LIETUVOS RESPUBLIKOS APLINKOS MINISTRAS
Į S A K Y M A S
DĖL APVALIOSIOS MEDIENOS PARDAVIMO TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO
2002 m. vasario 6 d. Nr. 50
Vilnius
Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1999 m. lapkričio 4 d. nutarimu Nr. 1230 „Dėl kai kurių Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimų kainodaros reguliavimo klausimais pripažinimo netekusiais galios“ (Žin., 1999, Nr. 95-2747),
2. Pripažįstu netekusiu galios aplinkos ministro 1999 m. lapkričio 12 d. įsakymą Nr. 366 „Dėl Apvaliosios medienos pardavimo taisyklių patvirtinimo“ (Žin., 1999, Nr. 97-2808).
3. Aplinkos ministerijos informacijos kompiuterinėje sistemoje vadovautis reikšminiu žodžiu „miškai“.
Patvirtinta
Lietuvos Respublikos aplinkos ministro
2002 m. vasario 6 d. įsakymu Nr. 50
APVALIOSIOS MEDIENOS PARDAVIMO TAISYKLĖS
I. bendrosios nuostatos
1. Apvaliosios medienos pardavimo taisyklės (toliau – taisyklės) nustato apvaliosios medienos pirkimo ir pardavimo, pirkimo–pardavimo sutarčių sudarymo bei atsiskaitymų už apvaliąją medieną tvarką.
2. Šios taisyklės yra taikomos valstybinių miškų valdytojams – miškų urėdijoms ir nacionalinių parkų direkcijoms (toliau – pardavėjai). Taisyklėmis gali vadovautis privačių miškų savininkai, kiti medienos pardavėjai.
3. Apvalioji mediena rūšiuojama, ženklinama, apmatuojama ir jos tūris nustatomas, vadovaujantis Lietuvoje galiojančiais teisės aktais ir norminių techninių dokumentų reikalavimais.
4. Taisyklėse vartojamos sąvokos:
4.1. apvalioji mediena – nukirstas ir nugenėtas medis be viršūnės, kuris gali būti skersai supjaustytas arba ne;
4.3. nuolatinis pirkėjas – pirkėjas, kuris iš pardavėjo per paskutinius vienerius metus nupirko ne mažiau kaip 100 m3 medienos;
4.5. stambus pirkėjas – pirkėjas, per metus nuperkantis iš miškų urėdijų ir nacionalinių parkų direkcijų ne mažiau kaip 10 tūkst. m3;
4.6. mažmeninis pardavimas – kai apvalioji mediena parduodama galutiniam vartotojui asmeniniams poreikiams;
II. Prekybos organizavimas
5. Apvaliosios medienos pardavimą koordinuoja Generalinė miškų urėdija prie Aplinkos ministerijos (toliau – Generalinė miškų urėdija).
7. Didmeninis pardavimas vykdomas:
8. Metinio pardavimo konkursuose parduodama numatoma pagaminti paklausą turinti apvalioji mediena. Generalinė miškų urėdija miškų urėdijoms ir nacionalinių parkų direkcijoms nustato metinio pardavimo konkursuose parduodamų apvaliosios medienos sortimentų sąrašą.
9. Pirkėjo ir pardavėjo susitarimu parduodama likusi neparduota metinio pardavimo konkursuose ir aukcionuose apvalioji mediena bei pagal metinio pardavimo konkursuose sudarytas pirkimo – pardavimo sutartis nenupirkta apvalioji mediena.
11. Didmeninio pirkimo – pardavimo sutartys sudaromos tik raštu. Sutartyse turi būti detaliai nurodomi apvaliosios medienos sortimentai pagal galiojančius normatyvinius techninius dokumentus, kokybės klasės, kainos ir kitos sąlygos.
13. Pirkimo–pardavimo sutartys gali būti:
III. Pardavimas metinio pardavimo konkursuose
16. Apvaliosios medienos pardavimo konkursai ateinantiems metams vykdomi einamųjų metų lapkričio–gruodžio mėnesiais.
17. Metinio pardavimo konkursų miškų urėdijoms ir nacionalinių parkų direkcijoms grafikus sudaro Generalinė miškų urėdija ir paskelbia viename iš šalies dienraščių ne vėliau kaip prieš 15 dienų iki jų pradžios.
18. Pardavėjai ne vėliau kaip prieš 10 dienų iki konkurso pradžios nustato siūlomos parduoti apvaliosios medienos kiekį pagal sortimentus, medžių rūšis.
19. Pirkėjai raštu pateikia pardavėjams ne vėliau kaip prieš 5 darbo dienas iki konkurso pradžios pasiūlymus dėl dalyvavimo apvaliosios medienos metiniame pardavimo konkurse. Pasiūlymo formą tvirtina ir „Valstybės žiniose“ paskelbia Generalinė miškų urėdija.
20. Stambūs pirkėjai, pageidaujantys sudaryti ilgalaikes sutartis, pardavėjui pareikalavus privalo pateikti dokumentus apie įmonės veiklą.
21. Pasiūlymus dalyvauti konkurse pardavėjai registruoja Generalinės miškų urėdijos patvirtintos formos žurnale. Pasiūlymai saugomi kol galioja sudarytos pirkimo–pardavimo sutartys.
23. Pasiūlymai dalyvauti konkurse nepriimami, jeigu juose nenurodyti pageidaujami pirkti apvaliosios medienos sortimentai, jų kiekis arba siūlomos kainos pagal stambumą ir kokybės klases. Apie pasiūlymų atmetimą pardavėjai praneša ne vėliau kaip prieš 2 darbo dienas iki konkurso pradžios.
24. Iki konkursų pradžios pardavėjas sudaro dalyvaujančių konkurse pirkėjų sąrašą, nurodant įmonės pavadinimą, adresą, siūlomus pirkti sortimentus pagal medžių rūšis, kiekį, siūlomas kainas pagal stambumą ir kokybės klases. Sąrašas skelbiamas viešai konkursų vietose. Pirkėjai turi teisę gauti sąrašų kopijas.
25. Konkurso laimėtojais laikomi didžiausią kainą pasiūlę pirkėjai. Dviems arba keliems pirkėjams pasiūlius vienodas kainas, pirmenybė teikiama nuolatiniams pirkėjams, paskutinių dviejų metų laikotarpiu neturėjusiems įsiskolinimų miškų urėdijoms ir nacionalinių parkų direkcijoms. Jei tokių pirkėjų nėra, atsižvelgiama į tai, kaip buvo vykdomos ankstesnės pirkimo–pardavimo sutartys.
26. Pardavėjai turi teisę nesudaryti sutarčių su pirkėjais, kuriems sutarčių sudarymo dieną miškų urėdijos arba nacionalinių parkų direkcijos yra pateikusios ieškinius dėl skolų išieškojimo teismams arba, teismams patenkinus ieškinį, pirkėjai yra neapmokėję priteistų skolų, taip pat ir su pirkėjais, kurie pasirašė sutartis ir visai nepirko medienos per paskutinius dvejus metus.
27. Komisijos sprendimas dėl konkurso nugalėtojų įforminamas protokoliniu nutarimu, kurį pasirašo komisijos pirmininkas.
28. Metiniuose pardavimo konkursuose paprastai sudaromos metinės pirkimo–pardavimo sutartys. Su stambiais pirkėjais, laimėjusiais metinio pardavimo konkursus bei sutarčių sudarymo dieną neturinčiais įsiskolinimų, pardavėjai gali sudaryti ilgalaikes sutartis. Ilgalaikė sutartis nutraukiama, jeigu pirkėjas einamųjų metų spalio 1 dienai yra skolingas pardavėjui. Šiuo atveju, nutraukus ilgalaikę sutartį, pirkėjas turi teisę dalyvauti metinio pardavimo konkursuose.
29. Pagal ilgalaikes pirkimo – pardavimo sutartis pardavėjas gali parduoti ne daugiau kaip 50 procentų per metus numatomų pagaminti atitinkamų sortimentų.
30. Pirkėjai, laimėję metinius apvaliosios medienos pardavimo konkursus, privalo per 15 darbo dienų sudaryti su pardavėju pirkimo – pardavimo sutartį.
31. Pardavėjas prieš 2 darbo dienas informuoja pirkėją apie paruoštą pardavimui atskirą apvaliosios medienos partiją. Pirkėjas, gavęs pranešimą, per sutartyje nustatytą laikotarpį privalo nupirkti pasiūlytą medienos partiją.
32. Pirkėjams, neperkantiems medienos pirkimo–pardavimo sutartyse nurodytomis sąlygomis ir terminais, pardavėjai raštiškai prieš 2 darbo dienas informuoja apie privalomą nupirkti atskirą apvaliosios medienos partiją. Pirkėjui nenupirkus pardavėjo pasiūlytos medienos partijos per sutartyje nustatytą laikotarpį, jis netenka teisės pirkti šią medieną, išskyrus atvejus, kai pardavėjas pažeidė pirkimo–pardavimo sutartyse numatytus reikalavimus. Pirkimo–pardavimo sutartyse numatytas parduoti bendras medienos kiekis sumažinamas pasiūlytu ir nenupirktu medienos kiekiu.
IV. Pardavimas pirkėjo ir pardavėjo susitarimu
35. Pardavėjas, pirkėjui pasiteiravus, privalo pateikti informaciją apie pirkėjo ir pardavėjo susitarimu parduodamus medienos sortimentus pagal medžių rūšis, kiekį, siūlomas pardavimo kainas pagal kokybės klases.
36. Pardavėjas veda derybas su dėl sutarčių sudarymo atvykusiais pirkėjais. Derybos gali būti vedamos ir su vienu pirkėju.
V. Pardavimas aukcionuose
38. Apie rengiamą aukcioną pardavėjai ne vėliau kaip prieš 15 dienų paskelbia viename iš šalies dienraščių. Skelbime nurodomas aukciono rengėjas, aukciono vieta, data (metai, mėnuo, diena, valanda), apvaliosios medienos sortimentų sąrašai, pradinės kainos, prekių apžiūrėjimo sąlygos ir telefono numeris pasiteirauti.
40. Aukcioną vykdo ir jo operacijas įformina aukciono organizavimo komisija (toliau vadinama – aukciono organizatoriai), vadovaujama aukciono vedėjo. Vedėją savo įsakymu skiria pardavėjas.
41. Aukciono organizatoriai sudaro partijomis siūlomų apvaliosios medienos sortimentų aprašus (toliau vadinama – partijų aprašai), kuriuose nurodomi sortimentai, jų tūris, matmenys, medžių rūšys, kokybės rūšys, pradinės kainos. Papildomai gali būti nurodomos apmokėjimo, medienos išvežimo sąlygos ir terminai.
42. Prieš prekių apžiūrą aukciono organizatoriai pageidaujantiems pirkėjams įteikia partijų aprašus.
43. Pirkėjai apie savo norą dalyvauti aukcione praneša aukciono organizatoriams raštiškai arba momentinio ryšio priemonėmis ne vėliau kaip prieš 2 darbo dienas iki aukciono.
44. Pirkėjams gali būti nustatomas pradinis įnašas, bet ne didesnis negu 10 procentų aukcione siūlomos parduoti medienos pradinės vertės, kuris įskaitomas į nupirktos prekės kainą, o nieko nepirkusiam dalyviui jis grąžinamas. Pradinį įnašą nustato pardavėjas ir apie tai praneša ne vėliau kaip prieš 2 darbo dienas iki aukciono datos. Pradinis įnašas pardavėjo sprendimu gali būti nustatytas ir ne pirmą kartą aukcione dalyvaujantiems pirkėjams, kurių atsiskaitymas už apvaliąją medieną negali būti laikomas garantuotu.
45. Neatsiskaitęs už apvaliąją medieną, aukcioną laimėjęs pirkėjas neįgyja nuosavybės teisės, ir pradinis įnašas jam negrąžinamas.
46. Aukcioną rengiantis pardavėjas pasirūpina, kad būtų išspausdinti dalyvių bilietai, kurie parduodami norintiems dalyvauti aukcione (bilieto numeris yra aukciono dalyvio numeris). Bilieto kainą nustato aukciono rengėjas. Šią kainą sudaro aukciono organizavimui reikalingos išlaidos: skelbimo spaudoje kaina, apvaliosios medienos partijų aprašymų ir bilietų spausdinimo kaštai.
47. Aukciono vedėjas neleidžia dalyvauti pirkėjams, kurie einamaisiais ir praėjusiais metais nesudarė sutarties laimėtam aukcione medienos kiekiui arba, sudarę sutartį, neatsiskaitė už medieną.
48. Pradėdamas aukcioną, jo vedėjas apibūdina parduodamą apvaliosios medienos partiją, skelbia vieno kubinio metro pradinę kainą ir minimalų jos didinimo intervalą.
49. Aukciono vedėjas pakartoja kiekvieną pasiūlytą kainą, fiksuodamas ją plaktuko dūžiu. Kai niekas iš pirkėjų nesiūlo didesnės kainos, vedėjas skelbia didžiausią pasiūlytą kainą ir ją pakartoja 3 kartus, fiksuodamas trimis plaktuko dūžiais. Nuskambėjus trečiajam plaktuko dūžiui, mediena laikoma parduota.
50. Pasiūliusiam didžiausią kainą ir laimėjusiam aukcioną pirkėjui išduodamas aukciono vedėjo parašu patvirtintas pranešimas apie suteiktą teisę pirkti apvaliąją medieną.
51. Jeigu aukcioną laimėjęs pirkėjas per 5 dienas nesudaro pirkimo–pardavimo sutarties, pardavėjas turi teisę anuliuoti aukciono rezultatus ir parduoti medieną kitame aukcione ar kitu šiose taisyklėse numatytu būdu savo nuožiūra.
52. Aukciono metu rašomas aukciono protokolas. Protokole nurodomi visi aukciono dalyviai, didžiausios pasiūlytos kainos ir aukcioną laimėję pirkėjai.
53. Aukcionų rezultatai (pirkėjų sąrašai, sortimentų pavadinimai, parduotas kiekis, pardavimo kainos) skelbiami Viešosios įstaigos „Miškų ekonomikos centras“ leidžiamuose biuleteniuose.
VI. Apvaliosios medienos kainos
55. Į apvaliosios medienos kainą neįskaitomos papildomos (pakrovimo, nužievinimo, transportavimo ir kt.) išlaidos.
57. Mažmenines pardavimo kainas pardavėjai nustato ne trumpesniam kaip mėnesio laikotarpiui ir skelbia jas pardavimo vietose.
58. Didmeninės kainos nustatomos konkursuose, šalių susitarimu ar aukcionuose. Jos įteisinamos, pasirašant pirkimo–pardavimo sutartis.
59. Metinio pardavimo konkursuose, pirkėjo ir pardavėjo susitarimu parduotai medienai pardavimo kainos metų eigoje gali būti tikslinamos, atsižvelgiant į medienos rinkos kainų pokyčius. Medienos, parduodamos pagal ilgalaikes pirkimo–pardavimo sutartis, kaina papildomai tikslinama kasmet pasibaigus metinio pardavimo konkursams, atsižvelgiant į konkursuose nustatytas medienos kainas.
60. Informaciją apie patikslintas kainas bei numatomą parduoti medienos kiekį pagal patikslintas kainas pardavėjai pateikia Generalinei miškų urėdijai.
61. Kainų patikslinimas įteisinamas, surašant kainų derinimo protokolą, kuris yra neatskiriama pirkimo–pardavimo sutarties dalis. Pirkėjui ir pardavėjui nesusitarus dėl kainos tikslinimo, ilgalaikio pirkimo–pardavimo sutartis gali būti nutraukiama vienai iš šalių pageidaujant, apie tai pranešant raštu.
62. Parduodant medieną pagal ilgalaikes pirkimo–pardavimo sutartis, apvaliosios medienos kainos gali būti tikslinamos ir atsižvelgiant į tam tikrus kainai įtakos turinčius rodiklius (infliacijos dydį, savikainą, išlaidas ir t. t.), kainos pakeitimo tvarką nurodant pirkimo–pardavimo sutartyje.
VII. Atsiskaitymų tvarka
65. Didmeniniai pirkėjai už nupirktą fanerinę žaliavą atsiskaito per 30 dienų, už plokščių medieną ir malkas – per 40 dienų, o už likusią apvaliąją medieną – per 15 kalendorinių dienų po medienos pirkimo dokumentų išrašymo datos.
66. Nuolatiniam pirkėjui pateikus pardavėjui motyvuotą raštišką prašymą, atsiskaitymo terminai gali būti pratęsti 30 kalendorinių dienų.
67. Pirkėjams, neatsiskaičiusiems už patiektą medieną per sutartyje numatytą arba pratęstą terminą, pardavėjas sustabdo pardavimą. Medienos pardavimas atnaujinamas, pirkėjui apmokėjus įsiskolinimą su priskaičiuotais delspinigiais. Šiuo atveju pardavėjas turi teisę patikslinti atsiskaitymo sąlygas.
68. Didmeniniams pirkėjams apmokant už apvaliąją medieną iš anksto, taikoma 1 % nuolaida nuo apvaliosios medienos partijos vertės.
69. Uždelsus mokėjimus, pirkėjas už kiekvieną pavėluotą dieną moka delspinigius sutartyse nustatyta tvarka.
70. Pardavėjas iš naujų pirkėjų turi teisę reikalauti išankstinės įmokos, kuri mokama kiekvieną ketvirtį. Jos dydis negali viršyti per vieną mėnesį parduodamos medienos vertės. Sudarant vienkartines sutartis, išankstinė įmoka negali viršyti 20 % pirkinio vertės. Susitarimas dėl išankstinės įmokos įteisinamas pirkimo – pardavimo sutartyse.