LIETUVOS RESPUBLIKOS
LABDAROS IR PARAMOS FONDŲ
Į S T A T Y M A S
1996 m. kovo 14 d. Nr. I-1232
Vilnius
1 straipsnis. Įstatymo paskirtis
1. Šis įstatymas reglamentuoja labdaros ir paramos fondų (toliau – fondo) steigimą, valdymą, veiklą, reorganizavimą ir likvidavimą.
2 straipsnis. Fondo samprata
1. Fondas – tai neturinti narių ne pelno organizacija, kurios veiklos tikslai yra labdara arba (ir) parama mokslo, kultūros, švietimo, meno, religijos, sporto, sveikatos apsaugos, socialinės globos ir rūpybos, aplinkos apsaugos ir kitoms Labdaros ir paramos įstatymo nustatytoms sritims. Ne pelno organizacija – tai įstatymų nustatyta tvarka įsteigtas juridinio asmens teises turintis subjektas, kurio veiklos tikslas nėra pelno siekimas.
3 straipsnis. Fondo statusas
1. Fondas yra juridinis asmuo, turintis antspaudą su savo pavadinimu, atsiskaitomąją sąskaitą. Pagal savo prievoles fondas atsako visu savo turtu.
2. Fondas pavadinimą gali pasirinkti pagal savo veiklos sritį. Įstatuose šios rūšies ne pelno organizacija yra nurodoma žodžiu „fondas“. Fondo pavadinimas ir simbolika turi atitikti Vyriausybės patvirtintų Firmų vardų nuostatų reikalavimus.
4 straipsnis. Tikslai ir veikla
1. Fondo veiklos tikslai gali būti:
1) šelpti ir teikti nemokamą pagalbą invalidams, ligoniams, vienišiems nedarbingiems asmenims, našlaičiams arba vaikams, likusiems be tėvų globos ar netekusiems vieno iš tėvų, daugiavaikėms ir mažai aprūpintoms šeimoms, bedarbiams, asmenims, kurių gaunamos pajamos negali užtikrinti minimalaus gyvenimo lygio;
2) šelpti asmenis, nukentėjusius nuo karo ir gaivalinių nelaimių, ekologinių katastrofų, užkrečiamų ligų epidemijų, padėti likviduoti tų nelaimių, katastrofų ir epidemijų padarinius;
4) remti mokslo, kultūros, švietimo, meno, religijos, sporto, sveikatos apsaugos, socialinės globos ir rūpybos plėtojimo programas;
6) remti istorijos, gamtos, architektūros, kultūros vertybių apsaugos, įamžinimo bei restauravimo darbų programas;
5 straipsnis. Steigėjai
1. Fondo steigėjai yra fiziniai bei juridiniai asmenys, iki fondo įregistravimo įsipareigoję skirti fondui įnašus pinigais ar turtu, teikti fondui paslaugas. Steigėjais gali būti Lietuvos Respublikos ir kitų valstybių fiziniai ir juridiniai asmenys, tarptautinės organizacijos. Fondo steigėjais negali būti politinės partijos ir politinės organizacijos, taip pat valstybės valdžios ir valdymo institucijos, kurios kontroliuoja fondų finansinę buhalterinę veiklą.
2. Fondo steigėjai turi tokias neturtines teises:
3. Fondo steigėjų skaičius neribojamas. Fondo steigėjai už įsipareigojimų nevykdymą gali būti pašalinti, o fondo rėmėjams, įsipareigojantiems skirti fondui lėšų, gali būti suteiktos steigėjo teisės, kurias nustato šis įstatymas. Steigėją pašalinti bei rėmėjui suteikti steigėjo teises gali tik steigėjų susirinkimas. Steigėjo pašalinimo bei steigėjo teisių suteikimo rėmėjams tvarka turi būti nustatyta įstatuose.
4. Steigėjai sudaro fondo steigimo sutartį. Jeigu fondą steigia vienas asmuo, vietoj steigimo sutarties jis surašo steigimo aktą, kuriam taikomi steigimo sutarties reikalavimai. Steigimo sutartyje leidžiamos nuorodos į kitus dokumentus. Šie dokumentai turi būti pridedami.
5. Steigimo sutartyje (akte) turi būti nurodyta:
6. Steigimo sutartį pasirašo visi steigėjai arba jų įgalioti asmenys. Jeigu bent vienas steigėjas yra fizinis asmuo, sutartis turi būti patvirtinta notaro. Jeigu visi steigėjai yra juridiniai asmenys arba įmonės, neturinčios juridinio asmens teisių, jų vadovo arba įgalioto asmens parašas tvirtinamas antspaudu. Užsienio valstybės juridiniam asmeniui taikoma fiziniams asmenims nustatyta tvarka.
6 straipsnis. Įstatai
2. Įstatuose turi būti nurodyta:
4. Jeigu veikla, numatyta fondo įstatuose, yra reglamentuojama kitų Lietuvos Respublikos įstatymų, tai rengiant fondo įstatus privaloma jų laikytis.
7 straipsnis. Registravimas
8 straipsnis. Filialai
2. Filialas yra fondo padalinys, turintis atskirą buveinę. Filialas nėra juridinis asmuo ir naudojasi fondo, kaip juridinio asmens, vardu. Filialas veikia pagal fondo įstatų suteiktus įgaliojimus, kurie turi būti nurodyti ir filialo nuostatuose.
3. Filialo turtas įtraukiamas į apskaitą fondo finansinės atskaitomybės dokumentuose, taip pat atskiros filialo finansinės atskaitomybės dokumentuose.
9 straipsnis. Teisės ir pareigos
1. Įstatuose numatytai veiklai vykdyti fondas gali:
1) turėti vieną atsiskaitomąją ir vieną užsienio valiutos sąskaitą tik Lietuvos Respublikoje įregistruotuose bankuose;
2. Fondui draudžiama komercinė veikla, jis negali būti ūkinių bendrijų tikruoju nariu, skolintis lėšų.
3. Fondui draudžiama dalyvauti politinėje veikloje, teikti paramą politinėms partijoms ir politinėms organizacijoms.
4. Fondas turi teisę atsisakyti priimti iš potencialių rėmėjų lėšas ar turtą, jeigu tuo naudodamiesi rėmėjai ar jų grupė gali daryti įtaką fondo veiklai savo ar kitų asmenų naudai.
5. Fondai privalo vykdyti labdaros ir paramos apskaitą, nurodydami labdaros ar paramos davėjus bei gavėjus, dydį ir paskirtį. Įstatymų nustatyta tvarka fondai vykdo buhalterinę apskaitą, teikia finansinę buhalterinę informaciją valstybės institucijoms ir moka mokesčius, kontroliuojama jų finansinė buhalterinė veikla.
10 straipsnis. Turtas
1. Fondui nuosavybės teise gali priklausyti turtas, teisėtai įgytas įstatuose nustatytai veiklai vykdyti. Fondo turtas yra atskirtas nuo steigėjų turto.
2. Fondo pajamų šaltiniai gali būti:
3. Steigėjų ir rėmėjų įnašus, dovanas bei palikimą gali sudaryti pinigai, turtas (pastatai, įrengimai, transporto priemonės bei kt.) ir paslaugos.
4. Labdarai ir paramai gautas lėšas ir turtą fondas gali naudoti tik pagal paskirtį įstatuose nurodytiems tikslams.
5. Fondo rėmėjas gali nustatyti jo skirtų lėšų (turto) naudojimo sritis, bet tik fondo įstatų numatytai veiklai. Rėmėjo prašymu fondas privalo teikti informaciją, reikalingą kontroliuoti, kaip fondas vykdo rėmėjo nustatytas sąlygas.
6. Fondas turi teisę dalį labdaros ir paramos pajamų naudoti tokiems tikslams:
8. Fondo turtas negali būti įkeistas, draudžiama juo laiduoti kitų asmenų skolinius įsipareigojimus.
11 straipsnis. Valdymo organai
12 straipsnis. Steigėjų susirinkimas
1. Steigėjų susirinkimas (konferencija) yra aukščiausiasis fondo valdymo organas. Jeigu fondo steigėjas yra vienas asmuo, tai jo raštiški sprendimai prilygsta steigėjų susirinkimo nutarimams.
2. Steigėjų susirinkimo kompetencijai priklauso:
4) nustatyti atlyginimą valdybos nariams ir revizoriui bei administracijos vadovui, jeigu jis yra valdybos narys;
3. Steigėjų susirinkimų šaukimo tvarką nustato įstatai. Susirinkimo nutarimai priimami fondo įstatuose nustatyta tvarka. Kiekvienas susirinkimo dalyvis priimant nutarimus turi turėti vieną balsą.
4. Steigėjų susirinkimas dalį savo funkcijų, išskyrus nustatytas šio straipsnio antrosios dalies 1, 2, 6 punktuose, gali perduoti specialiam priežiūros organui - patikėtinių tarybai, sudaromai iš steigėjų ir autoritetingų visuomenės atstovų. Tarybos sudarymo tvarka, steigėjų susirinkimo funkcijų perskirstymas, tarybos ir steigėjų susirinkimo santykiai bei tarybos sprendimų priėmimo tvarka nustatoma fondo įstatuose.
13 straipsnis. Valdyba
1. Valdyba yra kolegialus organas, kurio veiklai vadovauja pirmininkas. Valdybos narių skaičių (ne mažesnį kaip 3) nustato įstatai.
2. Valdybos narius ir jos pirmininką įstatuose nustatytam laikui renka steigėjų susirinkimas. Valdybos narius bei pirmininką galima atšaukti įstatuose nustatyta tvarka, taip pat pakartotinai rinkti kitai kadencijai.
3. Valdybos narys (pirmininkas) gali atsistatydinti iš pareigų kadencijai nesibaigus, apie tai raštu įspėjęs valdybą ne vėliau kaip prieš 14 kalendorinių dienų.
4. Valdybos narių daugumos negali sudaryti asmenys, susiję santuokiniais arba giminystės ryšiais. Ne mažiau kaip pusė valdybos narių turi gyventi Lietuvos Respublikoje. Valdybos narių dauguma negali būti fondo administracijos darbuotojais. Įstatuose gali būti ir kitų reikalavimų valdybos nariui.
5. Valdybos funkcijos:
1) nustatyti fondo struktūrą, administracijos darbuotojų pareigybes, jų pareiginius atlyginimus, priėmimo tvarką;
2) skirti administracijos vadovą ir vyriausiąjį finansininką (buhalterį) bei atleisti juos iš pareigų;
6) analizuoti fondo veiklos rezultatus, pajamų ir išlaidų sąmatas, revizijų, inventorizacijos ir kitus vertybių apskaitos duomenis;
7. Valdyba sprendimus priima posėdžiuose. Posėdis yra teisėtas, jeigu jame dalyvauja ne mažiau kaip 2/3 valdybos narių. Sprendimai priimami paprasta balsų dauguma. Valdybos nariai turi lygias balso teises. Jei balsai pasiskirsto po lygiai, lemia valdybos pirmininko balsas. Posėdžių šaukimo tvarką nustato įstatai.
8. Valdybos pirmininkas ir nariai privalo solidariai atlyginti fondui nuostolius, padarytus dėl valdybos sprendimų, priimtų pažeidžiant fondo įstatus, šį ir kitus Lietuvos Respublikos įstatymus. Nuo pareigos atlyginti nuostolius atleidžiami tie asmenys, kurie balsavo prieš, susilaikė arba nedalyvavo posėdyje priimant tokį sprendimą. Ginčus dėl nuostolių atlyginimo sprendžia teismas.
14 straipsnis. Administracija
2. Administracija dirba vadovaudamasi Lietuvos Respublikos įstatymais ir kitais teisės aktais, fondo įstatais, pareigybių nuostatais ir valdybos sprendimais.
3. Fondas turi turėti administracijos vadovą ir vyriausiąjį finansininką (buhalterį). Tas pats asmuo negali eiti abejų pareigų.
4. Administracijos vadovą ir vyriausiąjį finansininką (buhalterį) skiria, jų pareiginius atlyginimus nustato ir sudaro su jais darbo sutartis fondo valdyba. Darbo užmokestį administracijos vadovui, kuris yra fondo valdybos narys, nustato steigėjų susirinkimas. Kitus administracijos darbuotojus priima į darbą ir sudaro su jais darbo sutartis administracijos vadovas.
5. Fondo valdyba Darbo sutarties įstatymo nustatyta tvarka gali nutraukti darbo sutartį su administracijos vadovu, o iki sutarties nutraukimo – apriboti jo įgaliojimus.
6. Administracijos vadovas, vadovaudamasis fondo įstatais, valdybos sprendimais, pareigybės nuostatais, turi teisę sudaryti fondo sandorius. Fondo įstatuose gali būti nustatytos veiklos sritys, kuriose savarankiškai veikti ir sudaryti fondo sandorius gali ir kiti įgalioti asmenys. Administracijos vadovas atstovauja fondui teisme, valstybės valdžios ir valdymo institucijose, taip pat bendradarbiaujant su kitais asmenimis.
15 straipsnis. Finansinės veiklos kontrolė
1. Fondas privalo įstatuose nustatytu periodiškumu atlikti finansinės veiklos patikrinimus. Juos atlieka revizorius arba auditorius, kuriuos fondo įstatuose nustatytam laikui renka steigėjų susirinkimas. Revizoriumi (auditoriumi) gali būti fizinis arba juridinis asmuo, bet ne steigėjas, valdybos narys ar administracijos darbuotojas.
2. Revizorius privalo:
3. Fondo administracija ir valdyba privalo pateikti revizoriui (auditoriui) jo reikalaujamus finansinius buhalterinius dokumentus.
4. Už darbą revizoriui (auditoriui) fondas gali mokėti atlyginimą. Atlyginimo dydį arba darbo apmokėjimo sąlygas nustato steigėjų susirinkimas.
5. Revizorius įstatymų nustatyta tvarka atsako už blogą fondo veiklos kontrolę ir veiklos trūkumų nuslėpimą.
16 straipsnis. Reorganizavimas
2. Fondas gali būti reorganizuotas steigėjų susirinkimo nutarimu. Galimi fondo reorganizavimo būdai:
4. Reorganizuojant fondą, būtina įvertinti jo turtą. Išvadas apie turtą auditorius arba revizorius turi raštu pateikti iki steigėjų susirinkimo, kuriame numatyta svarstyti fondo reorganizavimą.
5. Apie fondo reorganizavimą turi būti du kartus viešai skelbiama „Valstybės žiniose“; antrą kartą – ne anksčiau kaip po 30 dienų nuo pirmojo skelbimo.
17 straipsnis. Likvidavimas
1. Fondo likvidavimo pagrindas gali būti:
2. Organas, nusprendęs (nutaręs) likviduoti fondą, skiria likvidatorių ir nustato jo įgaliojimus. Paskyrus likvidatorių, fondas įgyja likviduojamojo fondo statusą: valdymo organai netenka įgaliojimų valdyti fondą, jų funkcijas atlieka likvidatorius.
3. Fondą likvidavus, likvidatorius privalo sudaryti likvidavimo aktą, išregistruoti fondą, grąžinti registravimo pažymėjimą jį išdavusiam registro tvarkytojui.
18 straipsnis. Baigiamosios nuostatos