LIETUVOS RESPUBLIKOS SOCIALINĖS APSAUGOS IR DARBO MINISTRO

Į S A K Y M A S

 

DĖL lietuvos respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2010 m. liepos 10 d. įsakymo Nr. a1-333 „DĖL PROJEKTŲ, FINANSUOJAMŲ ĮGYVENDINANT EUROPOS PABĖGĖLIŲ FONDO IR EUROPOS FONDO TREČIŲJŲ ŠALIŲ PILIEČIŲ INTEGRACIJAI PROGRAMAS, PRIEŽIŪROS TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO“ pakeitimo

 

2011 m. kovo 28 d. Nr. A1-165

Vilnius

 

 

P a k e i č i u Projektų, finansuojamų įgyvendinant Europos pabėgėlių fondo ir Europos fondo trečiųjų šalių piliečių integracijai programas, priežiūros taisykles, patvirtintas Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2010 m. liepos 10 d. įsakymu Nr. A1-333 „Dėl projektų, finansuojamų įgyvendinant Europos pabėgėlių fondo ir Europos fondo trečiųjų šalių piliečių integracijai programas, priežiūros taisyklių patvirtinimo“ (Žin., 2010, Nr. 85-4468):

1. Įrašau 23 punkte vietoj žodžio „ataskaitų“ žodį „lapų“.

2. Išdėstau 25 punktą taip:

25. Projekto pažangos ataskaitos kartu su tarpiniu (-ais) mokėjimo prašymu (-ais) teikiamos nuo paramos sutartyje nustatytos projekto įgyvendinimo pradžios datos iki galutinio mokėjimo prašymo pateikimo termino vadovaujantis su įgaliota institucija iš anksto suderintu planuojamu mokėjimo prašymų teikimo grafiku. Pažangos ataskaitos kartu su tarpiniais mokėjimo prašymais teikiamos kartu su išlaidas pateisinančių ir išlaidų apmokėjimą įrodančių dokumentų patvirtintomis kopijomis.“

3. Išdėstau VI–VII dalį taip:

 

VI. NETINKAMAI ĮGYVENDINAMI PROJEKTAI

 

47. Europos Audito Rūmų bei Europos Komisijos, Lietuvos Respublikos valstybės kontrolės, atsakingos institucijos, įgaliotos institucijos, tvirtinančios institucijos ir audito institucijos įgalioti asmenys turi teisę audituoti ir kontroliuoti, kaip yra vykdomas projektas, taip pat turi teisę audituoti ir kontroliuoti projekto vykdytojo finansinę ar ūkinę veiklą tiek, kiek ji susijusi su projektu, visas kitas aplinkybes, susijusias su projektu bei paramos sutartimi, projekto vykdymo laikotarpiu ir 10 metų po projekto įgyvendinimo pabaigos.

48. Įgaliota institucija turi teisę imtis veiksmų, kad būtų sustabdytas paramos teikimas arba nutraukta paramos sutartis, ir (arba) siūlyti atsakingai institucijai priimti sprendimą dėl projekto vykdytojui suteiktos paramos arba jos dalies grąžinimo, jei projekto vykdytojas:

48.1. nepateikia mokėjimo prašymų, pažangos ir galutinių ataskaitų taisyklėse ir paramos sutartyje nustatyta tvarka;

48.2. teikdamas projekto paraišką, prašydamas išmokėti paramos lėšas arba vykdydamas paramos sutartį, pateikia neteisingą informaciją arba nuslepia informaciją, turinčią reikšmės priimant sprendimą suteikti paramą arba tinkamai paramos sutarties vykdymo kontrolei;

48.3. vykdydamas projektą, pažeidžia ES ar Lietuvos Respublikos teisės aktų reikalavimus tiek, kiek jie yra susiję su projekto įgyvendinimu;

48.4. nustoja vykdyti projektą, nukrypsta (išskyrus atvejus, kai sutaupoma projekto lėšų) nuo patvirtintų projekto biudžeto išlaidų kategorijų (1.1, 1.2, 1.3, 1.4 ir 1.5 biudžeto eilutės) sumų daugiau kaip 10 procentų (netaikoma biudžeto eilutėms „1. Tiesioginės išlaidos“ ir „2. Netiesioginės išlaidos“, nes keitimai tarp jų yra negalimi), negali pasiekti paramos sutartyje nustatytų projekto uždavinių, tikslų ir apie tai neinformuoja įgaliotos institucijos;

48.5. per penkerius metus nuo projekto įgyvendinimo pabaigos perleidžia iš paramos lėšų įsigytą turtą;

48.6. per penkerius metus nuo paramos sutarties pasirašymo dienos parduoda turtą, įsigytą iš paramos lėšų (tokiu atveju turi būti grąžinama paramos suma, lygi pirminės investicijos iš paramos lėšų likutinei vertei, atsižvelgiant į atitinkamos rūšies parduoto turto naudojimo laiką ir taikomas turto nusidėvėjimo normas);

48.7. nesuderinęs su įgaliota institucija, perleidžia tretiesiems asmenims savo įsipareigojimus arba teises pagal paramos sutartį;

48.8. nevykdo paramos sutarties sąlygų, susijusių su turto draudimu, pranešimu apie draudiminius įvykius bei turimas gauti draudimo išmokas;

48.9. nesudaro sąlygų ar neleidžia įgaliotiems asmenims apžiūrėti vietoje ir (arba) patikrinti, kaip įgyvendinamas projektas ir (arba) kaip vykdoma veikla po paramos suteikimo;

48.10. nevykdo paramos sutarties sąlygų, nustatančių projekto vykdytojui pareigą tvarkyti apskaitą taip, kad informacija apie apskaitą būtų tinkama, objektyvi ir palyginama, pateikiama laiku, išsami ir naudinga vidaus ir išorės vartotojams;

48.11. pažeidžia norminiuose teisės aktuose ir paramos sutartyje nustatytą dokumentų saugojimo tvarką;

48.12. nepradeda vykdyti projekto per paramos sutartyje nustatytą terminą;

48.13. įgyvendindamas projektą likviduojamas, reorganizuojamas arba jam iškeliama bankroto byla;

48.14. pažeidžia kitas paramos sutarties sąlygas.

 

VII. FINANSINĖS PARAMOS NAUDOJIMO PAŽEIDIMŲ NUSTATYMAS, ŠALINIMAS IR APRIBOJIMAS JĄ GAUTI

 

49. Pažeidimus įtarti gali kiekvienas ES struktūrinę paramą administruojančios institucijos darbuotojas, vykdydamas projektų administravimo ir finansavimo sutarčių priežiūros, kontrolės arba audito veiklas.

50. Atsakingos ir įgaliotos institucijų vadovai arba jų įgalioti asmenys paskiria pažeidimų kontrolierius savo institucijose programų tinkamam lėšų panaudojimui kontroliuoti.

51. Pažeidimų kontrolieriumi atsakingoje institucijoje negali būti skiriamas šios institucijos vidaus audito padalinio valstybės tarnautojas arba darbuotojas.

52. Įgaliotos institucijos pažeidimų kontrolierius:

52.1. gavęs informaciją apie įtariamą pažeidimą, nedelsdamas registruoja ją Nustatytų ir įtariamų pažeidimų registre (toliau vadinama – pažeidimų registras) (šių Taisyklių 4 priedas), atitinkamai užpildo informaciją duomenų bazėje (jeigu tokia sistema yra sukurta ir veikianti) apie įtariamą pažeidimą bei per 20 darbo dienų atlieka tyrimą, atlikdamas papildomų dokumentų patikrinimą ir (ar) patikrą vietoje. Tais atvejais, kai dėl įtariamo pažeidimo reikia kompetentingos institucijos išvados arba papildomos informacijos iš projekto vykdytojo ir (ar) kitų institucijų ar įstaigų, pažeidimo tyrimo terminas gali būti pratęstas, bet ne ilgiau kaip iki 60 darbo dienų, įgaliotos institucijos vadovo ar jo įgalioto asmens sprendimu, kuriame taip pat turi būti nurodytos priežastys, dėl kurių pratęsiamas pažeidimo tyrimas;

52.2. jeigu informacija apie įtariamą pažeidimą pasitvirtina, kontrolierius:

52.2.1. pildo Pranešimo apie pažeidimo formą pagal Pranešimo apie pažeidimus formos pildymo nurodymus (šių Taisyklių 5 priedas);

52.2.2. įvertina įtariamo pažeidimo pobūdį ir sprendžia, ar reikia stabdyti projekto vykdytojo pateiktų mokėjimo prašymų nagrinėjimą ir (ar) siūlyti atsakingai institucijai išmokėti arba išmokėti su įtariamu pažeidimu nesusijusią lėšų dalį (išskyrus galutinį mokėjimo prašymą), jeigu įtariamas pažeidimas yra susijęs su projekto išlaidomis, kurioms apmokėti projekto vykdytojas yra pateikęs įgaliotai institucijai mokėjimo prašymus, ir (arba) pagal kompetenciją siūlo atsakingai institucijai imtis veiksmų dėl paramos lėšų išmokėjimo sustabdymo arba, jeigu atsakinga institucija yra suteikusi įgaliotai institucijai tokią teisę, imasi veiksmų dėl paramos lėšų išmokėjimo sustabdymo, kol bus užbaigtas pažeidimo tyrimas;

52.3. jeigu informacija apie įtariamą pažeidimą nepasitvirtina, kontrolierius nurodo tai pažeidimo tyrimo išvadoje ir atitinkamai užpildo pažeidimų registrą. Atsakinga institucija apie tai, kad įtariamas pažeidimas nepasitvirtino, nėra informuojama.

53. Pažeidimą įgaliotos institucijos sprendimu gali ištaisyti projekto vykdytojas arba pati įgaliota institucija, patvirtindama tik tinkamą finansuoti išlaidų sumą.

54. Jeigu pažeidimą gali ištaisyti projekto vykdytojas savo jėgomis, įgaliotos institucijos pažeidimų kontrolierius informuoja projekto vykdytoją ir nustato terminą (ne ilgesnį kaip 10 darbo dienų), per kurį projekto vykdytojas turi pašalinti nustatytą pažeidimą.

55. Projekto vykdytojui pašalinus pažeidimą, pažeidimų kontrolierius atnaujina mokėjimo prašymų nagrinėjimą (jeigu jų nagrinėjimas buvo sustabdytas).

56. Jei įgaliotos institucijos pažeidimų kontrolieriui atlikus tyrimą paaiškėja, kad pažeidimas negali būti ištaisytas arba jei projekto vykdytojas nepašalina pažeidimo per įgaliotos institucijos nustatytą terminą, įgaliota institucija nedelsdama, ne vėliau kaip per 5 darbo dienas po tyrimo pabaigos, apie tai informuoja atsakingą instituciją, esant reikalui, prašo jos sustabdyti paramos lėšų išmokėjimą, ir teikia vieną iš šių Taisyklių 61 punkte nurodytų siūlymų.

57. Kartu su pažeidimų kontrolieriaus išvada įgaliota institucija pateikia visus turimus su pažeidimu susijusius dokumentus ir kitą informaciją.

58. Atsakinga institucija, gavusi iš įgaliotos institucijos informaciją apie nustatytą pažeidimą, išnagrinėja gautą informaciją ir priima sprendimą per 15 darbo dienų dėl vieno iš šių Taisyklių 61 punkte nurodytų pasiūlymų.

59. Jei kyla įtarimas, kad projekto vykdytojo veiksmai gali būti nusikalstamo pobūdžio, įgaliota institucija nedelsdama, bet ne vėliau kaip per 5 darbo dienas po šios informacijos gavimo, apie tai informuoja FNTT ir atsakingą instituciją bei, esant reikalui, prašo atsakingos institucijos sustabdyti paramos lėšų išmokėjimą.

60. Atsakinga institucija, įtarusi nusikalstamą veiką, informuoja FNTT ir įgaliotą instituciją.

61. Įgaliota institucija, nustačiusi pažeidimą, teikia atsakingai institucijai vieną iš šių siūlymų:

61.1. nutraukti paramos sutartį ir pareikalauti grąžinti išmokėtas lėšas arba jų dalį;

61.2. keisti paramos sutartį;

61.3. sumažinti projekto finansavimą ir (ar) pareikalauti grąžinti sumokėtų lėšų dalį;

61.4. kitus siūlymus.

62. Atsakinga institucija, gavusi įgaliotos institucijos pasiūlymą, išnagrinėja jį ir ne vėliau kaip per 15 darbo dienų po pasiūlymo gavimo priima sprendimą:

62.1. nutraukti paramos sutartį ir pareikalauti grąžinti sumokėtas lėšas arba jų dalį;

62.2. keisti paramos sutartį (arba pavesti įgaliotai institucijai inicijuoti paramos sutarties keitimą);

62.3. sumažinti projekto finansavimą ir (ar) pareikalauti grąžinti sumokėtų lėšų dalį;

62.4. priimti kitus sprendimus.

63. Atsakingos institucijos pažeidimų kontrolierius parengia sprendimo projektą, kurį tvirtina atsakingos institucijos vadovas arba jo įgaliotas asmuo.

64. Paramos lėšų išmokėjimas gali būti atnaujintas tik projekto vykdytojui pašalinus visus nustatytus pažeidimus (jeigu paramos lėšų išmokėjimas buvo sustabdytas).

65. Atsakinga institucija, priimdama sprendimą dėl netinkamai įgyvendinamų projektų, atsižvelgia į tai, ar projektas įgyvendinamas netinkamai dėl projekto vykdytojo kaltės bei aplaidumo, ar dėl objektyvių aplinkybių, kurių buvo neįmanoma numatyti teikiant projekto paraišką.

66. Atsakinga institucija nedelsdama, ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo sprendimo priėmimo dienos, apie priimtą sprendimą informuoja įgaliotą instituciją ir projekto vykdytoją.

67. Atsakinga institucija, prieš priimdama vieną iš Taisyklių 62 punkte nurodytų sprendimų, gali prašyti projekto vykdytojo pateikti motyvuotus paaiškinimus, papildomą informaciją ir dokumentus bei nustatyti papildomos informacijos pateikimo terminus. Projekto vykdytojas gali pateikti atsakingai institucijai tik tuos motyvuotus paaiškinimus, papildomą informaciją ir dokumentus, kurių negalėjo pateikti įgaliotai institucijai.

68. Tuo atveju, jei nustatytas pažeidimas yra susijęs su projekto vykdytojui išmokėtomis paramos lėšomis ir atsakinga institucija priima sprendimą jas susigrąžinti, šios lėšos yra susigrąžinamos šių Taisyklių VIII skyriuje nustatyta tvarka.

69. Projekto vykdytojas, gavęs sprendimą dėl paramos teikimo sustabdymo arba paramos sutarties nutraukimo ir paramos lėšų grąžinimo, privalo per sprendime nustatytą terminą, kuris negali būti trumpesnis kaip 10 darbo dienų, įvykdyti sprendime išvardytus reikalavimus ir apie jų įvykdymą raštu informuoti įgaliotą instituciją bei atsakingą instituciją.

70. Paramos sutartis laikoma nutraukta, kai atsakinga institucija priima sprendimą nutraukti paramos teikimą, paramos sutartį ir pareikalauja grąžinti sumokėtas lėšas arba jų dalį.

71. Atsakingai institucijai priėmus sprendimą sumažinti paramą projekto vykdytojui, įgaliota institucija inicijuoja paramos sutarties keitimą.

72. Sisteminius trūkumus nustato ir analizuoja atsakingos ir įgaliotos institucijų pažeidimų kontrolieriai, kurie ne tik kontroliuoja, bet ir prižiūri sisteminių trūkumų šalinimo priemones ir jų vykdymą.

73. Nustačiusi nuolat pasikartojančius pažeidimus administruojant fondų lėšas ir įgaliotai institucijai rekomendavus, atsakinga institucija turi teisę sustabdyti paramos teikimą pagal atitinkamą paramos sutartį.

74. Nuolat pasikartojantis pažeidimas yra toks projekto vykdytojo arba paramą administruojančios institucijos nustatomas pakartotinis veikimas arba neveikimas, dėl kurio gali arba galėjo atsirasti valstybės ir (ar) Europos Bendrijų biudžeto nuostolių.

75. Jeigu per ketvirtį buvo nustatytas ir pažeidimų registracijos žurnale įregistruotas pažeidimas(-ai), atsakingos ir įgaliotos institucijų pažeidimų kontrolieriai rengia ketvirtines ataskaitas, išskirdami pažeidimus iki 10 000 litų ir mažesnius pažeidimus bei jų šalinimo eigą, taip pat rengia išvadas ir rekomendacijas, skirtas sisteminiams trūkumams nustatyti, užkirsti kelią panašiems pažeidimams ir veiksmingiau juos šalinti, arba organizuoja šių rekomendacijų rengimą. Į šias ataskaitas yra įtraukiama išsami informacija, kokių konkrečių veiksmų buvo imtasi atsižvelgiant į kitų institucijų prieš tai pateiktas rekomendacijas.

76. Su išvadomis, rekomendacijomis bei kita naudinga informacija yra supažindinamos visos paramą administruojančios institucijos.

77. Įgaliotos institucijos pažeidimų kontrolierius rengia ketvirtines rekomendacijas apie pažeidimų tyrimus, šalinimo priemones, terminus bei pažeidimų pašalinimą, atlikdamas pažeidimų analizę bei pateikdamas jų prevencijos pasiūlymus, ir teikia jas atsakingai institucijai ne vėliau kaip per 15 dienų pasibaigus kiekvienam ketvirčiui tik tuo atveju, jeigu buvo nustatyta pažeidimų.

78. Atsakinga institucija Europos Komisiją apie pažeidimus informuoja, atsižvelgdama į 2007 m. gruodžio 19 d. Europos Komisijos sprendimo Nr. 2008/22/EB (OL 2008 L 7, p. 19) ir 2008 m. kovo 5 d. sprendimo Nr. 2008/457/EB (OL 2008 L 167, p. 81) 27 ir 28 straipsnių reikalavimus.“

4. Išdėstau 84 punkto pirmąjį sakinį taip:

84. Jeigu projekto vykdytojas, kuriam išsiųstas sprendimas, per sprendime nustatytą terminą lėšų negrąžina arba grąžina dalį lėšų, šios projekto vykdytojo skolos pripažįstamos abejotinomis.“

5. Išdėstau 93 punkto pirmąjį sakinį taip:

93. Atsakinga institucija visas lėšas, kurias projekto vykdytojas privalo grąžinti (toliau vadinama – skolos), ir projekto vykdytojo skolas, pripažintas abejotinomis, nuo jų atsiradimo dienos įtraukia į apskaitą ir registruoja grąžintų, grąžintinų sumų, abejotinų ir nurašytų skolų registre (šių Taisyklių 6 priedas) (toliau vadinama – registras).“

6. Pripažįstu netekusiu galios 94.2 punktą.

7. Išdėstau 100 punkto pirmąjį sakinį taip:

100. Jeigu sprendimas dėl lėšų grąžinimo priimamas dėl šių Taisyklių 80.2 punkte numatytų aplinkybių ir per sprendime nustatytą terminą, šios lėšos negrąžinamos arba grąžinama tik dalis lėšų, atsakingos institucijos sprendimu finansų ministro nustatyta tvarka projekto vykdytojui gali būti taikomas apribojimas 5 ateinančius metus po pažeidimo nustatymo gauti bet kokią kitą ES finansinę paramą.“

 

 

 

Socialinės apsaugos ir darbo ministras                    Donatas Jankauskas