LIETUVOS RESPUBLIKOS VERTYBINIŲ POPIERIŲ KOMISIJA

 

N U T A R I M A S

DĖL FINANSINĖS GRUPĖS JUNGTINĖS (KONSOLIDUOTOS) PRIEŽIŪROS TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO

 

2007 m. liepos 12 d. Nr. 1K-25

 

Vilnius

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos finansinių priemonių rinkų įstatymo 12 ir 18 straipsniais (Žin., 2007, Nr. 17-627), Lietuvos Respublikos kolektyvinio investavimo subjektų įstatymo 10 straipsniu (Žin., 2003, Nr. 74-3425), Lietuvos Respublikos vertybinių popierių komisija nutaria:

Patvirtinti Finansinės grupės jungtinės (konsoliduotos) priežiūros taisykles (pridedama).

 

 

 

VERTYBINIŲ POPIERIŲ KOMISIJOS PIRMININKĖ                            VILIJA NAUSĖDAITĖ


PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos vertybinių popierių

komisijos 2007 m. liepos 12 d. nutarimu Nr.

1K-25

 

FINANSINĖS GRUPĖS JUNGTINĖS (KONSOLIDUOTOS) PRIEŽIŪROS TAISYKLĖS

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Finansinės grupės jungtinės (konsoliduotos) priežiūros taisyklės (toliau – Taisyklės) nustato patronuojančios finansų maklerio įmonės ar valdymo įmonės, turinčios teisę valdyti finansinių priemonių portfelius ir turinčios Vertybinių popierių komisijos išduotą licenciją, jungtinės (konsoliduotos) priežiūros vykdymą, konsoliduotų finansinių ir priežiūrai skirtų ataskaitų rengimo sąlygas ir pateikimo tvarką. Finansų maklerio įmonė, valdymo įmonė, turinti teisę valdyti finansinių priemonių portfelius, ir Europos Sąjungos įmonė, teikianti investicines paslaugas, šiose Taisyklėse vadinama Įmone.

2. Šių Taisyklių teisinis pagrindas – Lietuvos Respublikos finansinių priemonių rinkų įstatymo 12 ir 18 straipsniai, Lietuvos Respublikos kolektyvinio investavimo subjektų įstatymo 10 straipsnis.

3. Šios Taisyklės skirtos įgyvendinti:

3.1. Europos Parlamento ir Tarybos 2006 m. birželio 14 d. direktyvą 2006/49/EB dėl investicinių įmonių ir kredito įstaigų kapitalo pakankamumo (nauja redakcija) (OL 2006 L 177, p. 201);

3.2. Europos Parlamento ir Tarybos 2006 m. birželio 14 d. direktyvą 2006/48/EB dėl kredito įstaigų veiklos pradėjimo ir vykdymo (nauja redakcija) (OL 2006 L 177, p. 1).

4. Šiose Taisyklėse vartojamos sąvokos:

4.1. Finansų kontroliuojančioji (holdingo) bendrovė – tai finansų įmonė, kurios visos arba beveik visos dukterinės įmonės yra Įmonės arba kitos finansų įstaigos, iš kurių bent viena yra Įmonė, ir kuri nėra mišrios veiklos finansų kontroliuojančioji (holdingo) įmonė;

4.2. Mišrią veiklą vykdanti kontroliuojančioji (holdingo) bendrovė – tai patronuojanti įmonė, kuri nėra nei finansų kontroliuojančioji (holdingo) bendrovė, nei Įmonė ar mišrios veiklos finansų kontroliuojančioji (holdingo) įmonė ir bent viena jos dukterinių įmonių yra Įmonė;

4.3. Patronuojanti Europos Sąjungos įmonė – tai valstybės narės patronuojanti Įmonė, kuri nėra kurioje nors valstybėje narėje gavusios veiklos leidimą kitos Įmonės, kredito įstaigos arba kurioje nors valstybėje narėje įsteigtos finansų kontroliuojančiosios (holdingo) bendrovės dukterinė įmonė;

4.4. Patronuojanti Europos Sąjungos finansų kontroliuojančioji (holdingo) bendrovė – tai valstybės narės finansų kontroliuojančioji (holdingo) bendrovė, kuri nėra Įmonės arba kredito įstaigos, gavusios veiklos leidimą bet kurioje valstybėje narėje, arba kitos finansų kontroliuojančiosios (holdingo) bendrovės, įsteigtos bet kurioje valstybėje narėje, dukterinė įmonė;

4.5. Patronuojanti valstybės narės finansų kontroliuojančioji (holdingo) bendrovė – tai finansų kontroliuojančioji (holdingo) bendrovė, kuri nėra Įmonės arba kredito įstaigos, gavusios leidimą verstis veikla toje pačioje valstybėje narėje, arba finansų kontroliuojančiosios (holdingo) bendrovės, įsteigtos toje pačioje valstybėje narėje, dukterinė įmonė;

4.6. Patronuojanti valstybės narės įmonė – tai Įmonė, kuri turi dukterinę finansų įstaigą arba dalyvauja valdant tokių įstaigų kapitalą, bet pati nėra toje pačioje valstybėje narėje įsteigtos Įmonės, kredito įstaigos arba toje pačioje valstybėje narėje įsteigtos finansų kontroliuojančiosios (holdingo) bendrovės dukterinė įmonė;

4.7. Kitos šiose Taisyklėse vartojamos sąvokos turi tą pačią prasmę kaip Lietuvos Respublikos finansinių priemonių rinkų įstatyme, Lietuvos Respublikos finansų įstaigų įstatyme, Lietuvos Respublikos įmonių, priklausančių finansų konglomeratui, papildomos priežiūros įstatyme, Lietuvos Respublikos įmonių konsoliduotos finansinės atskaitomybės įstatyme ir Finansų maklerio įmonių ir valdymo įmonių kapitalo pakankamumo reikalavimų taisyklėse, patvirtintose Lietuvos Respublikos vertybinių popierių komisijos 2007 m. kovo 22 d. nutarimu Nr. 1K-10.

 

II. JUNGTINĖ (KONSOLIDUOTA) PRIEŽIŪRA

 

5. Vertybinių popierių komisija atlieka jungtinę (konsoliduotą) priežiūrą, jei finansinės grupės patronuojanti įmonė yra Įmonė, turinti Vertybinių popierių komisijos išduotą licenciją ir nė viena kontroliuojamų grupės įmonių nėra kredito įstaiga.

6. Jungtinė (konsoliduota) priežiūra – tai patronuojančios ir kontroliuojamos įmonės ar jų grupės priežiūra siekiant nustatyti ir įvertinti įmonių tarpusavio poveikį bei su tuo susijusią riziką. Jungtinės (konsoliduotos) priežiūros tikslas – siekti įmonių veiklos patikimumo ir stabilumo.

7. Patronuojanti Įmonė, kuri kontroliuoja kitas Įmones, privalo jas valdyti arba veikti jų veiklą taip, kad visa finansinė grupė, kartu ir kiekviena į šią grupę įeinanti įmonė, dirbtų saugiai ir patikimai, taip pat užtikrinti, kad visos Įmonės turėtų pakankamai kapitalo ir atitiktų įmonių kapitalo pakankamumo reikalavimus.

8. Jungtinė (konsoliduota) priežiūra atliekama vadovaujantis konsoliduotomis finansinėmis ataskaitomis ir priežiūrai skirtomis kapitalo pakankamumo ataskaitomis, kurias privalo sudaryti ir Vertybinių popierių komisijai pateikti patronuojanti Įmonė.

9. Vertybinių popierių komisija, atlikdama jungtinę (konsoliduotą) priežiūrą (jeigu patronuojančiai Įmonei priklausančioms dukterinėms įmonėms nėra taikoma tokia priežiūra), turi teisę pareikalauti, kad patronuojanti Įmonė pateiktų papildomos informacijos, palengvinančios Įmonės priežiūrą.

10. Jeigu Įmonė valstybėje narėje turi patronuojančią kredito įstaigą, tai konsoliduoti kapitalo reikalavimai taikomi patronuojančiai kredito įstaigai. Jeigu finansų kontroliuojančiosios (holdingo) bendrovės dukterinės įmonės yra kredito įstaiga ir Įmonė, tai konsoliduoti kapitalo reikalavimai taikomi kredito įstaigai. Jeigu bent viena iš finansinę grupę sudarančių finansų įstaigų yra kredito įstaiga, tai bendrą finansinės grupės jungtinę (konsoliduotą) priežiūrą atlieka priežiūros institucija, išdavusi tai kredito įstaigai veiklos leidimą.

11. Jeigu finansinės grupės patronuojanti įmonė yra patronuojanti valstybės narės įmonė arba ji yra patronuojanti Europos Sąjungos įmonė, tai jungtinę (konsoliduotą) priežiūrą atlieka priežiūros institucija, išdavusi tai įmonei veiklos leidimą. Jeigu bent viena kontroliuojamų finansinės grupės Įmonių turi Vertybinių popierių komisijos išduotą licenciją, tai tos Įmonės individualią priežiūrą atlieka Vertybinių popierių komisija ir ta Įmonė turi individualiai vykdyti teisės aktuose nustatytus reikalavimus.

12. Jeigu Įmonės patronuojanti įmonė yra patronuojanti valstybės narės finansų kontroliuojančioji (holdingo) bendrovė arba patronuojanti Europos Sąjungos finansų kontroliuojančioji (holdingo) bendrovė, tai jungtinę (konsoliduotą) priežiūrą atlieka priežiūros institucija, išdavusi tai Įmonei veiklos leidimą.

13. Jeigu Įmonės, turinčios veiklos leidimus dviejų arba daugiau valstybių narių teritorijose, yra kontroliuojamos tos pačios patronuojančios valstybės narės finansų kontroliuojančiosios (holdingo) bendrovės arba tos pačios patronuojančios Europos Sąjungos finansų kontroliuojančiosios (holdingo) bendrovės, tai jungtinę (konsoliduotą) priežiūrą atlieka valstybės narės, kurioje finansų kontroliuojančioji (holdingo) bendrovė įregistruota, Įmonės priežiūros institucija.

14. Jeigu Įmonės, turinčios veiklos leidimus dviejų arba daugiau valstybių narių teritorijose, yra kontroliuojamos daugiau nei vienos patronuojančios finansų kontroliuojančiosios (holdingo) bendrovės ir jų pagrindinės buveinės yra skirtingose valstybėse narėse, o kiekvienoje iš šių valstybių yra Įmonė, tai jungtinę (konsoliduotą) priežiūrą atlieka didžiausią bendrą balansinį turtą turinčios Įmonės priežiūros institucija.

15. Jeigu daugiau nei viena Įmonė, turinti veiklos leidimą Europos Sąjungoje, yra kontroliuojama tos pačios patronuojančios finansų kontroliuojančiosios (holdingo) bendrovės ir nė viena iš Įmonių neturi veiklos leidimo valstybėje narėje, kurioje finansų kontroliuojančioji (holdingo) bendrovė įregistruota, tai jungtinę (konsoliduotą) priežiūrą atlieka didžiausią bendrą balansinį turtą turinčios Įmonės priežiūros institucija.

16. Šių Taisyklių 13–15 punktuose nurodytos priežiūros institucijos bendro susitarimo pagrindu gali netaikyti tuose punktuose aptartoms Įmonėms jungtinės (konsoliduotos) priežiūros tais atvejais, kai ta priežiūra neatitinka Įmonių veiklos santykinės svarbos atskirose valstybėse narėse, ir paskirti kitą priežiūros instituciją jungtinei (konsoliduotai) priežiūrai atlikti. Prieš priimdamos sprendimą, Vertybinių popierių komisija ir kitos priežiūros institucijos turi konsultuotis su patronuojančia Europos Sąjungos įmone ar patronuojančia Europos Sąjungos finansų kontroliuojančiąja (holdingo) bendrove arba didžiausią bendrą balansinį turtą turinčia Įmone.

17. Vertybinių popierių komisija, jei tampa atsakinga už jungtinę (konsoliduotą) priežiūrą pagal šių Taisyklių 16 punkte minimą susitarimą, apie tai turi pranešti Europos Komisijai.

18. Vertybinių popierių komisija, būdama atsakinga už finansinės grupės jungtinę (konsoliduotą) priežiūrą, atlieka šias užduotis:

18.1. nuolat ir kritinėse situacijose koordinuoja svarbios ir esminės informacijos rinkimą ir skleidimą;

18.2. nuolat ir kritinėse situacijose bendradarbiauja su kitomis jungtinėje (konsoliduotoje) priežiūroje dalyvaujančiomis valstybių narių priežiūros institucijomis planuodama ir koordinuodama jungtinės (konsoliduotos) priežiūros veiklą.

19. Jeigu Vertybinių popierių komisija yra atsakinga už jungtinę (konsoliduotą) priežiūrą ir jai reikia informacijos, kuri jau buvo pateikta kitai priežiūros institucijai, tai Vertybinių popierių komisija, siekdama išvengti dvigubo informacijos teikimo, turi kreiptis į informaciją turinčią priežiūros instituciją.

20. Siekiant kad priežiūros sistema būtų paprastesnė ir veiksmingesnė, Vertybinių popierių komisija ir kitos priežiūros institucijos turi turėti raštiškus koordinavimo ir bendradarbiavimo susitarimus.

21. Vadovaujantis su valstybių narių priežiūros institucijomis sudarytais susitarimais, kuriuose tiksliai apibrėžiamas sprendimų priėmimo procesas ir bendradarbiavimo procedūros, Vertybinių popierių komisijai jungtinės (konsoliduotos) priežiūros tikslu gali būti pavesta atlikti papildomas užduotis.

22. Vertybinių popierių komisija įgaliojimus atlikti atskirą dukterinės Įmonės kapitalo pakankamumo priežiūrą susitarimo pagrindu gali perduoti tai valstybės narės priežiūros institucijai, kuri patronuojančiai Įmonei yra išdavusi veiklos leidimą ir kuri prisiima atsakomybę už dukterinės Įmonės priežiūrą.

23. Vertybinių popierių komisija turi glaudžiai bendradarbiauti su kitomis priežiūros institucijomis ir jungtinės (konsoliduotos) priežiūros tikslu teikti viena kitai esminę ir svarbią informaciją. Vertybinių popierių komisija, būdama atsakinga už jungtinę (konsoliduotą) patronuojančios Europos Sąjungos Įmonės priežiūrą, visą svarbią informaciją teikia kitoms priežiūros institucijoms, kurios prižiūri patronuojančios Įmonės dukterines įmones.

24. Esminė informacija – tai tokia informacija, kuri galėtų žymiai paveikti kitoje valstybėje narėje esančios kredito įstaigos ar Įmonės finansinio patikimumo vertinimą. Esmine informacija laikoma:

24.1. finansinei grupei priklausančių didelių Įmonių struktūros ir priežiūros institucijų, prižiūrinčių grupei priklausančias Įmones, nustatymas;

24.2. informacijos iš Įmonių rinkimo ir tos informacijos patikrinimo procedūros;

24.3. neigiami pokyčiai Įmonėje arba kitose finansinės grupės įmonėse;

24.4. taikytos sankcijos ar kitos priemonės.

25. Vertybinių popierių komisija, vykdydama jungtinę (konsoliduotą) priežiūrą, turi konsultuotis su kitomis valstybių narių priežiūros institucijomis ir keistis informacija apie:

25.1. grupei priklausančių Įmonių akcininkų, organizacinės arba valdymo struktūros pokyčius, kuriems įgyvendinti būtinas priežiūros institucijos patvirtinimas arba leidimas;

25.2. taikytas sankcijas ar kitas priemones.

26. Skubiais atvejais arba tada, kai dėl tokios konsultacijos nukentėtų sprendimų veiksmingumas, Vertybinių popierių komisija turi teisę nuspręsti nesikonsultuoti su kitomis valstybių narių priežiūros institucijomis ir taikyti sankcijas ar kitas priemones. Tokiu atveju Vertybinių popierių komisija privalo nedelsdama informuoti atitinkamas Europos Sąjungos valstybių narių priežiūros institucijas.

27. Jeigu Įmonės patronuojanti įmonė yra mišrią veiklą vykdanti kontroliuojančioji (holdingo) bendrovė, tai Vertybinių popierių komisija turi teisę atlikti Įmonės ir mišrią veiklą vykdančios kontroliuojančiosios (holdingo) bendrovės, taip pat Įmonės ir kitų dukterinių įmonių sudaromų sandorių priežiūrą.

28. Vertybinių popierių komisija taip pat privalo reikalauti, kad Įmonės pateiktų informaciją apie kiekvieną su šių Taisyklių 27 punkte minėtomis įmonėmis sudaromą sandorį. Jeigu tokie sandoriai kelia grėsmę Įmonės finansinei padėčiai, Vertybinių popierių komisija turi teisę imtis reikiamų priemonių.

29. Finansinės grupės, kuriai atliekama jungtinė (konsoliduota) priežiūra, Įmonėse turi būti tinkama rizikos valdymo ir vidaus kontrolės sistema, patikimos apskaitos tvarkymo ir atskaitomybės procedūros, kurios užtikrintų galimybę prieiti prie visų finansinės grupės įmonių ataskaitų, duomenų ir informacijos, reikalingos konsoliduotoms ataskaitoms parengti ir konsoliduotai priežiūrai vykdyti.

 

III. KONSOLIDUOTOS FINANSINĖS IR PRIEŽIŪRAI SKIRTOS ATASKAITOS

 

30. Konsoliduota finansinė atskaitomybė – tai finansinės grupės finansinė atskaitomybė, parengta ir pateikta kaip vienos įmonės finansinė atskaitomybė. Visų finansinės grupės įmonių finansinės ataskaitos yra sujungiamos į vieną finansinę atskaitomybę. Konsoliduota finansinė atskaitomybė turi būti sudaryta taip, kad tikrai ir teisingai parodytų įmonių grupės turtą, įsipareigojimus, nuosavą kapitalą, finansinę būklę ir veiklos rezultatus, kapitalo ir rezervų šaltinius ir dydį pagal ataskaitinio laikotarpio paskutinės dienos duomenis, pinigų srautus, taip pat to laikotarpio pajamų ir sąnaudų esmę ir dydį.

31. Įmonės, tvarkydamos apskaitą ir rengdamos konsoliduotą finansinę atskaitomybę, turi vadovautis Lietuvos Respublikos buhalterinės apskaitos įstatymu, Lietuvos Respublikos įmonių finansinės atskaitomybės įstatymu, Lietuvos Respublikos įmonių konsoliduotos finansinės atskaitomybės įstatymu ir Verslo apskaitos standartais. Įmonės konsoliduotą finansinę atskaitomybę gali rengti pagal Tarptautinius apskaitos standartus, jeigu tai nustato Lietuvos Respublikos teisės aktai.

32. Konsoliduotą finansinę atskaitomybę sudaro:

32.1. konsoliduotas balansas ir nebalansinių straipsnių ataskaita;

32.2. konsoliduota pelno (nuostolių) ataskaita;

32.3. konsoliduota pinigų srautų ataskaita;

32.4. konsoliduota nuosavo kapitalo pokyčių ataskaita;

32.5. aiškinamasis raštas.

33. Konsoliduotos finansinės atskaitomybės aiškinamajame rašte Įmonė privalo pateikti šią su konsolidavimu susijusią informaciją:

33.1. priežastys, dėl kurių kontroliuojamų įmonių ataskaitos nekonsoliduojamos;

33.2. patronuojančioje ir kontroliuojamose įmonėse taikoma apskaitos politika;

33.3. finansinių ataskaitų konsolidavimo metodas.

34. Įmonė savo apskaitos politikoje privalo nustatyti ir pasitvirtinti finansinių ataskaitų konsolidavimo procedūras.

35. Įmonei, rengiančiai konsoliduotas ataskaitas, kontroliuojamos įmonės privalo pateikti ataskaitas ir visą informaciją, kuri būtina konsoliduotai finansinei atskaitomybei, kapitalo pakankamumo skaičiavimo ataskaitai rengti ir jungtinei (konsoliduotai) priežiūrai vykdyti.

36. Konsoliduotos finansinės atskaitomybės pagrindu yra sudaroma finansinės grupės patronuojančios Įmonės priežiūrai skirta Kapitalo pakankamumo skaičiavimo ataskaita, kuri turi būti parengta pagal Lietuvos Respublikos vertybinių popierių komisijos 2007 m. kovo 22 d. nutarimu Nr. 1K-10 patvirtintas Finansų maklerio įmonių ir valdymo įmonių kapitalo pakankamumo reikalavimų taisykles.

37. Įmonė, siekdama, kad įvykiai finansinėje grupėje bei atskirų finansinei grupei priklausančių įmonių veikla nesukeltų grėsmės, turi analizuoti kiekvienos finansinei grupei priklausančios įmonės įtaką jos finansinei būklei bei kapitalo pakankamumo reikalavimams.

38. Kiekviena finansinės grupės Įmonė, vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vertybinių popierių komisijos 2007 m. kovo 22 d. nutarimu Nr. 1K-10 patvirtintomis Finansų maklerio įmonių ir valdymo įmonių kapitalo pakankamumo reikalavimų taisyklėmis, privalo skaičiuoti savo kapitalo pakankamumą, laikytis jo reikalavimų ir pateikti Vertybinių popierių komisijai kapitalo pakankamumo skaičiavimo ataskaitą, jeigu pagal susitarimą su kita priežiūros institucija kapitalo pakankamumo priežiūra neperduota kitai priežiūros institucijai.

39. Vertybinių popierių komisija finansinės grupės jungtinę (konsoliduotą) priežiūrą atlieka vadovaudamasi šių Taisyklių 5 punktu, tačiau, atskirai įvertindama kiekvieną atvejį, turi teisę konsoliduotų kapitalo pakankamumo reikalavimų grupei netaikyti, jeigu:

39.1. kiekviena finansinei grupei priklausanti valstybės narės Įmonė, skaičiuodama įmonės kapitalą, turi vadovautis šių Taisyklių 40 punkto nuostatomis;

39.2. finansinei grupei priklausančios valstybės narės Įmonės atitinka Lietuvos Respublikos vertybinių popierių komisijos 2007 m. kovo 22 d. nutarimu Nr. 1K-10 patvirtintų Finansų maklerio įmonių ir valdymo įmonių kapitalo pakankamumo reikalavimų taisyklių 45–48 punktų reikalavimus ir, skaičiuodamos įmonės kapitalą, iš jo atima visus įsipareigojimus finansų įstaigoms, turto valdymo įmonėms ir papildomas paslaugas teikiančioms įmonėms, kurie turėtų būti konsoliduojami;

39.3. visos finansinei grupei priklausančios Įmonės turi B ar C kategorijos finansų maklerio įmonės ar valdymo įmonės veiklos licenciją;

39.4. bet kuri finansų kontroliuojančioji (holdingo) bendrovė, kuri yra patronuojanti finansinės grupės Įmonė, ir jos turima kapitalo suma, apskaičiuota sudėjus Finansų maklerio įmonių ir valdymo įmonių kapitalo pakankamumo reikalavimų taisyklių 16.1, 16.4.1, 16.4.2 ir 16.4.3 punktuose nustatytas sumas, yra ne mažesnė už tą, kuri gaunama sudėjus visą finansų įstaigų, turto valdymo įmonių ir papildomas paslaugas teikiančių įmonių turtą ir subordinuotas paskolas, kurie turėtų būti konsoliduojami.

40. Įmonė, priklausanti finansinei grupei, kuriai suteikta teisė pagal šių Taisyklių 39 punktą netaikyti nustatytų konsoliduotų kapitalo pakankamumo reikalavimų, kapitalo pakankamumą apskaičiuoja taip, kaip nustatyta Europos Parlamento ir Tarybos 2006 m. birželio 14 d. direktyvos 2006/49/EB dėl investicinių įmonių ir kredito įstaigų kapitalo pakankamumo (OL 2006 L 177, p. 201) 16 straipsnyje.

41. Jeigu finansinei grupei taikoma šių Taisyklių 39 punkte nustatyta išimtis, kiekviena Įmonė turi turėti sistemas, reikalingas kapitalo šaltinių ir visų tai finansinei grupei priklausančių finansų kontroliuojančiųjų (holdingo) bendrovių bei kitų įmonių finansavimui valdyti ir kontrolei užtikrinti.

42. Finansinei grupei priklausanti Įmonė, kuriai netaikomos šių Taisyklių 39 punkto nuostatos, turi informuoti Vertybinių popierių komisiją apie riziką, įskaitant su jų kapitalo šaltiniais ir finansavimu susijusią riziką, kuri gali pabloginti Įmonės finansinę būklę. Jeigu Įmonės finansinė padėtis nėra pakankamai saugi, tai Vertybinių popierių komisija privalo pareikalauti, kad Įmonė imtųsi reikiamų priemonių, o esant būtinybei taikyti tam tikrus apribojimus, susijusius su Įmonės kapitalo pervedimu finansinei grupei priklausančioms įmonėms.

43. Jeigu finansinė grupė pasinaudoja šių Taisyklių 39 punkte nustatyta išimtimi netaikyti konsoliduotų kapitalo pakankamumo reikalavimų, Vertybinių popierių komisija privalo imtis reikiamų priemonių stebėti visos grupės, taip pat ir įmonių, kurios įsteigtos ne Lietuvoje, rizikas, ypatingą dėmesį skiriant didelių pozicijų rizikai.

44. Vertybinių popierių komisija kiekvienos finansinei grupei priklausančios Įmonės priežiūrą atlieka vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vertybinių popierių komisijos 2007 m. kovo 22 d. nutarimu Nr. 1K-12 patvirtintomis Vertybinių popierių komisijos vykdomos kapitalo pakankamumo reikalavimų priežiūros taisyklėmis.

45. Jei finansinei grupei priklausančioms B ar C kategorijos licenciją turinčioms finansų maklerio įmonėms ar valdymo įmonėms taikomi Finansų maklerio įmonių ir valdymo įmonių kapitalo pakankamumo reikalavimų taisyklių 47 punkto reikalavimai ir grupėje nėra kredito įstaigų, tai valstybės narės patronuojančios Įmonės konsoliduotas kapitalas, apskaičiuotas pagal konsoliduotas finansines ataskaitas, visada turi būti ne mažesnis kaip didesnioji iš šių Taisyklių 45.1 ir 45.2 punktuose nurodytų sumų:

45.1. kapitalo poreikių suma:

45.1.1. kredito ir gautinų sumų sumažėjimo rizikos kapitalo poreikio suma;

45.1.2. į prekybos knygą įtrauktų pozicijų rizikos, atsiskaitymų ir sandorio šalies, ir didelių pozicijų rizikos kapitalo poreikio suma;

45.1.3. užsienio valiutos ir biržos prekių rizikos kapitalo poreikio suma; arba

45.2. vienas ketvirtadalis praėjusių metų pridėtinių išlaidų sumos.

46. Jei finansinei grupei priklausančioms B ar C kategorijos licenciją turinčioms finansų maklerio įmonėms ar valdymo įmonėms taikomi Finansų maklerio įmonių ir valdymo įmonių kapitalo pakankamumo reikalavimų taisyklių 47 punkto reikalavimai ir grupėje nėra kredito įstaigų, tai patronuojančios finansų kontroliuojančiosios (holdingo) bendrovės kontroliuojamos Įmonės konsoliduotas kapitalas, apskaičiuotas pagal konsoliduotas finansines ataskaitas, turi būti ne mažesnis kaip didesnioji iš šių Taisyklių 46.1 ir 46.2 punktuose nurodytų sumų:

46.1. kapitalo poreikių suma:

46.1.1. kredito ir gautinų sumų sumažėjimo rizikos kapitalo poreikio suma;

46.1.2. į prekybos knygą įtrauktų pozicijų rizikos, atsiskaitymų ir sandorio šalies, ir didelių pozicijų rizikos kapitalo poreikio suma;

46.1.3. užsienio valiutos ir biržos prekių rizikos kapitalo poreikio suma; arba

46.2. vienas ketvirtadalis praėjusių metų pridėtinių išlaidų sumos.

47. Patronuojanti Įmonė, skaičiuodama kapitalo pakankamumo reikalavimus pagal konsoliduotas ataskaitas, toliau nurodytas pozicijas prideda prie konsoliduoto kapitalo, jeigu jos yra neigiamos, arba atima, jeigu jos teigiamos:

47.1. mažumos dalį, priklausančią nekonsoliduotoms įmonėms;

47.2. skirtumą, susidariusį pirmą kartą konsolidavus finansines ataskaitas;

47.3. valiutos perskaičiavimo skirtumus, susidariusius konsolidavus finansines ataskaitas, dėl užsienyje veikiančių įmonių kapitalo ir rezervų ar jų dalies perskaičiavimo ataskaitoje nurodyta valiuta;

47.4. kitus skirtumus, atsiradusius finansines ataskaitas konsoliduojant nuosavybės metodu.

48. Pagal konsoliduotas ataskaitas vertinant, kaip vykdomi kapitalo pakankamumo reikalavimai ir kiti rizikos apribojimai, finansinei grupei taikomi tie patys apribojimų dydžiai, kaip nustatyta Lietuvos Respublikos vertybinių popierių komisijos 2007 m. kovo 22 d. nutarimu Nr. 1K-10 patvirtintose Finansų maklerio įmonių ir valdymo įmonių kapitalo pakankamumo reikalavimų taisyklėse.

 

V. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

49. Patronuojanti finansinės grupės Įmonė, turinti Vertybinių popierių komisijos išduotą veiklos licenciją, konsoliduotą ataskaitą, parengtą pagal pirmo pusmečio paskutinės dienos duomenis, privalo pateikti Vertybinių popierių komisijai per 1 mėnesį pusmečiui pasibaigus, o parengtą pagal metų paskutinės dienos duomenis – per 4 mėnesius metams pasibaigus po to, kai visuotinis akcininkų susirinkimas patvirtina konsoliduotą finansinę atskaitomybę. Konsoliduotą ataskaitą sudaro:

49.1. Finansų maklerio įmonių ir valdymo įmonių kapitalo pakankamumo reikalavimų taisyklių 3 priede nustatyta Kapitalo pakankamumo skaičiavimo ataskaita;

49.2. šių Taisyklių 32 punkte nustatyta konsoliduota finansinė atskaitomybė;

49.3. šių Taisyklių priede nustatyta Informacija apie finansų maklerio įmonių ir valdymo įmonių kontroliuojamas įmones.

50. Patronuojanti įmonė konsoliduotą metinę finansinę atskaitomybę turi paskelbti Lietuvos Respublikos vertybinių popierių komisijos 2007 m. kovo 22 d. nutarimu Nr. 1K-13 patvirtintų Finansų maklerio įmonių ir valdymo įmonių visuomenei skelbiamos informacijos taisyklėse nustatyta tvarka.

______________


 

 

 

Finansinės grupės jungtinės (konsoliduotos)

priežiūros taisyklių priedas

 

INFORMACIJA APIE FINANSŲ MAKLERIO ĮMONIŲ IR VALDYMO ĮMONIŲ KONTROLIUOJAMAS ĮMONES

 

KONTROLIUOJAMOS ĮMONĖS

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PAVADINIMAS

ĮMONĖS KODAS

Kredito ir gautinų sumų sumažėjimo rizikos ir sandorio šalies kredito rizikos kapitalo poreikis

Atsiskaitymų rizikos kapitalo poreikis

Pozicijų užsienio valiutos kurso ir biržos prekių kainos rizikos kapitalo poreikis

Operacinės rizikos kapitalo poreikis

Didelių pozicijų rizikos kapitalo poreikis ir kita

KAPITALO POREIKIS

ĮMONĖS KAPITALAS

IŠ JŲ: PRADINIS KAPITALAS (1 LYGIO KAPITALAS)

KAPITALO PERVIRŠIS (+) / DEFICITAS (-)

1

2

3

4

5

6

7

8=3+4+5+6+7

9

10

11=9-8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

______________