CIVILINĖS AVIACIJOS ADMINISTRACIJOS DIREKTORIAUS
ĮSAKYMAS
DĖL REIKALAVIMŲ ORO BALIONŲ IR DIRIŽABLIŲ SKRYDŽIAMS NUSTATYMO
2010 m. kovo 30 d. Nr. 4R-53
Vilnius
Atsižvelgdamas į Lietuvos Respublikos aviacijos įstatymo (Žin., 2000, Nr. 94-2918) 58 straipsnį nustatau Reikalavimus oro balionų ir dirižablių skrydžiams.
PATVIRTINTA
Civilinės aviacijos administracijos direktoriaus
2010 m. kovo 30 d. įsakymu Nr. 4R-53
REIKALAVIMAI ORO BALIONŲ IR DIRIŽABLIŲ SKRYDŽIAMS
I. Bendrosios nuostatos
1. Šie reikalavimai yra taikomi Lietuvos Respublikoje registruotiems ir Lietuvos Respublikos oro erdve skrendantiems oro balionams ir dirižabliams.
2. Šie reikalavimai taip pat taikomi Lietuvos Respublikoje registruotiems oro balionams ir dirižabliams, skrendantiems už Lietuvos Respublikos ribų, jei jie neprieštarauja reikalavimams tos valstybės, kurios teritorijoje yra.
3. Išimties tvarka, vykdant skrydžius Lietuvos Respublikos oro erdvėje, nukrypimai nuo šių reikalavimų yra leidžiami tik suderinus su Civilinės aviacijos administracija.
4. Šiuose reikalavimuose vartojamos sąvokos ir santrumpos
4.1. Oro balionas (laisvasis oro balionas) – orlaivis be jėgainės, įgaunantis statinę keliamąją galią užpildant kupolą karštu oru arba lengvesnėmis už orą dujomis. Šiuose reikalavimuose vartojama sąvoka „Oro balionas“ apima dujinius oro balionus, šiluminius oro balionus, dujinius dirižablius ir šiluminius dirižablius.
4.2. Oro baliono vadas – oro baliono savininko arba naudotojo paskirtas pilotas, atsakingas už oro baliono naudojimą ir saugą viso skrydžio metu.
4.3. Oro baliono įgula – asmenys, kuriems skrydžių vykdymo vadove nustatyta tvarka suteikta teisė naudoti oro balioną.
4.4. Oro baliono žemės komanda – oro baliono vado pagalbininkai, atliekantys oro baliono vado skirtus darbus, rengiant oro balioną skrydžiui, lydint jį ir baigiamuosius darbus oro balionui nusileidus.
4.6. Debesų padas – aukštis nuo sausumos ar vandens paviršiaus iki žemiausio debesų sluoksnio, esančio žemiau kaip 6000 metrų (20 000 pėdų) ir dengiančio daugiau negu pusę dangaus.
4.7. Dirižablis – jėgainės varomas orlaivis, įgaunantis statinę keliamąją galią pripildant kupolą karštu oru arba lengvesnėmis už orą dujomis.
4.8. Dujinis aerostatas – orlaivis be jėgainės, įgaunantis statinę keliamąją galią pripildant kupolą lengvesnėmis už orą dujomis.
4.9. Dujinis dirižablis – jėgainės varomas orlaivis, įgaunantis statinę keliamąją galią užpildant kupolą lengvesnėmis už orą dujomis.
4.11. Pririšto oro baliono skrydis – skrydis, kai aerostatas stovi ant žemės arba yra ore, pritvirtintas prie žemės virvėmis, ir negali laisvai skristi.
4.12. Skrydžio planas – oro eismo paslaugų tarnyboms teikiama atitinkama informacija apie numatomą aerostato skrydį arba jo dalį.
4.15. Šiluminis oro balionas – orlaivis be jėgainės, įgaunantis statinę keliamąją galią šildant kupole esantį orą.
4.16. Šiluminis dirižablis – jėgainės varomas orlaivis, įgaunantis statinę keliamąją galią šildant kupole esantį orą.
II. Oro baliono įgula ir jo vadas
5. Minimali oro baliono įgula – oro baliono vadas (jei tai neprieštarauja konkretaus oro baliono SVV). Oro baliono vadą skiria oro baliono savininkas (naudotojas). Oro baliono vadu gali būti pilotas, turintis galiojančią oro baliono piloto licenciją ir reikiamą kvalifikaciją, kad galėtų vykdyti skrydį.
6. Oro baliono žemės komandos narių skaičių nustato oro baliono savininkas (naudotojas), vadovaudamasis oro baliono SVV. Oro baliono žemės komanda turi būti tokia, kad užtikrintų saugų oro baliono parengimą skrydžiui, kilimą ir tūpimą.
7. Oro baliono vadas kiekvieno skrydžio metu privalo turėti galiojančią oro baliono piloto licenciją.
8. Asmeniui, kuris atsako už skrydžių saugą, draudžiama eiti savo pareigas pavartojus kokias nors žmogaus galimybes ribojančias psichotropines medžiagas, susirgus, labai pavargus ar esant kitų panašių priežasčių, dėl kurių jis negali tinkamai atlikti savo pareigų.
10. Oro baliono vadui draudžiama pilotuoti oro balioną neapdairiai arba atsainiai ir kelti pavojų kitų žmonių gyvybei arba turtui.
11. Oro baliono vadas privalo:
11.1. iki skrydžio įsitikinti, kad oro balionas yra parengtas skrydžiui, oro balione yra visi reikiami dokumentai;
11.2. naudoti oro balioną pagal nustatytus reikalavimus ir kontroliuoti skrendančio oro baliono techninę būklę;
11.4. kilus skrydžių saugos pavojui, vykdyti teisės aktų nustatytus reikalavimus ir procedūras, užtikrinančius skrydžių saugą; apie veiksmus, kurių buvo imtasi, pranešti oro eismo paslaugų tarnybai;
11.5. pranešti CAA apie visas aplinkybes, įvykius arba gedimus, galinčius turėti įtakos oro baliono tinkamumui skraidyti arba skrydžių saugai;
12. Oro baliono vadas turi teisę:
12.1. atsisakyti priimti į įgulos narius, keleivius arba krovinį, taip pat duoti nurodymą keleiviams išlipti arba iškrauti krovinį, jeigu to reikalauja aplinkybės;
12.5. sulaikyti nusikaltimo padarymu įtariamą asmenį ir, oro balionui nutūpus, perduoti jį atitinkamoms teisėsaugos institucijoms;
III. Skrydžių oro balionais sąlygos
14. Skrydžiams oro balionais taikomi šie matomumo reikalavimai:
14.1. nevaldomoje oro erdvėje dieną skristi aerostatu leidžiama esant ne mažesniam kaip 1,5 km matomumui, neįskrendant į debesis bei matant žemės paviršių;
14.2. valdomoje oro erdvėje dieną skristi oro balionu leidžiama esant ne mažesniam kaip 5 km matomumui; horizontalus atstumas iki debesų turi būti ne mažesnis kaip 1500 m, o vertikalus atstumas iki debesų – ne mažesnis kaip 300 m (1000 pėdų);
15. Oro balionu draudžiama skristi nepalankiomis meteorologinėmis sąlygomis:
15.4. kai yra rūkas, išskyrus vietinį radiacinį rūką, ne storesnį nei 5 metrai, arba kai yra didelė tikimybė, kad toks rūkas susidarys skrydžio metu; tokiu atveju oro balionas gali tūpti tik matant žemės paviršių;
IV. Taisyklės ir procedūros
16. Išskyrus kilimą, tūpimą ir tuos atvejus, kai gautas CAA leidimas, aerostatais draudžiama skristi:
16.1. virš tankiai gyvenamų didelių miestų rajonų, miestų ir gyvenviečių, taip pat žmonių sambūrio atvirose vietose – žemiau kaip 300 metrų (1000 pėdų) nuo aukščiausios kliūties 600 metrų spinduliu aplink oro balioną;
17. Minimalaus skrydžių aukščio reikalavimai netaikomi CAA leidus atitinkamus skrydžius aviacinių renginių metu (parodomaisiais, sportiniais tikslais), taip pat su CAA suderintuose skrydžių rajonuose mokomaisiais ir treniruočių tikslais už gyvenamųjų rajonų ar vietovių ribų, jeigu oro baliono vadas turi ne mažesnę nei 50 valandų skrydžių patirtį oro baliono pilotu vadu.
18. Kiekvienu atveju oro balionais privalu skristi tokiame aukštyje, kuris užtikrintų saugų oro baliono skrydį, atsižvelgiant į vietovės reljefo ir pastatų aukštį ir, esant nenumatytoms aplinkybėms, saugų oro baliono tūpimą, nepavojingą oro balione ir ant žemės esantiems žmonėms bei turtui.
19. Pasirengimo skrydžiui metu oro baliono vadas privalo įsitikinti, kad:
19.2. reikalinga skrydžiui įranga, įskaitant navigacines ir radijo ryšio priemones, sukomplektuota ir veikia;
19.3. gauta skrydžiui reikalinga meteorologinė ir oro navigacinė informacija, o starto vieta pagal meteorologinę ir oro navigacijos informaciją yra tinkama saugiam skrydžiui;
19.5. keleiviai, jei tokių yra, informuoti visais saugos klausimais ir yra tinkamai bei tiksliai jiems išdėstyti veiksmai, susiję su jų sauga iki skrydžio, jo metu ir po jo;
19.8. karinėms oro pajėgoms (KOP) yra pateikta informacija apie planuojamą skrydį, jei bus skrendama nevaldomoje oro erdvėje be autoatsakiklio ir radijo ryšio;
20. Oro balione skrydžio metu turi būti šie dokumentai:
21. 20 punkte nurodyti dokumentai, išskyrus SVV ir žemėlapius, gali būti paliekami oro balioną lydinčiame automobilyje.
22. Oro balionai kyla iš oro baliono vado pasirinktos aikštelės. Aikštelė pasirenkama pagal esamas ir prognozuojamas meteorologines sąlygas ir oro navigacijos informaciją taip, kad skrydis būtų saugus, o oro balionas planuojamo skrydžio pabaigoje turėtų kur saugiai nutūpti.
23. Aikštelė vieno oro baliono startui turi būti ne mažesnė kaip 50x50 m. Esant grupiniam kilimui, aikštelės dalis, tenkanti vienam oro balionui, gali būti mažesnė. Varžybų ar švenčių metu starto aikštelės dydį nustato renginio direktorius.
24. Kilimo aikštelėje neturi būti kliūčių bei pašalinių asmenų, išskyrus tuos, kurie aprūpina oro balioną. Kilimo kryptimi negali būti kliūčių, kurios sukeltų pavojų kilimo saugai.
25. Draudžiama pradėti skrydį iš tankiai gyvenamų gyvenviečių, miesto kvartalų ar vietos, kur yra didelis žmonių sambūris, neturint tam miesto savivaldybės ir CAA leidimo.
26. Šalia oro baliono esančių žmonių ir turto apsauga rengiant oro balioną ir jo skrydžio metu rūpinasi oro baliono vadas ir oro baliono žemės komanda.
27. Oro baliono vadas atsako už visus asmenis, susijusius arba tiesiogiai dalyvaujančius rengiant oro balioną, jį naudojant žemėje arba ore, ir pasirūpina, kad tie asmenys būtų tinkamai instruktuoti ir suprastų savo pareigas.
28. Oro balionų pildymas karštu oru turi būti atliekamas pagal atitinkamo oro baliono SVV reikalavimus.
29. Lietuvos Respublikoje registruoti, taip pat Lietuvos Respublikos teritorijoje skrendantys oro balionai skrydžius vykdo vadovaudamiesi vizualiųjų skrydžių taisyklėmis.
30. Skrydžio metu oro baliono vadas privalo turėti radijo ryšį su jį lydinčiu automobiliu ir su skrydžių vadovu, jei skrydis vykdomas valdomoje oro erdvėje.
32. Oro baliono vadas privalo kuo greičiau nutraukti skrydį, jeigu skrydžio metu susidaro meteorologinės sąlygos, keliančios pavojų skrydžio saugai, arba išaiškėjus, kad oro balionas skrenda netinkama ar uždrausta kryptimi ir oro baliono vadas negali jos pakeisti.
33. Skrendant virš stambių vandens telkinių (toliau nei vieną jūrmylę nuo kranto), visi asmenys, esantys oro baliono krepšyje, privalo dėvėti gelbėjimosi liemenes.
34. Draudžiama iš skrendančio oro baliono mėtyti bet kokius daiktus ar skysčius, išskyrus:
34.2. dujų talpas ar kitus daiktus avarijos atveju, tik įsitikinus, kad tai nekelia pavojaus ant žemės esantiems asmenims ar jų turtui;
35. Kilus pavojui susidurti dviem oro balionams, skrendantiems vienas virš kito, aukščiau skrendantis oro balionas, vengdamas susidūrimo, turi kilti aukštyn, o žemiau esantis leistis žemyn.
36. Maksimalus vertikalus kilimo ir žemėjimo greitis neturi viršyti maksimalaus greičio, nurodyto atitinkamo oro baliono SVV.
37. Pririštų oro balionų skrydžių apribojimai:
37.2. oro balionas turi būti pritvirtintas prie sunkesnio už jį objekto ir valdomas ne mažiau nei 2 virvėmis, nukreiptomis skirtingomis kryptimis;
38. Naktinius skrydžius gali atlikti tik pilotai, turintys galiojančią naktinių skrydžių kvalifikaciją.
39. Atliekant naktinį skrydį būtinas tikslus skrydžio planavimas pagal oro sąlygas, turimą dujų kiekį ir jų slėgį, kad oro balionas išsilaikytų ore iki saulės patekėjimo.
V. Skrydžiai valdomoje oro erdvėje
41. Vilniaus, Kauno, Palangos ir Šiaulių aerodromų skrydžių valdymo zonose skristi gali tik oro balionų pilotai, turintys ne mažesnę nei 50 val. skridą.
42. Prieš numatomą skrydį ar jo dalį valdomoje oro erdvėje, skrydį pasienio zonoje ar tarptautinį skrydį oro eismo paslaugų teikimo tarnyboms pateikiamas skrydžio planas. Skrydžio planas pateikiamas:
42.1. skrydžiams Lietuvos Respublikos oro erdve – ne vėliau kaip prieš 30 minučių iki numatyto išskridimo laiko;
43. Oro baliono vadas ne vėliau nei prieš 5 minutes turi gauti SVT leidimą:
44. SVT skrydžių vadovo nurodymai valdomoje oro erdvėje oro baliono vadui yra privalomi. Jei oro baliono vadas dėl kokių nors priežasčių negali įvykdyti SVT skrydžių vadovo nurodymų, jis apie tai nedelsdamas turi informuoti SVT.
45. Jeigu skrendant sugenda radijo ryšys, oro baliono vadas privalo:
46. Jeigu oro eismo paslaugų teikimo tarnyba nedavė kitokių nurodymų, oro baliono vadas tuoj pat po tūpimo turi pranešti apie tūpimą oro eismo paslaugų teikimo tarnybai.
47. Skrendant nevaldoma oro erdve oro baliono vadas turi įjungti autoatsakiklį ir nustatyti atitinkamą 7000 arba 2000 kodą arba skrydžio metu užmegzti radijo ryšį su atitinkamu SVT informacijos sektoriumi, o oro balionų, kuriuose neįrengtas radiolokacinis atsakiklis ir radijo ryšio aparatūra, vadai ne vėliau kaip 15 min. iki skrydžio nevaldoma oro erdve pradžios turi informuoti karines oro pajėgas (KOP) apie planuojamą skrydį.
48. Grupiniai skrydžiai valdomojoje oro erdvėje atliekami pagal VĮ „Oro navigacija“ nustatytas sąlygas vadovaujantis šiais principais:
48.2. pagal navigaciją ir buvimo vietos pranešimų teikimą grupė skrydį atlieka kaip vienas oro balionas;
VI. Parodomieji renginiai ir sporto varžybos
49. Parodomuosius renginius ir sporto varžybas rengti galima CAA nustatyta tvarka ir turint atitinkamą leidimą.
50. Parodomųjų renginių, varžybų ar švenčių metu, kuriose dalyvauja oro balionai, jų organizatoriai užtikrina, kad žiūrovai bei transporto priemonės laikytųsi saugiu nuotoliu nuo oro balionų pagal SVV reikalavimus.