LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSIASIS VALSTYBINIS DARBO INSPEKTORIUS

 

Į S A K Y M A S

DĖL PILIEČIŲ IR KITŲ ASMENŲ APTARNAVIMO LIETUVOS RESPUBLIKOS VALSTYBINĖJE DARBO INSPEKCIJOJE TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO

 

2007 m. gegužės 28 d. Nr. V-137

Vilnius

 

Siekdamas pagerinti piliečių ir kitų asmenų aptarnavimą Lietuvos Respublikos valstybinėje darbo inspekcijoje (toliau – VDI), prašymų bei skundų nagrinėjimą (tyrimą), įvertindamas VDI struktūrinius bei darbo organizavimo pasikeitimus ir vadovaudamasis Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymu (Žin., 2006, Nr. 77-2975), Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimu „Dėl piliečių ir kitų asmenų aptarnavimo viešojo administravimo ir kitose institucijose pavyzdinės tvarkos aprašo patvirtinimo“ (Žin., 2002, Nr. 95-4105; 2006, Nr. 60-2134) bei Lietuvos Respublikos valstybinės darbo inspekcijos įstatymu (Žin., 2003, Nr. 102-4585),

1. Tvirtinu Piliečių ir kitų asmenų aptarnavimo Lietuvos Respublikos valstybinėje darbo inspekcijoje tvarkos aprašą (pridedama).

2. Nustatau, kad už šio Aprašo įgyvendinimo organizavimą atsako VDI skyrių vedėjai.

3. Įpareigoju:

3.1. VDI administracijos ir teritorinių skyrių vedėjus, inspektorius ir kitus darbuotojus užtikrinti, kad aptarnaujant piliečius ir kitus asmenis, nagrinėjant (tiriant) jų prašymus ir skundus būtų laikomasi šio Aprašo reikalavimų;

3.2. VDI administracijos ir teritorinių skyrių vedėjus su šiuo įsakymu supažindinti vadovaujamo skyriaus darbuotojus.

4. Laikau netekusia galios Lietuvos Respublikos vyriausiojo valstybinio darbo inspektoriaus 2003 m. vasario 27 d. įsakymu Nr. 1-71 patvirtintą Piliečių ir kitų asmenų aptarnavimo Valstybinėje darbo inspekcijoje prašymų ir skundų nagrinėjimo tvarką.

5. Pavedu:

5.1. Įsakymą paskelbti Valstybinės darbo inspekcijos interneto tinklalapyje ir „Valstybės žiniose“.

5.2. Įsakymo vykdymo kontrolę Lietuvos Respublikos vyriausiojo valstybinio darbo inspektoriaus pavaduotojui Petrui Abaravičiui.

 

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSIASIS

VALSTYBINIS DARBO INSPEKTORIUS                                            MINDAUGAS PLUKTAS

______________


PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos vyriausiojo

valstybinio darbo inspektoriaus

2007 m. gegužės 28 d. įsakymu Nr. V-137

 

PILIEČIŲ IR KITŲ ASMENŲ APTARNAVIMO VALSTYBINĖJE DARBO INSPEKCIJOJE TVARKOS APRAŠAS

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Šis Aprašas parengtas vadovaujantis Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymu (Žin., 2006, Nr. 77-2975), Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimu „Dėl piliečių ir kitų asmenų aptarnavimo viešojo administravimo ir kitose institucijose pavyzdinės tvarkos aprašo patvirtinimo“ (Žin., 2002, Nr. 95-4105; 2006, Nr. 60-2134), Lietuvos Respublikos valstybinės darbo inspekcijos įstatymu, nuostatais, darbo reglamentu ir reglamentuoja piliečių ir kitų asmenų (toliau – asmenys) aptarnavimą Lietuvos Respublikos valstybinės darbo inspekcijos (toliau – VDI) administracijos ir teritoriniuose skyriuose.

2. Aptarnaujant asmenis, šio Aprašo nuostatos taikomos tiek, kiek tų klausimų nereglamentuoja Lietuvos Respublikos įstatymai ar jų pagrindu priimti kiti teisės aktai.

3. Šiame Apraše vartojamos sąvokos:

Asmenų aptarnavimas – veikla, apimanti asmenų aptarnavimą atvykus į VDI, aptarnavimą telefonu, prašymų ir skundų, gautų tiesiai iš asmenų ar atsiųstų paštu, įskaitant ir elektroninį būdą (elektroniniu paštu ar kitomis elektroninėmis priemonėmis), nagrinėjimą, priimtų sprendimų įforminimą ir perdavimą asmenims.

Informacija – žinios, kuriomis disponuoja VDI.

Pareiškėjas – asmuo, kuris kreipiasi į VDI raštu, elektroniniu būdu ar žodžiu.

Prašymas – asmens kreipimasis raštu, elektroniniu būdu ar žodžiu į VDI, valstybės tarnautoją ar darbuotoją, dirbantį pagal darbo sutartį ir įgaliotą priimti bei nagrinėti prašymus ir skundus (toliau vadinama – valstybės tarnautojas ar darbuotojas), nesusijęs su pareiškėjo teisių ir teisėtų interesų pažeidimu, prašant priimti individualų administracinį aktą, išduoti dokumentą patvirtinantį juridinį faktą ar atlikti kitus administracinius veiksmus; išdėstant asmens norą, pageidavimą, nuostatą tam tikru klausimu; pranešant apie VDI veiklos trūkumus, valstybės tarnautojų ar darbuotojų piktnaudžiavimą ar neteisėtus veiksmus, kurie susiję su valstybės ar daugelio žmonių, o ne konkretaus asmens, interesų ir teisių pažeidimu; teikiant pasiūlymus ką nors pagerinti viešojo administravimo, viešųjų paslaugų teikimo ar kitose srityse; atkreipiant dėmesį į tam tikrą padėtį ir siūlant ką nors patobulinti, pakeisti, nuveikti ar susilaikyti nuo veiklos.

Privati informacija – ypatingi fizinio asmens duomenys, kaip juos nustato Lietuvos Respublikos asmens duomenų teisinės apsaugos įstatymas (Žin., 1996, Nr. 63-1479; 2003, Nr. 15-597), informacija apie asmenį ir jo šeimos gyvenimą, su fizinio asmens garbe ir orumu susijusi informacija.

Informacija dėl viešojo intereso – visuomenės informavimo priemonėse, valstybės ir/ar savivaldos institucijų, darbuotojams atstovaujančių organizacijų, fizinių asmenų pateikta informacija, taip pat ir anoniminė, apie pažeistas darbuotojų teises, kurios ginamos darbo įstatymais ir priskiriamos VDI kompetencijai.

Skundas – kreipimasis į VDI nurodant, kad yra pažeistos asmens teisės ar teisėti interesai, ir prašant juos apginti.

Pranešimas – asmens žodinis ar rašytinis kreipimasis į VDI, kuriame nurodoma, kad yra pažeistos kito asmens teisės ar teisėti interesai, ir prašoma juos apginti.

Prašymo/skundo nagrinėjimas – tiriant prašymą/skundą atliekamų veiksmų ir priimamų sprendimų visuma.

Individualus administracinis aktas – VDI priimtas administracinis teisės aktas vykdant administravimo funkcijas, skirtas konkrečiam asmeniui ar apibrėžtai asmenų grupei.

Atsakymas į asmenų prašymus ir skundus – VDI raštas, pasirašytas parašo teisę turinčio valstybės tarnautojo ar darbuotojo, kuriame nurodoma apie VDI veiksmus, atliktus tiriant asmenų prašymus ir skundus, priimtus administracinius sprendimus bei taikytas sankcijas.

Administracinis sprendimas – administracinis aktas ar nustatyta tvarka priimtas kitas nustatytos formos dokumentas, kuriame išreikšta VDI valia.

Individualus paklausimas – konkretaus paklausėjo rašytinis (parašytas ranka, spausdintas, tiesiogiai pristatytas arba atsiųstas paštu ar elektroniniu būdu, faksu) kreipimasis į VDI siekiant gauti individualią konsultaciją ar paaiškinimą.

Individualus paaiškinimas – VDI raštu konkrečiam paklausėjui teikiamas paaiškinimas pagal VDI kompetenciją.

Paklausėjas – asmuo, jo atstovas, kitas suinteresuotas asmuo, kuris pats kreipiasi į VDI dėl individualaus paaiškinimo arba kurio kreipimąsi VDI persiunčia kitos institucijos.

 

II. BENDRIEJI REIKALAVIMAI

 

4. VDI valstybės tarnautojai ar darbuotojai, aptarnaudami asmenis, nagrinėdami (tirdami) prašymus ir skundus, privalo vadovautis pagarbos žmogaus teisėms, teisingumo, sąžiningumo ir protingumo, taip pat Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo pakeitimo įstatyme (Žin., 2006, Nr. 77-2975) įtvirtintais įstatymo viršenybės, objektyvumo, nešališkumo, proporcionalumo, nepiktnaudžiavimo valdžia ir tarnybinio bendradarbiavimo principais, taip pat efektyvumo ir subsidiarumo principais.

41. Teikdami informaciją VDI valstybės tarnautojai ir darbuotojai privalo vadovautis Lietuvos Respublikos teisės gauti informaciją iš valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų įstatyme (Žin., 2000, Nr. 10-236; 2005, Nr. 139-5008) nustatytais informacijos išsamumo, tikslumo, teisėtumo ir objektyvumo principais.

5. Draudžiama atsisakyti aptarnauti asmenis, nagrinėti prašymus ir skundus motyvuojant tuo, kad nėra šias funkcijas VDI vykdančio valstybės tarnautojo ar darbuotojo. Nesant šių valstybės tarnautojų ar darbuotojų tarnyboje (atostogos, komandiruotės, seminarai ir kt.), juos pavaduoti skyriaus vedėjo raštišku pavedimu turi būti paskiriami valstybės tarnautojai ar darbuotojai, turintys tokius pat įgaliojimus.

6. VDI valstybės tarnautojas ar darbuotojas nusišalina pats, įteikdamas skyriaus vedėjui arba aukštesniam pagal pavaldumą pareigūnui pareiškimą, arba turi būti nušalintas nuo prašymo ar skundo nagrinėjimo jeigu:

6.1. administracinės procedūros dalyvis yra jo artimas giminaitis, šeimos narys (pagal baudžiamuosiuose ir civiliniuose įstatymuose apibrėžtas sąvokas) ar svainis (sutuoktinio giminaitis), arba kai svarstomu klausimu veikia kaip šalies atstovas;

6.2. tarp jo ir administracinėje procedūroje dalyvaujančios šalies yra tarnybiniai santykiai;

6.3. tarnautojo bešališkumu pagrįstai abejojama dėl kokių nors kitų priežasčių, galinčių sukelti interesų konfliktą.

7. Sprendimus lokaliniu teisės aktu dėl VDI valstybės tarnautojų nušalinimo priima:

7.1. dėl VDI skyrių (tarnybų) vedėjų nušalinimo – Lietuvos Respublikos vyriausiasis valstybinis darbo inspektorius;

7.2. dėl administracijos valstybės tarnautojų ir darbuotojų nušalinimo nuo dalyvavimo administracinėje procedūroje – Lietuvos Respublikos vyriausiojo valstybinio darbo inspektoriaus pavaduotojai pagal jų kuruojamą sritį;

7.3. dėl teritorinio skyriaus valstybės tarnautojo ar darbuotojo nušalinimo nuo dalyvavimo administracinėje procedūroje – skyriaus vedėjas.

8. Nagrinėjami (tiriami) tokie rašytiniai pranešimai, prašymai ir skundai, kurie tvarkingai ir įskaitomai parašyti valstybine (lietuvių) kalba, yra pareiškėjo pasirašyti, nurodytas jo vardas, pavardė, gyvenamoji vieta (jeigu pareiškėjas – fizinis asmuo) arba pavadinimas, kodas, buveinės adresas (jeigu pareiškėjas – juridinis asmuo) ir duomenys ryšiui palaikyti. Jeigu su prašymu ar skundu kreipiasi pareiškėjo atstovas, nurodomas atstovo vardas, pavardė, gyvenamoji vieta, atstovavimą liudijantis dokumentas ir pareiškėjas, kurio vardu jis kreipiasi. Neįskaitomi, nesuprantamai išdėstyti prašymai ir skundai grąžinami pareiškėjui, nurodant grąžinimo priežastį.

9. Pareiškėjas, prašydamas pateikti privačią informaciją apie save, prašyme turi nurodyti savo asmens kodą ir informacijos pobūdį. Kai toks prašymas siunčiamas paštu ar per pasiuntinį, prie jo turi būti pridėta notaro patvirtinta pareiškėjo asmens tapatybę patvirtinančio dokumento kopija. Jeigu dėl tokios informacijos kreipiasi pareiškėjo atstovas, jis pateikia tapatybę ir atstovavimą liudijantį dokumentą.

10. Asmenų prašymai ir skundai, pateikti elektroniniu būdu, turi būti pasirašyti elektroniniu parašu ir sudaryti taip, kad skundą ar prašymą gavusi VDI galėtų nustatyti prašymą ar skundą sudariusį asmenį, suprasti prašymo ar skundo turinį. Jeigu aukščiau nurodytos aplinkybės nėra aiškios ir, užklausus asmenį, nepatikslinamos per nurodytą laikotarpį – asmens prašymas/skundas gražinamas pareiškėjui, nurodant gražinimo pagrindą.

11. Asmenų prašymai ir skundai, pateikti elektroniniu būdu ir pasirašyti elektroniniu parašu, nagrinėjami taip pat kaip rašytiniai prašymai ir skundai. Atsakymai į šiuos prašymus ar skundus pateikiami asmeniui elektroniniu paštu, o asmenims pageidaujant siunčiami paštu prašyme ar skunde nurodytu adresu arba įteikiami.

12. Prašymai ir skundai, kuriuose nenurodytas pareiškėjo vardas ir pavardė, gyvenamoji vieta (jeigu pareiškėjas – fizinis asmuo) arba pavadinimas, kodas, buveinės adresas (jeigu pareiškėjas – juridinis asmuo) arba kurie pareiškėjo nepasirašyti (anoniminiai), Lietuvos Respublikos vyriausiojo valstybinio darbo inspektoriaus, jo pavaduotojų (pagal kompetenciją) ar skyriaus vedėjo raštišku sprendimu paliekami nenagrinėti. Sprendimas įforminamas užrašant rezoliuciją ant prašymo ar skundo užduoties kortelės.

13. Prašymai ir skundai nenagrinėjami, jeigu nuo juose nurodytų pažeidimų padarymo iki skundo/prašymo padavimo yra praėję daugiau kaip vieneri metai. Sprendimas įforminamas užrašant rezoliuciją ant prašymo ar skundo užduoties kortelės ir apie sprendimą nenagrinėti skundo/prašymo pranešama asmeniui ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo skundo/prašymo gavimo dienos.

14. Jeigu VDI neturi įgaliojimų priimti administracinės procedūros sprendimą dėl skunde išdėstyto klausimo, skundas ne vėliau kaip per 5 darbo dienas perduodamas tam viešojo administravimo subjektui, kuris turi reikiamus įgaliojimus, ir apie tai pranešama asmeniui.

15. Jeigu paaiškėja, kad, pradėjus administracinę procedūrą, skundą tuo pačiu klausimu pradėjo nagrinėti ir teismas, administracinė procedūra sustabdoma, kol teismas išnagrinės skundą, ir apie tai pranešama asmeniui.

16. Nevalstybine kalba gauti prašymai ir skundai nagrinėjami bendra tvarka, o gauto skundo vertimą organizuoja Ūkinių paslaugų skyrius. Pareiškėjui atsakoma valstybine kalba.

17. Kai asmuo nemoka kalbėti ar nesupranta valstybinės kalbos arba dėl sensorinio ar kalbos sutrikimo negali suprantamai reikšti savo minčių, jį aptarnaujant dalyvauja Ūkinių paslaugų skyriaus pakviestas vertėjas, sugebantis versti į asmeniui suprantamą kalbą.

18. Pareiškėjui nepranešama apie įmonių komercines bei technologines paslaptis, taip pat neteikiama privati informacija apie kitus asmenis bei informacija, nustatyta pagal asmens duomenų apsaugos įstatymą.

 

III. ASMENŲ APTARNAVIMAS JIEMS ATVYKUS Į VALSTYBINĘ DARBO INSPEKCIJĄ

 

19. Atvykę asmenys aptarnaujami pagal VDI kompetenciją sprendžiant asmeniui rūpimus klausimus arba paaiškinant pareiškėjui, kas tuos klausimus sprendžia, nurodant, į kokią instituciją pareiškėjas privalo kreiptis.

20. Atvykę į VDI asmenys prašymus ir skundus gali pateikti ir raštu, ir žodžiu. Žodiniai pareiškimai priimami tik tais atvejais, kai juos galima išnagrinėti ir išspręsti tuoj pat, nepažeidžiant asmens ir VDI interesų. Jei žodinis skundas negali būti išnagrinėtas nedelsiant, asmuo turi pateikti ir rašytinį skundą.

21. Pranešimai, prašymai ir skundai, gauti pasitikėjimo telefonu, registruojami pagal VDI patvirtintas Pasitikėjimo telefono naudojimo taisykles ir nagrinėjami vadovaujantis šio Aprašo nuostatomis.

22. Asmenų pageidavimu jų aptarnavimo klausimas ir priėmimo laikas gali būti suderinami iš anksto telefonu ar kita ryšio priemone. Atsiradus nenumatytoms aplinkybėms ir pasikeitus suderintam aptarnavimo laikui, atsakingi VDI tarnautojai apie tai įspėja asmenį.

23. Administracijos ir teritorinių skyrių sekretoriatuose turi būti padėta Piliečių ir kitų asmenų pageidavimų, pasiūlymų ir pastabų knyga, kurioje asmenys panorėję visuomet galėtų pareikšti savo nuomonę apie aptarnavimo kokybę, išdėstyti savo pageidavimus ir pasiūlymus.

 

IV. PRAŠYMŲ IR SKUNDŲ REGISTRAVIMAS, JŲ PERDAVIMAS NAGRINĖTI

 

24. Visi prašymai ir skundai, gauti tiesiogiai iš asmens ar persiųsti kitų institucijų, atsiųsti paštu, faksu, perduoti pasitikėjimo telefonu, elektroniniu būdu VDI gavimo dieną registruojami Gautų asmenų prašymų registre (forma – 1 priedas) skaitmeninėje laikmenoje darbuotojų saugos ir sveikatos informacinės sistemos (toliau – DSS IS) prašymų registravimo posistemėje. Asmenų prašymus ir pareiškimus registruoja nustatyta tvarka paskirti VDI darbuotojai (pagrindinis registratorius VDI administracijoje ir skyriaus registratorius VDI skyriuose).

25. Atsakymai į elektroniniu paštu gautus prašymus ar skundus (pranešimus) pateikiami asmeniui elektroniniu paštu. Toks atsakymas turi būti parengtas ir pasirašytas institucijos vadovo arba jo įgalioto asmens saugiu elektroniniu parašu Elektroninių dokumentų valdymo taisyklių, patvirtintų Lietuvos archyvų departamento prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės generalinio direktoriaus 2006 m. sausio 11 d. įsakymu Nr. V-12 (Žin., 2006, Nr. 7-268), nustatyta tvarka.

26. Nepasirašyti ir neatitinkantys Aprašo 10 punkto reikalavimų elektroniniu paštu gauti prašymai ir skundai Lietuvos Respublikos vyriausiojo valstybinio darbo inspektoriaus, jo pavaduotojų (pagal kompetenciją) ar skyriaus vedėjo raštišku sprendimu paliekami nenagrinėti. Sprendimas įforminamas užrašant rezoliuciją ant prašymo ar skundo užduoties kortelės.

27. Registruojant paštu gautus asmenų prašymus ir patikrinama, ar prašymas bei skundas (pranešimas) atsiųstas pagal adresą, ar vokuose yra visi prašyme ar skunde išvardyti dokumentai. Jei voke trūksta dokumento ar priedo, apie tai žodžiu ar raštu pranešama siuntėjui, nurodant konkretų terminą trūkumams pašalinti. Šiuo atveju administracinė procedūra pradedama asmeniui pašalinus nurodytus trūkumus.

28. Prie gaunamų prašymų ir skundų vokai paliekami.

29. Ant prašymo ar skundo dedamas spaudas, kuriame įrašoma gavimo data ir registracijos DSS IS numeris, taip pat atspausdinama užduoties kortelė (2 priedas) ir pažyma apie priimtą skundą (3 priedas).

30. Prašymo ar skundo priėmimo faktas patvirtinamas įteikiant ar išsiunčiant pareiškėjui pažymą apie priimtą skundą (3 priedas). Jeigu skundo priėmimo dieną atvykus į VDI metu dėl techninių kliūčių neveikia DSS IS prašymų posistemės programa, pareiškėjui įteikiama ranka parašyta pažyma, nurodant skundo registravimo laikiname žurnale numerį. Užregistravus skundą DSS IS pareiškėjui išsiunčiama kita pažyma, nurodant jo skundo tikrąjį registravimo numerį DSS IS.

31. VDI administracijoje užregistruoti asmenų pranešimai, prašymai ir skundai perduodami Lietuvos Respublikos vyriausiajam valstybiniam darbo inspektoriui arba jo pavaduotojams (pagal kompetenciją bei šiame Apraše nustatytą tvarką).

32. Teritoriniuose skyriuose užregistruoti asmenų pranešimai, prašymai ir skundai perduodami skyriaus vedėjui, nesant vedėjo – pavaduotojui arba darbuotojui, laikinai einančiam skyriaus vedėjo pareigas, jei skyriaus vedėjo pavaduotojo etato nėra.

33. Lietuvos Respublikos vyriausiasis valstybinis darbo inspektorius, jo pavaduotojai (pagal kompetenciją), teritorinių skyrių vedėjai (ar jų pavaduotojai) per 3 darbo dienas įrašo rezoliuciją į užduoties kortelę (2 priedas) ir pradeda administracinę procedūrą. Rezoliucijoje trumpai nurodoma, koks skyrius ar tarnautojas turi nagrinėti (tirti) keliamus klausimus, gali būti nurodomas užduoties įvykdymo terminas, jei jis nustatomas trumpesnis, nei nustatyta šiame Apraše, bei nuoroda dėl atsakymo pasirašymo. Jeigu nuorodos dėl atsakymo pasirašymo nėra, atsakymą pasirašo parašo teisę turintis inspektorius.

34. Pranešimai, prašymai ir skundai su rezoliucijomis grąžinami asmenims, atsakingiems už prašymų ir skundų registravimą, kurie DSS IS prašymų registravimo posistemėje surašo rezoliucijas, skenuoja ir prisega skundo ar prašymo tekstą bei skundų ar prašymų originalus (jų kopijas) perduoda vykdytojams. Užduoties kortelė yra paliekama pas registratorių.

35. Administracijoje užregistruoti pranešimai, prašymai ir skundai, kuriose vykdytojais yra paskirti teritoriniai skyriai, elektroniniu būdu per DSS IS perduodami tų skyrių registratoriams. Skundo ar prašymo originalai teritoriniams VDI skyriams išsiunčiami paštu.

36. Vykdytojai, gavę pranešimo, prašymo ar skundo dokumentus, pasirašo užduoties kortelėje. Jeigu pranešimai, prašymai ar skundai nukreipti keliems vykdytojams, pirmajam vykdytojui atiduodamas pranešimo, prašymo ar skundo originalas, kitiems – kopijos.

 

V. PRAŠYMŲ IR SKUNDŲ NAGRINĖJIMAS (TYRIMAS)

 

37. Asmenų pranešimai, prašymai ir skundai nagrinėjami (tiriami) vadovaujantis Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo pakeitimo įstatymo (Žin., 2006, Nr. 77-2975) trečiajame skirsnyje nustatyta administracine procedūra, šiuo Aprašu ir Lietuvos Respublikos vyriausiojo valstybinio darbo inspektoriaus patvirtintu Valstybinėje darbo inspekcijoje gautų piliečių ir kitų asmenų prašymų, skundų ir pranešimų tyrimo bei reikalavimų atsakymui (išvadoms ir sprendimo projektui) ir patikrinimo aktui aprašu, kitais teisės aktais pagal pridedamą sąrašą (8 priedas).

38. Asmenų prašymai ir skundai, susiję su nelaimingais atsitikimais, nagrinėjami (tiriami) vadovaujantis Nelaimingų atsitikimų darbe tyrimo ir apskaitos nuostatais (Žin., 2004, Nr. 136-4945) bei prisilaikant tų Lietuvos Respublikos vyriausiojo valstybinio darbo inspektoriaus patvirtintų Valstybinėje darbo inspekcijoje gautų piliečių ir kitų asmenų prašymų, skundų ir pranešimų tyrimo bei reikalavimų atsakymui (išvadoms ir sprendimo projektui) ir patikrinimo aktui aprašo normų, kurių nereglamentuoja minėti nuostatai.

39. Asmenų prašymai ir skundai, susiję su profesinėmis ligomis, nagrinėjami (tiriami) vadovaujantis Profesinių ligų tyrimo ir apskaitos nuostatais (Žin., 2004, Nr. 69-2398) bei prisilaikant tų Lietuvos Respublikos vyriausiojo valstybinio darbo inspektoriaus patvirtintų Valstybinėje darbo inspekcijoje gautų piliečių ir kitų asmenų prašymų, skundų ir pranešimų tyrimo bei reikalavimų atsakymui (išvadoms ir sprendimo projektui) ir patikrinimo aktui aprašo normų, kurių nereglamentuoja minėti nuostatai.

40. Administracinė procedūra turi būti baigta ir administracinės procedūros sprendimas priimtas per 20 darbo dienų nuo jos pradžios. Kai dėl objektyvių priežasčių per šį terminą administracinė procedūra negali būti baigta, administracinę procedūrą pradėjęs viešojo administravimo subjektas gali ją pratęsti, bet ne ilgiau kaip 10 darbo dienų. Asmeniui apie administracinės procedūros termino pratęsimą pranešama raštu arba elektroniniu paštu (kai skundas gautas elektroniniu paštu) ir nurodomos pratęsimo priežastys.

40.1. Jeigu tyrimo metu būtina gauti sprendimui priimti reikalingą informaciją, administracinė procedūra sustabdoma iki tokios informacijos gavimo datos, o administracinės procedūros terminas pratęsiamas.

40.2. Šalių susitarimu terminas gali būti pratęstas ir dėl kitų aplinkybių.

40.3. Šiais atvejais (40.1 ir 40.2 papunkčiai), ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo aplinkybių pasikeitimo datos, prašymą, skundą ar pareiškimą pateikęs asmuo apie jas informuojamas raštu, nurodant prašymo ar skundo gavimo datą, registracijos numerį, prašymą ar skundą nagrinėjančio (tiriančio) VDI tarnautojo ar darbuotojo pareigas, vardą ir pavardę, telefono numerį bei elektroninio pašto duomenis.

41. Prašymo ar skundo, adresuoto kelioms institucijoms ir priklausančio kelių institucijų kompetencijai, nagrinėjimą (tyrimą) organizuoja ir sprendimą prašyme ar skunde keliamu klausimu priima pirmasis adresatas. Kai VDI nėra pirmasis adresatas, pasiūlymus dėl prašymo ar skundo sprendimo privalu pateikti pirmajam adresatui ne vėliau kaip per 10 darbo dienų nuo prašymo ar skundo gavimo VDI datos be atskiro pirmojo adresato prašymo (reikalavimo).

42. Jeigu VDI nėra įgaliota spręsti prašyme, skunde ar pranešime išdėstytų klausimų – prašymas, skundas ar pranešimas ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo jo gavimo datos persiunčiamas kompetentingai institucijai ir apie tai raštu pranešama pareiškėjui. Jei VDI pagal kompetenciją nenustato institucijos, kuri turėtų nagrinėti prašymą ar skundą (pranešimą), jis per 5 darbo dienas nuo jo gavimo datos gražinamas pareiškėjui ir nurodoma gražinimo priežastis.

43. Prašymai ar skundai (pranešimai), kuriuose yra privačios informacijos, persiunčiami nagrinėti kitoms institucijoms tik atsiklausus pareiškėjo. Šiuo atveju 5 darbo dienų terminas skaičiuojamas nuo pareiškėjo sutikimo persiųsti prašymą ar skundą (pranešimą) gavimo datos. Jeigu per 10 darbo dienų iš pareiškėjo jo sutikimas negaunamas – prašymas ar skundas gražinamas pareiškėjui (nurodoma grąžinimo priežastis).

431. Pranešimai ir prašymai, kuriuose pateikiama informacija nėra susijusi su ją pateikusio asmens pažeistomis teisėmis ir/ar jo teisėtais interesais, tiriami pagal suteiktą informaciją. Asmeniui, suteikusiam šią informaciją, pranešama apie atliktą patikrinimą pagal VDI kompetenciją, nepažeidžiant asmens duomenų teisinės apsaugos reikalavimų, taip pat įstatymų saugomų valstybės, tarnybos, komercinės, profesinės ir kitų paslapčių apsaugos reikalavimų ir laikantis kitų įstatymuose numatytų apribojimų ir draudimų.

44. Gauti pranešimai, prašymai ir skundai nagrinėjami pagal Lietuvos Respublikos vyriausiojo valstybinio darbo inspektoriaus patvirtintą VDI struktūrą apskričių teritoriniu principu. Pranešimai, prašymai ar skundai, kurių nagrinėjimas turi būti atliekamas atitinkamo VDI skyriaus teritorijoje, skyriaus (tarnybos) vedėjo sprendimu gali būti per 3 darbo dienas nuo gavimo datos persiųstas tirti ir nagrinėti kitam VDI skyriui pagal teritorinį suskirstymą. Apie prašymo ar skundo persiuntimą pareiškėjas informuojamas raštu.

45. Draudžiama persiųsti prašymus ir skundus spręsti institucijoms ar valstybės tarnautojams ir darbuotojams, kurių veiksmai skundžiami.

46. Jeigu prašymą ar skundą nagrinėti pavedama keliems skyriams (tarnyboms), tikrinimą atlieka užduoties kortelėje nurodytas skyrius (tarnyba) nustatytais terminais. Patikrinimo aktas, atsakymo projektas, išvados ir kita tyrimo medžiaga atlikto tyrimo apibendrinimui išsiunčiama skyriui (tarnybai), kuris įpareigotas parengti apibendrinimą (atsakymą, išvadas ir sprendimo projektą) Aprašo 40 punkte nustatytais terminais, jeigu užduoties kortelėje nenurodyta kitaip. Atsakymą (išvadas ir sprendimo projektą) pareiškėjui parengia užduoties kortelėje nurodytas skyrius (tarnyba).

46.1. Jei tyrimo metu paaiškėja, kad būtina kreiptis dėl tarnybinės pagalbos į kitą teritorinį skyrių pagal VDI administracinį suskirstymą, tyrimą atliekantis skyrius kreipiasi dėl tokios pagalbos. Atsakymą (išvadas ir sprendimo projektą) pareiškėjui parengia užduoties kortelėje nurodytas skyrius (tarnyba) Aprašo 40 punkte nustatytais terminais, jeigu užduoties kortelėje nenurodyta kitaip.

47. Kai prašymą ar skundą nagrinėja teismas, jis gražinamas pareiškėjui pateikiant reikalingą informaciją.

48. Pakartotiniai prašymai ir skundai nenagrinėjami, jeigu juose nenurodoma naujų aplinkybių, sudarančių prašymo ar skundo pagrindą, ir nėra įtikinamų argumentų, kad sprendimas dėl ankstesnio prašymo ar skundo išnagrinėjimo yra neteisingas, taip pat, jei teismo žinioje yra byla dėl to paties prašyme ar skunde minimo ginčo, dalyko, tuo pačiu pagrindu yra įsiteisėjęs teismo sprendimas. Tuo atveju per 5 darbo dienas nuo pakartotinio prašymo ar skundo gavimo datos pareiškėjui pranešama, kad jo prašymas ar skundas nebus nagrinėjamas, nurodomos priežastys ir apskundimo tvarka.

49. Teritorinių skyrių vedėjams prašymus ir skundus (pranešimus), susijusius su darbo santykius reglamentuojančių teisės aktų laikymosi kontrole, rekomenduojama pavesti tirti ir nagrinėti darbo teisės specialistams ir, tik nesant tuo metu tarnyboje darbo teisės specialisto (atostogauja, serga) arba esant dideliam darbo krūviui, – kitam skyriaus specialistui. Atvejais, kada pagal VDI kompetenciją nagrinėjami sudėtingi klausimai ir reikalinga įvairios srities specialistų išvada, gali būti prašoma administracijos darbuotojų pagalbos arba Lietuvos Respublikos vyriausiojo valstybinio darbo inspektoriaus įsakymu (potvarkiu) sudaroma tyrimo grupė iš kelių inspektorių.

50. VDI valstybės tarnautojai ir darbuotojai, nagrinėdami (tirdami) prašymus, skundus ir/ar pranešimus privalo:

50.1. išnagrinėti visus keliamus klausimus, išreikalauti, esant reikalui, papildomus dokumentus, informaciją ar komentarą, surinkti faktinius duomenis (faktinių duomenų surinkimui gali būti naudojama vaizdo, garso įrašai bei fotografuojama), imtis kitokių priemonių klausimams objektyviai išaiškinti, išspręsti;

50.2. jeigu reikia, susitikti su pareiškėju (taip pat ir dėl tyrimo metu naujai paaiškėjusių aplinkybių patikslinimo);

50.3. užtikrinti pareiškėjų ir kitų žinių, pateiktų pareiškėjo apie darbuotojų saugos ir sveikatos, darbo teisės norminių aktų pažeidimus įmonėje konfidencialumą. Nedaryti užuominų darbdaviui ar jo įgaliotam asmeniui, kad tikrinimas vyksta gavus prašymą, išskyrus atvejus, kai nėra galimybės neatskleisti subjekto tapatybės ir/arba gavus jo (subjekto) raštišką sutikimą;

50.4. tirdami darbuotojų atstovų prašymus, rinkdami faktinius duomenis, informuoti pareiškėjus raštu apie patikrinimo laiką, kad jie turėtų galimybę dalyvauti patikrinime;

50.5. pagal VDI kompetenciją įpareigoti darbdavį pašalinti pažeidimus, priežastis ir sąlygas, dėl kurių pažeidžiamos pareiškėjų teisės ir teisėti interesai;

50.6. pareiškėjui atsakyti į visus prašyme ar skunde iškeltus klausimus. Neatsakius į bent vieną iš keliamų klausimų, nurodyti priežastis, dėl kurių nebuvo galima priimti sprendimo;

50.7. prieš priimant administracinės procedūros sprendimą gali apklausti asmenį, dėl kurio yra pradėta administracinė procedūra, taip pat kitus asmenis, siekiant išsiaiškinti ginčijamo klausimo esmę ir su juo susijusias aplinkybes. Gali būti paprašyta paaiškinimų iš asmenų, turinčių reikalingos informacijos dėl tikrinamų faktinių duomenų;

50.8. prašymai ir skundai nagrinėjami išvykstant arba neišvykstant į vietą priklausomai nuo keliamų klausimų sudėtingumo ir poreikio vykti į vietą;

50.9. prašymų dėl darbo inspektoriaus reikalavimų ir veiksmų apskundimo nagrinėjimui paskiriamas VDI Teisės skyriaus darbuotojas, jeigu užduoties kortelėje nenurodyta kitaip. Užbaigus nagrinėjimą (tyrimą) arba tuo atveju, kai darbo inspektoriaus veiksmai ir sprendimai buvo skundžiami Valstybinės darbo inspekcijos įstatymo 10 str. nustatyta tvarka, prie tyrimo medžiagos surašoma ir pridedama „Darbo inspektoriaus reikalavimų ir kitų veiksmų apskundimo išvada“ (4 priedas);

50.10. pakartotinio prašymo ar skundo nagrinėjimui (tyrimui) paskiriamas VDI Piliečių prašymų tyrimo ir analizės skyriaus darbuotojas, jeigu užduoties kortelėje nenurodyta kitaip. Tyrimas vykdomas įvertinus Aprašo 48 punkte nurodytą tvarką ir laikantis visų Aprašo reikalavimų. Užbaigus pakartotinį nagrinėjimą (tyrimą), prie tyrimo medžiagos surašoma ir pridedama „Darbo inspektoriaus veiksmų ir sprendimų apskundimo nagrinėjant pakartotinius prašymus ir skundus išvada“ (5 priedas) ir, esant būtinybei, vidiniam tarnybiniam naudojimui skirta išvada, detalizuojanti jau atlikto pirminio tyrimo metu padarytas tyrimo ir atsakymo rengimo pareiškėjui klaidas ir/arba darbo inspektoriaus veiksmus/neveikimą;

50.11. administracijos skyrių (tarnybų) vedėjai apie reikalavimų, pakartotinių prašymų, skundų bei paklausimų (toliau – prašymai) nagrinėjimą, jeigu keitėsi ar papildytas pirminio prašymo sprendimas bei išvados ir/arba panaikintas reikalavimo įpareigojimas, informuoja skyrių, tyrusį pirminį prašymą ir/ar priėmusį skundžiamą reikalavimą, bei išsiunčia atsakymo pareiškėjui kopiją;

50.12. siekiant diegti teigiamą patirtį praktiniame darbe nagrinėjant ir tiriant gautus pranešimus, prašymus ir skundus, teritorinių skyrių (tarnybų) vedėjai atsakymus į pakartotinius prašymus ir skundus, gautus iš VDI administracijos, aptaria skyrių (tarnybų) pasitarimuose, atkreipdami dėmesį į pirminiuose tyrimuose (atsakymuose) padarytas klaidas ir/ar nustatytus trūkumus. Pasitarimai yra protokoluojami, protokoliniai nutarimai pagal kompetenciją kontroliuojami skyriaus (tarnybos) vedėjo ar pavaduotojo.

50.13. administracijos ir teritoriniai skyriai, nagrinėję pakartotinius prašymus ir skundus, per 5 darbo dienas nuo užduoties atlikimo pateikia VDI Piliečių prašymų tyrimo ir analizės skyriui pirminio bei pakartotinio prašymo ar skundo kopijas bei „Darbo inspektoriaus reikalavimų ir kitų veiksmų apskundimo išvadą“ ir/arba „Darbo inspektoriaus veiksmų ir sprendimų apskundimo nagrinėjant pakartotinius prašymus ir skundus išvadą“, jeigu tyrimas dėl darbo inspektorių veiksmų buvo atliktas šiuose skyriuose (Aprašo 4, 5 priedai) kopijas (elektronine versija, faksu ir pan.);

50.14. užfiksuoti žodinius paaiškinimus ir patikrinimo vietoje metu nustatytus faktinius duomenis patikrinimo akte. Rašytiniai paaiškinimai pridedami prie patikrinimo akto. Patikrinimo aktai numeruojami ir registruojami įrašant inspektoriaus tabelio numerį, prašymo registravimo DSS IS eilės numerį, prašymo registravimo DSS IS metus.

51. Teritoriniai skyriai prašymą ar skundą, atsiųstą iš VDI administracijos, tyrimo medžiagą, patikrinimo aktą, atsakymo projektą, išvadas ir sprendimo projektą (pasirašytus skyriaus vedėjo) pateikia rezoliucijoje nurodytam administracijos skyriui, kuris įpareigotas parengti atsakymą (išvadas ir sprendimo projektą). Esant nepakankamai faktinei medžiagai, Administracijos skyrius turi teisę paprašyti papildomos medžiagos arba ją surinkti skyriaus darbuotojų jėgomis.

52. Darbdavio, jam atstovaujančio ar jo įgalioto asmens iškvietimas į skyrių (tarnybą) vykdomas prisilaikant šių reikalavimų:

52.1. darbo inspektoriaus motyvuotu teikimu (pildomas VDI nustatytos formos kvietimas) darbdavį, jam atstovaujantį ar jo įgaliotą asmenį į skyrių (tarnybą) iškviečia administracijos ar teritorinio skyriaus vedėjas (arba jo pavaduotojas pagal skyriaus vedėjo nustatytą tvarką);

52.2. tokio iškvietimo atveju pokalbyje su iškviestu asmeniu (asmenimis) dalyvauja kvietimą 52.1 papunktyje nustatyta tvarka pasirašęs asmuo bei darbo inspektorius, inicijavęs iškvietimą.

53. Teritorinių skyrių inspektoriai, kurie reziduoja ne pagrindinėje skyriaus (tarnybos) buveinėje, iškviečia darbdavį laikydamiesi šio Aprašo 52 punkte nustatytos tvarkos.

54. Darbdavio (jo atstovo, įgalioto asmens) atvykimas 52 ir 53 punktuose minimais atvejais įforminamas pagal patvirtintą formą (6 priedas).

55. Administracinės procedūros sprendimas, apskundus teisėtus VDI pareigūnų veiksmus ir reikalavimus, priimamas tik apklausus asmenį, dėl kurio galimai pažeistų teisių ir teisėtų interesų buvo gautas pranešimas ir dėl gauto pranešimo pradėta administracinė procedūra. Jeigu šis asmuo atsisako atvykti į apklausą arba yra kitos objektyvios priežastys, dėl kurių apklausti asmenį per administracinei procedūrai nustatytą laiką neįmanoma, administracinė procedūra nutraukiama.

 

VI. PRAŠYMŲ IR SKUNDŲ NAGRINĖJIMO (TYRIMO) BEI SPRENDIMŲ DĖL IŠNAGRINĖTŲ PRAŠYMŲ IR SKUNDŲ ĮFORMINIMAS

 

56. Sprendimai dėl išnagrinėtų (ištirtų) prašymų priimti individualų administracinį aktą ar atlikti kitus administracinius veiksmus įforminami Lietuvos Respublikos vyriausiojo valstybinio darbo inspektoriaus ar jo įgalioto asmens įsakymu, pavedimo raštu ar kitokiu sprendimą patvirtinančiu dokumentu, atitinkančiu pareiškimo esmę. Atsakymai pareiškėjams ir išvados bei sprendimų projektai rengiami pagal Lietuvos Respublikos vyriausiojo valstybinio darbo inspektoriaus patvirtintą Valstybinėje darbo inspekcijoje gautų piliečių ir kitų asmenų prašymų, skundų ir pranešimų tyrimo bei reikalavimų atsakymui (išvadoms ir sprendimo projektui) ir patikrinimo aktui aprašą.

57. Sprendimai dėl išnagrinėtų (ištirtų) prašymų, kuriuose išdėstytos pareiškėjo nuostatos tam tikru klausimu ir kuriais pranešama apie VDI veiklos trūkumus, valstybės tarnautojų ar darbuotojų piktnaudžiavimą ar neteisėtus veiksmus, susijusius su valstybės ar daugelio žmonių, o ne konkretaus asmens interesų ir teisių pažeidimu, taip pat sprendimai dėl prašymų, kuriuose pateikiami pasiūlymai ką nors gerinti viešojo administravimo, viešųjų paslaugų teikimo ar kitose srityse, atkreipiamas dėmesys į tam tikrą būklę ir siūloma ką nors patobulinti, pakeisti, nuveikti ar susilaikyti nuo veiklos, įforminami laisvos formos raštu (atsakymas, išvados ir sprendimo projektas).

58. Atsakyme, išvadose ir sprendimo projekte turi būti motyvuotai atsakyta į visus pareiškėjo keliamus klausimus, nurodyta, kokių priemonių buvo (ar bus) imtasi ir kas atsakingas už jų įgyvendinimą, taip pat gali būti pareikšta VDI nuomonė ir pateiktos rekomendacijos.

59. Jei atsakymas, išvados ir sprendimo projektas ruošiami dėl šio Aprašo 50.9 ir 50.10 papunkčiuose nustatytų reikalavimų, prie nagrinėjimo (tyrimo) medžiagos pridedamos išvados (4, 5 priedai).

60. Sprendimai dėl išnagrinėtų skundų, kiti administraciniai veiksmai įforminami atsižvelgiant į administracinio veiksmo turinį ir gali būti:

60.1. individualus administracinis aktas (kvietimas, reikalavimas, nurodymas, protokolas, nutarimas);

60.2. administracinis sprendimas dėl VDI pareigūno veiksmų/neveikimo;

60.3. administracinis sprendimas dėl individualaus administracinio akto pakeitimo, panaikinimo ar palikimo galioti;

60.4. administracinis sprendimas dėl skundo/prašymo (atmesti, palikti nenagrinėtą, persiųsti pagal kompetenciją ar patenkinti);

60.5. kiti sprendimai.

61. Administracinė procedūra baigiama administracinės procedūros sprendimo priėmimu. Asmeniui, dėl kurio pradėta administracinė procedūra, ne vėliau kaip per 3 darbo dienas raštu pranešama apie priimtą administracinės procedūros sprendimą ir nurodoma sprendimo apskundimo tvarka.

62. Administracinės procedūros sprendimas parengiamas dviem egzemplioriais, vienas iš jų įteikiamas ar išsiunčiamas asmeniui, dėl kurio buvo pradėta administracinė procedūra, kitas lieka VDI ir saugomas teisės aktų nustatyta tvarka.

63. Jei gaunamas asmens, dėl kurio buvo pradėta administracinė procedūra, ar kito suinteresuoto asmens motyvuotas pranešimas dėl skaičiavimo, spausdinimo, faktinių duomenų neatitikimo ar kitų techninių klaidų, VDI imasi reikalingų priemonių klaidoms ištaisyti.

64. Jeigu klaida gali turėti esminės įtakos sprendimo vykdymui, VDI pareigūnas, priėmęs administracinės procedūros sprendimą, sustabdo sprendimo vykdymą iki klaidų ištaisymo.

65. Klaidos turi būti ištaisytos administracinės procedūros sprendimo egzemplioriuje, kurį saugo administracinės procedūros sprendimą priėmęs VDI pareigūnas. Asmeniui per 3 darbo dienas įteikiamas naujas arba pataisytas dokumentas (administracinės procedūros sprendimas).

66. Apie prašymo ar skundo išnagrinėjimą ir priimtą sprendimą pareiškėjui turi būti pranešta registruotu arba paprastu laišku, arba atitinkamas dokumentas pareiškėjui įteikiamas asmeniškai, taip pat elektroniniu būdu – jeigu tyrimas atliktas pagal Aprašo 25 punktą.

67. Valstybinės darbo inspekcijos vardu siunčiami raštai, susiję su prašymų ir skundų nagrinėjimu, vizuojami ir pasirašomi VDI nustatyta tvarka pagal atskirą aprašą.

68. Lietuvos Respublikos vyriausiojo valstybinio darbo inspektoriaus, jo pavaduotojų, Administracijos skyrių (tarnybų) vedėjų pasirašyti atsakymai į prašymus ar skundus perduodami registruoti ir išsiųsti administracijoje – vyr. raštvedei.

69. Teritorinių skyrių atsakymus į prašymus ar skundus išsiunčia skyrių sekretorės – kompiuterių operatorės.

70. Už atsakymų siuntimą atsakingas darbuotojas patikrina, ar dokumentai tinkamai įforminti. Ne pagal raštvedybos reikalavimus parengti atsakymai nesiunčiami, bet grąžinami vykdytojams.

71. Atlikęs užduotį, vykdytojas antrąjį atsakymo egzempliorių ir tyrimo medžiagą deda į bylą arba perduoda už bylos sudarymą skyriuje atsakingam darbuotojui.

 

VII. SPRENDIMŲ DĖL IŠNAGRINĖTŲ PRAŠYMŲ IR SKUNDŲ APSKUNDIMAS

 

72. Pareiškėjas, nesutinkantis su priimtu sprendimu dėl jo prašymo ar skundo, savo pasirinkimu tokį sprendimą gali apskųsti Lietuvos Respublikos vyriausiajam valstybiniam darbo inspektoriui arba Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo (Žin., 1999, Nr. 13-308; 2000, Nr. 85-2566) nustatyta tvarka administraciniam teismui.

73. Lietuvos Respublikos vyriausiojo valstybinio darbo inspektoriaus sprendimai gali būti skundžiami administraciniam teismui.

74. Nutarimas administracinio teisės pažeidimo byloje skirti baudą gali būti skundžiamas apygardos administraciniam teismui pagal valstybinės darbo inspekcijos (inspektoriaus), priėmusio nutarimą, buvimo vietą.

75. Jei per nustatytą prašymo ar skundo nagrinėjimo terminą sprendimas nėra priimamas, pareiškėjas turi teisę šiuos veiksmus/neveikimą apskųsti administracinių ginčų komisijai ar administraciniam teismui Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo (Žin., 2000, Nr. 85-2566) nustatyta tvarka.

751. Inspektorių veiksmai (skundo tyrimo vilkinimas, biurokratizmas, korupcinio pobūdžio veikos ir pan.) bei neveikimas gali būti skundžiami Lietuvos Respublikos vyriausiajam valstybiniam darbo inspektoriui arba Lietuvos Respublikos kompetentingoms valstybinėms institucijoms teisės aktų reglamentuota tvarka.

 

VIII. APTARNAVIMAS TELEFONU, KONSULTACIJŲ IR INFORMACIJOS TEIKIMAS APSILANKIUSIEMS ASMENIMS

 

76. Aptarnavimas telefonu – tai asmens išklausymas, jo prašymo ar skundo esmės išsiaiškinimas, informacijos apie klausimo sprendimo procedūrą suteikimas, kompetentingų nagrinėti ir spręsti rūpimą klausimą VDI darbuotojų pavardžių, telefonų, darbo (priėmimo) laiko nurodymas. Asmenis telefonu aptarnauja:

Administracijoje – vyresnioji specialistė bei vyr. raštvedė – (8 5) 265 0193, teritoriniuose skyriuose – sekretorė-kompiuterių operatorė.

77. Asmenys VDI administracijoje priimami pirmadieniais–ketvirtadieniais nuo 8.00 val. iki 12.00 val. ir nuo 12.45 val. iki 17 val., penktadieniais nuo 8.00 val. iki 12.00 val. ir nuo 12.45 val. iki 15.45 val.

78. Administracijos skyrių (tarnybų) vedėjai, darbo inspektoriai ir kiti darbuotojai asmenis konsultuoja ir informaciją teikia šiais telefonais:

Valstybinės darbo inspekcijos administracijoje (Algirdo g. 19, LT-03607 Vilnius)

Skyriaus (tarnybos) pavadinimas

Telefonų numeriai

Inspektavimo organizavimo, priežiūros ir informavimo

(8 5) 260 3393

Teisės

(8 5) 213 9772

Piliečių prašymų tyrimo ir analizės

(8 5) 260 3474

Nelaimingų atsitikimų analizės

(8 5) 213 9759

Darbo higienos

(8 5) 213 9754

Technikos ir normatyvų

(8 5) 213 9767

Informacinių technologijų

(8 5) 265 0082

Personalo ir tarptautinio darbo

(8 5) 213 9758

Finansų ir buhalterinės apskaitos

(8 5) 265 1670

79. Asmenys VDI teritoriniuose skyriuose priimami pirmadieniais – ketvirtadieniais nuo 7.30 val. iki 11.30 val. ir nuo 12 val. iki 16.15 val., penktadieniais nuo 7.30 val. iki 11.30 val. ir nuo 12 val. iki 115 val. Teritorinių skyrių (tarnybų) vedėjai, darbo inspektoriai ir kiti darbuotojai asmenis konsultuoja ir informaciją teikia šiais telefonais:

Vilniaus (Kauno g. 1A, LT-03212 Vilnius)

(8 5) 213 1235

Kauno (Aušros g. 44, LT-44157 Kaunas)

(8 37) 32 8185

Klaipėdos (Joniškės g. 21, LT-91267 Klaipėda)

(8 46) 49 5064

Šiaulių (Dvaro g. 50, LT-76206 Šiauliai)

(8 41) 14 20 931

Panevėžio (Beržų g. 48A, LT-36145 Panevėžys)

(8 45) 43 01 95

Utenos (Aušros g. 2, LT-28181 Utena)

(8 389) 61 226

Alytaus (Pulko g. 21-320, LT-62133 Alytus)

(8 315) 73 370

Marijampolės (Vytauto g. 17, LT-68299 Marijampolė)

(8 343) 59 782

Tauragės (Žemaitės g. 37, LT-72235 Tauragė)

(8 446) 61 346

Telšių (Sedos g. 1A, LT-87112 Telšiai)

(8 444) 60 270

791. Papildomos asmenų prašymų ir skundų priėmimo valandos, pasibaigus VDI darbo dienos laikui, nustatomos VDI lokaliniais teisės aktais.

80. Skyrių vedėjai, darbo inspektoriai ir kiti darbuotojai, aptarnaudami bei teikdami konsultaciją ir informaciją asmenims telefonu, turi laikytis šių taisyklių:

80.1. pakelti ragelį prieš trečią skambutį (pageidautina);

80.2. prisistatyti skambinančiajam, pasakydami visą įstaigos pavadinimą ir savo pavardę;

80.3. atidžiai išklausyti asmenį, prireikus paprašyti patikslinti prašymo esmę;

80.4. aiškiai ir tiksliai atsakyti į klausimus;

80.5. atsakyti iš karto į paklausimą, prireikus laiko išsamiam atsakymui parengti – pateikti tikslią informaciją apie kitą kontaktą telefonu (ar kita komunikacijos priemone);

80.6. esant būtinybei tikslinti pateikiamą informaciją – būtina užsirašyti asmens kontaktinius duomenis, susitarti dėl kito asmeninio kontakto arba nurodyti apie galimybę kreiptis į VDI su raštišku paklausimu;

80.7. ramiai kalbėtis, mandagiai atsisveikinti, nebūti familiariam.

81. Konsultacijų atvejai žodžiu registruojami Piliečių ir kitų asmenų aptarnavimo (konsultavimo) registracijos žurnale, kuriame įrašomas eilės numeris, data, trumpas klausimo turinys, identifikaciniai duomenys, konsultavusio VDI valstybės tarnautojo ar darbuotojo vardas, pavardė ir jo parašas (7 priedas). Kai telefonu užregistruojami teisės aktų nesilaikymo faktai, apie tai pranešama skyriaus vedėjui, kuris priima sprendimą dėl nagrinėjimo (užpildant užduoties kortelę – 2 priedas).

 

IX. PRAŠYMŲ IR SKUNDŲ NAGRINĖJIMO UŽDUOČIŲ VYKDYMO KONTROLĖ. ASMENŲ APTARNAVIMO KOKYBĖS VERTINIMAS

 

82. Už gautų prašymų ir skundų nagrinėjimo užduočių vykdymo kontrolę atsako VDI skyrių (tarnybų) vedėjai.

83. Prašymas ar skundas laikomas išnagrinėtu, jei atsakyta į visus pateiktus klausimus pagal VDI kompetenciją, nepažeidžiant nustatytų nagrinėjimo terminų, o jeigu prašymas ar skundas gautas ne pagal VDI kompetenciją, atsakyme nurodžius, kur galima kreiptis dėl klausimo nagrinėjimo.

84. Asmenų prašymų ir skundų vykdymo kontrolės pabaiga fiksuojama, kai yra:

84.1. užregistruotas ir išsiųstas (įteiktas) atsakymas arba išvados ir sprendimo projektas dėl asmens prašymo ar skundo;

84.2. užregistruotas ir išsiųstas (įteiktas) pranešimas asmeniui apie administracinės procedūros (skundo ar prašymo nagrinėjimo) nutraukimą jam pageidaujant dėl tiesiogiai su juo susietų klausimų. Pranešime gali būti informuojama, kad klausimai, kelti prašyme ar skunde, tiesiogiai nesusieti su pareiškėju, tačiau susiję su darbų saugos ir sveikatos bei darbo įstatymų pažeidimais, toliau nagrinėjami pagal VDI kompetenciją.

85. Inspektavimo organizavimo, priežiūros ir informavimo skyriaus vyresnioji specialistė, atsakinga už asmenų prašymų ir skundų nagrinėjimo terminų kontrolę (teritoriniuose skyriuose sekretorė – kompiuterių operatorė), primena vykdytojui apie pasibaigiantį tyrimo terminą (pateikia sąrašą prašymų bei skundų, kuriems iki tyrimo termino pabaigos liko 3 darbo dienos).

86. Jei vykdytojas nustatytais terminais negali atsakyti į asmenų prašymą ar skundą, pateikiamas prašymas dėl tyrimo termino pratęsimo (nurodant motyvaciją ir pagrindą, kuris gali būti nustatytas ir šalių susitarimu): administracijoje – Lietuvos Respublikos vyriausiajam valstybiniam darbo inspektoriui ar jo pavaduotojams pagal kompetenciją, o teritoriniuose skyriuose – skyriaus (tarnybos) vedėjui ar jo pavaduotojui.

87. Pratęsus prašymo ar skundo tyrimo terminą, apie tai raštu informuojamas pareiškėjas, taip pat prašymų ir skundų tyrimo terminus kontroliuojantis darbuotojas, kuris perrašo vykdymo terminą Gautų asmenų prašymų registre (1 priedas).

88. Informaciją apie asmenų gautų prašymų ir skundų nagrinėjimo terminų nesilaikymą kiekvieną pirmadienį teikia:

88.1. Lietuvos Respublikos vyriausiajam valstybiniam darbo inspektoriui, jo pavaduotojams pagal kompetenciją – Inspektavimo organizavimo, priežiūros ir informavimo skyriaus vyresnioji specialistė, atsakinga už asmenų gautų prašymų ir skundų nagrinėjimo terminų kontrolę;

88.2. Teritorinio skyriaus (tarnybos) vedėjui – skyriaus sekretorė-kompiuterių operatorė.

 

X. ATSAKOMYBĖ UŽ PRAŠYMŲ IR SKUNDŲ NAGRINĖJIMO NEOBJEKTYVUMĄ IR VILKINIMĄ

 

89. Už asmenų prašymų ir skundų tyrimo kokybę atsako juos tyrę VDI valstybės tarnautojai ir darbuotojai; už šių prašymų ir skundų tyrimo bei nagrinėjimo vilkinimą, neobjektyvų jų sprendimą, prašymo arba skundo persiuntimą pareigūnui, kurio veiksmai yra skundžiami, atsakingiems už tai asmenims nustatyta tvarka inicijuojamas tarnybinis patikrinimas.

 

XI. INDIVIDUALIŲ PAKLAUSIMŲ REGISTRAVIMAS IR PAAIŠKINIMŲ RAŠTU TEIKIMAS

 

90. Individualūs paklausimai registruojamai VDI gavimo dieną bendra tvarka Gautų asmenų prašymų registre ir skaitmeninėje laikmenoje.

91. Individualūs paklausimai pateikti elektroniniu būdu, turi būti pasirašyti elektroniniu parašu ir sudaryti taip, kad paklausimą gavusi institucija galėtų nustatyti jį sudariusį asmenį ir suprasti tokio paklausimo turinį. Individualūs paklausimai, pateikti elektroniniu būdu ir pasirašyti elektroniniu parašu, nagrinėjami taip pat, kaip rašytiniai paklausimai. Atsakymai į individualius paklausimus pateikiami asmeniui elektroniniu paštu, o asmenims pageidaujant – siunčiami paštu paklausime nurodytu adresu arba įteikiami. Atsakymas elektroniniu būdu turi būti parengtas ir pasirašytas institucijos vadovo arba jo įgalioto asmens saugiu elektroniniu parašu Elektroninių dokumentų valdymo taisyklių, patvirtintų Lietuvos archyvų departamento prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės generalinio direktoriaus 2006 m. sausio 11 d. įsakymu Nr. V-12 (Žin., 2006, Nr. 7-268) nustatyta tvarka.

92. Paklausėjas teikiamuose rašytiniuose (įskaitant pateiktus elektroniniu paštu) individualiuose paklausimuose turi nurodyti savo vardą, pavardę, tikslų adresą, kuriuo pageidautų gauti atsakymą, gali nurodyti telefoną, o juridinis asmuo – visą savo pavadinimą, identifikacinį kodą, telefoną, tikslų buveinės adresą, kuriuo pageidautų gauti atsakymą. Nagrinėjami tik tie rašytiniai individualūs paklausimai, kurie yra tvarkingai ir įskaitomai parašyti valstybine lietuvių kalba, yra paklausėjo pasirašyti.

93. Jei rašytiniame individualiame paklausime trūksta nustatytų būtinų duomenų, nurodytų 91 punkte, arba jei paklausimas yra neaiškus, atsakymo rengėjas ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo paklausimo gavimo dienos paklausėjui (telefonu, elektroniniu paštu, faksu, paštu) praneša apie paklausimo trūkumus ir būtinybę juos pašalinti ir/ar pateikti papildomą informaciją. Individualus paaiškinimas (konsultacija) teikiamas tik pašalinus paklausimo trūkumus.

94. Jei gautas rašytinis paklausimas yra anoniminis arba jei individualiame paklausime trūksta būtinų duomenų ir nėra galimybės jų patikslinti, toks paklausimas nenagrinėjamas ir paaiškinimas nerengiamas.

95. Jeigu individualiame paklausime yra klausimų ne pagal VDI kompetenciją, toks paklausimas ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo jo gavimo datos persiunčiamas kompetentingai institucijai. Apie tai raštu informuojamas paklausėjas.

96. Individualiame paklausime pateikti duomenys netikrinami, t. y. pripažįstama, kad duomenys yra teisingi ir individualus paaiškinimas rengiamas pagal pateiktus duomenis.

97. Paklausėjui teikiami individualūs paaiškinimai neturi teisės norminio akto galios, tačiau tai yra VDI nuomonė.

98. Individualus paaiškinimas yra skirtas tik tam paklausėjui, kuris pateikė individualų paklausimą. Tais atvejais, kai į VDI kreipiasi paklausėjo atstovas, prie individualaus paklausimo turi būti pridėta dokumento, patvirtinančio jo įgaliojimus, kopija.

99. Rengiamo rašytinio individualaus paaiškinimo pradžioje trumpai išdėstomas nagrinėjamas klausimas, išsamiai dėstomas paaiškinimas, pabaigoje nurodomos asmens, pasirašančio individualų paaiškinimą, pareigos, vardas, pavardė ir pasirašomas (paaiškinimus siunčiant elektroniniu paštu, pasirašomos jų popierinės kopijos), taip pat nurodomas pavedimo vykdytojo vardas, pavardė, telefono numeris, elektroninio pašto adresas. Individualus paaiškinimas turi būti aiškus ir išsamus, o už konsultacijos kokybę atsako jį rengęs bei pasirašęs darbuotojas.

100. Rašytinis individualus paaiškinimas į paštu gautą ar tiesiogiai į VDI pristatytą paklausimą išsiunčiamas paštu paklausėjo gyvenamosios vietos ar buveinės adresu, nurodytu paklausime. Jei paklausime nurodytas elektroninio pašto adresas ar fakso numeris, individualus paaiškinimas (raštiško individualaus paaiškinimo kopija) išsiunčiamas ir šiomis priemonėmis, tačiau tik tuo atveju, kai to prašo paklausėjas.

101. Rašytinis individualus paaiškinimas į elektroniniu paštu ar faksu gautą paklausimą išsiunčiamas atitinkamai tik elektroniniu paštu ar faksu, išskyrus tuos atvejus, kai paklausėjas prašo išsiųsti individualų paaiškinimą dar ir paštu.

102. Visi rašytiniai individualūs paaiškinimai (konsultacijos), prieš juos įteikiant tiesiogiai paklausėjui ar jo atstovui (išsiunčiant paštu, elektroniniu būdu ar faksu), VDI nustatyta tvarka yra registruojami ir saugomi.

 

XII. INDIVIDUALIŲ PAKLAUSIMŲ, PRAŠYMŲ IR SKUNDŲ BEI JŲ NAGRINĖJIMO MEDŽIAGOS SAUGOJIMAS

 

103. Administracijos ir teritoriniuose skyriuose (tarnybose) gautų individualių paklausimų, prašymų ir skundų nagrinėjimo medžiaga lieka juose ir saugoma VDI dokumentacijos plane nurodytais terminais.

104. Pasibaigus dokumentų saugojimo skyriuose terminui, jie perduodami į VDI archyvą.

105. Pasibaigus dokumentų saugojimo terminui, skyriuje/tarnyboje atliekama dokumentų vertės ekspertizė ir bylos naikinimui pagal perdavimo aktą perduodamos į VDI archyvą.

______________