LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS ŪKIO MINISTRO

 

Į S A K Y M A S

DĖL GAIRIŲ PAREIŠKĖJAMS, TEIKIANTIEMS PROJEKTUS PARAMAI GAUTI PAGAL LIETUVOS 2004–2006 METŲ BENDROJO PROGRAMAVIMO DOKUMENTO (BPD) KAIMO PLĖTROS IR ŽUVININKYSTĖS PRIORITETO PRIEMONĖS „KAIMO VIETOVIŲ PRITAIKYMO IR PLĖTROS SKATINIMAS“ VEIKLOS SRITĮ „ŽEMĖS ŪKIO VANDENTVARKA“ PATVIRTINIMO

 

2004 m. liepos 16 d. Nr. 3D-438

Vilnius

 

 

Vadovaudamasis Europos Sąjungos struktūrinių fondų lėšų administravimo Lietuvoje taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001 m. gegužės 31 d. nutarimu Nr. 649 (Žin., 2001, Nr. 48-1676; 2003, Nr. 88-3999), 9.8 punktu ir siekdamas laiku pradėti įgyvendinti Lietuvos 2004–2006 metų bendrojo programavimo dokumento, kurio projektui pritarta Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2003 m. gruodžio 24 d. nutarimu Nr. 1679 (Žin., 2003, Nr. 123–5609), Kaimo plėtros ir žuvininkystės prioriteto kaimo plėtros priemones, finansuojamas iš Europos žemės ūkio orientavimo ir garantijų fondo Orientavimo skyriaus,

tvirtinu Gaires pareiškėjams, teikiantiems paraiškas paramai gauti pagal Lietuvos 2004–2006 metų bendrojo programavimo dokumento Kaimo plėtros ir žuvininkystės prioriteto priemonės „Kaimo vietovių pritaikymo ir plėtros skatinimas“, veiklos sritį „Žemės ūkio vandentvarka“.

 

 

 

ŽEMĖS ŪKIO MINISTRAS                                                                   JERONIMAS KRAUJELIS

 

SUDERINTA

Lietuvos Respublikos finansų ministerijos

2004-07-15 raštu Nr. ((4.18-04)-5K-0420050)-6K-0408384

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro

2004 m. liepos 16 d. įsakymu Nr. 3D-438

 

 

GAIRĖS PAREIŠKĖJAMS PAGAL LIETUVOS 2004–2006 M. BENDROJO PROGRAMAVIMO DOKUMENTO „KAIMO PLĖTROS IR ŽUVININKYSTĖS“ PRIORITETO PRIEMONĖS „KAIMO VIETOVIŲ PRITAIKYMO IR PLĖTROS SKATINIMAS“ VEIKLOS SRITĮ „ŽEMĖS ŪKIO VANDENTVARKA“

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

Lietuva, tapusi visateise Europos Sąjungos (toliau – ES) nare, prisijungė prie ES struktūrinės politikos įgyvendinimo. Jos tikslas – finansinėmis priemonėmis mažinti ES valstybių ekonominius ir socialinius skirtumus bei pagerinti atsilikusių Europos regionų konkurencingumą. Pagrindinė šios politikos įgyvendinimo priemonė yra ES struktūrinių fondų lėšos, kurios skirstomos vadovaujantis programų finansavimo nuostatomis.

Lietuva 2004–2006 metais finansinę paramą gaus iš keturių ES struktūrinių fondų.

ES struktūrinių fondų lėšų efektyviam naudojimui buvo parengtas ir suderintas su Europos Komisija Lietuvos 2004–2006 metų bendrojo programavimo dokumentas (toliau – BPD). Europos Komisija 2004 m. birželio 18 d. oficialiai patvirtino BPD. BPD – tai ES investicijų Lietuvai planavimo dokumentas, kuriame nustatoma šalies plėtros strategija, ES struktūrinės paramos investavimo kryptys ir priemonės, pateikiamas finansavimo priemonių ir uždavinių aprašymas bei būsimos paramos finansavimas. BPD priedas, kuriame pateikta išsami informacija apie ES struktūrinių fondų remiamas priemones, veiklos rūšis, paramos dydžius, paramos intensyvumą, tinkamus pareiškėjus, reikalavimus jiems gali būti keičiamas pritarus Priežiūros komitetui Lietuvos 2004–2006 metų Bendrojo programavimo dokumento įgyvendinimo priežiūrai atlikti.

BPD yra numatyti 5 prioritetai: „Socialinės ir ekonominės infrastruktūros plėtra“, „Žmogiškųjų išteklių plėtra“, „Gamybos sektoriaus plėtra“, „Kaimo plėtra ir žuvininkystė“, „Techninė parama“. Kaimo plėtros ir žuvininkystės prioritete numatytos 7 kaimo plėtros priemonės bus remiamos iš Europos žemės ūkio orientavimo ir garantijų fondo Orientavimo skyriaus. Iš šio skyriaus kaimo plėtros priemonėms 2004–2006 metais numatyta skirti 423,678 mln. Lt, o bendrojo finansavimo iš Lietuvos biudžeto – 179,016 mln. Lt.

Šis dokumentas (toliau – Gairės) skirtas projektų rengėjams, kurių projektai bus teikiami pagal Lietuvos 2004–2006 metų Bendrojo programavimo dokumento Kaimo plėtros ir žuvininkystės prioriteto priemonės „Kaimo vietovių pritaikymo ir plėtros skatinimas“ veiklos sritį „Žemės ūkio vandentvarka“.

Gairės parengtos vadovaujantis 1999 m. gegužės 17 d. Tarybos reglamentu (EB) Nr. 1257/1999 dėl Europos žemės ūkio orientavimo ir garantijų fondo (EŽŪOGF) paramos kaimo plėtrai, iš dalies pakeičiančiu bei panaikinančiu tam tikrus reglamentus (su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2004 m. kovo 22 d. Tarybos reglamentu (EB) Nr. 583/2004), 2004 m. balandžio 29 d. Komisijos reglamentu (EB) Nr. 817/2004, nustatančiu išsamias Tarybos reglamento (EB) Nr. 1257/1999 dėl Europos žemės ūkio orientavimo ir garantijų fondo (EŽŪOGF) paramos kaimo plėtrai taikymo taisykles, 1999 m. birželio 21 d. Tarybos reglamentu Nr. (EB) 1260/1999, nustatančiu bendrąsias nuostatas dėl struktūrinių fondų (su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2003 m. gegužės 26 d. Tarybos reglamentu (EB) Nr. 1105/2003), 2000 m. liepos 28 d. Komisijos reglamentu (EB) Nr. 1685/2000, nustatančiu išsamias Tarybos reglamento (EB) Nr. 1260/1999 įgyvendinimo taisykles dėl struktūrinių fondų bendrai finansuojamos veiklos išlaidų tinkamumo (su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2004 m. kovo 10 d. Komisijos reglamentu (EB) Nr. 448/2004).

Keičiantis Gairėse nurodytiems teisės aktams turi būti vadovaujamasi galiojančiais teisės aktais.

Už BPD rengimą bei įgyvendinimo priežiūrą, visų ES struktūrinių fondų mokėjimo funkciją atsakinga Lietuvos Respublikos finansų ministerija (toliau – Finansų ministerija), adresas: J. Tumo-Vaižganto g. 8A /2, LT-01512 Vilnius, Lietuvos Respublika.

Už BPD Kaimo plėtros ir žuvininkystės prioriteto kaimo plėtros priemonių įgyvendinimą ir priežiūrą, už priskirtų BPD priemonių ES struktūrinių fondų ir bendrojo finansavimo lėšų planavimą atsakinga Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerija (toliau – Žemės ūkio ministerija), adresas: Gedimino pr. 19, LT – 01103 Vilnius, Lietuvos Respublika.

Už BPD Kaimo plėtros ir žuvininkystės prioriteto priemonių projektų administravimą ir įgyvendinimo priežiūrą atsakinga Nacionalinė mokėjimo agentūra prie Žemės ūkio ministerijos (toliau – Agentūra), adresas: Gedimino pr. 19, LT – 01103 Vilnius, Lietuvos Respublika.

 

II. VARTOJAMOS SĄVOKOS

 

Pareiškėjas – institucija, organizacija, teikianti paraišką gauti ES struktūrinių fondų paramą.

Paraiška – nustatytos formos dokumentas, kurį turi užpildyti ir pateikti pareiškėjas, siekiantis gauti paramą projektui įgyvendinti. Paraiškos forma susideda iš dviejų dalių – bendrosios ir specialiosios. Bendroji paraiškos formos dalis yra parengta Finansų ministerijos, o specialioji – Žemės ūkio ministerijos.

Patikra vietoje – Agentūros Kontrolės departamento darbuotojų atliekamas fizinis ir administracinis pareiškėjo paraiškoje ar mokėjimo prašyme pateiktų duomenų ir dokumentų patikrinimas projekto įgyvendinimo vietoje.

Finansinę būklę patvirtinantys dokumentai – metinės finansinės atskaitomybės ataskaitos (balansas, pelno (nuostolių), pinigų srautų ataskaita, nuosavo kapitalo pokyčių ataskaita, ilgalaikio turto ir nusidėvėjimo kaitos ataskaita, aiškinamasis raštas už praėjusius vienerius ir ataskaitinius finansinius metus.

Projektas – dokumentas, pagrindžiantis numatomų rezultatų tikslingumą, finansiškai (ekonomiškai) ir techniškai įrodantis rezultatams pasiekti pasirinkto būdo efektyvumą, taip pat reikiamus išteklius, pasirinkto būdo taikymo pradžios ir rezultatų pasiekimo laiką, detalų pasirinkto būdo taikymo planą.

Projekto įgyvendinimo laikotarpis – tai laikotarpis nuo projekto išlaidų darymo pradžios iki paskutinio mokėjimo prašymo pateikimo Agentūrai.

Parama – ES struktūrinių fondų ir bendrojo finansavimo lėšos, skirtos projektams finansuoti. Parama apibendrina visas galimas finansavimo teikimo formas (subsidiją, dotaciją ir kitas).

Projekto vykdytojas – asmuo, pateikęs projekto paraišką, gaunantis ar gavęs ES struktūrinių fondų ir bendrojo finansavimo lėšų.

Tinkamos kompensuoti išlaidos – projekto įgyvendinimo metu faktiškai patirtos išlaidos, atitinkančios šiose Gairėse bei paramos sutartyje nurodytas sąlygas.

Paramos sutartis – parama projektams, įgyvendinamiems pagal Lietuvos 2004–2006 metų bendrojo programavimo dokumento priemones, skyrimo sutartis. Šia sutartimi nustatoma skiriamos paramos suma, paramos suteikimo sąlygos, mokėjimo tvarka, šalių teisės bei pareigos ir kita.

Statybinės medžiagos – naujos prekės, kurios gali būti panaudotos statybos reikmėms, kai yra sudedamoji projekto dalis, jų įsigijimas pagrįstas projekto vykdytojo išlaidų deklaracijomis, jas įrodančių dokumentų originalais arba (jei tai neįmanoma) oficialiai patvirtintomis kopijomis, kurių data nėra ankstesnė nei paramos sutarties tarp Agentūros ir projekto vykdytojo pasirašymo data; atitinka Europos Sąjungos teisės aktais nustatytus saugos reikalavimus; įvykdžius projektą, įgyvendinta investicija taps projekto vykdytojo nuosavybe.

Statybos ir rekonstrukcijos darbai – įvairūs veiksmai, atliekami statant statinį, bei veiksmai, kurių tikslas iš esmės pertvarkyti esamą statinį, pagerinti jo kokybę ir kurie yra glaudžiai susiję su projekto tikslais; kai jie yra sudedamoji projekto dalis; neįskaičiavus išlaidų, susijusių su esamų pastatų ar įrangos nugriovimu ar išardymu; yra pagrįsti projekto vykdytojo išlaidų deklaracijomis, jas įrodančių dokumentų originalais arba (jei tai neįmanoma) oficialiai patvirtintomis kopijomis, kurių data nėra ankstesnė nei Agentūros ir projekto vykdytojo paramos sutarties pasirašymo data; įvykdžius projektą, įgyvendinta investicija taps projekto vykdytojo nuosavybe.

Įrenginiai ir mechanizmai – nauji įrenginiai ir mechanizmai (įskaitant programinę įrangą, mašinas, prietaisus, įtaisus energijai, medžiagoms gaminti ir informacijai priimti, perduoti ar keisti), atitinkantys Lietuvos 2004–2006 metų bendrojo programavimo dokumento priemonių specifinius reikalavimus; kai jie yra sudedamoji projekto dalis; jų įsigijimas pagrįstas projekto vykdytojo išlaidų deklaracijomis, jas įrodančių dokumentų originalais arba (jei tai neįmanoma) oficialiai patvirtintomis kopijomis, kurių data nėra ankstesnė nei Agentūros ir projekto vykdytojo paramos sutarties pasirašymo data; atitinka Europos Sąjungos teisės aktais nustatytus saugos reikalavimus, jų instaliavimo ir montavimo išlaidos neviršija išlaidų, pagrįstų projekto vykdytojo ir rangovo sutartimis; įvykdžius projektą, įgyvendinta investicija taps projekto vykdytojo nuosavybe.

Bendrosios išlaidos – atlyginimas architektams, inžinieriams ir konsultantams, statinio projekto (įskaitant statinio projekto ekspertizę) parengimo išlaidos, projekto techninio tyrimo, patentų ir licencijų įsigijimo išlaidos, projekto audito išlaidos, jei jos yra sudedamoji projekto dalis, yra pagrįstos projekto vykdytojo išlaidų deklaracijomis, jas įrodančių dokumentų originalais arba (jei tai neįmanoma) oficialiai patvirtintomis kopijomis, kurių data yra ne ankstesnė nei paraiškos užregistravimo Agentūroje datos.

Užsakomoji patikra vietoje – Agentūros Kontrolės departamento darbuotojų atliekama paraiškos ar mokėjimo prašymo duomenų patikra vietoje pagal Agentūros struktūrinių padalinių pateiktą paklausimą arba Agentūros direktoriaus pavedimu.

 

III. BPD STRATEGIJA IR TIKSLAI

 

1. ES struktūrinių fondų pagalba Lietuvai teikiama vadovaujantis BPD nuostatomis. Pagrindinis 2004–2006 m. plėtros plano tikslas – sustiprinti nacionalinio ūkio ilgalaikio konkurencingumo plėtotės prielaidas, paspartinti perėjimą prie žinių ekonomikos, kuriai būdingas didėjantis bendras vidaus produktas ir aukštas gyventojų užimtumo rodiklis, stiprinti žinių ekonomikos plėtrą, kuri lemia aukštesnį pragyvenimo lygį bei didina visų Lietuvos gyventojų gerovę. BPD keliami šie tikslai, bendri visoms BPD priemonėms:

1.1. plėtoti ir modernizuoti šalies infrastruktūrą, skatinant ekonominį augimą bei sudaryti geresnes sąlygas laisvam žmonių, prekių bei paslaugų judėjimui;

1.2. užtikrinti visuotinius darnios plėtros principus;

1.3. gerinti darbo jėgos gebėjimus prisitaikyti prie rinkos pokyčių. Suteikti žinių ir kvalifikaciją, ypač orientuojantis į bedarbius ir jaunimą;

1.4. didinti ekonomikos dalyvių konkurencingumą, sukuriant būtinas verslo plėtros sąlygas bei tinkamą verslo aplinką, skatinti investicinio klimato gerėjimą tiek veikiančiam, tiek besikuriančiam verslui;

1.5. užtikrinti pradėto ekonominio persitvarkymo tęstinumą.

 

IV. ES ŽEMĖS ŪKIO ORIENTAVIMO IR GARANTIJŲ FONDO TIKSLAI IR FINANSAVIMO SRITYS

 

2. Parama Kaimo plėtros ir žuvininkystės prioriteto priemonėms įgyvendinti teikiama iš Europos žemės ūkio orientavimo ir garantijų fondo (toliau – EŽŪOGF), kuris yra vienas iš keturių ES struktūrinių fondų. EŽŪOGF susideda iš dviejų skyrių: Orientavimo ir Garantijų. Iš šio fondo finansuojamos priemonės bus remiamos iš Orientavimo skyriaus ir bus tarsi veikusios Specialiosios žemės ūkio ir kaimo plėtros paramos programos (toliau -SAPARD) tęsinys. Kaip numatyta 1999 m. gegužės 17 d. Tarybos reglamente (EB) Nr. 1257/1999, EŽŪOGF prisideda prie paramos subalansuotai kaimo plėtrai, susijusiai su ūkininkavimo veiklos įvairinimu ir pertvarka. Šio reglamento 2 straipsnis nustato, kam gali būti skirta EŽŪOGF parama:

2.1. žemės ūkio valdų struktūroms ir žemės ūkio produktų perdirbimo ir prekybos struktūroms gerinti;

2.2. žemės ūkio gamybos pajėgumams pertvarkyti ir perorientuoti, naujoms technologijoms įdiegti ir produktų kokybei gerinti;

2.3. ne maisto produktų gamybai skatinti;

2.4. subalansuotai miškų plėtrai;

2.5. veiklos rūšių diversifikacijai, siekiant sukurti papildomas arba alternatyvias veiklos rūšis;

2.6. gyvybingai socialinei struktūrai kaimo vietovėse išlaikyti ir stiprinti;

2.7. ekonominės veiklos rūšių plėtrai ir užimtumui išsaugoti bei sukurti, siekiant užtikrinti geresnį esamo potencialo panaudojimą;

2.8. darbo ir gyvenimo sąlygoms gerinti;

2.9. mažų sąnaudų ūkininkavimo sistemoms išlaikyti ir skatinti;

2.10. didelei gamtos vertei bei subalansuotam ir besilaikančiam aplinkosaugos reikalavimų žemės ūkiui išsaugoti ir skatinti;

2.11. nelygioms moterų ir vyrų teisėms panaikinti ir vienodoms galimybėms sudaryti, ypač remiant moterų inicijuojamus ir įgyvendinamus projektus.

3. Minėtojo reglamento 33 straipsnis nustato, kad, be kitų veiklų, tokia parama gali būti skirta ir žemės ūkio vandentvarkos veiklai.

 

V. VEIKLOS SRITIES TIKSLAS IR UŽDAVINIAI

 

4. Šios veiklos srities tikslas – pagerinti drenažo sistemų, kaimo gyvenviečių ir laukų bendro naudojimo sausinimo sistemų vandens nuleidimo požeminiais ir atvirais kolektoriais tinklo ir jame esančių hidrotechninių statinių techninę būklę, gerinti aplinkos ekologines savybes. Taip pat išsaugoti ir plėtoti žemės ūkio vandens išteklių ekologinę vertę.

5. Konkretūs uždaviniai, kurių siekiama įgyvendinant šią priemonę, yra:

5.1. išsaugoti paviršinio vandens gerą būklę sausinamuose plotuose;

5.2. sumažinti nepalankaus vandens režimo riziką.

 

VI. LĖŠOS VEIKLOS SRIČIAI ĮGYVENDINTI BEI PARAMOS DYDIS

 

6. Lėšos veiklos sričiai įgyvendinti skiriamos iš EŽŪOGF Orientavimo skyriaus ir bendrojo finansavimo lėšų, numatytų valstybės biudžete.

7. Iš viso numatyta skirti 50,916 mln. Lt.

8. Visos numatytos išlaidos turi būti faktiškai padarytos iki 2008 m. gruodžio 31 d.

9. Papildomai prie projekto įgyvendinimo turi prisidėti ir projekto vykdytojas, skirdamas atitinkamą savo finansinį indėlį.

10. Parama bus teikiama viešiesiems poreikiams tenkinti ne pelno projektams – iš viso iki 90 proc. visų tinkamų kompensuoti projekto išlaidų.

11. Maksimali paramos suma vienam projektui negali viršyti 1 726 400 Lt.

12. Pareiškėjas, pasirašęs paramos sutartį su Agentūra pagal šios BPD priemonės veiklos sritį, pakartotinai paramos pagal šią veiklą gali kreiptis ne anksčiau kaip vieneri metai po paramos sutarties pasirašymo ir tik įgyvendinęs ankstesnį projektą. Pasirašiusiems paramos sutartį pagal SAPARD šie apribojimai netaikomi.

 

VII. GALIMI PAREIŠKĖJAI

 

13. Pareiškėjais gali būti:

13.1. savivaldybės;

13.2. kaimo bendruomenės.

 

VIII. NETINKAMI PAREIŠKĖJAI

 

14. Ūkio subjektui parama negali būti suteikiama, jei:

14.1. jis bankrutuoja arba yra likviduojamas;

14.2. yra neįvykdęs įsipareigojimų, susijusių su socialinio draudimo įmokų mokėjimu pagal Lietuvos Respublikos teisės aktus;

14.3. yra neįvykdęs su mokesčių mokėjimu susijusių įsipareigojimų pagal Lietuvos Respublikos teisės aktus (jeigu tai valstybės ir savivaldybių įmonės bei kitos biudžetinės įstaigos, mokestinių įsipareigojimų nevykdymo kriterijus turi būti vertinamas pareiškėjui nurodžius priežastį, dėl kurios šie įsipareigojimai negali būti įvykdyti, ir vadovaujančiajai, tarpinei ir įgyvendinančiajai institucijoms pritarus, kad šio konkretaus pareiškėjo minėtų įsipareigojimų nevykdymas negali būti paraiškos atmetimo priežastis);

14.4. paraiškoje arba jos prieduose Agentūrai pateikė akivaizdžiai neteisingą informaciją;

14.5. pažeidė kitą sutartį dėl paramos skyrimo iš Europos Bendrijos ir/arba Lietuvos Respublikos biudžeto lėšų;

14.6. bandė gauti konfidencialią informaciją arba daryti įtaką, vertinimą arba atranką atliekančiai institucijai arba projektų atrankos komitetui dabartinio ar ankstesnių konkursų vertinimo metu;

14.7. teikdamas paraišką nepridėjo reikiamų dokumentų.

15. Pateikus neteisingą ar neišsamią informaciją, nurodytą 14 punkte, ir jos nepatikslinus per Agentūros nustatytą laiką, paraiška atmetama.

 

IX. PROJEKTO TINKAMUMO KRITERIJAI

 

16. Bendri visoms pareiškėjų grupėms projekto tinkamumo kriterijai yra šie:

16.1. paraišką pateikia subjektas, įvardytas galimu pareiškėju šių Gairių 13 punkte, o investicijos turi būti į Gairių 19 punkte nurodytus veiklos sektorius;

16.2. projektas atitinka šių Gairių 4 ir 5 punktuose numatytus tikslus ir uždavinius;

16.3. projektas, pasibaigus jo įgyvendinimui, turės atitikti aplinkosaugos reikalavimus (turi būti pateiktas aplinkosaugos institucijos išankstinis projekto įvertinimas). Poveikio aplinkai įvertinimas turi būti atliktas prieš pradedant investicijas, vadovaujantis Lietuvos Respublikos poveikio aplinkai vertinimo įstatymu (1985 m. birželio 27 d. Tarybos direktyvos Nr. 85/337/EEB dėl tam tikrų valstybės ir privačių projektų poveikio aplinkai vertinimo (su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2003 m. gegužės 26 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos Nr. 2003/35/EB) nuostatomis);

16.4. projekte numatyta veikla bei su ja susijusi investicija turi būti įgyvendinama kaimo vietovėje;

16.5. projekte numatytos ir pagal šią programą finansuojamos investicijos tuo pačiu metu nefinansuojamos iš kitų nacionalinių programų ir ES fondų;

16.6. numatytos investicijos (įrenginiai, statybinės medžiagos ir paslaugos) atitinka ES teisės aktų nustatytus saugos reikalavimus;

16.7. pareiškėjas tvarko buhalterinę apskaitą pagal Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatytus reikalavimus;

16.8. pareiškėjas neturi mokestinės nepriemokos Lietuvos Respublikos valstybės biudžetui;

16.9. jeigu pareiškėjas pagal Lietuvos Respublikos įstatymus privalo atlikti auditą, jis turi pateikti audituotas finansines ataskaitas ir audito išvadas už paskutinius finansinius metus;

16.10. pareiškėjas įsipareigoja nekeisti projekto įgyvendinimo vietos ir sąlygų, neparduoti ar kitaip neperduoti kitam asmeniui už paramos lėšas įgytos nuosavybės mažiausiai penkerius ateinančius metus nuo sprendimo suteikti projektui paramą priėmimo (paramos sutarties tarp Agentūros ir pareiškėjo pasirašymo data).

 

X. PROJEKTO TRUKMĖ

 

17. Galutinis terminas visų veiklos sričių projektams įgyvendinti pagal kiekvieną kvietimą teikti paraiškas bus patvirtintas Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro įsakymu ir skelbiamas kartu su kvietimu teikti paraiškas paramai gauti. Projekto vykdytojas iki šios datos turės užbaigti visą projekte numatytą veiklą ir Agentūrai pateikti galutinę projekto įgyvendinimo ataskaitą bei mokėjimo prašymą.

18. Maksimali galima projekto įgyvendinimo trukmė yra 24 mėnesiai.

 

XI. REMIAMI VEIKLOS SEKTORIAI

 

19. Pagal šią priemonę planuojama remti tokius veiklos sektorius:

19.1. žemės ūkio drenažo sistemų ir jų hidrotechninių statinių statybą ir renovaciją;

19.2. dirbtinių vandens telkinių hidrotechninių statinių renovaciją;

19.3. potvynių prevencijos priemonių sistemų statybą ir renovaciją;

19.4. polderių renovaciją.

20. Pareiškėjas vienu paraiškų surinkimo etapu gali pateikti tik vieną projektą vienai iš šios veiklos srities veiklos sektorių.

 

XII. TINKAMOS IR NETINKAMOS KOMPENSUOTI IŠLAIDOS

 

21. Projekte gali būti numatytos visos išlaidos, kurios yra tiesiogiai susijusios su projekto įgyvendinimu. Tačiau paramos lėšomis bus finansuojamos tik tinkamos kompensuoti išlaidos ir ne daugiau nei numatytas paramos dydis. Tinkamos kompensuoti išlaidos turi būti aiškiai išvardytos, o ne pateikiamos bendra suma.

22. Paramos dydis skaičiuojamas atsižvelgiant tik į tinkamas kompensuoti išlaidas.

23. Rengiant projekto sąmatą, pildant projekto finansavimo šaltinių lentelę specialiosios (B) dalies paraiškoje, taip pat nustatant pareiškėjo suteikiamo bendrojo finansavimo sumą, turi būti atsižvelgiama tik į šias išlaidas.

24. Tinkamomis kompensuoti pripažįstamos išlaidos:

24.1. būtinos projektui vykdyti ir numatytos sutartyje;

24.2. patirtos projekto įgyvendinimo metu, kaip apibrėžta paramos sutartyje. Išlaidos, patirtos iki paramos sutarties su Agentūra pasirašymo datos (bendrosios – iki paraiškos užregistravimo Agentūroje), nebus kompensuojamos. Tinkamomis kompensuoti gali būti pripažintos tik tos bendrosios išlaidos, kurios yra tiesiogiai susijusios su projekto veikla, tačiau, jei parama projektui nebus skiriama, pareiškėjas šias išlaidas turės padengti pats;

24.3. faktiškai padarytos, užregistruotos projekto vykdytojo apskaitoje, identifikuojamos ir patikrinamos bei pagrįstos jas įrodančių dokumentų originalais;

24.4. investicijos, kurioms prašoma parama, nuosavybės teisė turi priklausyti pareiškėjui, išskyrus investicijas valstybei nuosavybės teise priklausantiems statiniams, kuriuos pagal Lietuvos Respublikos melioracijos įstatymą (Žin., 1993, Nr. 71-1326; 2004, Nr. 28-877) patikėjimo teise valdo ir naudoja savivaldybės.

25. Detalus tinkamų kompensuoti išlaidų sąrašas pagal priemonę „Kaimo vietovių pritaikymo ir plėtros skatinimas“ veiklos sritį „Žemės ūkio vandentvarka“ yra:

25.1. žemės ūkio drenažo sistemų bei jų hidrotechninių statinių statybos/renovacijos sektoriuje:

25.1.1. tyrinėjimo ir projektavimo darbai;

25.1.2. statybos teritorijos paruošimas;

25.1.3. naujos statybinės medžiagos (drenažo vamzdžiai, šuliniai, paviršinio vandens nuleistuvai, drenažo žiotys, melioraciniai stulpeliai, drenažo jungiamosios dalys, gelžbetoniniai latakai, stiprinimo betoninės ir gelžbetoninės plokštės, filtracinės (melioracinės) medžiagos);

25.1.4. statybos ir renovacijos darbai;

25.1.5. bendrosios išlaidos;

25.1.6. viešumo priemonės;

25.2. dirbtinių vandens telkinių hidrotechninių statinių renovacijos sektoriuje:tyrinėjimo ir projektavimo darbai;

25.2.1. statybos teritorijos paruošimas;

25.2.2. naujos statybinės medžiagos (Lietuvoje išgaunamos medžiagos (žvyras, smėlis, molis ir kt.), metalo gaminiai, armatūra, įrengimai ir kitos metalo konstrukcijos, betonas, betono ir gelžbetonio gaminiai, mastikos, dažai ir kitos polimerinės medžiagos, mediena ir medžio konstrukcijos);

25.2.3. renovacijos darbai;

25.2.4. bendrosios išlaidos;

25.2.5. viešumo priemonės;

25.3. potvynių prevencijos priemonių sistemų statybos/renovacijos sektoriuje:

25.3.1. tyrinėjimo ir projektavimo darbai;

25.3.2. statybos teritorijos paruošimas;

25.3.3. naujos statybinės medžiagos (Lietuvoje išgaunamos medžiagos (gruntas, skalda, žvyras, smėlis, velėna), geomembranos, plieninis tinklas, surenkami gelžbetonio gaminiai, betono ir gelžbetonio monolitas, asbocementiniai lakštai), išlaidos darbams atlikti;

25.3.4. statybos/renovacijos darbai;

25.3.5. bendrosios išlaidos;

25.3.6. viešumo priemonės;

25.4. polderių renovacijos sektoriuje:

25.4.1. tyrinėjimo ir projektavimo darbai;

25.4.2. statybos teritorijos paruošimas;

25.4.3. nauji įrengimai (siurbliai, varikliai, reduktoriai, elektros įranga);

25.4.4. naujos statybinės medžiagos (Lietuvoje išgaunamos medžiagos (gruntas, skalda, žvyras, smėlis), geomembranos, plieninis tinklas, surenkami gelžbetonio gaminiai, betono ir gelžbetonio monolitas, asbocementiniai lakštai);

25.4.5. renovacijos darbai;

25.4.6. bendrosios išlaidos;

25.4.7. viešumo priemonės.

26. Pridėtinės vertės mokestis (PVM) nėra tinkamos kompensuoti išlaidos, išskyrus tuos atvejus, kai projekto vykdytojas negali susigrąžinti PVM.

27. Netinkamos kompensuoti išlaidos:

27.1. išlaidos, neįvardytos šių Gairių 25 punkte;

27.2. išlaidos ar jų dalis, padarytos iki paramos sutarties pasirašymo datos, bendrosios išlaidos iki paraiškos užregistravimo Agentūroje dienos;

27.3. išlaidos ar jų dalis, padarytos perkant prekes ir paslaugas, kurios neatitinka ES teisės aktais nustatytų saugos reikalavimų.

27.4. išlaidos ar jų dalis, patirtos perkant prekes, darbus ar paslaugas, projekto vykdytojams nesilaikant Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo (Žin., 1996, Nr. 84-2000; 2002, Nr. 118-5296), kurie yra perkančiosios organizacijos, kitiems – nesilaikant prekių, paslaugų ar darbų pirkimų taisyklių pagal Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerijos nustatytą tvarką.

28. Įvykdžius projektą, įgyvendinta investicija taps paramos gavėjo nuosavybe.

 

XIII. PARAIŠKOS PILDYMAS IR REGISTRAVIMAS

 

29. Paraišką sudaro paraiškos bendroji (A) dalis, patvirtinta Lietuvos Respublikos finansų ministro 2004 m. sausio 28 d. įsakymu Nr. 1K-033 „Dėl Lietuvos 2004–2006 m. bendrojo programavimo dokumento (BPD) priemonių ir projektų, finansuojamų įgyvendinant šias priemones, administravimo ir finansavimo taisyklių patvirtinimo“ (Žin., 2004, Nr. 19-599, Nr. 93-3421) ir specialioji (B) dalis, patvirtinta Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2004 m. gegužės 31 d. įsakymu Nr. 3D-330 „Dėl projekto specialiųjų paraiškų „B“ dalių paramai pagal Lietuvos 2004–2006 metų bendrojo programavimo dokumento Kaimo plėtros ir žuvininkystės prioriteto kaimo plėtros priemones gauti formų patvirtinimo“ (Žin., 2004, Nr. 114-4271), kurioje išvardyti kartu prie paraiškos pridedami dokumentai. Paraiškos formos skelbiamos Agentūros interneto tinklapyje adresu: www.nma.lt. Pareiškėjai turėtų įsitikinti, kad jų paraiška yra visiškai sukomplektuota, sutikrindami ją su paraiškos B dalyje pridedama priedų lentele.

30. Pareiškėjai paraiškas pildo lietuvių kalba. Kita kalba užpildytos paraiškos nebus priimamos.

31. Paraiška turi būti užpildyta aiškiai, siekiant palengvinti vertinimą. Turi būti pateikiama išsami informacija, ypač apie tai, kaip projektas padės pasiekti tikslų, kokia bus jo nauda ir kaip siūlomas projektas susijęs su šios priemonės veiklos tikslais.

32. Paraiška ir jos priedai turi būti pateikti spausdintine forma (surinkti kompiuteriu). Ranka užpildytos paraiškos nepriimamos. Prie paraiškos turi būti pateikta ir elektroninė paraiškos versija (įrašyta į kompiuterinę laikmeną).

33. Prie užpildytos nustatytos formos paraiškos (bendroji A dalis ir specialioji B dalis) būtina pridėti dokumentus, nurodytus paraiškos priede[1] (pateikiamas originalas ir kopija arba notaro patvirtintas nuorašas):

33.1. juridinio asmens registravimo pažymėjimą;

33.2. juridinio asmens steigimo dokumentus, t. y. įstatus, steigimo sandorį, arba įstatymų nustatytais atvejais bendruosius nuostatus bei kitus dokumentus, kuriuos įstatams prilygina Lietuvos Respublikos civilinis kodeksas (Žin., 2000, Nr. 74-2262, Nr. 77, Nr. 80, Nr. 82) (taikoma juridiniams asmenims);

33.3. projekto aprašymą;

33.4. Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybos pažymą apie atsiskaitymą su šiuo fondu. Pažyma turi būti išduota ne anksčiau kaip prieš mėnesį iki paraiškos pateikimo;

33.5. Valstybinės mokesčių inspekcijos pažymą apie atsiskaitymą su biudžetu. Pažyma turi būti išduota ne anksčiau kaip prieš mėnesį iki paraiškos pateikimo;

33.6. Finansines atskaitomybės dokumentus (balansas, pelno/nuostolio ataskaita ir pinigų srautų ataskaita) už praėjusius ir ataskaitinius metus. Jeigu pareiškėjas yra įmonė, kuri pagal Lietuvos Respublikos įstatymus privalo atlikti auditą, jis turi pateikti audituotas finansines ataskaitas ir audito išvadas už paskutinius finansinius metus;

33.7. ūkinės veiklos pradžios balansą (taikoma naujai įregistruotiems pareiškėjams);

33.8. Aplinkos ministerijos regioninio aplinkos apsaugos departamento deklaraciją apie numatomo įgyvendinti projekto atitikimą aplinkosaugos standartams[2];

33.9. dokumentus, patvirtinančius pareiškėjo galimybes apmokėti numatytą projekto dalį (bankinės sąskaitos išrašas, paskolos sutartis, garantinis banko raštas ar kt.)[3];

33.10. konkrečiai investicijai komercinį siūlymą iš prekių, darbų ar paslaugų teikėjų[4] (taikoma tik kaimo bendruomenėms);

 

33.11. statybos/rekonstrukcijos leidimą bei statinio techninės, finansinės-ekonominės dalies ekspertizės išvadą;

33.12. numatomų statybos/rekonstrukcijos darbų projektinius dokumentus su projekto vertės apskaičiavimais;

33.13. pasirašytą pažymą, kurioje pareiškėjas patvirtina, kad projekte numatytos ir pagal šią programą finansuojamos investicijos tuo pačiu metu nėra finansuojamos iš kitų nacionalinių programų ir ES fondų pateikia Agentūra) (forma gaunama Agentūros teritoriniame skyriuje);

33.14. papildomų duomenų klausimyną (gaunamas Agentūros teritoriniame skyriuje).

34. Pareiškėjas gali pateikti kitus papildomus dokumentus, kurie, jo manymu, gali būti svarbūs vertinant projektą.

35. Iškilus specifiniams su projekto vykdymu ar pareiškėjo veikla susijusiems klausimams, gali būti paprašyta pateikti papildomus dokumentus. Pareiškėjai pateikia notariškai patvirtintus dokumentų nuorašus (išskyrus paraiškos formą) arba dokumentų kopijas ir jas paliudijančius originalus.

36. Paraiškas paramai iš ES struktūrinių fondų gauti kartu su reikalaujamais priedais iš pareiškėjų priima ir registruoja Agentūros Kontrolės departamento teritoriniai skyriai pagal pareiškėjų registracijos vietą šiais adresais:

 

Teritorinis skyrius

Adresas

Telefonas

Alytaus

Tvirtovės g. 1/Naujoji g. 2, LT-62116 Alytus

(8 315) 7 00 54

(8 315) 7 00 59

Kauno

Donelaičio g. 33, LT-44240 Kaunas

(8 37) 20 00 04

(8 37) 32 11 54

Klaipėdos

Taikos pr. 28, LT-91220 Klaipėda

(8 46) 41 55 50

(8 46) 41 55 30

Marijampolės

Vytauto g. 19, LT-68300 Marijampolė

(8 343) 9 15 06

(8 343) 9 13 63

Panevėžio

Anykščių g. 4, LT-35171 Panevėžys

(8 45) 46 00 74

(8 45) 46 00 59

Šiaulių

Dvaro g. 78, LT-76298 Šiauliai

(8 41) 52 49 62

(8 41) 52 45 43

Tauragės

Prezidento g. 7, LT-72258 Tauragė

(8 ~ 446) 54262

(8 ~ 446) 54235

Telšių

Respublikos g. 32, LT-87333 Telšiai

(8 ~ 444) 56127

(8 ~ 444) 56126

Utenos

Basanavičiaus g. 126, LT-28214 Utena

(8 ~ 389) 54761

(8 ~ 389) 69192

Vilniaus

Liauksmino g. 5, LT-01101 Vilnius

(8 ~ 5) 2313 171

(8 ~ 5) 2313 170

 

37. Paraiškos turi būti įteiktos asmeniškai arba per įgaliotą asmenį. Kitais būdais (pvz., faksu arba elektroniniu paštu) arba kitais adresais pristatytos paraiškos bus nenagrinėjamos.

38. Turi būti pateikiamas vienas originalus paraiškos egzempliorius, įskaitant bendrąją ir specialiąją dalis bei priedus, ant kurio aiškiai nurodoma „ORIGINALAS“, 2 kopijos, ant kiekvienos nurodant „KOPIJA“, ir paraiškos versija kompiuterinėje laikmenoje Word formatu.

39. Pareiškėjas privalo pasirašyti kiekvieną paraiškos ir jos priedų kopijos lapą. Tai darydamas pareiškėjas prisiima atsakomybę, kad paraiškos kopijos duomenys atitiktų jos originalą.

40. Paraiškos originalo ir jos kopijų turinys turi būti tas pats, įskaitant visus priedus. Jeigu duomenys, pateikti paraiškos originale, prieštarauja duomenims, pateiktiems paraiškos elektroninėje versijoje, Agentūra vadovaujasi pareiškėjo parašu patvirtintu paraiškos originalu. Versija elektroninėje laikmenoje pateikiama tame pačiame voke, kuriame yra paraiškos originalas.

41. Paraiškos registruojamos Paraiškų registracijos žurnale, nurodant gavimo datą, institucijos ar organizacijos pavadinimą, pareiškėjo adresą, paraiškos pateikimo būdą ir paraišką užregistravusio darbuotojo duomenis. Paraiškos gavimas patvirtinamas ją pristačiusio asmens parašu.

 

XIV. KVIETIMAS TEIKTI PARAIŠKAS

 

42. Kvietimą teikti paraiškas skelbia Agentūra pagal Žemės ūkio ministerijos sudarytą tvarkaraštį. Kvietimas skelbiamas „Valstybės žinių“ priede „Informaciniai pranešimai“ ir viename iš nacionalinių dienraščių bei interneto tinklapiuose („Valstybės žinių“ – www.valstybes-zinios.lt, Žemės ūkio ministerijos – www.zum.lt ir Agentūros – www.nma.lt).

43. Kvietimas gali būti skelbiamas ir kituose leidiniuose, internete bei kitais būdais.

44. Paraiškos, pateiktos po tvarkaraštyje nustatyto termino, bus atmetamos.

 

XV. INFORMACIJOS TEIKIMAS

 

45. Iki paraiškos pateikimo pretendentai į paramą gali teirautis informacijos ir paaiškinimų:

45.1. telefonais, nurodytais Agentūros interneto svetainėje www.nma.lt, „Ryšių su visuomene skyrius“, tel.: (8 5) 268 39 64, (8 5) 268 39 74;

45.2. faksu (8 5) 239 13 76;

45.3. elektroniniu paštu adresu: info@nma.lt.

46. Klausiant faksu ar elektroniniu paštu, turi būti pateikiama aiški nuoroda į šias Gaires (ar kvietimo teikti paraiškas numerį ir pavadinimą), klausiančiojo vardas ir pavardė arba organizacijos pavadinimas ir telefonas.

47. Atsakymai į klausimus, kurie gali būti aktualūs daugeliui galimų pareiškėjų, skelbiami Agentūros tinklapyje www.nma.lt, skiltyje „Klausimai“.

48. Informacija apie paraiškos vertinimo eigą (vertinimo tarpinius rezultatus bei paraišką vertinančius asmenis) neteikiama.

49. Agentūrai užregistravus paraišką, pareiškėjas negali teikti papildomos informacijos, jei jos nepareikalauja Agentūra. Į papildomą informaciją, kurią pareiškėjas pateikia savo iniciatyva, paraiškos vertinimo ir atrankos metu neatsižvelgiama.

50. Jei po paraiškos pateikimo susiklostė tam tikros aplinkybės, susijusios su pareiškėju ar numatytu projektu, iš esmės keičiančios projekto įgyvendinimo galimybes, pareiškėjas turi teisę raštu pranešti Agentūrai apie pateiktos paraiškos atšaukimą. Pareiškėjas turi teisę pateikti naują paraišką kitu paraiškų surinkimo etapu.

 

XVI. PARAIŠKOS VERTINIMAS IR ATRANKA

 

51. Užregistruota paraiška vertinama Agentūroje pagal jos patvirtintą ir su Žemės ūkio ministerija suderintą vidinę paraiškų vertinimo tvarką.

51.1. Paraiškų vertinimo procesas susideda iš trijų etapų:

51.2. administracinės atitikties vertinimo, kurio metu patikrinama, ar paraiška yra visiškai sukomplektuota, tai yra ar pateikti visi prašomi dokumentai bei reikiama informacija;

51.3. tinkamumo vertinimo, kurio metu nustatoma, ar projektas yra tinkamas gauti paramą iš ES struktūrinių fondų;

51.4. techninio, ekonominio ir finansinio vertinimo, kurio metu įvertinama pateiktų projektų kokybė ir atitiktis atrankos kriterijams.

 

XVII. ADMINISTRACINĖS ATITIKTIES VERTINIMAS

 

52. Užregistravus paraišką, pirmiausia atliekamas paraiškos administracinės atitikties vertinimas (patikrinimas). Nustatoma, ar paraiška yra visiškai sukomplektuota, tai yra ar tinkamai užpildyta, ar pateikti visi nurodyti dokumentai.

53. Administracinis tikrinimas atliekamas pagal užpildytą patikros lentelę (pateikiama pavyzdinė šios lentelės forma):

 

Eil. Nr.

Paraiškos pristatymo data Paraiškos Nr. Paraišką priėmė

Pareiškėjo pavadinimas

 

Tikrinimo elementai

taip

ne

netaikoma

1.

Paraiška ir kartu pridedami dokumentai gauti iki galutinio paraiškų pateikimo termino

 

 

 

2.

Paraiška visiškai užpildyta, atitinka paraiškos formą ir yra pasirašyta pareiškėjo

 

 

 

3.

Pateiktas vienas originalas, dvi kopijos ir paraiškos versija kompiuterinėje laikmenoje

 

 

 

4.

Paraiška surinkta kompiuteriu (išspausdinta) ir pateikta lietuvių kalba

 

 

 

5.

Biudžetas ir finansavimo šaltinių lentelė atitinka nustatytą formą ir yra pasirašyti pareiškėjo

 

 

 

6.

Pateiktoje paraiškoje nurodytas dokumentų ir lapų skaičius atitinka faktiškai pateiktus

 

 

 

7.

Pateiktas projekto aprašymas

 

 

 

8.

Pateiktas pareiškėjo registravimo pažymėjimo nuorašas

 

 

 

9.

Pateiktas pareiškėjo (jei jis yra juridinis asmuo) steigimo dokumentų nuorašas

 

 

 

10.

Pateikti pareiškėjo finansinės atskaitomybės dokumentai (balansas, pelno/nuostolio ataskaita ir pinigų srautų ataskaita) už praėjusius ir ataskaitinius metus. (Jeigu pareiškėjas yra įmonė, kuri pagal Lietuvos Respublikos įstatymus privalo atlikti auditą, jis turi pateikti audituotas finansines ataskaitas ir audito išvadas už paskutinius finansinius metus)

 

 

 

11.

Pateiktas pareiškėjo ūkinės veiklos pradžios balansas (taikoma naujai įregistruotiems pareiškėjams)

 

 

 

12.

Pateikta Valstybinės mokesčių inspekcijos pažyma apie atsiskaitymą su biudžetu. Pažyma išduota ne anksčiau kaip prieš mėnesį iki paraiškos pateikimo

 

 

 

13.

Pateikta Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybos pažyma apie atsiskaitymą su šiuo fondu. Pažyma išduota ne anksčiau kaip prieš mėnesį iki paraiškos pateikimo

 

 

 

14.

Pateikta Aplinkos ministerijos regioninio aplinkos apsaugos departamento deklaracija apie numatomo įgyvendinti projekto ir aplinkosaugos standartų atitikimą

 

 

 

15.

Pateikta Europos Sąjungos lėšomis finansuojamų investicinių projektų poveikio aplinkai vertinimo deklaracija

 

 

 

16.

Pateikti teises į nekilnojamąjį turtą (disponavimą, valdymą, naudojimą), kuris tiesiogiai susijęs su projektu, patvirtinančių dokumentų nuorašai

 

 

 

17.

Pateikti dokumentai, patvirtinantys pareiškėjo galimybę apmokėti numatytą projekto dalį (paskolos sutartis ar kt.)

 

 

 

18.

Pateikti komerciniai siūlymai iš prekių, darbų ar paslaugų teikėjų (taikoma tik kaimo bendruomenėms)

 

 

 

19.

Pateiktas viešojo pirkimo (konkurso) dokumentų aprašymas (jei toks įvykdytas)

 

 

 

20.

Pateiktos PVM deklaracijos už ataskaitinius metus (jei pareiškėjas yra PVM mokėtojas)

 

 

 

21.

Pateiktas statybos/rekonstrukcijos leidimas ir statinio techninės, finansinės-ekonominės dalies ekspertizės išvados

 

 

 

22.

Pateikti projekto vadovo ir pagrindinių vykdytojų gyvenimo aprašymai (CV)

 

 

 

23.

Pateikta informacija apie turimus išteklius (patalpos, įranga, medžiagos ir kt.)

 

 

 

24.

Pateikti numatomų darbų projektiniai dokumentai su projekto vertės apskaičiavimais

 

 

 

25.

Pateikta pažyma, kurioje pareiškėjas patvirtina, kad projekte numatytos ir pagal šią programą finansuojamos investicijos tuo pačiu metu nefinansuojamos iš kitų nacionalinių programų ir ES fondų

 

 

 

26.

Pateiktas papildomų duomenų klausimynas

 

 

 

VERTINTOJO PASTABOS:

(kokios informacijos ar duomenų trūksta):

 

 

54. Jei įvertinus paraiškos administracinę atitiktį nustatoma, kad yra tinkama vertinti toliau, Agentūra pareiškėjui siunčia pranešimą apie paraiškos užregistravimą ir jai suteiktą unikalų identifikavimo numerį.

55. Atlikus administracinės atitikties vertinimą, atliekama tinkamai įformintų paraiškų patikra vietoje. Patikros vietoje metu bus tikrinami pareiškėjo paraiškoje ir jų prieduose pateikti duomenys ir jų atitikimas tikrovei.

56. Jeigu atlikus administracinės atitikties vertinimą administracinės atitikties lentelėje pažymimas bent vienas atsakymas „ne“ ir nustatoma, kad pareiškėjo pateikta paraiška nėra tinkamai sukomplektuota, t. y. pateikti ne visi reikiami dokumentai, pareiškėjui siunčiamas pranešimas apie paraiškos užregistravimą ir jai suteiktą unikalų identifikavimo numerį. Jei vertinimo metu nustatomi trūkumai, jiems pašalinti suteikiamas 10 darbo dienų terminas nuo pranešimo įteikimo, tačiau, atsižvelgiant į trūkstamos informacijos ar dokumentų specifiką, gali būti nustatomas ir ilgesnis terminas. Pranešimas laikomas įteiktu praėjus 2 darbo dienoms po jo išsiuntimo registruotu paštu. Per pranešime nustatytą laiką nepristačius reikiamų dokumentų ar nepateikus trūkstamos informacijos, paraiška bus atmetama. Apie priimtą sprendimą atmesti paraišką Agentūra informuoja pareiškėją per 5 darbo dienas išsiųsdama jam informacinį raštą.

 

XVIII. TINKAMUMO VERTINIMAS

 

57. Atlikus administracinės atitikties vertinimą, visiškai užpildytos paraiškos kartu su prie paraiškos pateiktais priedais siunčiamos į Agentūrą tolesniam vertinimui.

58. Paraiškas nagrinėja ir vertina Agentūros darbuotojai. Jei reikia, gali būti pasamdyti nepriklausomi vertintojai.

59. Paraiškos tinkamumo vertinimo metu nustatoma, ar projektas tinkamas gauti paramai iš ES struktūrinių fondų. Vertina bent du Agentūros Kaimo plėtros programų departamento Projektų vertinimo skyriaus darbuotojai.

60. Projektai turi būti labai nuoseklūs (o ne atskiri fragmentiški veiksmai), suprantami, aiškūs, įvykdomi bei kuriuose numatyta efektyviai panaudoti lėšas.

61. Ar paraiška atitinka tinkamumo kriterijus, tikrinama pagal užpildytą ir abiejų vertintojų pasirašytą tinkamumo vertinimo lentelę (pateikiama pavyzdinė šios lentelės forma):

 

Eil. Nr.

Paraiškos pristatymo data Paraiškos Nr. Paraišką priėmė

Pareiškėjo pavadinimas

 

Tikrinimo elementai

taip

ne

netaikoma

1.

Pareiškėjo ir projekto veiklos tinkamumo finansuoti vertinimas:

 

 

 

1.1.

Ar paraišką pateikia subjektas, įvardytas galimu pareiškėju šių Gairių 13 punkte, o investicijos yra į Gairių 19 punkte nurodytus veiklos sektorius

 

 

 

1.2.

Ar projektas atitinka šių Gairių 4 ir 5 punktuose numatytus tikslus ir uždavinius

 

 

 

1.3.

Projekto veikla atitinka šios veiklos srities remiamus bei kvietime teikti paraiškas nurodytus veiklos sektorius

 

 

 

1.4.

Projekto veiklos vieta atitinka nustatytus reikalavimus

 

 

 

1.5.

Ar įgyvendinus projektą jis atitiks aplinkosaugos standartus

 

 

 

1.6.

Ar projektas ir su juo susijusios investicijos įgyvendinami kaimo vietovėje

 

 

 

1.7.

Ar turtas, į kurį bus investuojama, priklauso pareiškėjui (išskyrus investicijas valstybei nuosavybės teise priklausantiems melioracijos statiniams, kuriuos patikėjimo teise valdo ir naudoja savivaldybės)

 

 

 

1.8.

Ar pareiškėjas užtikrina, kad projekte numatytos ir pagal šią programą finansuojamos investicijos tuo pačiu metu nėra finansuojamos iš kitų nacionalinių programų ir ES fondų

 

 

 

1.9.

Ar numatomi įsigyti įrenginiai, statybinės medžiagos ir paslaugos atitinka Europos Sąjungos teisės aktais nustatytus saugos reikalavimus

 

 

 

1.10.

Ar pareiškėjas pateikė dokumentus, patvirtinančius galimybes apmokėti numatytą projekto dalį (bankinės sąskaitos išrašas, sutartis, garantinis banko raštas ar kt.)

 

 

 

1.11.

Ar pareiškėjas tvarko buhalterinę apskaitą pagal Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatytus reikalavimus

 

 

 

1.12.

Ar įmonė, kuri pagal Lietuvos Respublikos įstatymus privalo atlikti auditą, pateikė audituotas finansines ataskaitas ir audito išvadas už paskutinius finansinius metus

 

 

 

1.13.

Ar pareiškėjas neturi įsiskolinimų Lietuvos Respublikos valstybės biudžetui

 

 

 

1.14.

Ar pareiškėjas neturi įsiskolinimų Valstybiniam socialinio draudimo fondui

 

 

 

2.

Projekto atitiktis bendrojo finansavimo reikalavimams

 

 

 

2.1.

Pareiškėjo prašomos paramos suma neviršija didžiausios galimos pagal šį kvietimą paramos normos

 

 

 

2.2.

Pareiškėjo siūlomas bendrojo finansavimo šaltinis (pvz., pinigais, įnašu natūra) yra tinkamas

 

 

 

2.3.

Prašoma suma neviršija nustatytos maksimalios sumos

 

 

 

3.

Prašomų kompensuoti projekto išlaidų tinkamumas finansuoti

 

 

 

3.1.

Projekto išlaidos atitinka veiklos srities investicijų sričių kodus

 

 

 

3.2.

Paramos prašoma tinkamų finansuoti išlaidų kategorijoms

 

 

 

4.

Projekto įgyvendinimo laikotarpio tinkamumas

 

 

 

4.1.

Projekto pradžios data atitinka Gairėse pareiškėjams nustatytus reikalavimus

 

 

 

4.2.

Projektą numatoma įgyvendinti iki kvietime teikti paraiškas nurodytos vėliausios projekto įgyvendinimo pabaigos datos.

 

 

 

VERTINTOJO PASTABOS

 

Paraiškos Nr.:

Pareiškėjo pavadinimas:

Prašoma paramos suma:

Projekto pavadinimas:

Projekto įgyvendinimo vieta:

Projekto trukmė:

Eil. Nr.

Prioritetiniai kriterijai

Maksimalus balų skaičius

1.

Pareiškėjo finansiniai ir veiklos vykdymo pajėgumai                                    iš viso: 70 balų

1.1.

Mažesnė likutinė statinio vertė kilometrui:

– likutinė statinio vertė didesnė nei 40 proc. įsigijimo vertės – 2 balai;

– likutinė statinio vertė nuo 0 iki 40 (imtinai) proc. įsigijimo vertės – 5 balai

5

1.2.

Projektai, siekiantys pagerinti techninę būklę tų statinių, kurie kelia didesnį pavojų ar riziką gyventojams ar aplinkai:

– užliejimo pavojus žemės ūkio naudmenoms – 10 balų;

– užliejimo pavojus gyvenamosioms teritorijoms – 25 balai

35

1.3.

Griovių, surenkančių vandenį iš didesnės teritorijos dalies, renovacijos projektai:

– nuo 100 (imtinai) iki 500 ha – 15 balų;

– 500 ha ir didesnės – 30 balų

30

2.

Projekto biudžeto ir išlaidų efektyvumas                                                             iš viso: 30 balų

2.1.

Projektai, kuriems reikia mažesnių investicijų vienam hektarui:

– nuo 1 tūkst. Lt/ha (imtinai) iki 12 tūkst. Lt/ha (imtinai) – 10 balų;

– nuo 12 tūkst. Lt/ha (imtinai) iki 15 tūkst. Lt/ha (imtinai) – 5 balai

10

2.2.

Valstybei nuosavybės teise priklausančių bendro naudojimo kanalizuotų griovių ir drenažo rinktuvų renovacijos projektai:

– pagerinamos bendro naudojimo vandentvarkos sistemos plote nuo 10 (imtinai) ha iki 50 (imtinai) ha – 5 balai;

– pagerinamos bendro naudojimo vandentvarkos sistemos plote, didesniame nei 50 ha – 10 balų

10

2.3.

Drenažo sistemų hidrotechninių statinių renovacijos projektai:

– renovuojama nuo 1 iki 5 statinių (pralaidų, greitviečių, slenksčių ir kt.) – 5 balai;

– renovuojama 6 ir daugiau statinių (pralaidų, greitviečių, slenksčių ir kt.) – 10 balų

10

Iš viso

100 balų

 

67. Jei vertintojams kyla neaiškumų ar trūksta informacijos, pareiškėjui siunčiamas raštas, kuriame prašoma pateikti paaiškinimus ar papildymus per 10 darbo dienų terminą. Esant reikalui Agentūra gali nustatyti ir ilgesnį informacijos pateikimo terminą. Pranešimas laikomas įteiktu praėjus 2 darbo dienoms po jo išsiuntimo registruotu paštu.

68. Jeigu galutiniai paraiškų įvertinimai, atlikti dviejų vertintojų, skiriasi, projektui vertinti skiriamas trečias vertintojas.

69. Jei konkretaus kvietimo teikti paraiškas metu pareiškėjų prašoma paramos suma yra ne didesnė nei šiam kvietimui skirta paramos sumai, parama skiriama visiems pareiškėjams, kurie pripažįstami tinkamais gauti paramą. Tačiau jei į konkretų kvietimą teikti paraiškas atsiliepia daugiau pareiškėjų, kurie pripažįstami tinkamais gauti paramą, nei šiam kvietimui skirta paramos suma, vertinama prioritetinių kriterijų atitiktis. Vertinimo metu paraiškai suteikiami prioritetiniai balai. Parama skiriama daugiausiai balų surinkusiems pareiškėjams.

 

XX. PARAIŠKŲ TVIRTINIMAS IR PARAMOS SUTARČIŲ SUDARYMAS

 

70. Agentūra, įvertinusi paraiškas, parengia paraiškų vertinimo ataskaitą – medžiagą, kurią sudaro išnagrinėtų paraiškų vertinimo protokolas, taip pat paraiškų skirtingų vertinimo etapų lentelių (administracinės atitikties, tinkamumo, techninis, finansinis ir ekonominis vertinimas) kopijos, ir teikia ją Projektų atrankos komitetui, kuris sudaromas Žemės ūkio ministerijos. Išnagrinėtų paraiškų vertinimo protokolą sudaro paraiškų teikiamų Projektų atrankos komiteto svarstymui vertinimo suvestinė, prašomos paramos suma, kvietimui teikti paraiškas skirta pinigų suma bei dar nepanaudota, likusi pinigų suma, kuria galima paskirstyti Projektų atrankos komiteto posėdžio metu.

71. Projektų atrankos komitetas svarsto, kurias paraiškas finansuoti pagal Agentūros pateiktą vertinimo ataskaitą – medžiagą ir projektų atrankos komiteto narių argumentus bei kitą informaciją, susijusią su pateiktais atrankai projektais, ir priima rekomendacinio pobūdžio sprendimą dėl finansuotinų projektų, taip pat dėl Europos Sąjungos struktūrinių fondų lėšų bei nacionalinio bendrojo finansavimo dydžių. Projektų atrankos komitetas išklauso socialinių-ekonominių partnerių nuomonę, kuri yra rekomendacinio pobūdžio. Visi projektų atrankos komiteto posėdžiai protokoluojami. Priimdamas sprendimus, Projektų atrankos komitetas siekia bendro sutarimo. Jei tokio sutarimo pasiekti nepavyksta, sprendimai priimami balsuojant paprastąja balsų dauguma.

72. Projektų atrankos komiteto posėdžiuose dalyvauja Finansų ministerijos ir kitų institucijų, kurių kompetencijai priskiriami svarstomi projektai, atstovai.

73. Sprendimą dėl projekto finansavimo priima Žemės ūkio ministerija pagal Projektų atrankos komiteto rekomendacijas. Galutinis sprendimas dėl paramos skyrimo įteisinamas Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro įsakymu arba jo įgalioto atstovo potvarkiu. Pareiškėjas apie sprendimą skirti ar neskirti paramą informuojamas ne vėliau kaip per tris mėnesius nuo paskutinės paraiškų surinkimo etapo dienos. Jei projekto vertinimo metu iškilo aplinkybių, dėl kurių projekto vertinimas užtruko, pareiškėjui informacija apie sprendimą skirti ar neskirti paramą išsiunčiama vėliau tiek, kiek buvo pratęstas projekto vertinimo laikas.

74. Gavusi Žemės ūkio ministerijos sprendimą dėl projektų finansavimo, Agentūra apie tai registruotu laišku informuoja pareiškėjus ir sudaro su jais sutartis, kurios parengtos pagal Lietuvos Respublikos finansų ministro 2004 m. sausio 28 d. įsakymu Nr. 1K-033 patvirtintą Paramos teikimo projektams, įgyvendinantiems 2004–2006 metų bendrojo programavimo dokumento priemones, pavyzdinę sutartį (Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro liepos 16 d. įsakymas Nr. 3D-436 „Dėl Paramos teikimo projektams, pagal kuriuos įgyvendinamos Lietuvos 2004–2006 metų bendrojo programavimo dokumento Kaimo plėtros ir žuvininkystės prioriteto kaimo plėtros priemonės, pavyzdinės sutarties, mokėjimo prašymo, mokėjimo prašymo tikrinimo ir tvirtinimo lapo, projekto įgyvendinimo ataskaitos formų patvirtinimo“). Paramos sutarties forma pateikiama Agentūros interneto tinklapyje: www.nma.lt. Su pareiškėjais, kurių projektams nuspręsta skirti paramą, Agentūra sudaro paramos sutartis per 10 darbo dienų nuo informacijos (pareiškėjas informuojamas registruotu laišku) apie sprendimą skirti projektui paramą pateikimo pareiškėjui. Jei paramos sutarties turinys yra derinamas (sutarties derinimas būtinas, jei Paramos gavėjas pageidauja keisti mokėjimo prašymų pateikimo terminus, perkelti paramos objektus iš vieno projekto įgyvendinimo etapo į kitą, pakeisti banką bei sąskaitos numerį ar pan. arba Paramos gavėjas iki sutarties pasirašymo Agentūrai privalo pateikti papildomus duomenis ar dokumentus), paramos sutarties pasirašymo terminas gali būti ilgesnis.

75. Jei nuspręsta projekto neremti, Agentūra tokiam pareiškėjui siunčia raštą su paaiškinimais per 10 darbo dienų, kai ji gauna ir užregistruoja Žemės ūkio ministerijos sprendimą.

76. Informacija apie priimtus sprendimus skelbiama Agentūros ir Žemės ūkio ministerijos interneto svetainėse. Žemės ūkio ministerija gali įgalioti Agentūrą sudaryti su pareiškėjais dvišales paramos teikimo sutartis dėl tų projektų, kurie yra rekomenduoti projektų atrankos komiteto ir kurių finansavimas patvirtintas Žemės ūkio ministerijos sprendimu. Tokiu atveju Žemės ūkio ministerija turi informuoti Finansų ministeriją, kokiu teisiniu pagrindu, kokiam laikui ir dėl kokios sumos suteikiami įgaliojimai.

 

XXI. SKUNDŲ NAGRINĖJIMAS

 

77. Pareiškėjas turi teisę apskųsti Agentūros, Žemės ūkio ministerijos ir Finansų ministerijos sprendimus.

78. Agentūros sprendimą atmesti paraišką pareiškėjas gali apskųsti Žemės ūkio ministerijai raštu per 10 darbo dienų po to, kai jam registruotu laišku buvo išsiųstas informacinis raštas apie atmetimą. Šį skundą Žemės ūkio ministerija privalo išnagrinėti per 20 darbo dienų nuo jo gavimo ir užregistravimo dienos.

79. Žemės ūkio ministerijos sprendimą neskirti paramos projektui pareiškėjas gali apskųsti Finansų ministerijai per 10 darbo dienų po to, kai jam registruotu laišku buvo išsiųstas informacinis raštas. Šį skundą Finansų ministerija privalo išnagrinėti per 20 darbo dienų nuo jo gavimo ir užregistravimo dienos.

80. Dėl Agentūros, Žemės ūkio ministerijos ir Finansų ministerijos sprendimų pareiškėjas gali kreiptis į teismą Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka.

81. Atmestos paraiškos ir jų priedai saugomi Agentūros archyve mažiausiai 2 metus nuo sprendimo atmesti paraišką priėmimo dienos.

 

XXII. PIRKIMŲ PROCEDŪROS

 

82. Projekto vykdytojai, kurie pagal Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymą (Žin., 1996, Nr. 84-2000; 2002, Nr. 118-5296) yra perkančiosios organizacijos, privalės vadovautis minėto įstatymo nuostatomis ir pirkimų dokumentus derins su Agentūra.

83. Projekto vykdytojai, siekdami, kad patirtos išlaidos būtų laikomos tinkamomis kompensuoti ir kuriems netaikomos Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo nuostatos, prekių, paslaugų ar darbų pirkimus privalės organizuoti pasirašius paramos sutartį su Agentūra, vadovaudamiesi Žemės ūkio ministerijos nustatyta tvarka.

84. Lėšos, kurias projekto vykdytojai išleis pagal prekių, paslaugų ar darbų pirkimo sutartis, sudarytas nesilaikant nurodytų šių Gairių 82 ir 83 punktuose reikalavimų, bus laikomos netinkamomis kompensuoti.

 

XXIII. PARAMOS MOKĖJIMO BŪDAS

 

85. Šiai BPD priemonės veikos sričiai taikomas kompensacinis mokėjimo būdas, pagal kurį:

85.1. projekto vykdytojas pradeda veiklą savo lėšomis ir po projekto įgyvendinimo etapo pateikia Agentūrai mokėjimo prašymą, kuriame deklaruoja patirtas ir apmokėtas išlaidas, pridėdamas išlaidas įrodančius dokumentus;

85.2. gavusi projekto vykdytojo mokėjimo prašymą, Agentūra ne per ilgesnį kaip 60 kalendorinių dienų nuo Mokėjimo prašymo bylos Agentūros Finansų ir apskaitos departamento Mokėjimo prašymų skyriuje užregistravimo, nustato prašomų kompensuoti išlaidų tinkamumą ir teikia Žemės ūkio ministerijai paraišką dėl lėšų pervedimo projekto vykdytojui;

85.3. Žemės ūkio ministerija tikrina gautos paraiškos dėl lėšų pervedimo projekto vykdytojui atitiktį jų turinio, BPD priemonės biudžeto limitų ir specialiųjų valstybės biudžeto ES struktūrinių fondų paramos lėšų programų, skirtų BPD priemonių įgyvendinimui finansuoti, sąmatų reikalavimams ir atlieka atrankinę išlaidas patvirtinančių ir įrodančių dokumentų kontrolę. Žemės ūkio ministerija tikrina ir tvirtina paraišką, jos pagrindu rengia ir teikia paraišką Valstybės iždui apmokėti. Valstybės iždas perveda paramos sumą projekto vykdytojui;

85.4. Projekto vykdytojas gali pateikti iki trijų mokėjimo prašymų (trys mokėjimo prašymai gali būti numatyti tik tada, kai projektas yra sudėtingas ir didelės apimties. Sudėtingas ir didelės apimties projektas yra toks projektas, kuriame paramos gavėjas planuoja atlikti statybos-rekonstrukcijos darbus, įrangos pirkimo ir montavimo darbus);

85.5. Projekto vykdytojas paramos lėšoms privalo atidaryti atskirą sąskaitą.

 

XXIV. MOKĖJIMO PRAŠYMO PATEIKIMAS

 

86. Projekto vykdytojas prieš projekto vykdymą paramai gauti privalo vykdyti prekių, paslaugų ar darbų pirkimų konkursą, kaip nurodyta šių Gairių XXII skyriuje, ir tik tuomet pateikia Agentūrai nustatytos formos mokėjimo prašymą ir reikiamus dokumentus.

87. Mokėjimo prašymo forma, patvirtinta Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2004 m. liepos 16 d. įsakymu Nr. 3D-436, pateikiama Agentūros interneto tinklapyje adresu: www.nma.lt. Joje išvardyti reikiami pridėti dokumentai. Pareiškėjas turi įsitikinti, kad jo pateiktas mokėjimo prašymas yra visiškai sukomplektuotas.

88. Projekto vykdytojas dokumentus turi pateikti lietuvių kalba. Kita kalba užpildyti mokėjimo prašymai nepriimami.

89. Mokėjimo prašymus paramai iš ES struktūrinių fondų gauti kartu su reikalaujamais priedais iš pareiškėjų priima ir registruoja Agentūros Kontrolės departamento teritoriniai skyriai šių Gairių 37 punkte nurodytais adresais pagal juridinio asmens registracijos vietą.

90. Mokėjimo prašymai turi būti įteikti asmeniškai arba per įgaliotą asmenį. Kitais būdais (pvz., faksu arba elektroniniu paštu) arba kitais adresais pristatyti mokėjimo prašymai atmetami. Pareiškėjas turi pateikti vieną Mokėjimo prašymo (ir pridedamų dokumentų) originalą, ant kurio aiškiai nurodoma „ORIGINALAS“, ir 2 kopijas, ant kiekvienos nurodant „KOPIJA“.

91. Kiekvienas mokėjimo prašymo ir pridedamų dokumentų kopijos lapas turi būti patvirtintas projekto vykdytojo parašu, nurodant, kad kopija tikra. Patvirtindamas kiekvieną mokėjimo prašymo ir jo pridedamų dokumentų kopijos lapą, projekto vykdytojas prisiima atsakomybę už mokėjimo prašymo kopijos duomenų atitikimą jos originalui bei užtikrina, kad kompiuterinėje laikmenoje ir popierinėje versijoje pateikta ta pati informacija.

92. Kartu su mokėjimo prašymu pateikiami išlaidas įrodančių dokumentų kopijos ir originalai. Nustačius kopijų tikrumą, ant originalų ir kopijų dedamas antspaudas, Agentūros darbuotojo parašas. Jeigu duomenys, pateikti mokėjimo prašymo originale, prieštarauja duomenims, pateiktiems elektroninėje mokėjimo prašymo versijoje, Agentūra vadovaujasi pareiškėjo parašu patvirtintu mokėjimo prašymo originalu.

93. Mokėjimo prašymai registruojami Gautų mokėjimo prašymų registracijos žurnale, nurodant mokėjimo prašymo gavimo datą, projekto vykdytojo vardą, pavardę ar įmonės pavadinimą, adresą, mokėjimo prašymo pateikimo būdą ir prašymą užregistravusio darbuotojo identifikacinius duomenis. Pateikęs mokėjimo prašymą asmuo registracijos žurnale parašu patvirtina mokėjimo prašymo pateikimo faktą.

 

XXV. MOKĖJIMO PRAŠYMO PATEIKIMO TERMINAS

 

94. Mokėjimo prašymo pateikimo terminas nustatomas paramos sutartyje.

95. Jeigu projekto vykdytojas dėl rimtų priežasčių nori pratęsti mokėjimo prašymo pateikimo terminą, jis iki nustatyto termino pabaigos turi Agentūrai pateikti prašymą dėl termino pratęsimo. Vėliau pateikti prašymai nepriimami ir nesvarstomi. Sprendimą dėl termino pratęsimo priima Agentūra, atsižvelgdama į išdėstytus argumentus. Priėmus sprendimą atidėti mokėjimo prašymo pateikimo terminą, keičiama paramos sutartis.

96. Mokėjimo prašymą pateikus pavėluotai dėl objektyvių pateisinamų priežasčių, pareiškėjas raštu turi Agentūrai paaiškinti vėlavimo priežastis ir pateikti pateisinamuosius dokumentus. Kitu atveju mokėjimo prašymas atmetamas.

97. Klausimai dėl mokėjimo prašymo gali būti pateikiami elektroniniu paštu arba faksu: info@nma.lt, fakso Nr. (8 5) 239 13 76.

 

XXVI. MOKĖJIMO PRAŠYMO TIKRINIMAS, VERTINIMAS IR TVIRTINIMAS

 

98. Mokėjimo prašymus tikrina ir vertina Agentūros darbuotojai. Jei reikia, gali būti samdomi nepriklausomi vertintojai.

99. Užregistravus mokėjimo prašymą, Agentūros teritoriniame skyriuje atliekamas administracinės atitikties vertinimas, kurio metu nustatoma, ar pateikti visi reikalingi dokumentai. Įvertinęs administracinę atitiktį, teritorinio skyriaus tarnautojas užpildo administracinės atitikties vertinimo lentelę.

100. Jei įvertinus mokėjimo prašymo administracinę atitiktį nustatoma, kad projekto vykdytojo pateiktas mokėjimo prašymas yra tinkamas tolesniam vertinimui, projekto vykdytojui išsiunčiamas pranešimas, kad jo pateiktas mokėjimo prašymas yra užregistruotas ir jam suteiktas unikalus identifikavimo numeris.

101. Jeigu projekto vykdytojo pateiktas mokėjimo prašymas neteisingai užpildytas, trūksta duomenų, pareiškėjui siunčiamas pranešimas, kad mokėjimo prašymas yra užregistruotas, jam suteiktas unikalus identifikavimo numeris, ir nurodomi tikrinimo metu nustatyti trūkumai. Pranešimas laikomas įteiktu praėjus 2 darbo dienoms nuo jo išsiuntimo registruotu paštu. Jiems pašalinti pareiškėjui nustatomas 10 darbo dienų terminas nuo pranešimo įteikimo, tačiau, atsižvelgiant į trūkstamos informacijos ar dokumentų specifiką, gali būti nustatomas ir ilgesnis. Per nustatytą laiką nepristačius reikiamų dokumentų ar nepatikslinus duomenų, mokėjimo prašymas atmetamas.

102. Teikiant galutinį mokėjimo prašymą pateikiama galutinė projekto įgyvendinimo ataskaita, kuri yra siunčiama į Agentūros administravimo ir analizės skyrių, ir projekto audito išvada (projekto audito išvada teikiama, jei projekto vertė 500 tūkst. Lt ir daugiau).

103. Atlikus administracinės atitikties vertinimą, tinkamai įforminti mokėjimo prašymai patikrinami vietoje (kiekvieno mokėjimo prašymo).

104. Po patikros vietoje mokėjimo prašymai kartu su pridedamais dokumentais bei Agentūros teritorinio skyriaus darbuotojų užpildytais darbo dokumentais siunčiami vertinti į Agentūrą.

105. Mokėjimo prašymą Agentūroje tikrina du Agentūros darbuotojai, iš kurių vienas pildo mokėjimo prašymo tikrinimo ir tvirtinimo lapą. Mokėjimo prašymo tikrinimo ir tvirtinimo lapas, patvirtintas Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2004 m. liepos 16 d. įsakymu Nr. 3D-436, pateikiamas Agentūros interneto tinklapyje adresu: www.nma.lt.

106. Vertinant mokėjimo prašymą nustatoma, kokia paramos suma bus mokama projekto vykdytojui. Tarnautojo atliktą vertinimą peržiūri skyriaus vedėjas. Galutinį sprendimą dėl mokėjimo prašymo įvertinimo priima Agentūros Finansų ir apskaitos departamento direktorius.

107. Jei vertinant mokėjimo prašymą kyla neaiškumų, projekto vykdytojui siunčiamas paklausimas, kuriame prašoma per 10 darbo dienų pateikti trūkstamą informaciją/dokumentus. Jei per nustatytą laiką pareiškėjas neatsako į Agentūros paklausimą ir nepateikia prašomų duomenų, siunčiamas antras paklausimas. Antrą kartą negavus atsakymo per 10 darbo dienų, mokėjimo prašymas vertinamas pagal turimus duomenis. Jei Projekto vykdytojas dėl objektyvių priežasčių vėluoja pateikti prašomą informaciją, apie tai turi pranešti raštu. Pranešimas laikomas įteiktu, praėjus 2 darbo dienoms po jo išsiuntimo registruotu paštu.

108. Jei vertinant mokėjimo prašymą kyla įtarimų, kad dokumentuose pateikta neteisinga informacija, atliekama užsakomoji patikra vietoje.

109. Įvertinus mokėjimo prašymą priimamas sprendimas:

109.1. atmesti mokėjimo prašymą;

109.2. iš dalies apmokėti mokėjimo prašyme prašomą paramos sumą;

109.3. visiškai apmokėti mokėjimo prašymą.

110. Jei priimtas sprendimas dėl mokėjimo prašymo atmetimo ar dalinio apmokėjimo, Mokėjimo prašymų skyriaus darbuotojas siunčia projekto vykdytojui informacinį laišką per 10 darbo dienų nuo tokio sprendimo priėmimo, kuriame nurodo tokio sprendimo priežastis ir motyvus.

 

XXVII. PARAIŠKŲ IR MOKĖJIMO PRAŠYMŲ PATIKROS VIETOJE

 

111. Agentūros Kontrolės departamento darbuotojai atliks paraiškų ir mokėjimo prašymų, pateiktų paramai gauti pagal BPD priemones, patikras vietoje. Patikros vietoje metu bus tikrinami pareiškėjo/projekto vykdytojo paraiškoje/mokėjimo prašyme ir jų prieduose pateikti duomenys ir jų atitikimas tikrovei.

112. Projekto vykdytojui Agentūros Kontrolės departamento teritoriniam skyriui pateikus mokėjimo prašymą ir atlikus administracinės atitikties įvertinimą bus atliekama mokėjimo prašymo patikra vietoje. Mokėjimo prašymo patikros vietoje metu bus tikrinami mokėjimo prašyme ir jo prieduose pateikti duomenys ir jų teisingumas, įvykdytų investicijų atitikimas tikrovei ir kt. Agentūros Kontrolės departamento teritorinių skyrių darbuotojai gali atlikti kiekvieno pateikto mokėjimo prašymo patikrą vietoje.

113. Paraiškos ar mokėjimo prašymo vertinimo metu pagal Agentūros Kontrolės departamentui vertintojų pateiktą paklausimą gali būti atliekamos ir užsakomosios patikros vietoje, kurių metu bus tikrinami paraiškoje ar mokėjimo prašyme pateikti duomenys, dėl kurių teisingumo iškilo abejonių vertinant paraišką ar mokėjimo prašymą.

114. Apie numatomą patikrą vietoje pareiškėjas gali būti informuojamas iš anksto.

115. Patikrų vietoje metu atliekamas fizinis pareiškėjo paraiškoje ar mokėjimo prašyme bei jų prieduose deklaruotų duomenų patikrinimas ir surašoma patikros vietoje ataskaita. Pareiškėjui turi būti sudaryta galimybė susipažinti su patikros vietoje ataskaita. Jeigu patikros vietoje metu buvo nustatyta neatitikimų, patikros vietoje ataskaitos kopija paliekama pareiškėjui tą pačią dieną arba, nesant galimybės padaryti ataskaitos kopijos, siunčiama pareiškėjui per tris darbo dienas faksu arba paštu.

116. Patikros vietoje metu nustačius neesminių neatitikimų, kurie nepažeidžia sutarties ir gali būti ištaisyti projekto vykdytojo, Agentūra suformuluoja reikalavimus projekto vykdytojui ir nustato terminus jiems įvykdyti. Apie reikalavimų įvykdymą projekto vykdytojas privalo pranešti Agentūrai, pateikdamas projekto įgyvendinimo ataskaitą, jei Agentūra nenurodo kitaip.

117. Nustačius sutarties pažeidimų, Agentūra apie tai informuoja Žemės ūkio ministeriją ir turi teisę sustabdyti arba nutraukti mokėjimų projekto vykdytojui procedūras, nutraukti sutartį, pareikalauti grąžinti jau išmokėtas lėšas.

118. Jei Agentūra įtaria, kad projekto vykdytojo pažeidimai yra nusikalstamo pobūdžio, apie tai per 5 darbo dienas informuoja Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybą prie Vidaus reikalų ministerijos.

119. Agentūros Kontrolės departamento darbuotojai penkerius metus nuo paramos sutarties pasirašymo datos turi teisę atlikti įvykdyto projekto priežiūros patikras vietoje, kurių metu bus tikrinama ar pareiškėjas ir po projekto įgyvendinimo laikosi paramos sutartyje numatytų sąlygų (Projekto vykdytojas pildo projekto įgyvendinimo ataskaitą).

 

XXVIII. PROJEKTŲ ĮGYVENDINIMO ATASKAITOS

 

120. Projektų vykdytojas privalo teikti Agentūrai tarpines ir galutinę projektų įgyvendinimo ataskaitas ir veiklą pagrindžiančius dokumentus.

121. Tarpinės (galutinės) projekto įgyvendinimo ataskaitos forma patvirtinta Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2004 m. liepos 16 d. įsakymu Nr. 3D-436, pateikiama Agentūros interneto tinklapyje adresu: www.nma.lt.

122. Projektų vykdytojas tarpines (per mėnesį pasibaigus kiekvienam metų ketvirčiui) projekto įgyvendinimo ataskaitas teikia Agentūros Kaimo plėtros programų departamento Administravimo ir analizės skyriui.

123. Gavusi tarpinę ataskaitą Agentūra ją išnagrinėja per 20 darbo dienų ir nustato, ar projektas vykdomas laikantis sutarties sąlygų. Patikrinusi ir įvertinusi tarpinę ataskaitą Agentūra:

123.1. ją patvirtina;

123.2. paprašo pateikti papildomą informaciją per 20 darbo dienų ir/arba nusprendžia atlikti projekto patikrą vietoje;

123.3. atmeta, išdėstydama atmetimo motyvus, ir nustato terminą, per kurį projekto vykdytojas turi ištaisyti ataskaitos/projekto įgyvendinimo trūkumus ir pateikti naują tarpinę projekto įgyvendinimo ataskaitą.

124. Jeigu Projekto vykdytojas laiku nepateikia tarpinės projekto įgyvendinimo ataskaitos, Agentūra apie tai raštu primena projekto vykdytojui ir nustato 20 darbo dienų terminą jai pateikti.

125. Jeigu projekto vykdytojas tarpinės projekto įgyvendinimo ataskaitos laiku nepateikia ir po priminimo arba Agentūra ją atmeta 3 kartus, Agentūra gali inicijuoti paramos projekto vykdymo sustabdymą, nutraukimą ir/arba suteiktos paramos ar jos dalies grąžinimą.

126. Galutinę projekto įgyvendinimo ataskaitą projekto vykdytojas teikia Agentūrai kartu su galutiniu mokėjimo prašymu, kuri yra siunčiama į Agentūros administravimo ir analizės skyrių ne vėliau kaip per vieną mėnesį nuo projekto pabaigos.

127. Galutinėje projekto įgyvendinimo ataskaitoje:

127.1. pateikiama projekto įgyvendinimo santrauka, išdėstomos projekto metu įgyvendintos veiklos sritys ir pasiekti rezultatai (planuoti bei nurodyti paraiškos specialiojoje (B) dalyje ir faktiškai pasiekti);

127.2. apibendrinami iškilę sunkumai ir priemonės, kurių buvo imtasi jiems spręsti, taip pat pateikiamos rekomendacijos, kaip projektą buvo galima įgyvendinti geriau;

127.3. apibendrinami atlikti viešieji pirkimai (jei tokie buvo) ir aprašomos įgyvendintos viešumo priemonės;

127.4. pateikiama finansinė ataskaita pagal atskirus finansavimo šaltinius, kurioje nurodomos planuotos bei faktiškai panaudotos kiekvieno šaltinio lėšos ir visos patirtos tinkamos kompensuoti projekto išlaidos;

127.5. aprašomos veiklos tęstinumo galimybės: kaip planuojama naudoti projekto rezultatus, kas bus atsakingas už jų naudojimą, kaip gali būti užtikrinta projekto rezultatų sklaida.

128. Baigus įgyvendinti projektą Projekto vykdytojas privalo kasmet Agentūros Kaimo plėtros programų departamento Administravimo ir analizės skyrių informuoti apie įgyvendinto projekto pasikeitimus (pildoma projekto įgyvendinimo ataskaita).

 

XXIX. DOKUMENTŲ SAUGOJIMAS

 

129. Visi su BPD įgyvendinimu susiję dokumentai turi būti saugomi mažiausiai 10 metų nuo paramos sutarties pasirašymo su Agentūra datos.

130. Projekto vykdytojas visų su BPD įgyvendinimu susijusių dokumentų saugojimą organizuoja vadovaudamasis Bendrųjų dokumentų saugojimo terminų rodykle, patvirtinta Lietuvos archyvų departamento prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1997 m. rugpjūčio 15 d. įsakymu Nr. 38 (Žin., 1997, Nr. 78-2006).

131. Projekto vykdytojas privalo užtikrinti su BPD įgyvendinimu susijusių dokumentų saugumą ir prieinamumą Finansų, Žemės ūkio ministerijų, Valstybės kontrolės, Europos Komisijos ir ES Audito Rūmų įgaliotiems atstovams.

132. Projekto vykdytojas privalo saugoti:

132.1. paraiškos ir jos priedų kopijas;

132.2. paraiškos keitimo vertinimo dokumentų kopijas;

132.3. sutarties ir visų sutarties pakeitimų originalus;

132.4. tarpinių ir galutinių projektų įgyvendinimo ataskaitų ir jų priedų kopijas ir kitus;

132.5. išlaidas pateisinančių ir įrodančių dokumentų originalus;

132.6. susirašinėjimo su Agentūra ir Žemės ūkio ministerija dokumentų kopijas;

132.7. viešųjų pirkimų vykdymo dokumentų originalus arba kopijas;

132.8. įgyvendintas viešumo priemones įrodančius dokumentus ir kitus;

132.9. mokėjimo prašymų kopijas.

 

XXX. VIEŠUMAS

 

133. Iš ES struktūrinių fondų pagal BPD konkrečiam projektui paramą gaunantis pareiškėjas privalo imtis informavimo ir viešinimo priemonių[5], kad galimi pareiškėjai, tikslinės grupės ir visuomenė daugiau sužinotų apie ES paramą, jos teikiamas galimybes ir rezultatus.

134. Pagrindinės suteiktos paramos viešumo priemonės, įgyvendinant ES struktūrinių fondų iš dalies finansuojamą projektą, yra:

134.1. skelbimų lentos;

134.2. informaciniai renginiai;

134.3. pranešimai žiniasklaidai;

134.4. kitos.

135. Pareiškėjas privalo:

135.1. išplatinti bent vieną pranešimą žiniasklaidai;

135.2. įgyvendinti bent vieną iš šių Gairių 134.1 ar 134.2 punktuose nurodytų priemonių, kai vykdomas infrastruktūros projektas. Skelbimų lentos statomos pradėjus vykdyti projekte numatytus darbus, nuimamos ne vėliau kaip po šešių mėnesių juos pabaigus ir keičiamos atminimo lentomis;

135.3. prisiimti atsakomybę už informavimo ir viešumo priemonių turinį ir užtikrinti jų kokybę.

136. Visose šių Gairių 134 punkte nurodytose informavimo ir viešumo priemonėse turi būti naudojami ES ir BPD ženklai. Prie ES ženklo užrašo rašoma „Projektą iš dalies finansuoja Europos Sąjunga“. BPD ženklas naudojamas kartu su užrašu „Projektą remia Lietuvos Respublika“. Taip pat rekomenduojama nurodyti, kad parama teikiama iš EŽŪOGF Orientavimo skyriaus.

137. Kartu su ES ir BPD ženklais gali būti naudojamas ir projekto vykdytojo ženklas.

138. Informavimo ir viešumo priemonėse pageidautina apibrėžti EŽŪOGF uždavinius. Šie apibūdinimai turi būti naudojami straipsniuose, metų ataskaitose, pranešimuose žiniasklaidai, leidiniuose, kalbose ir kitur. Prireikus pateiktas EŽŪOGF aprašymas gali būti trumpinamas. Informuojant svarbu pabrėžti ES struktūrinio fondo, kartu ir ES, naudą žmonių gerovei.

139. Vartotinas šis EŽŪOGF uždavinio aprašymas:

139.1. EŽŪOGF saugo aplinką, kraštovaizdį ir kaimo vietovių paveldą.

 

XXXI. GAIRIŲ KEITIMO TVARKA

 

140. Šios Gairės gali būti keičiamos Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro įsakymu. Pasikeitus šiose Gairėse nurodytiems teisės aktams, tiesiogiai taikomos naujos tų teisės aktų nuostatos.

 

Pastaba. Šios Gairės bus išleistos atskiru leidiniu, kuriame bus pateiktos paraiškos bendroji (A), specialioji (B) dalys, jų pildymo instrukcijos ir Gairėse nurodyti teisės aktai.

______________



[1] Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2004 m. gegužės 31 d. įsakymas Nr. 3D-330 „Dėl projekto specialiųjų paraiškų „B“ dalių paramai pagal Lietuvos 2004–2006 metų Bendrojo programavimo dokumento Kaimo plėtros ir žuvininkystės prioriteto Kaimo plėtros priemones gauti formų patvirtinimo“.

[2] Prireikus atitikimas aplinkosaugos standartams atliekamas pakartotinai pagal galiojančių teisės aktų reikalavimus.

[3] Bankinės sąskaitos išrašas turi būti išduotas ne anksčiau kaip vieną dieną prieš pateikiant paraišką Agentūros teritoriniam skyriui.

[4] Komerciniai siūlymai parenkami pareiškėjo nuožiūra, siekiant nustatyti galimą investicijos vertę. Jei numatomos įsigyti investicijos (prekės, darbai, ar paslaugos) suma viršija 34,528 tūkst. Lt, komercinis siūlymas turi būti atrinktas ne mažiau kaip iš trijų komercinių siūlymų, kuriuose turi būti nurodyta investicijos kaina litais (eurais pagal kursą) su PVM ir be PVM bei atitikimas ES teisės aktų nustatytiems saugos reikalavimams. Pareiškėjas Agentūrai prie paraiškos turi pateikti pasirinktą vieną komercinį siūlymą bei nurodyti ir pagrįsti jo pasirinkimą (turi būti priimamas ekonominiu atžvilgiu naudingiausias sprendimas). Jeigu investicijos vertė neviršija šios sumos, komercinis siūlymas gali būti pasirenkamas iš vienintelio tiekėjo (rangovo). Pareiškėjas Agentūrai prie paraiškos turi pateikti pasirinktą komercinį siūlymą. Jei bus priimtas sprendimas suteikti paramą, pareiškėjas, pasirašęs paramos sutartį su Agentūrą, privalės organizuoti investicijų (prekių, ar darbų, ar paslaugų) pirkimų konkursą, vadovaujantis Žemės ūkio ministerijos nustatyta tvarka.

[5] Lietuvos Respublikos finansų ministro 2004 m. birželio 17 d. įsakymas Nr. 1K-233 (Žin. 2004, Nr. 98-3650).