinio verslo plėtros priemonių įgyvendinimas, įgyvendinančių institucijų dialogas su verslininkų organizacijomis, verslo visuomenės informuotumas ir pritarimas Lietuvos Respublikos Vyriausybės politikai |
finansuojama iš vykdytojui patvirtintų bendrųjų asignavimų |
2002–2004 metai |
Ūkio ministerija, verslininkų organizacijos |
VII. SMULKAUS IR VIDUTINIO VERSLO PLĖTRA REGIONUOSE |
|
|
|
|
27. Teikti techninę ir finansinę paramą rengiant apskričių ir savivaldybių verslo plėtros programas ir projektus |
pagerės regionų ir savivaldybių verslo plėtros programos ir projektai, paspartės smulkaus ir vidutinio verslo plėtra regionuose |
finansuojama iš vykdytojams patvirtintų bendrųjų asignavimų ir Smulkaus ir vidutinio verslo plėtros ir skatinimo strategijos įgyvendinimo specialiosios programos lėšų |
2002–2004 metai |
Vidaus reikalų ministerija, Ūkio ministerija |
28. Įgyvendinti valstybės tarnautojų, atsakingų už verslo plėtrą tiksliniuose Klaipėdos–Tauragės, Marijampolės ir Utenos regionuose, mokymo projektą pagal PHARE 2000 ESS programą |
valstybės tarnautojams suteiktos konsultavimo ir mokymo paslaugos aktualiais verslo plėtros klausimais užtikrins jų profesinio lygio kilimą ir verslo plėtrą Lietuvos tiksliniuose Klaipėdos – Tauragės, Marijampolės ir Utenos regionuose |
2070 tūkst. litų (PHARE 2000 ESS programos lėšos) |
2002–2004 metai |
Vidaus reikalų ministerija |
VIII. ATSKIRŲ VISUOMENĖS GRUPIŲ ĮTRAUKIMAS Į SMULKŲ IR VIDUTINĮ VERSLĄ |
|
|
|
|
29. Parengti ir įgyvendinti kreditų lengvatinėmis sąlygomis suteikimo invalidams, norintiems verstis ūkine komercine veikla ar organizuoti verslą, tvarką, kuri numatyta Lietuvos Respublikos invalidų socialinės integracijos įstatymo 17 straipsnio 2 punkte |
padidės invalidų užimtumas, palengvės jų ūkinės komercinės veiklos pradžia |
finansuojama iš vykdytojams patvirtintų bendrųjų asignavimų |
2003 metų II ketvirtis |
Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, Ūkio ministerija |
30. Skleisti informaciją apie sėkmingus moterų verslo pavyzdžius žiniasklaidoje ir Lietuvos smulkaus ir vidutinio verslo plėtros agentūros interneto portale |
moterys labiau pasitikės savimi, pagerės moters verslininkės įvaizdis, moterų verslumas |
finansuojama iš vykdytojams patvirtintų bendrųjų asignavimų |
2003–2004 metai |
Ūkio ministerija, viešoji įstaiga Lietuvos smulkaus ir vidutinio verslo plėtros agentūra, verslininkų organizacijos |
31. Remti Lietuvos verslininkių dalyvavimą užsienio valstybių ir tarptautinių organizacijų vykdomose mentoringo programose |
Lietuvos verslininkės gaus techninę paramą ir perims geriausią užsienio verslininkių patirtį |
80 tūkst. litų, finansuojama iš Smulkaus ir vidutinio verslo plėtros ir skatinimo strategijos įgyvendinimo specialiosios programos lėšų |
2002–2004 metai |
Ūkio ministerija, Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, verslininkų organizacijos |
______________