LIETUVOS RESPUBLIKOS KRAŠTO APSAUGOS MINISTRAS IR
LIETUVOS RESPUBLIKOS SVEIKATOS APSAUGOS MINISTRAS
Į S A K Y M A S
DĖL VALSTYBĖS INSTITUCIJŲ, DALYVAUJANČIŲ LOKALIZUOJANT IR LIKVIDUOJANT PAVOJINGŲ IR YPAČ PAVOJINGŲ UŽKREČIAMŲJŲ LIGŲ ŽIDINĮ, FUNKCIJŲ
2002 m. liepos 4 d. Nr. 1040/346
Vilnius
Tvirtiname Valstybės institucijų, dalyvaujančių lokalizuojant ir likviduojant pavojingų ir ypač pavojingų užkrečiamųjų ligų židinį, funkcijas (pridedama).
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos krašto apsaugos ministro
ir sveikatos apsaugos ministro
2002 m. liepos 4 d. įsakymu Nr. 1040/346
VALSTYBĖS INSTITUCIJŲ, DALYVAUJANČIŲ LOKALIZUOJANT IR LIKVIDUOJANT PAVOJINGŲ IR YPAČ PAVOJINGŲ UŽKREČIAMŲJŲ LIGŲ ŽIDINĮ, FUNKCIJOS
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Šio dokumento tikslas – reglamentuoti valstybės institucijų veiksmus šalinant pavojingų ir ypač pavojingų užkrečiamųjų ligų židinį, kad būtų tinkamai organizuoti ir koordinuoti padarinių lokalizavimo ir likvidavimo darbai, operatyviai pateikta informacija visuomenei ir kaimyninėms valstybėms.
2. Šis dokumentas apibendrina įstatymais, kitais teisės aktais įteisintus veiksmus, kurių būtina imtis lokalizuojant ir likviduojant pavojingų ir ypač pavojingų užkrečiamųjų ligų židinį.
II. PIRMINĖS INFORMACIJOS APIE PAVOJINGŲ IR YPAČ PAVOJINGŲ UŽKREČIAMŲJŲ LIGŲ IŠPLITIMĄ PERDAVIMAS VALSTYBĖS INSTITUCIJOMS
4. Asmens ir (ar) visuomenės sveikatos priežiūros įstaigų vadovai, Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba, nustatę pavojingų ar ypač pavojingų užkrečiamųjų ligų išplitimo faktą, vadovaudamiesi Sveikatos apsaugos ministerijos nustatyta tvarka, privalo pranešti:
4.1. Užkrečiamųjų ligų profilaktikos ir kontrolės centrui (darbo laiku tel.: (8 5) 77 90 51, 77 86 61, faks. (8 5) 77 87 61, el. p. ULPKC@takas.lt);
5. Ekstremalių sveikatai situacijų centras nustatyta tvarka informuoja Sveikatos apsaugos ministeriją ir Civilinės saugos departamentą prie Krašto apsaugos ministerijos tel. (8 5) 78 53 04, faks. (8 5) 21 20 63, el. p. csd@csd. lt.
III. KOMPETENTINGŲ INSTITUCIJŲ ATSAKOMYBĖ PAVOJINGŲ IR YPAČ PAVOJINGŲ UŽKREČIAMŲJŲ LIGŲ ATVEJAIS
7. Sveikatos apsaugos ministerija:
7.1. vadovauja Lietuvos Respublikos nacionalinės sveikatos sistemos vykdomųjų subjektų, pagal LR sveikatos sistemos įstatymą, veiklai įvykus ekstremaliai situacijai;
7.3. priima sprendimus dėl asmens ir visuomenės sveikatos priežiūros įstaigų veiklos organizavimo įvykus ekstremaliai situacijai;
7.4. rengia ir teikia Lietuvos Respublikos Vyriausybei pasiūlymus ir sprendimų projektus dėl ekstremalios situacijos padarinių šalinimo darbų organizavimo ir tam reikalingos pagalbos teikimo;
7.5. rengia Lietuvos Respublikos Vyriausybei siūlymus bei sprendimų projektus dėl sveikatos priežiūrai užtikrinti reikalingų materialinių ir finansinių išteklių paskyrimo bei jų panaudojimo;
7.6. rengia ir teikia Lietuvos Respublikos Vyriausybei pasiūlymą ir sprendimo projektą dėl karantino paskelbimo ir atšaukimo, jo dydžio, ribų, trukmės bei režimo tvirtinimo visoje Lietuvos teritorijoje ar keliose apskrityse;
7.7. Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimu organizuoja Sveikatos apsaugos ministerijos reguliavimo sričiai priskirto valstybės medicinos rezervo panaudojimą šalinant ypač pavojingų užkrečiamųjų ligų židinį;
7.8. teikia Civilinės saugos operacijų štabui, visuomenei, valstybės valdymo institucijoms informaciją sveikatos priežiūros organizavimo klausimais pavojingų ir ypač pavojingų užkrečiamųjų ligų išplitimo atvejais;
7.9. per 3 valandas perduoda informaciją apie teritorijų karantino paskelbimą, šių teritorijų karantino dydį ir ribas, režimą, tokio paskelbimo atšaukimą Lietuvos nacionaliniam radijui ir televizijai, taip pat visoms užsienio valstybių diplomatinėms atstovybėms ir konsulinėms įstaigoms Lietuvos Respublikoje ir per 24 valandas – Pasaulio Sveikatos Organizacijai ir Europos Sąjungos įgaliotai institucijai.
8. Užkrečiamųjų ligų profilaktikos ir kontrolės centras:
8.1. metodiškai vadovauja pavojingų ir ypač pavojingų užkrečiamųjų ligų židinio lokalizavimo ir likvidavimo darbams;
8.2. apibendrina teritorijos ekstremalių situacijų valdymo centro epidemiologinės būklės įvertinimo pateiktus duomenis;
8.4. nuolat iki židinio likvidavimo teikia Valstybinei visuomenės sveikatos priežiūros tarnybai informaciją apie epidemiologinę situaciją židinyje, tyrimo eigą ir rezultatus;
8.5. kontroliuoja mikrobiologinių tyrimų, ligonių hospitalizavimo, izoliavimo, chemoprofilaktikos ir imunoprofilaktikos nustatytos tvarkos vykdymą ir teikia pasiūlymus šiais klausimais;
8.6. informuoja atitinkamas institucijas apie rizikos grupėms susidariusią grėsmę ir profilaktikos priemones;
8.7. pasitelkdamas žiniasklaidą informuoja visuomenę apie susidariusią situaciją ir profilaktikos priemones.
9. Visuomenės sveikatos centrai:
9.1. perduoda atitinkamoms valstybės institucijoms informaciją apie nustatytą (įtartą) pavojingos ir ypač pavojingos užkrečiamosios ligos židinį Sveikatos apsaugos ministerijos nustatyta tvarka;
9.2. įvertina pavojingos ir ypač pavojingos užkrečiamosios ligos židinio dydį, ribas, trukmę, režimą;
9.4. teikia apskrities, savivaldybės ekstremalių situacijų valdymo centrui informaciją apie konkrečios užkrečiamosios ligos židinio teritorijos dydį, ribas, karantino trukmę bei režimą;
9.6. kontroliuoja priešepideminių priemonių taikymą įvažiuojant ir išvažiuojant iš karantino teritorijos;
9.7. kartu su savivaldybių merais ir apskričių viršininkais organizuoja:
9.7.1. infekcinių ligų stacionaro, izoliatoriaus, observatoriaus steigimą, skalbinių, medicininių ir kitų atliekų kenksmingumo pašalinimą;
9.8. teikia paraiškas dėl transporto, įrangos, inventoriaus ir kt. priemonių, reikalingų priešepideminėms priemonėms taikyti ir židiniui šalinti;
10. Ekstremalių sveikatai situacijų centras:
10.2. organizuoja sveikatos apsaugos, krašto apsaugos, vidaus reikalų sistemų sąveiką teikiant sveikatos priežiūrą pavojingų ir ypač pavojingų užkrečiamųjų ligų atvejais;
10.3. organizuoja ir kontroliuoja sveikatos priežiūros specialistų ir asmenų, atliekančių ekstremalios situacijos lokalizavimo ir likvidavimo darbus, pasirengimą darbui;
10.4. teikia Sveikatos apsaugos ministerijai pasiūlymus dėl materialinių ir finansinių išteklių, reikalingų sveikatos priežiūros organizavimui ekstremalios situacijos atveju, panaudojimo;
10.5. organizuoja, koordinuoja ir kontroliuoja valstybės medicinos materialinių ir finansinių išteklių rezervo tikslingą panaudojimą;
10.6. teikia sveikatos apsaugos ministrui pasiūlymus dėl privalomų sprendimų priėmimo asmens ir visuomenės sveikatos priežiūros įstaigų veiklai organizuoti;
10.7. užtikrina nuolat atnaujinamo inventoriaus, vaistų, įskaitant imunopreparatus, dezinfekavimo medžiagų ir terpių, įrangos ir specialaus transporto atsargų, skirtų pavojingų ir ypač pavojingų užkrečiamųjų ligų židiniams likviduoti kaupimą, atnaujinimą ir sandėliavimą Sveikatos apsaugos ministerijos tvarkomo Valstybės medicinos rezervo saugojimo vietose.
11. Krašto apsaugos ministerija:
Įstatymų nustatyta tvarka telkia kariuomenę į pagalbą civilinei administracijai vykdant karantino teritorijos ribų apsaugą ir palaikant viešąją tvarką.
12. Civilinės saugos departamentas prie Krašto apsaugos ministerijos:
12.2. padeda organizuoti darbą Sveikatos apsaugos ministerijos Ekstremalių situacijų valdymo centre;
12.4. renka ir analizuoja informaciją apie epidemijos mastą, taikytas prevencines priemones bei jų efektyvumą;
12.5. pagal savo kompetenciją teikia pagalbą ministerijoms, apskričių viršininkų administracijoms, savivaldybėms ar jų ekstremalių situacijų valdymo centrams ir gauna iš jų informaciją apie ekstremalios situacijos lokalizavimą bei vykdomas padarinių likvidavimo priemones;
13. Aplinkos ministerija:
13.1. teikia Civilinės saugos operacijų štabui, apskričių, savivaldybių ekstremalių situacijų valdymo centrams informaciją apie aplinkos taršą;
14. Vidaus reikalų ministerija:
14.1. organizuoja teritorijų, kurioms taikomas karantino režimas, ribų apsaugą ir viešosios tvarkos palaikymą;
14.2. kontroliuoja civilinės saugos ir gelbėjimo sistemos pajėgų bei kitų tarnybų patekimą į židinio teritoriją;
15. Susisiekimo ministerija:
Kartu su Ūkio ministerija koordinuoja centralizuotą žinybinių ryšių panaudojimą ekstremalių situacijų valdymo centrų reikmėms.
16. Švietimo ir mokslo ministerija:
Gavusi Sveikatos apsaugos ministerijos rekomendacijas, organizuoja mokymo, ikimokyklinių ir kitų švietimo įstaigų veiklos nutraukimą.
17. Užsienio reikalų ministerija:
Perduoda ir priima diplomatiniu keliu pagalbos prašymus, gautus iš valstybės institucijų, įgaliotų juos teikti.
18. Apskrities viršininkas:
18.1. organizuoja apskrities ekstremalių situacijų valdymo centro darbą:
18.1.1. teikia Sveikatos apsaugos ministerijai informaciją apie konkrečios užkrečiamosios ligos židinio teritorijos dydį apskrityje, ribas, prognozuoja padarinius;
18.1.5. teikia atitinkamoms valstybės institucijoms paraiškas dėl transporto, įrangos, inventoriaus ir kt. priemonių, reikalingų priešepideminėms priemonėms taikyti ir židiniui šalinti;
18.1.8. kartu su Vidaus reikalų ministerija ir Krašto apsaugos ministerija organizuoja karantino teritorijos ribų apsaugą ir viešosios tvarkos palaikymą;
18.1.9. organizuoja teritorijos ir transporto kenksmingumo pašalinimo, gyventojų sanitarinį švarinimą;
18.1.10. organizuoja gyventojų aprūpinimą maisto produktais, kokybišku vandeniu, būtiniausiomis prekėmis;
19. Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba:
19.2. organizuoja, koordinuoja ir vykdo gyvūnų, maisto produktų, pašarų ir vandens užkrėstumo pavojingais ir ypač pavojingais ligų sukėlėjais tyrimą, atlieka mikrobiologinės taršos stebėseną;
19.4. kontroliuoja ir reglamentuoja maisto tvarkymo įmonių veiklą įtariamoje, kad užkrėsta, teritorijoje;
19.5. kontroliuoja pavojingų ir ypač pavojingų ligų sukėlėjais užteršto maisto, maisto žaliavų, geriamojo vandens kenksmingumo pašalinimą ar sunaikinimą;
19.8. informuoja Sveikatos apsaugos ministeriją, Žemės ūkio ministeriją, ekstremalių situacijų valdymo centrus, kitas suinteresuotas institucijas apie diagnozuotas gyvūnų užkrečiamąsias ligas ir priemones joms likviduoti;