LIETUVOS RESPUBLIKOS
KOMERCINIŲ BANKŲ ĮSTATYMO PAPILDYMO 531 STRAIPSNIU IR 17, 37, 39, 40, 53, 54 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO
Į S T A T Y M A S
1997 m. birželio 24 d. Nr. VIII-295
Vilnius
(Žin., 1995, Nr. 2-33, Nr. 107-2411; 1996, Nr. 41-989, Nr. 65-1535, Nr.105-2397)
1 straipsnis. 17 straipsnio papildymas 4 dalimi
1. 17 straipsnį papildyti nauja 4 dalimi:
„Jeigu šio įstatymo 39 straipsnio nustatyta tvarka paskiriamas laikinasis administratorius, klausimų, priskirtų banko visuotinio akcininkų susirinkimo kompetencijai, sprendimai privalo būti suderinti su Lietuvos banku ir Vyriausybe ar jos įgaliota institucija. Suderinimo tvarka nustatoma Vyriausybės ir Lietuvos banko nutarimu.“
2 straipsnis. 37 straipsnio 1 dalies 7 punkto pakeitimas
37 straipsnio 1 dalies 7 punkte po žodžių „ir paskirti banko laikinąjį administratorių“ įrašyti žodžius „o jei reikia – ir jo padėjėjus“ ir šį punktą išdėstyti taip:
3 straipsnis. 39 straipsnio pakeitimas ir papildymas
39 straipsnio pavadinimą pakeisti, 1 dalyje po žodžio „administratorius“ įrašyti žodžius „tik išimtiniais atvejais“, 2 dalį pakeisti, straipsnį papildyti 3, 4, 5, 6, 7 bei 8 dalimis ir jį išdėstyti taip:
„39 straipsnis. Banko tarybos įgaliojimų sustabdymas ir banko valdybos bei administracijos vadovo nušalinimas
Banko tarybos įgaliojimai sustabdomi, banko valdyba bei administracijos vadovas nušalinami ir skiriamas laikinasis administratorius tik išimtiniais atvejais, jeigu iškyla grėsmė patikimai ir stabiliai banko veiklai, bet yra reali galimybė pataisyti padėtį, sustabdžius banko tarybos įgaliojimus ir nušalinus nuo banko valdymo banko valdybą ir administracijos vadovą.
Laikinojo administratoriaus skyrimo tikslas – apsaugoti banko kreditorių interesus, kol bus įvertinta reali banko padėtis ir imtasi priemonių trūkumams pašalinti ar priimtas sprendimas iškelti bankui bankroto bylą.
Sprendimą dėl laikinojo administratoriaus, o jei reikia – ir jo padėjėjų skyrimo ir atleidimo priima Lietuvos banko valdyba ir apie tai praneša Vyriausybei. Laikinasis administratorius gali būti skiriamas ne ilgesniam kaip 3 mėnesių laikotarpiui. Lietuvos bankas, pranešęs Vyriausybei, gali šį terminą pratęsti dar 2 mėnesiams.
Nuo laikinojo administratoriaus, o jei reikia – ir jo padėjėjų paskyrimo dienos:
2) banko valdyba bei administracijos vadovas nušalinami, o visi banko valdybos ir administracijos vadovo įgaliojimai pereina laikinajam administratoriui. Šiuo atveju klausimų, priskirtų banko valdybos kompetencijai, sprendimai privalo būti suderinti su Lietuvos banku;
Ši tvarka taikoma ir tuo atveju, jei visos banko akcijos anuliuotos Lietuvos Respublikos komercinių bankų įstatymo 34 straipsnyje nustatyta tvarka. Šiuo atveju klausimų, priskirtų visuotinio akcininkų susirinkimo kompetencijai, sprendimas pereina laikinajam administratoriui ir privalo būti suderintas su Lietuvos banku ir Vyriausybe ar jos įgaliota institucija.
Banko, kuriame valstybei nuosavybės teise priklauso ne mažiau kaip 51 procentas akcinio kapitalo, laikinasis administratorius gali taikos sutartimi Civilinio proceso kodekso nustatyta tvarka baigti turtinį ginčą, kurio viena iš šalių yra bankas, tik gavęs Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos leidimą.
Visi banko tarybos, valdybos ir administracijos vadovo sprendimai, priimti po laikinojo administratoriaus paskyrimo dienos, yra neteisėti ir nevykdytini.
4 straipsnis. 40 straipsnio pakeitimas
40 straipsnį pakeisti ir išdėstyti taip:
„40 straipsnis. Laikinasis administratorius
Laikinasis administratorius – tai banko tarybos įgaliojimų sustabdymo ir banko valdybos bei administracijos vadovo nušalinimo nuo pareigų laikotarpiui Lietuvos banko paskirtas banko valdytojas.
Laikinasis administratorius ir jo padėjėjai yra Lietuvos banko darbuotojai. Jų teisės, pareigos ir atsakomybė nustatomos su Lietuvos banku sudarytoje darbo sutartyje.
Laikinasis administratorius, įspėjęs raštu prieš 7 kalendorines dienas, turi nutraukti darbo sutartį su banko valdybos nariais, banko administracijos vadovu, taip pat turi teisę nutraukti darbo sutartį su padalinių vadovais, kurie pagal savo pareigines instrukcijas turi teisę priimti sprendimus imti ir duoti paskolas, vykdyti kitokias finansines operacijas. Visiems šiems atleistiesiems nemokama išeitinė pašalpa ir kompensacija, išskyrus piniginę kompensaciją už nepanaudotas atostogas. Laikinasis administratorius taip pat turi teisę sumažinti darbo užmokestį darbuotojams be jų sutikimo iki biudžetinių įstaigų, organizacijų darbuotojų vidutinio mėnesinio darbo užmokesčio dydžio, kurį kas mėnesį skelbia Statistikos departamentas prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės, keisti kitas darbo sutarties sąlygas (lengvatas, darbo režimą, darbo vietą, perkelti į kitą mažiau apmokamą darbą, jeigu tai nekenkia darbuotojo sveikatai). Prireikus laikinasis administratorius skelbia prastovą visiems banko darbuotojams arba jų daliai ir už kiekvieną prastovos valandą mokamas Vyriausybės patvirtintas minimalus valandinis atlygis.
Lietuvos bankas nustato banko ūkinės veiklos ir disponavimo banko turtu apribojimus. Be Lietuvos banko leidimo draudžiama parduoti, išnuomoti, įkeisti ar kitaip perleisti (perduoti) banko turtą (išskyrus nekilnojamąjį turtą), laiduoti ar garantuoti juo kitų subjektų prievolių įvykdymą. Be visuotinio akcininkų susirinkimo įgaliojimų ar sutikimo, suderintų šio įstatymo 17 straipsnio ketvirtojoje dalyje nustatyta tvarka, draudžiama parduoti, išnuomoti, įkeisti ar kitaip perleisti (perduoti) banko nekilnojamąjį turtą, laiduoti ar garantuoti juo kitų subjektų prievolių įvykdymą, reorganizuoti ar likviduoti banką, išskyrus 34 straipsnio septintojoje dalyje numatytus atvejus, taip pat spręsti kitus visuotinio akcininkų susirinkimo kompetencijai priklausančius klausimus.
Lietuvos bankas tvirtina laikinojo administratoriaus parengtą banko administravimo planą ir banko administravimo išlaidų sąmatą, reikalingą šiam planui įgyvendinti, nustato atsiskaitymo apie administravimo eigą ir rezultatus tvarką. Lietuvos bankas ne rečiau kaip kartą per savaitę išklauso administratoriaus informaciją apie padėtį banke, priimtus sprendimus ir tolesnes galimybes bei būdus padėčiai banke taisyti.
Apie administravimo eigą ir rezultatus laikinasis administratorius taip pat privalo pranešti visuotiniam akcininkų susirinkimui šio nustatytais terminais ir tvarka.
Laikinasis administratorius per 3 dienas nuo jo paskyrimo dienos turi paskirti visišką banko reviziją, kuri turi būti atlikta per 2 mėnesius nuo jos paskyrimo dienos. Šį terminą Lietuvos banko valdyba gali pratęsti dar 1 mėnesiui. Revizorių kandidatūras turi patvirtinti Lietuvos bankas. Revizijos akte turi būti nurodyta faktinė banko aktyvų ir pasyvų būklė.
Revizijos metu nustačius, kad bankas yra nemokus ir negali išvengti bankroto, laikinasis administratorius siūlo Lietuvos banko valdybai kreiptis į teismą dėl bankroto bylos iškėlimo.
Laikinasis administratorius už žalą bankui, atsiradusią dėl jo kaltės, atsako Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka. Kai Lietuvos bankas paskiria laikinąjį administratorių, sustabdomi išieškojimai teisme ar ne ginčo tvarka ir be Lietuvos banko leidimo draudžiami visų šio banko finansinių prievolių, įskaitant palūkanas ir mokesčius, mokėjimai, taip pat draudžiama banko kreditorių ir skolininkų reikalavimus perleisti kitiems asmenims bei dalyti ar kitaip skirstyti banko turtą.“
5 straipsnis. 53 straipsnio pakeitimas
53 straipsnį pakeisti ir išdėstyti taip:
„53 straipsnis. Bankrutavusio banko likvidavimas
Teismas banko administratoriaus siūlymu ir Lietuvos banko pritarimu priima sprendimą pripažinti banką bankrutavusiu ir pradėti jo likvidavimo procedūrą, jeigu bankui įstatymų nustatytais terminais netaikomas reorganizavimas ar sanavimas arba banko reorganizavimas ar sanavimas nutraukiamas.
Teismo sprendimas pradėti bankrutavusio banko likvidavimo procedūrą gali būti apskųstas įstatymų nustatyta tvarka.
Bankrutavęs bankas gali būti likviduotas tik praėjus 6 mėnesiams nuo sprendimo pradėti jo likvidavimo procedūrą priėmimo dienos.
Teismas, priimdamas sprendimą pradėti banko likvidavimo procedūrą, banko likvidatoriumi skiria banko administratorių ar kitą asmenį.
Likvidatorius organizuoja bankrutavusio banko turto pardavimą ir šio įstatymo nustatyta tvarka tenkina kreditorių reikalavimus bei įstatymų nustatyta tvarka atlieka kitus būtinus veiksmus banko likvidavimo procedūrai užbaigti.
Išlaidų, reikalingų likvidatoriaus veiklai užtikrinti, sąmatą tvirtina bei keičia teismas likvidatoriaus teikimu. Šioje sąmatoje patvirtintos išlaidos dengiamos iš pajamų, gautų pardavus bankrutuojančio banko turtą, ir iš lėšų, išreikalautų iš banko skolininkų.
Reikalavimo teises (skolas bankui), kurių dėl galiojančių sutarčių, skolininko nemokumo arba dėl kitų priežasčių negalima išreikalauti įvykdyti iki banko likvidavimo pabaigos, likvidatorius perduoda kreditoriams šių reikalavimams tenkinti, vadovaudamasis šio įstatymo 54 straipsnyje nustatyta eile. Jeigu pirmesnės eilės kreditoriai atsisako, šios teisės gali būti perduotos paskesnės eilės kreditoriams. Jeigu kreditoriai atsisako perimti reikalavimo teises, jos neatlygintinai perduodamos Indėlių draudimo fondui ar kitai Vyriausybės nustatytai institucijai.
Prieš kiekvieną atsiskaitymą su kreditoriais banko likvidatorius pateikia teismui tvirtinti atsiskaitymų su kreditoriais planą, kuriame turi būti nurodyti atsiskaitymo terminai, išmokėtinų sumų dydžiai ir kreditorių reikalavimų tenkinimo mastas perduodant kreditoriams reikalavimo teises (skolas bankui).
Banko likvidatorius, pardavęs visą galimą parduoti banko turtą, pateikia teismui tvirtinti galutinį atsiskaitymo su kreditoriais planą.
Baigęs atsiskaityti su kreditoriais, likvidatorius pateikia teismui likvidacinį balansą ir likvidavimo ataskaitą, kurioje turi būti nurodyta, kokia tvarka ir kokiu mastu buvo patenkinti kreditorių reikalavimai, bei siūlo teismui priimti nutartį baigti banko likvidavimą ir jį išregistruoti iš įmonių rejestro.
Jeigu atsiskaitant su kreditoriais lieka kreditorių, kurie neatsiėmė jiems priklausančios turto dalies, likvidatorius, prieš siūlydamas teismui skelbti banko likvidavimo pabaigą, perveda šias nepareikalautas lėšas į notarų biuro depozitą kreditoriaus vardu.
Teismas, nustatęs, kad neliko likviduojamo banko turto, iš kurio būtų galima tenkinti kreditorių reikalavimus, patvirtina likvidavimo ataskaitą ir priima nutartį baigti banko likvidavimą. Teismo nutartis yra pagrindas išregistruoti banką iš įmonių rejestro.
6 straipsnis. Įstatymo papildymas 531 straipsniu
7 straipsnis. 54 straipsnio pakeitimas
54 straipsnį pakeisti ir išdėstyti taip:
„54 straipsnis. Kreditorių reikalavimų tenkinimo eilė ir tvarka
Banko kreditorių reikalavimai pradedami tenkinti tik teismui priėmus sprendimą pradėti banko likvidavimo procedūrą.
Antrąja eile tenkinami Indėlių draudimo fondo reikalavimai dėl išlaidų, susijusių su draudimo kompensacijų banko indėlininkams išmokėjimu, bei Finansų ministerijos reikalavimai dėl išlaidų, neviršijančių banko indėlininkams išmokėtų indėlių dalinių kompensacijų.
Trečiąja eile tenkinami fizinių asmenų reikalavimai dėl indėlio ar jo dalies, neviršijančios draudžiamo indėlio dydžio. Jeigu fizinių asmenų indėliai ar jų dalis buvo kompensuoti iš Indėlių draudimo fondo ar Gyventojų indėlių kompensavimo fondo lėšų, tai šia eile tenkinamas tik draudžiamo indėlio dydžio ir išmokėtos kompensacijos sumos skirtumas.
Ketvirtąja eile tenkinami kiti banko kreditorių, išskyrus nurodytus šio straipsnio antrojoje, trečiojoje, ketvirtojoje, šeštojoje, septintojoje ir aštuntojoje dalyse, reikalavimai.
Penktąja eile tenkinami kreditorių (paskolų davėjų) reikalavimai pagal paskolos sutartį, jeigu paskolos sutarties šalys susitarė, jog, likviduojant paskolos gavėją, reikalavimai pagal šią paskolą bus tenkinami tik atsiskaičius su visais kitais paskolos gavėjo kreditoriais.
Šeštąja eile tenkinami banko privilegijuotųjų akcijų su kaupiamuoju dividendu savininkų reikalavimai dėl neišmokėto dividendo.
Septintąja eile tenkinami banko akcijų savininkų, išskyrus nurodytus šio straipsnio septintojoje dalyje, reikalavimai dėl neišmokėto dividendo.
Kiekvienos paskesnės eilės kreditorių reikalavimai tenkinami po to, kai visiškai patenkinti pirmesnės eilės kreditorių reikalavimai.