LIETUVOS RESPUBLIKOS
OPERATYVINĖS VEIKLOS
Į S T A T Y M A S
1997 m. gegužės 22 d. Nr. VIII-222
Vilnius
1 straipsnis. Įstatymo paskirtis
2 straipsnis. Pagrindinės šio įstatymo sąvokos
1. Operatyvinė veikla – valstybės įgaliotų institucijų teisinė žvalgybinio ir kontržvalgybinio pobūdžio kovos su nusikalstamumu forma.
2. Operatyvinės veiklos objektai – rengiami ir padaryti nusikaltimai, juos rengiantys ar padarę asmenys, prostitucija, narkomanija, nusikaltimus rengiančių ar padariusių asmenų aktyvūs veiksmai neutralizuojant operatyvinę veiklą arba įterpiant nusikalstamų struktūrų narius į teisėsaugos, krašto apsaugos ir kitas valstybės valdžios institucijas, kitų valstybių specialiųjų tarnybų veikla.
6. Speciali technika – techninės priemonės, skirtos elektros ryšių, telegrafo ir kitiems pranešimams kontroliuoti, telefoniniams pokalbiams klausytis bei jų įrašams daryti, taip pat stacionariai gyvenamųjų, administracinių ir kitokių patalpų bei transporto priemonių garso ir vaizdo kontrolei, ir kurioms panaudoti reikia sankcijos;
7. Specialios technikos panaudojimas – specialios technikos įrengimas, eksploatavimas ir išmontavimas.
8. Operatyvinė įskaita – operatyvinės veiklos procese gautos informacijos apie asmenis, įvykius ar kitus objektus sistema, skirta operatyvinės veiklos subjektų informaciniam aprūpinimui.
9. Operatyvinės veiklos metodas – žvalgybinė apklausa, slaptas sekimas, operatyvinis patikrinimas, slapta apžiūra, pašto siuntų ir elektros ryšių kontrolė, agentūrinis metodas, elektroninė žvalgyba.
10. Operatyvinis tyrimas – organizacinė taktinė operatyvinės veiklos forma, apimanti ir operatyvinius veiksmus.
11. Operatyvinė paieška – sankcijos nereikalaujanti operatyvinių veiksmų visuma pirminei informacijai apie nusikaltimą gauti, patikrinti ir realizuoti.
3 straipsnis. Teisiniai operatyvinės veiklos pagrindai
4 straipsnis. Operatyvinių veiksmų pagrindai
1. Operatyvinių veiksmų pagrindas yra pirminė informacija apie rengiamą arba padarytą valstybinį ar kitą sunkų nusikaltimą, nusikaltimą rengusį arba padariusį asmenį, asmens priklausymą nusikalstamam susivienijimui, taip pat kitų valstybių specialiųjų tarnybų veiklą.
2. Operatyvinis tyrimas atliekamas, kai:
3. Operatyviniai veiksmai nutraukiami nepasitvirtinus informacijai apie rengiamą ar padarytą valstybinį ar kitą sunkų nusikaltimą, atskleidus nusikaltimą, nepasitvirtinus informacijai apie asmens priklausymą nusikalstamam susivienijimui, suradus ieškomą asmenį arba pasibaigus baudžiamojo įstatymo nustatytam senaties terminui.
4. Operatyvinės paieškos pagrindas yra pirminė informacija apie rengiamą ar padarytą nusikaltimą, nusikaltimą rengusį ar padariusį asmenį, taip pat asmens dingimą be žinios.
5 straipsnis. Operatyvinės veiklos subjektai ir slaptieji dalyviai
1. Operatyvinės veiklos subjektų sistemą sudaro tik specialius valstybės įgaliojimus turinčios valstybės institucijos – Krašto apsaugos ministerijos, Vidaus reikalų ministerijos ir Valstybės saugumo departamento tarnybos, kurioms pavedama operatyvinė funkcija, o jų darbuotojai įgaliojami ją atlikti. Šių institucijų tarnybų sąrašą sudaro ir jų operatyvinių teisių mastą nustato Vyriausybė operatyvinės veiklos subjektų teikimu.
2. Operatyvinės veiklos slaptieji dalyviai yra operatyvinės veiklos subjektų etatiniai slaptieji darbuotojai, kurių priklausomybė operatyvinės veiklos subjektui užšifruota, ir slaptai bendradarbiaujantys fiziniai asmenys, su kuriais operatyvinės veiklos subjektų darbuotojai sudarė raštišką sutartį ar žodinį susitarimą dėl slapto bendradarbiavimo.
6 straipsnis. Fizinių asmenų pagalba operatyvinėje veikloje
1. Operatyvinė veikla remiasi savanoriška, vieša ir slapta fizinių asmenų pagalba. Aktyvi, efektyvi pagalba gali būti apmokama.
7 straipsnis. Operatyvinės veiklos subjektų teisės ir pareigos
1. Jeigu yra šio įstatymo 4 straipsnio 2 dalies 3 punkte numatytas pagrindas ir operatyvinės veiklos subjektai yra gavę šio įstatymo 12 straipsnyje numatytą sankciją, jie turi teisę:
2. Jeigu yra šio įstatymo 4 straipsnio 2 dalyje numatyti pagrindai ir operatyvinės veiklos subjektai yra gavę šio įstatymo 10 arba 11 straipsniuose numatytą sankciją, jie turi teisę:
2) slaptai kontroliuoti asmens susirašinėjimą, telegrafo ir kitus pranešimus, klausytis telefoninių pokalbių ir daryti jų įrašus;
3. Operatyvinės veiklos subjektai Vyriausybės nustatyta tvarka turi teisę:
1) steigti operatyvinę veiklą užtikrinančias ir jai palankias sąlygas sudarančias įmones, įstaigas, organizacijas ir jomis naudotis; naudotis įmonių, įstaigų, organizacijų registracijos ir skiriamaisiais ženklais;
3) įeiti į įmonių, įstaigų ir organizacijų patalpas ir jas apžiūrėti, daryti kontrolinius, technologinius eksperimentus, laikinai paimti dokumentus, imti tyrimui medžiagų, žaliavų ir produkcijos pavyzdžius bei kitus objektus, neskelbiant apie jų paėmimą;
5) naudotis specialistų paslaugomis užtikrinant operatyvinę veiklą, tiriant procesus, daiktus ir dokumentus;
8 straipsnis. Operatyvinės veiklos subjektų pareigos
1. Operatyvinės veiklos subjektai privalo:
1) rinkti, kaupti, analizuoti ir realizuoti su operatyvinės veiklos objektais susijusią informaciją;
2) saugoti Lietuvos Respublikos piliečių ir kitų asmenų, patekusių į operatyvinę veiklą, operatyvinės veiklos slaptųjų dalyvių ir fizinių bei juridinių asmenų, remiančių operatyvinę veiklą, teises ir teisėtus interesus;
9 straipsnis. Operatyvinių veiksmų teisėtumo kontrolė
10 straipsnis. Asmens slapto susirašinėjimo, telegrafo ir kitų pranešimų kontrolės, pašto siuntų ir elektros ryšių kontrolės, telefoninių pokalbių klausymosi, specialios technikos naudojimo ir gyvenamosios patalpos slaptos apžiūros sankcionavimo tvarka
1. Slapto asmens susirašinėjimo, telegrafo ir kitų pranešimų kontrolę, pašto siuntų ir elektros ryšių kontrolę, slaptą telefoninių pokalbių klausymąsi, specialios technikos naudojimą, slaptą gyvenamosios patalpos apžiūrą sankcionuoja Lietuvos Respublikos apygardų teismų pirmininkai ir šių teismų baudžiamųjų bylų skyrių pirmininkai pagal generalinio prokuroro arba jo įgalioto generalinio prokuroro pavaduotojo motyvuotą teikimą. Teikime nurodoma:
2) objekto aprašymas arba asmens, kurio atžvilgiu bus atliekami operatyviniai veiksmai, vardas ir pavardė;
2. Slapto asmens susirašinėjimo, telegrafo ir kitų pranešimų kontrolė, pašto siuntų ir elektros ryšių kontrolė, slaptas telefoninių pokalbių klausymasis, specialios technikos naudojimas sankcionuojamas ne ilgesniam kaip trijų mėnesių laikotarpiui. Šiam laikotarpiui praėjus, jis gali būti pratęstas.
3. Atlikus slaptą gyvenamosios patalpos apžiūrą, per 24 valandas apžiūros rezultatų pažyma išsiunčiama generaliniam prokurorui arba jo įgaliotam generalinio prokuroro pavaduotojui.
4. Šio įstatymo 10 straipsnio 2 dalyje ir 11 straipsnio 2 dalyje numatytas operatyvinės veiklos metodų ir priemonių pratęsimas sankcionuojamas ta pačia tvarka kaip ir šių metodų bei priemonių skyrimas. Pratęsimų skaičius neribojamas, tačiau kiekvienu atveju pratęsti galima ne ilgesniam nei šio įstatymo 10 straipsnio 2 dalyje bei 11 straipsnio 2 dalyje nustatytas laikotarpis.
11 straipsnis. Nusikalstamos veikos imitacijos elgesio modelio sankcionavimo tvarka
1. Nusikalstamos veikos imitacijos modelį sankcionuoja generalinis prokuroras arba jo įgaliotas generalinio prokuroro pavaduotojas pagal operatyvinės veiklos subjekto motyvuotą teikimą. Teikime nurodoma:
3) nusikalstamos veikos imitacijos elgesio modelio metu atliekamų konkrečių veiksmų ribos pagal imituojamą Lietuvos Respublikos baudžiamojo kodekso straipsnį;
5) siekiamas rezultatas, nurodant nusikalstamos veikos imituojančio elgesio modelio tarpinius ir galutinį tikslus;
12 straipsnis. Laikino nuosavybės teisių apribojimo, asmens ir (arba) jo šeimos narių įpareigojimo deklaruoti turtą bei pajamas, notarų bei bankų įpareigojimo pranešti apie asmens sudarytą civilinį sandorį arba atliktą bankinę operaciją, elgesio modelio sankcionavimo tvarka
1. Laikiną nuosavybės teisių apribojimą, asmens ir (arba) šeimos narių įpareigojimą deklaruoti turtą bei pajamas, notarų bei bankų įpareigojimą pranešti apie asmens sudarytą civilinį sandorį arba atliktą bankinę operaciją sankcionuoja generalinis prokuroras arba jo įgaliotas generalinio prokuroro pavaduotojas pagal operatyvinės veiklos subjekto motyvuotą teikimą, kuriame nurodoma:
2) asmens ir, jeigu būtina, jo šeimos narių, kuriems bus taikomos minėtos priemonės, vardas, pavardė;
2. Laikinas nuosavybės teisių apribojimas sankcionuojamas ne ilgesniam kaip 30 parų laikotarpiui. Turtas, į kurį laikinai apribotos nuosavybės teisės, aprašomas pagal Baudžiamojo proceso kodekso 195 straipsnio 2 ir 3 dalyse, 197 ir 198 straipsniuose numatytas taisykles ir paimamas operatyvinės veiklos subjekto kontrolėn. Laikinai apribojus nuosavybės teises į lėšas, esančias bankų ar kitų kredito įstaigų sąskaitose, asmuo su šiomis lėšomis gali atlikti tik tas operacijas, kurios numatytos sankcijoje. Su sankcija laikinai apriboti nuosavybės teisę asmuo supažindinamas pasirašytinai. Jis turi teisę tokį sprendimą per 5 dienas apskųsti teismui.
3. Įpareigojus asmenį ir (arba) jo šeimos narius deklaruoti savo ir (arba) šeimos narių turtą bei pajamas, asmuo ir (arba) jo šeimos nariai privalo per 30 parų pateikti turto ir pajamų deklaraciją savo gyvenamosios vietos valstybinei mokesčių inspekcijai.
13 straipsnis. Informacijos panaudojimas
1. Operatyviniais veiksmais gauta informacija gali būti atskleista teismo procese, iš anksto gavus generalinio prokuroro ar jo įgalioto generalinio prokuroro pavaduotojo leidimą. Operatyviniais veiksmais gautą informaciją draudžiama panaudoti ne tiems tikslams, kuriems pasiekti jie buvo taikomi.
2. Operatyviniais veiksmais gauta informacija Lietuvos Respublikos baudžiamojo proceso kodekso nustatytais atvejais ir tvarka gali būti panaudota kaip įrodymai baudžiamojoje byloje.
3. Jeigu teismo procese atskleidžiama specialia technika gauta informacija apie asmenį, asmuo turi teisę apskųsti ir neigti ją, remdamasis tuo, kad informacija buvo gauta neteisėtai. Šiuo atveju teismas turi teisę atskleisti motyvuoto teikimo sankcijai gauti ištraukas, kurios įrodo sankcijos teisėtumą.
14 straipsnis. Atsakomybė už operatyvinės veiklos pažeidimus
1. Pareigūnai ir asmenys, pažeidę Operatyvinės veiklos įstatymą, atsako pagal Lietuvos Respublikos baudžiamąjį kodeksą ir kitus įstatymus.
15 straipsnis. Operatyvinės veiklos slaptųjų dalyvių ir informacijos teisinė apsauga
1. Kilus pavojui slaptųjų dalyvių arba jų šeimos narių gyvybei, sveikatai, turtui, operatyvinės veiklos subjektai imasi visų priemonių gyvybei, sveikatai, orumui ir turtui apginti.
16 straipsnis. Parlamentinė priežiūra
Generalinis prokuroras, generalinis policijos komisaras, Valstybės saugumo departamento generalinis direktorius, Krašto apsaugos ministerijos tarnybos, kuriai pavesta operatyvinė veikla, vadovas Lietuvos Respublikos Seimo kiekvienos eilinės sesijos pradžioje pateikia Seimo Teisės ir teisėtvarkos bei Nacionalinio saugumo komitetų sudarytai specialiai komisijai ataskaitas, kuriose turi būti pažymėti visų operatyvinės veiklos metodų ir priemonių naudojimo teikimų sankcijai gauti skaičius, atmestų teikimų skaičius, patenkintų teikimų skaičius ir pratęstų teikimų skaičius. Komisija turi teisę savo posėdyje išklausyti minėtų pareigūnų paaiškinimus apie Operatyvinės veiklos įstatymo įgyvendinimo rezultatus, kylančias problemas, teisėtumo aspektus bei lėšų, skirtų operatyvinei veiklai, naudojimą. Komisija Seimo kiekvienos eilinės sesijos pabaigoje privalo atsiskaityti už šio įstatymo vykdymą.
17 straipsnis. Operatyvinės veiklos finansavimas
18 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas
2. Įsigaliojus šiam įstatymui, pripažinti netekusiais galios Lietuvos Respublikos operatyvinės veiklos įstatymą (Žin., 1992, Nr. 22-639; 1996, Nr. 71-1709) ir Lietuvos Respublikos Aukščiausiosios Tarybos nutarimą „Dėl Lietuvos Respublikos operatyvinės veiklos įstatymo įsigaliojimo“ (Žin., 1992, Nr. 22-640).