LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ

 

N U T A R I M A S

DĖL VALSTYBĖS REGISTRŲ IR KADASTRŲ STEIGIMO, REORGANIZAVIMO IR LIKVIDAVIMO TAISYKLIŲ IR LIETUVOS RESPUBLIKOS VALSTYBĖS REGISTRO TIPINIŲ NUOSTATŲ PATVIRTINIMO

 

2005 m. gegužės 3 d. Nr. 485

Vilnius

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos valstybės registrų įstatymu (Žin., 1996, Nr. 86-2043; 2004, Nr. 124-4488), Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

1. Patvirtinti pridedamus:

1.1. Valstybės registrų ir kadastrų steigimo, reorganizavimo ir likvidavimo taisykles;

1.2. Lietuvos Respublikos valstybės registro tipinius nuostatus.

2. Pavesti valstybės institucijoms ir įstaigoms, pavaldžioms Lietuvos Respublikos Vyriausybei, vadovautis šiuo nutarimu patvirtintomis Valstybės registrų ir kadastrų steigimo, reorganizavimo ir likvidavimo taisyklėmis ir Lietuvos Respublikos valstybės registro tipiniais nuostatais, steigiant ir kuriant žinybinius registrus, kiek tai atitinka žinybinių registrų specifiką.

3. Rekomenduoti kitoms valstybės institucijoms ir įstaigoms, nenurodytoms šio nutarimo 2 punkte, taip pat savivaldybių institucijoms ir įstaigoms vadovautis šiuo nutarimu patvirtintomis Valstybės registrų ir kadastrų steigimo, reorganizavimo ir likvidavimo taisyklėmis ir Lietuvos Respublikos valstybės registro tipiniais nuostatais, steigiant ir kuriant žinybinius registrus, kiek tai atitinka žinybinių registrų specifiką.

4. Pripažinti netekusiais galios:

4.1. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1996 m. lapkričio 29 d. nutarimą Nr. 1418 „Dėl valstybės registrų steigimo, projektavimo, reorganizavimo ir naudojimo“ (Žin., 1996, Nr. 118-2743);

4.2. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1997 m. liepos 21 d. nutarimą Nr. 792 „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1996 m. lapkričio 29 d. nutarimo Nr. 1418 „Dėl valstybės registrų steigimo, projektavimo, reorganizavimo ir naudojimo“ dalinio pakeitimo“ (Žin., 1997, Nr. 70-1776).

 

 

 

SUSISIEKIMO MINISTRAS,

PAVADUOJANTIS MINISTRĄ PIRMININKĄ                                   ZIGMANTAS BALČYTIS

 

 

 

VIDAUS REIKALŲ MINISTRAS                                               GINTARAS FURMANAVIČIUS

 

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos Vyriausybės

2005 m. gegužės 3 d. nutarimu

Nr. 485

 

VALSTYBĖS REGISTRŲ IR KADASTRŲ STEIGIMO, REORGANIZAVIMO

IR LIKVIDAVIMO TAISYKLĖS

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Valstybės registrų ir kadastrų steigimo, reorganizavimo ir likvidavimo taisyklės (toliau vadinama – šios Taisyklės) reglamentuoja valstybės registrų ir kadastrų (toliau vadinama – registrai) steigimą, reorganizavimą ir likvidavimą.

 

II. REGISTRO STEIGIMAS

 

2. Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimo dėl registro steigimo, registro nuostatų pavirtinimo ir registro veiklos pradžios nustatymo projektą rengia registro steigimą reglamentuojančiame įstatyme nurodyta valstybės institucija ar įstaiga. Jeigu tokia institucija ar įstaiga registro steigimą reglamentuojančiame įstatyme nenurodyta, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimo dėl registro steigimo, registro nuostatų pavirtinimo ir registro veiklos pradžios nustatymo projektą rengia valstybės institucija ar įstaiga, kurios reguliavimo sričiai priskiriamas steigiamas registras.

3. Registro nuostatai rengiami vadovaujantis Lietuvos Respublikos Vyriausybės patvirtintais Lietuvos Respublikos valstybės registro tipiniais nuostatais.

4. Jeigu vadovaujančioji registro tvarkymo įstaiga ir registro tvarkymo įstaiga nepaskirtos registro steigimą reglamentuojančiu įstatymu, vadovaujančiąja registro tvarkymo įstaiga paprastai paskiriama ministerija arba kita valstybės institucija ar įstaiga, kurios reguliavimo sričiai priskiriamas steigiamas registras, o registro tvarkymo įstaiga paprastai skiriama vadovaujančiajai registro tvarkymo įstaigai pavaldi institucija, įstaiga ar kitas juridinis asmuo. Gali būti skiriamos kelios registro tvarkymo įstaigos.

5. Jeigu, atsižvelgiant į registruojamų objektų specifiką ir technines galimybes, registro koordinavimo ir tvarkymo funkcijas tikslinga pavesti vienai valstybės institucijai ar įstaigai, vadovaujančiajai registro tvarkymo įstaigai galima kartu pavesti atlikti ir registro tvarkymo įstaigos funkcijas.

6. Prie nutarimo projekto papildomai pateiktame registro kūrimo ir įsteigimo kalendoriniame darbų grafike ir išlaidų sąmatoje nurodomi registro kūrimo pagrindinių etapų (techninio aprašymo (specifikacijos) rengimo, programavimo, techninių ir programinių priemonių įsigijimo, registro infrastruktūros kūrimo, specialistų mokymo) įgyvendinimo terminai, jiems įgyvendinti reikalingos lėšos ir finansavimo šaltiniai, jeigu numatoma naudoti kitas, ne Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto, lėšas.

7. Nutarimo projektas Lietuvos Respublikos Vyriausybės darbo reglamento, patvirtinto Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1994 m. rugpjūčio 11 d. nutarimu Nr. 728 (Žin., 1994, Nr. 63-1238; 2003, Nr. 27-1089), nustatyta tvarka derinamas su Informacinės visuomenės plėtros komitetu prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės (toliau vadinama – Komitetas) ir steigiamo registro nuostatų projekte nurodytų susijusių registrų vadovaujančiosiomis tvarkymo įstaigomis. Nutarimo projektas derinamas su Valstybine duomenų apsaugos inspekcija (toliau vadinama – Inspekcija), jeigu registre tvarkomi asmens duomenys, taip pat kitomis valstybės institucijomis ir įstaigomis, kurios yra tiesiogiai susijusios su registro tvarkymu.

8. Vadovaujančioji registro tvarkymo įstaiga arba jos įgaliota registro tvarkymo įstaiga Registrų sąrašo nuostatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2005 m. kovo 21 d. nutarimu Nr. 299 (Žin., 2005, Nr. 38-1232), nustatyta tvarka teikia duomenis apie įsteigtą registrą registrų sąrašo tvarkymo įstaigai.

9. Tais atvejais, kai numatoma žinybinio registro sąveika su valstybės registrais arba numatomas duomenų paskelbimas ar teikimas kitoms institucijoms ar įstaigoms, žinybinio registro nuostatai derinami šių Taisyklių 7 punkto nustatyta tvarka.

10. Jeigu valstybės ar savivaldybės institucijai ar įstaigai nepakanka teisės aktais suteiktų įgaliojimų nustatyti numatomo steigti žinybinio registro tvarkymo įstaigų ir duomenų teikėjų teises ir pareigas ir nėra galimybių priimti kelių institucijų suderintą teisės aktą, valstybės ar savivaldybės institucija ar įstaiga teisės aktų nustatyta tvarka teikia atitinkamo įstatymo dėl valstybės registro įsteigimo projektą.

11. Vadovaujančioji žinybinio registro tvarkymo įstaiga arba jos įgaliota žinybinio registro tvarkymo įstaiga teikia duomenis apie žinybinio registro įsteigimą registrų sąrašo tvarkymo įstaigai Registrų sąrašo nuostatų nustatyta tvarka.

 

III. REGISTRŲ KŪRIMAS

 

12. Patvirtinus registro nuostatus, vadovaujančioji registro tvarkymo įstaiga arba jos įgaliota registro tvarkymo įstaiga rengia registro veikimo schemą, kurioje nustatoma registro vidinė organizacinė struktūra, išoriniai ryšiai, jų palaikymo priemonės. Techniniai registro veikimo schemos reikalavimai pateikiami ir detalizuojami registro techniniame aprašyme (specifikacijoje), parengtame vadovaujantis Reikalavimais valstybės informacinių sistemų specifikacijoms, patvirtintais Informacinės visuomenės plėtros komiteto prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės direktoriaus 2004 m. spalio 15 d. įsakymu Nr. T-131 (Žin., 2004, Nr. 155-5679).

13. Prieš rengiant registro techninį aprašymą (specifikaciją), vadovaujančioji registro tvarkymo įstaiga turi patvirtinti registro duomenų saugos nuostatus.

14. Be Reikalavimuose valstybės informacinių sistemų specifikacijoms nustatytų reikalavimų, registro techniniame aprašyme (specifikacijoje) turi būti aprašyta:

14.1. registro vidinė organizacinė struktūra;

14.2. registro objektų registravimo, duomenų kaupimo ir saugos sistema;

14.3. sąveikos su susijusiais registrais priemonės;

14.4. registro duomenų teikimo sistema;

14.5. registro duomenų skelbimas internete.

15. Registro techninis aprašymas (specifikacija) derinamas su Komitetu ir registro nuostatuose nurodytų susijusių registrų vadovaujančiosiomis tvarkymo įstaigomis.

16. Registras kuriamas ir diegiamas pagal vadovaujančiosios registro tvarkymo įstaigos patvirtintą registro veikimo schemą ir techninį aprašymą (specifikaciją). Registro kūrimą organizuoja, kūrimo procesą prižiūri ir atliktus registro kūrimo darbus vertina vadovaujančioji registro tvarkymo įstaiga. Registro kūrimą ir diegimą atlieka vadovaujančioji registro tvarkymo įstaiga arba registro tvarkymo įstaiga, arba teisės aktų nustatyta tvarka paskirtas kitas juridinis asmuo. Jeigu registrą kuria kitas juridinis asmuo, jam vadovaujančioji registro tvarkymo įstaiga gali suteikti teisę tvarkyti registro duomenis registro kūrimo ir diegimo laikotarpiu. Tokiu atveju šis juridinis asmuo privalo užtikrinti tvarkomų duomenų apsaugą Lietuvos Respublikos įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka.

17. Suprojektavus registrą, registro veikimo schemą detalizuojančioje projektinėje dokumentacijoje turi būti pateikta:

17.1. registro tvarkymo procedūrų aprašymas;

17.2. registro duomenų gavėjų, kuriems sutarčių pagrindu arba pagal vienkartinį paklausimą teikiami registro duomenys, registravimo taisyklės;

17.3. registro objektų registravimo taisyklės;

17.4. registrą tvarkančių asmenų pareigybių aprašymai.

18. Registras turi būti sukurtas iki registro veiklos pradžios datos, nustatytos Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarime dėl registro įsteigimo, registro nuostatų patvirtinimo ir registro veiklos pradžios nustatymo. Registras laikomas sukurtu nuo jo priėmimo ir tinkamumo eksploatuoti akto patvirtinimo.

19. Vadovaujančiosios registro tvarkymo įstaigos vadovui patvirtinus registro priėmimo ir tinkamumo eksploatuoti aktą, registro duomenys gali būti teikiami registro duomenų gavėjams.

20. Vadovaujančioji registro tvarkymo įstaiga, patvirtinusi registro priėmimo ir tinkamumo eksploatuoti aktą, Registrų sąrašo nuostatų nustatyta tvarka teikia duomenis apie priimtą eksploatuoti registrą registrų sąrašo tvarkymo įstaigai. Registro, kuriame tvarkomi asmens duomenys, priėmimo ir tinkamumo eksploatuoti akto kopija papildomai pateikiama Inspekcijai.

21. Vadovaujančioji žinybinio registro tvarkymo įstaiga arba jos įgaliota žinybinio registro tvarkymo įstaiga Registrų sąrašo nuostatų nustatyta tvarka teikia duomenis apie žinybinio registro sukūrimą.

 

IV. REGISTRO REORGANIZAVIMAS

 

22. Sprendimą reorganizuoti registrą priima Lietuvos Respublikos Vyriausybė. Registras gali būti reorganizuojamas keičiant registro objektus, registro duomenų rinkimo ir naudojimo tvarką, sujungiant, išskaidant registrus, perduodant jų duomenis vienai registro tvarkymo įstaigai arba kelioms registro tvarkymo įstaigoms.

23. Priėmus registro steigimą nustatančio įstatymo pakeitimo įstatymą arba kitais atvejais prireikus reorganizuoti registrą, vadovaujančioji registro tvarkymo įstaiga arba kita Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliota valstybės institucija ar įstaiga rengia Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimo dėl registro reorganizavimo ir registro nuostatų pakeitimo projektą.

24. Sprendime reorganizuoti registrą turi būti nustatytos registro tvarkymo įstaigos ir vadovaujančiosios registro tvarkymo įstaigos teisės ir pareigos registro reorganizavimo laikotarpiu, keistini teisės aktai, registro duomenų ir dokumentų perdavimo reorganizuotam registrui tvarka, registro išduotų dokumentų galiojimas, registro duomenų teikėjų ir registro duomenų gavėjų informavimo tvarka, kitos registro reorganizavimo sąlygos.

25. Jeigu reorganizuojant registrą keičiasi registro tvarkymo įstaigos, registrą reorganizuoja paskirta nauja vadovaujančioji registro tvarkymo įstaiga ir registro tvarkymo įstaigos.

26. Teikimo reorganizuoti registrą dokumentus rengia ir derina šių Taisyklių 23 punkte nustatyta institucija ar įstaiga ta pačia tvarka, kaip steigiant naują registrą.

27. Registro reorganizavimo darbai atliekami vadovaujantis šių Taisyklių II ir III skyrių nuostatomis, kiek įstatymo ir registro nuostatų pakeitimai reikalauja pakeisti registro techninį aprašymą (specifikaciją), kitus registro veikimo schemą detalizuojančius projektinius dokumentus, parengtus kuriant registrą.

28. Vadovaujančioji registro tvarkymo įstaiga arba jos įgaliota registro tvarkymo įstaiga ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo sprendimo reorganizuoti registrą priėmimo Registrų sąrašo nuostatų nustatyta tvarka teikia duomenis apie registro reorganizavimą registrų sąrašo tvarkymo įstaigai. Registrų sąrašo tvarkymo įstaiga nedelsdama įregistruoja duomenų pakeitimus.

29. Sprendimą reorganizuoti žinybinį registrą priima žinybinį registrą įsteigusi institucija ar įstaiga. Duomenis apie žinybinio registro reorganizavimą registrų sąrašo tvarkymo įstaigai perduoda vadovaujančioji žinybinio registro tvarkymo įstaiga arba jos įgaliota žinybinio registro tvarkymo įstaiga Registrų sąrašo nuostatų nustatyta tvarka.

 

V. REGISTRO LIKVIDAVIMAS

 

30. Sprendimą likviduoti registrą priima Lietuvos Respublikos Vyriausybė. Sprendimo likviduoti registrą projektą rengia vadovaujančioji registro tvarkymo įstaiga arba kita Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliota valstybės institucija ar įstaiga.

31. Sprendime likviduoti registrą nustatoma registro duomenų ir dokumentų perdavimo valstybės archyvui tvarka arba duomenų ir dokumentų sunaikinimo priemonės ir terminai, keistini teisės aktai, registro duomenų teikėjų ir registro duomenų gavėjų informavimo tvarka, kitos registro likvidavimo priemonės. Registro duomenų ir dokumentų perdavimo valstybės archyvui tvarka arba jų sunaikinimo priemonės ir terminai nustatomi vadovaujantis Lietuvos Respublikos dokumentų ir archyvų įstatymu (Žin., 1995, Nr. 107-2389; 2004, Nr. 57-1982) ir Lietuvos archyvų departamento prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka.

32. Vadovaujančioji registro tvarkymo įstaiga arba kita Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliota valstybės institucija ar įstaiga raštu turi informuoti apie numatomą registro likvidavimą registro duomenų gavėjus, kuriems duomenys teikiami pagal sudarytas duomenų teikimo sutartis, ir Komitetą ne vėliau kaip prieš 3 mėnesius iki sprendimo likviduoti registrą projekto pateikimo Lietuvos Respublikos Vyriausybei dienos. Kiti registro duomenų gavėjai ir duomenų teikėjai apie numatomą registro likvidavimą informuojami paskelbiant apie tai informaciją vadovaujančiosios registro tvarkymo įstaigos ir registro tvarkymo įstaigos interneto svetainėse.

33. Likviduojamo registro duomenys ir dokumentai, kurių pagrindu buvo įregistruojami ir išregistruojami registro objektai, perduodami kitam registrui, sunaikinami arba perduodami valstybės archyvui Lietuvos Respublikos dokumentų ir archyvų įstatymo ir Lietuvos archyvų departamento prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka.

34. Vadovaujančioji registro tvarkymo įstaiga arba jos įgaliota registro tvarkymo įstaiga ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo sprendimo likviduoti registrą paskelbimo Registrų sąrašo nuostatų nustatyta tvarka teikia duomenis apie registro likvidavimą registrų sąrašo tvarkymo įstaigai.

35. Sprendimą likviduoti žinybinį registrą priima žinybinį registrą įsteigusi valstybės ar savivaldybės institucija ar įstaiga. Duomenis apie žinybinio registro likvidavimą registrų sąrašo tvarkymo įstaigai perduoda vadovaujančioji žinybinio registro tvarkymo įstaiga arba jos įgaliota žinybinio registro tvarkymo įstaiga Registrų sąrašo nuostatų nustatyta tvarka.

______________

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos Vyriausybės

2005 m. gegužės 3 d. nutarimu

Nr. 485

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS VALSTYBĖS REGISTRO TIPINIAI NUOSTATAI

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Lietuvos Respublikos valstybės registro nuostatai (toliau vadinama – Nuostatai) reglamentuoja Lietuvos Respublikos valstybės registro (toliau vadinama – registras) paskirtį, jo objektus, registro tvarkymo įstaigas, jų teises ir pareigas, registro duomenų tvarkymą, sąveiką su kitais registrais, registro duomenų apsaugą, registro duomenų skelbimą ir teikimą, registro reorganizavimą ir likvidavimą.

2. Registro paskirtis – registruoti įstatymų nustatytus registro objektus, rinkti, kaupti, apdoroti, sisteminti, saugoti ir teikti fiziniams ir juridiniams asmenims registro duomenis ir dokumentus, atlikti kitus registro duomenų tvarkymo veiksmus.

3. Nuostatuose nurodomas registro objektas (objektai).

4. Nuostatuose nurodomas asmens duomenų tvarkymo tikslas, jeigu tokie duomenys tvarkomi registre.

5. Nuostatuose nurodoma, kad registro duomenys kaupiami vienoje registro duomenų bazėje.

6. Nuostatuose nurodomi registro duomenų teikėjai, kurie teikia registro objektui registruoti nustatytus duomenis ir dokumentus.

7. Registras tvarkomas vadovaujantis Lietuvos Respublikos valstybės registrų įstatymu (Žin., 1996, Nr. 86-2043; 2004, Nr. 124-4488), Nuostatais ir kitais teisės aktais.

 

II. REGISTRO TVARKYMO ĮSTAIGOS

 

8. Nustatoma vadovaujančioji registro tvarkymo įstaiga ir registro tvarkymo įstaiga (įstaigos).

9. Vadovaujančioji registro tvarkymo įstaiga metodiškai vadovauja registrui ir atlieka kitas Nuostatuose nustatytas funkcijas.

10. Vadovaujančioji registro tvarkymo įstaiga privalo:

10.1. koordinuoti registro tvarkymo įstaigų ir registro tvarkytojų darbą, teisės aktų nustatyta tvarka atlikti šių įstaigų priežiūrą;

10.2. užtikrinti tinkamą registro tvarkymo įstaigų darbą;

10.3. atlikti registro duomenų saugos reikalavimų laikymosi priežiūrą;

10.4. kontroliuoti, kaip vykdomi metinis ir perspektyvinis registro biudžetai;

10.5. nagrinėti registro tvarkymo įstaigų pasiūlymus dėl registro veiklos tobulinimo ir juos apibendrinti;

10.6. užtikrinti, kad registras būtų tvarkomas vadovaujantis Lietuvos Respublikos valstybės registrų įstatymu, Nuostatais ir kitais teisės aktais;

10.7. planuoti metinį ir perspektyvinį registro biudžetus;

10.8. teikti suinteresuotiems asmenims informaciją apie registro veiklą;

10.9. organizuoti ir koordinuoti registro tvarkymo įstaigų valstybės tarnautojų ir kitų darbuotojų mokymą, rengti mokymo ir kvalifikacijos kėlimo programas, kitus su kvalifikacijos kėlimu susijusius metodinius dokumentus.

11. Vadovaujančioji registro tvarkymo įstaiga turi teisę:

11.1. rengti ir priimti teisės aktus, susijusius su registro tvarkymu ir registro duomenų sauga;

11.2. organizuoti registro kompiuterinės, programinės, komunikacinės įrangos įsigijimą, nustatyti šios įrangos priežiūros reikalavimus, spręsti registro modernizavimo ir plėtimo klausimus;

11.3. perduoti registro tvarkytojams atlikti dalį registro duomenų tvarkymo funkcijų, nesusijusių su sprendimo dėl objektų registravimo ir sprendimo dėl registro duomenų teikimo priėmimu;

11.4. atlikti kitus Nuostatuose nustatytus veiksmus.

12. Registro tvarkymo įstaiga atlieka šias funkcijas:

12.1. registruoja objektus;

12.2. užtikrina sąveiką su susijusiais registrais;

12.3. teikia registro duomenis registro duomenų gavėjams;

12.4. užtikrina tinkamą registro veikimą ir registro duomenų bei dokumentų saugą;

12.5. atlieka kitas Nuostatuose ir Lietuvos Respublikos valstybės registrų įstatyme bei kituose teisės aktuose nustatytas funkcijas.

13. Registro tvarkymo įstaiga privalo užtikrinti, kad:

13.1. registras veiktų nepertraukiamai;

13.2. registro duomenys atitiktų registro tvarkymo įstaigai pateiktuose dokumentuose nurodytus duomenis;

13.3. registro duomenys, gaunami iš susijusių registrų, būtų nuolat atnaujinami;

13.4. klaidingi, netikslūs, neišsamūs registro duomenys arba registro duomenų pasikeitimai būtų nedelsiant ištaisyti, atnaujinti arba papildyti;

13.5. registro duomenų gavėjai, kuriems perduoti klaidingi, netikslūs, neišsamūs registro duomenys, būtų informuoti apie ištaisytus netikslumus;

13.6. registras būtų tvarkomas vadovaujantis Nuostatais ir kitais teisės aktais.

14. Registro tvarkymo įstaiga turi teisę:

14.1. reikalauti iš registro duomenų teikėjų, kad registro duomenys, jų pakeitimai ir dokumentai būtų tinkamai surašyti, laiku pateikti ir atitiktų susijusių registrų duomenis;

14.2. skirti registro duomenų teikėjui terminą trūkumams pašalinti, jeigu registro tvarkymo įstaiga nustato, kad registrui pateikti duomenys ar dokumentai yra netikslūs ar neatitinka teisės aktų nustatytų reikalavimų;

14.3. nustatyti registro darbo organizavimo principus ir tvarką;

14.4. atlikti kitus Nuostatuose nustatytus veiksmus.

 

III. REGISTRO DUOMENYS

 

15. Nuostatuose nurodomi registro duomenų bazėje kaupiami registro duomenys.

16. Kiekvienam registrui nustatomi tokie bendrieji visiems registro objektams registro duomenys:

16.1. registro objekto identifikavimo kodas;

16.2. registro objekto pavadinimas (vardas);

16.3. registro objekto adresas, buveinė, vieta arba dokumento oficialaus paskelbimo šaltinis, jeigu registro objektas yra dokumentas;

16.4. asmens, susijusio su registruojamu registro objektu, duomenys (jeigu toks asmuo yra);

16.5. registro objekto įregistravimo, išregistravimo datos, duomenų įrašymo ir keitimo datos.

17. Jeigu registro objektui apibūdinti reikia susijusio registro objekto duomenų, registras privalo imti iš susijusio registro šiuos duomenis:

17.1. susijusio registro objekto identifikavimo kodą, pavadinimą;

17.2. registro objekto adresą;

17.3. kitus registro objektui apibūdinti reikalingus susijusio registro duomenis.

18. Kiti registro duomenys nustatomi pagal registro objekto pobūdį, prireikus nustatomi skirtingi atskirų kategorijų objektų registravimo duomenys.

19. Tais atvejais, kai registre numatoma registruoti kelių kategorijų objektus su skirtingais duomenų rinkiniais, Nuostatuose pirmiausia nurodomi bendrieji visiems objektams duomenys ir po to pateikiami specifiniai kiekvienos kategorijos objektų duomenys.

20. Registro objektų identifikavimo kodo ženklų skaičius, struktūra, jo suteikimo tvarka turi būti bendra visiems to registro objektams. Rekomenduojama naudoti nepriklausomą, laisvai generuojamą identifikavimo kodą, neturintį vidinės struktūros.

21. Nuostatuose turi būti nurodyti visi klasifikatoriai, kurie naudojami registro objektui klasifikuoti:

21.1. nacionaliniai arba tarptautiniai klasifikatoriai;

21.2. specialūs registro duomenų klasifikatoriai.

 

IV. REGISTRO OBJEKTŲ REGISTRAVIMAS

 

22. Šiame skyriuje nurodomi registro duomenų teikėjai ir registro tvarkymo įstaigai jų teikiami dokumentai ir duomenys, aprašomos duomenų teikėjų pareigos ir teisės.

23. Aprašoma registro objektų registravimo tvarka – nurodoma, kaip atliekama registruoti pateiktų ar kitaip su registravimu susijusių dokumentų ir duomenų analizė, kaip į duomenų bazę įrašomi duomenys, kaip jie keičiami, kaip realizuojama sąveika su susijusiais registrais, kaip priimamas sprendimas dėl registro objekto registravimo ar atsisakymo registruoti, kada spausdinamas registravimo pažymėjimas.

24. Nustatomas registro objekto įregistravimo momentas. Registro objektas laikomas įregistruotu, kai įstatyme arba Nuostatuose nustatytais terminais registro tvarkymo įstaiga atlieka visus šiuos veiksmus: priima sprendimą įregistruoti registro objektą; suteikia registro objektui identifikavimo kodą; suformuoja ir įrašo duomenis į registro duomenų bazę.

25. Aprašoma, kokia tvarka registro duomenų teikėjai praneša registro tvarkymo įstaigai apie registro objekto duomenų pasikeitimus ir kaip įregistruojami duomenų pasikeitimai.

26. Aprašomi registro objektų išregistravimo atvejai ir tvarka – nurodoma, kokiu būdu registro tvarkymo įstaiga į registro duomenų bazę įrašo duomenis apie registro objekto išregistravimą, kiek laiko išregistruoto registro objekto duomenys saugomi registro duomenų bazėje ir kada iš duomenų bazės perkeliami į duomenų bazės archyvą. Duomenų bazės archyve šie duomenys turi būti laikomi Nuostatuose nustatytą laiką. Apie registro objektų išregistravimą skelbiama teisės aktų nustatyta tvarka.

27. Aprašoma informavimo apie pastebėtus netikslumus procedūra – nurodoma, kad registro tvarkymo įstaiga, nustačiusi registruoti pateiktų dokumentų arba duomenų netikslumus, privalo per 5 darbo dienas informuoti apie tai registro dokumentų ar duomenų teikėją ir pareikalauti netikslumus ištaisyti.

28. Aprašomi veiksmai tais registro objektų registravimo atvejais, kai nustatoma, kad gauti iš susijusio registro duomenys skiriasi nuo registro duomenų teikėjo pateiktų duomenų. Nurodomi atvejai, kuriais registro objekto registravimo procedūra stabdoma, o kuriais – atliekama toliau. Jeigu registravimas atliekamas toliau, suformuojami registro duomenys, susijusio registro tvarkymo įstaiga nedelsiant informuojama apie pastebėtus jos pateiktų duomenų netikslumus.

29. Aprašomas įrašytų į registro duomenų bazę klaidingų, netikslių, neišsamių duomenų taisymas – nurodoma, kad tuo atveju, jeigu nustatoma, kad į registro duomenų bazę įrašyti klaidingi, netikslūs, neišsamūs duomenys dėl registro tvarkymo įstaigos kaltės, ji privalo ne vėliau kaip per 3 darbo dienas netikslumus ištaisyti ir neatlygintinai informuoti apie tai visus registro duomenų gavėjus, kuriems perduoti klaidingi, neišsamūs, netikslūs duomenys.

30. Nurodoma teisė susipažinti su registro duomenimis: kiekvienas asmuo, kurio duomenys įrašyti registre, turi teisę Nuostatų nustatyta tvarka susipažinti su registre tvarkomais jo duomenimis.

31. Nurodoma, kad asmuo, kurio duomenys įrašyti registre, susipažinęs su registre tvarkomais jo duomenimis, turi teisę reikalauti, kad būtų ištaisyti klaidingi, netikslūs, papildyti neišsamūs, pašalinti nereikalingi arba neteisėtai surinkti duomenys. Registro tvarkymo įstaiga privalo per 5 darbo dienas nuo reikalavimo ir jame nurodytus faktus patvirtinančių dokumentų gavimo nurodytus netikslumus ištaisyti ir informuoti apie tai reikalavusį to asmenį.

32. Aprašoma registro duomenų bazės pakeistų įrašų saugojimo registro duomenų bazėje ir perrašymo į archyvą tvarka, nurodoma pakeistų įrašų saugojimo registro duomenų bazėje ir archyve trukmė, skaičiuojama nuo įrašo pakeitimo momento.

33. Nurodoma, kokiomis priemonėmis ir būdais užtikrinama, kad tvarkant registrą nebūtų įrašyti klaidingi, netikslūs, neišsamūs duomenys, kad registro duomenys atitiktų pateiktus registravimo dokumentuose duomenis.

34. Asmenys, dalyvaujantys tvarkant duomenis, privalo saugoti duomenų paslaptį įstatymų ir kitų teisės aktų nustatytą terminą.

 

V. SĄVEIKA SU KITAIS REGISTRAIS

 

35. Registro sąveika su susijusiais registrais nustatoma tuo atveju, kai registro objektams apibūdinti papildomai reikia susijusio registro duomenų.

36. Nuostatuose išvardijami visi susiję registrai, iš jų gaunami duomenys ir tiems duomenims koduoti naudojami klasifikatoriai.

37. Registro duomenų aprašyme nurodoma, kurie ir iš kokio susijusio registro gaunami Nuostatuose nurodyti duomenys.

38. Gali būti nustatoma duomenų gavimo iš susijusių registrų tvarka – nurodoma, ar automatiniu ar kitokiu būdu.

39. Apibūdinami registro tvarkymo įstaigos veiksmai, atliekami nustačius gautų iš susijusio registro duomenų netikslumus. Nustatoma, kad klaidingi, netikslūs, neišsamūs duomenys ir aplinkybių paaiškinimai nedelsiant turi būti perduoti susijusio registro tvarkymo įstaigai.

40. Nurodoma, kad gavusi iš susijusio registro informaciją apie nustatytus jam perduotų duomenų netikslumus ir aplinkybių paaiškinimus registro tvarkymo įstaiga privalo per 3 darbo dienas pateiktą informaciją patikrinti ir jai pasitvirtinus ištaisyti netikslumus. Tais atvejais, kai dėl netikslumų ištaisymo registro tvarkymo įstaiga turi kreiptis į registro duomenų teikėją, taip pat kitais Nuostatuose numatytais atvejais šis terminas Nuostatų nustatyta tvarka gali būti pratęstas. Nurodoma, kad ištaisiusi registro duomenų netikslumus registro tvarkymo įstaiga apie tai nedelsdama informuoja susijusio registro tvarkymo įstaigą ir registro duomenų gavėjus, kuriems perduoti klaidingi, netikslūs, neišsamūs duomenys.

 

VI. REGISTRO DUOMENŲ TEIKIMAS IR NAUDOJIMAS

 

41. Registro duomenis registro duomenų gavėjams teikia registro tvarkymo įstaiga (įstaigos).

42. Registro duomenys yra vieši, jeigu įstatymai nenustato kitaip, ir Nuostatuose aprašoma, kokiu būdu numatoma teikti šiuos duomenis. Jeigu numatoma galimybė įstatymų nustatyta tvarka sudaryti su registro duomenų gavėjais susitarimus dėl išskirtinių duomenų naudojimo teisių suteikimo, Nuostatuose aprašomos tokių susitarimų sąlygos.

43. Jeigu numatytas registro duomenų skelbimas, nurodoma, kurie pirminiai, suvestiniai ar kitaip apdoroti registro duomenys skelbiami internetu ar kitokiomis registro tvarkymo įstaigos pasirinktomis priemonėmis.

44. Tais atvejais, kai Nuostatuose nustatomi teisės susipažinti su registro duomenimis apribojimai, nurodomos registro duomenų gavėjų grupės su skirtingomis naudojimosi registro duomenimis galimybėmis. Registro duomenų teikimas negali būti apribotas kitaip, negu nustato įstatymai. Nuostatuose turi būti nurodoma, kuo motyvuojamas atsisakymas teikti registro duomenis, nurodomi teisėti būdai, jeigu registro duomenų gavėjas norėtų apskųsti atsisakymą teikti duomenis.

45. Nuostatuose aprašomi visi numatomi taikyti registro duomenų teikimo būdai, nustatyti Lietuvos Respublikos valstybės registrų įstatyme. Nuostatuose gali būti numatyti ir kiti registro duomenų teikimo gavėjams būdai.

46. Nuostatuose turi būti reglamentuota registro duomenų gavėjų informavimo apie pastebėtus netikslumus ir jų ištaisymo tvarka, taip pat aprašyta, kaip gavėjas turi informuoti registro tvarkymo įstaigą apie pastebėtus jam perduotų duomenų netikslumus ir kaip registro tvarkymo įstaiga neatlygintinai informuoja gavėją apie netikslumų ištaisymą.

47. Registro duomenų gavėjas, gaunantis registro duomenis pagal duomenų teikimo sutartį arba prašymą, privalo šiuos duomenis naudoti tik taip, kaip apibrėžta duomenų teikimo sutartyje arba prašyme.

48. Nuostatuose aprašomos registro duomenų naudojimo sąlygos ir tvarka, kurių turi laikytis registro duomenų gavėjai, įskaitant tuos registro duomenų gavėjus, kurie duomenis teikia tretiesiems asmenims.

49. Jeigu numatoma rengti tipines registro duomenų teikimo sutartis, Nuostatuose nurodoma, kaip galima susipažinti su tipinėmis registro duomenų teikimo sutartimis. Rekomenduotina tipines registro duomenų teikimo sutartis skelbti registro tinklalapyje, numatyti sutarčių projektų kompiuterinio parengimo galimybes.

50. Jeigu registre tvarkomi asmens duomenys, jų naudojimas ir teikimas Nuostatuose nustatomas vadovaujantis Lietuvos Respublikos asmens duomenų teisinės apsaugos įstatymu (Žin., 1996, Nr. 63-1479; 2003, Nr. 15-597).

51. Nurodomi registro duomenų gavėjai, kuriems registro duomenys teikiami neatlygintinai.

52. Tais atvejais, kai nustatomas atlyginimas už registro duomenų teikimą, nurodoma atlyginimo už registro duomenų teikimą kiekvienu teikimo būdu dydžiai ir tvarka, jeigu tai nenustatyta kituose teisės aktuose. Numatomas atlygintino duomenų teikimo sąlygų skelbimas elektroninėmis priemonėmis.

53. Nuostatuose nurodoma, kokiu būdu registro tvarkymo įstaigoje ir registro tvarkymo įstaigos interneto svetainėje pateikiama informacija apie registro objektą ir tikslus, registro tvarkymo įstaigą, registro tvarkymą, asmenų teises susipažinti su registre tvarkomais jų duomenimis, klaidingų, netikslių, neišsamių duomenų ištaisymo tvarką, registro duomenų teikėjus, registro duomenų gavėjus, kokiu būdu pateikiamas registrui teikiamų dokumentų ir duomenų sąrašas, taip pat kiekis.

 

VII. REGISTRO DUOMENŲ PERDAVIMAS Į UŽSIENIO VALSTYBES

 

54. Nuostatuose nurodoma, kad Europos Sąjungos valstybių narių juridiniams ir fiziniams asmenims registro duomenys teikiami ta pačia tvarka kaip Lietuvos Respublikos juridiniams ir fiziniams asmenims.

55. Nuostatuose nurodoma, kad duomenys trečiųjų valstybių juridiniams ir fiziniams asmenims teikiami vadovaujantis Lietuvos Respublikos įstatymais, kitais teisės aktais ir tarptautinėmis sutartimis.

 

VIII. REGISTRO DUOMENŲ SAUGA

 

56. Nustatoma atsakomybė už registro duomenų saugą – nurodoma, kad už registro duomenų saugą atsako registro tvarkymo įstaiga arba vadovaujančiosios registro tvarkymo įstaigos paskirtas registro tvarkytojas.

57. Nurodoma, kad registro duomenų saugą reglamentuoja vadovaujančiosios registro tvarkymo įstaigos patvirtinti registro duomenų saugos nuostatai.

58. Nustatomos registro duomenų saugos priemonės, atsižvelgiant į tvarkomų duomenų pobūdį. Registro duomenys turi būti apsaugoti nuo atsitiktinio ar neteisėto sunaikinimo, atskleidimo, pakeitimo ir bet kokio kito neteisėto tvarkymo.

59. Nustatomos registro duomenų saugos administracinės, organizacinės, techninės, programinės ir kitokios priemonės, vadovaujantis Bendraisiais duomenų saugos reikalavimais, patvirtintais Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1997 m. rugsėjo 4 d. nutarimu Nr. 952 (Žin., 1997, Nr. 83-2075; 2003, Nr. 2-45), ir kitais teisės aktais, reglamentuojančiais duomenų saugą.

 

IX. REGISTRO FINANSAVIMAS

 

60. Aprašomas registro finansavimas – nurodoma, iš kokių lėšų finansuojamas registras – iš Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto, lėšų už teikiamas paslaugas ir kitų teisės aktuose nustatytų finansavimo šaltinių. Nustatant konkrečių registrų finansavimo šaltinius ir tvarką, atsižvelgiama į registro paskirtį, jo naudojimo galimybes, pasirenkamas tinkamiausias ir ekonomiškai naudingiausias registro kūrimo ir veiklos finansavimo būdas.

 

X. REGISTRO REORGANIZAVIMAS IR LIKVIDAVIMAS

 

61. Aprašoma registro reorganizavimo ir likvidavimo tvarka – nurodoma, kad registras reorganizuojamas ir likviduojamas įstatymų ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka.

62. Nuostatuose nurodoma, kad likviduojamo registro duomenys perduodami kitam registrui, sunaikinami arba perduodami valstybės archyvams Lietuvos Respublikos dokumentų ir archyvų įstatymo (Žin., 1995, Nr. 107-2389; 2004, Nr. 57-1982) nustatyta tvarka.

______________