LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ
N U T A R I M A S
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖS 1997 M. BALANDŽIO 16 D. NUTARIMO NR. 370 „DĖL TERITORIJŲ PLANAVIMO IR STATYBOS VALSTYBINĖS PRIEŽIŪROS NUOSTATŲ PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO
2007 m. rugpjūčio 29 d. Nr. 914
Vilnius
Pakeisti Teritorijų planavimo ir statybos valstybinės priežiūros bei statinių naudojimo priežiūros nuostatus, patvirtintus Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1997 m. balandžio 16 d. nutarimu Nr. 370 „Dėl Teritorijų planavimo ir statybos valstybinės priežiūros nuostatų patvirtinimo“ (Žin., 1997, Nr. 34-851; 2004, Nr. 109-4075):
1. Išdėstyti 3.1 punktą taip:
„3.1. valstybės, Vyriausybės, Vyriausybės įgaliotos institucijos ir apskrities lygmens bendrojo bei specialiojo teritorijų planavimo (išskyrus žemėtvarkos schemas, kaimo plėtros žemėtvarkos projektus, žemėvaldos projektus (planus), miškų tvarkymo schemas) ir valstybės sienos, krašto apsaugos bei strateginės reikšmės objektų teritorijų detaliojo planavimo, kurių dokumentus tvirtina Lietuvos Respublikos Seimas, Lietuvos Respublikos Vyriausybė, Vyriausybės įgaliota institucija ar apskrities viršininkas, – Valstybinė teritorijų planavimo ir statybos inspekcija prie Aplinkos ministerijos;“.
2. Išdėstyti 3.5 punktą taip:
3. Išdėstyti 5 punktą taip:
„5. Statinio saugos ir paskirties reikalavimų valstybinę priežiūrą atlieka valstybės institucijos pagal Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. spalio 21 d. nutarimo Nr. 1316 „Dėl normatyvinių statinio saugos ir paskirties dokumentų normavimo sričių paskirstymo tarp valstybės institucijų“ (Žin., 2004, Nr. 156-5701) joms priskirtas normatyvinių statinio saugos ir paskirties dokumentų normavimo sritis, taip pat įstatymų ir kitų teisės aktų suteiktą kompetenciją. Atlikdamos valstybinę priežiūrą, jos atlieka ir šias funkcijas:
5.1. nustato statinio projektavimo sąlygas (pagal įstatymų nustatytą kompetenciją) ir kontroliuoja, kaip jų laikomasi projektuojant ir statant statinius;
4. Išdėstyti 8.4 punktą taip:
„8.4. statinių įrangos ir paskirties reikalavimų įgyvendinimo priežiūrą – valstybės institucijos pagal Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. spalio 21 d. nutarimo Nr. 1316 joms priskirtas statinio saugos ir paskirties dokumentų normavimo sritis, taip pat įstatymų ir kitų teisės aktų suteiktą kompetenciją.“
5. Išdėstyti 9 punktą taip:
„9. Valstybinė teritorijų planavimo priežiūra, statybos valstybinė priežiūra bei statinių naudojimo priežiūra atliekamos vadovaujantis Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo įstatymu (Žin., 1995, Nr. 107-2391; 2004, Nr. 21-617), Lietuvos Respublikos žemės įstatymu (Žin., 1994, Nr. 34-620; 2004, Nr. 28-868), Lietuvos Respublikos statybos įstatymu (Žin., 1996, Nr. 32-788; 2001, Nr. 101-3597), Lietuvos Respublikos nekilnojamojo kultūros paveldo apsaugos įstatymu (Žin., 1995, Nr. 3-37; 2004, Nr. 153-5571), Lietuvos Respublikos energetikos įstatymu (Žin., 2002, Nr. 56-2224), kitais įstatymais, teritorijų planavimo dokumentų rengimo taisyklėmis, normatyviniais statybos techniniais dokumentais, statinio saugos ir paskirties normatyviniais dokumentais, kitais teisės aktais ir šiais Nuostatais.“
6. Išdėstyti 17 punktą taip:
„17. Valstybinė teritorijų planavimo priežiūra – tai tikrinimas, ar planavimo sąlygos ir planavimo sąlygų sąvadas atitinka teisės aktų reikalavimus, bendrųjų, specialiųjų ir detaliųjų teritorijų planavimo dokumentų rengimo, svarstymo ir derinimo procedūrų kontrolė, taip pat tikrinimas, ar teritorijų planavimo dokumentų sprendiniai atitinka Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo įstatymo ir kitų teritorijų planavimą reglamentuojančių teisės aktų reikalavimus.“
7. Išdėstyti 20 punktą taip:
„20. Valstybinę teritorijų planavimo priežiūrą atliekanti institucija pagal šių Nuostatų 3 punkte nurodytą kompetenciją atlieka šias funkcijas:
20.1. tikrina, ar planavimo sąlygos ir planavimo sąlygų sąvadas atitinka teisės aktų reikalavimus, ar teritorijų planavimo dokumentų sprendiniai atitinka planavimo sąlygas, Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo įstatymo ir kitų teritorijų planavimą reglamentuojančių teisės aktų reikalavimus, ar atliktos visos teritorijų planavimo dokumentų rengimo, svarstymo, derinimo procedūros;
20.2. nustačiusi šių Nuostatų 20.1 punkte nurodytų reikalavimų pažeidimus, reikalauja juos ištaisyti Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo įstatymo ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka, nesilaikantiesiems reikalavimų taiko administracinio poveikio priemones;
20.3 teikia teritorijų planavimo dokumentą tvirtinančiai institucijai motyvuotas išvadas dėl teritorijų planavimo dokumento tvirtinimo tikslingumo;
20.4. Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo (Žin., 1999, Nr. 60-1945; 2006, Nr. 77-2975) nustatyta tvarka pagal kompetenciją nagrinėja fizinių ir juridinių asmenų (toliau vadinama – pareiškėjai) prašymus, skundus bei pranešimus teritorijų planavimo klausimais. Nustačiusi asmenų, visuomenės ar valstybės teisių ar teisėtų interesų pažeidimus, inicijuoja atitinkamų teritorijų planavimo dokumentų sprendinių panaikinimą administracine tvarka, o nesant galimybės teritorijų planavimo dokumentų sprendinius panaikinti administracine tvarka – kreipiasi į teismą.
Valstybinė teritorijų planavimo ir statybos inspekcija prie Aplinkos ministerijos arba Nacionalinė žemės tarnyba prie Žemės ūkio ministerijos šiuos prašymus, skundus bei pranešimus nagrinėja, kai juos pagal kompetenciją jau išnagrinėjęs apskrities viršininkas, tačiau jo priimtas sprendimas netenkina pareiškėjo. Dėl šių institucijų priimtų sprendimų pareiškėjai gali kreiptis į teismą;
20.5. nagrinėja ir sprendžia ginčus dėl teritorijų planavimo procesų ir procedūrų tvarkos pažeidimų;
20.6. teikia Aplinkos ministerijai pasiūlymus dėl teisės aktų, reglamentuojančių teritorijų planavimą, tobulinimo;
8. Išdėstyti 21 punktą taip:
„21. Valstybinė teritorijų planavimo ir statybos inspekcija prie Aplinkos ministerijos metodiškai vadovauja apskričių viršininkų administracijų teritorijų planavimo ir statybos valstybinės priežiūros departamentams (skyriams): rengia ir tvirtina teritorijų planavimo valstybinės priežiūros vykdymo metodikas ir tvarkos aprašus, teikia paaiškinimus, konsultacijas, organizuoja seminarus ir panašiai; tikrina darbą: ar jų atliekami teritorijų planavimo dokumentų patikrinimai ir išvados dėl jų tvirtinimo tikslingumo atitinka teisės aktų reikalavimus, ar skundai ir pranešimai dėl teritorijų planavimo dokumentų projektų rengimo ir jų viešo svarstymo išnagrinėjami teisės aktų nustatyta tvarka, ir patikrinimo išvadas teikia apskričių viršininkams. Nacionalinė žemės tarnyba prie Žemės ūkio ministerijos metodiškai vadovauja apskričių viršininkų administracijų žemės tvarkymo departamentams, atliekantiems savivaldybės lygmens žemėtvarkos schemų, planų (projektų) ir žemėvaldos planų (projektų) teritorijų planavimo valstybinę priežiūrą, tikrina jų darbą ir patikrinimo išvadas teikia apskričių viršininkams. Valstybinei aplinkos apsaugos inspekcijai, atliekančiai miškų tvarkymo schemų teritorijų planavimo valstybinę priežiūrą, metodiškai vadovauja Aplinkos ministerija.“
9. Išdėstyti 23.1 punktą taip:
„23.1. pagal kompetenciją atlikdama visų statinių statybos valstybinę priežiūrą (išskyrus branduolinės energetikos objektus) apskrities lygiu, tikrina, ar:
23.1.1. statinio projektavimo sąlygų sąvado ir kitų privalomųjų statinio projekto rengimo dokumentų išdavimo, statinio projekto ekspertizės atlikimo ir patikrinimo savivaldybės nuolatinėje statybos komisijoje, statybos leidimo išdavimo procedūros ir terminai atitinka teisės aktų nuostatas; ar savavališkai nestatomas statinys; ar statybos metu nepažeidžiami statinio projekto sprendiniai, įstatymų, normatyvinių statybos techninių dokumentų reikalavimai;
23.1.2. statinio statyba ir griovimas nepažeidžia žemės sklypo nuosavybę, valdymą ar naudojimą kitais pagrindais reglamentuojančių įstatymų ir kitų teisės aktų, teritorijų planavimo dokumentų (kai jie privalomi), trečiųjų asmenų pagrįstų interesų, statinio projektavimo sąlygų sąvado;
23.1.3. statybos techninės veiklos pagrindinių sričių vadovų kvalifikacija atitinka Lietuvos Respublikos statybos įstatymo ir Aplinkos ministerijos nustatytus atestavimo kvalifikacinius reikalavimus;
23.1.4. atliekama statinio statybos techninė priežiūra ir statinio projekto vykdymo priežiūra (kai jos privalomos), ar rangovas (kai statoma rangos būdu) laikosi šių rūšių priežiūros vadovų į statybos darbų žurnalą įrašytų reikalavimų, ar statybos darbų atlikimo dokumentai atitinka normatyvinių statybos techninių dokumentų nustatytus reikalavimus;
10. Išdėstyti 23.6 punktą taip:
11. Išdėstyti 23.10 punktą taip:
„23.10. po to, kai statyba sustabdoma (27 punkte nurodytais atvejais), tikrina, ar nestatoma toliau; jeigu nurodymas statybą sustabdyti nevykdomas, surašo administracinio teisės pažeidimo protokolą, nagrinėja administracinio teisės pažeidimo bylą ir skiria administracinę nuobaudą arba teikia administracinio teisės pažeidimo bylą teismui; statytojui ir rangovui įvykdžius pateiktus reikalavimus, išduoda rašytinį sutikimą, kad statinys būtų statomas toliau.“
12. Išdėstyti 24.2 punktą taip:
„24.2. metodiškai vadovauja apskrities viršininko administracijos teritorijų planavimo ir statybos valstybinės priežiūros departamentui (skyriui): rengia ir tvirtina statybos valstybinės priežiūros atlikimo metodikas ir tvarkos aprašus, teikia paaiškinimus, konsultacijas, organizuoja seminarus ir panašiai; tikrina darbą: ar atliekami statinių projektavimo, statybos leidimų išdavimo ir statybos vykdymo patikrinimai atitinka teisės aktų reikalavimus, ar vykdomos teisės aktų nustatytos savavališkų statybų prevencijos ir padarinių šalinimo priemonės, ar tikrinama ir pagrįstai įvertinama statybos proceso dalyvių techninė veikla, taikomos sankcijos už jų padarytus projektų ar teisės aktų pažeidimus, ar fizinių ir juridinių asmenų prašymai, skundai ir pranešimai išnagrinėjami Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka, ar kontroliuojamas jų pateiktų reikalavimų įvykdymas, ir patikrinimo išvadas teikia apskrities viršininkui;“.
13. Išdėstyti 24.3 punktą taip:
„24.3. pagal šių Nuostatų 25 punkto reikalavimus atrankos būdu tikrina bet kurio Lietuvos Respublikoje statomo statinio statybos techninės veiklos pagrindinių sričių subjektų ir statybos dalyvių veiklą, viešai skelbia tikrinimo išvadas ir reikalavimus pašalinti nustatytus pažeidimus bei trūkumus (jeigu jų yra), kontroliuoja, ar šie reikalavimai įvykdomi;“.
14. Išdėstyti 24.5 punktą taip:
„24.5. sustabdo savivaldybės administracijos direktoriaus arba apskrities viršininko administracijos neteisėtai išduoto statybos leidimo galiojimą nuo prašymo (pareiškimo) pagal Lietuvos Respublikos statybos įstatymo 23 straipsnio 19 dalį panaikinti šį leidimą pateikimo teismui iki teismo sprendimo;“.
15. Išdėstyti 24.10 punktą taip:
„24.10. po to, kai statyba sustabdoma (27 punkte nurodytais atvejais), tikrina, ar nestatoma toliau; jeigu nurodymas statybą sustabdyti nevykdomas, surašo administracinio teisės pažeidimo protokolą, nagrinėja administracinio teisės pažeidimo bylą ir skiria administracinę nuobaudą arba teikia administracinio teisės pažeidimo bylą teismui; statytojui ir rangovui įvykdžius pateiktus reikalavimus, išduoda rašytinį sutikimą, kad statinys būtų statomas toliau.“
16. Papildyti šiais 24.11 ir 24.12 punktais:
17. Išdėstyti 27 punktą taip:
„27. Statinio statyba (išskyrus branduolinės energetikos objektus) sustabdoma, kai:
27.2. gaunama informacija, kad teismui pateiktas prašymas (pareiškimas) dėl statybos leidimo panaikinimo pagal Lietuvos Respublikos statybos įstatymo 23 straipsnio 19 dalį;
27.3 nustatoma, kad statytojas (užsakovas) arba rangovas pažeidė statinio projekto sprendinius, taip pat normatyvinių statybos techninių dokumentų, normatyvinių statinio saugos ir paskirties dokumentų reikalavimus;
19. Išdėstyti 32 punktą taip:
„32. Nacionalinės žemės tarnybos prie Žemės ūkio ministerijos specialistai ir Valstybinės aplinkos apsaugos inspekcijos pareigūnai turi teisę (pagal kompetenciją):
32.1. nagrinėti ir spręsti nesutarimus tarp institucijų, parengusių valstybės, regiono ar apskrities lygmens žemėtvarkos schemų, planų (projektų) ir žemėvaldos specialiųjų planų (projektų), miškų tvarkymo schemų planavimo sąlygas bei planavimo dokumentus, ir planavimo organizatorių; spręsti ginčus dėl šių dokumentų projektų derinimo;
32.2. gauti iš planavimo sąlygas bei planavimo sąlygų sąvadus išduodančių subjektų, planavimo organizatoriaus, planavimo dokumento rengėjo ir derinančios institucijos rašytinius ir žodinius paaiškinimus, dokumentų nuorašus ir kitą informaciją, susijusią su prižiūrimų teritorijų planavimo dokumentų rengimu.“
20. Išdėstyti 34.10 punktą taip:
21. Išdėstyti 34.11 punktą taip:
„34.11. reikalauti iš planavimo sąlygas bei planavimo sąlygų sąvadus išduodančių subjektų, planavimo organizatoriaus, teritorijų planavimo dokumento ir statinio projekto rengėjo, derinančios institucijos, statybos dalyvių rašytinių ir žodinių paaiškinimų, dokumentų nuorašų ir kitokios informacijos apie jų veiklą, susijusią su teritorijų planavimu ir statyba, ir juos gauti;“.
22. Išdėstyti 34.12 punktą taip:
23. Išdėstyti 34.17 punktą taip:
„34.17. analizuoti statinių projektus, statybos procesus, statybos proceso dalyvių veiklą ir teikti Aplinkos ministerijos nustatyta tvarka pasiūlymus dėl normatyvinių statybos techninių dokumentų ir projektų tobulinimo, statybos dalyvių teisę verstis atitinkama statybos veikla patvirtinančių dokumentų galiojimo panaikinimo ar sustabdymo;“.
24. Papildyti šiais 34.19 ir 34.20 punktais:
25. Papildyti šiuo 39.7 punktu:
27. Išdėstyti 40 punktą taip:
„40. Kilus ginčui dėl teritorijų planavimo procesų ar procedūrų tvarkos, statybos proceso ar statinių naudojimo tvarkos pažeidimų, suinteresuotas asmuo pateikia viešojo administravimo subjektui, pagal kompetenciją atliekančiam teritorijų planavimo, statybos valstybinę priežiūrą ar statinių naudojimo priežiūrą, prašymą, skundą ar pranešimą.“
28. Išdėstyti 41 punktą taip: