LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSIOSIOS RINKIMŲ KOMISIJOS

SPRENDIMAS

 

DĖL POLITINĖS REKLAMOS ŽYMĖJIMO PERIODINĖS SPAUDOS LEIDINIUOSE TVARKOS

 

2009 m. kovo 13 d. Nr. 64

Vilnius

 

Vyriausioji rinkimų komisija, vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo rinkimų įstatymo 51 straipsniu, Referendumo įstatymo 17 straipsniu, Rinkimų į Europos Parlamentą įstatymo 50 straipsniu, Lietuvos Respublikos Prezidento rinkimų įstatymo 46 straipsniu, Lietuvos Respublikos politinių partijų ir politinių kampanijų finansavimo bei finansavimo kontrolės įstatymo 2, 17, 18, 25 ir 33 straipsniais, Lietuvos Respublikos vyriausiosios rinkimų komisijos įstatymo 12 straipsniu ir atsižvelgusi į Žurnalistų etikos inspektoriaus teikimą, nusprendžia:

Patvirtinti politinės reklamos žymėjimo periodinės spaudos leidiniuose tvarką (pridedama).

 

 

PIRMININKO PAVADUOTOJAS SEKRETORIUS                          SAULIUS KATUOKA

 

_________________

 


Vyriausiosios rinkimų komisijos

2009 m. kovo 13 d. sprendimo Nr. 64

priedas

 

POLITINĖS REKLAMOS ŽYMĖJIMO PERIODINĖS SPAUDOS LEIDINIUOSE TVARKA

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Politinės reklamos žymėjimo periodinės spaudos leidiniuose tvarka (toliau – Tvarka) parengta vadovaujantis Politinių partijų ir politinių kampanijų finansavimo bei finansavimo kontrolės įstatymo 2, 17, 18 ir 33 straipsniais Žurnalistų etikos inspektoriaus teikimu.

2. Šios Tvarkos tikslas – nustatyti būtinus reikalavimus periodinės spaudos leidiniuose skleidžiamos politinės reklamos žymėjimui.

3. Šios Tvarkos nustatytų politinės reklamos žymėjimo reikalavimų turi būti laikomasi nepriklausomai nuo to, ar politinė reklama skleidžiama rinkimų (referendumo) kampanijos laikotarpiu, ar ne politinės kampanijos laikotarpiu.

4. Šioje Tvarkoje vartojamos Politinių partijų ir politinių kampanijų finansavimo bei finansavimo kontrolės įstatyme bei Visuomenės informavimo įstatyme nustatytos sąvokos.

5. Referendumo agitacija nelaikoma informacija apie vykstantį referendumą, jo svarbą valstybės gyvenimui, atvykusių balsuoti referendume piliečių skaičių, dokumentus, kuriuos būtina turėti balsuojant, taip pat kvietimas atvykti balsuoti ar kita informacija, kuria neraginama nedalyvauti referendume, balsuoti už arba prieš referendumui teikiamo sprendimo priėmimą.

6. Politine reklama nelaikomi įprastinio pobūdžio informaciniai pranešimai apie valstybės politikų, politinių partijų, politinių kampanijų dalyvių veiklą, išskyrus tuos atvejus, jeigu tokiais pranešimais yra agituojama balsuoti partijos ar jos keliamo kandidatų sąrašo interesais arba už tokius pranešimus yra atsilyginama arba numatoma atsilyginti.

7. Politinės reklamos, skleidžiamos periodinės spaudos leidiniuose, turiniui taikomi Lietuvos Respublikos teisės aktų viešajai informacijai nustatyti reikalavimai.

8. Ši Tvarka taikoma visiems Lietuvos Respublikos jurisdikcijai priklausantiems viešosios informacijos rengėjams ir skleidėjams.

 

II. POLITINĖS REKLAMOS ŽYMĖJIMAS

PERIODINĖS SPAUDOS LEIDINIUOSE

 

9. Politinė reklama turi būti pažymėta ir aiškiai atskirta nuo kitos periodinės spaudos leidiniuose skleidžiamos informacijos ir jos turinio.

10. Politinė reklama, skleidžiama periodinės spaudos leidiniuose, turi atitikti šiuos reikalavimus:

10.1. Kiekviename politinės reklamos skelbime ar publikacijoje, kuri savo turiniu atitinka politinės reklamos pobūdį, turi būti nurodyta:

10.1.1. Užrašas: „Politinė reklama“ arba „Rinkimų agitacija“;

10.1.2. Politinės reklamos užsakymo numeris;

10.1.3. Užrašas, nurodantis oficialų savarankiško politinės kampanijos dalyvio pavadinimą: „Politinė reklama apmokėta iš savarankiško politinės kampanijos dalyvio (nurodomas savarankiško politinės kampanijos dalyvio oficialus pavadinimas) rinkimų sąskaitos“.

10.2. Šios Tvarkos 10.1 punkte nurodyti užrašai turi būti ne mažesnio nei aštuonių punktų dydžio ir aiškiai matomi. Šie užrašai politinės reklamos skelbimuose negali būti trumpinami ar kaip nors kitaip keičiami.

10.3. Kiekvienas politinės reklamos skelbimas ar publikacija, kuri savo turiniu atitinka politinės reklamos pobūdį, pagal viešosios informacijos rengėjo ir skleidėjo galimybes savo pateikimo forma turi būti aiškiai išskirta iš kitos viešai skleidžiamos informacijos ar reklamos.

 

III. REIKALAVIMŲ, KELIAMŲ POLITINEI REKLAMAI, SKLEIDŽIAMAI PERIODINĖS SPAUDOS LEIDINIUOSE, PRIEŽIŪRA

 

11. Kaip laikomasi šios Tvarkos reikalavimų, kontroliuoja Vyriausioji rinkimų komisija.

12. Žurnalistų etikos inspektorius, nustatęs šios Tvarkos pažeidimus, apie juos nedelsdamas praneša Vyriausiajai rinkimų komisijai ir kartu pateikia visą su nustatytu pažeidimu susijusią medžiagą.

13. Apygardų (savivaldybių) rinkimų komisijos (miestų, rajonų referendumo komisijos) rinkimų (referendumo) agitacijos laikotarpiu vietiniuose bei regioniniuose periodinės spaudos leidiniuose ir jų interneto svetainėse skleidžiamos politinės reklamos atitiktį šios Tvarkos reikalavimams bei fiksuoja rinkimų agitacijos kampanijos laikotarpiu paskleistos politinės reklamos faktus. Atliktos stebėsenos rezultatus teikia Vyriausiajai rinkimų komisijai jos nustatyta tvarka.

14. Visuomenės informavimo priemonėse skleidžiamos politinės reklamos stebėseną (monitoringą) atlieka Vyriausioji rinkimų komisija.

15. Nustačiusi, kad paskleista nepažymėta politinė reklama ar ji pažymėta pažeidžiant šią Tvarką, Vyriausioji rinkimų komisija nedelsdama kreipiasi į visuomenės informavimo priemonę, kurioje paskleista politinė reklama, ir prašo pateikti jos paaiškinimą dėl nustatyto pažeidimo.

 

IV. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

16. Asmenys, pažeidę šią Tvarką, atsako Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka.

17. Ginčai, kylantys dėl šios Tvarkos pažeidimų, sprendžiami Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka.

 

_________________