VALSTYBINĖS KAINŲ IR ENERGETIKOS KONTROLĖS KOMISIJOS

NUTARIMAS

 

DĖL piniginių baudų skyrimo ir jų dydžio nustatymo taisyklių patvirtinimo

 

2009 m. rugsėjo 18 d. Nr. O3-132

Vilnius

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos energetikos įstatymo (Žin., 2002, Nr. 56-2224; 2008, Nr. 135-5228) 17 straipsnio 8 dalimi ir 27 straipsnio 1 dalimi, Valstybinė kainų ir energetikos kontrolės komisija nutaria:

1. Patvirtinti Piniginių baudų skyrimo ir jų dydžio nustatymo taisykles (pridedama).

2. Pripažinti netekusiu galios Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos 2002 m. nutarimą Nr. 117 „Dėl skiriamų baudų diferencijavimo bei atsakomybę lengvinančių ir sunkinančių aplinkybių pripažinimo tvarkos“.

 

 

Komisijos pirmininkas                                                           Virgilijus Poderys


PATVIRTINTA

Valstybinės kainų ir energetikos

kontrolės komisijos

2009 m. rugsėjo 18 d.

nutarimu Nr. O3-132

 

piniginių baudų skyrimo ir jų dydžio nustatymo taiSYKLĖS

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Piniginių baudų skyrimo ir jų dydžio nustatymo taisyklės (toliau vadinama – taisyklės) reglamentuoja Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos (toliau vadinama –Komisija) už Energetikos įstatymo (Žin., 2002, Nr. 56-2224; 2008, Nr. 135-5228) 27 straipsnio 1 dalyje nurodytus pažeidimus skiriamų piniginių baudų ir jų dydžio nustatymo tvarką.

2. Šios taisyklės taikomos energetikos įmonėms, vykdančioms reguliuojamą veiklą.

3. Šiose taisyklėse vartojamos sąvokos „energetikos įmonė“ ir „reguliuojama veikla“ turi tokią pačią reikšmę kaip apibrėžta Energetikos įstatymo 2 straipsnyje.

 

II. BAUDŲ SKYRIMO TVARKA

 

4. Komisija, gavusi pranešimą arba surinkusi informaciją apie energetikos įmonių galimai padarytus arba daromus Energetikos įstatymo 27 straipsnio 1 dalyje numatytus pažeidimus, atlieka tyrimą. Bylos tyrimą dėl galimai padaryto energetikos įmonės pažeidimo atlieka Komisijos pirmininko ar Komisijos nario pavedimu įgalioti Komisijos darbuotojai.

5. Atlikęs tyrimą, įgaliotas Komisijos darbuotojas surašo protokolą dėl galimai padaryto reguliuojamos veiklos pažeidimo. Protokole nurodoma:

5.1. informacija apie pažeidimą galimai padariusią energetikos įmonę (įmonės pavadinimas, teisinis statusas, kontaktiniai duomenys, vykdomos reguliuojamos energetikos veiklos pobūdis);

5.2. reguliuojamos veiklos pažeidimo padarymo aplinkybės;

5.3. atsakomybę lengvinančios ar sunkinančios aplinkybės, jeigu jų yra;

5.4. teisės akto (-ų), kurio (-ų) nuostatas pažeidė energetikos įmonė, pavadinimas, straipsnis, jo dalis ir punktas;

5.5. kiti duomenys, būtini bylai teisingai išspręsti.

6. Protokolą pasirašo jį surašęs Komisijos darbuotojas ir energetikos įmonės vadovas ir (ar) jo įgaliotas atstovas. Energetikos įmonės vadovui ir (ar) jo įgaliotam asmeniui atsisakius pasirašyti, apie tai pažymima protokole. Atsisakymas pasirašyti protokolą neatleidžia pažeidimą padariusios energetikos įmonės nuo piniginės baudos mokėjimo.

7. Prieš spręsdama piniginės baudos skyrimo klausimą, Komisija nustato ne trumpesnį nei 5 dienų terminą paaiškinimams pateikti ir apie tai praneša energetikos įmonei, dėl kurios veiksmų atliekamas tyrimas. Jei per nurodytą laiką paaiškinimų negaunama, laikoma, kad juos pateikti atsisakyta.

8. Protokolas, energetikos įmonės paaiškinimai ir kita su bylos nagrinėjimu susijusi medžiaga teikiami svarstyti Komisijos posėdžiui vadovaujantis 2008 m. vasario 11 d. nutarimu Nr. O3-19 patvirtinto Komisijos darbo reglamento 59–65 ir 67 punktuose nustatyta tvarka.

9. Piniginės baudos skyrimo klausimas svarstomas Komisijos posėdyje, dalyvaujant energetikos įmonės, kuri įtariama padariusi pažeidimą ir kuriai gali būti taikoma piniginė bauda, vadovui ir (ar) jo įgaliotiems atstovams, kurie turi teisę būti išklausyti ir duoti paaiškinimus. Apie posėdžio datą ir laiką, kuriame bus svarstomas piniginės baudos skyrimo klausimas, Komisija ne vėliau kaip prieš 4 darbo dienas iki posėdžio raštu praneša energetikos įmonei, dėl kurios veiksmų atliekamas tyrimas. Neatvykus energetikos įmonės vadovui ar (ir) jo įgaliotam atstovui, byla gali būti išnagrinėta tik tais atvejais, kai yra duomenų, jog jiems laiku pranešta apie bylos nagrinėjimo vietą ir laiką, ir jeigu iš jų negautas prašymas atidėti bylos nagrinėjimą. Tuo atveju, kai yra gautas prašymas atidėti bylos nagrinėjimą, ji gali būti išnagrinėta nedalyvaujant asmeniui, jeigu Komisija, pripažinusi neatvykimo į bylos nagrinėjimą priežastis nesvarbiomis, atmeta asmens prašymą.

10. Komisija gali atidėti bylos dėl reguliuojamos veiklos pažeidimo nagrinėjimą, jei į bylos nagrinėjimo posėdį neatvyksta su nagrinėtina byla susiję kviestieji asmenys, be kurių, Komisijos nuomone, negalima nagrinėti bylos, arba kai būtina surinkti naujus įrodymus bei kitais reikiamais atvejais. Tokiu atveju Komisija priima sprendimą dėl bylos nagrinėjimo atidėjimo.

11. Energetikos įmonės atstovais laikomi šių įmonių vadovai, o įstatymų ar kitų teisės aktų nustatytais atvejais ir kiti darbuotojai, veikiantys neviršydami savo įgaliojimų, suteiktų vadovaujantis įstatymais ar kitais teisės aktais. Šie asmenys pateikia Komisijai dokumentus, patvirtinančius jų asmens tapatybę ir einamas pareigas, energetikos įmonės vadovo pasirašytą ir įstatymų nustatyta tvarka patvirtintą dokumentą, įgaliojantį atstovauti energetikos įmonei.

12. Įgaliotais atstovais pagal pavedimą paprastai būna advokatai. Atstovų įgaliojimai turi būti nurodyti įgaliojime, išduotame ir įformintame Civilinio kodekso nustatyta tvarka.

13. Išnagrinėjusi visą turimą medžiagą, susijusią su įtariamu pažeidimu, Komisija turi teisę:

13.1. skirti Energetikos įstatymo 27 straipsnyje nustatytą piniginę baudą;

13.2 nutraukti tyrimą nesant pažeidimo ar įstatymo pagrindo skirti baudą;

13.3. pratęsti tyrimą.

14. Komisijos nutarimas dėl piniginės baudos skyrimo turi būti priimamas per 6 mėnesius nuo pažeidimo nustatymo dienos. Esant tęstiniam pažeidimui, piniginė bauda gali būti skiriama ne vėliau kaip per 6 mėnesius nuo pažeidimo paaiškėjimo dienos. Už pažeidimus, nuo kurių padarymo dienos praėjo daugiau kaip penkeri metai, piniginės baudos negali būti skiriamos.

15. Už tą patį pažeidimą gali būti skiriama tik viena piniginė bauda. Baudos skyrimas neatleidžia energetikos įmonės nuo pareigos, už kurios nevykdymą paskirta piniginė bauda, vykdymo.

 

III. SKIRIAMOS BAUDOS IR JŲ DYDŽIO NUSTATYMAS

 

16. Komisija skiria energetikos įmonėms pinigines baudas už:

16.1. viešai privalomos skelbti informacijos apie energetikos įmonės licencijuojamą veiklą nepaskelbimą;

16.2 teisės aktais nustatytos informacijos valstybės, savivaldybių institucijoms, įstaigoms, vartotojų teises ginančioms organizacijoms, atitinkamoms asociacijoms nepateikimą, taip pat neteisingos ar ne visos informacijos pateikimą;

16.3. kitų licencijuojamos veiklos sąlygų pažeidimą arba nevykdymą;

16.4. Komisijos įpareigojimų (nurodymų) nutraukti neteisėtą veiklą, pašalinti nustatytus licencijuojamos veiklos sąlygų pažeidimus, nevykdymą arba vykdymą ne laiku;

16.5. įsipareigojimų nesilaikymą;

16.6. veiklos saugumo ir patikimumo, sąžiningos konkurencijos ir vartotojų (sistemos naudotojų) nediskriminavimo principų pažeidimą;

16.7. licencijuojamos veiklos sąlygų pakartotinį pažeidimą.

17. Komisija skiria šio dydžio pinigines baudas:

17.1. už pažeidimus, nurodytus taisyklių 16.1–16.2 punktuose, – nuo vieno tūkstančio litų iki 0,5 procento energetikos įmonės metinių pajamų iš konkrečios licencijuojamos veiklos, kurią vykdant padarytas pažeidimas praėjusiais ūkiniais metais;

17.2. už pažeidimus, nurodytus taisyklių 16.3–16.5 punktuose, – nuo vieno tūkstančio litų iki 1 procento energetikos įmonės metinių pajamų iš konkrečios licencijuojamos veiklos, kurią vykdant padarytas pažeidimas praėjusiais ūkiniais metais;

17.3. už pažeidimus, nurodytus taisyklių 16.6–16.7 punktuose, – nuo vieno tūkstančio litų iki 2 procentų energetikos įmonės metinių pajamų iš konkrečios licencijuojamos veiklos, kurią vykdant padarytas pažeidimas praėjusiais ūkiniais metais.

18. Energetikos įmonėms skiriamos konkrečios piniginės baudos dydis nustatomas atsižvelgiant į:

18.1. pažeidimo pavojingumą;

18.2. pažeidimo trukmę;

18.3. pažeidimo sukeltas pasekmes;

18.4. energetikos įmonės atsakomybę lengvinančias ar sunkinančias aplinkybes.

19. Atsakomybę lengvinančios aplinkybės:

19.1. pažeidimą padariusi energetikos įmonė savo noru užkirto kelią žalingoms pažeidimo pasekmėms;

19.2. pažeidimą padariusi energetikos įmonė padėjo išaiškinti pažeidimo aplinkybes, nedelsdama ėmėsi priemonių pašalinti pažeidimą;

19.3. pažeidimą padariusi energetikos įmonė atlygino nuostolius ar pašalino padarytą žalą.

20. Atsakomybę sunkinančios aplinkybės:

20.1. pažeidimą padariusi energetikos įmonė kliudė nustatyti pažeidimo aplinkybes;

20.2. pažeidimą padariusi energetikos įmonė slėpė įvykdytą pažeidimą;

20.3. pažeidimą padariusi energetikos įmonė tęsė pažeidimą, nepaisydama Komisijos nurodymo nutraukti neteisėtą veiklą;

20.4. energetikos įmonė įvykdė pažeidimą, dėl kurio jau buvo bausta pinigine bauda.

21. Komisija, nustatydama piniginės baudos dydį, atsakomybę lengvinančiomis gali pripažinti ir kitas šiose taisyklėse nenurodytas aplinkybes.

22. Skiriamos piniginės baudos dydis nustatomas pagal baudos dydžio sankcijoje minimumo ir maksimumo vidurkį, atsižvelgiant į atsakomybę lengvinančias ar sunkinančias aplinkybes. Jeigu yra atsakomybę lengvinančių aplinkybių, piniginės baudos dydis mažinamas nuo vidurkio iki minimumo. Esant atsakomybę sunkinančių aplinkybių, baudos dydis didinamas nuo vidurkio iki maksimumo.

23. Esant atsakomybę lengvinančių ir sunkinančių aplinkybių, piniginės baudos dydis nustatomas atsižvelgiant į jų kiekį ir reikšmingumą.

 

IV. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

24. Komisijos nutarimai dėl piniginių baudų skyrimo priimami ir įforminami vadovaujantis 2008 m. vasario 11 d. nutarimu Nr. O3-19 patvirtinto Komisijos darbo reglamento 84–97 punktuose nustatyta tvarka.

25. Komisijai nutarus, sprendimo dėl piniginių baudų skyrimo priėmimas ir paskelbimas gali būti atidėtas, bet ne ilgiau kaip 3 darbo dienoms nuo paskutinės posėdžio, kuriame buvo nagrinėjama byla dėl reguliuojamos veiklos pažeidimo dienos. Komisija posėdžio metu apie tai paskelbia į bylos dėl reguliuojamos veiklos pažeidimo nagrinėjimą susirinkusiems asmenims. Sprendimą, kurio priėmimas ir paskelbimas buvo atidėtas, gali paskelbti Komisijos pirmininkas (jam nesant – Komisijos pirmininko pavaduotojas) arba jo pavedimu vienas iš bylą nagrinėjusių Komisijos narių.

26. Nutarimo nuorašas per 3 dienas registruotu laišku išsiunčiamas energetikos įmonei arba pasirašytinai įteikiamas įmonės vadovui ar jo įgaliotam atstovui. Komisijos paskirta piniginė bauda į valstybės biudžetą turi būti sumokėta ne vėliau kaip per 40 dienų nuo nutarimo įteikimo energetikos įmonei dienos, o apskundus nutarimą – ne vėliau kaip per 40 dienų nuo teismo sprendimo, kuriuo atmestas skundas, įsiteisėjimo dienos.

27. Komisijos nutarimas per 30 dienų nuo jo priėmimo dienos įstatymų nustatyta tvarka gali būti skundžiamas teismui. Komisijos nutarimas dėl piniginės baudos skyrimo įsigalioja po 30 dienų nuo nutarimo priėmimo dienos, jei per tą laiką įstatymų nustatyta tvarka nebuvo apskųstas teismui.

28. Jeigu energetikos įmonė nustatytu laiku nesumoka baudos, piniginė bauda išieškoma Lietuvos Respublikos civilinio proceso kodekso nustatyta tvarka.

29. Skundą dėl Komisijos nutarimo nagrinėjantis teismas, atsižvelgdamas į atsakomybę lengvinančias ir kitas aplinkybes (dėl kurių atitinkama piniginė bauda energetikos įmonei, kuri pažeidė šį įstatymą, būtų akivaizdžiai per didelė, nes neproporcinga padarytam teisės pažeidimui ir dėl to neteisinga) ir vadovaudamasis teisingumo, protingumo kriterijais, turi teisę skirti mažesnę piniginę baudą.

_________________


1 priedas

 

VALSTYBINĖ KAINŲ IR ENERGETIKOS KONTROLĖS KOMISIJA

 

REGULIUOJAMOS VEIKLOS PAŽEIDIMO PROTOKOLAS NR.

 

200_ m. ___________________ d.

 

Aš, Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos _________________________

___________________________________________________________________________ ,

(skyriaus pavadinimas)

___________________________________________________________________________

(pareigos, vardas ir pavardė)

vadovaudamasis Lietuvos Respublikos energetikos įstatymo 17 straipsnio 8 dalies 13 punktu ir      27 straipsnio 1 dalimi, 200_ m. ____________ d. surašiau šį protokolą apie tai, kad _____________________

___________________________________________________________________________

(pažeidimą padariusios energetikos įmonės pavadinimas, juridinio asmens kodas, buveinės adresas, telefono numeris)

___________________________________________________________________________

(vykdoma reguliuojama veikla)

___________________________________________________________________________

(pažeidimo padarymo laikas ir vieta, padaryto pažeidimo esmė)

___________________________________________________________________________

 

___________________________________________________________________________

 

ir tuo pažeidė Energetikos įstatymo 27 straipsnio 1 dalies ____ punktą.

___________________________________________________________________________

(nustatytos asmens atsakomybę lengvinančios arba sunkinančios aplinkybės)

___________________________________________________________________________

 

Kita svarbi informacija ________________________________________________________

___________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________ .

 

Su reguliuojamos veiklos pažeidimo protokolu susipažinau. Apie bylos nagrinėjimą 2000 m.              d. _______ val. Komisijoje adresu

________________________________________________________________ man pranešta.

___________________________________________________________________________

(pažeidimą padariusios energetikos įmonės vadovo ar (ir) jo įgalioto  asmens parašas, vardas ir pavardė, jeigu atsisako pasirašyti – apie tai pažymėti )

_________________