LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTRO

ĮSAKYMAS

 

DĖL MOKYKLŲ VADOVŲ, JŲ PAVADUOTOJŲ UGDYMUI, UGDYMĄ ORGANIZUOJANČIŲ SKYRIŲ VEDĖJŲ, MOKYTOJŲ, PAGALBOS MOKINIUI SPECIALISTŲ KVALIFIKACIJOS TOBULINIMO PROGRAMŲ AKREDITAVIMO

TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO

 

2007 m. lapkričio 23 d. Nr. ISAK-2275

Vilnius

 

Įgyvendindama Valstybinės švietimo strategijos 2003–2012 metų nuostatų įgyvendinimo programos, patvirtintos Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2005 m. sausio 24 d. nutarimu Nr. 82 (Žin., 2005, Nr. 12-391), priedo V krypties „Personalo tobulinimas“ 1.2 priemonę:

1. Tvirtinu Mokyklų vadovų, jų pavaduotojų ugdymui, ugdymą organizuojančių skyrių vedėjų, mokytojų, pagalbos mokiniui specialistų kvalifikacijos tobulinimo programų akreditavimo tvarkos aprašą (pridedama).

2. Šis įsakymas įsigalioja nuo 2008 m. sausio 1 d.

 

ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTRĖ                                                  ROMA ŽAKAITIENĖ

 

_________________

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2007 m. lapkričio 23 d. įsakymu
Nr. ISAK-2275

 

MOKYKLŲ VADOVŲ, JŲ PAVADUOTOJŲ UGDYMUI, UGDYMĄ ORGANIZUOJANČIŲ SKYRIŲ VEDĖJŲ, MOKYTOJŲ, PAGALBOS MOKINIUI SPECIALISTŲ KVALIFIKACIJOS TOBULINIMO PROGRAMŲ AKREDITAVIMO TVARKOS APRAŠAS

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Mokyklų vadovų, jų pavaduotojų ugdymui, ugdymą organizuojančių skyrių vedėjų, mokytojų, pagalbos mokiniui specialistų kvalifikacijos tobulinimo programų akreditavimo tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) reglamentuoja mokyklų vadovų, jų pavaduotojų ugdymui, ugdymą organizuojančių skyrių vedėjų, mokytojų, pagalbos mokiniui specialistų (toliau – Mokytojai) kvalifikacijos tobulinimo programų (toliau – Programa) akreditavimo procedūrą, reikalavimus Programoms, reikalavimus švietimo konsultantams (Programų vertinimo ekspertams) (toliau – Ekspertai) ir jų rengimą, apeliacijų teikimo ir nagrinėjimo tvarką bei Programų akreditavimo finansavimą.

2. Apraše vartojamos sąvokos:

Nacionalinio lygio programa – Ministerijos užsakymu parengta valstybinės švietimo politikos strateginėms kryptims įgyvendinti skirta programa, kurios trukmė ne mažesnė kaip 30 akademinių valandų.

Institucinio lygio programa – valstybinės švietimo politikos įgyvendinimui užtikrinti vietose (regione, savivaldybėje, mokykloje), švietimo naujovių plėtrai ir sėkmingos patirties sklaidai skirta programa, kurios trukmė ne mažesnė kaip 18 akademinių valandų.

Programos teikėjas – švietimo teikėjas, teisės aktų nustatyta tvarka turintis teisę teikti Mokytojų kvalifikacijos tobulinimo paslaugas.

Akredituota programa – Ekspertų įvertinta ir pripažinta Apraše nustatytus vertinimo kriterijus atitinkanti programa.

Prilyginta akredituotai programa – institucijos, kurios kvalifikacijos tobulinimo veikla akredituota pagal Institucijų, vykdančių mokytojų ir švietimo pagalbą teikiančių specialistų kvalifikacijos tobulinimą, veiklos vertinimo ir akreditacijos taisykles, patvirtintas Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2006 m. sausio 23 d. įsakymu Nr. ISAK-109 (Žin., 2006, Nr. 25-851) (toliau – Akredituota institucija), įvertinta programa.

Kitos šiame Apraše vartojamos sąvokos atitinka Lietuvos Respublikos švietimo įstatyme (Žin., 1991, Nr. 23-593; 2003, Nr. 63-2853), Valstybinių ir savivaldybių mokyklų vadovų, jų pavaduotojų ugdymui, skyrių vedėjų, mokytojų, pagalbos mokiniui specialistų kvalifikacijos tobulinimo nuostatuose, patvirtintuose Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2007 m. kovo 29 d. įsakymu Nr. ISAK-556 (Žin., 2007, Nr. 39-1462), Profesijos mokytojų kvalifikacijos tobulinimo nuostatuose, patvirtintuose Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2007 m. balandžio 3 d. įsakymu Nr. ISAK-591 (Žin., 2007, Nr. 40-1523), ir kituose teisės aktuose vartojamas sąvokas.

3. Mokytojų kvalifikacijos tobulinimo Programų akreditavimo paskirtis – atrinkti inovatyvias, valstybinę švietimo politiką ir jos įgyvendinimo strategiją atliepiančias Mokytojų kvalifikacijos tobulinimo Programas, jas įvertinti ir akredituoti, taip skatinant veiksmingai panaudoti kvalifikacijai tobulinti skirtas valstybės biudžeto lėšas ir teikti kokybiškas kvalifikacijos tobulinimo paslaugas.

4. Programų akreditavimas vykdomas laikantis šių pagrindinių principų:

4.1. objektyvumo – priimami sprendimai dėl Programų akreditacijos turi būti teisingi, nešališki;

4.2. skaidrumo – Programų vertinimas grindžiamas nustatytais kriterijais ir vertinimo procedūromis;

4.3. viešumo – informacija apie akredituotas Programas skelbiama viešai.

5. Programų akreditavimą koordinuoja Švietimo ir mokslo ministerija (toliau – Ministerija). Programų akreditavimą organizuoja ir vykdo Mokytojų kompetencijos centras (toliau – Centras).

6. Teikiamos akredituoti:

6.1. kursų Programos;

6.2. nacionalinio lygio Programos;

6.3. institucinio lygio Programos;

6.4. Programos, vykdomos ne Lietuvos Respublikos teritorijoje.

 

II. PROGRAMŲ AKREDITAVIMO PROCEDŪRA

 

7. Akredituotų institucijų įvertintos institucinio lygio Programos prilyginamos akredituotoms Programoms. Institucinio lygio Programų vertinimas vykdomas pagal Akredituotos institucijos patvirtintą Programų vertinimo tvarką.

8. Akredituota institucija įvertintas institucinio lygio Programas teikia Centrui registruoti.

9. Programos, vykdomos ne Lietuvos Respublikos teritorijoje, negali būti prilyginamos akredituotoms programoms ir turi būti teikiamos Centrui akredituoti Apraše nustatyta tvarka.

10. Programas, vykdomas ne Lietuvos Respublikos teritorijoje, gali teikti tik Akredituotos institucijos.

11. Programos akreditavimas negali trukti ilgiau kaip 2 mėnesius (išskyrus atvejus, kai Programos teikėjo prašoma pateikti papildomos informacijos).

12. Programos teikėjas (toliau – Teikėjas) Centrui pateikia:

12.1. Prašymą dėl Programos(-ų) akreditavimo, kuriame nurodomas pageidaujamas Programos(-ų) akreditacijos terminas;

12.2. Programos, parengtos pagal Programos formą (1 priedas), 2 egzempliorius ir Programą elektronine forma;

12.3. Programų, vykdomų ne Lietuvos Respublikos teritorijoje, Teikėjai papildomai pateikia bendradarbiavimą su užsienio partneriu patvirtinančius dokumentus;

12.4. Programų profesijos mokytojams Teikėjai papildomai pateikia atitinkamos ūkio šakos ekspertų grupės pritarimą dėl Programos dalykinės srities kompetencijų. Ūkio šakos ekspertų grupės pritarimą Teikėjui pateikia Profesinio mokymo metodikos centras.

13. Atrenkamos vertinti Programos, parengtos pagal Programos formą ir atitinkančios Aprašo 24 punkto reikalavimus.

14. Centras per 5 darbo dienas nuo Programos gavimo dienos įtraukia Programą į pateiktų akredituoti Programų sąrašą Centro interneto tinklalapyje.

15. Programą pagal Programos vertinimo kriterijus (2 priedas) vertina Centro direktoriaus įsakymu sudaryta Ekspertų grupė (2–5 asmenys priklausomai nuo Programos lygio).

16. Iškilus neaiškumams dėl Programos vertinimo Centras turi teisę Teikėjo paprašyti pateikti su Programos vykdymu susijusią papildomą informaciją.

17. Ekspertai per 10 darbo dienų nuo Programos pateikimo Ekspertams dienos įvertina Programą ir vertinimo išvadas pateikia Centrui.

18. Centras Ekspertų vertinimo išvadas teikia Pedagogų bei švietimo darbuotojų rengimo ir kvalifikacijos tobulinimo ekspertų komisijai (toliau – Ekspertų komisija), kuri veikia vadovaudamasi Ekspertų komisijos nuostatais, patvirtintais Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2003 m. vasario 4 d. įsakymu Nr. 116 (Žin., 2003, Nr. 18-799).

19. Ekspertų komisija, išnagrinėjusi posėdyje Ekspertų vertinimo išvadas, priima vieną iš šių sprendimų:

19.1. siūlyti Programą akredituoti atitinkamam laikotarpiui;

19.2. nesiūlyti Programos akredituoti.

20. Centro direktorius, atsižvelgdamas į Ekspertų komisijos siūlymą, priima sprendimą dėl Programos akreditacijos.

21. Centras registruoja akredituotas Programas ir Akredituotų institucijų įvertintas institucinio lygio Programas ir skelbia informaciją apie jas Centro interneto tinklalapyje.

22. Centras apie sprendimą dėl Programos akreditacijos raštu informuoja Teikėją per 5 darbo dienas nuo Centro direktoriaus įsakymo dėl programos akreditacijos įsigaliojimo dienos.

23. Programos akreditacijos terminą, atsižvelgdama į Ekspertų rekomendacijas, nustato Ekspertų komisija:

23.1. kursų Programoms – nuo trejų iki penkerių metų;

23.2. nacionalinio lygio Programoms – nuo dvejų iki penkerių metų;

23.3. institucinio lygio Programoms, Programoms, vykdomoms ne Lietuvos Respublikos teritorijoje, – nuo vienerių iki trejų metų.

 

III. REIKALAVIMAI PROGRAMOMS

 

24. Programos, teikiamos akredituoti, turi:

24.1. atitikti Ministerijos nustatytus prioritetus;

24.2. plėtoti turimas ar padėti įgyti naujas kompetencijas, nustatytas Mokytojo profesijos kompetencijų apraše, patvirtintame Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2007 m. sausio 15 d. įsakymu Nr. ISAK-54 (Žin., 2007, Nr. 12-511), ir/ar Mokyklos vadovo kompetencijų apraše, patvirtintame Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2007 m. sausio 15 d. įsakymu Nr. ISAK-55 (Žin., 2007, Nr. 9-362).

 

IV. REIKALAVIMAI EKSPERTAMS IR JŲ RENGIMAS

 

25. Kandidatų į Ekspertus atranką vykdo Centras.

26. Reikalavimai kandidatams į Ekspertus:

26.1. turėti aukštąjį išsilavinimą ir pedagogo kvalifikaciją;

26.2. turėti ne mažesnę kaip 3 metų darbo patirtį švietimo sistemoje bent vienoje iš šių sričių: pedagoginėje, mokslinėje, vadybinėje;

26.3. išmanyti Lietuvos pedagogų rengimo ir kvalifikacijos tobulinimą reglamentuojančius teisės aktus;

26.4. mokėti dirbti kompiuteriu (MS Word, MS Excel, MS PowerPoint, Internet Explorer, el. paštas).

27. Atrenkant kandidatus į ekspertus pirmenybė teikiama asmenims, turintiems ekspertinio darbo patirtį.

28. Ekspertų rengimą organizuoja Centras, vadovaudamasis Švietimo konsultantų rengimo, veiklos ir atskaitomybės nuostatais, patvirtintais Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2005 m. birželio 7 d. įsakymu Nr. ISAK-1041 (Žin., 2005, Nr. 73-2666).

29. Ekspertų sąrašas skelbiamas Centro interneto tinklalapyje.

 

V. APELIACIJŲ TEIKIMAS IR NAGRINĖJIMAS

 

30. Teikėjas per 10 darbo dienų nuo pranešimo apie neakredituotą Programą gavimo dienos gali pateikti (raštu) apeliaciją Programų akreditavimo apeliacinei komisijai (toliau – Apeliacinė komisija). Apeliacinės komisijos sudėtį ir nuostatus tvirtina Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministras.

31. Apeliacinė komisija Programai vertinti gali pasitelkti 1–2 Ekspertus, nedalyvavusius pirmą kartą vertinant Programą.

32. Į Apeliacinės komisijos posėdį gali būti kviečiamas Teikėjas, Programą vertinę Ekspertai, Ekspertų komisijos nariai ir Centro atstovai.

33. Apeliacinė komisija, išnagrinėjusi apeliaciją, priima vieną iš šių sprendimų:

33.1. patenkinti apeliaciją ir įpareigoti Centrą priimti naują sprendimą;

33.2. nepatenkinti apeliacijos ir palikti galioti Centro sprendimą.

34. Centras per 5 darbo dienas nuo Apeliacinės komisijos sprendimo priėmimo dienos raštu informuoja Teikėją apie Apeliacinės komisijos sprendimą.

35. Apeliacija dėl konkretaus sprendimo dėl Programos akreditavimo gali būti teikiama vieną kartą.

 

VI. FINANSAVIMAS

 

36. Iš Valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansuojamų institucijų Programos akredituojamos iš Ministerijos Programoms akredituoti skiriamų tikslinių lėšų. Apeliacijos dėl akreditacijos nagrinėjamos iš šioms institucijoms skirtų bendrųjų asignavimų.

37. Kitų Teikėjų Programų akreditavimas ir apeliacijų nagrinėjimas vykdomas Teikėjų lėšomis.

38. Centras Ekspertams už atliktą darbą moka teisės aktų nustatyta tvarka.

 

VII. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

39. Akredituotų Programų vykdymo kokybę užtikrina Programos Teikėjas.

40. Ministerija ir Centras turi teisę vykdyti akredituotos Programos įgyvendinimo stebėseną, taip pat gauti informaciją apie akredituotos Programos vykdymą.

41. Centras turi teisę panaikinti Programos akreditaciją, jeigu ji neatitinka Programoje numatytų vykdymo reikalavimų.

42. Centras iki kiekvienų metų sausio 15 d. pateikia Ministerijai ataskaitą apie Programų akreditavimo rezultatus per praėjusius kalendorinius metus.

 

_________________

 

Mokyklų vadovų, jų pavaduotojų ugdymui, ugdymą organizuojančių skyrių vedėjų, mokytojų, pagalbos mokiniui specialistų kvalifikacijos tobulinimo programų akreditavimo tvarkos aprašo

1 priedas

 

(Mokyklų vadovų, jų pavaduotojų ugdymui, ugdymą organizuojančių skyrių vedėjų, mokytojų, pagalbos mokiniui specialistų kvalifikacijos tobulinimo programos forma)

 

MOKYKLŲ VADOVŲ, JŲ PAVADUOTOJŲ UGDYMUI, UGDYMĄ ORGANIZUOJANČIŲ SKYRIŲ VEDĖJŲ, MOKYTOJŲ, PAGALBOS MOKINIUI SPECIALISTŲ KVALIFIKACIJOS TOBULINIMO PROGRAMA

 

1. Teikėjas

 

1.1. Teikėjo rekvizitai (kodas, adresas, pašto indeksas, telefonas, faksas, el. paštas, atsiskaitomoji sąskaita)

 

1.2. Teikėjo vardas ir pavardė

 

 

2. Programos pavadinimas, lygis

 

 

 

3. Programos rengėjas(-ai)

 

 

 

4. Programos anotacija (aktualumas, reikalingumas)

 

 

 

5. Programos tikslas

 

 

 

6. Programos uždaviniai

 

 

 

7. Programos turinys (įgyvendinimo nuoseklumas: temos, užsiėmimų pobūdis (teorija/praktika/savarankiškas darbas) ir trukmė)

 

 

 

8. Tikėtina(-os) kompetencija(-os), kurią(-ias) įgis Programą baigęs asmuo, mokymo(si) metodai, įgytos(-ų) kompetencijos(-ų) įvertinimo būdai

 

Programoje numatoma suteikti žinių ir supratimo, gebėjimų bei formuoti nuostatas

Kompetencija(-os)

Mokymo modelis (mokymo(-osi) metodai ir būdai)

Įgytos(-ų) kompetencijos(-ų) įvertinimo būdai

Žinių ir supratimo įgijimas (teorinė dalis)

 

 

 

Gebėjimų įgijimas (praktinė dalis)

 

 

 

Nuostatų įgijimas (vertybinių, etinių-profesinių nuostatų teikimas ir įgijimas)

 

 

 

 

9. Programai vykdyti naudojama mokomoji medžiaga ir techninės priemonės:

 

9.1. Mokomoji medžiaga

 

Eil. Nr.

Temos

Mokomosios medžiagos pavadinimas

Mokomosios medžiagos apimtis

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9.2. Techninės priemonės

 

 

 

10. Programai rengti naudotos literatūros ir kitų informacinių šaltinių sąrašas

 

 

 

11. Lektorių darbo patirtis ir kompetencijos (pridedamos lektorių darbo patirtį ir kompetenciją patvirtinančių dokumentų kopijos)

 

 

(pažymėti X)

Teikėjo atstovas(-ai)

 

Mokytojai

 

Mokslo ir studijų institucijų dėstytojai, mokslininkai, tyrėjai

 

Užsienio valstybių dėstytojai, mokslininkai, tyrėjai ir mokytojai

 

Viešojo administravimo institucijų vadovai, jų pavaduotojai, padalinių vadovai ir specialistai

 

Jungtinė lektorių grupė

 

Kiti (nurodyti)

 

 

12. Kvalifikaciniai reikalavimai lektoriams (jeigu nustatyti)

 

 

 

13. Dalyviai:

 

13.1. Pasirengimas Programai (praktinės veiklos patirtis ir kompetencija(-os), kurią(-ias) turi turėti Programos dalyvis)

 

Kompetencija(-os)

 

Praktinės veiklos patirtis

 

 

13.2. Programos dalyvių tikslinės grupės                                                     (Pažymėti X)

 

Dalykų mokytojai (nurodyti dalyką) .....................................

 

Pradinio ugdymo mokytojai

 

Institucijų, vykdančių priešmokyklinio ir ikimokyklinio ugdymo programas, vadovai, pedagoginiai darbuotojai

 

Mokyklų vadovai, jų pavaduotojai ugdymui, ugdymą organizuojančių skyrių vedėjai

 

Mokyklų bendruomenės komandos

 

Kiti (nurodyti) .......................................................................

 

 

Teikėjas

 

______________                        ______________                  ____________________

(Pareigos)                                       (Parašas)                             (Vardas ir pavardė)

 

A.V.

 

Pildoma po akreditacijos:

 

Akredituotos Programos registracijos Nr. ir data

 

 

 

Programos akreditacijos terminas (nurodyti datą, iki kada)

 

 

_________________

 

Mokyklų vadovų, jų pavaduotojų ugdymui, ugdymą organizuojančių skyrių vedėjų, mokytojų, pagalbos mokiniui specialistų kvalifikacijos tobulinimo programų akreditavimo tvarkos aprašo

2 priedas

 

MOKYKLŲ VADOVŲ, JŲ PAVADUOTOJŲ UGDYMUI, UGDYMĄ ORGANIZUOJANČIŲ SKYRIŲ VEDĖJŲ, MOKYTOJŲ, PAGALBOS MOKINIUI SPECIALISTŲ KVALIFIKACIJOS TOBULINIMO PROGRAMOS VERTINIMO KRITERIJAI

 

Programos sudedamosios dalys

Vertinimo kriterijai

1. Programos anotacija

Pateikimas (tikslumas, pagrįstumas, aktualumas) vertinamas atsižvelgiant į argumentuotą Programos inovatyvumo pagrindimą

2. Programos tikslas

Formuluotė (aiškumas, konkretumas) vertinama atsižvelgiant į dermę su turiniu, uždaviniais ir kitomis Programos sudedamosiomis dalimis

3. Programos uždaviniai

Formuluotės (konkretumas, aiškumas, nuoseklumas) vertinamos atsižvelgiant į dermę su tikslu, turiniu ir kitomis Programos sudedamosiomis dalimis

4. Programos turinys

Pateikimas (išsamumas, temų pateikimo nuoseklumas) vertinamas atsižvelgiant į mokymo(si) metodų, būdų ir laiko parinkimo tinkamumą ir dermę su kitomis Programos sudedamosiomis dalimis

5. Tikėtina(-os) kompetencija(-os), kurią(ias) įgis Programą baigęs asmuo, mokymo(si) metodai, įgytos(-ų) kompetencijos(-ų) įvertinimo būdai

5.1. Formuluotė (konkretumas, tikslingumas) vertinama atsižvelgiant į loginį ryšį su pagrindine Programos idėja

5.2. Reikalavimai (konkretumas, aiškumas) vertinami atsižvelgiant į mokymo(si) metodų Programoje numatomiems gebėjimams įgyti tinkamą parinkimą ir užduočių Programos dalyvio įgytoms kompetencijoms įrodyti tinkamą parinkimą

6. Programai vykdyti naudojama mokomoji medžiaga ir techninės priemonės

Mokomosios medžiagos ir techninių priemonių tikslingumas, pakankamumas

7. Programos lektorių darbo patirtis ir kompetencijos

Programos lektorių patirtis ir kompetencijos, jas patvirtinančių įrodymų pakankamumas

8. Dalyviai

8.1. Programos tikslingumas ir dalyvių poreikių atitiktis

8.2. Praktinės veiklos patirties ir kompetencijų, kurias turi turėti Programos dalyvis, pagrįstumas

 

_________________