LIETUVOS BANKO VALDYBOS
NUTARIMAS
DĖL Minimalių kredito įstaigų darbuotojų atlygio politikos reikalavimų
2009 m. gruodžio 10 d. Nr. 228
Vilnius
PATVIRTINTA
Lietuvos banko valdybos
2009 m. gruodžio 10 d. nutarimu Nr. 228
MINIMALŪS KREDITO ĮSTAIGŲ DARBUOTOJŲ ATLYGIO POLITIKOS REIKALAVIMAI
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Šis dokumentas parengtas atsižvelgus į Europos Komisijos rekomendaciją Nr. 2009/384/EB dėl finansinių paslaugų sektoriaus atlyginimų nustatymo politikos (OL 2009 L 120, p. 20) ir Europos bankų priežiūros institucijų komiteto (toliau – CEBS) dokumentą „Aukšto lygio atlyginimo politikos principai“ (angl. High-level principles for Remuneration Policies).
2. Dokumentas nustato minimalius reikalavimus, kurių turi laikytis kredito įstaigos, nustatydamos ir išmokėdamos premijas ir kitas išmokas, skiriamas už veiklos rezultatus darbuotojams, kurių profesinė veikla ir (arba) priimami sprendimai gali turėti reikšmingą įtaką kredito įstaigos prisiimamai rizikai.
3. Dokumento reikalavimai taikomi Lietuvos banko išduotą licenciją turintiems bankams, Centrinei kredito unijai ir mutatis mutandis Lietuvos banko išduotą licenciją turintiems užsienio valstybių bankų filialams (toliau – bankai).
4. Vartojamos sąvokos:
Darbuotojai – banko specialistai (įskaitant banko administracijos vadovus, valdymo ir priežiūros organų narius), kurių profesinė veikla ir (arba) priimami sprendimai gali turėti reikšmingą įtaką banko prisiimamai rizikai.
Atlygis – metinis darbuotojo uždarbis, susidedantis iš pastoviosios ir kintamosios dalies.
Pastovusis atlygis – darbo sutartyje nustatytas darbo užmokestis.
Kintamasis atlygis – atsižvelgiant į veiklos rezultatus skiriamos premijos, teisės į banko akcijas, su akcijomis susijusios finansinės priemonės arba kitos nepiniginės priemonės.
Kontrolės funkcijos – rizikos valdymas, vidaus auditas.
Atidėjimo laikotarpis – su verslo specifika ir rizika glaudžiai susijęs laikotarpis, kuriam atidedama kintamojo atlygio dalis.
II. BANKO DARBUOTOJŲ KINTAMOJO ATLYGIO POLITIKOS REIKALAVIMAI
5. Bankas, atsižvelgdamas į savo dydį, atliekamų operacijų pobūdį, mastą bei veiklos sudėtingumą ir prisiimamą riziką, parengia darbuotojų kintamojo atlygio nustatymo politiką (toliau – Politika).
6. Banko stebėtojų taryba atsakinga už Politikos principų nustatymą, o valdyba – už Politikos įgyvendinimą.
8. Politika turi:
8.2. atitikti pasirinktą banko verslo strategiją, tikslus, vertybes ir ilgalaikius interesus (stabilaus augimo perspektyvos ir kt.);
8.5. būti prieinama darbuotojams, kuriems taikoma. Darbuotojai iš anksto informuojami apie kriterijus, kuriais bus vadovaujamasi nustatant jų kintamąjį atlygį, o vertinimo procesas turi būti aiškus ir dokumentuotas;
8.6. nustatyti tinkamą kintamojo ir pastoviojo atlygio proporciją. Pastovus atlygis turi sudaryti pakankamai didelę viso atlygio dalį;
8.7. nustatyti, kad skiriamas reikšmingas kintamasis atlygis, palyginti su visu atlygiu, neturėtų būti nedelsiant išmokamas pinigais, tam tikra dalis turėtų būti atidėta atidėjimo laikotarpiui. Tokią atidėtą dalį galėtų sudaryti teisės į banko akcijas, su akcijomis susijusios finansinės priemonės arba kitos nepiniginės priemonės. Atidedant dalį kintamojo atlygio reikia atsižvelgti į galimą riziką, susijusią su įvertintais darbuotojo veiklos rezultatais;
8.8. numatyti galimybę nemokėti darbuotojams kintamojo atlygio, kai tam tikro asmens, verslo padalinio arba banko veikla nuostolinga;
8.9. nustatyti, kad su sutarties nutraukimu susijusios išmokos, skiriamos pagal sutartį, būtų susietos su darbuotojo veiklos rezultatais, pasiektais per tam tikrą (ilgesnį) laikotarpį, ir neturėtų būti skiriamos, jeigu darbuotojo veikla įtakojo banko nuostolį, išskyrus privalomas išmokas, nustatytas pagal galiojančius teisės aktus;
III. VEIKLOS REZULTATŲ VERTINIMAS
10. Vertinant veiklos rezultatus, pagrindinis uždavinys yra nustatyti kintamojo atlygio fondą, kurį apskaičiuojant reikia vertinti banko veiklos rezultatą, atsižvelgiant į esamą ir būsimą riziką, naudojamo kapitalo ir likvidumo palaikymo sąnaudas. Siekiant ilgalaikių tikslų, tam tikra dalis šio fondo galėtų būti sudaryta iš akcijų, su akcijomis susijusių finansinių priemonių ir kitų nepiniginių priemonių.
11. Darbuotojo asmeninio indėlio vertinimas turi būti pagrįstas bendru atskiro asmens, verslo padalinio ir viso banko rezultatų vertinimu.
12. Vertinant asmeninį kiekvieno darbuotojo indėlį, reikėtų atsižvelgti ne tik į finansinį indėlį, bet ir į nefinansinius kriterijus (vidaus taisyklių ir procedūrų laikymąsi, santykių su klientais ir investuotojais standartų laikymąsi ir kt.).
IV. INFORMACIJOS ATSKLEIDIMAS
14. Bankas, nepažeisdamas banko paslapties ir asmens duomenų apsaugos reikalavimų, turi aiškiai ir suprantamai atskleisti visuomenei svarbią informaciją apie Politikos įgyvendinimą banke.
15. Ši informacija gali būti atskleista atskirame pranešime arba kartu su metine finansine atskaitomybe. Turi būti atskleista:
15.2. informacija apie kriterijus, naudojamus veiklos rezultatams įvertinti, ir vertinimą pagal riziką;
15.3. informacija apie veiklos vertinimo kriterijus, kuriais grindžiama teisė į banko akcijas, su akcijomis susijusias finansines priemones arba kitas nepinigines priemones;
V. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS