LIETUVOS RESPUBLIKOS APLINKOS MINISTRAS
Į S A K Y M A S
DĖL OPERATYVIOJO PLANAVIMO REGLAMENTO PATVIRTINIMO
2000 m. gegužės 3 d. Nr. 204
Vilnius
Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo įstatymu (Žin., 1995, Nr. 107-2391) bei plėsdamas teritorijų planavimo normų sąvadą:
2. Aplinkos ministerijos informacijos kompiuterinėje sistemoje vadovautis reikšminiais žodžiais „teritorijų planavimas“.
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos aplinkos ministro
2000 m. gegužės 3 d. įsakymu Nr. 204
OPERATYVIOJO PLANAVIMO REGLAMENTAS
I. Bendroji dalis
1. Šis reglamentas privalomas vykdant Lietuvos Respublikos apskričių, savivaldybių, miestų, miestelių ir kaimų teritorijų bendrojo planavimo proceso trečiąjį etapą – operatyvųjį planavimą.
2. Bendrąjį planavimą reglamentuojančios nuostatos pateiktos Teritorijų planavimo įstatymo (Žin., 1995, Nr. 107-2391) 5-9 str. bei Miestų, miestelių ir kaimų bendrojo planavimo laikinosiose taisyklėse (Žin., 1996, Nr. 4-65), Rajono savivaldybės teritorijos bendrojo planavimo laikinosiose taisyklėse (Žin.,1997, Nr. 4-65) ir kituose bendrąjį planavimą reglamentuojančiuose dokumentuose.
II. Pagrindinės sąvokos
3. Šiame reglamente vartojamos pagrindinės sąvokos (teritorijų planavimas, bendrasis planavimas, specialusis planavimas, detalusis planavimas, planavimo organizatoriai, planų rengėjai, planų vykdytojai, teritorijų planavimo dokumentai, teritorijų planavimo dokumentų sprendinys) pateiktos Teritorijų planavimo įstatymo (Žin., 1995, Nr. 107-2391) 2 str. Kitos vartojamos sąvokos:
3.2. teritorijų planavimo duomenų bankas – geografinės informacijos sistemos dalis, sudaryta iš grafinių ir tekstinių duomenų, reikalingų analizuojant ir įvertinant planuojamą teritoriją, prognozuojant jos raidą, rengiant teritorijų planavimo dokumentus, grindžiant jų sprendinius;
3.3. monitoringas – sistemingas aplinkos bei jos komponentų būklės ir kitimo stebėjimas, vertinimas ir prognozė;
III. Operatyviojo planavimo objektai
5. Bendrojo planavimo objektai yra šie:
6. Jei kelių apskričių viršininkų susitarimu rengiamas kelių apskričių bendrasis planas, tai tokio bendrojo plano operatyviojo planavimo objektas gali būti tiek vienos, tiek ir kelių apskričių teritorija.
7. Rajono savivaldybės valdyba (meras) organizuoja savivaldybės teritorijos bei jos dalių (miestų, miestelių ir kaimų) bendrųjų planų rengimą. Operatyviojo planavimo objektas šiuo atveju yra rajono savivaldybės, miesto, miestelio ar kaimo teritorija. Jei kaimo teritorijai rengiami ne bendrieji, bet detalieji planai, operatyviojo planavimo procesas vykdomas rengiant detaliojo plano pakeitimus ir papildymus Detaliųjų planų taisyklėse nustatyta tvarka (Žin., 1996, Nr. 119-2806).
IV. Operatyviojo planavimo procesas
9. Operatyvusis planavimas (bendrojo planavimo trečiasis etapas) yra nuolatinis procesas, kurio metu:
9.1. kartu su teritorijų planavimo duomenų banku kaupiama ir analizuojama informacija apie operatyviojo planavimo objektą;
9.2. nustatomos procedūros ir investicijų poreikis rengiamos programos bendrojo plano sprendiniams įgyvendinti;
9.3. tikslinami alternatyvūs sprendiniai (jei tokie buvo numatyti), atsižvelgiant į socialines, ekonomines ir technines galimybes, poveikį aplinkai, taip pat į realius pokyčius, vykstančius įgyvendinant planuojamos teritorijos bendrąjį planą;
10. Teritorijų planavimo duomenų banko kaupimas bei informacija apie operatyviojo planavimo objektą (planuojamos teritorijos raidą, ekonominius ir socialinius pokyčius, investicijas ir t. t.) turi būti analizuojama nepriklausomai nuo to, ar bendrasis planas patvirtintas (rengiamas), ar ne.
11. Operatyviojo planavimo metu bendrajame plane numatyti alternatyvūs sprendiniai, nekeičiantys bendrojo plano sprendinių, patvirtinami kaip bendrojo plano pakeitimai ir tampa bendrojo plano sudėtine dalimi. Tokių pakeitimų atveju privaloma tik tvirtinimo procedūra, numatyta Teritorijų planavimo įstatymo (Žin., 1995, Nr. 107-2391) 9 str.
12. Jei bendrojo plano sprendinius reikia keisti, tai daroma bendrųjų planų taisyklėse (kiekvieno lygmens atskirai) nustatyta tvarka.
V. teritorijų planavimo dokumentų rengimo,
derinimo ir tvirtinimo procedūrų sutapatinimas
14. Procedūrų sutapatinimas – tai skirtingų rūšių ar lygmenų teritorijų planavimo dokumentų rengimo, derinimo, viešo svarstymo, tikrinimo ir tvirtinimo procedūrų atlikimas vieno proceso metu.
15. Procedūrų sutapatinimo vienu metu tikslas – detaliojo ar specialiojo planavimo proceso metu atlikti ir įteisinti bendrojo plano sprendinių pakeitimus.
16. Procedūrų sutapatinimas vykdomas tik to paties lygmens teritorijų planavimo dokumentų rengimo metu arba tuo atveju, jei skirtingų lygmenų teritorijų planavimo dokumentus tvirtina ta pati institucija.
17. Operatyviojo planavimo metu keičiant bendrojo plano sprendinius, kartu rengiami tiek planą keičiančio, tiek ir keičiamojo plano sprendiniai (aiškinamasis raštas ir pagrindinis brėžinys). Parengti pakeitimai vienu metu teikiami derinti, vienu metu viešai svarstomi, vienu metu teikiami tikrinti teritorijų planavimo valstybinę priežiūrą atliekančiai institucijai.
18. Jei skirtingų lygmenų ar rūšių teritorijų planavimo dokumentų rengimo procedūrų atlikimo terminai skiriasi, taikomos procedūros, kurių atlikimo terminas ilgesnis.
19. Tvirtinant operatyviojo planavimo proceso metu parengtus bendrojo plano pakeitimus, būtina laikytis tvirtinimo eiliškumo, t. y. iš pradžių patvirtinti bendrojo plano keitimo sprendinius (aiškinamąjį raštą ir pagrindinį brėžinį), o vėliau (kitu punktu) ir bendrojo plano keitimą sąlygojusį teritorijų planavimo dokumentą.
VI. Lietuvos Respublikos bendrojo plano operatyvusis planavimas
22. Procese dalyvauja ir kitos ministerijos (departamentai, žinybos, agentūros ir t. t.) bei apskritys, atsakingos už jų kompetencijai priskirtų ūkio šakų ar politikos raidą.
Šios institucijos nuolatos vykdo jų kompetencijai priskirtų ūkio šakų (politikos) raidos monitoringą ir teikia informaciją Aplinkos ministerijai.
23. Operatyviojo planavimo metu:
23.1. kaupiami ir plečiami valstybės bei apskričių lygmenų teritorijų planavimo duomenų bankai, analizuojama juose sukaupta informacija;
VII. Apskrities bendrojo plano operatyvusis planavimas
26. Procese dalyvauja Aplinkos ministerija ir kitos ministerijos (departamentai, žinybos, agentūros ir t. t.), atsakingos už regioninės politikos formavimą, Europos sąjungos, struktūrinių ir kitų fondų lėšų panaudojimą, bei apskrities administracijos ribose esančios savivaldybės.
27. Procesui koordinuoti rekomenduojama sudaryti darbo grupę iš apskrities ir savivaldybių darbuotojų, atsakingų už teritorijų planavimą bei ekonominę socialinę plėtrą, bei paminklosaugos ir aplinkosaugos tarnybų, regioninės plėtros agentūrų.
28. Operatyviojo planavimo metu:
28.1. kaupiami ir plečiami apskrities bei savivaldybių lygmenų teritorijų planavimo duomenų bankai, analizuojama juose sukaupta informacija;
28.4. vykdomas pasirinktų prioritetinių plėtros krypčių bei bendras apskrities socialinės ekonominės raidos monitoringas;
VIII. Savivaldybės teritorijos
arba jos dalies bendrojo plano operatyvusis planavimas
30. Savivaldybės arba jos dalies bendrojo plano operatyvųjį planavimą organizuoja savivaldybės valdyba, jei ji nesudaroma – meras.
31. Procese dalyvauja savivaldybės struktūriniai padaliniai, inžinerinius tinklus eksploatuojančios organizacijos, paminklosaugos ir aplinkosaugos tarnybos, sveikatos apsaugos institucijos, kiti juridiniai ir fiziniai asmenys, susiję su miesto ūkiu bei ekonomine plėtra.
32. Procesui koordinuoti rekomenduojama sudaryti darbo grupę arba pavesti koordinavimą institucijai, organizavusiai bendrojo plano rengimą.
33. Operatyviojo planavimo metu:
33.1. kaupiamas ir plečiamas savivaldybės lygmens teritorijų planavimo duomenų bankas, analizuojama jame sukaupta informacija;
33.4. nustatomos procedūros ir investicijų poreikis bei rengiama programa bendrojo plano sprendiniams įgyvendinti;
33.6. vykdomas miesto ekonominio potencialo, ūkinės veiklos, infrastruktūros, nekilnojamojo turto rinkos raidos monitoringas;
33.10. vykdomas kultūros ir švietimo infrastruktūros raidos monitoringas, analizuojami kiti aplinkos kokybę lemiantys faktoriai;
IX. Baigiamosios nuostatos
35. Vadovaujantis operatyviojo planavimo duomenimis, kas 5 metus rekomenduojama peržiūrėti Lietuvos Respublikos bendrojo plano ir apskričių bendrųjų planų sprendinius ir pateikti juos tvirtinusiai institucijai rekomendacijas dėl jų tolesnio įgyvendinimo ar keitimo.