Lietuvos Respublikos Vyriausybės

n u t a r i m a s

 

Dėl LIETUVOS RESPUBLIKOS REGIONINĖS PLĖTROS ĮSTATYMO 2, 8, 11, 12, 13, 14 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR PAPILDYMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIP-635

 

2013 m. rugsėjo 25 d. Nr. 868

Vilnius

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto (Žin., 1994, Nr. 15-249; 1999, Nr. 5-97; 2000, Nr. 86-2617; 2004, Nr. 165-6025) 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2013 m. birželio 20 d. sprendimo Nr. SV-S-283 1 punkto 6 papunktį, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

1. Pritarti Lietuvos Respublikos regioninės plėtros įstatymo 2, 8, 11, 12, 13, 14 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo projekto Nr. XIIP-635 (toliau – Įstatymo projektas) tikslui – padidinti regionų plėtros tarybų vaidmenį ir veiklos efektyvumą įgyvendinant nacionalinę regioninę politiką, administruojant ir naudojant Europos Sąjungos struktūrinių fondų paramą kitu šios paramos naudojimo laikotarpiu – 2014–2020 metais.

2. Nepritarti Įstatymo projekto uždaviniui – sudaryti sąlygas kiekvienoje apskrityje įsteigti viešąsias įstaigas – apskričių regioninės plėtros agentūras, kurių dalininkės būtų valstybė ir visos apskrities savivaldybės ir kurios vykdytų veiklą, susijusią su regionų plėtros tarybų kompetencija, dėl šių priežasčių:

2.1. Įstatymo projekto 7 straipsnyje siūloma nuo 2014 m. liepos 1 d. skaidymo būdu reorganizuoti Regioninės plėtros departamentą prie Vidaus reikalų ministerijos (toliau – Regioninės plėtros departamentas), o jo teises ir pareigas išdalyti Vidaus reikalų ministerijai ir steigiamoms naujoms viešosioms įstaigoms (apskričių regioninės plėtros agentūroms), kurių iš viso būtų 10 – kiekvienoje apskrityje po vieną. Įstatymo projekto aiškinamajame rašte nurodyta – reorganizavus Regioninės plėtros departamentą, Vidaus reikalų ministerijai ir apskričių regioninės plėtros agentūroms perduotoms funkcijoms atlikti pagal Įstatymo projekte numatytą regionų plėtros programą būtų skiriama tiek pat lėšų, kiek skiriama Regioninės plėtros departamentui (Vidaus reikalų ministerijai 2013 metų Lietuvos Respublikos valstybės biudžete Regioninės plėtros departamentui išlaikyti patvirtinta 2 557 tūkst. litų, iš jų 1 675 tūkst. litų – darbo užmokesčiui). Derėtų atkreipti dėmesį, kad jeigu Regioninės plėtros departamentas būtų reorganizuojamas, iš 2014 metų Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto papildomai prireiktų apie 1 mln. litų su visais atleidžiamais Regioninės plėtros departamento valstybės tarnautojais atsiskaityti, jų socialinio draudimo įmokoms sumokėti. Apskričių regioninės plėtros agentūrų dalininkų kapitalui sudaryti, įnašams atlikti ir kitoms steigimo išlaidoms padengti papildomų Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšų prireiktų ir Vidaus reikalų ministerijai, ir visoms 60 savivaldybių. Lietuvos Respublikos savivaldybių biudžetų pajamų nustatymo metodikos įstatymo (Žin., 1997, Nr. 69-1743; 2001, Nr. 94-3307) 10 straipsnio 5 dalyje nustatyta – jeigu Lietuvos Respublikos Seimas ar Lietuvos Respublikos Vyriausybė priima sprendimus, dėl kurių keičiasi savivaldybių biudžetų pajamos ir išlaidos, pajamų ir išlaidų pokyčiai savivaldybėms kompensuojami. Pagal Lietuvos Respublikos fiskalinės drausmės įstatymo (Žin., 2007, Nr. 120-4881) 3 straipsnį valdžios sektoriaus finansai tvarkomi siekiant, kad vidutiniu laikotarpiu valdžios sektorius būtų perteklinis arba artimas subalansuotam. Kadangi valstybės finansinės galimybės ribotos ir būtina įvykdyti jau prisiimtus įsipareigojimus, Lietuvos Respublikos valstybės biudžete nėra rezervų, iš kurių būtų galima skirti lėšų naujoms viešosioms įstaigoms (apskričių regioninės plėtros agentūroms) steigti.

2.2. Lietuvos Respublikos civilinio kodekso (Žin., 2000, Nr. 74-2262) 2.98 straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad reorganizuojant gali dalyvauti tik tos pačios teisinės formos juridiniai asmenys, išskyrus įstatymų, reglamentuojančių atskiras juridinių asmenų teisines formas, nustatytas išimtis. Lietuvos Respublikos biudžetinių įstaigų įstatymo (Žin., 1995, Nr. 104-2322; 2010, Nr. 15-699) 14 straipsnio 2 dalyje nustatyta, kad, reorganizuojant iš Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto arba iš Valstybinio socialinio draudimo fondo, Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžetų ir kitų valstybės pinigų fondų išlaikomą biudžetinę įstaigą, reorganizavime gali dalyvauti tik iš Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto arba iš Valstybinio socialinio draudimo fondo, Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžetų ir kitų valstybės pinigų fondų išlaikomos biudžetinės įstaigos, todėl Įstatymo projekto 7 straipsnio 2 dalies nuostatos, kad Regioninės plėtros departamentas (biudžetinė įstaiga) reorganizuojamas (skaidymo būdu) jo teises ir pareigas išdalijant ir apskričių regioninės plėtros agentūroms (viešosioms įstaigoms), neatitinka pirmiau nurodytų įstatymų nuostatų.

2.3. Pagal Lietuvos Respublikos viešųjų įstaigų įstatymo (Žin., 1996, Nr. 68-1633; 2004, Nr. 25-752) 4 straipsnio 2 ir 3 dalis viešosios įstaigos steigimo teisinis pagrindas yra šio įstatymo nustatyta tvarka steigėjų sudaryta viešosios įstaigos steigimo sutartis, kurią pasirašo visi viešosios įstaigos steigėjai. Taigi apskričių regioninės plėtros agentūros galės būti įsteigtos tik steigimo sutarties pagrindu ir tik visiems steigėjams susitarus dėl steigimo sutarties sąlygų. Apskrities regioninės plėtros agentūros steigėjams nesusitarus dėl šios agentūros steigimo sutarties sąlygų, regioninės plėtros sistema negalėtų tinkamai funkcionuoti, o tai kliudytų tinkamai naudoti regionų plėtrai skirtą Europos Sąjungos struktūrinių fondų paramą naujuoju 2014–2020 metų laikotarpiu.

3. Pasiūlyti Lietuvos Respublikos Seimui su šio nutarimo 1 punkte nurodytu Įstatymo projekto tikslu susijusias teisinio reguliavimo priemones tikslinti atsižvelgiant į šias pastabas ir pasiūlymus:

3.1. Keičiamo įstatymo 2 straipsnio 6 dalies ir 8 straipsnio 2 dalies nuostatas būtina suderinti tarpusavyje – 2 straipsnio 6 dalyje nustatyta, kad regiono plėtros plane nurodomos regiono plėtros priemonės, o 8 straipsnio 2 dalies 3 punkte nustatyta, kad šiame plane turi būti nurodytos įgyvendinimo priemonės; 2 straipsnio 6 dalyje nustatyta, kad regiono plėtros plane nurodomos regioninės plėtros prioritetų, tikslų, uždavinių ir priemonių įgyvendinimo ir stebėsenos pagrindinės nuostatos, tačiau 8 straipsnio 2 dalies 4 punkte nustatyta, kad regiono plėtros plane nurodomos įgyvendinimo ir stebėsenos pagrindinės nuostatos.

3.2. Atsižvelgiant į keičiamo įstatymo 8 straipsnio 1 dalies 1 punkto ir 11 straipsnio 2 dalies 2 punkto pakeitimus, siūloma atitinkamai keisti ir keičiamo įstatymo 9 straipsnio 1 dalies 1 punktą.

3.3. Atsižvelgiant į keičiamo įstatymo 2 straipsnio 6 dalies ir 8 straipsnio 2 dalies 2 punkto pakeitimus ir siekiant teisinio reguliavimo nuoseklumo, siūloma keisti keičiamo įstatymo 9 straipsnio 1 dalies 3 punktą ir jame nustatyti, kad Vidaus reikalų ministerija, rengdama regionų socialinių ir ekonominių skirtumų mažinimo programą, atsižvelgia į regionų plėtros planuose nustatytus regionų plėtros prioritetus, tikslus ir uždavinius.

3.4. Pagal keičiamo įstatymo 11 straipsnio 2 dalies 9 punktą ir 12 straipsnio 4 dalies 4 punktą regionų plėtros programa skirta tik regionų plėtros tarybų ir apskričių regioninės plėtros agentūrų veiklai finansuoti vykdant joms priskirtus įgaliojimus ir tarptautiniam bendradarbiavimui regioninės politikos srityje plėtoti, tačiau keičiamame įstatyme papildomų regionų plėtros programos tikslų ir uždavinių nenustatyta, taigi manoma, kad atskiros regionų plėtros programos rengti ir tvirtinti Strateginio planavimo metodikoje, patvirtintoje Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. birželio 6 d. nutarimu Nr. 827 (Žin., 2002, Nr. 57-2312; 2010, Nr. 102-5279), nustatyta tvarka būtų netikslinga, ši programa galėtų būti sudedamoji Vidaus reikalų ministerijos strateginio veiklos plano dalis (kaip atskira minėto plano programa ar kitos programos sudedamoji dalis). Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, ir į šio nutarimo 1 punkto nuostatas, keičiamo įstatymo 11 straipsnio 2 dalies 9 punktą siūloma išdėstyti taip:

9) administruoja valstybės biudžeto lėšas, skirtas regionų plėtros tarybų veiklai vykdant joms priskirtus įgaliojimus iš dalies finansuoti ir tarptautiniam bendradarbiavimui regioninės politikos srityje plėtoti, teikia Nacionalinei regioninės plėtros tarybai informaciją apie šių lėšų naudojimą;“.

3.5. Atsižvelgiant į šio nutarimo 2.5 punkte išdėstytą pasiūlymą, keičiamo įstatymo 12 straipsnio 4 dalies 4 punktą siūloma išdėstyti taip:

4) svarsto ir teikia Vidaus reikalų ministerijai išvadas dėl valstybės biudžeto lėšų, skirtų regionų plėtros tarybų veiklai vykdant joms priskirtus įgaliojimus iš dalies finansuoti ir tarptautiniam bendradarbiavimui regioninės politikos srityje plėtoti, naudojimo;“.

3.6. Pagal keičiamo įstatymo 13 straipsnio 1 dalies ir 6 dalies 8 punkto nuostatas galima daryti išvadą, kad regiono plėtros tarybos pirmininku ar pavaduotoju gali būti išrinkti ir savivaldybių merai, kuriems pagal keičiamo įstatymo 13 straipsnio 6 dalies 1 punktą būtų mokamas atlyginimas už laiką, kuriuo jie vykdo šias pareigas, ar pagrindinėje darbovietėje negauto atlyginimo kompensacija. Tačiau tokio atlyginimo ar kompensacijos mokėjimas savivaldybės merui, kaip regiono plėtros tarybos pirmininkui ar jo pavaduotojui, prieštarautų Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo (Žin., 1994, Nr. 55-1049; 2008, Nr. 113-4290) 19 straipsnio 9 daliai, kurioje nustatyta, kad meras ir mero pavaduotojas negali dirbti kitose institucijose, įstaigose, įmonėse ir organizacijose ir gauti kito atlyginimo, išskyrus atlyginimą už mokslinę, pedagoginę ar kūrybinę veiklą. Siekiant taupiai ir efektyviai naudoti Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšas, siūloma keičiamame įstatyme nustatyti, kad keičiamo įstatymo 13 straipsnio 6 dalies 1 punkte nurodytas atlyginimas ar kompensacija regiono plėtros tarybos pirmininkui ir jo pavaduotojui mokami tik tada, kai už laiką, kuriuo jie vykdo šias pareigas, atlyginimo (darbo užmokesčio) pagrindinė darbovietė nemoka. Be to, atsižvelgiant į tai, kad atlyginimas (darbo užmokestis) yra nuosavybės teisės objektas ir asmens darbo apmokėjimas susijęs su žmogaus konstitucinės teisės gauti teisingą apmokėjimą už darbą įgyvendinimu, manoma, kad keičiamo įstatymo 13 straipsnio 6 dalies 1 punkte nurodyto atlyginimo ar kompensacijos dydis turi būti nustatytas įstatyme, o šio atlyginimo ir kompensacijos mokėjimo tvarką galėtų nustatyti Lietuvos Respublikos Vyriausybė ar jos įgaliota institucija.

3.7Siūloma tikslinti keičiamo įstatymo 13 straipsnio 6 dalies 10 punkto pirmąjį sakinį – nustatyti, kad regiono socialinės ir ekonominės plėtros projektai įgyvendinami kelių savivaldybių teritorijose, o ne apima kelių savivaldybių teritorijas. Be to, reikėtų tikslinti nuostatos „teikia išvadas dėl jų atitikties“ turinį ir nustatyti, kam teikiamos išvados, ir vietoj žodžio „jų“ įrašyti įsivestą trumpinį „regioninių projektų“; 13 straipsnio 6 dalies 10 punkto antrajame sakinyje patikslinti, kas ir kokiam siūlymui pritaria, apie kokią projektinę paraišką ir apie kieno bendrus veiksmus kalbama, koks projektas būtų įgyvendintas; 13 straipsnio 6 dalies 10 punkto trečiajame sakinyje patikslinti, apie kokius projektus kalbama ir dėl ko priimamas bendras atitinkamų regionų plėtros tarybų sprendimas.

3.8. Atsižvelgiant į šio nutarimo 2 punkto nuostatas, keičiamo įstatymo 14 straipsnyje nurodytas papildomas funkcijas siūloma priskirti Regioninės plėtros departamentui, siekiant optimizuoti šio departamento veiklą ir didinti jos efektyvumą.

4. Atsižvelgiant į Įstatymo projekto tikslą, taip pat derinamų su Europos Komisija 2014–2020 metų Europos Sąjungos paramos programavimo dokumentų nuostatas, keičiamame įstatyme turi būti numatytos papildomos teisinio reguliavimo priemonės, didinančios regionų plėtros tarybų vaidmenį ir veiklos efektyvumą administruojant ir naudojant Europos Sąjungos struktūrinių fondų paramą 2014–2020 metų finansiniu laikotarpiu. Šiuo tikslu Lietuvos Respublikos Vyriausybė artimiausiu metu parengs ir Lietuvos Respublikos Seimui pateiks Lietuvos Respublikos regioninės plėtros įstatymo pataisas, užtikrinančias lankstesnį tikslinių teritorijų išskyrimą – nustatančias papildomas tikslinių teritorijų grupes (be keičiamame įstatyme nustatytų Lietuvos Respublikos Vyriausybės išskiriamų probleminių teritorijų), jas išskiriančius subjektus, regionų plėtros tarybų dalyvavimą išskiriant šias teritorijas. Kadangi numatomų parengti Lietuvos Respublikos regioninės plėtros įstatymo pataisų tikslai glaudžiai susiję su šio nutarimo 1 punkte nurodytu Įstatymo projekto tikslu, o numatomos teisinio reguliavimo priemonės iš esmės apimtų ir Įstatymo projekte siūlomas nustatyti teisinio reguliavimo priemones, pasiūlyti Lietuvos Respublikos Seimui Įstatymo projekto nesvarstyti.

5. Pritarti Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos Teisės departamento 2013 m. birželio 11 d. išvadoje Nr. XIIP-635 išdėstytoms pastaboms ir pasiūlymams.

 

Ministras Pirmininkas                                                    Algirdas Butkevičius

 

Vidaus reikalų ministras                         Dailis Alfonsas Barakauskas

 

_________________