LIETUVOS RESPUBLIKOS VERTYBINIŲ POPIERIŲ KOMISIJOS
NUTARIMAS
DĖL ASMENŲ APTARNAVIMO LIETUVOS RESPUBLIKOS VERTYBINIŲ POPIERIŲ KOMISIJOJE TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO
2011 m. vasario 3 d. Nr. 1K-5
Vilnius
1. Patvirtinti Asmenų aptarnavimo Lietuvos Respublikos vertybinių popierių komisijoje taisykles (pridedama).
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos vertybinių
popierių komisijos 2011 m. vasario 3 d.
nutarimu Nr. 1K-5
ASMENŲ APTARNAVIMO LIETUVOS RESPUBLIKOS VERTYBINIŲ POPIERIŲ KOMISIJOJE
TAISYKLĖS
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Asmenų aptarnavimo Lietuvos Respublikos vertybinių popierių komisijoje taisyklės (toliau – Taisyklės) reglamentuoja fizinių ir juridinių asmenų (toliau – asmenų) prašymų, skundų, pranešimų ir raštų registravimą, nagrinėjimą, asmenų priėmimą ir jų aptarnavimą Lietuvos Respublikos vertybinių popierių komisijoje (toliau – Komisija).
2. Šių Taisyklių nustatyta tvarka taip pat nagrinėjami asmenų kreipimaisi tam tikru klausimu, pranešama apie Komisijos veiksmų rezultatus ar veiklos trūkumus, pateikiami siūlymai, kaip juos ištaisyti, informuojama apie pareigūnų, valstybės tarnautojų ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis ir gaunančių darbo užmokestį iš valstybės, savivaldybių biudžetų ir valstybės pinigų fondų (toliau – valstybės tarnautojas), piktnaudžiavimą ar neteisėtus veiksmus, nesusijusius su konkretaus asmens teisėtų interesų ir teisių pažeidimu, kitokie asmenų kreipimaisi į Komisiją.
3. Vadovaujantis vieno langelio principu, Komisijoje asmenis aptarnauja Komisijos dokumentų priimamasis (toliau – Priimamasis).
4. Nagrinėjant asmenų prašymus šių Taisyklių nuostatos taikomos tiek, kiek prašymuose išdėstyti klausimai priklauso Komisijos kompetencijai ir jų nereglamentuoja Lietuvos Respublikos įstatymai ar kiti jų pagrindu priimti teisės aktai.
5. Šiose Taisyklėse vartojamos sąvokos:
5.1. prašymas – su asmens teisių ar teisėtų interesų pažeidimu nesusijęs asmens kreipimasis į Komisiją, kai prašoma administracinės paslaugos – išduoti leidimą (licenciją), dokumentą, jo kopiją, nuorašą ar išrašą, patvirtinantį tam tikrą juridinį faktą; nustatyta tvarka pateikti institucijos turimą informaciją; priimti administracinį sprendimą – įsakymą, sprendimą ar kitą nustatyta tvarka teikiamą nustatytos formos dokumentą, kuriame išreiškiama institucijos valia; atlikti kitus teisės aktuose nustatytus veiksmus;
5.2. prašymo nagrinėjimas – valstybės tarnautojo veikla, apimanti asmens prašymo priėmimą, užregistravimą, esmės nustatymą, atsakymo parengimą ir išsiuntimą (įteikimą) asmeniui;
5.3. atsakymas – atsižvelgiant į prašymo turinį, žodžiu, raštu ar elektroniniu būdu teisės aktų nustatyta tvarka asmeniui suteikta administracinė paslauga ar informacija, išduota prašomo administracinio akto kopija, nuorašas ar išrašas, išdėstyta Komisijos nuomonė apie kritikuojamo asmens veiksmus, su jos veikla susijusius pasiūlymus ar pageidavimus.
6. Nagrinėdami asmenų prašymus Komisijos tarnautojai privalo vadovautis pagarbos žmogaus teisėms, teisingumo, sąžiningumo ir protingumo, taip pat Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatyme nustatytais įstatymo viršenybės, objektyvumo, proporcingumo, nepiktnaudžiavimo valdžia, tarnybinio bendradarbiavimo, efektyvumo, subsidiarumo ir vieno langelio principais, o teikdami asmenims informaciją – Lietuvos Respublikos teisės gauti informaciją iš valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų įstatyme (Žin., 2000, Nr. 10-236; 2005, Nr. 139-5008) nustatytais informacijos išsamumo, tikslumo, teisėtumo ir objektyvumo principais.
7. Draudžiama atsisakyti aptarnauti asmenis, nagrinėti asmenų prašymus ir skundus dėl to, kad nėra šią funkciją atliekančio Komisijos tarnautojo. Komisijos pirmininkas bei skyrių vedėjai turi užtikrinti, kad tarnautojų atostogų, komandiruočių ir kitais nebuvimo tarnyboje atvejais asmenų prašymams nagrinėti būtų paskirti kiti Komisijos tarnautojai.
8. Asmenys aptarnaujami Priimamajame, 205 kabinete, Komisijos darbo laiku. Asmenų prašymai papildomai priimami dar dvi valandas per savaitę ne Komisijos darbo laiku. Priimamojo darbo laikas skelbiamas Komisijos interneto tinklalapyje.
9. Komisijos tarnautojas privalo pats nusišalinti nuo prašymo nagrinėjimo arba turi būti nušalintas Komisijos pirmininko ar jo įgalioto asmens sprendimu, jeigu paaiškėja, kad yra Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo 25 straipsnio 1 dalyje nurodytų aplinkybių. Tokiu atveju, susipažinęs su nagrinėti pavestu prašymu, Komisijos tarnautojas turi nusišalinti nuo jo nagrinėjimo vadovaudamasis Komisijos pirmininko patvirtintomis Vertybinių popierių komisijos darbuotojų nusišalinimo nuo veiksmų, kurie gali sukelti interesų konfliktą, rekomendacijomis
10. Asmenų prašymai nagrinėjami pagal Komisijos kompetenciją. Jeigu Komisija neįgaliota spręsti prašyme išdėstytų klausimų, ji ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo prašymo gavimo išsiunčia tą prašymą kompetentingai institucijai (prašymo kopiją pasilieka) ir per 3 darbo dienas nuo prašymo persiuntimo raštu praneša apie tai asmeniui ir paaiškina persiuntimo priežastis.
11. Prašymai, su kuriais tas pats asmuo pakartotinai kreipiasi į Komisiją tuo pačiu klausimu, nenagrinėjami, jeigu nenurodomos naujos prašymo pagrindą sudarančios aplinkybės ar nepateikiama papildomų argumentų, leidžiančių abejoti ankstesnio atsakymo pagrįstumu. Kai pakartotinis prašymas nenagrinėjamas, Komisija per 5 darbo dienas nuo pakartotinio prašymo gavimo praneša asmeniui, kodėl jo prašymas nenagrinėjamas, ir nurodo šio sprendimo apskundimo tvarką.
II. VIENO LANGELIO PRINCIPO ĮGYVENDINIMAS
13. Aptarnaujant asmenis vieno langelio principu, Priimamasis:
13.1. priima ir registruoja asmenų prašymus ir skundus, patikrina, ar pateikti visi nurodyti dokumentai, ir perduoda juos Komisijos pirmininkui ;
13.2. tvarko Komisijos pirmininko, jo pavaduotojų, Komisijos narių (toliau – vadovybė) pavedimų (rezoliucijų) nagrinėti gautus prašymus bei skundus apskaitą ir kontroliuoja, kaip jie vykdomi;
13.3. kontroliuoja, kaip laikomasi šių Taisyklių reikalavimų, primena vykdytojams, jei yra prašymų ar skundų, į kuriuos laiku neatsakyta;
III. PRAŠYMŲ PATEIKIMAS
14. Asmenų prašymai gali būti pateikiami žodžiu (telefonu ar asmeniui atvykus į Komisiją), raštu (asmeniui atvykus į Komisiją, atsiuntus paštu, faksu ar per pasiuntinį), elektroniniu būdu institucijos elektroninio pašto adresu arba per Komisijos interneto tinklalapio skiltį „Klausiate – atsakome“.
15. Žodinis prašymas gali būti išdėstomas Priimamojo ar kito Komisijos padalinio atstovui, turinčiam įgaliojimus spręsti asmenims rūpimus klausimus.
16. Žodžiu gali būti priimami tik tokie prašymai, kuriuos įmanoma išspręsti tuoj pat, nepažeidžiant asmens, kuris kreipiasi, kitų asmenų ir Komisijos interesų. Prireikus asmeniui sudaroma galimybė išdėstyti prašymą raštu. Neįgaliųjų ir pagyvenusių žmonių prašymu Priimamojo tarnautojai, atsakingi už asmenų aptarnavimą Komisijoje, turi padėti rašyti prašymus ir skundus valstybine kalba.
17. Asmens pageidavimu jo priėmimas Komisijoje ir tiesioginis prašymo išdėstymas gali būti derinami iš anksto telefonu ar kita ryšių priemone. Pasikeitus nurodytam priėmimo laikui ar vietai, asmuo turi būti iš anksto įspėtas.
18. Jeigu asmuo nemoka valstybinės kalbos ar jos nesupranta arba dėl sensorinio ar kito kalbos sutrikimo negali suprantamai išreikšti savo minčių, jį aptarnaujant turi dalyvauti vertėjas, sugebantis versti į asmeniui suprantamą kalbą.
19. Prašymai ir skundai turi būti tvarkingai ir įskaitomai parašyti valstybine (lietuvių) kalba, asmens pasirašyti, turi būti nurodytas asmens vardas, pavardė, gyvenamoji vieta (jeigu kreipiasi fizinis asmuo) arba pavadinimas, kodas, buveinės adresas (jeigu kreipiasi juridinis asmuo) ir duomenys ryšiui palaikyti. Jeigu su prašymu kreipiasi asmens atstovas, turi būti nurodytas atstovo vardas, pavardė, gyvenamoji vieta, atstovavimą patvirtinantis dokumentas ir asmuo, kurio vardu atstovas kreipiasi.
20. Prašymas ar skundas, kuriame nenurodytas jį pateikusio asmens vardas ir pavardė, gyvenamoji vieta (jeigu kreipiasi fizinis asmuo) arba pavadinimas, kodas, buveinės adresas (jeigu kreipiasi juridinis asmuo) arba kuris asmens nepasirašytas, nenagrinėjamas, išskyrus atvejus, kai Komisijos pirmininkas nusprendžia kitaip.
21. Neįskaitomas, nesuprantamai išdėstytas, necenzūrinio turinio prašymas ar skundas per 3 darbo dienas nuo jo gavimo Komisijoje datos grąžinamas asmeniui ir nurodoma grąžinimo priežastis.
22. Ne valstybine kalba parašytas prašymas ar skundas nagrinėjamas bendra tvarka. Asmeniui, gyvenančiam Lietuvoje, paprastai atsakoma valstybine kalba. Į prašymą ar skundą gali būti atsakoma ne valstybine kalba, kai, vadovaudamasi tarptautinės teisės aktais, prašymą ar skundą pateikia užsienio valstybės institucija, kitas užsienio subjektas ar tarptautinė organizacija.
23. Asmens prašymas, pateiktas elektroniniu būdu ir pasirašytas elektroniniu parašu, prilyginamas prašymui raštu.
24. Elektroniniu būdu pateiktas prašymas turi būti toks, kad Komisija galėtų:
24.2. atidaryti ir apdoroti jį elektroninių dokumentų valdymo sistemos ar kitomis institucijos naudojamomis informacinių technologijų priemonėmis;
25. Priimant ir nagrinėjant prašymą ar skundą, asmeniui neteikiama privati informacija apie kitus asmenis.
IV. PRAŠYMŲ PRIĖMIMAS IR NAGRINĖJIMAS
27. Paties asmens tiesiogiai pateikti arba paštu atsiųsti rašytiniai prašymai ar skundai registruojami. Ant prašymo ir (ar) skundo dedamas registracijos spaudas, jame įrašoma prašymo ir (ar) skundo gavimo data bei registracijos numeris.
28. Asmens pageidavimu prašymo ir (ar) skundo gavimo faktas patvirtinamas spaudu prašymo ir (ar) skundo antrame egzemplioriuje, jame taip pat nurodoma prašymo ir (ar) skundo gavimo data ir registracijos numeris. Vietoj minėto egzemplioriaus gali būti duodama spaudu pažymėta prašymo ir (ar) skundo kopija.
29. Elektroniniu būdu gauti asmenų prašymai registruojami Priimamajame pagal Elektroninių dokumentų valdymo taisykles, patvirtintas Lietuvos archyvų departamento prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės generalinio direktoriaus 2006 m. sausio 11 d. įsakymu Nr. V-12 (Žin., 2006, Nr. 7-268).
30. Prašymai, kuriuose yra informacijos, susijusios su ypatingais asmens duomenimis (rasine ar etnine kilme, politiniais, religiniais, filosofiniais ar kitais įsitikinimais, naryste profesinėse sąjungose, sveikata, lytiniu gyvenimu, asmens teistumu), persiunčiami nagrinėti kitoms institucijoms tik gavus rašytinį asmens sutikimą. Komisija per 5 darbo dienas nuo prašymo gavimo datos kreipiasi į asmenį prašydama per nustatytą terminą pateikti šį sutikimą. Kai per Komisijos nustatytą terminą toks sutikimas negaunamas, prašymas grąžinamas asmeniui, nurodoma grąžinimo priežastis. Šių Taisyklių 10 punkte nustatytas 5 darbo dienų prašymo persiuntimo terminas skaičiuojamas nuo asmens rašytinio sutikimo persiųsti prašymą gavimo.
31. Draudžiama persiųsti prašymus ir (ar) skundus nagrinėti institucijoms ar valstybės tarnautojams, kurių veiksmai skundžiami. Nagrinėjant prašymus ir (ar) skundus turi būti užtikrintas konfidencialumas.
32. Pareiškėjas, kuris nėra valstybinė institucija, per 5 darbo dienas elektroniniu paštu arba telefonu, o jei pateiktas skundas, – Komisijos raštu arba elektroniniu paštu informuojamas, kad jo prašymas ar skundas Komisijoje gautas, ir nurodomas už prašymo ar skundo nagrinėjimą atsakingas asmuo. Šiame punkte nurodyta informacija pareiškėjui elektroniniu paštu arba telefonu teikiama tik tuo atveju, jei šie ryšių duomenys nurodyti pareiškėjo pateiktame prašyme ar skunde. Atskiras pranešimas apie prašymo ar skundo gavimą neteikiamas, jei per 5 darbo dienas pareiškėjui parengiamas galutinis Komisijos atsakymas.
34. Jeigu prašymui nagrinėti reikia sudaryti komisiją, šaukti posėdį ar imtis kitų organizacinių priemonių, dėl kurių atsakymo pateikimas asmeniui gali užsitęsti ilgiau kaip 20 darbo dienų nuo prašymo gavimo datos, Komisijos pirmininkas turi teisę per 15 darbo dienų nuo prašymo gavimo pratęsti šį terminą dar iki 10 darbo dienų. Likus ne mažiau kaip 5 darbo dienoms iki šių Taisyklių 33 punkte nustatyto termino pabaigos, Komisija išsiunčia asmeniui raštu (arba elektroniniu paštu, jeigu prašymas pateiktas elektroniniu būdu) pranešimą„ kad jo prašymo nagrinėjimas pratęsiamas, ir nurodomos to pratęsimo priežastys. Jeigu asmens buvo paprašyta patikslinti ar papildyti prašymą, tai informacijos pateikimo terminas skaičiuojamas nuo patikslinto ar papildyto prašymo gavimo Komisijoje dienos. Apie termino pratęsimą pareiškėjas informuojamas tuo pačiu būdu, kuriuo buvo informuotas apie jo prašymo ar skundo gavimą Komisijoje.
V. ATSAKYMŲ Į PRAŠYMĄ PARENGIMAS, IŠSIUNTIMAS (ĮTEIKIMAS) ASMENIUI, ATSAKYMŲ APSKUNDIMAS
36. Į asmenų prašymus atsakoma valstybine kalba ir tokiu būdu, kokiu pateiktas prašymas, išskyrus atvejus, kai asmuo pageidauja gauti atsakymą kitu būdu. Pareiškėjas, norintis atsakymą gauti kitokiu būdu nei prašymas ar skundas buvo pateiktas Komisijai, tai turi pažymėti prašyme ar skunde. Komisijos atsakymas pareiškėjui gali būti pateiktas tuo pačiu arba aukštesniu oficialumo lygiu nei buvo pateiktas prašymas ar skundas (į prašymą, pateiktą elektroniniu paštu, gali būti atsakyta Komisijos raštu ir pan.). Kai, vadovaudamasi tarptautinės teisės aktais, prašymą pateikia užsienio valstybės institucija, kitas užsienio subjektas ar tarptautinė organizacija, į prašymą gali būti atsakoma ne valstybine kalba.
38. Atsakymai į prašymus, pateiktus Komisijos interneto tinklalapyje, pateikiami tokiu būdu:
38.1. atsakymas į prašymą, kuriuo klausiama Komisijos nuomonės tam tikru klausimu, elektroniniu paštu išsiunčiamas prašymą pateikusiam asmeniui, o tais atvejais, kai asmens prašyme keliami klausimai gali būti aktualūs ir kitiems asmenims, – asmens klausimas ir atsakymas į jį papildomai paskelbiami Komisijos interneto tinklalapyje;
39. Atsakymas turi būti pagrįstas teisės aktų nuostatomis, jame turi būti nurodyta, kokie teisės aktai yra cituojami (konkretūs straipsniai, dalys, punktai, papunkčiai), kada ir kur jie buvo paskelbti. Jei tai yra Komisijos nuomonė ar išaiškinimas, pažymima atsakyme.
40. Atsakymai į prašymą rengiami atsižvelgiant į prašymo turinį:
40.1. į prašymą suteikti administracinę paslaugą – išduoti leidimą (licenciją), dokumentą, jo kopiją, nuorašą ar tam tikrą juridinį faktą patvirtinantį išrašą – atsakoma suteikiant prašomą administracinę paslaugą arba nurodant atsisakymo tai padaryti priežastis;
40.2. į prašymą pateikti Komisijos turimą informaciją atsakoma Lietuvos Respublikos teisės gauti informaciją iš valstybės ar savivaldybių institucijų ir įstaigų įstatymo nustatyta tvarka pateikiant prašomą informaciją arba nurodant atsisakymo tai padaryti priežastis;
40.3. į prašymą priimti administracinį sprendimą – įsakymą, sprendimą ar nustatyta tvarka kitą nustatytos formos dokumentą, kuriame išreikšta Komisijos valia, – atsakoma pateikiant atitinkamo dokumento kopiją, išrašą ar nuorašą arba nurodant atsisakymo tai padaryti priežastis;
40.4. į kreipimąsi, kuriame dėstoma asmens nuostata tam tikru klausimu, pranešama apie Komisijos veiklos trūkumus ir pateikiami siūlymai, kaip juos ištaisyti, atkreipiamas dėmesys į tam tikrą padėtį, informuojama apie valstybės tarnautojų piktnaudžiavimą pareigomis ar neteisėtus jų veiksmus, nesusijusius su konkretaus asmens teisėtų interesų ir teisių pažeidimu, arba į kitokį asmens kreipimąsi atsakoma laisvos formos raštu.
41. Atsakoma ir į kartotinius asmens prašymus ir skundus – tiksliai nurodoma ankstesnio atsakomojo rašto data ir numeris bei pridedama to atsakymo kopija.
42. Atsakymai į prašymus bei skundus asmenims teikiami:
42.2. asmeniui pageidaujant, atsakymas gali būti siunčiamas faksu ar elektroniniu paštu, o po to išsiunčiamas paprastu ar registruotu laišku;
43. Atsakymai, kuriuose yra privačios informacijos, asmeniui siunčiami tik registruota pašto siunta.
44. Komisija, gavusi pagrįstą asmens kreipimąsi dėl atsakyme į prašymą esančių spausdinimo, skaičiavimo ar faktinių duomenų klaidų, nedelsdama jas ištaiso ir grąžina asmeniui ištaisytą atsakymą arba nurodo, kodėl klaidos nebuvo taisomos.
45. Asmuo, nesutinkantis su Komisijos atsakymu į jo prašymą arba tuo atveju, jeigu per nustatytą prašymo nagrinėjimo terminą atsakymas asmeniui nebuvo išsiųstas, turi teisę paduoti skundą Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo trečiojo skirsnio „Administracinė procedūra“ nustatyta tvarka, Lietuvos Respublikos administracinių ginčų komisijų įstatymo (Žin., 1999, Nr. 13-310) nustatyta tvarka Administracinių ginčų komisijai, Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo (Žin., 1999, Nr. 13-308; 2000, Nr. 85-2566) nustatyta tvarka Vilniaus apygardos administraciniam teismui. Dėl valstybės tarnautojų piktnaudžiavimo, biurokratizmo ar kitaip pažeidžiamų žmogaus teisių ir laisvių viešojo administravimo srityje asmuo turi teisę pateikti skundą Lietuvos Respublikos Seimo kontrolieriui Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo (Žin., 1998, Nr. 110-3024; 2004, Nr. 170-6238) nustatyta tvarka.
VI. APTARNAVIMAS TELEFONU
46. Komisijoje už asmenų aptarnavimą telefonu yra atsakingas Priimamasis, kurio uždavinys – trumpai suteikti asmens prašomą informaciją, susijusią su jam rūpimo klausimo nagrinėjimu:
46.2. paaiškinti, kokius dokumentus ir kaip (asmeniškai ar paštu) reikėtų pateikti, kad prašymas galėtų būti išnagrinėtas;
46.3. nurodyti instituciją (jos adresą ir telefono numerį), į kurią asmuo turėtų kreiptis, jeigu Komisija nekompetentinga nagrinėti jo prašymo;
47. Aptarnaudamas asmenį telefonu, Priimamojo tarnautojas turi laikytis šių taisyklių:
47.2. prisistatyti skambinančiajam pasakydamas visą Komisijos pavadinimą, savo pareigas ir savo pavardę;
48. Komisijos darbuotojai, aptarnaudami asmenis telefonu, turi laikytis tokios tvarkos:
48.3. jei reikia daugiau laiko išsamiam atsakymui parengti, tiksliai susitarti dėl kito kreipimosi telefonu ar kita ryšių priemone laiko;
48.4. prireikus pasitraukti iš darbo vietos ilgiau kaip 30 minučių, skambučius turi peradresuoti kitam darbuotojui;
VII. ASMENŲ PRAŠYMŲ NAGRINĖJIMO IR APTARNAVIMO KOKYBĖS VERTINIMAS
49. Komisijos Priimamajame visiems matomoje vietoje turi būti padėta asmenų pageidavimų, pasiūlymų ir pastabų knyga – kad aptarnaujami asmenys galėtų raštu pareikšti savo nuomonę apie aptarnavimo kokybę, išdėstyti pageidavimus ir siūlymus.
50. Komisijos pirmininkas ar jo įgaliotas asmuo reguliariai peržiūri piliečių ir kitų asmenų pageidavimų, pasiūlymų ir pastabų knygos įrašus, taip pat gali kartą per metus ar dažniau pasirinktinai organizuoti anoniminę asmenų apklausą, kad sužinotų: