LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTRAS
Į S A K Y M A S
DĖL NEUNIVERSITETINIŲ STUDIJŲ REZULTATŲ VERTINIMO NUOSTATŲ PATVIRTINIMO
2002 m. sausio 15 d. Nr. 35
Vilnius
Siekdamas užtikrinti neuniversitetinių studijų rezultatų vertinimo ir profesinių kvalifikacijų suteikimo skaidrumą,
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo
ministro 2002 01 15 įsakymu Nr. 35
Neuniversitetinių studijų dalyko egzamino rengimo ir jo rezultatų vertinimo nuostatos
I. Bendrosios nuostatos
1. Šios Neuniversitetinių studijų dalyko egzamino rengimo ir jo rezultatų vertinimo nuostatos (toliau – Nuostatos) nustato dalyko egzamino (toliau – egzamino) rengimo tikslus, bendruosius reikalavimus egzamino užduotims bei pasirengimo egzaminui ir jo rezultatų vertinimo principus.
2. Šios Nuostatos turi būti taikomos visų neuniversitetinių studijų programų dalykų, skirtų profesinei kvalifikacijai ir specializacijai įgyti, egzaminams.
II. Egzamino tikslas ir paskirtis
4. Egzamino rengimo tikslas – leisti studentui įrodyti, kad jis pasiekė dalyko programoje iškeltus tikslus.
III. Pasirengimas egzaminui
6. Pradėdamas dėstyti dalyką dėstytojas, siekdamas motyvuoti dalyko studijas, pateikia studentams dalyko programą, nurodo jos tikslus ir supažindina su šiomis Nuostatomis, egzamino užduočių pavyzdžiais, jo organizavimo tvarka bei rezultatų vertinimo kriterijais.
IV. Egzamino užduotys
10. Užduotys, kartu paimtos, turi apimti ne mažiau kaip du trečdalius visų dalyko programoje numatytų tikslų.*
*Pastaba. Jei dalyko studijų metu buvo taikomas kaupiamasis (tarpinis) vertinimas, tai jo ir egzamino užduotys, kartu paimtos, turi apimti ne mažiau kaip du trečdalius visų dalyko programoje numatytų tikslų.
11. Užduotys sudaromos taip, kad vertinant jų atlikimą būtų galima nustatyti dalyko tikslų pasiekimo lygį.
12. Ne mažiau kaip 50 procentų viso užduotims atlikti numatyto laiko skiriama praktinėms užduotims atlikti ir (arba) praktinėms situacijoms analizuoti (toliau – praktinėms užduotims).
13. Praktinės užduotys sudaromos taip, kad studentai, taikydami studijų metu įgytas teorines žinias ir praktinius įgūdžius, galėtų pademonstruoti gebėjimą analizuoti būsimai profesinei veiklai būdingas praktines situacijas ir savarankiškai spręsti praktinius uždavinius bei iškeltas problemas.
14. Kiekvieną praktinę užduotį sudaro:
15. Užduotys rengiamos raštu. Kartu su užduotimi parengiamas jos priedas su dalyko tikslų, kurių pasiekimo lygis vertinamas šia užduotimi, sąrašu ir priimtinų atsakymų į užduoties klausimus arba (ir) iškeltų problemų sprendimų pavyzdžiais arba (ir) kriterijais, pagal kuriuos galima nustatyti, ar užduotis atlikta tinkamai.
V. Egzamino rezultatų vertinimas
19. Vertinant egzamino rezultatus balais vadovaujamasi dalyko tikslų pasiekimo lygiais, kurie nustatomi taip:
19.1. aukščiausias tikslų pasiekimo lygis (9–10 balų): visos užduotys yra atliktos; atsakymai į klausimus yra priimtini, išsamūs ir argumentuoti; pateikti originalūs arba keli priimtini iškeltų problemų sprendimo variantai ir argumentuotai atrinkti optimaliausi; užduotims atlikti taikyti įvairūs, adekvatūs teoriniai modeliai bei analizės metodai, gauti rezultatai tarpusavyje palyginti; pademonstruotos visapusiškos teorinės žinios pagal užduočių prieduose nurodytus tikslus;
19.2. vidutinis tikslų pasiekimo lygis (7–8 balai):atlikti daugiau kaip du trečdaliai visų užduočių; atsakymai į klausimus bei problemų sprendimai yra priimtini ir argumentuoti; užduotims atlikti taikyti adekvatūs teoriniai modeliai ir analizės metodai; pademonstruotos geros teorinės žinios pagal užduočių prieduose nurodytus tikslus;
19.3. minimalus būtinasis tikslų pasiekimo lygis (5–6 balai):atlikta daugiau kaip pusė visų užduočių; atsakymai į klausimus iš esmės yra priimtini; problemos iš esmės išspręstos; užduotims atlikti taikyti priimtini teoriniai modeliai ir analizės metodai; pademonstruotos minimalios būtinosios teorinės žinios pagal užduočių prieduose nurodytus tikslus.
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo
ministro 2002 01 15 įsakymu Nr. 35
Neuniversitetinių studijų rezultatų baigiamojo vertinimo nuostatos
I. Bendrosios nuostatos
1. Šios Neuniversitetinių studijų rezultatų baigiamojo vertinimo nuostatos (toliau – Nuostatos) nustato studijų rezultatų vertinimo, kurio pagrindu suteikiama profesinė kvalifikacija ir išduodamas Švietimo ir mokslo ministerijoje įregistruotas aukštojo mokslo diplomas, organizavimo principus.
2. Visos neuniversitetinių studijų programos turi būti baigiamos studijų rezultatų vertinimu (toliau – vertinimu), kurio formos yra šios:
3. Vertinimo metu įvertinamos studento įgytos profesinės kompetencijos, numatytos studijų programoje.
II. Vertinimo tikslas ir paskirtis
6. Studijų rezultatų baigiamojo vertinimo organizavimo tikslas – leisti studentui įrodyti, kad jis pasiekė studijų tikslus ir įgijo studijų programoje numatytas profesines kompetencijas, ir nustatyti, ar jam gali būti suteikta profesinė kvalifikacija.
7. Kvalifikacinio egzamino paskirtis – nustatyti studento profesinių kompetencijų, įgytų studijuojant dalykus profesinei kvalifikacijai įgyti ir atliekant atitinkamas profesinės veiklos praktikas, lygį.
8. Baigiamojo egzamino ir baigiamojo darbo paskirtis – nustatyti studento profesinių kompetencijų, įgytų studijuojant dalykus profesinei kvalifikacijai bei specializacijai įgyti ir atliekant profesinės veiklos praktikas, lygį.*
*Pastaba. Jei yra išlaikytas kvalifikacinis egzaminas, tai baigiamojo darbo paskirtis – nustatyti studento profesinių kompetencijų, įgytų studijuojant dalykus specializacijai įgyti ir atliekant atitinkamas profesinės veiklos praktikas, lygį.
III. Pasirengimas vertinimui
9. Siekiant motyvuoti studijas, studentai supažindinami su studijų programa, įgytinomis profesinėmis kompetencijomis ir šiomis Nuostatomis.
10. Kad studentai būtų tinkamai pasirengę baigiamajam vertinimui, studijų metu reguliariai yra vertinamas jų įgytų kompetencijų lygis.
11. Kvalifikacinis egzaminas organizuojamas baigus studijuoti dalykus profesinei kvalifikacijai įgyti ir išlaikius visus jų egzaminus (įskaitas) bei atlikus atitinkamas profesinės veiklos praktikas.
12. Baigiamasis egzaminas organizuojamas arba baigiamasis darbas ginamas baigus studijuoti visus studijų programoje numatytus dalykus ir išlaikius visus jų egzaminus (įskaitas) bei atlikus visas profesinės veiklos praktikas.
IV. Kvalifikavimo komisijos sudarymas
14. Kiekvienais mokslo metais kiekvienos studijų programos baigimo rezultatams vertinti institucijos vadovo įsakymu sudaroma atskira kvalifikavimo komisija (toliau – komisija) iš ne mažiau kaip 5 asmenų.
15. Komisijos sudėtis:
15.1. darbdavių atstovai (ne mažiau kaip pusė komisijos narių), iš kurių vienas skiriamas komisijos pirmininku;
17. Komisijos posėdžius protokoluoja institucijos padalinio (fakulteto) vadovo paskirtas komisijos sekretorius.
V. Egzaminų užduotys
19. Baigiamojo egzamino užduotis rengia dalykų profesinei kvalifikacijai ir specializacijai įgyti dėstytojų grupė, sudaryta institucijos padalinio (fakulteto) vadovo įsakymu programos komiteto arba (ir) atitinkamos katedros teikimu.
20. Kvalifikacinio egzamino užduotis rengia dalykų profesinei kvalifikacijai įgyti dėstytojų grupė, sudaryta institucijos padalinio (fakulteto) vadovo įsakymu programos komiteto arba (ir) atitinkamos katedros teikimu.
21. Egzamino užduotys sudaromos taip, kad studentai turėtų galimybę pademonstruoti įgytas profesines kompetencijas, o kvalifikavimo komisija – nustatyti jų lygį.
22. Baigiamojo egzamino užduotys, kartu paimtos, turi apimti profesines kompetencijas iš visų studijų programoje numatytų profesinės veiklos sričių.
23. Kvalifikacinio egzamino užduotys, kartu paimtos, turi apimti profesines kompetencijas iš visų studijų programoje numatytų profesinės veiklos sričių, išskyrus specializacijos sritis.
24. Ne mažiau kaip 50 procentų viso egzaminui numatyto laiko skiriama praktinėms užduotims atlikti ir (arba) praktinėms situacijoms analizuoti (toliau – praktinėms užduotims).
25. Kiekvienoje praktinėje užduotyje pateikiama:
26. Egzamino užduočių klausimai ir iškeltos problemos turi tiesiogiai sietis su vertinamomis profesinėmis kompetencijomis.
27. Egzamino užduotys rengiamos raštu. Kartu su kiekviena užduotimi parengiamas jos priedas su profesinių kompetencijų, kurios vertinamos šia užduotimi, sąrašu ir priimtinų atsakymų į užduoties klausimus arba (ir) iškeltų problemų sprendimų pavyzdžiais arba (ir) kriterijais, leidžiančiais nustatyti, ar užduotis atlikta tinkamai.
VI. Egzamino organizavimas ir jo rezultatų vertinimas
29. Egzaminas vykdomas raštu arba raštu ir žodžiu.*
*Pastaba. Jei to reikalauja užduotis, egzamino metu gali būti atliekamas demonstruojamasis praktinis darbas.
34. Egzamino rezultatus kiekvienas komisijos narys vertina atskirai vadovaudamasis profesinių kompetencijų lygiais, kurie nustatomi taip:
34.1. aukščiausias profesinių kompetencijų lygis (9–10 balų): visos užduotys yra atliktos; atsakymai į užduočių klausimus yra priimtini, išsamūs ir argumentuoti; pateikti originalūs arba keli priimtini iškeltų problemų sprendimo variantai ir argumentuotai atrinkti optimaliausi; užduotims atlikti taikyti įvairūs, adekvatūs teoriniai modeliai bei analizės metodai, gauti rezultatai tarpusavyje palyginti; pademonstruotos visapusiškos teorinės žinios pagal užduočių prieduose nurodytas profesines kompetencijas;
34.2. vidutinis profesinių kompetencijų lygis (7–8 balai): atlikta daugiau kaip du trečdaliai užduočių; atsakymai į užduočių klausimus yra priimtini ir argumentuoti; problemų sprendimai yra priimtini ir argumentuoti; užduotims atlikti taikyti adekvatūs teoriniai modeliai ir analizės metodai; pademonstruotos geros teorinės žinios pagal užduočių prieduose nurodytas profesines kompetencijas;
34.3. minimalus būtinasis profesinių kompetencijų lygis (5–6 balai): atlikta daugiau kaip pusė užduočių; atsakymai į užduočių klausimus iš esmės yra priimtini; problemos iš esmės išspręstos; užduotims atlikti taikyti priimtini teoriniai modeliai ir analizės metodai; pademonstruotos minimalios būtinosios teorinės žinios pagal užduočių prieduose nurodytas profesines kompetencijas.
35. Galutinis egzamino rezultatų įvertinimas balais nustatomas komisijos posėdyje jos narių bendru susitarimu arba balsuojant.
36. Egzaminas laikomas išlaikytu, jei yra pademonstruotos ne žemesnio kaip minimalus būtinasis lygio profesinės kompetencijos.
38. Komisijos posėdžiui pateikiami:
39. Komisijos posėdžio protokole, kurį pasirašo visi jos nariai, įrašomas egzamino rezultatų įvertinimas balais. Jei yra išlaikytas baigiamasis egzaminas, protokole daromas įrašas apie suteiktą profesinę kvalifikaciją.
41. Komisijos pirmininkas ne vėliau kaip per 10 kalendorinių dienų nuo egzamino pabaigos institucijos ir jo padalinio (fakulteto) vadovui pateikia ataskaitą, kurioje:
41.1. įvertina egzamino organizavimo kokybę (kvalifikavimo komisijai pateiktų dokumentų atitikimą išvardytiems šių Nuostatų 38 punkte, tvarkos palaikymą egzamino metu ir pan.);
VII. Baigiamasis darbas
42. Baigiamojo darbo metu studentą konsultuoja institucijos padalinio (fakulteto) vadovo paskirtas baigiamojo darbo vadovas.
43. Baigiamojo darbo temą ir atlikimo vietą pasirenka bei jo tikslus suformuluoja studentas, suderinęs su darbo vadovu.
44. Baigiamajame darbe studentas turi siekti pademonstruoti, jog jis įgijo profesinių kompetencijų iš visų studijų programoje numatytų veiklos sričių.*
*Pastaba. Jei studentas yra išlaikęs kvalifikacinį egzaminą, baigiamajame darbe jis turi siekti pademonstruoti, jog įgijo visas pasirinktosios specializacijos srities profesines kompetencijas.
45. Baigiamojo darbo pavadinimą (temą) ir atlikimo terminą tvirtina institucijos padalinio (fakulteto) vadovas ne vėliau kaip per 10 darbo dienų nuo baigiamosios profesinės veiklos praktikos pradžios.
46. Baigiamasis darbas įforminamas raštu. Darbą turi sudaryti:
46.1. antraštinis lapas, kuriame nurodomas institucijos ir studijų programos pavadinimas, autorius, darbo tema, vadovas, atlikimo metai;
VIII. Baigiamojo darbo vertinimas
48. Baigiamąjį darbą vertina kvalifikavimo komisija ir institucijos padalinio (fakulteto) vadovo paskirti recenzentai.
49. Baigiamasis darbas vertinamas balais pagal dešimties balų skalę vadovaujantis profesinių kompetencijų lygiais, kurie nustatomi taip:
50.1. aukščiausias profesinių kompetencijų lygis (9–10 balų): darbo tikslai yra priimtini ir aiškiai suformuluoti; darbe pademonstruotos profesinės kompetencijos iš visų, studijų programoje numatytų, profesinės veiklos sričių*; pateikti originalūs arba keli priimtini išsikeltų problemų sprendimo variantai ir argumentuotai atrinkti optimaliausi; taikyti įvairūs adekvatūs teoriniai modeliai bei analizės metodai; gauti rezultatai tarpusavyje palyginti; pademonstruotos visapusiškos teorinės žinios pagal darbe demonstruojamas profesines kompetencijas; darbo rezultatai gali turėti praktinę reikšmę, o jų taikymas duoti naudą; išvados yra argumentuotos, konkrečios, apima visus darbo tikslus ir juos atitinka; darbas parašytas be kalbos klaidų ir įformintas pagal nustatytus reikalavimus;
50.2. vidutinis profesinių kompetencijų lygis (7–8 balai): darbo tikslai yra priimtini; darbe pademonstruotos profesinės kompetencijos iš daugiau kaip dviejų trečdalių studijų programoje numatytų profesinės veiklos sričių*; problemų sprendimai yra priimtini ir argumentuoti; taikyti adekvatūs teoriniai modeliai ir analizės metodai; pademonstruotos geros teorinės žinios pagal darbe demonstruojamas profesines kompetencijas; darbo rezultatai ir išvados yra priimtini, apima visus darbo tikslus ir juos atitinka; darbas įformintas pagal nustatytus reikalavimus;
50.3. minimalus būtinas profesinių kompetencijų lygis (5–6 balai):darbo tikslai iš esmės yra priimtini; darbe pademonstruotos profesinės kompetencijos iš daugiau kaip pusės studijų programoje numatytų veiklos sričių*; problemos iš esmės išspręstos; taikyti priimtini teoriniai modeliai ir analizės metodai; pademonstruotos minimalios būtinosios teorinės žinios pagal darbe demonstruojamas profesines kompetencijas; darbo rezultatai ir išvados yra iš esmės priimtini ir atitinka jo tikslus.
*Pastaba. Jei studentas yra išlaikęs kvalifikacinį egzaminą, baigiamajame darbe turi būti pademonstruotos pasirinktosios specializacijos srities profesinės kompetencijos.
52. Leidimas ginti darbą įteisinamas institucijos padalinio (fakulteto) vadovo įsakymu ne vėliau kaip prieš 5 darbo dienas iki komisijos posėdžio datos.
54. Komisijos posėdžiui pateikiami šie dokumentai:
54.1. institucijos padalinio (fakulteto) vadovo įsakymas, įteisinantis leidimą ginti baigiamąjį darbą;
56. Galutinis baigiamojo darbo įvertinimas balais nustatomas komisijos posėdyje jos narių bendru susitarimu arba balsuojant.
57. Baigiamasis darbas laikomas apgintu, jei darbe ir jo gynimo metu pademonstruotos ne žemesnio kaip minimalus būtinasis lygio profesinės kompetencijos.
58. Komisijos posėdžio protokole įrašomas baigiamojo darbo įvertinimas balais ir suteikiamos profesinės kvalifikacijos pavadinimas.
60. Baigiamojo darbo vertinimo rezultatai skelbiami viešai raštu pasibaigus kvalifikavimo komisijos posėdžiui.
61. Kvalifikavimo komisijos pirmininkas ne vėliau kaip per 10 kalendorinių dienų po gynimo datos institucijos ir jos padalinio (fakulteto) vadovui pateikia ataskaitą, kurią sudaro:
61.1. gynimo organizavimo įvertinimas (kvalifikavimo komisijai pateiktų dokumentų atitikimas išvardytiems šių Nuostatų 54 punkte, tvarkos palaikymas gynimo metu ir pan.);
61.2. bendras visų studentų baigiamųjų darbų kokybės įvertinimas (baigiamuosiuose darbuose ir jų gynimo metu pademonstruotų profesinių kompetencijų lygis, baigiamųjų darbų atitikimas šių Nuostatų 46 ir 47 punkto reikalavimams ir pan.);
IX. Kitos vertinimo nuostatos
62. Atsižvelgiant į konkretų studijų krypties reglamentą, profesinio rengimo standartą ir studijų programą gali būti numatyti papildomi studijų rezultatų vertinimo reikalavimai.
64. Studentams, dėl svarbių priežasčių negalintiems ar negalėjusiems numatytu laiku laikyti egzamino arba ginti baigiamojo darbo, institucijos padalinio (fakulteto) vadovo įsakymu egzaminas arba baigiamojo darbo gynimas gali būti atidėtas iki kito kvalifikavimo komisijos posėdžio.
65. Neparengusiems baigiamojo darbo nustatytu laiku, neatvykusiems į baigiamojo darbo gynimą arba egzaminą be svarbios priežasties, neišlaikiusiems egzamino arba neapgynusiems baigiamojo darbo studentams institucijos padalinio (fakulteto) vadovo įsakymu gali būti leidžiama pakartotinai ginti baigiamąjį darbą arba laikyti egzaminą ne anksčiau kaip po vienerių metų.
______________