LIETUVOS RESPUBLIKOS SPECIALIŲJŲ TYRIMŲ TARNYBOS DIREKTORIAUS

ĮSAKYMAS

 

DĖL SAVIVALDYBĖS KORUPCIJOS PREVENCIJOS PROGRAMOS RENGIMO METODIKOS PATVIRTINIMO

 

2008 m. gruodžio 31 d. Nr. 2-369

Vilnius

 

1. Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo (Žin., 2002, Nr. 57-2297) 7 straipsnio 4 dalies nuostata ir siekdamas suvienodinti ir garantuoti veiksmingą kovos su korupcija programų rengimą savivaldybėse,

tvirtinu Savivaldybės korupcijos prevencijos programos rengimo metodiką (pridedama).

2. Pavedu Administravimo valdybos Bendrajam skyriui paskelbti šį įsakymą oficialiame leidinyje „Valstybės žinios“.

 

 

 

DIREKTORIUS                                                                             ŽIMANTAS PACEVIČIUS

 

SUDERINTA

Lietuvos savivaldybių asociacijos

2008 m. gruodžio 12 d. raštu Nr. (11)-SD-1055

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų

tarnybos direktoriaus

2008 m. gruodžio 31 d.

įsakymu Nr. 2-369

 

SAVIVALDYBĖS KORUPCIJOS PREVENCIJOS PROGRAMOS RENGIMO METODIKA

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Savivaldybės korupcijos prevencijos programos rengimo metodikos (toliau – Metodika) tikslas – pateikti rekomendacijas dėl Savivaldybės korupcijos prevencijos programos (toliau – Programa) formos, struktūros ir turinio.

2. Metodika yra rekomendacinio pobūdžio ir skirta padėti rengti veiksmingą Programą.

3. Metodika parengta vadovaujantis Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymu (Žin., 2002, Nr. 57-2297), Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. birželio 6 d. nutarimu Nr. 827 „Dėl strateginio planavimo metodikos patvirtinimo“ (Žin., 2002, Nr. 57-2312), Padalinių ir asmenų, valstybės ar savivaldybių įstaigose vykdančių korupcijos prevenciją ir kontrolę, veiklos ir bendradarbiavimo taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. gegužės 19 d. nutarimu Nr. 607 (Žin., 2004, Nr. 83-3015), kitais teisės aktais, reglamentuojančiais korupcijos prevencijos veiklą.

4. Šioje Metodikoje vartojamos sąvokos atitinka teisės aktuose apibrėžtas sąvokas.

5. Programos rengimas gali būti santykinai suskirstytas į raidos tarpsnius: programos projekto rengimas, derinimas, svarstymas ir patvirtinimas.

6. Programos projektui rengti gali būti sudaryta darbo grupė.

7. Parengtas Programos projektas pateikiamas derinti ne tik savivaldybės įstaigoms ar institucijoms, bet ir visuomenės atstovams, interesų grupėms, savivaldybėje veikiančioms nevyriausybinėms organizacijoms, gyventojų bendruomenei.

8. Programą tvirtina Savivaldybės taryba.

 

II. KORUPCIJOS PREVENCIJOS PROGRAMOS STRUKTŪRA IR TURINYS

 

9. Programa turi būti nuosekli, vientisa, logiška, aiškios struktūros.

10. Programa gali būti rengiama dviem veiklos kryptimis: korupcijos prevencijos ir / ar antikorupcinio švietimo.

11. Rekomenduojama Programos struktūra tokia: Programos pavadinimas, Bendrosios nuostatos, Situacijos analizė, Programos tikslai, uždaviniai ir vertinimo kriterijai, Programos įgyvendinimas, Programos finansavimas, Baigiamosios nuostatos ir Programos įgyvendinimo priemonių planas, pavyzdžiui:

 

KORUPCIJOS PREVENCIJOS PROGRAMOS TURINYS

 

1. Bendrosios programos nuostatos.................................................................................. 2

2. Savivaldybės veiklos situacijos analizė antikorupciniu pažiūriu................................... 3

3. Programos tikslai ir uždaviniai...................................................................................... 5

4. Programos tikslų ir uždavinių vertinimo kriterijai......................................................... 6

5. Programos administravimas.......................................................................................... 8

6. Programos finansavimas............................................................................................... 9

7. Baigiamosios nuostatos............................................................................................... 10

8. Programos priedai:

Programos įgyvendinimo priemonių planas.................................................................... 11

 

12. Programos pavadinime nurodomas savivaldybės pavadinimas, turinio esmė (kovos su korupcija, korupcijos prevencijos, korupcijos kontrolės ar pan. programa) ir nustatytas laikotarpis, kuriam Programa yra rengiama. Rekomenduojamas laikotarpis – ne trumpesnis nei 2 metai.

13. Programos bendrosiose nuostatose aprašomas Programos rengimo teisinis pagrindas, pagrįstumas, paskirtis, vartojamos sąvokos (jei būtina) ir kitos, Programos rengėjų nuožiūra, būtinos nuostatos.

14. Savivaldybės veiklos situacijos analizė atliekama vadovaujantis institucinio strateginio planavimo aplinkos analizės principais ir apima išorinių ir vidinių veiksnių, grėsmių ir galimybių analizę, taip pat joje pateikiama korupcijos pasireiškimo tikimybės išvados, sociologinių ar kitokių tyrimų duomenys.

15. Programos tikslas – užsibrėžtas siekis tam tikram laikotarpiui, per kurį įgyvendinami vienas ar keli Programos uždaviniai. Gali būti nustatomas Programos ar atskirų veiklos krypčių tikslas (-ai), pavyzdžiui:

 

Korupcijos prevencijos tikslai:

 

1. Įgyvendinti veiksmingą antikorupcinių priemonių sistemą, skatinti plėtoti Savivaldybės tarybos, Savivaldybės administracijos ir visuomenės ryšius.

2. Šalinti prielaidas, sudarančias sąlygas Savivaldybės administracijos ir Savivaldybės kontroliuojamų įmonių darbuotojams pasinaudoti tarnybine padėtimi.

3. Užtikrinti skaidrų viešųjų paslaugų administravimą.

 

Antikorupcinio švietimo tikslai:

 

1. Plėtoti antikorupcinę kultūrą į antikorupcinę veiklą įtraukti visuomenę ir žiniasklaidą.

2. Didinti visuomenės pasitikėjimą Savivaldybės institucijomis.

3. Plėsti korupcijos prevencijos principų taikymą Savivaldybės švietimo įstaigų veikloje.

 

16. Programos uždaviniai apibrėžiami, planuojami pasikeitimai, kad butų pasiekti Programos ar jos krypties tikslai, pavyzdžiui:

 

Korupcijos prevencijos uždaviniai:

 

1. Nustatyti veiklos sritis, kuriose yra didelė korupcijos pasireiškimo tikimybė.

2. Antikorupciniu požiūriu vertinti Savivaldybės teisės aktus ir teisės aktų projektus.

3. Tobulinti antikorupcinio teisės aktų ar teisės aktų projektų vertinimo mechanizmą.

4. Stiprinti Administracijos padaliniams priskirtų antikorupcinių priemonių įgyvendinimo kontrolę.

5. Apibrėžti elgesį, prieštaraujantį teisės normoms ir palankų korupcijai.

6. Viešojo administravimo srityje nustatyti tikslias ir aiškias sprendimų priėmimo procedūras, mažinti tarnautojų veikimą savo nuožiūra (diskrecija).

7. Sukurti sąžiningo elgesio paskatų sistemą.

8. Įtraukti į korupcijos prevenciją visuomenę.

9. Prireikus numatyti korupcijos prevencijos priemonių įgyvendinimo finansavimą.

 

Antikorupcinio švietimo uždaviniai:

 

1. Skatinti tarnautojus laikytis profesinės etikos.

2. Formuoti antikorupcinės elgsenos modelį.

3. Ugdyti visuomenės narių pilietinę sąmonę ir nepakantumą korupcijai.

4. Diegti antikorupcinio švietimo programas švietimo įstaigose.

5. Viešai skelbti informaciją apie antikorupcinius veiksmus ir jų poveikį.

 

17. Programai taikomi tikslų ir uždavinių socialinių, ekonominių ir kitokių pokyčių rodiklių vertinimo kriterijai. Uždavinių ir konkrečių priemonių vertinimo kriterijai susiejami pagal Metodikos 1 priedą (veiklos pagerėjimo rodikliai, sukurti konkretūs intelektiniai produktai ir pan.).

17.1. Programos veiksmingumo vertinimo kriterijai apima korupcijos, nepakantumo korupcijai, asmeninių nuostatų tendencijas ir pagrindžiami atliktų tyrimų ir apklausų duomenimis, pavyzdžiui:

 

Programos veiksmingumo vertinimo kriterijai:

 

1. Korupcijos paplitimo mažėjimas apskrityje ar savivaldybėje.

2. Didėjantis nepakantumas korupcijai.

3. Didėjantis pasitikėjimas Savivaldybės administracija ir pan.

 

 

17.2. Bendrieji uždavinių vertinimo kriterijai atitinka kelias priemones ir siekiamus rezultatus, pavyzdžiui:

 

Bendrieji uždavinių vertinimo kriterijai:

 

1. Parengtų ir priimtų Savivaldybės tarybos sprendimų skaičiaus santykis.

2. Skundų, pateiktų teismui, administracinių ginčų komisijai dėl Savivaldybės priimtų sprendimų, sumažėjęs skaičius ir pan.

 

17.3. Priemonių vertinimo kriterijai taikomi pagal Metodikos 30–31 punktų rekomendacijas.

18. Nustatomas Programos administravimo mechanizmas, apimantis Programoje dalyvaujančius subjektus, Programos stebėsenos, vertinimo ir kontrolės procesus, Programą įgyvendinančių subjektų atskaitomybę ir Programos atnaujinimo tvarką.

18.1. Programoje nurodomi už Programos įgyvendinimo organizavimą (koordinavimą), vykdymą stebėseną vertinimą ir kontrolę atsakingi subjektai.

18.2. Už Programos įgyvendinimo organizavimą (koordinavimą) ir kontrolę atsakingas įstaigos vadovas ar jo paskirtas asmuo.

18.3. Nurodomi Programos priemonių vykdytojai: savivaldybės įstaigos, Administracija, konkretūs asmenys, pavyzdžiui:

 

Programos priemonių vykdytojai:

 

1. Savivaldybės administracijos direktorius.

2. Savivaldybės administracijos direktoriaus sudaryta darbo grupė.

3. Savivaldybės administracijos padalinių vedėjai.

4. Viešųjų pirkimų skyriaus vedėjas ir pan.

 

18.4. Tuo atveju, kai nurodomi keli numatomos priemonės vykdytojai, atsakingu vykdytoju ar priemonės įgyvendinimą koordinuojančiu vykdytoju, kuriam kiti vykdytojai padeda įgyvendinti priemonę, laikomas tas, kuris nurodytas pirmas vykdytojų sąraše.

18.5. Programoje numatomas priemonių vykdytojų stebėsenos ir vertinimo procesas. Priemonių vykdytojai nustatytu laiku pateikia už Programos įgyvendinimo organizavimą (koordinavimą) atsakingam asmeniui informaciją apie priemonių įgyvendinimo eigą ir jų veiksmingumą.

19. Nustatomas asmenų, kurie apibendrina priemonių įgyvendinimo ataskaitas ir teikia Programos vykdymo išvadą Savivaldybės tarybai, periodiškas atsiskaitymas už Programos įgyvendinimą.

20. Programos skyriuje, kuriame aprašomas periodiškas Savivaldybės korupcijos prevencijos priemonių plano atnaujinimas ir tikslinimas, nurodomas atnaujinimo pagrindas ir norminis aktas, kuriuo jis tvirtinamas, pavyzdžiui:

Atsižvelgiant į Antikorupcijos komisijos veiklos ir Savivaldybės kovos su korupcija programos įgyvendinimo ataskaitą, sociologinių tyrimų rezultatus ir kitą reikšmingą informaciją Programa ir jos įgyvendinimo priemonių planas Tarybos sprendimu gali būti atnaujintas iki einamųjų metų IV ketvirčio pabaigos.

 

20.1. Pažymimas Savivaldybės bendruomenės dalyvavimas atnaujinant Programą pavyzdžiui:

 

Savivaldybės institucijos, juridiniai ir fiziniai asmenys, bendruomenės ir nevyriausybinių organizacijų atstovai iki einamųjų metų III ketvirčio pabaigos teikia pasiūlymus Antikorupcijos komisijai dėl Programos ir priemonių plano keitimo ar / ir papildymo.

 

20.2. Įgyvendinant Savivaldybės veiklos viešumo principą Programoje gali būti numatyta galimybė pateikti pasiūlymus Antikorupcijos komisijai dėl Programos ir priemonių plano keitimo ir papildymo, pavyzdžiui:

 

Gaunami pasiūlymai skelbiami prie Programos projekto (nurodomas tinklalapio adresas), nurodomi siūlymo autoriai, turinys ir Savivaldybės antikorupcijos komisijos komentaras.

 

21. Programoje nustatomas Programos priemonių įgyvendinimo finansavimas, pavyzdžiui:

 

Programa vykdoma iš savivaldybės biudžeto asignavimų ir kitų finansavimo šaltinių. Prireikus atskiroms korupcijos prevencijos priemonėms įgyvendinti gali būti numatytas papildomas finansavimas.

 

22. Programos baigiamosiose nuostatose pažymima, nuo kada įsigalioja Programa ar jos dalis, nustatomi su korupcijos prevencija susiję įpareigojimai pavaldžioms įstaigoms ar institucijoms.

23. Programos baigiamosiose nuostatose įvardijamas Programos, jos įgyvendinimo viešinimas, pavyzdžiui:

 

Ši Programa skelbiama savivaldybės interneto tinklalapyje ir vietinėse visuomenės informavimo priemonėse.

 

III. PROGRAMOS PRIEMONIŲ PLANAS

 

24. Programos priemonių planas skirtas Programoje numatytiems tikslams ir uždaviniams siekti.

25. Programos priemonių planas siejamas su Savivaldybės strateginiu veiklos planu.

26. Programos priemonių planas gali būti pateiktas lentelės forma. Programos priemonių plano lentelę gali sudaryti (žr. Metodikos 2 priedą) šios skiltys: Eilės numeris; Priemonės pavadinimas; Vykdytojas (-ai); Vykdymo laikas; Laukiami rezultatai; Įgyvendinimo vertinimo kriterijai; Finansavimas.

27. Priemonės vykdytojai gali būti nurodytos savivaldos institucijos (įstaigos), padaliniai arba konkretūs asmenys pagal Metodikos 15 punkto rekomendacijas.

28. Priemonių įvykdymo laikotarpis turi sutapti su Programos įgyvendinimo pradžia ir pabaiga. Tais atvejais, kada yra numatoma tęstinė priemonė, nustatomi jos įgyvendinimo laikotarpio etapai (pusmečiai, metų ketvirčiai, mėnesiai) ir apibrėžiami kiekvieno etapo vertinimo kriterijai.

29. Priemonės įgyvendinimo laukiami rezultatai – tokia nauda, kurią įgyvendinus Programą gauna visuomenė ar kiti tiesioginiai Programos naudos gavėjai. Tais atvejais, kai numatomi rezultatai yra pakitę gyventojų nuomonės rodikliai, nurodomi ir anksčiau atlikto sociologinio tyrimo duomenys, pavyzdžiui:

 

Priemonės įgyvendinimo laukiami rezultatai – pagerėję socialiniai santykiai, teisinė situacija ir pan.

 

30. Priemonės įgyvendinimo vertinimo kriterijai – rodikliai, suteikiantys informaciją apie tikslo ar uždavinio įgyvendinimą. Vertinimo kriterijai turi būti konkretūs, aiškūs, apskaičiuojami ir pamatuojami.

31. Programos priemonių plane nurodomi priemonių kokybiniai ar / ir kiekybiniai (susiejami su statistiniu savivaldybės veiklos rezultatų apskaičiavimu), ar / ir mišrūs vertinimo kriterijai, pavyzdžiui:

 

Situacijos, sąlygų gerinimo arba priežasčių šalinimo kokybiniai kriterijai:

 

1. Atnaujinti ar teisės aktu pakeisti arba patobulinti gyventojų aptarnavimo tvarką.

2. Sukurti metodiką.

3. Įdiegti bendruomenės informavimo sistemą ar tinklalapį ir pan.

 

Kiekybiniai kriterijai:

 

1. Aptarnautų piliečių, pareiškimų ir / ar skundų skaičius.

2. Klausimo išsprendimo laikas (matuojamas aptarnavimo greitis).

3. Klausimui spręsti parengtų dokumentų skaičius.

4. Surengtų kvalifikacijos kėlimo seminarų (kursų) kovos su korupcija klausimais skaičius ir pan.

 

Mišrūs kriterijai:

 

1. Naujos gyventojų informavimo sistemos įdiegimo ir asmenų, kuriuos pasiekia informacija, skaičiaus santykis (koreliaciniai ryšiai).

2. Naujos gyventojų informavimo sistemos įdiegimo ir Savivaldybės ir bendruomenės narių bendradarbiavimo santykis (koreliaciniai ryšiai) ir pan.

 

32. Priemonių plane priemonės grupuojamos pagal numatytus Programos tikslus ir uždavinius, pavyzdžiui:

 

Priemonės antikorupcinės kontrolės ir prevencijos mechanizmo skaidrumui užtikrinti:

 

1. Nustatyti Savivaldybės vadovybės informavimo apie privačių interesų konfliktus Savivaldybės administracijos veikloje tvarką.

2. Sukurti ir įdiegti darbuotojų, kurie dėl viešųjų ir privačių interesų konflikto pagal įstatymų reikalavimus turi nusišalinti nuo jiems pavesto darbo ar užduoties, nusišalinimo tvarką.

3. Sukurti vidaus tyrimo tvarką galimiems neskaidrumo atvejams Savivaldybės administracijoje tirti.

4. Nustatyti, kad asmenys, siekiantys eiti Savivaldybės vadovaujamo darbo pareigas, būtų tikrinami Korupcijos prevencijos įstatymo nustatyta tvarka.

 

Priemonės administravimo procedūrų skaidrumui didinti:

 

1. Parengti ir priimti Savivaldybės administracijos darbuotojų etikos kodeksą.

2. Sukurti ir įdiegti gyventojų skundų ir pareiškimų nagrinėjimo tvarką.

3. Sukurti ir įdiegti Savivaldybės viešųjų paslaugų, teikiamų juridiniams ir fiziniams asmenims, kokybės vertinimo sistemą.

4. Sukurti ir įdiegti Savivaldybės sprendimų (atskirų padalinių vadovų sprendimų) kontrolės stebėsenos sistemą.

5. Parengti ir patvirtinti Savivaldybės teisės aktų projektų antikorupcinio vertinimo metodiką.

 

Priemonės Savivaldybės veiklos viešumui didinti:

 

1. Sukurti ir įdiegti Savivaldybės antikorupcijos komisijos interneto tinklalapį.

2. Sukurti ir išplatinti informacinį lankstinuką kuriame būtų informacija apie Savivaldybės funkcijas, procedūras ir informacija apie galimybes teikti pasiūlymus, saugiai pareikšti pretenzijas.

3. Sukurti ir įdiegti Savivaldybės tinklalapyje informacijos sistemą apie piliečių pareiškimų nagrinėjimą (precendentiniai atvejai, konfliktinių situacijų sprendimo būdai, pareiškimų nagrinėjimo rezultatai ir kt.).

4. Surengti viešą diskusiją apie Savivaldybės administracijos veiklos tobulinimą ir administracinės korupcijos mažinimą.

 

IV. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

33. Savivaldybė gali savarankiškai parengti Programos rengimo metodiką.

 

_________________

 

Savivaldybės korupcijos prevencijos

programos rengimo metodikos

1 priedas

 

SAVIVALDYBĖS KORUPCIJOS PREVENCIJOS PROGRAMOS TIKSLŲ, UŽDAVINIŲ IR VERTINIMO KRITERIJŲ KORELIACINIŲ RYŠIŲ SCHEMA

 

Savivaldybės korupcijos prevencijos programa

 

Programos veiksmingumo vertinimo kriterijai

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sociologiniai tyrimai

 

Tikslas

 

Tikslas

(...)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

• pasitikėjimo institucijomis;

• korupcijos paplitimo;

• korupcijos suvokimo indekso;

• korupcijos patirties;

• nepakantumo korupcijai;

• kt.

 

Uždavinys

 

Vertinimo kriterijai

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Priemonė

 

Vertinimo kriterijai

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Programos priemonių planas

 

 

 

_________________

 

Savivaldybės korupcijos prevencijos

programos rengimo metodikos

2 priedas

 

SAVIVALDYBĖS KORUPCIJOS PREVENCIJOS PROGRAMOS PRIEMONIŲ PLANAS

 

Eil. Nr.

Priemonės pavadinimas

Vykdytojas

Vykdymo laikas

Laukiami rezultatai

Įgyvendinimo vertinimo kriterijai

Finansavimas

1. Uždavinys

1.1.

 

 

 

 

 

 

1.2.

 

 

 

 

 

 

2. Uždavinys

2.1.

 

 

 

 

 

 

 

_________________