LIETUVOS RESPUBLIKOS KRAŠTO APSAUGOS MINISTRO
Į S A K Y M A S
DĖL PRIIMANČIOSIOS ŠALIES PARAMOS TEIKIMO UŽDUOČIŲ ATLIKIMO KRAŠTO APSAUGOS SISTEMOJE TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO
2012 m. rugsėjo 13 d. Nr. V-1007
Vilnius
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos mobilizacijos ir priimančiosios šalies paramos įstatymo (Žin., 1996, Nr. 116-2695; 2011, Nr. 72-3464) 7 straipsnio 3 dalies 4 punktu,
1. Priimančiosios šalies paramos teikimo užduočių atlikimo krašto apsaugos sistemoje tvarkos aprašą;
2. Priimančiosios šalies paramos teikimo užduočių atlikimo krašto apsaugos sistemoje valdymo struktūrą.
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos krašto apsaugos ministro
2012 m. rugsėjo 13 d. įsakymu Nr. V-1007
PRIIMANČIOSIOS šalies paramos teikimo užduočių atlikimo krašto apsaugos sistemoje tvarkos APRAŠas
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Priimančiosios šalies paramos teikimo užduočių atlikimo krašto apsaugos sistemoje tvarkos aprašas (toliau – Tvarkos aprašas) nustato krašto apsaugos sistemos (toliau – KAS) institucijų, jų padalinių užduočių (funkcijų, veiksmų), susijusių su priimančiosios šalies paramos (toliau – PŠP) planavimu ir organizavimu, teikimu ir valdymu, taip pat PŠP sistemos plėtojimu, atlikimo tvarką.
2. PŠP KAS organizuojama, planuojama, teikiama, valdoma ir PŠP sistemos plėtra organizuojama vadovaujantis Lietuvos Respublikos tarptautinėmis sutartimis ir susitarimais, Šiaurės Atlanto Sutarties Organizacijos, Europos Sąjungos dokumentais, Lietuvos Respublikos įstatymais, Lietuvos Respublikos Seimo nutarimais, Lietuvos Respublikos Prezidento dekretais, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimais, Ministro Pirmininko potvarkiais, Lietuvos Respublikos krašto apsaugos ministro įsakymais, Lietuvos kariuomenės (toliau – kariuomenė) vado įsakymais, kitais teisės aktais ir šiuo Tvarkos aprašu.
3. Tvarkos apraše vartojamos sąvokos:
3.1. bendrasis priimančiosios šalies paramos poreikis (angl. Concept of Requirements (COR)) – siunčiančiosios šalies pateikiama informacija apie numatomas priimančiosios šalies paramos teikimo atvykstančioms pajėgoms sritis (sausumos, oro, jūrų, specialiųjų operacijų ar logistikos) ir priimančiosios šalies paramos poreikį atvykstančioms pajėgoms apibūdinantys duomenys (atvykstančių pajėgų personalo saugumo, patalpų, atsargų, priežiūros paslaugų, tiekimo, transportavimo, ryšių, medicininės paramos ir kiti reikalavimai);
3.2. detalusis priimančiosios šalies paramos poreikis (angl. Statement of Requirements (SOR)) – siunčiančiosios šalies patikslinta informacija apie priimančiosios šalies paramos teikimo sritis, konkretūs, detalizuoti duomenys apie atvykstančių pajėgų personalo sudėtį, įvežamą ginkluotę, techniką, įrangą ir kiti duomenys apie atvykstančioms pajėgoms reikalingas patalpas, atsargas, priežiūros paslaugas, tiekimo, transportavimo, ryšių, medicininės paramos, jos suteikimo laiko, vietos, būdų, atvykstančių pajėgų saugumo reikalavimus ir pan.;
3.3. priimančiosios šalies paramos susitarimai – siunčiančiosios(-iųjų) šalies(-ių) kompetentingos institucijos ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės ar Krašto apsaugos ministerijos ar Lietuvos kariuomenės vardu sudaromi tarptautiniai susitarimai (Supratimo memorandumas (angl. Memorandum of Understanding (MOU)), Techninis susitarimas (angl. Technical Arrangement (TA)), Įgyvendinimo susitarimas (angl. Joint Implementation Arangement (JIA)) ir (ar) kiti tarptautiniai susitarimai), reikalingi priimančiosios šalies paramai Lietuvos Respublikos teritorijoje teikti;
4. Kitos Tvarkos apraše vartojamos sąvokos atitinka Lietuvos Respublikos mobilizacijos ir priimančiosios šalies paramos įstatyme (Žin., 1996, Nr. 116-2695; Žin., 2011, Nr. 72-3464), Lietuvos Respublikos krašto apsaugos sistemos organizavimo ir karo tarnybos įstatyme (Žin., 1998, Nr. 49-1325) ir kituose teisės aktuose apibrėžtas sąvokas.
II. PŠP teikimo PLANAVIMAS IR ORGANIZAVIMAS
5. KAS institucija ar jos padalinys, gavęs siunčiančiosios šalies prašymą teikti PŠP (angl. HNS REQ) (toliau – PŠP prašymas), duomenis apie bendrąjį ir detalųjį PŠP poreikius (toliau – PŠP dokumentai) ar sudaręs PŠP susitarimą, įpareigojančius suteikti PŠP atvykstančioms pajėgoms, nedelsdamas, ne vėliau kaip per 2 darbo dienas, o mobilizacijos ir (ar) karo padėties metu tą pačią dieną, persiunčia elektroniniu paštu, faksimiliniu ryšiu arba raštu gautą PŠP dokumentą ar sudarytą PŠP susitarimą Lietuvos kariuomenės Jungtinio štabo (toliau – JŠ) viršininkui.
6. JŠ viršininkas, atsižvelgdamas į PŠP dokumentuose ir (ar) PŠP susitarime nurodomą atvykstančių pajėgų dydį, tarptautinių karinių pratybų, operacijų, kitų karinio bendradarbiavimo renginių ar karinio tranzito apimtį, parengia ir teikia Lietuvos kariuomenės vadui įsakymo dėl PŠP koordinatoriaus paskyrimo ir įgaliojimų organizuoti, planuoti, koordinuoti, kontroliuoti PŠP ir ją teikti suteikimo projektą šiais terminais:
6.1. jei PŠP dokumentai ar PŠP susitarimas gautas ne vėliau kaip likus 6 mėnesiams iki pajėgų atvykimo į Lietuvos Respubliką – per 10 darbo dienų nuo PŠP dokumento gavimo ir (ar) PŠP susitarimo sudarymo dienos;
6.2. jei PŠP dokumentai ar PŠP susitarimas gautas vėliau kaip prieš 6 mėnesius iki pajėgų atvykimo į Lietuvos Respubliką – nedelsdamas ir ne vėliau kaip per 3 darbo dienas;
7. PŠP koordinatoriumi skiriamas Lietuvos kariuomenės pajėgų (Sausumos, Karinių oro, Karinių jūrų, Specialiųjų operacijų) ar Lietuvos kariuomenės Logistikos valdybos (toliau – LV) vadas, jei PŠP teikiama vienai iš atvykstančių pajėgų rūšių (Sausumos, Karinių oro, Karinių jūrų, Specialiųjų operacijų ar Logistikos) arba PŠP teikti numatoma naudoti tik vienos iš Lietuvos kariuomenės pajėgų (Sausumos, Karinių oro, Karinių jūrų, Specialiųjų operacijų) ar LV ištekliai.
8. JŠ viršininkas PŠP koordinatoriumi skiriamas visais kitais Tvarkos aprašo 7 punkte nenurodytais PŠP teikimo Lietuvos Respublikoje atvejais.
9. Jei sudaroma PŠP valdymo grupė, PŠP valdymo grupės vadovu, pavaduotoju ir nariais skiriami JŠ, MD prie KAM, TROD, LK TD, KAM Finansų ir biudžeto departamento (toliau – FBD), kitų KAS institucijų ar jų padalinių, kurie dalyvaus teikiant PŠP, atstovai, atvykstančių pajėgų ar jų vadų deleguoti ryšio karininkai, kitų ministerijų ar Ministro Pirmininko tarnybos įgalioti atstovai. PŠP valdymo grupės vadovu negali būti skiriamas PŠP koordinatoriumi paskirtas asmuo arba jam tiesiogiai pavaldus asmuo.
10. PŠP koordinatorius, planuodamas ir organizuodamas PŠP teikimą, atlieka šias funkcijas:
10.1. atsižvelgdamas į PŠP dokumentuose pateiktą informaciją ir duomenis apie PŠP, įvertina galiojančių Lietuvos Respublikos tarptautinių sutarčių ir susitarimų nuostatas dėl PŠP teikimo ir, nustatęs, kad PŠP suteikti galiojančių PŠP susitarimų nepakanka ir reikia papildomų PŠP susitarimų, kreipiasi raštu į Lietuvos Respublikos krašto apsaugos ministerijos (toliau – KAM) Tarptautinių ryšių ir operacijų departamentą (toliau – TROD) dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės arba KAM vardu sudaromų PŠP susitarimų projektų parengimo arba organizuoja kariuomenės vardu sudaromų PŠP susitarimų rengimą. PŠP susitarimų projektai rengiami ir derinami Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka;
10.2. nedelsdamas ir ne vėliau kaip per 1 darbo dieną nuo paskyrimo PŠP koordinatoriumi dienos, paskiria asmenį (-is), atsakingą (-us) už ryšio palaikymą ir bendradarbiavimą su siunčiančiosios šalies atstovais, atvykstančiųjų pajėgų vadovybe ir PŠP valdymo grupe;
10.3. rengia atsakymus siunčiančiajai šaliai dėl planuojant ir organizuojant PŠP iš siunčiančiosios šalies ar atvykstančiųjų pajėgų atstovų gautų PŠP dokumentų ir kitų raštiškų paklausimų dėl PŠP (toliau – PŠP paklausimai), juos pasirašo ir teikia atvykstančiosioms pajėgoms šiais terminais:
10.3.1. jeigu PŠP dokumentai ar paklausimas gaunamas ne vėliau kaip likus 6 mėnesiams iki pajėgų atvykimo į Lietuvos Respubliką – ne vėliau kaip per 10 darbo dienų nuo jo gavimo dienos;
10.3.2. jeigu PŠP dokumentai ar paklausimas gaunamas likus mažiau kaip 6 mėnesiams iki pajėgų atvykimo į Lietuvos Respubliką dienos – nedelsdamas ir ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo jo gavimo dienos;
10.4. iš PŠP dokumentuose pateiktos informacijos ir duomenų apie PŠP nustatęs, kad reikės teikti civilinėms mobilizacijos institucijoms paskirtas PŠP teikimo užduotis arba numatoma PŠP teikti daugiau nei vienos priimančiosios šalies paramos teikimo atvykstančioms pajėgoms srities (sausumos, oro, jūrų, specialiųjų operacijų ar logistikos) (toliau – PŠP teikimo sritys), parengia ir, suderinęs su Mobilizacijos departamento prie KAM (toliau – MD prie KAM) direktoriumi, Lietuvos kariuomenės vadu, teisės aktų nustatyta tvarka, teikia krašto apsaugos ministrui įsakymo dėl PŠP valdymo grupės sudarymo ir jos sudėties tvirtinimo projektą, o jeigu teikiant PŠP reikės dalyvauti kitoms valstybės, savivaldybių institucijoms, įstaigoms, kurios neturi paskirtos PŠP teikimo užduoties, arba, kai teikiant PŠP reikės platesnio, nei nurodyta galiojančiose PŠP teikimo užduotyse, civilinių mobilizacijos institucijų dalyvavimo – taip pat ir teisės aktų dėl PŠP teikimo užduočių valstybės, savivaldybių institucijoms ar įstaigoms skyrimo ar keitimo projektus;
10.5. organizuoja PŠP teikimo plano (toliau – PŠP planas) arba įsakymo dėl PŠP teikimo projektų (toliau – Įsakymas) rengimą:
10.5.1. PŠP planas rengiamas, kai teikiant PŠP numatoma vykdyti civilinių mobilizacijos institucijoms skirtas PŠP teikimo užduotis arba teikiama PŠP yra daugiau nei vienos PŠP teikimo srities, kitais atvejais rengiamas Įsakymas;
10.5.2. parengtas PŠP plano arba Įsakymo projektas derinamas su PŠP valdymo grupe, KAS institucijomis, jų padaliniais, kurių veiksmai jame numatomi;
10.5.3. PŠP planą arba Įsakymą dėl PŠP tvirtina arba pasirašo šiais terminais:
10.5.3.1. jeigu PŠP planui arba Įsakymui įgyvendinti numatomi centralizuoti pirkimai – ne vėliau kaip likus 6 mėnesiams iki pajėgų atvykimo į Lietuvos Respubliką dienos;
10.5.3.2. mobilizacijos ir (ar) karo padėties metu – nedelsiant ir ne vėliau kaip per 5 kalendorines dienas nuo PŠP koordinatoriaus paskyrimo dienos;
10.6. jei rengiant PŠP planą arba Įsakymą numatoma įsigyti PŠP teikti reikalingas prekes, paslaugas ar darbus, planuoja lėšas ir organizuoja pirkimus PŠP teikti šia tvarka:
10.6.1. jei pirkimai yra susiję su civilinėms mobilizacijos institucijoms pavestų PŠP teikimo užduočių vykdymu, dėl lėšų planavimo ir pirkimų organizavimo PŠP koordinatorius raštu kreipiasi į PŠP valdymo grupę, o kai pirkimai susiję su KAS institucijų funkcijų vykdymu – į šias KAS institucijas ar jų padalinius:
10.6.1.1. KAM Pajėgumų planavimo departamentą (toliau – PPD), KAM Ginkluotės ir valdymo sistemų departamentą (toliau – GVSD), Ryšių ir informacinių sistemų tarnybą prie KAM (toliau – RIST prie KAM) ir kitas KAS institucijas ar jų padalinius pagal kompetenciją – dėl centralizuotų pirkimų planavimo, duomenų ir informacijos, reikalingų centralizuotiems pirkimams atlikti, pateikimo;
10.6.1.2. KAM programų (paprogramių) koordinatorius, FBD – dėl lėšų PŠP planui arba Įsakymui vykdyti suplanavimo, koordinavimo, finansavimo šaltinių ir paskirstymo;
10.6.1.3. KAM Įsigijimų departamentą (toliau – ĮD) – dėl centralizuotų KAS pirkimų organizavimo ir dėl atitinkamų PŠP teikimo sutarčių sudarymo;
10.6.2. gavęs iš KAS institucijų ar padalinių ir (ar) PŠP valdymo grupės pirkimų planus, lėšų poreikio ir kitus pirkimams planuoti ir organizuoti reikalingus duomenis, juos apibendrina, suderina su Lietuvos kariuomenės vadu ir teikia bendrą PŠP teikti reikalingų pirkimų ir lėšų poreikį krašto apsaugos ministrui.
III. PŠP TEIKIMAS IR VALDYMAS
11. PŠP koordinatorius organizuoja ir koordinuoja PŠP plano arba Įsakymo įgyvendinimą ir PŠP teikimo priemones ir veiksmus, jeigu nebuvo sudaryta PŠP valdymo grupė, o jei PŠP valdymo grupė sudaroma, nurodytus veiksmus atlieka ši grupė.
12. PŠP koordinatorius kontroliuoja, kaip PŠP planas arba Įsakymas vykdomas ir, atsižvelgdamas į PŠP teikimo aplinkybių pasikeitimus, organizuoja PŠP plano arba Įsakymo keitimą. PŠP plano arba Įsakymo pakeitimai PŠP teikimo metu derinami tik su PŠP valdymo grupe. Su PŠP valdymo grupe suderintus PŠP plano arba Įsakymo pakeitimus PŠP koordinatorius patvirtina per 2 darbo dienas nuo jų pateikimo tvirtinti dienos.
13. PŠP koordinatorius ir PŠP valdymo grupė, spręsdami šiame punkte nurodytus PŠP teikimo ir valdymo klausimus, gali kreiptis raštu, elektroniniu paštu ar faksimiliniu ryšiu į šias KAS institucijas arba jų padalinius pagal jų kompetenciją:
13.1. JŠ – dėl PŠP plane arba Įsakyme numatytų kariuomenės pajėgų ir kitų karinių vienetų veiksmų koordinavimo ir (ar) kontrolės;
13.2. LV, Infrastruktūros plėtros departamentą prie KAM (toliau – IPD prie KAM) ir (ar) RIST prie KAM – dėl kariuomenės ir KAM sudarytų PŠP teikimo sutarčių vykdymo;
13.3. Centralizuotą finansų ir turto tarnybą prie KAM ir kariuomenės finansų ir apskaitos departamentą (toliau – LK FAD) – dėl KAM ir kariuomenės finansinių įsipareigojimų teikiant PŠP vykdymo ir krašto apsaugai skirtų lėšų teikiant PŠP panaudojimo;
13.4. MD prie KAM – dėl civilinėms mobilizacijos institucijoms paskirtų PŠP teikimo užduočių atlikimo, dėl civilinių mobilizacijos institucijų sudarytų PŠP teikimo sutarčių vykdymo, taip pat dėl sprendimų, susijusių su civilinių mobilizacijos institucijų PŠP užduočių vykdymu, projektų rengimo ir teikimo MD prie KAM direktoriui, krašto apsaugos ministrui ir Vyriausybei;
13.5. LK TD – dėl PŠP teikimo veiksmų atitikties tarptautiniams įsipareigojimams ir Lietuvos Respublikos teisės aktams, taip pat dėl kariuomenės vardu sudaromų PŠP susitarimų ir kitų PŠP dokumentų papildymo ir keitimo, krašto apsaugos ministro ir Vyriausybės sprendimų, susijusių su kariuomenės funkcijų vykdymu teikiant PŠP projektų rengimo ir teikimo kariuomenės vadui ir krašto apsaugos ministrui konsultacijų;
13.6. Sausumos pajėgas – dėl teritorijų ir objektų, kuriose apsistos atvykstančios pajėgos, apsaugos ir gynybos; dėl inžinerinių darbų – lauko stovyklų ar lauko statinių atvykstančioms pajėgoms įrengimo;
13.7. Karines jūrų pajėgas – dėl teritorinės jūros ir išskirtinės ekonominės zonos stebėjimo ir kontrolės, teršimo incidentų jūroje likvidavimo ir žmonių paieškos ir gelbėjimo jūroje;
13.8. Karines oro pajėgas – dėl atvykstančių pajėgų orlaivių kariniuose aerodromuose priėmimo, Lietuvos Respublikos oro erdvės stebėjimo, kontrolės ir gynybos; teritorijų bei objektų oro erdvės stebėjimo, kontrolės ir gynybos; atvykstančių pajėgų karių ir krovinių transportavimo oru; žmonių paieškos ir gelbėjimo; atvykstančių pajėgų orlaivių, jų ginkluotės, specialiosios įrangos saugojimo;
13.9. Mokymų ir doktrinų valdybą – dėl kovinio rengimo paramos, poligonų, simuliacinių sistemų ir mokymo objektų atvykstančioms pajėgoms skyrimo;
13.10. Logistikos valdybą – dėl atvykstančių pajėgų lauko stovyklų įrengimo, lauko paslaugų (dušų, tualetų, aptarnavimo, maitinimo, skalbyklų ir t. t.) teikimo, kariuomenės PŠP teikimo sutarčių sudarymo (prekių ir paslaugų pirkimo procedūrų), jų vykdymo; aplinkos apsaugos kontrolės atvykstančių pajėgų apsistojimo vietose užtikrinimo; karinės infrastruktūros teikiant PŠP priežiūros; sandėliavimo paslaugų ir atsargų teikimo atvykstančioms pajėgoms pagal teikimo klases; atvykstančių pajėgų karių ir krovinių transportavimo; atvykstančių pajėgų karių ir krovinių judėjimo per Lietuvos sieną ir atvykstančių pajėgų Lietuvos sienos kirtimo procedūrų; medicininės paramos atvykstančių pajėgų personalui ir jų išlaikomiems asmenims teikimo;
13.11. Karo policiją – dėl atvykstančių pajėgų karinio transporto eismo saugumo; dėl atvykstančių pajėgų ir jų įrangos pervežimo; dėl įeigos ir praleidimo punktų atvykstančių pajėgų apsistojimo vietose kontrolės, dėl fizinės atvykstančių pajėgų personalo ir jų išlaikomų asmenų apsaugos;
14. PŠP valdymo grupė jos darbo reglamento nustatyta tvarka svarsto, teikiant ir valdant PŠP, PŠP plano keitimo, KAS institucijų ar jų padalinių, civilinių mobilizacijos institucijų, ūkio mobilizacijos subjektų ir atvykstančių pajėgų veiksmų koordinavimo ir sąveikos, PŠP plano arba Įsakymo įgyvendinimo, mobilizacinių nurodymų civilinėms mobilizacijos institucijoms tikslingumo, kitus PŠP teikimo ir valdymo klausimus.
IV. PŠP sistemos plėtra
15. Iš Lietuvos Respublikos išvykus atvykstančioms pajėgoms, PŠP koordinatorius per 1 mėnesį nuo jų išvykimo iš Lietuvos Respublikos dienos parengia PŠP teikimo ataskaitą, kurioje pateikiamas PŠP teikimo vertinimas, aptariama PŠP teikimo eiga, iškilusios problemos, išvados (toliau – PŠP teikimo ataskaita) ir teikia ją kariuomenės vadui. Kariuomenės vadas, atsižvelgdamas į PŠP teikimo ataskaitose pateiktas išvadas, iki kiekvienų kalendorinių metų kovo 31 d. parengia PŠP teikimo Lietuvos Respublikoje analizę, kurioje įvardija ir nurodo PŠP susitarimų, karinių ir civilinių PŠP pajėgumų trūkumus, karinės ir civilinės infrastruktūros rengimo (vystymo) poreikį ir pateikia krašto apsaugos ministrui išvadas ir pasiūlymus dėl PŠP sistemos plėtros.
16. Įgyvendindamos siūlymus dėl PŠP sistemos plėtros, KAS institucijos ar jų padaliniai pagal savo kompetenciją atlieka šias PŠP sistemos plėtros funkcijas:
16.1. PPD, GVSD, KAM Gynybos politikos planavimo departamentas ir KAM Personalo departamentas – planuoja ir koordinuoja naujų PŠP teikimo pajėgumų kūrimą arba esamų pajėgumų KAS plėtrą;
16.2. PPD, LV, IPD prie KAM ir RIST prie KAM – rengia ir tobulina PŠP teikti reikalingą karinę infrastruktūrą;
16.4. Kariuomenės pajėgos ir kiti kariniai vienetai – rengia ir tobulina savo pajėgumus, naudojamus PŠP teikti;
16.5. KAM programų (paprogramių) koordinatoriai, FBD – planuoja lėšas, reikalingas PŠP sistemos plėtrai;
16.6. MD prie KAM ir GPPD – organizuoja PŠP teikti reikalingos civilinės infrastruktūros rengimą, rengia ir teikia krašto apsaugos ministrui Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimų dėl PŠP teikimo užduočių valstybės, savivaldybių institucijoms ar įstaigoms skyrimo ar jų keitimo projektus, koordinuoja ir kontroliuoja civilinių mobilizacijos institucijų PŠP teikimo sutarčių sudarymą, rengia civilinių mobilizacijos institucijų ir ūkio mobilizacijos subjektų personalą teikti PŠP.
V. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS