LIETUVOS RESPUBLIKOS

VYRIAUSIOJO VALSTYBINIO DARBO INSPEKTORIAUS

ĮSAKYMAS

 

DĖL ASMENŲ PRAŠYMŲ NAGRINĖJIMO IR JŲ APTARNAVIMO LIETUVOS RESPUBLIKOS VALSTYBINĖJE DARBO INSPEKCIJOJE TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO

 

2008 m. spalio 16 d. Nr. V-312

Vilnius

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymu (Žin., 1999, Nr.60-1945; 2006, Nr. 77-2975), Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2007 m. rugpjūčio 22 d. nutarimu Nr. 875 „Dėl Asmenų prašymų nagrinėjimo ir jų aptarnavimo viešojo administravimo institucijose, įstaigose ir kituose viešojo administravimo subjektuose taisyklių patvirtinimo“ (Žin., 2007, Nr. 94-3779) bei Lietuvos Respublikos valstybinės darbo inspekcijos įstatymu (Žin., 2003, Nr. 102-4585):

1. Tvirtinu Asmenų prašymų nagrinėjimo ir jų aptarnavimo Lietuvos Respublikos valstybinėje darbo inspekcijoje taisykles (pridedama).

2. Įpareigoju:

2.1. Lietuvos Respublikos valstybinės darbo inspekcijos valstybės tarnautojus ir kitus darbuotojus užtikrinti, kad nagrinėjant (tiriant) asmenų prašymus ir aptarnaujant asmenis būtų laikomasi šių Taisyklių reikalavimų;

2.2. Lietuvos Respublikos valstybinės darbo inspekcijos piliečių prašymų tyrimo ir analizės skyrių koordinuoti šių Taisyklių reikalavimų įgyvendinimą inspekcijoje.

3. Įgalioju:

3.1. Lietuvos Respublikos vyriausiojo valstybinio darbo inspektoriaus pavaduotojus, vizuojant užduoties korteles dėl Taisyklių 13 p. taikymo pagal jų kuruojamas sritis, priimti sprendimus dėl prašymų nagrinėjimo savarankiškai ir/ar pavesti priimti tokius sprendimus atitinkamų skyrių vedėjams;

3.2. teritorinių skyrių vedėjus savarankiškai spręsti dėl Taisyklių 13 p. taikymo pagal pateiktos informacijos turinį, jų reikšmingumą ir kitas aplinkybes.

4. Nustatau, kad Lietuvos Respublikos valstybinės darbo inspekcijos skyrių vedėjai:

4.1. organizuoja šių Taisyklių reikalavimų įgyvendinimą skyriuose;

4.2. supažindina su šiuo įsakymu ir Taisyklėmis sau pavaldžius darbuotojus pasirašytinai.

5. Pavedu:

5.1. įsakymą paskelbti Lietuvos Respublikos valstybinės darbo inspekcijos interneto tinklalapyje ir „Valstybės žiniose“;

5.2. įsakymo vykdymo kontrolę Lietuvos Respublikos vyriausiojo valstybinio darbo inspektoriaus pavaduotojams Petrui Abaravičiui ir Jonui Naujaliui pagal jų veiklos kompetenciją.

6. Pripažįstu netekusiu galios Lietuvos Respublikos vyriausiojo valstybinio darbo inspektoriaus 2007 m. gegužės 28 d. įsakymą Nr. V-137 „Dėl Piliečių ir kitų asmenų aptarnavimo Lietuvos Respublikos valstybinėje darbo inspekcijoje tvarkos aprašo patvirtinimo“.

 

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSIASIS

VALSTYBINIS DARBO INSPEKTORIUS                                  MINDAUGAS PLUKTAS

 

_________________


PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos vyriausiojo

valstybinio darbo inspektoriaus

2008 m. spalio 16 d. įsakymu Nr. V-312

 

ASMENŲ PRAŠYMŲ NAGRINĖJIMO IR JŲ APTARNAVIMO LIETUVOS RESPUBLIKOS VALSTYBINĖJE DARBO INSPEKCIJOJE TAISYKLĖS

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Šios Taisyklės reglamentuoja fizinių ir juridinių asmenų (toliau – asmenys) prašymų, skundų, pranešimų, informacijos ir individualių paklausimų (toliau – prašymai) nagrinėjimą ir jų aptarnavimą Lietuvos Respublikos valstybinės darbo inspekcijos (toliau – VDI) administracijos ir teritoriniuose skyriuose. Taisyklės parengtos vadovaujantis Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymu (Žin., 2006, Nr. 77-2975), Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2007 m. rugpjūčio 22 d. nutarimu Nr. 875 „Dėl Asmenų prašymų ir jų aptarnavimo viešojo administravimo institucijose ir kituose viešojo administravimo subjektuose taisyklių patvirtinimo“ (Žin., 2007, Nr. 94-3779), Lietuvos Respublikos valstybinės darbo inspekcijos įstatymu, nuostatais, darbo reglamentu ir kitais norminiais teisės aktais.

2. Aptarnaujant asmenis, šių Taisyklių nuostatos taikomos tiek, kiek tų klausimų nereglamentuoja Lietuvos Respublikos įstatymai ar jų pagrindu priimti kiti teisės aktai.

3. Šiose Taisyklėse vartojamos sąvokos:

Asmuo – fizinis asmuo ar fizinių asmenų grupė, juridinis asmuo, kitas subjektas, neturintis juridinio asmens teisių (komisija, visuotinis narių susirinkimas, nuolatinis pasitarimas).

Asmenų aptarnavimas – veikla, apimanti asmenų aptarnavimą atvykus į VDI, aptarnavimą telefonu, prašymų ir skundų, gautų tiesiai iš asmenų ar atsiųstų paštu, įskaitant ir elektroninį būdą (elektroniniu paštu ar kitomis elektroninėmis priemonėmis), nagrinėjimą, priimtų sprendimų įforminimą ir perdavimą asmenims.

Atsakymas į asmenų prašymus ir skundus – VDI raštas, pasirašytas parašo teisę turinčio valstybės tarnautojo ar darbuotojo, kuriame nurodoma apie VDI veiksmus, atliktus tiriant asmenų prašymus ir skundus, priimtus administracinius sprendimus bei taikytas sankcijas.

Administracinis sprendimas – administracinis aktas ar nustatyta tvarka priimtas kitas nustatytos formos dokumentas, kuriame išreikšta VDI valia.

Informacija – žinios, kuriomis disponuoja VDI.

Individualus administracinis aktas – VDI priimtas administracinis teisės aktas vykdant administravimo funkcijas, skirtas konkrečiam asmeniui ar apibrėžtai asmenų grupei.

Individualus paklausimas – konkretaus paklausėjo rašytinis (parašytas ranka, spausdintas, tiesiogiai pristatytas arba atsiųstas paštu, faksu, elektroniniu būdu iš VDI interneto svetainės www.vdi.lt skyrelio „El. paklausimai“) kreipimasis į VDI siekiant gauti individualią konsultaciją.

Individuali konsultacija – VDI raštu ar žodžiu konkrečiam paklausėjui teikiamas paaiškinimas pagal VDI kompetenciją.

Pareiškėjas – asmuo, kuris kreipiasi į VDI raštu, elektroniniu būdu ar žodžiu.

Prašymas – asmens kreipimasis raštu, elektroniniu būdu ar žodžiu į VDI, valstybės tarnautoją ar darbuotoją, dirbantį pagal darbo sutartį ir įgaliotą priimti bei nagrinėti prašymus ir skundus (toliau – vadinama valstybės tarnautojas ar darbuotojas), nesusijęs su pareiškėjo teisių ir teisėtų interesų pažeidimu, prašant priimti individualų administracinį aktą, išduoti dokumentą, patvirtinantį juridinį faktą, ar atlikti kitus administracinius veiksmus; išdėstant asmens norą, pageidavimą, nuostatą tam tikru klausimu; pranešant apie VDI veiklos trūkumus, valstybės tarnautojų ar darbuotojų piktnaudžiavimą ar neteisėtus veiksmus, kurie susiję su valstybės ar daugelio žmonių, o ne konkretaus asmens, interesų ir teisių pažeidimu; teikiant pasiūlymus ką nors pagerinti viešojo administravimo, viešųjų paslaugų teikimo ar kitose srityse; atkreipiant dėmesį į tam tikrą padėtį ir siūlant ką nors patobulinti, pakeisti, nuveikti ar susilaikyti nuo veiklos.

Pranešimas – asmens žodinis ar rašytinis kreipimasis į VDI, kuriame nurodoma, kad yra pažeistos kito asmens teisės ar teisėti interesai, ir prašoma juos apginti, ar Informacija dėl viešojo intereso visuomenės informavimo priemonėse, valstybės ir/ar savivaldos institucijų, darbuotojams atstovaujančių organizacijų, fizinių asmenų pateikta informacija apie pažeistas darbuotojų teises, kurios ginamos darbo įstatymais ir priskiriamos VDI kompetencijai.

Prašymo nagrinėjimas – valstybės tarnautojo veikla, apimanti asmens prašymo priėmimą, įregistravimą, esmės nustatymą, atsakymo parengimą ir išsiuntimą (įteikimą) asmeniui.

Pakartotinis prašymas – antras ar paskesnis asmens kreipimasis į VDI tuo pačiu klausimu ar dėl to paties dalyko, nenurodant ir/ar nurodant naujas aplinkybes, sudarančias prašymo pagrindą.

Paklausėjas – asmuo, jo atstovas, kitas suinteresuotas asmuo, kuris pats kreipiasi į VDI dėl individualios konsultacijos arba kurio kreipimąsi VDI persiunčia kitos institucijos.

Privati informacija – ypatingi fizinio asmens duomenys, kaip juos nustato Lietuvos Respublikos asmens duomenų teisinės apsaugos įstatymas (Žin., 1996, Nr. 63-1479; 2003, Nr. 15-597), informacija apie asmenį ir jo šeimos gyvenimą, su fizinio asmens garbe ir orumu susijusi informacija.

Skundas – kreipimasis į VDI nurodant, kad yra pažeistos asmens teisės ar teisėti interesai, ir prašant juos apginti.

4. VDI valstybės tarnautojai ar darbuotojai, aptarnaudami asmenis, nagrinėdami (tirdami) prašymus, privalo vadovautis pagarbos žmogaus teisėms, teisingumo, sąžiningumo ir protingumo, taip pat Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatyme (Žin., 2006, Nr. 77-2975) įtvirtintais įstatymo viršenybės, objektyvumo, nešališkumo, proporcionalumo, nepiktnaudžiavimo valdžia ir tarnybinio bendradarbiavimo principais, taip pat efektyvumo, ekonomiškumo ir subsidiarumo principais.

5. Teikdami informaciją VDI valstybės tarnautojai ir darbuotojai privalo vadovautis Lietuvos Respublikos teisės gauti informaciją iš valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų įstatyme (Žin., 2000, Nr. 10-236; 2005, Nr. 139-5008) nustatytais informacijos išsamumo, tikslumo, teisėtumo ir objektyvumo principais.

6. Draudžiama atsisakyti aptarnauti asmenis, nagrinėti prašymus, motyvuojant tuo, kad nėra šias funkcijas VDI vykdančio valstybės tarnautojo ar darbuotojo. Nesant šiems valstybės tarnautojams ar darbuotojams tarnyboje (atostogos, komandiruotės, seminarai ir kt.), juos pavaduoti skyriaus vedėjo raštišku pavedimu turi būti paskiriami valstybės tarnautojai ar darbuotojai, turintys tokius pat įgaliojimus.

7. VDI valstybės tarnautojas ar darbuotojas nusišalina pats, įteikdamas skyriaus vedėjui arba aukštesniam pagal pavaldumą pareigūnui pareiškimą, arba turi būti nušalintas nuo prašymo nagrinėjimo jeigu:

7.1. administracinės procedūros dalyvis yra jo artimas giminaitis, šeimos narys (pagal Lietuvos Respublikos civiliniame kodekse apibrėžtas sąvokas) ar svainis (sutuoktinio giminaitis), arba kai svarstomu klausimu veikia kaip šalies atstovas;

7.2. tarp jo ir administracinėje procedūroje dalyvaujančios šalies yra tarnybiniai santykiai;

7.3. tarnautojo bešališkumu pagrįstai abejojama dėl kokių nors kitų priežasčių, galinčių sukelti interesų konfliktą.

8. Sprendimus lokaliniu teisės aktu dėl VDI valstybės tarnautojų nušalinimo priima:

8.1. dėl VDI skyrių vedėjų nušalinimo – Lietuvos Respublikos vyriausiasis valstybinis darbo inspektorius;

8.2. dėl administracijos valstybės tarnautojų ir darbuotojų nušalinimo nuo dalyvavimo administracinėje procedūroje – Lietuvos Respublikos vyriausiojo valstybinio darbo inspektoriaus pavaduotojai pagal jų kuruojamą sritį;

8.3. dėl teritorinio skyriaus valstybės tarnautojo ar darbuotojo nušalinimo nuo dalyvavimo administracinėje procedūroje – skyriaus vedėjas.

9. Nagrinėjami (tiriami) tokie rašytiniai prašymai, kurie tvarkingai ir įskaitomai parašyti valstybine kalba (ši nuostata netaikoma prašymams, siunčiamiems paštu) yra pareiškėjo pasirašyti, nurodytas jo vardas, pavardė, gyvenamoji vieta (jeigu pareiškėjas – fizinis asmuo) arba pavadinimas, kodas, buveinės adresas (jeigu pareiškėjas – juridinis asmuo) ir duomenys ryšiui palaikyti. Jeigu su prašymu kreipiasi pareiškėjo atstovas, nurodomas atstovo vardas, pavardė, gyvenamoji vieta, atstovavimą liudijantis dokumentas ir pareiškėjas, kurio vardu jis kreipiasi. Neįskaitomi, nesuprantamai išdėstyti prašymai grąžinami pareiškėjui, nurodant grąžinimo priežastį.

10. Asmuo, prašydamas pateikti privačią informaciją apie save, prašyme turi nurodyti savo asmens kodą ir informacijos pobūdį. Kai toks prašymas siunčiamas paštu ar per pasiuntinį, prie jo turi būti pridėta notaro patvirtinta pareiškėjo asmens tapatybę patvirtinančio dokumento kopija. Jeigu dėl tokios informacijos kreipiasi asmens atstovas, jis pateikia tapatybę ir atstovavimą liudijantį dokumentą.

11. Asmenų prašymai, pateikti elektroniniu būdu, turi būti sudaryti taip, kad prašymą gavusi VDI galėtų nustatyti prašymą sudariusį asmenį, suprasti jo turinį ir/ ar pasirašyti elektroniniu parašu. Jeigu aukščiau nurodytos aplinkybės nėra aiškios ir, užklausus asmenį, nepatikslinamos per nurodytą laikotarpį – asmens prašymas grąžinamas pareiškėjui, nurodant grąžinimo pagrindą.

12. Asmenų prašymai, pateikti elektroniniu būdu ir pasirašyti elektroniniu parašu, nagrinėjami taip pat kaip rašytiniai prašymai. Atsakymai į šiuos prašymus pateikiami asmeniui elektroniniu paštu, o asmenims pageidaujant siunčiami paštu prašyme nurodytu adresu arba įteikiami.

13. Prašymai, kuriuose nenurodytas asmens vardas ir pavardė, gyvenamoji vieta (jeigu pareiškėjas – fizinis asmuo) ir/arba pavadinimas, identifikacinis kodas, buveinės adresas (jeigu pareiškėjas – juridinis asmuo), arba kurie pareiškėjo nepasirašyti (anoniminiai), institucijos vadovo ar jo įgalioto asmens sprendimu paliekami nenagrinėti. Sprendimas įforminamas užrašant rezoliuciją ant prašymo užduoties kortelės (2 priedas). Atsižvelgiant į VDI veiklos prioritetus nagrinėjami šie anoniminiai pranešimai (tarp jų žodiniai pranešimai ir informacija dėl viešojo intereso, paskelbta žiniasklaidos priemonėse):

13.1. susiję su galimo nelegalaus darbo apraiškomis;

13.2. susiję su pavojais darbuotojų saugai ir sveikatai.

14. Prašymai nenagrinėjami, jeigu nuo juose nurodytų pažeidimų padarymo iki prašymo padavimo yra praėję daugiau kaip vieneri metai. Sprendimas įforminamas užrašant rezoliuciją ant prašymo užduoties kortelės ir apie sprendimą nenagrinėti prašymo pranešama asmeniui ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo prašymo gavimo dienos.

15. Asmenų prašymai nagrinėjami pagal VDI kompetenciją. Jei VDI neįgaliota spręsti asmenų prašymuose išdėstytų klausimų, prašymas ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo prašymo gavimo VDI išsiunčiamas kompetentingai institucijai (pasiliekant prašymo kopiją) ir raštu pranešama apie tai asmeniui, paaiškinant persiuntimo priežastis.

16. Jei asmuo (pareiškėjas) prašo išspręsti klausimą, kuris tuo metu nagrinėjamas ir teisme, arba jei tai paaiškėja vėliau prašymo nagrinėjimo metu, prašymas kartu su priedais gali būti grąžinamas asmeniui, nurodant grąžinimo priežastį arba pateikiant prašomą informaciją.

17. Nevalstybine kalba gauti prašymai nagrinėjami bendra tvarka, o gauto prašymo vertimą organizuoja skyrius (jei pagal VDI kompetenciją priklauso nagrinėti), nagrinėjantis prašymą. Į asmenų prašymus atsakoma valstybine kalba ir tokiu būdu, kokiu pateiktas prašymas, jeigu asmuo nepageidauja gauti atsakymą kitu būdu. Prireikus į prašymą gali būti atsakoma ne valstybine kalba, kai, vadovaudamasi tarptautinės teisės aktais, prašymą pateikia užsienio valstybės institucija, kitas užsienio subjektas ar tarptautinė organizacija.

18. Jeigu asmuo nemoka valstybinės kalbos arba dėl sensorinio ar kalbos sutrikimo negali suprantamai reikšti savo minčių, jam kreipiantis žodžiu turi dalyvauti asmuo, gebantis versti prašymą į valstybinę kalbą (vertėjas). Šią pareiškėjo teisę užtikrina skyrius, į kurį kreipiasi asmuo, arba asmuo, kuris kreipiasi savo iniciatyva.

19. Pareiškėjui nepranešama apie įmonių komercines bei technologines paslaptis, taip pat neteikiama privati informacija apie kitus asmenis bei duomenys, laikytini asmens duomenimis pagal Lietuvos Respublikos asmens duomenų teisinės apsaugos įstatymą, laikantis šių įstatyminių teisinių normų ir konfidencialumo principo (Žin., 1999, Nr. 63-1479; Nauja redakcija nuo 2003 m. liepos 1 d.: Nr. IX-1296, 2003-01-21, Žin., 2003, Nr. 15-597 (2003-02-12).

 

II. ASMENŲ APTARNAVIMAS JIEMS ATVYKUS Į VALSTYBINĘ DARBO INSPEKCIJĄ

 

20. Atvykę asmenys aptarnaujami pagal VDI kompetenciją sprendžiant asmeniui rūpimus klausimus arba paaiškinant pareiškėjui, kas tuos klausimus sprendžia, nurodant, į kokią instituciją pareiškėjas privalo kreiptis.

21. Atvykę į VDI asmenys prašymus gali pateikti tiek raštu, tiek žodžiu. Priimami tik tokie žodiniai prašymai, kuriuos galima išspręsti tuoj pat, nepažeidžiant asmens ir VDI interesų. Prireikus asmeniui sudaroma galimybė išdėstyti prašymą raštu.

22. Kai prašymą VDI paduoda asmens atstovas, kurio atstovavimą patvirtinantis dokumentas išduotas užsienyje, šis dokumentas turi būti legalizuotas vadovaujantis Dokumentų legalizavimo ir tvirtinimo pažyma (Apostille) tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2006 m. spalio 30 d. nutarimu Nr.1079 (Žin., 2006, Nr. 118-4477).

23. Asmenų pageidavimu jų aptarnavimo klausimas ir priėmimo laikas gali būti suderinami iš anksto telefonu ar kita ryšio priemone. Atsiradus nenumatytoms aplinkybėms ir pasikeitus suderintam aptarnavimo laikui, atsakingi VDI tarnautojai apie tai įspėja asmenį.

24. Administracijos ir teritorinių skyrių sekretoriatuose turi būti padėta Piliečių ir kitų asmenų pageidavimų, pasiūlymų ir pastabų knyga, kurioje asmenys visuomet galėtų pareikšti savo nuomonę apie aptarnavimo kokybę, išdėstyti savo pageidavimus ir pasiūlymus.

 

III. PRAŠYMŲ REGISTRAVIMAS, JŲ PERDAVIMAS NAGRINĖTI

 

25. Visi prašymai, gauti tiesiogiai iš asmens ar persiųsti kitų institucijų, atsiųsti paštu, faksu, perduoti pasitikėjimo telefonu, elektroniniu būdu, VDI gavimo dieną registruojami Gautų asmenų prašymų registre (forma – 1 priedas) skaitmeninėje laikmenoje darbuotojų saugos ir sveikatos informacinės sistemos (toliau – DSS IS) prašymų registravimo posistemėje.

26. Asmenų prašymus registruoja atsakingi VDI darbuotojai (pagrindinis registratorius VDI administracijoje ir skyriaus registratorius VDI skyriuose).

27. Pranešimai gauti pasitikėjimo telefonu registruojami pagal Taisyklių 13 p. nuostatas ir nagrinėjami vadovaujantis šių Taisyklių nuostatomis.

28. Registruojant paštu gautus asmenų prašymus patikrinama, ar jis atsiųstas pagal adresą, ar vokuose yra visi prašyme išvardyti dokumentai. Jei voke trūksta dokumento ar priedo, apie tai siuntėjui pranešama raštu, nurodant konkretų terminą trūkumams pašalinti. Šiuo atveju administracinė procedūra pradedama asmeniui pašalinus nurodytus trūkumus.

29. Prie gaunamų prašymų vokai paliekami.

30. Ant prašymo dedamas spaudas, kuriame įrašoma gavimo data ir registracijos DSS IS numeris, taip pat atspausdinama užduoties kortelė (2 priedas).

31. Priėmus prašymą, asmens pageidavimu įteikiamas, o jeigu prašymas gautas paštu (arba elektroniniu būdu), asmens pageidavimu per 2 darbo dienas nuo prašymo gavimo institucijoje asmens nurodytu adresu (arba elektroninio pašto adresu, jeigu prašymas pateiktas elektroniniu būdu) išsiunčiamas prašymo gavimo faktą patvirtinantis dokumentas – užduoties kortelė ar spaudu pažymėta prašymo kopija, išskyrus atvejus, kai prašymas patenkinamas iš karto. Užduoties kortelėje ar spaude turi būti nurodytas institucijos (ar jos padalinio), priėmusios prašymą, pavadinimas, prašymo priėmimo data ir registracijos numeris, valstybės tarnautojo, priėmusio prašymą, vardas, pavardė, pareigos, prireikus – kita reikiama informacija. Prašymo priėmimo faktą patvirtinantis dokumentas – pažyma (3 priedas), asmeniui pageidaujant, įteikiamas arba siunčiamas paštu ar elektroniniu paštu per dvi darbo dienas nuo prašymo gavimo VDI dienos.

32. Jeigu prašymo priėmimo dieną atvykus į VDI metu dėl techninių kliūčių neveikia DSS IS prašymų registravimo posistemės programa, asmeniui pageidaujant jam įteikiama ranka surašyta pažyma (3 priedas), nurodant prašymo registravimo laikiname žurnale numerį. Užregistravus prašymą DSS IS asmeniui išsiunčiama kita pažyma, nurodant jo prašymo tikrąjį registravimo numerį DSS IS.

33. Asmens prašymas, pateiktas elektroniniu būdu ir pasirašytas elektroniniu parašu, prilyginamas prašymui raštu. Elektroniniu būdu pateiktas prašymas turi būti sudarytas taip, kad galima būtų:

33.1. atpažinti elektroninio dokumento formatą;

33.2. atidaryti ir apdoroti jį elektroninių dokumentų valdymo sistemos ar kitomis VDI naudojamomis informacinių technologijų priemonėmis;

33.3. atpažinti prašymo turinį;

33.4. identifikuoti elektroninį parašą ir prašymą pateikusį asmenį;

33.5. prašymai, pateikti elektroniniu būdu nesilaikant Taisyklių 33.1–33.3 punktuose nustatytų reikalavimų, nedelsiant grąžinami asmeniui elektroniniu būdu, nurodant grąžinimo priežastis;

33.6. prašymai, pateikti elektroniniu būdu nesilaikant Taisyklių 33.4 punkte nustatyto reikalavimo, nenagrinėjami, jeigu Lietuvos Respublikos vyriausiasis valstybinis darbo inspektorius ar jo įgaliotas asmuo nenusprendžia kitaip. Sprendimas nagrinėti/nenagrinėti įforminamas užrašant rezoliuciją ant prašymo užduoties kortelės.

34. VDI administracijoje užregistruoti asmenų prašymai kartu su atspausdinta užduoties kortele perduodami Lietuvos Respublikos vyriausiajam valstybiniam darbo inspektoriui arba jo pavaduotojams pagal kompetenciją bei šiose Taisyklėse nustatytą tvarką. Teritoriniuose skyriuose užregistruoti asmenų prašymai kartu su atspausdinta užduoties kortele perduodami skyriaus vedėjui, nesant vedėjo – pavaduotojui arba darbuotojui, laikinai einančiam skyriaus vedėjo pareigas, jei skyriaus vedėjo pavaduotojo etato nėra.

35. Lietuvos Respublikos vyriausiasis valstybinis darbo inspektorius, jo pavaduotojai (pagal kompetenciją), teritorinių skyrių vedėjai (ar jų pavaduotojai) per 3 darbo dienas įrašo rezoliuciją į užduoties kortelę (2 priedas) ir pradeda administracinę procedūrą. Rezoliucijoje trumpai nurodoma, koks skyrius ar tarnautojas turi nagrinėti (tirti) keliamus klausimus, gali būti nurodomas užduoties įvykdymo terminas, jei jis nustatomas trumpesnis, nei nustatyta šiose Taisyklėse, bei nuoroda dėl atsakymo pasirašymo. Jeigu nuorodos dėl atsakymo pasirašymo nėra, atsakymą pasirašo parašo teisę turintis inspektorius.

36. Prašymai su rezoliucijomis grąžinami asmenims, atsakingiems už prašymų registravimą, kurie DSS IS prašymų registravimo posistemėje pagal rezoliucijas suformuoja užduotis ir įrašo vykdytojus, skenuoja ir prideda prašymo teksto ir užduoties kortelės (su rezoliucijomis) rinkmenas, o prašymų originalus (jų kopijas) perduoda vykdytojams. Prašymo originalai teritoriniams VDI skyriams išsiunčiami paštu. Užduoties kortelės originalas su rezoliucijomis ir parašais apie prašymo originalo ar kopijos gavimą yra saugomi pas registratorių.

37. Administracijoje užregistruoti prašymai, kuriuose vykdytojais paskirti VDI skyriai, elektroniniu būdu per DSS IS (registruojant paprastas, kontroliuojamas užduotis atitinkamiems skyriams) perduodami tų skyrių registratoriams. Skyrių registratoriai, gavę pranešimą apie naują užduotį, atspausdina naują užduoties kortelę ir perduoda ją skyriaus vedėjui. Pagal skyriaus vedėjo rezoliuciją suformuojamos užduotys, įrašomi vykdytojai – inspektoriai ir toliau veikiama šių Taisyklių 36 p. nurodyta tvarka.

38. Vykdytojai, gavę prašymo dokumentus, pasirašo užduoties kortelėje. Jeigu prašymai nukreipti keliems vykdytojams, pirmajam vykdytojui atiduodamas prašymo originalas, kitiems – kopijos.

 

IV. PRAŠYMŲ NAGRINĖJIMAS (TYRIMAS)

 

39. Asmenų prašymai nagrinėjami (tiriami) vadovaujantis Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo (Žin., 2006, Nr. 77-2975) trečiajame skirsnyje nustatyta administracine procedūra, šiomis Taisyklėmis ir Lietuvos Respublikos vyriausiojo valstybinio darbo inspektoriaus patvirtintu Asmenų prašymų nagrinėjimo ir jų aptarnavimo Lietuvos Respublikos valstybinėje darbo inspekcijoje tyrimo bei reikalavimų atsakymui (išvadoms ir sprendimo projektui) ir patikrinimo aktui aprašu, kitais teisės aktais pagal pridedamą sąrašą (7 priedas).

40. Atsakymai į elektroniniu paštu gautus prašymus (pranešimus) pateikiami asmeniui elektroniniu paštu. Toks atsakymas turi būti parengtas ir pasirašytas institucijos vadovo arba jo įgalioto asmens saugiu elektroniniu parašu Elektroninių dokumentų valdymo taisyklių, patvirtintų Lietuvos archyvų departamento prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės generalinio direktoriaus 2006 m. sausio 11 d. įsakymu Nr. V-12 (Žin., 2006, Nr. 7-268), nustatyta tvarka.

41. Asmenų prašymai, susiję su nelaimingais atsitikimais, nagrinėjami (tiriami) vadovaujantis Lietuvos Respublikos Vyriausybės patvirtintais nelaimingų atsitikimų darbe tyrimo ir apskaitos nuostatais (Žin., 2004, Nr. 136-4945) bei prisilaikant tų Lietuvos Respublikos vyriausiojo valstybinio darbo inspektoriaus patvirtintų Valstybinėje darbo inspekcijoje gautų asmenų prašymų skundų ir pranešimų tyrimo bei reikalavimų atsakymui (išvadoms ir sprendimo projektui) ir patikrinimo aktui aprašo normų, kurių nereglamentuoja minėti nuostatai.

42. Asmenų prašymai, susiję su profesinėmis ligomis, nagrinėjami (tiriami) vadovaujantis Lietuvos Respublikos Vyriausybės patvirtintais profesinių ligų tyrimo ir apskaitos nuostatais (Žin., 2004, Nr. 69-2398) bei prisilaikant tų Lietuvos Respublikos vyriausiojo valstybinio darbo inspektoriaus patvirtintų Valstybinėje darbo inspekcijoje gautų asmenų prašymų tyrimo bei reikalavimų atsakymui (išvadoms ir sprendimo projektui) ir patikrinimo aktui aprašo normų, kurių nereglamentuoja minėti nuostatai.

43. Administracinė procedūra turi būti baigta ir administracinės procedūros sprendimas priimtas per 20 darbo dienų nuo jos pradžios. Kai dėl objektyvių priežasčių (prašymo ar skundo nagrinėjimas susijęs su komisijos sudarymu, posėdžio sušaukimu, kitomis organizacinėmis priemonėmis ir kt.) per šį terminą administracinė procedūra negali būti baigta, administracinę procedūrą pradėjęs viešojo administravimo subjektas per 15 darbo dienų nuo administracinės procedūros pradžios gali ją pratęsti dar iki 10 darbo dienų. Likus ne mažiau kaip 5 darbo dienoms iki nustatyto termino pabaigos, asmeniui, pateikusiam prašymą, išsiunčiamas pranešimas raštu (arba elektroniniu paštu, jeigu prašymas ar skundas pateiktas elektroniniu būdu), nurodant prašymo ar skundo nagrinėjimo pratęsimo priežastį:

43.1. jeigu tyrimo metu būtina gauti sprendimui priimti reikalingą informaciją, administracinė procedūra sustabdoma iki tokios informacijos gavimo datos, o administracinės procedūros terminas pratęsiamas;

43.2. šalių susitarimu terminas gali būti pratęstas ir dėl kitų aplinkybių;

43.3. šiais atvejais (43.1 ir 43.2 papunkčiai) ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo aplinkybių pasikeitimo datos prašymą pateikęs asmuo apie jas informuojamas raštu, nurodant prašymo gavimo datą, registracijos numerį, prašymą nagrinėjančio (tiriančio) VDI tarnautojo ar darbuotojo pareigas, vardą ir pavardę, telefono numerį bei elektroninio pašto duomenis;

43.4. administracinė procedūra gali būti baigiama asmeniui pateikus raštišką prašymą nutraukti administracinę procedūrą ir nurodžius juridinį pagrindą. Asmeniui, dėl kurio pradėta administracinė procedūra, ne vėliau kaip per 3 darbo dienas raštu pranešama apie priimtą administracinės procedūros sprendimą ir nurodoma sprendimo apskundimo tvarka.

44. Prašymo, adresuoto kelioms institucijoms ir priklausančio kelių institucijų kompetencijai, nagrinėjimą (tyrimą) organizuoja ir sprendimą prašyme keliamu klausimu priima pirmasis adresatas. Kai VDI nėra pirmasis adresatas, pasiūlymus dėl prašymo sprendimo privalu pateikti pirmajam adresatui ne vėliau kaip per 10 darbo dienų nuo prašymo ar skundo gavimo VDI datos be atskiro pirmojo adresato prašymo (reikalavimo).

45. Jeigu VDI nėra įgaliota spręsti prašyme išdėstytų klausimų – prašymas ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo jo gavimo datos persiunčiamas kompetentingai institucijai ir apie tai raštu pranešama asmeniui. Jei VDI pagal kompetenciją nenustato institucijos, kuri turėtų nagrinėti prašymą, jis per 5 darbo dienas nuo jo gavimo datos grąžinamas pareiškėjui ir nurodoma grąžinimo priežastis.

46. Prašymai, kuriuose yra informacijos, susijusios su ypatingais asmens duomenimis (rasine ar etnine kilme, politiniais, religiniais, filosofiniais ar kitais įsitikinimais, naryste profesinėse sąjungose, sveikata, lytiniu gyvenimu, asmens teistumu), persiunčiama nagrinėti kitoms institucijoms tik gavus asmens rašytinį sutikimą. VDI per 5 darbo dienas nuo prašymo gavimo kreipiasi į asmenį raštu, prašydama per 5 darbo dienas (ar kitą terminą) pateikti šį sutikimą. Kai per 5 darbo dienas toks sutikimas negaunamas, prašymas grąžinamas asmeniui, nurodant grąžinimo priežastis (5 darbo dienų prašymo persiuntimo terminas skaičiuojamas nuo asmens rašytinio sutikimo persiųsti prašymą gavimo VDI dienos).

47. Prašymai, kuriuose pateikiama informacija nėra susijusi su ją pateikusio asmens pažeistomis teisėmis ir/ar jo teisėtais interesais, tiriami pagal suteiktą informaciją. Asmeniui, suteikusiam šią informaciją, pranešama apie tyrimą pagal VDI kompetenciją, nepažeidžiant asmens duomenų teisinės apsaugos reikalavimų, taip pat įstatymų saugomų valstybės, tarnybos, komercinės, profesinės ir kitų paslapčių apsaugos reikalavimų ir laikantis kitų įstatymuose numatytų apribojimų ir draudimų.

48. Gauti prašymai nagrinėjami pagal Lietuvos Respublikos vyriausiojo valstybinio darbo inspektoriaus patvirtintą VDI struktūrą apskričių teritoriniu principu. Prašymai, kurių nagrinėjimas turi būti atliekamas atitinkamo VDI skyriaus teritorijoje, skyriaus vedėjo sprendimu gali būti per 5 darbo dienas nuo gavimo datos persiųsti tirti ir nagrinėti kitam VDI skyriui pagal teritorinį suskirstymą. Persiuntimas vykdomas DSS IS prašymų registravimo posistemėje, suformuojant naują užduotį skyriui, kuriam persiunčiama. Persiunčiantis skyrius privalo pakeisti savo skyriaus užduotyse vykdytojo statusą iš „pagrindinis“ į „nepagrindinis“ ir jas visas uždaryti. Jeigu tyrimas jau buvo pradėtas, turi būti pridėta tyrimo metu surinktos informacijos ir gautų dokumentų rinkmenos. Apie prašymo persiuntimą pareiškėją informuoja raštu persiunčiantis skyrius.

49. Draudžiama persiųsti prašymus spręsti institucijoms ar valstybės tarnautojams ir darbuotojams, kurių veiksmai skundžiami.

50. Jeigu prašymą nagrinėti pavedama keliems skyriams, tikrinimą atlieka užduoties kortelėje nurodytas skyrius nustatytais terminais. Patikrinimo aktas, atsakymo projektas, išvados ir kita tyrimo medžiaga atlikto tyrimo apibendrinimui išsiunčiama skyriui, kuris įpareigotas parengti apibendrinimą (atsakymą, išvadas ir sprendimo projektą) Taisyklių 43 punkte nustatytais terminais, jeigu užduoties kortelėje nenurodyta kitaip. Atsakymą (išvadas ir sprendimo projektą) pareiškėjui parengia užduoties kortelėje nurodytas skyrius.

51. Jei tyrimo metu paaiškėja, kad būtina kreiptis dėl tarnybinės pagalbos į kitą teritorinį skyrių pagal VDI administracinį suskirstymą, tyrimą atliekantis skyrius kreipiasi dėl tokios pagalbos. Pagalbos kreipimasis vykdomas DSS IS prašymų registravimo posistemėje, suformuojant naują užduotį skyriui, kurio pagalbos reikia. Užduoties turinys, patikrinimo rezultatų pateikimo forma ir terminai turi būti iš anksto suderinti su skyriaus, kurio pagalbos prašoma, vedėju. Atsakymą (išvadas ir sprendimo projektą) pareiškėjui parengia užduoties kortelėje nurodytas skyrius Taisyklių 43 punkte nustatytais terminais, jeigu užduoties kortelėje nenurodyta kitaip.

52. Pakartotini prašymai nenagrinėjami, jeigu juose nenurodoma naujų aplinkybių, sudarančių prašymo pagrindą, ir nėra įtikinamų argumentų, kad sprendimas dėl ankstesnio prašymo išnagrinėjimo yra neteisingas, taip pat, jei teismo žinioje yra byla dėl to paties prašyme minimo ginčo, dalyko, tuo pačiu pagrindu yra įsiteisėjęs teismo sprendimas. Tuo atveju per 5 darbo dienas nuo pakartotinio prašymo gavimo datos pareiškėjui pranešama, kad jo prašymas nebus nagrinėjamas, nurodomos priežastys ir apskundimo tvarka.

53. Teritorinių skyrių vedėjams prašymus, susijusius su darbo santykius reglamentuojančių teisės aktų laikymosi kontrole, rekomenduojama pavesti tirti ir nagrinėti darbo teisės specialistams ir, tik nesant tuo metu tarnyboje darbo teisės specialisto (atostogauja, serga) arba esant dideliam darbo krūviui, – kitam skyriaus specialistui. Atvejais, kada pagal VDI kompetenciją nagrinėjami sudėtingi klausimai ir reikalinga įvairios srities specialistų išvada, gali būti prašoma administracijos darbuotojų pagalbos arba Lietuvos Respublikos vyriausiojo valstybinio darbo inspektoriaus įsakymu (potvarkiu) sudaroma tyrimo grupė iš kelių inspektorių.

54. VDI inspektoriai ir darbuotojai nagrinėdami (tirdami) prašymus, privalo:

54.1. išnagrinėti visus keliamus klausimus, išreikalauti, esant reikalui, papildomus dokumentus, informaciją ar komentarą, surinkti faktinius duomenis (faktinių duomenų surinkimui gali būti naudojama vaizdo, garso įrašai bei fotografuojama, nepažeidžiant teisės aktais nustatytos tvarkos ir reikalavimų), imtis kitokių priemonių klausimams objektyviai išaiškinti, išspręsti;

54.2. jeigu reikia, susitikti su pareiškėju (taip pat ir dėl tyrimo metu naujai paaiškėjusių aplinkybių patikslinimo);

54.3. užtikrinti pareiškėjų ir kitų žinių, pateiktų pareiškėjo apie darbuotojų saugos ir sveikatos, darbo teisės norminių aktų pažeidimus įmonėje konfidencialumą. Nedaryti užuominų darbdaviui ar jo įgaliotam asmeniui, kad tikrinimas vyksta gavus prašymą, išskyrus atvejus, kai nėra galimybės neatskleisti subjekto tapatybės ir/arba gavus jo (subjekto) raštišką sutikimą;

54.4. tirdami darbuotojų atstovų prašymus, rinkdami faktinius duomenis, informuoti pareiškėjus raštu apie patikrinimo laiką, kad jie turėtų galimybę dalyvauti patikrinime;

54.5. pagal VDI kompetenciją įpareigoti darbdavį pašalinti pažeidimus, priežastis ir sąlygas, dėl kurių pažeidžiamos pareiškėjų teisės ir teisėti interesai;

54.6. pareiškėjui atsakyti į visus prašyme iškeltus klausimus. Neatsakius nors į vieną iš keliamų klausimų, nurodyti priežastis, dėl kurių nebuvo galima priimti sprendimo;

54.7. prieš priimant administracinės procedūros sprendimą gali apklausti asmenį, dėl kurio yra pradėta administracinė procedūra, taip pat kitus asmenis, siekiant išsiaiškinti skundžiamo klausimo esmę ir su juo susijusias aplinkybes. Gali būti paprašyta paaiškinimų iš asmenų, turinčių reikalingos informacijos dėl tikrinamų faktinių duomenų;

54.8. prašymai nagrinėjami išvykstant arba neišvykstant į vietą priklausomai nuo keliamų klausimų sudėtingumo ir poreikio vykti į vietą;

54.9. kai inspektoriaus veiksmai ir sprendimai buvo skundžiami Valstybinės darbo inspekcijos įstatymo 10 str. nustatyta tvarka, užbaigus nagrinėjimą (tyrimą) prie tyrimo medžiagos surašoma ir pridedama „Inspektoriaus veiksmų ir sprendimų apskundimo išvada“ (4 priedas). Pakartotinio prašymo dėl inspektoriaus veikimo/neveikimo tyrimas vykdomas įvertinus Taisyklių 52 punkte nurodytą tvarką ir laikantis visų Taisyklių reikalavimų. Užbaigus pakartotiną nagrinėjimą (tyrimą), prie tyrimo medžiagos surašoma ir pridedama išvada (4 priedas), detalizuojanti jau atlikto pirminio tyrimo metu padarytas tyrimo ir atsakymo rengimo pareiškėjui klaidas, ir/arba inspektoriaus veiksmus/neveikimą;

54.10. administracijos skyrių vedėjai apie prašymų dėl inspektoriaus veikimo/neveikimo atliekant pakartotinių prašymų nagrinėjimą, jeigu keitėsi ar papildytas pirminio prašymo sprendimas bei išvados ir/arba panaikintas reikalavimo įpareigojimas, informuoja skyrių, tyrusį pirminį prašymą ir/ar priėmusį skundžiamą reikalavimą bei išsiunčia atsakymo pareiškėjui kopiją;

54.11. siekdami diegti teigiamą patirtį praktiniame darbe nagrinėjant ir tiriant gautus prašymus, teritorinių skyrių vedėjai atsakymus į pakartotinius prašymus dėl inspektoriaus veikimo/neveikimo, gautus iš VDI administracijos, aptaria skyrių pasitarimuose, atkreipdami dėmesį į pirminiuose tyrimuose (atsakymuose) padarytas klaidas ir/ar nustatytus trūkumus. Pasitarimai yra protokoluojami, protokoliniai nutarimai pagal kompetenciją kontroliuojami skyriaus vedėjo ar pavaduotojo;

54.12. administracijos ir teritoriniai skyriai, nagrinėję pakartotinius prašymus dėl inspektoriaus veikimo/neveikimo, per 5 darbo dienas nuo užduoties atlikimo pateikia VDI Piliečių prašymų tyrimo ir analizės skyriui pirminio bei pakartotinio prašymo kopijas bei „Inspektoriaus veiksmų ir sprendimų apskundimo išvadą“, jeigu tyrimas dėl inspektorių veiksmų buvo atliktas šiuose skyriuose ( 4 priedas) (elektronine versija, faksu ir pan.);

54.13. užfiksuoti žodinius paaiškinimus ir patikrinimo vietoje metu nustatytus faktinius duomenis patikrinimo akte. Rašytiniai paaiškinimai pridedami prie patikrinimo akto. Patikrinimo aktai numeruojami ir registruojami įrašant inspektoriaus tabelio numerį, prašymo registravimo DSS IS eilės numerį, prašymo registravimo DSS IS metus. Jeigu yra surašomas nelegalaus darbo patikrinimo aktas, duomenų patikrinimo aktas nerašomas;

54.14. nurodyti VDI inspektorių veiksmų ir sprendimų apskundimo tvarką.

55. Teritoriniai skyriai prašymą, atsiųstą iš VDI administracijos, tyrimo medžiagą, patikrinimo aktą, atsakymo projektą, išvadas ir sprendimo projektą (pasirašytus skyriaus vedėjo) pateikia rezoliucijoje nurodytam administracijos skyriui, kuris įpareigotas parengti atsakymą (išvadas ir sprendimo projektą). Esant nepakankamai faktinės medžiagos, administracijos skyrius turi teisę paprašyti papildomos medžiagos arba ją surinkti skyriaus darbuotojų jėgomis.

56. Darbdavio, jam atstovaujančio ar jo įgalioto asmens iškvietimas į skyrių vykdomas laikantis šių reikalavimų:

56.1. inspektoriaus motyvuotu teikimu (pildomas VDI nustatytos formos kvietimas) darbdavį, jam atstovaujantį ar jo įgaliotą asmenį į skyrių iškviečia administracijos ar teritorinio skyriaus vedėjas (arba jo pavaduotojas pagal skyriaus vedėjo nustatytą tvarką);

56.2. tokio iškvietimo atveju pokalbyje su iškviestu asmeniu (asmenimis) dalyvauja kvietimą 56.1 papunktyje nustatyta tvarka pasirašęs asmuo (jam nesant, kitas darbo inspektorius) bei inspektorius, inicijavęs iškvietimą.

57. Teritorinių skyrių inspektoriai, kurie reziduoja ne pagrindinėje skyriaus buveinėje, iškviečia darbdavį laikydamiesi šių Taisyklių 56 punkte nustatytos tvarkos.

58. Darbdavio (jo atstovo, įgalioto asmens) atvykimas 56 ir 57 punktuose minimais atvejais įforminamas pagal patvirtintą formą (6 priedas).

581. Kai darbdaviui atstovaujantis asmuo nerandamas, neatvyksta į VDI, vengia bendrauti su VDI pareigūnais bei teikti reikiamus paaiškinimus ir dokumentus, kreipiamasi į policijos komisariatą dėl pagalbos pristatyti darbdaviui atstovaujantį asmenį į VDI teritorinį skyrių ATP protokolui už darbo įstatymų pažeidimus ar/ir ATP protokolui pagal ATPK 412 str. dispoziciją surašyti (kliudymas darbo inspektoriams atlikti jiems pavestas pareigas arba jų reikalavimų nevykdymas).

582. Atlikus 581 p. nurodytus veiksmus ir policijos pareigūnams nepristačius darbdavį atstovaujančio asmens (jo neradus), administracinė procedūra nutraukiama dėl aukščiau išdėstytų priežasčių. Pareiškėjas informuojamas apie VDI pareigūnų atliktus veiksmus, jam išaiškinamos kitos įstatymo nustatytos galimybės ginti pažeistas teises.

59. Administracinės procedūros sprendimas, apskundus teisėtus VDI pareigūnų veiksmus ir reikalavimus, priimamas tik apklausus asmenį, dėl kurio galimai pažeistų teisių ir teisėtų interesų buvo gautas pranešimas ir dėl gauto pranešimo pradėta administracinė procedūra. Jeigu šis asmuo atsisako atvykti į apklausą arba yra kitų objektyvių priežasčių, dėl kurių apklausti asmenį per administracinei procedūrai nustatytą laiką neįmanoma, administracinė procedūra nutraukiama.

 

V. PRAŠYMŲ NAGRINĖJIMO (TYRIMO) BEI SPRENDIMŲ DĖL IŠNAGRINĖTŲ PRAŠYMŲ ĮFORMINIMAS

 

60. Sprendimai dėl išnagrinėtų (ištirtų) prašymų priimti individualų administracinį aktą ar atlikti kitus administracinius veiksmus įforminami Lietuvos Respublikos vyriausiojo valstybinio darbo inspektoriaus ar jo įgalioto asmens įsakymu, pavedimu, raštu ar kitokiu sprendimą patvirtinančiu dokumentu, atitinkančiu pareiškimo esmę. Atsakymai asmenims ir išvados bei sprendimų projektai rengiami pagal Lietuvos Respublikos vyriausiojo valstybinio darbo inspektoriaus patvirtintą Asmenų prašymų nagrinėjimo ir jų aptarnavimo Lietuvos Respublikos valstybinėje darbo inspekcijoje tyrimo bei reikalavimų atsakymui (išvadoms ir sprendimo projektui) ir patikrinimo aktui aprašą.

61. Sprendimai dėl išnagrinėtų (ištirtų) prašymų, kuriuose išdėstytos pareiškėjo nuostatos tam tikru klausimu ir kuriais pranešama apie VDI veiklos trūkumus, valstybės tarnautojų ar darbuotojų piktnaudžiavimą ar neteisėtus veiksmus, susijusius su valstybės ar daugelio žmonių, o ne konkretaus asmens interesų ir teisių pažeidimu, taip pat sprendimai dėl prašymų, kuriuose pateikiami pasiūlymai ką nors gerinti viešojo administravimo, viešųjų paslaugų teikimo ar kitose srityse, atkreipiamas dėmesys į tam tikrą būklę ir siūloma ką nors patobulinti, pakeisti, nuveikti ar susilaikyti nuo veiklos, įforminami laisvos formos raštu (atsakymas, išvados ir sprendimo projektas).

62. Atsakyme, išvadose ir sprendimo projekte turi būti motyvuotai atsakyta į visus pareiškėjo keliamus klausimus, nurodyta, kokių priemonių buvo (ar bus) imtasi ir kas atsakingas už jų įgyvendinimą, taip pat gali būti pareikšta VDI nuomonė ir pateiktos rekomendacijos.

63. Jei atsakymas, išvados ir sprendimo projektas ruošiami dėl šių Taisyklių 54.9 ir 54.12 papunkčiuose nustatytų reikalavimų, prie nagrinėjimo (tyrimo) medžiagos pridedamos išvados (4 priedas).

64. Sprendimai dėl išnagrinėtų prašymų, kiti administraciniai veiksmai įforminami atsižvelgiant į administracinio veiksmo turinį ir gali būti:

64.1. individualus administracinis aktas (kvietimas, reikalavimas, nurodymas, protokolas, nutarimas);

64.2. administracinis sprendimas dėl VDI pareigūno veiksmų/neveikimo;

64.3. administracinis sprendimas dėl individualaus administracinio akto pakeitimo, panaikinimo ar palikimo galioti;

64.4. administracinis sprendimas dėl prašymo (atmesti, palikti nenagrinėtą, persiųsti pagal kompetenciją ar patenkinti);

64.5. kiti sprendimai.

65. Administracinė procedūra baigiama administracinės procedūros sprendimo priėmimu. Asmeniui, dėl kurio pradėta administracinė procedūra, ne vėliau kaip per 3 darbo dienas raštu pranešama apie priimtą administracinės procedūros sprendimą ir nurodoma sprendimo apskundimo tvarka.

66. Administracinės procedūros sprendimas parengiamas dviem egzemplioriais, vienas iš jų įteikiamas ar išsiunčiamas asmeniui, dėl kurio buvo pradėta administracinė procedūra, kitas lieka VDI ir saugomas teisės aktų nustatyta tvarka.

67. Jei gaunamas asmens, dėl kurio buvo pradėta administracinė procedūra, ar kito suinteresuoto asmens motyvuotas pranešimas dėl skaičiavimo, spausdinimo, faktinių duomenų neatitikimo ar kitų techninių klaidų, VDI imasi reikalingų priemonių klaidoms ištaisyti.

68. Jeigu klaida gali turėti esminės įtakos sprendimo vykdymui, VDI pareigūnas, priėmęs administracinės procedūros sprendimą, sustabdo sprendimo vykdymą iki klaidų ištaisymo.

69. Klaidos turi būti ištaisytos administracinės procedūros sprendimo egzemplioriuje, kurį saugo administracinės procedūros sprendimą priėmęs VDI pareigūnas. Asmeniui per 3 darbo dienas įteikiamas naujas arba pataisytas dokumentas (administracinės procedūros sprendimas).

70. Apie prašymo išnagrinėjimą ir priimtą sprendimą pareiškėjui turi būti pranešta registruotu arba paprastu laišku, arba atitinkamas dokumentas pareiškėjui įteikiamas asmeniškai, taip pat elektroniniu būdu – jeigu tyrimas atliktas pagal Taisyklių 40 punktą. Atsakymai, kuriuose yra privačios informacijos, asmeniui siunčiami tik registruota pašto siunta.

71. Valstybinės darbo inspekcijos vardu siunčiami raštai, susiję su prašymų nagrinėjimu, vizuojami ir pasirašomi VDI nustatyta tvarka pagal atskirą aprašą.

72. Lietuvos Respublikos vyriausiojo valstybinio darbo inspektoriaus, jo pavaduotojų, administracijos skyrių vedėjų pasirašyti atsakymai į prašymus perduodami registruoti ir išsiųsti administracijoje atsakingam darbuotojui. Pasirašyti atsakymai yra skenuojami, rinkmena pridedama siunčiamų raštų registravimo posistemėje, o siunčiamas raštas susiejamas su atitinkamu prašymu DSS IS prašymų registravimo posistemėje.

73. Teritorinių skyrių atsakymus į prašymus išsiunčia skyrių sekretorės – kompiuterių operatorės. Pasirašyti atsakymai yra skenuojami, rinkmena pridedama siunčiamų raštų registravimo posistemėje, o siunčiamas raštas susiejamas su atitinkamu prašymu DSS IS prašymų registravimo posistemėje.

74. Už atsakymų siuntimą atsakingas darbuotojas patikrina, ar dokumentai tinkamai įforminti. Ne pagal raštvedybos reikalavimus parengti atsakymai nesiunčiami, bet grąžinami vykdytojams.

75. Atlikęs užduotį, pagrindinis vykdytojas ar kitas skyriaus vedėjo paskirtas darbuotojas, DSS IS prašymų posistemėje patikrina, ar yra pridėta atsakymo teksto ir kitų reikalingų dokumentų rinkmenos, jeigu nėra – prideda, pažymi prašymo tyrimo užbaigimą, o antrąjį atsakymo egzempliorių ir tyrimo medžiagą deda į bylą arba perduoda už bylos sudarymą skyriuje atsakingam darbuotojui.

 

VI. SPRENDIMŲ DĖL IŠNAGRINĖTŲ PRAŠYMŲ APSKUNDIMAS

 

76. Asmuo, nesutinkantis su priimtu sprendimu dėl jo prašymo, savo pasirinkimu tokį sprendimą gali apskųsti Lietuvos Respublikos vyriausiajam valstybiniam darbo inspektoriui arba Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo (Žin., 1999, Nr. 13-308; 2000, Nr. 85-2566) nustatyta tvarka administraciniam teismui.

77. Lietuvos Respublikos vyriausiojo valstybinio darbo inspektoriaus sprendimai gali būti skundžiami administraciniam teismui.

78. Nutarimas administracinio teisės pažeidimo byloje skirti baudą gali būti skundžiamas apygardos administraciniam teismui pagal Valstybinės darbo inspekcijos (inspektoriaus), priėmusios nutarimą, buvimo vietą.

79. Jei per nustatytą prašymo nagrinėjimo terminą sprendimas nėra priimamas, asmuo turi teisę šiuos veiksmus/neveikimą apskųsti administracinių ginčų komisijai ar administraciniam teismui Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo (Žin., 2000, Nr. 85-2566) nustatyta tvarka.

80. Dėl inspektorių veiksmų (piktnaudžiavimo, biurokratizmo ar kitaip pažeidžiamų žmogaus teisių ir laisvių viešojo administravimo srityje) ir neveikimo asmuo turi teisę pateikti skundą Lietuvos Respublikos vyriausiajam valstybiniam darbo inspektoriui arba Lietuvos Respublikos Seimo kontrolieriui Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo (Žin., 1998, Nr. 110-3024; 2004, Nr. 170-6238) nustatyta tvarka.

 

VII. APTARNAVIMAS TELEFONU, KONSULTACIJŲ IR INFORMACIJOS TEIKIMAS APSILANKIUSIEMS ASMENIMS

 

81. Aptarnavimas telefonu – tai asmens išklausymas, jo prašymo esmės išsiaiškinimas, informacijos apie klausimo sprendimo procedūrą suteikimas, kompetentingų nagrinėti ir spręsti rūpimą klausimą VDI darbuotojų pavardžių, telefonų, darbo (priėmimo) laiko nurodymas. Asmenis telefonu aptarnauja:

Administracijoje – vyresnioji specialistė bei vyr. raštvedė – (8 5) 265 0193, teritoriniuose skyriuose – sekretorė – kompiuterių operatorė.

82. Asmenys VDI administracijoje priimami pirmadieniais–ketvirtadieniais nuo 8.00 val. iki 12.00 val. ir nuo 12.45 val. iki 17 val., penktadieniais nuo 8.00 val. iki 12.00 val. ir nuo 12.45 val. iki 15.45 val.

83. Administracijos skyrių (tarnybų) vedėjai, inspektoriai ir kiti darbuotojai asmenis konsultuoja pagal nustatytą grafiką ir tvarką ir informaciją teikia šiais telefonais:

Valstybinės darbo inspekcijos administracijoje (Algirdo g. 19, LT- 03607 Vilnius)

 

Skyriaus pavadinimas

Telefonų numeriai

Inspektavimo organizavimo, priežiūros ir informavimo

(8 5) 260 3393

Teisės

(8 5) 213 9772

Piliečių prašymų tyrimo ir analizės

(8 5) 260 3474

Nelaimingų atsitikimų analizės

(8 5) 213 9759

Darbo higienos

(8 5) 213 9754

Technikos ir normatyvų

(8 5) 213 9767

Informacinių technologijų

(8 5) 265 0082

Finansų ir buhalterinės apskaitos

(8 5) 265 1670

 

84. Asmenys VDI teritoriniuose skyriuose priimami pirmadieniais–ketvirtadieniais nuo 7.30 val. iki 11.30 val. ir nuo 12 val. iki 16.15 val., penktadieniais nuo 7.30 val. iki 11.30 val. ir nuo 12 val. iki 15 val. Teritorinių skyrių (tarnybų) vedėjai, inspektoriai ir kiti darbuotojai asmenis konsultuoja pagal nustatytą grafiką ir tvarką ir informaciją teikia šiais telefonais:

 

Vilniaus (Kauno g. 1A, LT-03212 Vilnius)

(8 5) 213 1235

Kauno (Aušros g. 44, LT-44157 Kaunas)

(8 37) 32 81 85

Klaipėdos (Joniškės g. 21, LT-91267 Klaipėda)

(8 46) 49 50 64

Šiaulių (Dvaro g. 50, LT-76206 Šiauliai)

(8 41) 52 46 35

Panevėžio (Beržų g. 48A, LT-36145 Panevėžys)

(8 45) 43 01 95

Utenos (Aušros g. 2, LT-28181 Utena)

(8 389) 61 226

Alytaus (Pulko g. 21-320, LT-62133 Alytus)

(8 315) 73 370

Marijampolės (Vytauto g. 17, LT-68299 Marijampolė)

(8 343) 54 921

Tauragės (Žemaitės g. 37, LT-72235 Tauragė)

(8 446) 61 346

Telšių (Sedos g. 1A, LT-87112 Telšiai)

(8 444) 60 269

 

85. Papildomos asmenų prašymų ir skundų priėmimo valandos, pasibaigus VDI darbo dienos laikui, nustatomos VDI lokaliniais teisės aktais.

86. Skyrių vedėjai, inspektoriai ir kiti darbuotojai, aptarnaudami bei teikdami konsultaciją ir informaciją asmenims telefonu, turi laikytis šių taisyklių:

86.1. pakelti ragelį prieš trečią skambutį (pageidautina);

86.2. prisistatyti skambinančiajam, pasakydami visą įstaigos pavadinimą ir savo pavardę;

86.3. atidžiai išklausyti asmenį, prireikus paprašyti patikslinti prašymo esmę;

86.4. aiškiai ir tiksliai atsakyti į klausimus;

86.5. atsakyti iš karto į paklausimą, prireikus laiko išsamiam atsakymui parengti – pateikti tikslią informaciją apie kitą kontaktą telefonu (ar kita komunikacijos priemone);

86.6. esant būtinybei tikslinti pateikiamą informaciją būtina užsirašyti asmens kontaktinius duomenis, susitarti dėl kito asmeninio kontakto arba nurodyti apie galimybę kreiptis į VDI su raštišku paklausimu;

86.7. ramiai kalbėtis, mandagiai atsisveikinti, nebūti familiarūs.

87. Konsultacijų atvejai žodžiu registruojami Asmenų aptarnavimo (konsultavimo) telefonu registracijos žurnale, kuriame įrašomas eilės numeris, data, trumpas klausimo turinys, identifikaciniai duomenys, konsultavusio VDI valstybės tarnautojo ar darbuotojo vardas, pavardė ir jo parašas (7 priedas). Kai telefonu užregistruojami teisės aktų nesilaikymo faktai, apie tai pranešama skyriaus vedėjui, kuris priima sprendimą dėl nagrinėjimo (užpildant užduoties kortelę – 2 priedas).

 

VIII. PRAŠYMŲ NAGRINĖJIMO UŽDUOČIŲ VYKDYMO KONTROLĖ. ASMENŲ APTARNAVIMO KOKYBĖS VERTINIMAS

 

88. Už gautų prašymų nagrinėjimo užduočių vykdymo kontrolę atsako VDI skyrių vedėjai.

89. Prašymas laikomas išnagrinėtu, jei atsakyta į visus pateiktus klausimus pagal VDI kompetenciją, nepažeidžiant nustatytų nagrinėjimo terminų, o jeigu prašymas gautas ne pagal VDI kompetenciją, atsakyme nurodžius, kur galima kreiptis dėl klausimo nagrinėjimo.

90. Asmenų prašymų vykdymo kontrolės pabaiga fiksuojama, kai yra:

90.1. užregistruotas ir išsiųstas (įteiktas) atsakymas arba išvados ir sprendimas dėl asmens prašymo;

90.2. užregistruotas ir išsiųstas (įteiktas) pranešimas asmeniui apie administracinės procedūros (prašymo nagrinėjimo) nutraukimą jam pageidaujant dėl tiesiogiai su juo susietų klausimų. Pranešime gali būti informuojama, kad klausimai, kelti prašyme, tiesiogiai nesusieti su pareiškėju, tačiau susiję su darbų saugos ir sveikatos bei darbo įstatymų pažeidimais, toliau nagrinėjami pagal VDI kompetenciją.

91. Asmuo, atsakingas už asmenų prašymų nagrinėjimo terminų kontrolę (teritoriniuose skyriuose sekretorė – kompiuterių operatorė arba kitas skyriaus vedėjo paskirtas registruoti prašymus darbuotojas), primena vykdytojui apie pasibaigiantį tyrimo terminą (pateikia sąrašą prašymų, kuriems iki tyrimo termino pabaigos liko 3 darbo dienos).

92. Jei inspektorius nustatytais terminais negali atsakyti į asmens prašymą, pateikiamas prašymas dėl tyrimo termino pratęsimo (nurodant motyvaciją ir pagrindą, kuris gali būti nustatytas ir šalių susitarimu): administracijoje – Lietuvos Respublikos vyriausiajam valstybiniam darbo inspektoriui ar jo pavaduotojams pagal kompetenciją, o teritoriniuose skyriuose – skyriaus vedėjui ar jo pavaduotojui.

93. Pratęsus prašymo tyrimo terminą, apie tai raštu informuojamas pareiškėjas, taip pat prašymų tyrimo terminus kontroliuojantis darbuotojas, kuris perrašo vykdymo terminą Gautų asmenų prašymų registre (1 priedas).

94. Informaciją apie asmenų gautų prašymų nagrinėjimo terminų nesilaikymą kiekvieną pirmadienį teikia:

94.1. Lietuvos Respublikos vyriausiajam valstybiniam darbo inspektoriui, jo pavaduotojams pagal kompetenciją asmuo, atsakingas už asmenų gautų prašymų ir skundų nagrinėjimo terminų kontrolę;

94.2. Teritorinio skyriaus vedėjui – skyriaus sekretorė – kompiuterių operatorė arba kitas skyriaus vedėjo paskirtas registruoti prašymus darbuotojas.

 

IX. ATSAKOMYBĖ UŽ PRAŠYMŲ NAGRINĖJIMO NEOBJEKTYVUMĄ IR VILKINIMĄ

 

95. Už asmenų prašymų tyrimo kokybę atsako juos tyrę VDI valstybės tarnautojai ir darbuotojai; už šių prašymų tyrimo bei nagrinėjimo vilkinimą, neobjektyvų jų sprendimą, prašymo persiuntimą pareigūnui, kurio veiksmai yra skundžiami, atsakingiems už tai asmenims nustatyta tvarka inicijuojamas tarnybinis patikrinimas.

 

X. INDIVIDUALIŲ PAKLAUSIMŲ REGISTRAVIMAS IR KONSULTACIJŲ RAŠTU TEIKIMAS

 

96. Individualūs paklausimai registruojamai VDI gavimo dieną bendra tvarka Gautų asmenų prašymų registre ir skaitmeninėje laikmenoje.

97. Individualūs paklausimai pateikti elektroniniu būdu turi būti atsiųsti elektroniniu paštu ir pasirašyti elektroniniu parašu arba atsiųsti iš VDI interneto svetainės ir sudaryti taip, kad paklausimą gavusi institucija galėtų nustatyti jį sudariusį asmenį ir suprasti tokio paklausimo turinį. Individualūs paklausimai, pateikti elektroniniu būdu iš VDI interneto svetainės arba elektroniniu paštu ir pasirašyti elektroniniu parašu, nagrinėjami taip pat, kaip rašytiniai paklausimai. Atsakymai į individualius paklausimus pateikiami asmeniui elektroniniu paštu, o asmenims pageidaujant – siunčiami paštu paklausime nurodytu adresu arba įteikiami. Atsakymas elektroniniu paštu turi būti parengtas ir pasirašytas institucijos vadovo arba jo įgalioto asmens saugiu elektroniniu parašu Elektroninių dokumentų valdymo taisyklių, patvirtintų Lietuvos archyvų departamento prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės generalinio direktoriaus 2006 m. sausio 11 d. įsakymu Nr. V-12 (Žin., 2006, Nr. 7-268) nustatyta tvarka. Atsakymai į individualius paklausimus, pateiktus iš VDI internetinės svetainės, pateikiami paštu arba elektroniniu paštu priklausomai nuo paklausėjo pageidavimo.

98. Paklausėjas teikiamuose rašytiniuose (įskaitant pateiktus elektroniniu paštu) individualiuose paklausimuose turi nurodyti savo vardą, pavardę, tikslų adresą bei elektroninio pašto adresą, kuriuo pageidautų gauti atsakymą, gali nurodyti telefoną, o juridinis asmuo – visą savo pavadinimą, identifikacinį kodą, telefoną, tikslų buveinės adresą, kuriuo pageidautų gauti atsakymą. Nagrinėjami tik tie rašytiniai individualūs paklausimai, kurie yra tvarkingai ir įskaitomai parašyti valstybine lietuvių kalba, yra paklausėjo pasirašyti.

99. Jei rašytiniame individualiame paklausime trūksta nustatytų būtinų duomenų, nurodytų 98 punkte, arba jei paklausimas yra neaiškus, atsakymo rengėjas ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo paklausimo gavimo dienos paklausėjui (telefonu, elektroniniu paštu, faksu, paštu) praneša apie paklausimo trūkumus ir būtinybę juos pašalinti ir/ar pateikti papildomą informaciją. Individuali konsultacija teikiama tik pašalinus paklausimo trūkumus.

100. Jei gautas rašytinis paklausimas yra anoniminis arba jei individualiame paklausime trūksta būtinų duomenų ir nėra galimybės jų patikslinti, toks paklausimas nenagrinėjamas ir konsultacija nerengiama.

101. Jeigu individualiame paklausime yra klausimų ne pagal VDI kompetenciją, toks paklausimas ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo jo gavimo datos persiunčiamas kompetentingai institucijai. Apie tai raštu informuojamas paklausėjas.

102. Individualiame paklausime pateikti duomenys netikrinami, t.y. pripažįstama, kad duomenys yra teisingi ir individuali konsultacija rengiama pagal pateiktus duomenis.

103. Paklausėjui teikiama individuali konsultacija neturi teisės norminio akto galios, tačiau tai yra VDI nuomonė.

104. Individuali konsultacija yra skirta tik tam paklausėjui, kuris pateikė individualų paklausimą. Tais atvejais, kai į VDI kreipiasi paklausėjo atstovas, prie individualaus paklausimo turi būti pridėta dokumento, patvirtinančio jo įgaliojimus, kopija.

105. Rengiamos rašytinės individualios konsultacijos pradžioje trumpai išdėstomas nagrinėjamas klausimas, išsamiai dėstoma konsultacija, pabaigoje nurodomos asmens, pasirašančio individualią konsultaciją, pareigos, vardas, pavardė ir pasirašomas (konsultacijas siunčiant elektroniniu paštu, pasirašomos jų popierinės kopijos), taip pat nurodomas pavedimo vykdytojo vardas, pavardė, telefono numeris, elektroninio pašto adresas. Individuali konsultacija turi būti aiški ir išsami, o už konsultacijos kokybę atsako jį rengęs bei pasirašęs darbuotojas.

106. Rašytinė individuali konsultacija į paštu gautą ar tiesiogiai į VDI pristatytą paklausimą išsiunčiama paštu paklausėjo gyvenamosios vietos ar buveinės adresu, nurodytu paklausime. Jei paklausime nurodytas elektroninio pašto adresas ar fakso numeris, individuali konsultacija (raštiškos individualios konsultacijos kopija) išsiunčiama ir šiomis priemonėmis, tačiau tik tuo atveju, kai to prašo paklausėjas.

107. Rašytinė individuali konsultacija į atsiųstą iš VDI interneto svetainės paklausimą išsiunčiama atitinkamai tik elektroniniu paštu arba paklausėjo gyvenamosios vietos ar buveinės adresu priklausomai nuo paklausėjo pageidavimo. Rašytinis individualus paaiškinimas į faksu gautą paklausimą išsiunčiamas tik faksu, išskyrus tuos atvejus, kai paklausėjas prašo išsiųsti individualų paaiškinimą dar ir paštu.

108. Rašytinės individualios konsultacijos, prieš juos įteikiant tiesiogiai paklausėjui ar jo atstovui (išsiunčiant paštu, elektroniniu būdu ar faksu), yra skenuojamos, rinkmena pridedama siunčiamų raštų registravimo posistemėje, o siunčiamas raštas susiejamas su atitinkamu prašymu DSS IS prašymų registravimo posistemėje (Taisyklių 72 ir 73 p.).

 

XI. PRAŠYMŲ BEI JŲ NAGRINĖJIMO MEDŽIAGOS SAUGOJIMAS

 

109. Administracijos ir teritoriniuose skyriuose gautų prašymų nagrinėjimo medžiaga lieka juose ir saugoma VDI dokumentacijos plane nurodytais terminais.

110. Pasibaigus dokumentų saugojimo skyriuose terminui, jie perduodami į VDI archyvą.

111. Pasibaigus dokumentų saugojimo terminui, skyriuje atliekama dokumentų vertės ekspertizė ir bylos naikinimui pagal perdavimo aktą perduodamos į VDI archyvą.

 

_________________