LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ
N U T A R I M A S
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS TEISINGUMO MINISTERIJOS NUOSTATŲ PATVIRTINIMO
1994 m. rugsėjo 20 d. Nr. 879
Vilnius
2. Pripažinti netekusiu galios Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1990 m. birželio 28 d. nutarimą Nr. 228 „Dėl Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos nuostatų patvirtinimo“ (Žin., 1990, Nr. 20-517).
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos Vyriausybės
1994 m. rugsėjo 20 d. nutarimu Nr. 879
Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos nuostatai
Bendrieji nuostatai
1. Lietuvos Respublikos teisingumo ministerija (toliau vadinama – Teisingumo ministerija) yra Lietuvos Respublikos vykdomosios valdžios institucija.
Teisingumo ministerija sprendžia jos kompetencijai priklausančius klausimus, taip pat vykdo kitas įstatymų ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimų numatytas funkcijas.
2. Teisingumo ministerija savo veikloje vadovaujasi Lietuvos Respublikos Konstitucija, Lietuvos Respublikos Vyriausybės įstatymu, kitais įstatymais ir Lietuvos Respublikos Seimo priimtais teisės aktais, Respublikos Prezidento dekretais, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimais, Ministro Pirmininko potvarkiais, taip pat šiais nuostatais.
3. Teisingumo ministerijos aparato darbuotojų metinį darbo užmokesčio fondą tvirtina Lietuvos Respublikos Vyriausybė.
Teisingumo ministerijos uždaviniai ir funkcijos
5. Svarbiausieji Teisingumo ministerijos uždaviniai yra:
5.1. tirti Lietuvos Respublikos įstatymų leidybos problemas, dalyvauti kuriant šių įstatymų sistemą;
5.2. sisteminti ir kodifikuoti Lietuvos Respublikos įstatymus ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimus, rengti ir leisti Lietuvos Respublikos kodeksus ir įstatymų rinkinius;
5.3. organizuoti teisėtyrą ir teisinę informatiką Lietuvos Respublikoje, kurti kompiuterines teisinės informacijos sistemas;
5.4. užtikrinti apylinkių, apygardų teismų, Lietuvos Respublikos ūkinio teismo ir Lietuvos apeliacinio teismo veiklą, laikantis įstatymo nustatytų teismų veiklos bei teisėjų ir teismų nepriklausomumo principų, užtikrinti teismo antstolių kontorų veiklą;
5.5. prižiūrėti, kad būtų laikomasi Lietuvos Respublikos spaudos ir kitų masinės informacijos priemonių įstatymo, taip pat kitų teisės aktų, reglamentuojančių veiklą šioje srityje, reikalavimų;
6. Teisingumo ministerija, vykdydama jai pavestus uždavinius:
6.1. rengia Lietuvos Respublikos Seimo ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės pavedimu ir savo iniciatyva Lietuvos Respublikos kodeksų, kitų įstatymų ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimų, kitų teisės aktų projektus, dalyvauja kartu su kitomis valstybinėmis ir visuomeninėmis institucijomis rengiant Lietuvos Respublikos įstatymų, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimų ir kitų teisės aktų projektus;
6.2. teikia pagal Lietuvos Respublikos Seimo ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės pavedimus juridines išvadas dėl Lietuvos Respublikos įstatymų ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimų projektų;
6.3. analizuoja Lietuvos Respublikos įstatymus žmogaus teisių ir laisvių klausimais, informuoja Lietuvos Respublikos Vyriausybę ir jos pavedimu tarptautines organizacijas apie žmogaus teisių būklę Lietuvoje;
6.4. sistemina bei kodifikuoja Lietuvos Respublikos įstatymus ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimus, rengia pasiūlymus dėl jų pakeitimo ar pripažinimo netekusiais galios;
6.5. leidžia Lietuvos Respublikos kodeksus, rengia ir leidžia Lietuvos Respublikos įstatymų ir kitų teisės aktų rinkinius;
6.7. tiria teisės realizavimo problemas, rengia rekomendacijas, kaip ją tobulinti, tiria viešąją nuomonę teisės ir teisingumo veiklos klausimais;
6.8. registruoja įstatymus, kitus valstybinės valdžios ir valdymo institucijų teisės aktus Teisės aktų registre;
6.9. parenka apylinkių, apygardų teismų, Lietuvos Respublikos ūkinio teismo, Lietuvos apeliacinio teismo teisėjus, šių teismų pirmininkus ir nustatytąja tvarka teikia juos skirti;
6.10. rengia ir įgyvendina priemones apylinkių, apygardų teismų, Lietuvos Respublikos ūkinio teismo ir Lietuvos apeliacinio teismo teisėjų ir teismų nepriklausomumui užtikrinti;
6.11. tikrina ir revizuoja apylinkių, apygardų teismų, Lietuvos Respublikos ūkinio teismo, Lietuvos apeliacinio teismo ūkinę bei finansinę veiklą ir tikrina šių teismų organizacinį darbą;
6.12. tikrina ir revizuoja teismo antstolių kontorų darbą, steigia teismo antstolių revizorių grupes, sudaro rašytines sutartis su teismo antstoliais dėl visiškos materialinės atsakomybės;
6.13. nustato teismų statistinių ataskaitų formas, apibendrina ir analizuoja teismų veiklos statistiką ir supažindina su ja teismus;
6.14. kartu su Lietuvos Aukščiausiuoju Teismu organizuoja Lietuvos teismų (išskyrus Lietuvos Aukščiausiąjį Teismą) teisėjų egzaminų komisijos veiklą ir rengia egzaminų programas; organizuoja teismo antstolių egzaminų komisijos veiklą, rengia teismo antstolių egzaminų programas;
6.15. nustato notarų skaičių, jų buveinę ir veiklos teritoriją, vykdo notarų veiklos priežiūrą, tikrina notarinių veiksmų teisėtumą, įgyvendina priemones notarinei praktikai suvienodinti, analizuoja notarinių veiksmų statistiką;
6.16. teikia metodinę pagalbą civilinės metrikacijos įstaigoms, duoda leidimus pakeisti vardą, pavardę ar tėvo vardą bei anuliuoti atstatytus civilinės būklės aktų įrašus, atsiradus jų pirminiams įrašams, aprūpina civilinės metrikacijos įstaigas civilinės būklės aktų registravimo liudijimų ir aktų įrašų blankais, kontroliuoja, kad jie būtų tinkamai apskaitomi ir naudojami, organizuoja civilinės metrikacijos įstaigų darbuotojų tobulinimąsi;
6.17. registruoja masinės informacijos priemones ir išduoda jų steigimo liudijimus, kontroliuoja, kaip laikomasi Leidinių ir griežtos apskaitos dokumentų blankų spausdinimo taisyklių bei radijo ir televizijos programas transliuojančių organizacijų programų, leidžia metodinę informacinę medžiagą ir teikia informaciją apie masinės informacijos priemones;
6.18. organizuoja mokslo tiriamąjį darbą kriminologijos, kriminalistikos ir teismo ekspertizės klausimais, kartu su mokslo įstaigomis ir atitinkamomis ministerijomis bei įstaigomis organizuoja mokslines konferencijas ir pasitarimus teisės mokslo ugdymo klausimais;
6.19. registruoja politines partijas, politines organizacijas, labdaros organizacijas ir labdaros fondus, profesinių sąjungų, kitų visuomeninių organizacijų įstatus (nuostatus, statutus) ir pareikštine tvarka – kolektyvinius susitarimus;
6.20. pagal savo kompetenciją nustatytąja tvarka palaiko tarptautinius teisinius ryšius, organizuoja tarptautinių dvišalių teisinės pagalbos ir teisinio bendradarbiavimo sutarčių sudarymą, organizuoja šių sutarčių, taip pat konvencijų ir susitarimų ministerijos kompetencijos klausimais vykdymą, teikia išvadas dėl tarptautinių konvencijų bei konvencijų, kuriose numatytas tarptautinis kontrolės mechanizmas, projektų;
6.21. sudaro ministerijos darbuotojų, apylinkių, apygardų teismų, Lietuvos Respublikos ūkinio teismo, Lietuvos apeliacinio teismo teisėjų, ministerijai pavaldžių įstaigų darbuotojų rezervą ir organizuoja šių darbuotojų rengimą;
6.22. organizuoja ministerijos, apylinkių, apygardų teismų, Lietuvos Respublikos ūkinio teismo, Lietuvos apeliacinio teismo, ministerijai pavaldžių įstaigų darbuotojų tobulinimąsi, dalyvauja rengiant teisinių dalykų mokymo programas tobulinimosi sistemai;
6.23. rengia pasiūlymus dėl ministerijos darbuotojų, apylinkių, apygardų teismų, Lietuvos Respublikos ūkinio teismo, Lietuvos apeliacinio teismo teisėjų ir kitų darbuotojų, ministerijai pavaldžių įstaigų darbuotojų materialinio ir socialinio aprūpinimo;
6.24. organizuoja apylinkių, apygardų teismų, Lietuvos Respublikos ūkinio teismo, Lietuvos apeliacinio teismo, ministerijai pavaldžių įstaigų materialinį techninį aprūpinimą, rūpinasi apylinkių, apygardų teismų, Lietuvos Respublikos ūkinio teismo ir Lietuvos apeliacinio teismo pastatų kapitaline statyba ir remontu, teikia atitinkamus pasiūlymus vietos savivaldos institucijoms;
6.25. finansuoja apylinkių, apygardų teismus, Lietuvos Respublikos ūkinį teismą, Lietuvos apeliacinį teismą ir ministerijai pavaldžias įstaigas, organizuoja ir kontroliuoja buhalterinę apskaitą bei atskaitomybę;
6.26. organizuoja gyventojų pareiškimų, skundų bei pasiūlymų dėl apylinkių, apygardų teismų, Lietuvos Respublikos ūkinio teismo ir Lietuvos apeliacinio teismo bei ministerijos ir jai pavaldžių įstaigų veiklos nagrinėjimą ir rūpinasi, kad juose nurodyti trūkumai būtų šalinami;
Teisingumo ministerijos teisės
7. Teisingumo ministerija, įgyvendindama jai pavestus uždavinius, turi teisę:
7.1. gauti iš ministerijų ir kitų Vyriausybės įstaigų, mokslo ir studijų institucijų išvadas dėl ministerijos rengiamų Lietuvos Respublikos kodeksų, kitų įstatymų, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimų ir kitų dokumentų projektų, taip pat išvadas dėl politinių partijų, politinių organizacijų, labdaros organizacijų ir labdaros fondų, kitų visuomeninių organizacijų įstatų (nuostatų, statutų);
7.2. sudaryti iš ministerijų ir kitų Vyriausybės įstaigų, mokslo ir studijų institucijų, kitų įstaigų bei organizacijų atstovų bei specialistų, susitarus su jų vadovais, komisijas (darbo grupes), turinčias parengti Lietuvos Respublikos kodeksų, kitų įstatymų ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimų, tarptautinių teisinės pagalbos ir teisinio bendradarbiavimo sutarčių projektus ir nagrinėti kitus ministerijos kompetencijos klausimus;
7.3. pasitelkti ministerijų ir kitų Vyriausybės įstaigų, mokslo ir studijų institucijų, kitų įstaigų bei organizacijų atstovus bei specialistus, susitarus su jų vadovais, Lietuvos Respublikos kodeksų, kitų įstatymų ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimų projektams svarstyti;
Teisingumo ministerijos darbo organizavimas
9. Teisingumo ministerijai vadovauja ministras, kurį pagal Lietuvos Respublikos Konstituciją skiria pareigoms ir atleidžia iš pareigų Respublikos Prezidentas Ministro Pirmininko teikimu.
10. Teisingumo ministras yra asmeniškai atsakingas už teisingumo valdymą.
Teisingumo ministrą gali laikinai pavaduoti tik Ministro Pirmininko paskirtas kitas Lietuvos Respublikos Vyriausybės narys.
11. Teisingumo ministras:
11.2. užtikrina, kad būtų laikomasi įstatymų, vykdomi Respublikos Prezidento dekretai, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimai, Ministro Pirmininko potvarkiai ir kiti teisės aktai;
11.3. Lietuvos Respublikos Vyriausybės darbo reglamento nustatyta tvarka teikia Lietuvos Respublikos Vyriausybei įstatymų ir kitų teisės aktų projektus;
11.5. leidžia įsakymus ir įsakymais patvirtintus kitus teisės aktus, tikrina, kaip jie vykdomi. Ministro leidžiami įsakymai ir kiti teisės aktai registruojami Lietuvos Respublikos Vyriausybės darbo reglamento nustatyta tvarka.
Prireikus leidžia kartu su kitais ministrais bendrus įsakymus arba įsakymais patvirtintus kitus teisės aktus.
Ministro įsakymai ir kiti teisės aktai notarinių veiksmų atlikimo ir civilinės metrikacijos klausimais privalomi ministerijoms, kitoms Vyriausybės įstaigoms, vietos savivaldos institucijoms, įmonėms, įstaigoms ir organizacijoms;
11.6. teikia Lietuvos Respublikos Vyriausybei ir Ministrui Pirmininkui ministerijos veiklos ataskaitas ir Ministro Pirmininko reikalavimu atsiskaito už savo veiklą;
11.7. teikia Ministrui Pirmininkui pasiūlymus dėl ministerijos sekretorių skyrimo pareigoms ir atleidimo iš pareigų, taip pat pasiūlymus dėl drausminių nuobaudų jiems skyrimo;
11.8. tvirtina ministerijos struktūrą ir etatų sąrašą, neviršydamas nustatytojo metinio darbo užmokesčio fondo;
11.10. skiria pareigoms ir atleidžia iš pareigų ministerijos struktūrinių padalinių, kitų jai pavaldžių įstaigų vadovus, taip pat kitus ministerijos darbuotojus arba tai padaryti įgalioja vieną iš ministerijos sekretorių;
11.11. įstatymo nustatyta tvarka skiria pareigoms ir atleidžia iš pareigų notarus, priima kandidatus į notarus (asesorius);
11.12. priima į darbą ir atleidžia iš darbo teismo antstolius, nustato jų skaičių, skiria vyresniuosius teismo antstolius ir vyresniųjų teismo antstolių pavaduotojus;
11.13. skiria pareigoms ir atleidžia iš pareigų apylinkių, apygardų teismų, Lietuvos Respublikos ūkinio teismo pirmininkų pavaduotojus ar skyrių pirmininkus;
11.14. tvirtina apylinkių, apygardų teismų, Lietuvos Respublikos ūkinio teismo ir Lietuvos apeliacinio teismo darbo užmokesčio fondą bei metinę išlaidų sąmatą, neviršydamas tam skirtų lėšų;
11.15. teikia Respublikos Prezidentui pasiūlymus dėl teisėjų skaičiaus apylinkių, apygardų teismuose, Lietuvos Respublikos ūkiniame teisme ir Lietuvos apeliaciniame teisme, dėl apylinkių ir apygardų teismų teisėjų perkėlimo į kitą tokį pat teismą, dėl apylinkės teismo teisėjo pavadavimo;
11.16. siūlo Teisėjų senato pirmininkui nagrinėti įstatymų taikymo teismų praktikoje klausimus, dalyvauja Teisėjų senato posėdžiuose;
11.17. tvirtina Lietuvos teismo ekspertizės instituto, Teisės instituto ir Spaudos kontrolės valdybos vadovų tarnybinius atlyginimus ir šiuos vadovus skatina;
12. Teisingumo ministerijos vidaus reikalų tvarkymą organizuoja ministerijos sekretoriai.
Teisingumo ministerijos sekretoriai yra tiesiogiai atsakingi ministrui. Ministerijos sekretorių kompetenciją nustato ministras.
Teisingumo ministras vadovauja ministerijos struktūriniams padaliniams tiesiogiai arba per ministerijos sekretorius, o kitoms ministerijai pavaldžioms įstaigoms – per šių įstaigų vadovus.
Teisingumo ministro įgaliotas ministerijos sekretorius leidžia įsakymus dėl ministerijos personalo darbo organizavimo ir raštvedybos tvarkymo.
13. Teisingumo ministerijoje gali būti sudaroma kolegija, kuri yra ministro patariamoji institucija. Kolegiją sudaro ministras (kolegijos pirmininkas), ministerijos sekretoriai (pagal pareigas), kiti ministerijos darbuotojai, taip pat ministerijai pavaldžių įstaigų vadovai. Į kolegijos posėdžius gali būti kviečiami ir kitų ministerijų ir valstybinių institucijų atstovai bei mokslininkai, šiems sutikus.
Kolegijos narių skaičių nustato ir jos personalinę sudėtį tvirtina ministras.
14. Teisingumo ministerijos kolegija svarsto svarbiausiuosius ministerijos veiklos klausimus, svarbiausiųjų ministro įsakymų ir kitų teisės aktų projektus, išklauso apylinkių, apygardų teismų, Lietuvos Respublikos ūkinio teismo ir Lietuvos apeliacinio teismo pirmininkų pranešimus darbo organizavimo klausimais, ministerijos struktūrinių padalinių bei kitų ministerijai pavaldžių įstaigų vadovų ataskaitas, svarsto, kaip parenkami ir ugdomi tinkami darbuotojai, kaip tikrinamas sprendimų vykdymas.