LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTRO
ĮSAKYMAS
DĖL MOKYKLŲ VADOVŲ, JŲ PAVADUOTOJŲ UGDYMUI, UGDYMĄ ORGANIZUOJANČIŲ SKYRIŲ VEDĖJŲ, MOKYTOJŲ, PAGALBOS MOKINIUI SPECIALISTŲ KVALIFIKACIJOS TOBULINIMO PROGRAMŲ AKREDITAVIMO
TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO
2007 m. lapkričio 23 d. Nr. ISAK-2275
Vilnius
Įgyvendindama Valstybinės švietimo strategijos 2003–2012 metų nuostatų įgyvendinimo programos, patvirtintos Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2005 m. sausio 24 d. nutarimu Nr. 82 (Žin., 2005, Nr. 12-391), priedo V krypties „Personalo tobulinimas“ 1.2 priemonę:
1. Tvirtinu Mokyklų vadovų, jų pavaduotojų ugdymui, ugdymą organizuojančių skyrių vedėjų, mokytojų, pagalbos mokiniui specialistų kvalifikacijos tobulinimo programų akreditavimo tvarkos aprašą (pridedama).
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2007 m. lapkričio 23 d. įsakymu
Nr. ISAK-2275
MOKYKLŲ VADOVŲ, JŲ PAVADUOTOJŲ UGDYMUI, UGDYMĄ ORGANIZUOJANČIŲ SKYRIŲ VEDĖJŲ, MOKYTOJŲ, PAGALBOS MOKINIUI SPECIALISTŲ KVALIFIKACIJOS TOBULINIMO PROGRAMŲ AKREDITAVIMO TVARKOS APRAŠAS
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Mokyklų vadovų, jų pavaduotojų ugdymui, ugdymą organizuojančių skyrių vedėjų, mokytojų, pagalbos mokiniui specialistų kvalifikacijos tobulinimo programų akreditavimo tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) reglamentuoja mokyklų vadovų, jų pavaduotojų ugdymui, ugdymą organizuojančių skyrių vedėjų, mokytojų, pagalbos mokiniui specialistų (toliau – Mokytojai) kvalifikacijos tobulinimo programų (toliau – Programa) akreditavimo procedūrą, reikalavimus Programoms, reikalavimus švietimo konsultantams (Programų vertinimo ekspertams) (toliau – Ekspertai) ir jų rengimą, apeliacijų teikimo ir nagrinėjimo tvarką bei Programų akreditavimo finansavimą.
2. Apraše vartojamos sąvokos:
Nacionalinio lygio programa – Ministerijos užsakymu parengta valstybinės švietimo politikos strateginėms kryptims įgyvendinti skirta programa, kurios trukmė ne mažesnė kaip 30 akademinių valandų.
Institucinio lygio programa – valstybinės švietimo politikos įgyvendinimui užtikrinti vietose (regione, savivaldybėje, mokykloje), švietimo naujovių plėtrai ir sėkmingos patirties sklaidai skirta programa, kurios trukmė ne mažesnė kaip 18 akademinių valandų.
Programos teikėjas – švietimo teikėjas, teisės aktų nustatyta tvarka turintis teisę teikti Mokytojų kvalifikacijos tobulinimo paslaugas.
Akredituota programa – Ekspertų įvertinta ir pripažinta Apraše nustatytus vertinimo kriterijus atitinkanti programa.
Prilyginta akredituotai programa – institucijos, kurios kvalifikacijos tobulinimo veikla akredituota pagal Institucijų, vykdančių mokytojų ir švietimo pagalbą teikiančių specialistų kvalifikacijos tobulinimą, veiklos vertinimo ir akreditacijos taisykles, patvirtintas Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2006 m. sausio 23 d. įsakymu Nr. ISAK-109 (Žin., 2006, Nr. 25-851) (toliau – Akredituota institucija), įvertinta programa.
Kitos šiame Apraše vartojamos sąvokos atitinka Lietuvos Respublikos švietimo įstatyme (Žin., 1991, Nr. 23-593; 2003, Nr. 63-2853), Valstybinių ir savivaldybių mokyklų vadovų, jų pavaduotojų ugdymui, skyrių vedėjų, mokytojų, pagalbos mokiniui specialistų kvalifikacijos tobulinimo nuostatuose, patvirtintuose Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2007 m. kovo 29 d. įsakymu Nr. ISAK-556 (Žin., 2007, Nr. 39-1462), Profesijos mokytojų kvalifikacijos tobulinimo nuostatuose, patvirtintuose Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2007 m. balandžio 3 d. įsakymu Nr. ISAK-591 (Žin., 2007, Nr. 40-1523), ir kituose teisės aktuose vartojamas sąvokas.
3. Mokytojų kvalifikacijos tobulinimo Programų akreditavimo paskirtis – atrinkti inovatyvias, valstybinę švietimo politiką ir jos įgyvendinimo strategiją atliepiančias Mokytojų kvalifikacijos tobulinimo Programas, jas įvertinti ir akredituoti, taip skatinant veiksmingai panaudoti kvalifikacijai tobulinti skirtas valstybės biudžeto lėšas ir teikti kokybiškas kvalifikacijos tobulinimo paslaugas.
4. Programų akreditavimas vykdomas laikantis šių pagrindinių principų:
5. Programų akreditavimą koordinuoja Švietimo ir mokslo ministerija (toliau – Ministerija). Programų akreditavimą organizuoja ir vykdo Mokytojų kompetencijos centras (toliau – Centras).
II. PROGRAMŲ AKREDITAVIMO PROCEDŪRA
7. Akredituotų institucijų įvertintos institucinio lygio Programos prilyginamos akredituotoms Programoms. Institucinio lygio Programų vertinimas vykdomas pagal Akredituotos institucijos patvirtintą Programų vertinimo tvarką.
9. Programos, vykdomos ne Lietuvos Respublikos teritorijoje, negali būti prilyginamos akredituotoms programoms ir turi būti teikiamos Centrui akredituoti Apraše nustatyta tvarka.
10. Programas, vykdomas ne Lietuvos Respublikos teritorijoje, gali teikti tik Akredituotos institucijos.
11. Programos akreditavimas negali trukti ilgiau kaip 2 mėnesius (išskyrus atvejus, kai Programos teikėjo prašoma pateikti papildomos informacijos).
12. Programos teikėjas (toliau – Teikėjas) Centrui pateikia:
12.1. Prašymą dėl Programos(-ų) akreditavimo, kuriame nurodomas pageidaujamas Programos(-ų) akreditacijos terminas;
12.2. Programos, parengtos pagal Programos formą (1 priedas), 2 egzempliorius ir Programą elektronine forma;
12.3. Programų, vykdomų ne Lietuvos Respublikos teritorijoje, Teikėjai papildomai pateikia bendradarbiavimą su užsienio partneriu patvirtinančius dokumentus;
13. Atrenkamos vertinti Programos, parengtos pagal Programos formą ir atitinkančios Aprašo 24 punkto reikalavimus.
14. Centras per 5 darbo dienas nuo Programos gavimo dienos įtraukia Programą į pateiktų akredituoti Programų sąrašą Centro interneto tinklalapyje.
15. Programą pagal Programos vertinimo kriterijus (2 priedas) vertina Centro direktoriaus įsakymu sudaryta Ekspertų grupė (2–5 asmenys priklausomai nuo Programos lygio).
16. Iškilus neaiškumams dėl Programos vertinimo Centras turi teisę Teikėjo paprašyti pateikti su Programos vykdymu susijusią papildomą informaciją.
17. Ekspertai per 10 darbo dienų nuo Programos pateikimo Ekspertams dienos įvertina Programą ir vertinimo išvadas pateikia Centrui.
18. Centras Ekspertų vertinimo išvadas teikia Pedagogų bei švietimo darbuotojų rengimo ir kvalifikacijos tobulinimo ekspertų komisijai (toliau – Ekspertų komisija), kuri veikia vadovaudamasi Ekspertų komisijos nuostatais, patvirtintais Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2003 m. vasario 4 d. įsakymu Nr. 116 (Žin., 2003, Nr. 18-799).
19. Ekspertų komisija, išnagrinėjusi posėdyje Ekspertų vertinimo išvadas, priima vieną iš šių sprendimų:
20. Centro direktorius, atsižvelgdamas į Ekspertų komisijos siūlymą, priima sprendimą dėl Programos akreditacijos.
21. Centras registruoja akredituotas Programas ir Akredituotų institucijų įvertintas institucinio lygio Programas ir skelbia informaciją apie jas Centro interneto tinklalapyje.
22. Centras apie sprendimą dėl Programos akreditacijos raštu informuoja Teikėją per 5 darbo dienas nuo Centro direktoriaus įsakymo dėl programos akreditacijos įsigaliojimo dienos.
23. Programos akreditacijos terminą, atsižvelgdama į Ekspertų rekomendacijas, nustato Ekspertų komisija:
III. REIKALAVIMAI PROGRAMOMS
24. Programos, teikiamos akredituoti, turi:
24.2. plėtoti turimas ar padėti įgyti naujas kompetencijas, nustatytas Mokytojo profesijos kompetencijų apraše, patvirtintame Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2007 m. sausio 15 d. įsakymu Nr. ISAK-54 (Žin., 2007, Nr. 12-511), ir/ar Mokyklos vadovo kompetencijų apraše, patvirtintame Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2007 m. sausio 15 d. įsakymu Nr. ISAK-55 (Žin., 2007, Nr. 9-362).
IV. REIKALAVIMAI EKSPERTAMS IR JŲ RENGIMAS
26. Reikalavimai kandidatams į Ekspertus:
26.2. turėti ne mažesnę kaip 3 metų darbo patirtį švietimo sistemoje bent vienoje iš šių sričių: pedagoginėje, mokslinėje, vadybinėje;
26.3. išmanyti Lietuvos pedagogų rengimo ir kvalifikacijos tobulinimą reglamentuojančius teisės aktus;
27. Atrenkant kandidatus į ekspertus pirmenybė teikiama asmenims, turintiems ekspertinio darbo patirtį.
28. Ekspertų rengimą organizuoja Centras, vadovaudamasis Švietimo konsultantų rengimo, veiklos ir atskaitomybės nuostatais, patvirtintais Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2005 m. birželio 7 d. įsakymu Nr. ISAK-1041 (Žin., 2005, Nr. 73-2666).
V. APELIACIJŲ TEIKIMAS IR NAGRINĖJIMAS
30. Teikėjas per 10 darbo dienų nuo pranešimo apie neakredituotą Programą gavimo dienos gali pateikti (raštu) apeliaciją Programų akreditavimo apeliacinei komisijai (toliau – Apeliacinė komisija). Apeliacinės komisijos sudėtį ir nuostatus tvirtina Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministras.
31. Apeliacinė komisija Programai vertinti gali pasitelkti 1–2 Ekspertus, nedalyvavusius pirmą kartą vertinant Programą.
32. Į Apeliacinės komisijos posėdį gali būti kviečiamas Teikėjas, Programą vertinę Ekspertai, Ekspertų komisijos nariai ir Centro atstovai.
33. Apeliacinė komisija, išnagrinėjusi apeliaciją, priima vieną iš šių sprendimų:
34. Centras per 5 darbo dienas nuo Apeliacinės komisijos sprendimo priėmimo dienos raštu informuoja Teikėją apie Apeliacinės komisijos sprendimą.
VI. FINANSAVIMAS
36. Iš Valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansuojamų institucijų Programos akredituojamos iš Ministerijos Programoms akredituoti skiriamų tikslinių lėšų. Apeliacijos dėl akreditacijos nagrinėjamos iš šioms institucijoms skirtų bendrųjų asignavimų.
VII. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
40. Ministerija ir Centras turi teisę vykdyti akredituotos Programos įgyvendinimo stebėseną, taip pat gauti informaciją apie akredituotos Programos vykdymą.
41. Centras turi teisę panaikinti Programos akreditaciją, jeigu ji neatitinka Programoje numatytų vykdymo reikalavimų.
Mokyklų vadovų, jų pavaduotojų ugdymui, ugdymą organizuojančių skyrių vedėjų, mokytojų, pagalbos mokiniui specialistų kvalifikacijos tobulinimo programų akreditavimo tvarkos aprašo
1 priedas
(Mokyklų vadovų, jų pavaduotojų ugdymui, ugdymą organizuojančių skyrių vedėjų, mokytojų, pagalbos mokiniui specialistų kvalifikacijos tobulinimo programos forma)
MOKYKLŲ VADOVŲ, JŲ PAVADUOTOJŲ UGDYMUI, UGDYMĄ ORGANIZUOJANČIŲ SKYRIŲ VEDĖJŲ, MOKYTOJŲ, PAGALBOS MOKINIUI SPECIALISTŲ KVALIFIKACIJOS TOBULINIMO PROGRAMA
1. Teikėjas
1.1. Teikėjo rekvizitai (kodas, adresas, pašto indeksas, telefonas, faksas, el. paštas, atsiskaitomoji sąskaita) |
|
1.2. Teikėjo vardas ir pavardė |
|
7. Programos turinys (įgyvendinimo nuoseklumas: temos, užsiėmimų pobūdis (teorija/praktika/savarankiškas darbas) ir trukmė)
|
8. Tikėtina(-os) kompetencija(-os), kurią(-ias) įgis Programą baigęs asmuo, mokymo(si) metodai, įgytos(-ų) kompetencijos(-ų) įvertinimo būdai
Programoje numatoma suteikti žinių ir supratimo, gebėjimų bei formuoti nuostatas |
Kompetencija(-os) |
Mokymo modelis (mokymo(-osi) metodai ir būdai) |
Įgytos(-ų) kompetencijos(-ų) įvertinimo būdai |
Žinių ir supratimo įgijimas (teorinė dalis) |
|
|
|
Gebėjimų įgijimas (praktinė dalis) |
|
|
|
Nuostatų įgijimas (vertybinių, etinių-profesinių nuostatų teikimas ir įgijimas) |
|
|
|
9. Programai vykdyti naudojama mokomoji medžiaga ir techninės priemonės:
11. Lektorių darbo patirtis ir kompetencijos (pridedamos lektorių darbo patirtį ir kompetenciją patvirtinančių dokumentų kopijos)
|
(pažymėti X) |
Teikėjo atstovas(-ai) |
|
Mokytojai |
|
Mokslo ir studijų institucijų dėstytojai, mokslininkai, tyrėjai |
|
Užsienio valstybių dėstytojai, mokslininkai, tyrėjai ir mokytojai |
|
Viešojo administravimo institucijų vadovai, jų pavaduotojai, padalinių vadovai ir specialistai |
|
Jungtinė lektorių grupė |
|
Kiti (nurodyti) |
|
13. Dalyviai:
13.1. Pasirengimas Programai (praktinės veiklos patirtis ir kompetencija(-os), kurią(-ias) turi turėti Programos dalyvis)
Kompetencija(-os) |
|
Praktinės veiklos patirtis |
|
13.2. Programos dalyvių tikslinės grupės (Pažymėti X)
Dalykų mokytojai (nurodyti dalyką) ..................................... |
|
Pradinio ugdymo mokytojai |
|
Institucijų, vykdančių priešmokyklinio ir ikimokyklinio ugdymo programas, vadovai, pedagoginiai darbuotojai |
|
Mokyklų vadovai, jų pavaduotojai ugdymui, ugdymą organizuojančių skyrių vedėjai |
|
Mokyklų bendruomenės komandos |
|
Kiti (nurodyti) ....................................................................... |
|
Teikėjas
______________ ______________ ____________________
(Pareigos) (Parašas) (Vardas ir pavardė)
A.V.
Pildoma po akreditacijos:
Akredituotos Programos registracijos Nr. ir data |
|
|
|
Programos akreditacijos terminas (nurodyti datą, iki kada) |
|
Mokyklų vadovų, jų pavaduotojų ugdymui, ugdymą organizuojančių skyrių vedėjų, mokytojų, pagalbos mokiniui specialistų kvalifikacijos tobulinimo programų akreditavimo tvarkos aprašo
2 priedas
MOKYKLŲ VADOVŲ, JŲ PAVADUOTOJŲ UGDYMUI, UGDYMĄ ORGANIZUOJANČIŲ SKYRIŲ VEDĖJŲ, MOKYTOJŲ, PAGALBOS MOKINIUI SPECIALISTŲ KVALIFIKACIJOS TOBULINIMO PROGRAMOS VERTINIMO KRITERIJAI
Programos sudedamosios dalys |
Vertinimo kriterijai |
1. Programos anotacija |
Pateikimas (tikslumas, pagrįstumas, aktualumas) vertinamas atsižvelgiant į argumentuotą Programos inovatyvumo pagrindimą |
2. Programos tikslas |
Formuluotė (aiškumas, konkretumas) vertinama atsižvelgiant į dermę su turiniu, uždaviniais ir kitomis Programos sudedamosiomis dalimis |
3. Programos uždaviniai |
Formuluotės (konkretumas, aiškumas, nuoseklumas) vertinamos atsižvelgiant į dermę su tikslu, turiniu ir kitomis Programos sudedamosiomis dalimis |
4. Programos turinys |
Pateikimas (išsamumas, temų pateikimo nuoseklumas) vertinamas atsižvelgiant į mokymo(si) metodų, būdų ir laiko parinkimo tinkamumą ir dermę su kitomis Programos sudedamosiomis dalimis |
5. Tikėtina(-os) kompetencija(-os), kurią(ias) įgis Programą baigęs asmuo, mokymo(si) metodai, įgytos(-ų) kompetencijos(-ų) įvertinimo būdai |
5.1. Formuluotė (konkretumas, tikslingumas) vertinama atsižvelgiant į loginį ryšį su pagrindine Programos idėja |
5.2. Reikalavimai (konkretumas, aiškumas) vertinami atsižvelgiant į mokymo(si) metodų Programoje numatomiems gebėjimams įgyti tinkamą parinkimą ir užduočių Programos dalyvio įgytoms kompetencijoms įrodyti tinkamą parinkimą |
|
6. Programai vykdyti naudojama mokomoji medžiaga ir techninės priemonės |
Mokomosios medžiagos ir techninių priemonių tikslingumas, pakankamumas |
7. Programos lektorių darbo patirtis ir kompetencijos |
Programos lektorių patirtis ir kompetencijos, jas patvirtinančių įrodymų pakankamumas |
8. Dalyviai |
8.1. Programos tikslingumas ir dalyvių poreikių atitiktis |
8.2. Praktinės veiklos patirties ir kompetencijų, kurias turi turėti Programos dalyvis, pagrįstumas |