AUDITO IR APSKAITOS TARNYBOS DIREKTORIAUS

ĮSAKYMAS

 

DĖL AUDITO KOKYBĖS UŽTIKRINIMO ORGANIZAVIMO TVARKOS APRAŠO TVIRTINIMO

 

2009 m. birželio 4 d. Nr. VAA-14

Vilnius

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos audito įstatymo (Žin., 1999, Nr. 59-1916; 2008, Nr. 82-3233) 34 straipsnio 6 dalies 1 punktu, viešosios įstaigos Audito ir apskaitos tarnybos įstatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos finansų ministro 2007 m. rugsėjo 25 d. įsakymu Nr. 1K-268 (Žin., 2008, Nr. 99-3832), 28.7.1 papunkčiu, atsižvelgdamas į Audito priežiūros komiteto 2009 m. birželio 2 d. nutarimą Nr. 25-14.3.11,

tvirtinu Audito kokybės užtikrinimo organizavimo tvarkos aprašą (pridedama).

 

 

DIREKTORIUS                                                                                    AUDRIUS LINARTAS

 

_________________


PATVIRTINTA

Viešosios įstaigos Audito ir apskaitos

tarnybos direktoriaus

2009 m. birželio 4 d.

įsakymu Nr. VAA-14

 

AUDITO KOKYBĖS UŽTIKRINIMO ORGANIZAVIMO TVARKOS APRAŠAS

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Šis Audito kokybės užtikrinimo organizavimo tvarkos aprašas (toliau – tvarkos aprašas) nustato tvarką ir procedūras, kurios užtikrintų audito kokybę.

2. Šis tvarkos aprašas parengtas vykdant Lietuvos Respublikos audito įstatymo (Žin., 1999, Nr. 59-1916; 2008, Nr. 82-3233) reikalavimus.

3. Šiame tvarkos apraše vartojamų sąvokų reikšmės atitinka Audito įstatyme vartojamų sąvokų reikšmes. Kitos apraše vartojamos sąvokos:

3.1. Atlikto audito kokybės užtikrinimas (toliau – kokybės užtikrinimas) – atrinktų audito įmonių ir auditorių atlikto audito kokybės peržiūra pagal Atlikto audito kokybės peržiūros metodiką, procedūros, atliekamos prieš atlikto audito kokybės peržiūros pradžią, atlikto audito kokybės peržiūros rezultatų vertinimas ir rekomendacijų teikimas, tolesnio stebėjimo, kaip vykdomos rekomendacijos, procedūros.

3.2. Atlikto audito kokybės peržiūra (toliau – peržiūra) – planinis auditorių ir audito įmonių atlikto audito kokybės patikrinimas, atliekamas auditorių kontrolierių pagal Atlikto audito kokybės peržiūros metodiką.

3.3. Atlikto audito tyrimas – auditorių ir audito įmonių atlikto audito kokybės patikrinimas, atliekamas Audito ir apskaitos tarnybos (toliau – tarnyba) darbuotojų pagal Atlikto audito tyrimo metodiką.

3.4. Peržiūros ataskaita – dokumentas, kuriame pateikiamas auditoriaus kontrolieriaus atliktos auditoriaus ar audito įmonės peržiūros rezultatas.

3.5. Siūlomas sprendimas – Lietuvos auditorių rūmų (toliau – Auditorių rūmai) Audito kokybės kontrolės komiteto parengtas sprendimo projektas dėl nurodymų ir (arba) drausminių nuobaudų skyrimo, kuris teikiamas tarnybai įvertinti.

 

II. TARNYBOS IR AUDITORIŲ RŪMŲ PAREIGOS IR TEISĖS UŽTIKRINANT AUDITO KOKYBĘ

 

4. Audito kokybė turi būti užtikrinama laikantis nepriklausomumo nuo auditoriaus ir audito įmonės, kurių atlikto audito atžvilgiu įgyvendinamos kokybės užtikrinimo procedūros. Šio tvarkos aprašo nustatytomis aplinkybėmis audito kokybės užtikrinimą įgyvendinantys asmenys turi laikytis nepriklausomumo, konfidencialumo ir profesinės paslapties laikymosi principų, nustatytų tarnybos ir Auditorių rūmų patvirtintų tvarkų aprašuose.

5. Kokybės užtikrinimą įgyvendina tarnyba kartu su Auditorių rūmais.

6. Tarnybos funkcijos ir pareigos užtikrinant audito kokybę:

6.1. nustatyti audito kokybės užtikrinimo organizavimo tvarką;

6.2. Auditorių rūmų teikimu tvirtinti Atlikto audito kokybės peržiūros metodiką, kurioje turi būti apibūdinami atvejai, kai atliekamos auditoriaus ar audito įmonės, atlikusios konsoliduotųjų finansinių ataskaitų auditą, atlikto audito peržiūros;

6.3. Auditorių rūmų teikimu tvirtinti ir atšaukti auditorius kontrolierius (toliau – kontrolierius);

6.4. Auditorių rūmų teikimu tvirtinti metinius peržiūrų planus;

6.5. Auditorių rūmų teikimu tikrinti peržiūrų planų faktinį įvykdymą;

6.6. nustatyti kandidatų į kontrolieriaus pareigas reikalavimus ir kontrolierių parinkimo, rengimo ir kvalifikacijos kėlimo tvarką;

6.7. nustatyti peržiūros ataskaitos reikalavimus;

6.8. ne vėliau kaip per 20 darbo dienų nuo Auditorių rūmų siūlomo sprendimo, nurodyto šio tvarkos aprašo 12.9 punkte, gavimo dienos pateikti vieną iš šių įvertinimų:

6.8.1. pritarti Auditorių rūmų siūlomam sprendimui;

6.8.2. nepritarti Auditorių rūmų siūlomam sprendimui ir siūlyti kitokį sprendimą;

6.8.3. nepritarti Auditorių rūmų siūlomam sprendimui ir pavesti, kad atlikto audito kokybės peržiūra būtų pakartotinai atlikta kito kontrolieriaus arba būtų atlikta papildoma atlikto audito kokybės peržiūra;

6.8.4. nepritarti Auditorių rūmų siūlomam sprendimui ir nuspręsti atlikti audito tyrimą.

6.9. Auditorių rūmams nustačius reikšmingų audito atlikimo trūkumų ir kreipiantis į tarnybą dėl auditoriaus arba audito įmonės atlikto audito tyrimo inicijavimo, priimti vieną iš šių sprendimų:

6.9.1. atlikti audito tyrimą;

6.9.2. neatlikti audito tyrimo, jei, tarnybos nuomone, trūkumai nėra reikšmingi, ir prašyti Auditorių rūmų pateikti siūlomą sprendimą.

7. Užtikrindama audito kokybę, tarnyba turi šias teises:

7.1. peržiūrėti darbo dokumentus, audito atlikimo metodiką;

7.2. reikalauti iš auditoriaus ir audito įmonės paaiškinti, kaip jie atliko auditą;

7.3. kviesti pokalbiui kandidatą į kontrolierius prieš jį patvirtinant;

7.4. peržiūrėti kontrolieriaus atliktos peržiūros dokumentus;

7.5. gauti paaiškinimus iš kiekvieno audito įmonės darbuotojo, dalyvavusio atliekant auditą;

7.6. gauti iš Auditorių rūmų ir kitų asmenų audito kokybei užtikrinti reikalingą informaciją;

7.7. reikalauti nušalinti kontrolierių nuo atliekamos peržiūros, jeigu iškyla grėsmė jo nepriklausomumui ir (arba) peržiūros kokybei;

7.8. gauti iš Auditorių rūmų siūlomus sprendimus ir paaiškinimus dėl atliktos peržiūros ir įvertinti juos;

7.9. dalyvauti atliekant peržiūras;

7.10. auditoriui arba audito įmonei, kurie nevykdo šio tvarkos aprašo 12.10 punkte nustatytų nurodymų, skirti Audito įstatymo nustatytas drausmines nuobaudas;

7.11. tikrinti, kaip Auditorių rūmai atlieka atlikto audito kokybės užtikrinimo funkcijas, ir teikti privalomus nurodymus Auditorių rūmams dėl šių funkcijų atlikimo tobulinimo.

8. Su Audito priežiūros komitetu (toliau – komitetas) turi būti suderinami sprendimai dėl nurodymų ir (arba) drausminių nuobaudų skyrimo, sprendimai dėl šio aprašo, Kandidatų į kontrolieriaus pareigas reikalavimų ir kontrolierių parinkimo, rengimo ir kvalifikacijos kėlimo tvarkos aprašo, Atlikto audito kokybės peržiūros metodikos tvirtinimo, peržiūros ataskaitos reikalavimų nustatymo ir Auditorių rūmų siūlomų sprendimų dėl peržiūros rezultatų įvertinimo.

9. Tvarkos aprašo 6.8 punkte nurodytus Auditorių rūmų siūlomų sprendimų dėl peržiūros rezultatų įvertinimus tarnyba priima tokia tvarka:

9.1. Audito priežiūros padalinys (toliau – padalinys) išnagrinėja Auditorių rūmų pateiktą peržiūros medžiagą (peržiūros ataskaitas, klausimynus, atsiliepimus ir kitą peržiūros medžiagą), siūlomą sprendimą ir, suderinęs su tarnybos direktoriumi, savo sprendimo projektą kartu su sprendimui pagrįsti būtina ir tarnybos turima peržiūros medžiaga teikia komitetui svarstyti.

9.2. Išnagrinėjęs padalinio pateiktą sprendimo projektą ir pateiktą peržiūros medžiagą, komitetas įvertina Auditorių rūmų siūlomą sprendimą. Remdamasis šiuo įvertinimu, tarnybos direktorius pateikia Auditorių rūmams siūlomo sprendimo įvertinimą.

10. Dėl audito kokybės peržiūros ataskaitų galioja tik tie Auditorių rūmų sprendimai, kuriuose nurodyta atlikto audito kokybės trūkumų, dėl kurių tarnyba pateikė savo įvertinimą.

11. Tarnyba, jei to reikia sprendimams priimti, iš Auditorių rūmų gali prašyti su peržiūra susijusios papildomos medžiagos ar į komiteto posėdį, kai nagrinėjama peržiūros ataskaita ir kita peržiūros medžiaga, kviesti kontrolierius, auditorius ir kitus asmenis, galinčius suteikti vertingos informacijos. Auditorius ir audito įmonė turi būti kviečiami ir turi teisę dalyvauti komiteto posėdyje, kuriame priimamas sprendimas dėl jiems skiriamos drausminės nuobaudos ir (arba) nurodymo.

12. Auditorių rūmų funkcijos ir pareigos užtikrinant audito kokybę:

12.1. parengti ir teikti tarnybai tvirtinti Atlikto audito kokybės peržiūros metodiką, kurioje turi būti atskirai apibūdinamos konsoliduotųjų finansinių ataskaitų atlikto audito peržiūros procedūros;

12.2. organizuoti ir koordinuoti atlikto audito kokybės peržiūras;

12.3. parinkti kontrolierių kandidatūras ir teikti tarnybai tvirtinti;

12.4. tarnybai patvirtinus kontrolierius, nustatyta tvarka sudaryti su jais sutartis dėl paslaugų teikimo, kuriose taip pat nustatoma, kad atlikto audito kokybės peržiūrų atlikimą materialiai ir techniškai aptarnauja Auditorių rūmai;

12.5. sudaryti ir teikti tarnybai tvirtinti metinius auditorių ir audito įmonių atlikto audito kokybės peržiūrų planus, kuriuose nurodomi numatomi patikrinti auditoriai ir audito įmonės ir kontrolieriai, kurie atliks konkrečių auditorių ir audito įmonių atlikto audito kokybės peržiūras;

12.6. teikti tarnybai patikrinti peržiūrų planų faktinį įvykdymą;

12.7. nagrinėti ir tvirtinti auditorių kontrolierių atliktų peržiūrų ataskaitas;

12.8. patvirtinus peržiūros ataskaitą, auditoriui, audito įmonei, tarnybai apie tai pranešti ne vėliau kaip per 10 darbo dienų, auditoriui ir audito įmonei taip pat pateikti patvirtintą peržiūros ataskaitą;

12.9. nustačius audito kokybės trūkumų, teikti tarnybai įvertinti siūlomą sprendimą;

12.10. duoti nurodymus ir (arba) skirti drausmines nuobaudas, kai tarnyba pritaria siūlomam sprendimui. Jei sprendimui tarnyba nepritaria, priimti sprendimą pagal tarnybos siūlymą;

12.11. nustačius reikšmingų audito atlikimo trūkumų, kreiptis į tarnybą dėl auditoriaus arba audito įmonės atlikto audito tyrimo inicijavimo;

12.12. teikti tarnybai prašomą informaciją, susijusią su auditorių ir audito įmonių audito kokybės užtikrinimu;

12.13. užtikrinti tvarkos aprašo 7.10 ir 12.10 punktuose nurodytų drausminių nuobaudų ir (arba) duotų nurodymų vykdymą, tikrinti, kaip auditorius ir audito įmonė vykdo tvarkos aprašo 12.10 punkte nustatytus nurodymus ir (arba) drausmines nuobaudas ir apie jų vykdymą informuoti tarnybą.

13. Užtikrindami audito kokybę, Auditorių rūmai turi teisę:

13.1. peržiūrėti darbo dokumentus, audito atlikimo metodiką;

13.2. reikalauti, kad auditorius ar audito įmonė paaiškintų, kaip auditoriai ir audito įmonės atliko auditą;

13.3. peržiūrėti kontrolieriaus atliktos peržiūros dokumentus ir prireikus dalyvauti kontrolieriaus atliekamose peržiūrose;

13.4. gauti paaiškinimus iš kiekvieno audito įmonės darbuotojo, dalyvavusio atliekant auditą;

13.5. gauti iš kitų asmenų audito kokybei užtikrinti reikalingą informaciją.

 

III. AUDITO KOKYBĖS UŽTIKRINIMO REZULTATŲ, SPRENDIMŲ SKELBIMO IR JŲ APSKUNDIMO TVARKA

 

14. Apie priimtą sprendimą, nurodytą tvarkos aprašo 7.10 ir 12.10 punktuose, atitinkamai tarnyba ar Auditorių rūmai per 10 darbo dienų raštu privalo pranešti auditoriui ir audito įmonei, o jei nuobaudos buvo skirtos viešojo intereso įmones audituojantiems auditoriams ar audito įmonėms, – ir Lietuvos bankui, Lietuvos Respublikos vertybinių popierių komisijai ir Lietuvos Respublikos draudimo priežiūros komisijai. Informacija apie drausmines nuobaudas paskelbiama auditorių ir audito įmonių sąrašuose pasibaigus šio tvarkos aprašo 15 punkte nustatytam terminui.

15. Tarnybos ir Auditorių rūmų sprendimai, priimti įgyvendinant audito kokybės užtikrinimą, gali būti skundžiami Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka per 30 kalendorinių dienų nuo pranešimo apie atitinkamo sprendimo priėmimą įteikimo dienos.

16. Tarnyba kasmet iki kovo 1 d. savo internetinėje svetainėje skelbia apibendrintus auditorių ir audito įmonių atlikto audito kokybės užtikrinimo rezultatus, nurodydama peržiūrų skaičių, jų rezultatus, paskirtas drausmines nuobaudas ir duotus nurodymus.

 

IV. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

17. Tarnybos darbuotojai, dalyvaujantys užtikrinant atlikto audito kokybę, su tvarkos aprašu supažindinami pasirašytinai.

 

_________________