LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMAS

 

N U T A R I M A S

DĖL MOTERŲ IR VYRŲ LYGIŲ GALIMYBIŲ KONTROLIERIAUS TARNYBOS

 

1999 m. gegužės 25 d. Nr. VIII-1200

Vilnius

 

Lietuvos Respublikos Seimas, vadovaudamasis Moterų ir vyrų lygių galimybių įstatymo (Žin., 1998, Nr. 112-3100) 10 straipsniu bei Lietuvos Respublikos biudžetinių įstaigų įstatymo (Žin., 1995, Nr. 104-2322; 1997, Nr. 66-1601) 3 straipsniu, nutaria:

 

1 straipsnis.

Įsteigti Moterų ir vyrų lygių galimybių kontrolieriaus tarnybą.

 

2 straipsnis.

Patvirtinti Moterų ir vyrų lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos nuostatus (pridedami).

 

3 straipsnis.

Nutarimas įsigalioja nuo priėmimo.

 

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO PIRMININKAS                   VYTAUTAS LANDSBERGIS

______________

 

 


PATVIRTINTI

Lietuvos Respublikos Seimo

1999 m. gegužės 25 d.

nutarimu Nr. VIII-1200

 

Moterų ir vyrų lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos

n u o s t a t a i

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Moterų ir vyrų lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba (toliau – Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba) yra savarankiška valstybės institucija, užtikrinanti moterų ir vyrų lygių galimybių kontrolieriaus darbą prižiūrint, kaip vykdomas Lietuvos Respublikos moterų ir vyrų lygių galimybių įstatymas.

2. Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba vadovaujasi Lietuvos Respublikos Konstitucija, Moterų ir vyrų lygių galimybių įstatymu, kitais teisės aktais, Lietuvos Respublikos tarptautinėmis sutartimis, šiais nuostatais ir savo darbo reglamentu.

3. Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos veikla grindžiama demokratijos, teisėtumo, bešališkumo ir teisingumo principais.

4. Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba yra juridinis asmuo, turintis sąskaitas bankuose, antspaudą su Lietuvos valstybės herbu ir savo pavadinimu, bei finansuojamas iš valstybės biudžeto. Už Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos antspaudo naudojimą ir saugojimą atsako moterų ir vyrų lygių galimybių kontrolierius.

5. Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos buveinė yra Vilniuje. Patalpas šiai tarnybai suteikia Lietuvos Respublikos Vyriausybė.

 

II. LYGIŲ GALIMYBIŲ KONTROLIERIAUS TARNYBOS UŽDAVINIAI IR FUNKCIJOS

 

6. Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba prižiūri, kaip įgyvendinamos Lietuvos Respublikos Konstitucijoje įtvirtintos moterų ir vyrų lygios teisės ir vykdomas Moterų ir vyrų lygių galimybių įstatymas.

7. Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba:

1) vadovaudamasi Moterų ir vyrų lygių galimybių įstatymu, tiria skundus dėl diskriminacijos ir seksualinio priekabiavimo;

2) pagal kompetenciją teikia pasiūlymus Lietuvos Respublikos valdžios ir valdymo institucijoms dėl teisės aktų tobulinimo bei moterų ir vyrų lygių teisių įgyvendinimo politikos prioritetų;

3) jeigu iš visuomenės informavimo priemonių ar kitokių šaltinių nustato moterų ir vyrų lygių teisių pažeidimo požymius, gali pradėti tyrimą savo iniciatyva;

4) kontroliuoja, kad visuomenės informavimo priemonėse nebūtų diskriminacinio pobūdžio skelbimų;

5) pagal kompetenciją nagrinėja administracinių teisės pažeidimų bylas ir skiria administracines nuobaudas;

6) kaupia, analizuoja ir apibendrina medžiagą apie Moterų ir vyrų lygių galimybių įstatymo pažeidimus bei taikytus administracinės atsakomybės atvejus;

7) kontroliuoja, kaip Moterų ir vyrų lygių galimybių įstatymą įgyvendina visos valdžios ir valdymo, švietimo, mokslo, studijų ir kitos institucijos bei darbdaviai;

8) įstatymų nustatyta tvarka remia visuomeninių organizacijų, viešųjų įstaigų, fondų programas, kurios padeda įgyvendinti moterų ir vyrų lygias galimybes;

9) teikia Seimui atlikto darbo metų ataskaitas.

 

III. Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos teisės

 

8. Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba, vykdydama jai pavestus uždavinius, turi teisę:

1) tikrinti, kaip lygias moterų ir vyrų teises bei galimybes įgyvendina valdžios ir valdymo, švietimo, mokslo ir studijų institucijos bei darbdaviai;

2) reikalauti, kad būtų laikomasi draudimo nurodyti skelbimuose diskriminuojančio pobūdžio reikalavimus, suteikiančius pirmenybę priimti į darbą ar mokytis vienai iš lyčių;

3) pagal kompetenciją nagrinėti administracinių teisės pažeidimų bylas ir skirti administracines nuobaudas;

4) reikalauti iš valdžios ir valdymo institucijų, įmonių, įstaigų, organizacijų nedelsiant pateikti visą informaciją, dokumentus ir medžiagą, būtiną Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos funkcijoms atlikti;

5) skundo tyrimo metu kreiptis į asmenį, kurio veiksmai nagrinėjami, ir reikalauti per 10 dienų pateikti paaiškinimą;

6) stebėtojo teisėmis dalyvauti egzaminuojant ar konkursuose dėl darbo, taip pat egzaminų ar priėmimo į švietimo įstaigas, mokslo ir studijų institucijas metu;

7) perduoti surinktą medžiagą ar turimą informaciją kompetentingoms institucijoms tirti ar sprendimui priimti.

9. Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba negali nagrinėti teismų teisėjų, prokurorų, tardytojų ir kvotėjų procesinių sprendimų teisėtumo ir pagrįstumo, taip pat kištis į šeimos ar privataus gyvenimo sritį.

 

IV. LYGIŲ GALIMYBIŲ KONTROLIERIAUS TARNYBOS

DARBO ORGANIZAVIMAS

 

10. Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybai vadovauja moterų ir vyrų lygių galimybių kontrolierius, kurį Seimo Pirmininko teikimu skiria ir atleidžia Seimas.

11. Su moterų ir vyrų lygių galimybių kontrolieriumi, kaip Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos vadovu, darbo sutartį pasirašo Seimo Pirmininkas.

12. Moterų ir vyrų lygių galimybių kontrolierius:

1) vadovauja Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybai ir jai atstovauja;

2) kasmet iki kovo 15 d. pateikia Seimui Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos veiklos ataskaitą;

3) baigus nagrinėti skundus, pasirašo išvadą arba priima vieną iš šių sprendimų;

a) perduoti tyrimo medžiagą tardymo organams, jeigu nustatomi nusikaltimo požymiai;

b) kreiptis į atitinkamą asmenį ar instituciją ir siūlyti nutraukti lygias teises pažeidžiančius veiksmus ar panaikinti su tuo susijusį aktą;

c) skirti administracines nuobaudas;

d) atmesti skundą;

e) nutraukti tyrimą (jeigu pareiškėjas skundą atsiima);

4) tvirtina Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos darbo reglamentą;

5) tvirtina Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos struktūrą ir etatų sąrašą, neviršydamas darbo užmokesčiui skirtų asignavimų;

6) priima Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos pareigūnus (patarėjus ir padėjėjus) ir atleidžia juos iš pareigų;

7) priima ir atleidžia kitus Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos darbuotojus;

8) tvirtina Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos pareigūnų ir darbuotojų pareigines instrukcijas ir paskirsto jiems darbą;

9) pagal Vyriausybės patvirtintus koeficientus ir neviršydamas darbo užmokesčiui skirtų asignavimų, nustato pareigūnų ir kitų Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos darbuotojų atlyginimus;

10) suteikia Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos pareigūnams ir kitiems darbuotojams atostogas, juos skatina ar skiria drausmines nuobaudas;

11) paveda tirti konkretų skundą kitam Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos pareigūnui, jeigu privalantis tirti tą skundą asmuo dėl giminystės ryšių ar kitų priežasčių negali bešališkai jo tirti;

13. Moterų ir vyrų lygių galimybių kontrolierius, kaip Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos vadovas, pagal kompetenciją leidžia įsakymus.

14. Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba tvarko finansinę apskaitą ir atskaitomybę įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka.

15. Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba reorganizuojama ir likviduojama Lietuvos Respublikos biudžetinių įstaigų įstatymo nustatyta tvarka.

______________