INFORMACINĖS VISUOMENĖS PLĖTROS KOMITETO PRIE LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖS DIREKTORIAUS

 

Į S A K Y M A S

DĖL PARAMOS SKYRIMO PAGAL LIETUVOS 2004–2006 METŲ BENDROJO PROGRAMAVIMO DOKUMENTO 3.3 PRIEMONĖS „INFORMACINIŲ TECHNOLOGIJŲ PASLAUGŲ IR INFRASTRUKTŪROS PLĖTRA“ PASKELBTĄ KVIETIMĄ TEIKTI PARAIŠKAS KONKURSUI „ELEKTRONINĖ INFRASTRUKTŪRA“

 

2004 m. lapkričio 23 d. Nr. T-150

Vilnius

 

Vadovaudamasis Gairėmis pareiškėjams kvietimui teikti paraiškas konkursui „Elektroninė infrastruktūra“ pagal Lietuvos 2004 metų bendrojo programavimo dokumento 3.3 priemonę „Informacinių technologijų paslaugų ir infrastruktūros plėtra“, patvirtintomis Informacinės visuomenės plėtros komiteto prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės direktoriaus 2004 m. liepos 2 d. įsakymu Nr. T-85 (Žin., 2004, Nr. 132-4781), ir atsižvelgdamas į Viešosios įstaigos Centrinės projektų valdymo agentūros 2004 m. lapkričio 8 d. Paraiškų paramai gauti pagal Lietuvos 2004–2006 metų bendrojo programavimo dokumento 3 prioriteto „Gamybos sektoriaus plėtra“ 3 priemonę „Informacinių technologijų paslaugų ir infrastruktūros plėtra“ vertinimo ataskaitą Nr. 3.3.3-01/1 bei Lietuvos 2004–2006 metų bendrojo programavimo dokumento 3.3 priemonės „Informacinių technologijų paslaugų ir infrastruktūros plėtra“ projektų atrankos komiteto (toliau vadinama – Projektų atrankos komitetas) 2004 m. lapkričio 18 d. posėdžio protokolą Nr. PAK-1:

1. Skiriu finansinę paramą iš kvietimui teikti paraiškas konkursui „Elektroninė infrastruktūra“ skirtos 84 320 000 litų sumos Lietuvos 2004–2006 metų bendrojo programavimo dokumento 3.3 priemonės „Informacinių technologijų paslaugų ir infrastruktūros plėtra“ Projektų atrankos komiteto rekomenduotam skirti paramą Valstybinės įmonės „Infostruktūra“ projektui „Saugaus valstybinio duomenų perdavimo tinklo (SVDPT) kamieninės dalies sukūrimas“ įgyvendinti iki 16 414 249,28 litų:

1.1. iš Specialiosios Europos regioninės plėtros fondo (BPD įgyvendinti) (ES lėšos) programos (programos kodas – 60.21) – iki 11 982 401,97 litų;

1.2. iš Specialiosios Europos regioninės plėtros fondo (BPD įgyvendinti) (bendrojo finansavimo lėšos) programos (programos kodas – 60.22) – iki 4 431 847,31 litų.

2. Nusprendžiu neskirti paramos projektui „Kaimiškųjų vietovių informacinių technologijų plačiajuostis tinklas RAIN“ (toliau vadinama – projektas), kuriam Projektų atrankos komitetas rekomendavo skirti iki 52 688 786 litų paramą, dėl šių priežasčių:

2.1. atliekant projekto vertinimą buvo neįvertinti kai kurie teisės aktai, reglamentuojantys informacinės visuomenės plėtrą ir elektroninius ryšius, pvz., Lietuvos Respublikos elektroninių ryšių įstatymo (Žin., 2004, Nr. 69-2382) 5 straipsnio 3 dalis numato, kad Lietuvos Respublikos Vyriausybė arba jos įgaliota institucija tvirtina elektroninių ryšių Lietuvos Respublikoje strategiją. Iki šiol nepriimtas sprendimas dėl plačiajuosčio ryšio strategijos verčia abejoti kai kuriomis projekto nuostatomis, jų atitikimu Lietuvos Respublikos Vyriausybės arba jos įgaliotos institucijos parengtiems strateginiams dokumentams. Išlieka pagrįstų abejonių, ypač Susisiekimo ministerijos atstovui Projektų atrankos komiteto posėdyje balsavus prieš, kad pareiškėjo pateiktas projektas yra fragmentinio pobūdžio ir neatitinka Gairėse pareiškėjams kvietimui teikti paraiškas konkursui „Elektroninė infrastruktūra“ pagal Lietuvos 2004 metų bendrojo programavimo dokumento 3.3 priemonę „Informacinių technologijų paslaugų ir infrastruktūros plėtra“ nurodytų bendrųjų atrankos kriterijų – projektas turi atitikti bendrą Lietuvos 2004–2006 metų bendrojo programavimo dokumento strategiją ir Lietuvos nacionalinę bei Europos politikos kryptis. Galimas sprendimo būdas – papildomas projekto aptarimas su Susisiekimo ministerijos atstovais ir projekto tikslinimas;

2.2. atkreiptinas dėmesys, kad iki šiol neatsakyta į 2004 m. lapkričio 2 d. ekspertų pateiktus klausimus pareiškėjui dėl pareiškėjo administracinių gebėjimų. Pagal pateiktus duomenis projekto vertė pareiškėjo turimą turtą viršija penkis kartus, o pareiškėjo metinį biudžetą – dešimt kartų. Tai rodo, kad pareiškėjas iki šiol neturėjo galimybių disponuoti tokiais resursais ir neturi atitinkamo pasirengimo projekto įgyvendinimui, tai parodo ir Viešosios įstaigos Centrinės projektų valdymo agentūros ekspertų nurodytos abejonės dėl lėšų skaičiavimų techninei paramai gauti. Matematikos ir informatikos instituto statute nurodyta, kad pagrindinė Instituto veikla yra moksliniai tyrimai ir eksperimentinė plėtra. Galimas sprendimo būdas – teikti projektą kartu su viešojo administravimo institucija, turinčia atitinkamą patirtį ir patyrusių teisės, ekonomikos ir finansų specialistų;

2.3. pagal Lietuvos Respublikos mokslo ir studijų įstatymą (Žin., 1991, Nr. 7-191; 2002, Nr. 68-1758) valstybės mokslo institutas yra mokslinių tyrimų įstaiga, steigiama, kad atliktų Lietuvos ūkiui ir kultūrai bei tarptautiniam bendradarbiavimui svarbius ilgalaikius tarptautinio lygio mokslinius tyrimus, kuriems reikia specializuotų mokslininkų grupių, duomenų sankaupų bei specializuotos eksperimentinės įrangos. Kartu su aukštosiomis mokyklomis valstybės mokslo institutas rengia mokslininkus, padeda rengti specialistus. Projekte visa finansinė atsakomybė ir tęstinumas tenka operatoriui, o savo prognozių ir modelio pareiškėjas nenumato;

2.4. išlieka neaiški projekto kainodara, nėra pateikta pagrįstų skaičiavimų, susijusių su projekto rezultatų panaudojimu. Mechaninis plačiajuosčio ryšio nutiesimas iš esmės nesprendžia skaitmeninės atskirties problemų kaimiškose vietovėse. Vietos savivaldos institucijos pateikė tik standartinius vieno sakinio atsakymus dėl prisidėjimo prie projekto arba dalyvavimo jame. Nepaisant numatomų investuoti lėšų, nėra prisiimama jokių įsipareigojimų dėl „paskutinės mylios“ investicijų, priemonių aprūpinant minimalia įranga vietines sveikatos apsaugos, švietimo, socialinės apsaugos įstaigas, kuriant elektronines paslaugas vietos gyventojams, organizuojant mokymus potencialiems interneto vartotojams ir pan. Komiteto anksčiau vykdyto projekto „Skaitmeninė bendruomenė“ Jurbarko rajono savivaldybėje įgyvendinimo patirtis rodo, kad infrastruktūros kūrimas turi būti apskaičiuotas ir siejamas su vartotojų poreikiais ir kompiuteriniu raštingumu. Galimas sprendimo būdas – su Lietuvos savivaldybių asociacija atlikti skaičiavimus ir papildyti projektą informacija apie siekiamus įgyvendinti rezultatus, atsižvelgiant į galutinių vartotojų poreikius;

2.5. projekto 5.5 skyriuje nurodyta, kad projekte nevertintas „paskutinės mylios“ sprendimas, o tai prieštarauja pagrindiniam projekto tikslui – pajungti kuo daugiau vartotojų;

2.6. projekte ekonominė nauda skaičiuojama per galutinio vartotojo gaunamas elektronines paslaugas, nors „paskutinės mylios“ klausimai nesprendžiami. Lentelėje pateikti gyventojų priėmimo institucijose skaičiai gerokai padidinti;

2.7. projekto 7.4 skyriuje radijo ryšio alternatyvus skaičiavimas atliktas neteisingai. Sąmatiniai skaičiavimai neteisingi ir yra kelis kartus mažesni;

2.8. kaip numatyta projekte, tinklą eksploatuojantis operatorius teikia interneto paslaugų teikėjams didmenines interneto paslaugas, tačiau jo pelningumo norma yra apribota. Didėjant interneto vartojimo poreikiams ateityje, teks didinti interneto pralaidumą prieigos taške. Kadangi operatoriaus pelningumo norma yra apribota, jis gali neturėti lėšų arba komercinio tikslingumo savo lėšomis plėsti pralaidumą prieigos taške. Operatorius turi nuomoti tik tinklo resursus, o visi plėtimai vykdomi pritraukiant interneto prieigos taškų investicijas.

3. Pavedu viešajai įstaigai Centrinei projektų valdymo agentūrai parengti sutartį dėl paramos skyrimo (pagal kvietimą teikti paraiškas Nr. BPD2004-ERPF-3.3.0-03-04) pagal 1 punkte nurodytą pareiškėją ir jam skirtą paramos lėšų sumą.

 

 

 

DIREKTORIUS                                                                                               AURIMAS MATULIS